SME
Piatok, 23. október, 2020 | Meniny má AlojziaKrížovkyKrížovky

Dopravnej nehode sa vyhnete aj dobrou prípravou pred cestou

Letné mesiace patria v dopravných štatistikách k najtragickejším. Najlepšou prevenciou nehody na ceste do zahraničia je podľa odborníkov dobrá príprava pred jazdou a odpočinok počas cesty.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Letné mesiace patria v dopravných štatistikách k najtragickejším. Najlepšou prevenciou nehody na ceste do zahraničia je podľa odborníkov dobrá príprava pred jazdou a odpočinok počas cesty, napísal portál idnes.cz.

Svoje o tom vedia aj profesionálni vodiči. "Ako profesionálny vodič mám výhodu kvalitného zázemia. Dispečing spočíta časový plán jazdy vrátane prestávok a priebežne ma informuje o aktuálnej situácii na trase," hovorí Jiří Plosza, ktorý ako vodič logistickej spoločnosti najazdil viac ako dva milióny kilometrov bez nehody.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Kvalitným zázemím však väčšina vodičov nedisponuje. Bežný vodič sa musí na cestu pripraviť sám.

Počasie a viac neskúsených vodičov

Počas prázdnin pôsobí na cestách hneď niekoľko rizikových faktorov. Objavujú sa vodiči s prerušenou praxou, ktorí v zime nešoférovali a aj cyklisti a motorkári.

Ako upozorňuje dopravná psychologička Vlasta Rehnová, podiel na zvýšenej nehodovosti má prekvapivo aj počasie. "V lete je človek vplyvom predĺženého dňa oveľa aktívnejší, čím sa zároveň viac unaví. Pri riadení v letných mesiacoch je vodič tiež menej ostražitý."

Špecifickou kategóriou sú vodiči, ktorí sa vydávajú na dovolenku do zahraničia vlastným vozidlom. Najčastejšou príčinou nehody na dlhých tratiach je únava, ktorá je spôsobená nezvyčajne dlhým zaťažením organizmu. Najrizikovejšie sú nočné jazdy, kedy je organizmus v prirodzenom útlmu.

Skryť Vypnúť reklamu

Dobrá posádka a prestávky vodičovi pomáhajú

Dôležité je nielen správanie sa vodiča, ale aj posádky vozidla, najmä vedľa sediaceho spolujazdca. Ten by mal vodiča sledovať. Ak spozoruje známky únavy, mal by ho prinútiť zastaviť a urobiť prestávku. Ideálne je s vodičom konverzovať na ľahké témy.

Maximálna doba nepretržitého šoférovania by v bežnej prevádzke nemala presiahnuť štyri hodiny. "Kto sedí v jednom kuse dlhšie ako štyri hodiny, vystavuje sa zvýšenému riziku vzniku trombózy," varuje doktor Olaf Förster, odborník z nemeckej Spoločnosti pre cestovné a turistické lekárstvo.

Každú hodinu a pol jazdy by teda podľa odborníka malo nasledovať malé rozcvičenie, ktoré rozprúdi krv.

Zvýšenú pozornosť treba venovať nočnej jazde po diaľnici, kde je riziko zaspania za volantom najvyššia.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako cestovať autom s deťmi na dovolenku? V noci alebo cez deň?

Pri ceste na dovolenku býva automobil plne obsadený a preťažený nákladom. Vždy je však treba myslieť v prvom rade na komfort vodiča a zabezpečiť mu dostatok priestoru pre pohodlné šoférovanie.

Pri rodinných dovolenkách sú v aute prítomné aj deti, ktoré môžu mať na vodiča negatívny vplyv.

Vodič by sa mal na cestu pripraviť

Pripraveného vodiča by na trase nemalo nič prekvapiť. Potvrdzuje to profesionálny šofér Jiří Plosza. "Vodič musí mať predstavu, ako ďaleko pôjde, aby si mohol rozvrhnúť sily. Nestačí zadať do navigácie cieľ trasy a počítať s časom príchodu, ktorý prístroj ukáže. Treba si zohnať čo najviac aktuálnych informácií napríklad o dopravných obmedzeniach prevádzky na trase, mať časovú rezervu, počítať s prestávkami."

Skryť Vypnúť reklamu

Pre prípad uviaznutia v kolóne je dobré natankovať plnú nádrž a mať v aute pripravené pitie.

Vodiči sa snažia bojovať s únavou najčastejšie pitím kávy. Odborníci ale odporúčajú účinok kofeínu nepreceňovať. "Káva síce krátkodobo oddiali pocit únavy, ten sa ale neskôr môže dostaviť oveľa intenzívnejšie," upozorňuje dopravný psychologička Vlasta Rehnová. Káva naviac organizmus odvodňuje, preto je dôležité dodržiavať pitný režim a piť okrem kávy aj iné tekutiny.

Dôležité je pripraviť sa aj na cestu späť, pre ktorú platia rovnaké riziká. Človek má tendenciu po bezstarostnej dovolenke podceniť spiatočnú cestu. Posledný deň dovolenky by mal vodič odpočívať.

Najväčší problém je únava

Vodičská chyba je stále najčastejšou príčinou dopravnej nehody. Ani čoraz bezpečnejšie automobily nedokážu ľudskému zlyhaniu predísť. "Krátke zaspanie za volantom nie je choroba, ale dôsledok prirodzenej únavy organizmu," vysvetľuje Stanislav Novotný z Ústavu dopravnej techniky ČVUT.

Skryť Vypnúť reklamu

Novotný pri svojich experimentoch sledoval vplyv únavy na vodičovu výkonnosť. Predpokladom experimentu bolo, že prešetrovaní vodiči 24 hodín nespali a nesmeli vypiť žiadnu kávu či alkohol. Potom boli testovaní na špeciálnych simulátoroch.

"Z analýzy dát zo simulátora vyplynulo, že väčšina vodičov po pol hodine na rovnom, dalo by sa povedať nudnom úseku diaľnice, zaspáva," vyhlásil Novotný. Pri testoch sa okrem reakčných časov merala napríklad aj frekvencia korekčných pohybov volantom.

Výsledky ukázali, že ak je vodič unavený, musí viac korigovať smer jazdy - jeho pohyby volantom sú teda prudšie. Naproti tomu, keď je svieži, pohyby volantom sú plynulejšie. Zistilo sa tiež, že odpočinutý vodič drží stále približne rovnakú priemernú rýchlosť. Na druhej strane 60 percent unavených vodičov neustále zrýchľuje a spomaľuje. "Stalo sa však aj to, že z rýchlosti 130 kilometrov za hodinu vodič pridal až na 220. Keď si to uvedomil, opäť spomalil na pôvodnú rýchlosť," popisuje Novotný.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vitajte v postapokalyptickom svete
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  5. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  5. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  6. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Úprava osobného motorového vozidla
  9. Important information for Brazilians living in Slovakia
  10. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 761
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 942
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 12 911
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 388
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 942
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 717
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 113
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 590
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 494
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 351
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Igor Matovič.
Dobré ráno

Dobré ráno: Špeciálny prokurátor Kováčik defacto skončil

Slovenská justícia sa otriasa v základoch.

Podcast Dobré Ráno.
Minister financií Eduard Heger na tlačovej konferencii o národnom reformnom pláne.
Od soboty sa ulice vyprázdnia.

Neprehliadnite tiež

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.

Hummer sa vracia, jazdí na elektrinu a hýbe sa ako krab

Trojica elektromotorov dáva výkon až 1000 koní.

GMC Hummer EV
Hyundai Tucson