BRATISLAVA. Opel predstavil novú generáciu ekologicky ladenej Astry ecoFlex. Tá doterajšia mala pod kapotou turbodiesel 1,3 CDTI (70 kW/95 k), ktorý v priemere spotreboval 3,9 litra nafty na sto kilometrov a do ovzdušia vypustil 104 gramov emisií CO2 na kilometer.
Nový motor
Novinka je výkonnejšia a zároveň úspornejšia i šetrnejšia k životnému prostrediu. Rüsselsheimská automobilka si v materiáloch k novej Astre ecoFlex vzala na paškál konkurenciu, najmä odvekého rivala Volkswagen. Zdôraznila, že jej ekologicky ladený hatchback nižšej strednej triedy ponúkne vodičovi viac radosti z jazdy, keďže ho poháňa turbodiesel 1,7 CDTI s výkonom 96 kW (130 k).
Najvyšší krútiaci moment 300 Nm však dosahuje v úzkom rozsahu 2000-2500 ot./min. Agregát spolupracuje so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, v priemere si údajne vypýta 3,7 l/100km a do ovzdušia vypustí 99 gramov CO2 na kilometer.
Spomínaný VW Golf BlueMotion sa spolieha na vznetovú jedna-šestku TDI CR (77 kW/105 k, 250 Nm/1500-2500 ot./min.), spriahnutú s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Výrobcom udávaný apetít Golfa predstavuje v priemere 3,8 l/100 km a emisie CO2 99 g/km.
Upravená prevodovka, podvozok i aerodynamika
Konštruktéri značky Opel v snahe stlačiť spotrebu na minimum zapracovali na znížení trecích strát. Štandardný turbodiesel 1,7 CDTI preto dostal nové piestne krúžky. Zdvíhadlá ventilov i piestne čapy pokryl povlak zo syntetického diamantu a v prevodovke pribudla redšia olejová náplň. Modifikácie sa dotkli samotného procesu spaľovania, turbodúchadla i elektronicky riadenej recirkulácie výfukových plynov.
Inteligentný systém štart/stop automaticky vypína poháňaciu jednotku vždy, keď vodič presunie radiacu páku do polohy neutrál a uvoľní spojkový pedál. K naštartovaniu dôjde po jeho opätovnom zošliapnutí. Novinkou je funkcia rekuperácie kinetickej energie pri brzdení.
Lišta usmerňuje prúdeniu vzduchu k chladiču
Základná výbava Astry ecoFlex obsahuje diódové svetlá pre denné svietenie, ktoré majú šetriť drahocennú energiu, o 12 mm nižšiu svetlú výšku podvozka a pneumatiky Continental s nízkym valivým odporom rozmeru 215/60 R16 alebo 215/50 R17.
Pred chladičom je pohyblivá lišta, ktorá v nízkych rýchlostiach alebo v stúpaniach zostáva otvorená, aby k nemu prenikol dostatok studeného vzduchu. Pri vyšších rýchlostiach sa uzavrie a vylepší tak obtekanie vzduchu okolo vozidla.
Autor: fg