Tráva pri ceste nesmie mať viac ako 15 centimetrov

Vysoká tráva pri ceste alebo kríky či stromy zakrývajúce dopravné značky. Aj to je cestnou zeleňou, o ktorú sa niekto musí starať, aby bola zachovaná bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Nepodpísaný čitateľ nás upozornil na fakt, že v mieste jeho bydliska sa o cestnú zeleň už dlho nikto nepostaral. Využil na to zaujímavú formu otázky.

"Ako vysoká musí byť tráva pri krajnici v miestach Vášho bydliska aby ju cestári skosili? a) 30 cm, b) 50 cm, c) 1 m, d) 1,5 m, e) Nekosí sa, uschne sama."

Zeleň kontrolujú každý týždeň

Starostlivosť o cesty sa delí medzi viaceré organizácie. Cesty prvej triedy spravuje Slovenská správa ciest (SSC). Mala by sa starať aj o udržiavanie cestnej zelene, čo zahŕňa kosenie trávnych porastov, orezávanie stromov, likvidáciu stromov a nežiadúcich krovov a krovísk.

Podľa riaditeľky úseku vnútornej správy SSC Kataríny Kulasovej sa na cestách prvej triedy vykonáva bežná prehliadka minimálne raz za týždeň. "Výsledok prehliadky tvorí podklad pre prípravu a vykonávanie údržby a opráv, a teda aj kosenia, likvidáciu krov, orezanie haluzí a podobne," informovala Kulasová.

Tráva sa kosí po 15 centimetroch

Medzi klasickú údržbu cestnej zelene patrí aj kosenie trávy. Tá sa nechá narásť približne do výšky 15 centimetrov. Vtedy je možné z porastu odkosiť naraz 8 až 10 centimetrov.

Pokiaľ ide o odstraňovanie nežiadúcich krovísk (náletov), o tie sa podľa Kulasovej stará SSC počas mesiacov máj až jún. To, ktorý z kríkov respektíve stromov bude odstránený či orezaný, sa rozhoduje na základe jarných prehliadok zameraných primárne na stav cestnej vegetácie.

Závady je možné nahlásiť, sami radšej nič nepodnikajte

Nebezpečne zasahujúci strom či krík do cesty, alebo nejaký iný podnet, môžte oznámiť správcovi cesty.

Závady v zjazdnosti, podnety, návrhy na zvýšenie a zlepšenie bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky je možné zaslať na adresu: Slovenská správa ciest, Miletičova 19, 826 19 Bratislava, a na jednotlivé organizačné zložky SSC, informovala Kulasová.

Okrem toho je možné závady podľa Kulasovej možné nahlásiť aj na políciu, údržbárske organizácie (bývalé správy ciest), obecné úrady, VÚC oddelenie dopravy a podobne.

Ak by sa chcel niekto sám pokúsiť o nápravu, porušil by zákon o ochrane prírody a krajiny. Na výrub drevín sa vyžaduje totiž súhlas orgánu ochrany prírody. Vo výnimočných prípadoch sa môže súhlas vydať, ale len po posúdení ekologických a estetických funkcií dreviny a vplyvov na zdravie človeka a so súhlasom vlastníka alebo správcu.

Hlavné mesto niektoré činnosti nespraví

O zeleň pri cestách nižších tried v obci sa stará obec. Ako sa o údržbu starajú v hlavnom meste?

Časti mesta sú rozdelené do troch stupňov kosenia. Oblasti v prvom stupni sú kosené 5-krát za sezónu, druhý stupeň 4-krát a tretí stupeň je kosený 3-krát za sezónu. Pokiaľ ide o strihanie živých plotov či orez kríkov, to mesto vykonáva len raz za sezónu.

"Ostatné činnosti ako okopávanie, vyplievanie, výsadba, výruby sa vzhľadom na úsporný režim rozpočtu mesta oproti predchádzajúcim rokom nebude vykonávať. Veríme že jeho konsolidácia umožní rozšírenie činností už v najbližších rokoch," informoval hovorca magistrátu Michal Stuška.

rozsah starostlivosti o zeleň v Bratislave:

  • 2 184 303 m2 kosenia prícestnej zelene
  • 13 275 m2 orezu živých plotov
  • 28 192 kríkov
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  4. Moskva alebo Petrohrad?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  2. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  3. Modern luxury next to the Blue Church
  4. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  5. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  6. Moskva alebo Petrohrad?
  7. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  8. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  9. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  10. HB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 724
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 237
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 2 189
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 166
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 599
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 415
  7. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 403
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 105
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 080
  10. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 886

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Prečo by sa mali Slováci začať báť Čechov

Slovensko bude musieť vynaložiť viac úsilia a vynaliezavosti, aby ho Brusel v zhluku „podivných“ demokracií na východ od Nemecka rozpoznal

KOMENTÁRE

Fico útokom na Kisku škodí hlavne sebe

Všetky pokusy o priamu konfrontáciu sa doteraz vždy skončili porážkou Fica.

EKONOMIKA

V Belgicku zadržali 112 slovenských kamiónov pre možné vykorisťovanie vodičov

Polícia skúma, či nedošlo k sociálnemu dumpingu.

Neprehliadnite tiež

Renault po cestách už jazdí s autom pre rok 2023

Experimentálny koncept ukazuje, ako budú vyzerať Renaulty o niekoľko rokov.

Londýnske autobusy budú jazdiť na kávu

Už dnes jazdia na použitý olej na varenie či loj zo spracovaného mäsa.

Ford predstavil šiltovku pre kamionistov, ktorá má zachraňovať životy

Keď je vodič unavený, šiltovka zabliká a zavibruje.

Britskí vodiči sa neboja šoférovať so zhoršeným zrakom

Oční lekári navrhujú povinné vyšetrenia.