SME
Nedeľa, 29. január, 2023 | Meniny má Gašpar

Tráva pri ceste nesmie mať viac ako 15 centimetrov

Vysoká tráva pri ceste alebo kríky či stromy zakrývajúce dopravné značky. Aj to je cestnou zeleňou, o ktorú sa niekto musí starať, aby bola zachovaná bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Nepodpísaný čitateľ nás upozornil na fakt, že v mieste jeho bydliska sa o cestnú zeleň už dlho nikto nepostaral. Využil na to zaujímavú formu otázky.

"Ako vysoká musí byť tráva pri krajnici v miestach Vášho bydliska aby ju cestári skosili? a) 30 cm, b) 50 cm, c) 1 m, d) 1,5 m, e) Nekosí sa, uschne sama."

Zeleň kontrolujú každý týždeň

Starostlivosť o cesty sa delí medzi viaceré organizácie. Cesty prvej triedy spravuje Slovenská správa ciest (SSC). Mala by sa starať aj o udržiavanie cestnej zelene, čo zahŕňa kosenie trávnych porastov, orezávanie stromov, likvidáciu stromov a nežiadúcich krovov a krovísk.

Podľa riaditeľky úseku vnútornej správy SSC Kataríny Kulasovej sa na cestách prvej triedy vykonáva bežná prehliadka minimálne raz za týždeň. "Výsledok prehliadky tvorí podklad pre prípravu a vykonávanie údržby a opráv, a teda aj kosenia, likvidáciu krov, orezanie haluzí a podobne," informovala Kulasová.

Tráva sa kosí po 15 centimetroch

Medzi klasickú údržbu cestnej zelene patrí aj kosenie trávy. Tá sa nechá narásť približne do výšky 15 centimetrov. Vtedy je možné z porastu odkosiť naraz 8 až 10 centimetrov.

Pokiaľ ide o odstraňovanie nežiadúcich krovísk (náletov), o tie sa podľa Kulasovej stará SSC počas mesiacov máj až jún. To, ktorý z kríkov respektíve stromov bude odstránený či orezaný, sa rozhoduje na základe jarných prehliadok zameraných primárne na stav cestnej vegetácie.

Závady je možné nahlásiť, sami radšej nič nepodnikajte

Nebezpečne zasahujúci strom či krík do cesty, alebo nejaký iný podnet, môžte oznámiť správcovi cesty.

Závady v zjazdnosti, podnety, návrhy na zvýšenie a zlepšenie bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky je možné zaslať na adresu: Slovenská správa ciest, Miletičova 19, 826 19 Bratislava, a na jednotlivé organizačné zložky SSC, informovala Kulasová.

Okrem toho je možné závady podľa Kulasovej možné nahlásiť aj na políciu, údržbárske organizácie (bývalé správy ciest), obecné úrady, VÚC oddelenie dopravy a podobne.

Ak by sa chcel niekto sám pokúsiť o nápravu, porušil by zákon o ochrane prírody a krajiny. Na výrub drevín sa vyžaduje totiž súhlas orgánu ochrany prírody. Vo výnimočných prípadoch sa môže súhlas vydať, ale len po posúdení ekologických a estetických funkcií dreviny a vplyvov na zdravie človeka a so súhlasom vlastníka alebo správcu.

Hlavné mesto niektoré činnosti nespraví

O zeleň pri cestách nižších tried v obci sa stará obec. Ako sa o údržbu starajú v hlavnom meste?

Časti mesta sú rozdelené do troch stupňov kosenia. Oblasti v prvom stupni sú kosené 5-krát za sezónu, druhý stupeň 4-krát a tretí stupeň je kosený 3-krát za sezónu. Pokiaľ ide o strihanie živých plotov či orez kríkov, to mesto vykonáva len raz za sezónu.

"Ostatné činnosti ako okopávanie, vyplievanie, výsadba, výruby sa vzhľadom na úsporný režim rozpočtu mesta oproti predchádzajúcim rokom nebude vykonávať. Veríme že jeho konsolidácia umožní rozšírenie činností už v najbližších rokoch," informoval hovorca magistrátu Michal Stuška.

rozsah starostlivosti o zeleň v Bratislave:

  • 2 184 303 m2 kosenia prícestnej zelene
  • 13 275 m2 orezu živých plotov
  • 28 192 kríkov
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  2. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  4. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  5. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  7. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  8. Máme 30 rokov, vy môžete mať predplatné na rok len za 30 eur
  1. Svalovice sa netreba obávať
  2. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  3. Study program MANAGEMENT in English language
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  6. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 9 104
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 5 897
  3. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 2 466
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 2 067
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 917
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 549
  7. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 228
  8. Sardínia ukáže iné Taliansko. Oviec má raz toľko než obyvateľov 1 108
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Profesor Jiří Horáček.

O psychedelikách hovorí expert Jiří Horáček.


27. jan
Americká lyžiarka Mikaela Shiffrinová v Špindlerovom Mlyne.

Slovenka stratila na rivalku viac ako jeden a pol sekundy.


Sportnet 1 h
Ilustračná snímka.

Je najvyšší čas napadnúť exkluzivitu heterosexuálnych manželstiev na Ústavnom súde.


Daniel Podolský 27. jan
Japonský premiér Fumio Kišida.

Japonsko patrí medzi krajiny s najstarším obyvateľstvom.


26. jan

Neprehliadnite tiež

Toyota GR86

Malé kupé má všetky predpoklady pre dokonalé šoférske auto.


27. jan
Renault Austral

Od kúpy môže odradiť len cena vyšších výbav.


27. jan
Nové MG HS.

Ide o posledný model značky s benzínovým motorom.


24. jan
Honda Civic

V meste jazdí pod štyri litre.


24. jan

Blogy SME

  1. Martin Sústrik: Kobrí efekt
  2. Ján Šeďo: Ak chce volič, aj "famózny výsledok" môže byť potupnou prehrou.
  3. Ctirad Klimčík: O svojráznej poézii priamej voľby prezidenta
  4. Peter Slamenik: Z kanclu do kasárne
  5. Katarína Cerchlanová: Ana Fuck(t) nato občas kašle.
  6. Helena Michlíková: Dúha
  7. Miroslav Lisinovič: Putovanie po slovenských Kalváriách (48) - Strekov (I)
  8. Ctirad Klimčík: Od Havla do Pavla
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 493
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 16 066
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 146
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 7 020
  5. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 786
  6. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 715
  7. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 511
  8. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 3 475
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu