Tráva pri ceste nesmie mať viac ako 15 centimetrov

Vysoká tráva pri ceste alebo kríky či stromy zakrývajúce dopravné značky. Aj to je cestnou zeleňou, o ktorú sa niekto musí starať, aby bola zachovaná bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Nepodpísaný čitateľ nás upozornil na fakt, že v mieste jeho bydliska sa o cestnú zeleň už dlho nikto nepostaral. Využil na to zaujímavú formu otázky.

"Ako vysoká musí byť tráva pri krajnici v miestach Vášho bydliska aby ju cestári skosili? a) 30 cm, b) 50 cm, c) 1 m, d) 1,5 m, e) Nekosí sa, uschne sama."

Zeleň kontrolujú každý týždeň

Starostlivosť o cesty sa delí medzi viaceré organizácie. Cesty prvej triedy spravuje Slovenská správa ciest (SSC). Mala by sa starať aj o udržiavanie cestnej zelene, čo zahŕňa kosenie trávnych porastov, orezávanie stromov, likvidáciu stromov a nežiadúcich krovov a krovísk.

Podľa riaditeľky úseku vnútornej správy SSC Kataríny Kulasovej sa na cestách prvej triedy vykonáva bežná prehliadka minimálne raz za týždeň. "Výsledok prehliadky tvorí podklad pre prípravu a vykonávanie údržby a opráv, a teda aj kosenia, likvidáciu krov, orezanie haluzí a podobne," informovala Kulasová.

Tráva sa kosí po 15 centimetroch

Medzi klasickú údržbu cestnej zelene patrí aj kosenie trávy. Tá sa nechá narásť približne do výšky 15 centimetrov. Vtedy je možné z porastu odkosiť naraz 8 až 10 centimetrov.

Pokiaľ ide o odstraňovanie nežiadúcich krovísk (náletov), o tie sa podľa Kulasovej stará SSC počas mesiacov máj až jún. To, ktorý z kríkov respektíve stromov bude odstránený či orezaný, sa rozhoduje na základe jarných prehliadok zameraných primárne na stav cestnej vegetácie.

Závady je možné nahlásiť, sami radšej nič nepodnikajte

Nebezpečne zasahujúci strom či krík do cesty, alebo nejaký iný podnet, môžte oznámiť správcovi cesty.

Závady v zjazdnosti, podnety, návrhy na zvýšenie a zlepšenie bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky je možné zaslať na adresu: Slovenská správa ciest, Miletičova 19, 826 19 Bratislava, a na jednotlivé organizačné zložky SSC, informovala Kulasová.

Okrem toho je možné závady podľa Kulasovej možné nahlásiť aj na políciu, údržbárske organizácie (bývalé správy ciest), obecné úrady, VÚC oddelenie dopravy a podobne.

Ak by sa chcel niekto sám pokúsiť o nápravu, porušil by zákon o ochrane prírody a krajiny. Na výrub drevín sa vyžaduje totiž súhlas orgánu ochrany prírody. Vo výnimočných prípadoch sa môže súhlas vydať, ale len po posúdení ekologických a estetických funkcií dreviny a vplyvov na zdravie človeka a so súhlasom vlastníka alebo správcu.

Hlavné mesto niektoré činnosti nespraví

O zeleň pri cestách nižších tried v obci sa stará obec. Ako sa o údržbu starajú v hlavnom meste?

Časti mesta sú rozdelené do troch stupňov kosenia. Oblasti v prvom stupni sú kosené 5-krát za sezónu, druhý stupeň 4-krát a tretí stupeň je kosený 3-krát za sezónu. Pokiaľ ide o strihanie živých plotov či orez kríkov, to mesto vykonáva len raz za sezónu.

"Ostatné činnosti ako okopávanie, vyplievanie, výsadba, výruby sa vzhľadom na úsporný režim rozpočtu mesta oproti predchádzajúcim rokom nebude vykonávať. Veríme že jeho konsolidácia umožní rozšírenie činností už v najbližších rokoch," informoval hovorca magistrátu Michal Stuška.

rozsah starostlivosti o zeleň v Bratislave:

  • 2 184 303 m2 kosenia prícestnej zelene
  • 13 275 m2 orezu živých plotov
  • 28 192 kríkov
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 29 514
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 233
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 401
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 870
  5. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 691
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 581
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 536
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 369
  9. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 280
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 957

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kaliňák sa krízy stráni, po dlhom čase sa ho netýka

Minister vnútra je už dlhšie na dovolenke. Či by bol za odvolanie Plavčana, dosiaľ nepovedal.

Autorská strana Petra Schutza

Obama nechal Trumpovi problém

Nevypočítateľný a cholerický premiér, ktorý mení pozície cez noc, nie je lepši než bláznivý predseda parlamentu.

PLUS

Oklamať eurokomisiu nebude také jednoduché

Peniaze na vedu sa na Slovensku rozdeľujú pod úroveň civilizovaného sveta.

Neprehliadnite tiež

Diaľnica za Bratislavou skolabovala, motocyklistka padla na vozovku

Zapchatá bola časť bratislavského obchvatu.

NA ČOM SME JAZDILI

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič, majiteľom však robil problémy.