Aj korčuliar je len chodec

Či idete pešo, na korčuliach, alebo na skejtborde, stále ste účastník cestnej premávky a platia pre vás dopravné pravidlá.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Simona Mišunová)

Podľa zákona je chodcom každý, kto sa pohybuje pešo. Chodcom je však aj osoba, ktorá napríklad tlačí bicykel, motocykel, detský kočík, vozík pre osoby so zdravotným postihnutím, či ručný vozík so šírkou menej ako 0,6 m. Aj korčuliar, skejtbordista alebo človek na podobnom športovom vybavení je podľa dopravných pravidiel chodcom a musí sa riadiť pravidlami určenými pre nich.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Dopravné pravidlá pre každého chodca

Chodec je povinný používať predovšetkým chodník a chodiť po ňom vpravo. "Kde chodník nie je, alebo je neschodný, chodí sa po ľavej krajnici alebo čo najbližšie pri ľavom okraji vozovky," povedala košická policajná hovorkyňa Jana Mésarová. Po krajnici alebo po okraji vozovky môžu ísť chodci vedľa seba najviac dvaja a nemôžu ohroziť ani obmedziť cestnú premávku.

Za zníženej viditeľnosti mimo obce musí mať chodec idúci po krajnici alebo okraji vozovky na sebe viditeľne umiestnené reflexné prvky alebo odev.

Pri prechádzaní cez cestu použite priechod pre chodcov, nadchod alebo podchod. Na priechod nesmiete vstúpiť, ak vzhľadom na rýchlosť prichádzajúcich vozidiel nemôžete bezpečne prejsť cez vozovku. "Mimo priechodu sa smie cez cestu prechádzať len kolmo na jej os a len ak s ohľadom na vzdialenosť a rýchlosť jazdy prichádzajúcich vozidiel ich chodec nedonúti zmeniť smer a rýchlosť jazdy," vysvetlila Mésarová.

Na ceste sa nesmiete bezdôvodne zdržovať, ani sa zastavovať. Rovnako je zakázané prekonávať zábradlie a iné zábrany.

Špeciálne predpisy pre korčuliarov

Aj korčuliari a skejtbordisti sú účastníkmi cestnej premávky a aj na nich sa vzťahujú predpisy, ktoré sú povinní dodržiavať. Korčuliari sa podľa zákona považujú za chodcov, nie je preto možné merať ich rýchlosť. Musia však sledovať situáciu v cestnej premávke a nesmú ohroziť a ani obmedziť iných účastníkov.

Pohybujú sa po chodníku a po cestičke pre cyklistov vždy vpravo jednotlivo za sebou a svojou jazdou nesmú nikoho ohroziť. "Polícia odporúša korčuliarom používať chrániče na končatiny a prilbu. Veľmi dôležité sú reflexné prvky, zvyšujú viditeľnosť v šere a v tme odrážajú dopadajúce svetlo až na 200 metrov," informovala hovorkyňa.

Bez alkoholu je to bezpečnejšie

Nielen vodiči motorových vozidiel a cyklisti, ale aj chodci a korčuliari sú účastníkmi cestnej premávky a preto by nemali vyraziť na cesty pod vplyvom alkoholu.

Podľa platného sadzobníka pokút je možné uložiť sankciu vo výške 60 eur, ak chodci ohrozujú alebo obmedzujú premávku tým, že idú vedľa seba viac ako dvaja. Pokuta vo výške 30 eur vám hrozí, ak za zníženej viditeľnosti idete po krajnici alebo po kraji vozovky bez reflexných prvkov alebo odevu.

Ak korčuliari, skejtbordisti alebo osoby na podobnom športovom vybavení ohrozia cyklistov na cestičke pre cyklistov, hrozí im pokuta vo výške 30 eur.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  4. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  5. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  6. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  8. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  9. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  10. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  1. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  6. S dobrým pivom leto chutí
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  10. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 36 907
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 787
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 21 017
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 707
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 153
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 6 011
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 644
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 586
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 350
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 759

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kaliňáka k únosu Vietnamca doteraz nikto nevypočul

Bývalého ministra vnútra ani nepredvolali.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Prečo sa gang financovaný Kremľom usídlil na Slovensku

Aké je posolstvo Nočných vlkov u nás.

ŠPORT

Šliapať v úniku? Je to nudné, vraví Sagan

Cez víkend nelenil. Majster sveta najazdil za dva dni dvesto kilometrov v únikoch.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault Mégane R.S. Trophy: s manuálom a výkonom 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky.