V týchto dňoch sa rozhoduje o tom, či budú musieť predajcovia ojazdených áut absolvovať povinnú kontrolu originality. Vyzerá to však tak, že s návrhom nesúhlasí nielen minister vnútra, ale ani viacerí poslanci parlamentu.
Riaditeľ poverenej technickej služby kontroly originality vozidiel Iris Ident, Róbert Zrubák, nám k tomu povedal, že ustanovenie má za úlohu zabrániť, aby sa do premávky dostali nespôsobilé vozidlá. Súčasná legislatíva a jej nedostatočné uplatňovanie totiž nedokážu zabrániť legalizácii nespôsobilých áut.
Nikto by neprotestoval, ak by sa za kontrolu originality, ktorá nelegálne zásahy do vozidiel odhaľuje, nemuselo platiť nemalé peniaze. A tak sa zdá, že šetrenie peňazí a administratívnej záťaže motoristov zvíťazí nad potrebou odhaľovať vozidlá, ktoré na cestách nemajú čo robiť.
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Zlegalizovať vozidlo nie je vôbec zložité "Podľa platných všeobecne záväzných právnych predpisov je vozidlo s neoprávneným zásahom do identifikátorov, dokladov, alebo konštrukcie „nespôsobilé“ na premávku na pozemných komunikáciách, uviedol Róbert Zrubák. Podľa neho pritom nejde o takzvanú technickú nespôsobilosť, ktorú overujú technické alebo emisné kontroly.
"Ide o nelegálnu, až trestnú činnosť, nakoľko na Slovensku je falšovanie a pozmeňovanie identifikačných údajov motorového vozidla trestným činom," doplnil Zrubák.
Neoprávnené manipulácie, ktoré spomínal Róbert Zrubák, sú v súčasnosti vysoko sofistikované. Odhaliť ich bežnou obhliadkou vozidla pred vykonaním zmeny v evidencii vozidiel je bez príslušného technologického vybavenia a znalostí v podstate nemožné.
"Neoprávnený vonkajší zásah do konštrukcie vozidla (prerezanie a pozváranie z viacerých vozidiel), ktorý ohrozuje bezpečnosť účastníkov cestnej premávky, sa ani nezisťuje," tvrdí Zrubák.
Stačí, aby na polícii vydali pri prepise auta osvedčenie o evidencii vozidiel bez náležitého overenia neoprávnených manipulácií, a do premávky sa tak môže dostať aj vozidlo, ktoré je pre premávku nespôsobilé.
Na Slovensku bolo za ostatných 5 rokov odcudzených viac ako 20-tisíc vozidiel. Podľa odhadov z nich veľká časť zostáva na Slovensku. Po zmene identity ich predajú a znovu uvedú do premávky na cestách.
K nim treba prirátať vozidlá nelegálne dovezené zo zahraničia, ktoré sa u nás legalizujú. Ako to funguje?
Ako sa legalizujú vozidlá zo zahraničia? "Zahraničné odcudzené vozidlo sa po zmene identity prihlási na existujúce slovenské doklady, čím sa javí ako pôvodne kúpené na Slovensku. Doklady sa dajú získať rôznymi spôsobmi, napr. z ťažko havarovaných vozidiel, na internete, na čiernom trhu, atď. Stačí vozidlo vyviezť do tretích krajín, prihlásiť na kópie alebo falošné doklady, prípadne na potvrdenie o strate, alebo odcudzení dokladov od miestnej polície a originálne doklady zostanú na legalizáciu iného vozidla," uviedol Zrubák.
S dokladmi sa podľa Róberta Zrubáka dajú kúpiť nielen pôvodné evidenčné čísla, ale aj vyrezané časti s VIN, ktoré sa následne použijú na legalizované vozidlo. "Aj havarované vozidlo sa dá rýchlejšie a lacnejšie opraviť tak, že sa na odcudzenom vozidle zhodného modelu a farby použije VIN, evidenčné čísla a doklady havarovaného. V nejednom prípade ešte poisťovňa uhradí fingovanú opravu a diely z pôvodne havarovaného vozidla zostávajú ako bonus."
Ďalšou skupinou sú jednotlivo dovážané "nové" vozidlá, ktoré však nespĺňajú kritériá pre túto kategóriu.
Podľa Zrubáka sa "stav najazdených km upraví pod 6 000 km a podľa potreby aj rok výroby v dokladoch pod vek 6 mesiacov, aby kritériá zdanlivo spĺňali. Stačí „čestné prehlásenie“ a vozidlo sa vyhne kontrole originality. Jeho pôvod je nejasný a cez registračnú procedúru prejde bez problémov."
Poslanci rozhodujú o sťažení práce kriminálnikom "Predpokladané škody spôsobené občanom na Slovensku touto nezákonnou a podvodnou činnosťou predstavujú ročne sumu viac ako 70 miliónov eur, tvrdí Zrubák.
Návrh ustanovenia novely zákona
o cestnej premávke: V § 116 sa za odsek 5 vkladá nový odsek 6, ktorý znie:
„(6) Držiteľ vozidla pri oznámení zmeny podľa odseku 1 písm. b) je povinný na vykonanie evidenčných úkonov predložiť odborný posudok o kontrole originality vozidla s výsledkom „spôsobilé“ nie starší ako 15 dní; to neplatí pri prevode držby vozidla kategórie L1e, L2e, L6e, Ls, O1, R1, LS a pri prevode držby vozidla medzi blízkymi osobami, ktorými sa na tieto účely rozumejú príbuzní v priamom rade, manžel, súrodenec, osvojiteľ alebo osvojenec držiteľa vozidla.“
Na aktuálnej schôdzi národnej rady poslanci rozhodujú aj o novele zákona o cestnej premávke. V tejto súvislosti navrhli pripojiť k novele aj ustanovenie, podľa ktorého by bola povinná kontrola originality takmer pri každom prepise ojazdeného vozidla.
Výnimku by tvoril len predaj niektorých malých vozidiel a predaj vozidiel medzi blízkymi osobami.
Nie všetci poslanci však s takýmto návrhom súhlasia. Aj keď ešte o novele nie je rozhodnuté a teda ani o tomto návrhu, zdá sa, že návrh o povinnej kontrole originality pri takmer každom prepise vozidla parlamentom neprejde.
Dnes môže každý kupujúci požiadať predajcu, aby vozidlo najprv poslal na kontrolu originality. Nie vždy sa tak ale stane. A tak zločinci nemajú problém legalizovať vozidlá na Slovensku.
Ani ministra vnútra a ani viacerých poslancov to nepresvedčilo a argumentujú zbytočnou finančnou a administratívnou záťažou tých, ktorí by chceli predať ojazdené auto, ktoré nepochádza z trestnej činnosti.
Návrh o povinnej kontrole originality, zdá sa, neprejde Výbor národnej rady pre obranu a bezpečnosť, ktorý má v parlamente gesciu nad novelou zákona o cestnej premávke, neodporúča návrh schváliť.
"Bez zavedenia systémového opatrenia nemožno očakávať zmenu k lepšiemu, naopak, tento nepriaznivý stav sa bude naďalej prehlbovať," uviedol Zrubák k nevôli poslancov schváliť návrh.
Podľa Zrubáka, aktuálne navrhované systémové opatrenie sa netýka zmeny vlastníctva vozidla, nových vozidiel a dokonca ani žiadneho v súčasnosti už registrovaného vozidla.
"Ani zďaleka sa netýka nákupu vozidla a rozhodne nespočíva len na overovaní, či vozidlo je, alebo nie je kradnuté. Ba práve naopak. Overuje pôvodnú identitu, aby lustrovanie v pátracích evidenciách malo vôbec význam. Ale hlavne overuje „spôsobilosť“ vozidla, aby nedochádzalo k ich opätovnému uvádzaniu do premávky na cestách."
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.