SME

Formula 1: nezaplatiteľná jazda

Vo chvíli, keď si víťaz súťaže West Race Day, ktorá sa realizuje vo viacerých krajinách vrátane Slovenska, konečne nasadí na hlavu bezpečnostnú prilbu, aby vyrazil v monoposte Formuly 1 na Masarykov okruh v Brne, pripúta sa pásmi aj ku kúsku motoristickej

histórie.

Vozidlo West McLaren Mercedes, model MP4-16, sa využíval v sezóne 2001, keď v ňom jazdili David Coulthard a Mika Häkkinen. Bolo natoľko konkurencieschopné, že v sezóne vyhralo štyri veľké ceny v Brazílii, Rakúsku, Veľkej Británii a Spojených štátov amerických, pričom tím obsadil druhé miesto v Pohári konštruktérov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Moderný pretekársky monopost je technicky najvyspelejším vozidlom planéty a – v závislosti od špeciálneho sprevodovania pre jednotlivé okruhy – ho možno považovať aj za najrýchlejšie, keď rýchlosti nad 300 km/h nie sú ničím výnimočným. Ak nazveme stroj F1 autom, tak treba pripomenúť, že hovoríme o maximálnom možnom význame tohto slova: má štyri kolesá, motor a volant, avšak v tomto mieste sa asi končí výpočet styčných bodov s bežným automobilom sériovej výroby. Radšej si predstavte riadenú raketu pohybujúcu sa po zemi, len tak získate lepší obraz o schopnostiach monopostov F1.

SkryťVypnúť reklamu

Víťaz súťaže West Race Day bude musieť najskôr vybrať volant, aby sa dostal do kokpitu či von z neho. Mechanici mu pomôžu pripútať sa na miesto, aby následne zvonku naštartovali desaťvalec Mercedes V10. Zvuk agregátu s výkonom 800 konských síl potvrdzuje svoju silu fantastickým revom.

Riadenie monopostu nie je síce vzrušujúce, ale určite nie pohodlné. Autá, ktoré sú pohodlné totiž nebývajú vždy rýchle a monopost MP4-16 bol v prvom rade vyrobený pre rýchlosť. V priemere spotrebuje 3 litre paliva na jeden pretekársky okruh a rýchlosť 160 km/h dosiahne zhruba za 3 sekundy! Ak by sa krídla, ktoré majú zabezpečiť prítlak na vozovku otočili naopak, teoreticky by mohol monopost pri ním dosahovaných rýchlostiach vzlietnuť. Vnútro kokpitu tiež nie je miestom na vychutnávanie jazdy, veď teploty v ňom sa môžu vyšplhať až na 40° C a sedadlo pripravované na mieru jazdca je natoľko stiesnené stenami kokpitu, že niektorí piloti nosia chrániče na kolená, aby si ich pri tvrdých nárazoch pri prejazde obrubníkmi nezranili.

SkryťVypnúť reklamu

Úžasná priľnavosť auta na vozovke, dosiahnutá špičkovými zmesami pneumatík a aerodynamickými vlastnosťami monopostu spôsobujú neuveriteľnú stabilitu, zároveň však vytvárajú v niektorých sektoroch preťaženie odstredivými silami G len o trochu nižšie ako poznajú piloti bojových stíhačiek.

Jazdec ovláda toto úžasné zariadenie prostredníctvom volantu. Okrem samotného riadenia otáčaním kolies sa ním však kontroluje množstvo ďalších funkcií ovplyvňujúcich správanie sa auta. Prevodové stupne sa menia ,,páčkami” umiestnenými na spodnej strane volantu, na preradenie z jedného na druhý stupeň stačí štvrtina sekundy. Spojka sa takisto ovláda z volantu, rovnako ako komunikácia vysielačkami medzi jazdcom a garážou, obmedzovač rýchlosti, trakčná kontrola, automatický štartér ako aj rôzne nastavenia a funkcie motora.

Úžasný je pomer výkonu a hmotnosti, keďže monopost musí spolu s jazdcom vážiť minimálne 600 kg. Nízka hmotnosť vozidla sa dosahuje použitím jedinečných kompozitných materiálov akými sú uhlíkové vlákna, kevlar či vzácne materiály ako napríklad titán. Nič z toho nie je lacné, čo vedie k najfrekventovanejšej otázke týkajúcej sa monopostu F1: Koľko to stojí? Nie je však možné dať na ňu presnú odpoveď, hoci sa často objavujú rôzne pokusy odhadnúť ju. Kým novinári rátajú čísla, celý tím pracuje kontinuálne na výskume, vývoji produkcii týchto jedinečných vozidiel. Aj preto jediná zmysluplná odpoveď na otázku jeho hodnoty znie: Je nezaplatiteľný!

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  2. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  3. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  4. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  5. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  6. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  7. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  8. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  1. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  3. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  4. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  5. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  6. Lesopark Hlboké slávnostne otvára svoje brány
  7. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  8. McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Spišskej Novej Vsi
  1. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 7 908
  2. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 6 725
  3. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 5 764
  4. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 5 041
  5. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci 5 022
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 4 725
  7. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň? 3 417
  8. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 3 330
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Anton Kovalčík: Vatikán a iné štáty v Druhej svetovej. Balkán.
  2. Vladimír Bojničan: Čo tu vlastne ostalo po Cyrilovi a Metodovi? Nič, len iracionálne dogmatické náboženstvo a preto ani nie je čo oslavovať
  3. Ján Škerko: Ak vás toto neohromí, tak vás to musí aspoň prinútiť k zamysleniu
  4. Tomáš Vereš: Cena spokojnosti
  5. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala
  6. Soňa Bulbeck: O čašníkoch, Ester a zrušených letoch...
  7. Jozef Varga: Slúžil som v armádach štyroch štátov / 110. /
  8. Vladimír Krátky: Moderná Bratislava ( moderné Slovensko ) .
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 192 333
  2. Radko Mačuha: Je to také Smerácke. 7 162
  3. Peter Slamenik: Žid sa už poučil 7 110
  4. Ján Valchár: Geniálne načasovanie útoku na Irán 5 701
  5. Eva Gallova: Adela Vinczeová doma zažívala muky, ale nevolali záchranku, aby nezaťažovali systém 4 660
  6. Vlado Jakubkovič: Muž je muž, žena je žena ... a Slovensko je v ... 4 496
  7. Richard Lunter: Za 30 rokov vznikli na Slovensku "tri nové Bratislavy" 3 729
  8. Tomáš Vereš: Obeť, obetovaná obeť 3 296
  1. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  2. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  3. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
  4. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
  5. Radko Mačuha: Je to také Smerácke.
  6. Marcel Rebro: Jeden deň bez vojny: Deti z Nikopolu zažili výlet, na aký sa nezabúda
  7. Radko Mačuha: Také peniaze Cyril a Metod nikdy nevideli.
  8. Roman Kebísek: Čierny štvorec: Abstraktné umenie prešlo do absolútna a filozofickej roviny
reklama
SkryťZatvoriť reklamu