SME

Formula 1: nezaplatiteľná jazda

Vo chvíli, keď si víťaz súťaže West Race Day, ktorá sa realizuje vo viacerých krajinách vrátane Slovenska, konečne nasadí na hlavu bezpečnostnú prilbu, aby vyrazil v monoposte Formuly 1 na Masarykov okruh v Brne, pripúta sa pásmi aj ku kúsku motoristickej

histórie.

Vozidlo West McLaren Mercedes, model MP4-16, sa využíval v sezóne 2001, keď v ňom jazdili David Coulthard a Mika Häkkinen. Bolo natoľko konkurencieschopné, že v sezóne vyhralo štyri veľké ceny v Brazílii, Rakúsku, Veľkej Británii a Spojených štátov amerických, pričom tím obsadil druhé miesto v Pohári konštruktérov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Moderný pretekársky monopost je technicky najvyspelejším vozidlom planéty a – v závislosti od špeciálneho sprevodovania pre jednotlivé okruhy – ho možno považovať aj za najrýchlejšie, keď rýchlosti nad 300 km/h nie sú ničím výnimočným. Ak nazveme stroj F1 autom, tak treba pripomenúť, že hovoríme o maximálnom možnom význame tohto slova: má štyri kolesá, motor a volant, avšak v tomto mieste sa asi končí výpočet styčných bodov s bežným automobilom sériovej výroby. Radšej si predstavte riadenú raketu pohybujúcu sa po zemi, len tak získate lepší obraz o schopnostiach monopostov F1.

SkryťVypnúť reklamu

Víťaz súťaže West Race Day bude musieť najskôr vybrať volant, aby sa dostal do kokpitu či von z neho. Mechanici mu pomôžu pripútať sa na miesto, aby následne zvonku naštartovali desaťvalec Mercedes V10. Zvuk agregátu s výkonom 800 konských síl potvrdzuje svoju silu fantastickým revom.

Riadenie monopostu nie je síce vzrušujúce, ale určite nie pohodlné. Autá, ktoré sú pohodlné totiž nebývajú vždy rýchle a monopost MP4-16 bol v prvom rade vyrobený pre rýchlosť. V priemere spotrebuje 3 litre paliva na jeden pretekársky okruh a rýchlosť 160 km/h dosiahne zhruba za 3 sekundy! Ak by sa krídla, ktoré majú zabezpečiť prítlak na vozovku otočili naopak, teoreticky by mohol monopost pri ním dosahovaných rýchlostiach vzlietnuť. Vnútro kokpitu tiež nie je miestom na vychutnávanie jazdy, veď teploty v ňom sa môžu vyšplhať až na 40° C a sedadlo pripravované na mieru jazdca je natoľko stiesnené stenami kokpitu, že niektorí piloti nosia chrániče na kolená, aby si ich pri tvrdých nárazoch pri prejazde obrubníkmi nezranili.

SkryťVypnúť reklamu

Úžasná priľnavosť auta na vozovke, dosiahnutá špičkovými zmesami pneumatík a aerodynamickými vlastnosťami monopostu spôsobujú neuveriteľnú stabilitu, zároveň však vytvárajú v niektorých sektoroch preťaženie odstredivými silami G len o trochu nižšie ako poznajú piloti bojových stíhačiek.

Jazdec ovláda toto úžasné zariadenie prostredníctvom volantu. Okrem samotného riadenia otáčaním kolies sa ním však kontroluje množstvo ďalších funkcií ovplyvňujúcich správanie sa auta. Prevodové stupne sa menia ,,páčkami” umiestnenými na spodnej strane volantu, na preradenie z jedného na druhý stupeň stačí štvrtina sekundy. Spojka sa takisto ovláda z volantu, rovnako ako komunikácia vysielačkami medzi jazdcom a garážou, obmedzovač rýchlosti, trakčná kontrola, automatický štartér ako aj rôzne nastavenia a funkcie motora.

Úžasný je pomer výkonu a hmotnosti, keďže monopost musí spolu s jazdcom vážiť minimálne 600 kg. Nízka hmotnosť vozidla sa dosahuje použitím jedinečných kompozitných materiálov akými sú uhlíkové vlákna, kevlar či vzácne materiály ako napríklad titán. Nič z toho nie je lacné, čo vedie k najfrekventovanejšej otázke týkajúcej sa monopostu F1: Koľko to stojí? Nie je však možné dať na ňu presnú odpoveď, hoci sa často objavujú rôzne pokusy odhadnúť ju. Kým novinári rátajú čísla, celý tím pracuje kontinuálne na výskume, vývoji produkcii týchto jedinečných vozidiel. Aj preto jediná zmysluplná odpoveď na otázku jeho hodnoty znie: Je nezaplatiteľný!

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  6. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  7. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  8. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 360
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 11 406
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 919
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 4 793
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 501
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 3 428
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 160
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 3 120
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Štefan Šturdzík: Slovensko - Titanic
  2. Zuzana Valachovičová: Ach to upratovanie, nielen Veľkonočné
  3. Juraj Jevin: Spojené voľby sme ešte nemali
  4. Marek Brenčič: Nasledovanie Krista až na šibenicu. Moje stretnutia s mučeníkom nacizmu
  5. Tomáš Susko: VLNY: Konflikt záujmov vo filmovej akadémii?
  6. Ján Valchár: 450 rokov odšľachťovania národa
  7. Alojz Baránik: Vedúca úloha Združenia sudcov v súdnictve potvrdená
  8. Vladimír Čuchran: Parlamentný permanentný superalkoholizmus - obraz dekadentnej doby, spoločnosti, vládnutia
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 642
  2. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 28 188
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 368
  4. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 18 096
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 16 810
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 257
  7. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 921
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 494
  1. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  2. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  3. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  4. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  5. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  6. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  7. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  8. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme
reklama
SkryťZatvoriť reklamu