SME
Piatok, 12. august, 2022 | Meniny má Darina

Formula 1: nezaplatiteľná jazda

Vo chvíli, keď si víťaz súťaže West Race Day, ktorá sa realizuje vo viacerých krajinách vrátane Slovenska, konečne nasadí na hlavu bezpečnostnú prilbu, aby vyrazil v monoposte Formuly 1 na Masarykov okruh v Brne, pripúta sa pásmi aj ku kúsku motoristickej

histórie.

Vozidlo West McLaren Mercedes, model MP4-16, sa využíval v sezóne 2001, keď v ňom jazdili David Coulthard a Mika Häkkinen. Bolo natoľko konkurencieschopné, že v sezóne vyhralo štyri veľké ceny v Brazílii, Rakúsku, Veľkej Británii a Spojených štátov amerických, pričom tím obsadil druhé miesto v Pohári konštruktérov.

Moderný pretekársky monopost je technicky najvyspelejším vozidlom planéty a – v závislosti od špeciálneho sprevodovania pre jednotlivé okruhy – ho možno považovať aj za najrýchlejšie, keď rýchlosti nad 300 km/h nie sú ničím výnimočným. Ak nazveme stroj F1 autom, tak treba pripomenúť, že hovoríme o maximálnom možnom význame tohto slova: má štyri kolesá, motor a volant, avšak v tomto mieste sa asi končí výpočet styčných bodov s bežným automobilom sériovej výroby. Radšej si predstavte riadenú raketu pohybujúcu sa po zemi, len tak získate lepší obraz o schopnostiach monopostov F1.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Víťaz súťaže West Race Day bude musieť najskôr vybrať volant, aby sa dostal do kokpitu či von z neho. Mechanici mu pomôžu pripútať sa na miesto, aby následne zvonku naštartovali desaťvalec Mercedes V10. Zvuk agregátu s výkonom 800 konských síl potvrdzuje svoju silu fantastickým revom.

Riadenie monopostu nie je síce vzrušujúce, ale určite nie pohodlné. Autá, ktoré sú pohodlné totiž nebývajú vždy rýchle a monopost MP4-16 bol v prvom rade vyrobený pre rýchlosť. V priemere spotrebuje 3 litre paliva na jeden pretekársky okruh a rýchlosť 160 km/h dosiahne zhruba za 3 sekundy! Ak by sa krídla, ktoré majú zabezpečiť prítlak na vozovku otočili naopak, teoreticky by mohol monopost pri ním dosahovaných rýchlostiach vzlietnuť. Vnútro kokpitu tiež nie je miestom na vychutnávanie jazdy, veď teploty v ňom sa môžu vyšplhať až na 40° C a sedadlo pripravované na mieru jazdca je natoľko stiesnené stenami kokpitu, že niektorí piloti nosia chrániče na kolená, aby si ich pri tvrdých nárazoch pri prejazde obrubníkmi nezranili.

SkryťVypnúť reklamu

Úžasná priľnavosť auta na vozovke, dosiahnutá špičkovými zmesami pneumatík a aerodynamickými vlastnosťami monopostu spôsobujú neuveriteľnú stabilitu, zároveň však vytvárajú v niektorých sektoroch preťaženie odstredivými silami G len o trochu nižšie ako poznajú piloti bojových stíhačiek.

Jazdec ovláda toto úžasné zariadenie prostredníctvom volantu. Okrem samotného riadenia otáčaním kolies sa ním však kontroluje množstvo ďalších funkcií ovplyvňujúcich správanie sa auta. Prevodové stupne sa menia ,,páčkami” umiestnenými na spodnej strane volantu, na preradenie z jedného na druhý stupeň stačí štvrtina sekundy. Spojka sa takisto ovláda z volantu, rovnako ako komunikácia vysielačkami medzi jazdcom a garážou, obmedzovač rýchlosti, trakčná kontrola, automatický štartér ako aj rôzne nastavenia a funkcie motora.

Úžasný je pomer výkonu a hmotnosti, keďže monopost musí spolu s jazdcom vážiť minimálne 600 kg. Nízka hmotnosť vozidla sa dosahuje použitím jedinečných kompozitných materiálov akými sú uhlíkové vlákna, kevlar či vzácne materiály ako napríklad titán. Nič z toho nie je lacné, čo vedie k najfrekventovanejšej otázke týkajúcej sa monopostu F1: Koľko to stojí? Nie je však možné dať na ňu presnú odpoveď, hoci sa často objavujú rôzne pokusy odhadnúť ju. Kým novinári rátajú čísla, celý tím pracuje kontinuálne na výskume, vývoji produkcii týchto jedinečných vozidiel. Aj preto jediná zmysluplná odpoveď na otázku jeho hodnoty znie: Je nezaplatiteľný!

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  3. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  4. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  5. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  6. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  7. Prehľad a automatizácia
  8. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  4. Trenčín potrebuje nový impulz!
  5. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  6. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  7. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 13 918
  2. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 9 806
  3. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 9 123
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 537
  5. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 5 283
  6. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 5 146
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 3 677
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny 3 510
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Grigorij Mesežnikov.

Vládnuť s fašistami v koalícii nechcú.


13 h
Momentka zo zápasu Slovensko - Kanada na MS do 20 rokov 2022, v popredí Rayen Petrovický.

Pravda je niekedy krutá, vravel tréner Feneš po debakli od Kanady.


Šimon Čop 3 h
Prešovská nemocnica.

Na zlé zaobchádzanie s rómskymi ženami poukazujú organizácie už dvadsať rokov.


15 h
Sankcie na Rusko boli uvalené v súvislosti s jeho inváziou na Ukrajinu.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 5 h

Blogy SME

  1. Miroslav Sopko: O prejavoch lásky
  2. Silvia Valkovič: Malá ľudská tragédia
  3. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch.
  4. Lórant Kulík: Na marhuľovom festivale v Gönci platili jednotné ceny: Slováci prišli ochutnať marhule, džem a pálenku
  5. Miroslav Galovič: Slovenské Černobyle XXVII / Cykloleto 2022. Časť 2 - Varínske ruiny.
  6. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (12. - 18.8.1922)
  7. Jozef Sitko: Tajomstvo môjho dlhého veku
  8. Irena Šimuneková: Voda
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 129 364
  2. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 13 445
  3. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 11 026
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 283
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 672
  6. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 7 890
  7. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 425
  8. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 357
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu