
. Svojou dĺžkou 383 cm patrí síce do segmentu B malých automobilov, s mimoriadne veľkým a variabilným vnútorným priestorom však zasahuje vyššie. Má originálny tvar, vyniká dynamikou a nízkou spotrebou. Okrem toho Honda od Jazzu očakáva, že podobne ako ostatné jej modely by v bariérových nárazových testoch mala preukázať vysokú pasívnu bezpečnosť. Vďaka týmto vlastnostiam by malá Honda Jazz mala osloviť najmä mladšiu generáciu, ktorá túži po priestrannom type auta, ale na väčšie zatiaľ nemá.
Jazz má tromfy v rukách, je len otázkou, ktorý na potencionálneho kupca zaberie. Či mladistvý vzhľad, priestranný a netradične riešený variabilný interiér, alebo novovyvinutý úsporný zážihový štvorvalec i-DSI. So svojim objemom 1,4 l a výkonom 61 kW/83 k je srdcom malého Jazzu. Jeho pulz podporia v každom cykle dve zapaľovacie sviečky v každom valci, ale aj premenlivý predstih zapaľovania a intenzívne vírenie zmesi vo valci. Motor zaberá už od stredných otáčok, naplno tak od tri a pol tisíc. Pri ešte vyšších otáčkach sa Jazz už správa ako malá raketa. S dvojkou ide do deväťdesiat, na trojke do stotridsať, na štvorke – tam by už išlo o vodičský preukaz. Ale to už je o inom. O tom, že povestne dobré jazdné vlastnosti automobilov Honda má aj Jazz. Vďačí za ne výbornému a veľmi dobre odhlučnenému podvozku, takže temperamentná a dynamická jazda je aj pri rýchlej jazde bezpečná. Jazz je však aj, alebo najmä, úsporný automobil – na sto kilometrov spapká v priemere len 5,5 l/100 km, čo do bodky potvrdil aj náš sedemdňový test. Na svoj objem motor s pomerne vysokým výkonom dáva ľahkému autu veľmi slušnú dynamiku aj vďaka kratšie sprevodovanej päťstupňovej manuálnej prevodovke s ľahkým a presným radením.
Mali sme však pocit, že najmä pre jazdu po diaľnici by mohla mať aj šiesty prevod. V meste Jazz vďaka malým vonkajším rozmerom, polomeru otáčania len 5,0 metrov a účinnému elektrickému posilňovaču riadenia vyniká výbornou manévrovateľnosťou, čo v mestskej premávke ocenia najmä ženy. Jazz sa u nás predáva len s jedným motorom a jediným stupňom výbavy. Zahŕňa centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, elektrické ovládanie predných okien a vonkajších zrkadiel, štyri airbagy, elektrický posilňovač riadenia, kotúčové brzdy s vnútorným chladením vpredu, vzadu bubnové, výškovo nastaviteľný volant a iné. ABS nemá ani za príplatok. A v sparných letných dňoch sme postrádali aj klimatizáciu. Za to má unikátne riešený priestranný interiér.
Sedadlá, síce trošku mäkšie, poskytujú dostatočné pohodlie a oporu, dobré vedenie tela v sedákovej i operadlovej časti, vodič i spolujazdec majú nadmieru priestoru, rovnako aj cestujúci vzadu. Pri nadbytku batožín je úložný priestor aj pod zadnými sedadlami, keďže palivová nádrž je pod prednými sedadlami. Ak auto nie je plne obsadené a sedák zadného sedadla vyklopíme smerom hore, vznikne akýsi druhý batožinový priestor medzi prednými a zadnými sedadlami. Pri sklopení dopredu rozšíri sa základný objem z nadmerných 380 litrov na ucelený veľký priestor s 1323 litrami a rovnou podlahou od zadných dverí po operadlá predných sedadiel, čo je ideálne riešenie pre malý automobil. Bariérou pre sympatický Jazz však môže byť fakt, že do jeho ceny sa premieta clo japonského výrobku a cenovo ho znevýhodňuje, na rozdiel napríklad od Civica, ktorý sa vyrába vo Veľkej Británii.
TECHNICKÉ ÚDAJE
Honda Jazz 1,4
Motor
Vpredu naprieč uložený kvapalinou chladený zážihový štvorvalec. Zdvihový objem 1339 cm3, vŕtanie a zdvih 73,0/80,0 mm. Kompresný pomer 10,8:1. Najväčší výkon 61 kW/83 k pri otáčkach 5700 min-1. Najvyšší krútiaci moment 119 Nm pri otáčkach 2800 min-1. Štyri ventily na valec, ventilový rozvod SOHC i-DSI, poháňaný ozubeným remeňom. Blok motora a hlava valcov z hliníkovej zliatiny. Päťkrát uložený kľukový hriadeľ. Tlakové obežné mazanie s plnoprietokovým čističom oleja. Uzavretá chladiaca sústava s elektrickým ventilátorom. Elektronicky riadené viacbodové vstrekovanie paliva.
Prevodové ústrojenstvo
Pohon predných kolies. Jednokotúčová suchá spojka. Päťstupňová prevodovka s priamym radením. Prevodové stupne - 3,142 – 1,750 – 1,241 - 0,969 – 0,805, R – 3,230. Stály prevod hnanej nápravy 4,111.
Podvozok
Bezrámová konštrukcia. Všetky kolesá nezávisle zavesené, vpredu na spodných trojuholníkových ramenách a vzperách McPherson. Priečny skrutný stabilizátor. Vzadu vlečené ramená spojené torznou priečkou. Prevádzkové brzdy dvojokruhové kvapalinové s podtlakovým posilňovačom, vpredu kotúčové s vnútorným chladením, vzadu bubnové. Parkovacia brzda ručná s pôsobením na zadné kolesá. Hrebeňové riadenie s elektrickým posilňovačom. Pneumatiky 175/65 R 14.
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška 3830/1675/1525 mm, rázvor náprav 2450 mm, rozchod kolies vpredu/vzadu 1460/1445 mm. Svetlá výška 140,0 mm. Pohotovostná hmotnosť 1053 - 1112 kg. Objem batožinového priestoru 380 dm³. Objem palivovej nádrže 42 l.
Jazdné výkony
Najvyššia rýchlosť 170 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 12,0 s. Spotreba paliva podľa EU 93/116 6,7/4,8/5,5 l/100 km.
Karoséria
Samonosná oceľová, päťdverový päťmiestny hatchback.
Cena 549 500 Sk
Namerané hodnoty
Akcelerácia 0 – 100 km/h 12,2 s
Zrýchľovanie
60 – 100 km/h (III/IV) – 7,8/10,6 s
80 – 120 km/h (IV/V) – 11,5/14,4 s
Max. rýchlosť 170 km/h
Spotreba 5,5 l/100 km
Porovnanie s automobilmi rovnakej triedy:
Audi A2 1,4 16V
Zdvih. objem 1390 cm³
Výkon 55 kW/75 k
Krút. mom. 126/3800 Nm.min-1
0 – 100 km/h 12,0 s
Max. rých. 173 km/h
Spotreba mesto 8,2 l/100 km
mimo mesta 4,7 l/100 km
kombinovaná 6,0 l/100 km
Cena 658 900 Sk
Mercedes-Benz A 140
Zdvih. objem 1397 cm³
Výkon 60 kW/82 k
Krút. mom. 130/3750 Nm.min-1
0 – 100 km/h 12,9 s
Max. rých. 170 km/h
Spotreba mesto 9,7 l/100 km
mimo mesta 5,6 l/100 km
kombinovaná 7,1 l/100 km
Cena 656 375 Sk
Toyota Yaris Verso 1,3 Luna
Zdvih. objem 1299 cm³
Výkon 63 kW/86 k
Krút. mom. 124/4400 Nm.min-1
0 – 100 km/h 11,9 s
Max. rých. 165 km/h
Spotreba mesto 8,2 l/100 km
mimo mesta 5,5 l/100 km
kombinovaná 6,5 l/100 km
Cena 595 000 Sk
Autor: gold