Aj ilegálne auto môže byť na Slovensku legálne

Diera v zákone umožňuje, aby po Slovensku jazdilo mnoho vozidiel, ktoré pochádzajú priamo z trestnej činnosti.

BRATISLAVA. Podľa platných všeobecne záväzných právnych predpisov v Slovenskej republike je vozidlo s neoprávneným zásahom do identifikátorov, dokladov alebo konštrukcie „nespôsobilé“ na premávku na pozemných komunikáciách.

Nejedná sa o „technickú nespôsobilosť“, ktorú overujú technické alebo emisné kontroly, ale o nelegálnu, až trestnú činnosť, nakoľko na Slovensku je falšovanie a pozmeňovanie identifikačných údajov motorového vozidla trestným činom.

Keďže neoprávnené manipulácie sú v súčasnosti vysoko sofistikované, ich odhalenie bežnou obhliadkou vozidla pred vykonaním zmeny v evidencii vozidiel je bez príslušného technologického vybavenia a znalostí nereálne, pričom neoprávnený vonkajší zásah do konštrukcie vozidla (prerezanie a pozváranie z viacerých vozidiel), ktorý ohrozuje bezpečnosť účastníkov cestnej premávky sa ani nezisťuje.

Ak registračný orgán po zaevidovaní zmeny v evidencii vozidiel vydá osvedčenie o evidencii, ktoré je verejnou listinou, bez náležitého overenia neoprávnených manipulácií, uvedie sa do premávky na cestách aj vozidlo, ktoré je pre premávku nespôsobilé.

vin.jpg

Na Slovensku bolo za ostatných päť rokov odcudzených viac ako 20-tisíc vozidiel. Podľa odhadov veľká časť z nich zostáva na Slovensku a po zmene identity sú predané a znovu uvedené do premávky na cestách. K nim treba prirátať vozidlá nelegálne dovezené zo zahraničia.

Ako to funguje? Jednoducho. Zahraničné odcudzené vozidlo sa po zmene identity prihlási na existujúce slovenské doklady, čím sa javí ako pôvodne kúpené na Slovensku. Doklady sa dajú získať rôznymi spôsobmi, napr. z ťažko havarovaných vozidiel, na internete, či na čiernom trhu.

Stačí vozidlo vyviezť do tretích krajín, prihlásiť na kópie alebo falošné doklady, prípadne na potvrdenie o strate alebo odcudzení dokladov od miestnej polície a originálne doklady zostanú na legalizáciu iného vozidla. S dokladmi sa dajú kúpiť nielen pôvodné evidenčné čísla, ale aj vyrezané časti s VIN, ktoré sa následne použijú na legalizované vozidlo.

Aj havarované vozidlo sa dá rýchlejšie a lacnejšie opraviť tak, že sa na odcudzenom vozidle zhodného modelu a farby použije VIN, evidenčné čísla a doklady havarovaného. V nejednom prípade ešte poisťovňa uhradí fingovanú opravu a diely z pôvodne havarovaného vozidla zostávajú ako bonus.

Ďalšou skupinou sú jednotlivo dovážané „nové vozidlá“, ktoré však nespĺňajú kritériá pre túto kategóriu. Stav najazdených kilometrov sa upraví pod 6.000 km a podľa potreby aj rok výroby v dokladoch pod vek šesť mesiacov, aby kritériá zdanlivo spĺňali.

uprava.jpg

Stačí „čestné prehlásenie“ a vozidlo sa vyhne kontrole originality. Jeho pôvod je nejasný a cez registračnú procedúru prejde bez problémov.

Predpokladané škody spôsobené občanom na Slovensku touto nezákonnou a podvodnou činnosťou predstavujú ročne sumu viac ako 70 mil. eur. Bez zavedenia systémového opatrenia nemožno očakávať zmenu k lepšiemu, naopak, tento nepriaznivý stav sa bude naďalej prehlbovať.

Aktuálne navrhované systémové opatrenie sa netýka zmeny vlastníctva vozidla, nových vozidiel a dokonca ani žiadneho v súčasnosti už registrovaného vozidla. Ani zďaleka sa netýka nákupu vozidla a rozhodne nespočíva len na overovaní, či vozidlo je alebo nie je kradnuté.

Ba práve naopak. Overuje pôvodnú identitu, aby lustrovanie v pátracích evidenciách malo vôbec význam. Ale hlavne overuje „spôsobilosť“ vozidla, aby nedochádzalo k ich opätovnému uvádzaniu do premávky na cestách.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  2. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  3. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  4. Legendárna Transsibírska magistrála
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  7. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  8. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  10. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  1. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  2. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  3. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  4. Používate make-up? Potom spozornite
  5. Legendárna Transsibírska magistrála
  6. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  7. Vianočný bázar chalaňov
  8. Vianočné mecheche 2017
  9. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  10. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 37 334
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 5 196
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 003
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 138
  5. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 216
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 201
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 122
  8. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 1 093
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 962
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 859

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Poórovi a jeho ľuďom sa za posledný rok v trnavskej nemocnici darilo

Firmy s väzbami na trnavského podnikateľa dodávajú nemocnici palivo, servisujú počítače a riadia tendre.

KOMENTÁRE

Fico to zabalil, s horúcou kávou si nebude páliť prsty

Aká neopätovaná je náklonnosť kaviarne k Smeru – tam ju predsa nik nemiluje!

Denník SME s knihou Róberta Bezáka

Denník SME pripravil pre vás v utorok 19. decembra špeciálne vydanie.

KULTÚRA

Najškaredšia modelka na svete sa dočkala vlastného filmu

Madame slúžka je netypická francúzska komédia.

Neprehliadnite tiež

Tesla X ako off-road do lesa? Pre Nóra žiaden problém

Jazda sa skončila natrhnutým nárazníkom.

Čo je to norma i-Size a ako si mám vybrať autosedačku (otázky a odpovede)

Budúci rok možno zakážu predaj starších sedačiek.

Ako prepravovať lyže v aute na Slovensku a v Rakúsku

Pravidlá špeciálne neupravujú, aký spôsob si musíte zvoliť.

Volkswagen ukázal, ako vyrába slovenské Porsche Cayenne

Výrobu auta bratislavský závod nemeckého koncernu začal začiatkom septembra.

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.