Vyplýva to z najnovších štatistík, ktoré uverejnila Európska komisia.
BRATISLAVA. Počet smrteľných dopravných nehôd v rámci Únie klesol v roku 2010 o 11 percent. Počty sa však v rámci Únie líšia.
Slovensko patrí medzi tie európske krajiny, ktorým sa úmrtnosť na cestách darí znižovať najlepšie - v minulom roku ich bolo o 26 percent menej ako v roku 2009. Najlepšie si počínalo Luxembursko (33 %), Malta (29 %), Švédsko (26 %).
EK: Európske cesty nemožno považovať za bezpečné
"Intenzívnym úsilím a cielenými opatreniami na európskej a národnej úrovni sa podarilo v rokoch 2001 - 2011 zachrániť viac než 100-tisíc ľudských životov, čím sa úmrtnosť znížila o 43 percent. Aj napriek tomu však európske cesty ešte stále nemožno považovať za bezpečné," informoval Andrej Králik zo Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku.
V roku 2009 zahynulo pri dopravných nehodách 35-tisíc osôb a 1,7 milióna sa zranilo. Najčastejšími príčinami dopravných nehôd na európskych cestách sú neprimeraná rýchlosť, jazda na červenú, ignorovanie bezpečnostných pásov a alkohol. Spolu tvoria až 75 percent príčin úmrtí na cestách.
Do roku 2020 chce Únia znížiť úmrtnosť o polovicu
Európska únia si na obdobie 2010 - 2020 dala za cieľ znížiť úmrtnosť na cestách o 50 percent.
Podpredseda Európskej komisie Siim Kallas zodpovedný za dopravu povedal: "Je veľkým povzbudením, že sa takmer všetkým členským štátom podarilo úmrtnosť na cestách výrazne znížiť. Zaspať na vavrínoch však nie je namieste. Ešte stále na európskych cestách zahynie každý deň okolo sto ľudí. Od roku 2001 sme dosiahli výrazný pokrok a podarilo sa nám ušetriť približne 100 000 ľudských životov. Počet smrteľných nehôd a zranení je na našich cestách stále neprijateľný. Chceme, aby do roku 2020 počet úmrtí na našich cestách klesol o polovicu. A tak budeme sledovať, v akých vozidlách ľudia jazdia, kam jazdia a ako si pri jazde počínajú."
Pozrite si na mape, aké bezpečné sú cesty na Slovensku
V júli 2010 Európska komisia prijala plány s cieľom znížiť v najbližších desiatich rokoch počet úmrtí na európskych cestách o polovicu.
Akčný program pre bezpečnosť cestnej premávky na roky sa zameriava na zlepšenie vozidiel, infraštruktúry, ako aj správania účastníkov cestnej premávky.
V programe sa nachádzajú ciele ako zlepšenie bezpečnostných opatrení pre nákladné a osobné automobily, vývoj inteligentných vozidiel, zvýšenie požiadaviek na získanie vodičského preukazu a na výcvik vodičov, dôslednejšie presadzovanie dodržiavania pravidiel cestnej premávky, zníženie počtu zranení na cestách a väčší dôraz na motocyklistov.