SME
Streda, 8. február, 2023 | Meniny má Zoja

Promile za volantom bude na väzenie

Trikrát pristihnutí pijaci prídu o vodičský preukaz. Zásada „trikrát a dosť“ sa ministrovi Lipšicovi zapáčila.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – TASR)

BRATISLAVA. Košičan, ktorý v utorok nafúkal 1,6 promile, mal šťastie. Kým dnes dostane pokutu a načas príde o vodičský preukaz, od septembra by za rovnakú nerozvážnosť mohol ísť až na rok do väzenia.

Ministrovi vnútra Danielovi Lipšicovi z KDH sa včera podarilo na tretíkrát v parlamente presadiť, že šofér, ktorý jazdil opitý (nad 1 promile), sa dopúšťa trestného činu.

Zmeny
17–roční šoféri
  • do 18. narodenín ale najmenej tri mesiace budú môcť šoférovať len s dozorom,
  • spolujazdec musí byť vodičom najmenej 10 rokov,
  • odobriť ako spolujazdca ho musí rodič aj polícia.

Keďže východniar nenafúkal prvýkrát, po septembri môže podľa nového zákona ľahko prísť o vodičský navždy.

Poslanci totiž schválili aj zásadu trikrát a dosť, podľa ktorej prídu vodiči, ktorí v priebehu posledných desiatich rokov jazdili trikrát opití, o preukaz nadobro. Bez ohľadu na to, či spôsobili nehodu.

Prísnejší návrh zabrzdil Most-Híd

Lipšicov návrh bol pôvodne ešte prísnejší, vodičský preukaz chcel brať doživotne všetkým, ktorí trikrát nafúkajú čo i len zlomok. Proti sa však postavil Most-Híd, ktorému sa tresty zdali drakonické.

„Je to Pyrrhovo víťazstvo. Oproti návrhu došlo k výraznému zmäkčeniu,“ povedal bývalý minister vnútra zo Smeru Robert Kaliňák. Opozícia za novelu nehlasovala.

Trikrát a dosť aj pre rýchlosť v obciach

Lipšic chce sprísňovať tresty aj ďalej. „V ďalšom kroku chceme pod zásadu trikrát a dosť včleniť aj ďalšie delikty, napríklad vysokú rýchlosť v obciach,“ povedal včera.

Novela mení aj definíciu prednosti v jazde, bezpečná vzdialenosť medzi autami sa už bude rátať na sekundy. Šoférovať budú môcť aj sedemnásťroční – s dozorom.

maly.jpg

Kliknite na obrázok pre zväčšenie.

Kamióny budú cesty ničiť ďalej

Na ktoré cesty nesmie nákladiak, určí značka. Župy hovoria, že také riešenie nestačí.

BRATISLAVA. Nákladiaky nad 12 ton nebudú mať celoplošne zakázané jazdiť po cestách druhej a tretej triedy, zhodli sa poslanci vládnej koalície.

V novele zákona stanovili, že sa označia konkrétne cesty, na ktoré nebudú mať kamióny prístup, ak ich tam nemajú napríklad nakladať či vykladať.

Správa nepoteší starostov miest a obcí, ktorí sa dlhodobo sťažujú na cesty zničené nákladnou dopravou. Situácia sa vraj ešte zhoršila po tom, ako štát zaviedol mýto a kamióny začali spoplatnené úseky obchádzať po cestách, ktoré na to nie sú stavané.

„Každý deň dostávam podnety od starostov, že majú absolútne popraskané cesty,“ hovorí banskobystrický župan Vladimír Maňka. „Budeme teraz roky označovať cesty?“ pýta sa.

Untitled-1.jpgKamionisti sa vraj vyhýbajú spoplatneným cestám a radšej majú dvojky a trojky, tvrdia obce. FOTO - TASR

Zástupcovia dopravcov tvrdia, že celoplošný zákaz tranzitu by znamenal obrovské zachádzky nákladiakov. Umožňoval by jazdu po ceste druhej a tretej triedy len vtedy, ak do cieľa nevedie žiadna iná cesta.

Obava, že označovanie bude trvať dlho, tiež nie je namieste, myslí si prezident združenia dopravcov Česmad Pavol Jančovič. „Kraje si už navrhli cesty, ktoré by mohli byť zakázané. Zrejme sa urobí ešte nejaká revízia návrhov, ale pokiaľ viem, tak aj je už policajné prezídium nachystané s dopravnými značkami,“ povedal.

Župám chýbajú peniaze a chcú, aby im obnovovať cesty či osádzať značky pomohol štát. V prípade značiek to zrejme môže byť aj reálne.

(dak)
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  2. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  3. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  4. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  5. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  6. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  7. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  8. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  1. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí
  2. Na bezpečnom internete záleží
  3. Ako vyzerá inteligentný bytový dom? Tajomstvo je v technológiách
  4. Podporujme imunitu aj vysokočistým beta glukánom
  5. Môjobchod posilňuje svoju pozíciu v Košickom kraji
  6. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  7. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  8. O2 predstavilo novú generáciu O2 Paušálov
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 5 390
  2. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 3 983
  3. Dodajte vašej pokožke šťavu 3 265
  4. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí 3 235
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 846
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model 704
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka 666
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 372
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Júlia Piraňa Mikolášiková: Prišiel si pozrieť korupčný prípad Lipšicovho nominanta. Súd mu nariadil sledovať kauzy
  2. Tupou Ceruzou: Norbert Bödör je obžalovaný v ďalšej kauze
  3. Jozef Stasík: EU a roboty
  4. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Tekvica + cuketa v jednom jedle
  5. Marek Mačuha: Falošný poplach - 2. Klimatické modely
  6. Pavel Macko: 8. február - deň, ktorý mal vojsť do dejín.
  7. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Nitrianska Blatnica
  8. Tomáš Vodvářka: Morálka nebo prachy?
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 30 017
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 18 430
  3. Richard Sulík: Ako sme vyriešili najväčší problém tejto krajiny a teraz ponúkame reštart 9 390
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 6 959
  5. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 611
  6. Igor André: Dve poznámky ku „rómskemu Kanaánu“ vo Veľkej Británii 3 320
  7. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 2 513
  8. Ľudmila Križanovská: Veľká Británia a USA sú najväčšie zlo na svete 2 512
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  4. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  5. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
SkryťZatvoriť reklamu