Promile za volantom bude na väzenie

Trikrát pristihnutí pijaci prídu o vodičský preukaz. Zásada „trikrát a dosť“ sa ministrovi Lipšicovi zapáčila.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – TASR)

BRATISLAVA. Košičan, ktorý v utorok nafúkal 1,6 promile, mal šťastie. Kým dnes dostane pokutu a načas príde o vodičský preukaz, od septembra by za rovnakú nerozvážnosť mohol ísť až na rok do väzenia.

Ministrovi vnútra Danielovi Lipšicovi z KDH sa včera podarilo na tretíkrát v parlamente presadiť, že šofér, ktorý jazdil opitý (nad 1 promile), sa dopúšťa trestného činu.

Zmeny
17–roční šoféri
  • do 18. narodenín ale najmenej tri mesiace budú môcť šoférovať len s dozorom,
  • spolujazdec musí byť vodičom najmenej 10 rokov,
  • odobriť ako spolujazdca ho musí rodič aj polícia.

Keďže východniar nenafúkal prvýkrát, po septembri môže podľa nového zákona ľahko prísť o vodičský navždy.

Poslanci totiž schválili aj zásadu trikrát a dosť, podľa ktorej prídu vodiči, ktorí v priebehu posledných desiatich rokov jazdili trikrát opití, o preukaz nadobro. Bez ohľadu na to, či spôsobili nehodu.

Prísnejší návrh zabrzdil Most-Híd

Lipšicov návrh bol pôvodne ešte prísnejší, vodičský preukaz chcel brať doživotne všetkým, ktorí trikrát nafúkajú čo i len zlomok. Proti sa však postavil Most-Híd, ktorému sa tresty zdali drakonické.

„Je to Pyrrhovo víťazstvo. Oproti návrhu došlo k výraznému zmäkčeniu,“ povedal bývalý minister vnútra zo Smeru Robert Kaliňák. Opozícia za novelu nehlasovala.

Trikrát a dosť aj pre rýchlosť v obciach

Lipšic chce sprísňovať tresty aj ďalej. „V ďalšom kroku chceme pod zásadu trikrát a dosť včleniť aj ďalšie delikty, napríklad vysokú rýchlosť v obciach,“ povedal včera.

Novela mení aj definíciu prednosti v jazde, bezpečná vzdialenosť medzi autami sa už bude rátať na sekundy. Šoférovať budú môcť aj sedemnásťroční – s dozorom.

maly.jpg

Kliknite na obrázok pre zväčšenie.

Kamióny budú cesty ničiť ďalej

Na ktoré cesty nesmie nákladiak, určí značka. Župy hovoria, že také riešenie nestačí.

BRATISLAVA. Nákladiaky nad 12 ton nebudú mať celoplošne zakázané jazdiť po cestách druhej a tretej triedy, zhodli sa poslanci vládnej koalície.

V novele zákona stanovili, že sa označia konkrétne cesty, na ktoré nebudú mať kamióny prístup, ak ich tam nemajú napríklad nakladať či vykladať.

Správa nepoteší starostov miest a obcí, ktorí sa dlhodobo sťažujú na cesty zničené nákladnou dopravou. Situácia sa vraj ešte zhoršila po tom, ako štát zaviedol mýto a kamióny začali spoplatnené úseky obchádzať po cestách, ktoré na to nie sú stavané.

„Každý deň dostávam podnety od starostov, že majú absolútne popraskané cesty,“ hovorí banskobystrický župan Vladimír Maňka. „Budeme teraz roky označovať cesty?“ pýta sa.

Untitled-1.jpgKamionisti sa vraj vyhýbajú spoplatneným cestám a radšej majú dvojky a trojky, tvrdia obce. FOTO - TASR

Zástupcovia dopravcov tvrdia, že celoplošný zákaz tranzitu by znamenal obrovské zachádzky nákladiakov. Umožňoval by jazdu po ceste druhej a tretej triedy len vtedy, ak do cieľa nevedie žiadna iná cesta.

Obava, že označovanie bude trvať dlho, tiež nie je namieste, myslí si prezident združenia dopravcov Česmad Pavol Jančovič. „Kraje si už navrhli cesty, ktoré by mohli byť zakázané. Zrejme sa urobí ešte nejaká revízia návrhov, ale pokiaľ viem, tak aj je už policajné prezídium nachystané s dopravnými značkami,“ povedal.

Župám chýbajú peniaze a chcú, aby im obnovovať cesty či osádzať značky pomohol štát. V prípade značiek to zrejme môže byť aj reálne.

(dak)

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  2. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  7. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  8. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  9. Modern luxury next to the Blue Church
  10. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 6 500
  2. Moskva alebo Petrohrad? 6 071
  3. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 403
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 2 449
  5. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 286
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 035
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 1 834
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 340
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 180
  10. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 140

Téma: Zmena dopravných pravidiel 2011


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Prečo by sa mali Slováci začať báť Čechov

Slovensko bude musieť vynaložiť viac úsilia a vynaliezavosti, aby ho Brusel v zhluku „podivných“ demokracií na východ od Nemecka rozpoznal

KULTÚRA

Českú fotografiu roka vyhral Slovák. Ukázal sfanatizovaný dav

Martin Bandžák vyhral už aj v minulosti.

DOMOV

Kaliňák vypovedal na polícii, išlo o mafiu

Minister vnútra Robert Kaliňák bol v pondelok na výsluchu v sídle NAKA.

Neprehliadnite tiež

Škoda na veľtrhu predstavila nový elektrobus E'City

Plzenský výrobca tak reaguje na zvýšený dopyt po ekologickej doprave.

Uber má novinky pre vodičov aj cestujúcich. Spoplatní čakanie

Zákazník má dve minúty na zrušenie jazdy aj dobehnutie k autu

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

Renault po cestách už jazdí s autom pre rok 2023

Experimentálny koncept ukazuje, ako budú vyzerať Renaulty o niekoľko rokov.