Promile za volantom bude na väzenie

Trikrát pristihnutí pijaci prídu o vodičský preukaz. Zásada „trikrát a dosť“ sa ministrovi Lipšicovi zapáčila.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – TASR)

BRATISLAVA. Košičan, ktorý v utorok nafúkal 1,6 promile, mal šťastie. Kým dnes dostane pokutu a načas príde o vodičský preukaz, od septembra by za rovnakú nerozvážnosť mohol ísť až na rok do väzenia.

Ministrovi vnútra Danielovi Lipšicovi z KDH sa včera podarilo na tretíkrát v parlamente presadiť, že šofér, ktorý jazdil opitý (nad 1 promile), sa dopúšťa trestného činu.

Zmeny
17–roční šoféri
  • do 18. narodenín ale najmenej tri mesiace budú môcť šoférovať len s dozorom,
  • spolujazdec musí byť vodičom najmenej 10 rokov,
  • odobriť ako spolujazdca ho musí rodič aj polícia.

Keďže východniar nenafúkal prvýkrát, po septembri môže podľa nového zákona ľahko prísť o vodičský navždy.

Poslanci totiž schválili aj zásadu trikrát a dosť, podľa ktorej prídu vodiči, ktorí v priebehu posledných desiatich rokov jazdili trikrát opití, o preukaz nadobro. Bez ohľadu na to, či spôsobili nehodu.

Prísnejší návrh zabrzdil Most-Híd

Lipšicov návrh bol pôvodne ešte prísnejší, vodičský preukaz chcel brať doživotne všetkým, ktorí trikrát nafúkajú čo i len zlomok. Proti sa však postavil Most-Híd, ktorému sa tresty zdali drakonické.

„Je to Pyrrhovo víťazstvo. Oproti návrhu došlo k výraznému zmäkčeniu,“ povedal bývalý minister vnútra zo Smeru Robert Kaliňák. Opozícia za novelu nehlasovala.

Trikrát a dosť aj pre rýchlosť v obciach

Lipšic chce sprísňovať tresty aj ďalej. „V ďalšom kroku chceme pod zásadu trikrát a dosť včleniť aj ďalšie delikty, napríklad vysokú rýchlosť v obciach,“ povedal včera.

Novela mení aj definíciu prednosti v jazde, bezpečná vzdialenosť medzi autami sa už bude rátať na sekundy. Šoférovať budú môcť aj sedemnásťroční – s dozorom.

maly.jpg

Kliknite na obrázok pre zväčšenie.

Kamióny budú cesty ničiť ďalej

Na ktoré cesty nesmie nákladiak, určí značka. Župy hovoria, že také riešenie nestačí.

BRATISLAVA. Nákladiaky nad 12 ton nebudú mať celoplošne zakázané jazdiť po cestách druhej a tretej triedy, zhodli sa poslanci vládnej koalície.

V novele zákona stanovili, že sa označia konkrétne cesty, na ktoré nebudú mať kamióny prístup, ak ich tam nemajú napríklad nakladať či vykladať.

Správa nepoteší starostov miest a obcí, ktorí sa dlhodobo sťažujú na cesty zničené nákladnou dopravou. Situácia sa vraj ešte zhoršila po tom, ako štát zaviedol mýto a kamióny začali spoplatnené úseky obchádzať po cestách, ktoré na to nie sú stavané.

„Každý deň dostávam podnety od starostov, že majú absolútne popraskané cesty,“ hovorí banskobystrický župan Vladimír Maňka. „Budeme teraz roky označovať cesty?“ pýta sa.

Untitled-1.jpgKamionisti sa vraj vyhýbajú spoplatneným cestám a radšej majú dvojky a trojky, tvrdia obce. FOTO - TASR

Zástupcovia dopravcov tvrdia, že celoplošný zákaz tranzitu by znamenal obrovské zachádzky nákladiakov. Umožňoval by jazdu po ceste druhej a tretej triedy len vtedy, ak do cieľa nevedie žiadna iná cesta.

Obava, že označovanie bude trvať dlho, tiež nie je namieste, myslí si prezident združenia dopravcov Česmad Pavol Jančovič. „Kraje si už navrhli cesty, ktoré by mohli byť zakázané. Zrejme sa urobí ešte nejaká revízia návrhov, ale pokiaľ viem, tak aj je už policajné prezídium nachystané s dopravnými značkami,“ povedal.

Župám chýbajú peniaze a chcú, aby im obnovovať cesty či osádzať značky pomohol štát. V prípade značiek to zrejme môže byť aj reálne.

(dak)

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  2. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  5. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  6. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  7. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  8. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  9. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  10. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 13 474
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 005
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 859
  4. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 856
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 5 824
  6. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 233
  7. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 5 115
  8. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 738
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 578
  10. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 4 437

Téma: Zmena dopravných pravidiel 2011


Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Skúsili sme prejsť ilegálne z Mexika do USA. Vypustia psy a mieria na vás samopalom

Oscarový režisér nakrútil unikátnu virtuálnu realitu.

KOMENTÁRE

Vydrží to ešte Most alebo padne?

Trpezlivosť voličov nemožno skúšať donekonečna.

EKONOMIKA

Brusel vyšetruje dotácie pre Jaguar v Nitre. Môžu Briti odísť?

EK sa nepozdávajú 130-miliónové dotácie.

Neprehliadnite tiež

Dopravná hádanka: Je predbiehanie sprava problémom, alebo následkom problému? (riešenie)

Veľké rozdiely medzi rýchlosťami áut sú príčinou nehôd.

Dopravná hádanka: Je predbiehanie sprava problémom, alebo následkom problému?

Veľké rozdiely medzi rýchlosťami áut sú príčinou nehôd.

Bratislavský VW up! dostane športovú verziu GTI

So 115 konskými silami má byť poctou pôvodnému Golfu GTI.