Promile za volantom bude na väzenie

Trikrát pristihnutí pijaci prídu o vodičský preukaz. Zásada „trikrát a dosť“ sa ministrovi Lipšicovi zapáčila.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – TASR)

BRATISLAVA. Košičan, ktorý v utorok nafúkal 1,6 promile, mal šťastie. Kým dnes dostane pokutu a načas príde o vodičský preukaz, od septembra by za rovnakú nerozvážnosť mohol ísť až na rok do väzenia.

Ministrovi vnútra Danielovi Lipšicovi z KDH sa včera podarilo na tretíkrát v parlamente presadiť, že šofér, ktorý jazdil opitý (nad 1 promile), sa dopúšťa trestného činu.

Zmeny
17–roční šoféri
  • do 18. narodenín ale najmenej tri mesiace budú môcť šoférovať len s dozorom,
  • spolujazdec musí byť vodičom najmenej 10 rokov,
  • odobriť ako spolujazdca ho musí rodič aj polícia.

Keďže východniar nenafúkal prvýkrát, po septembri môže podľa nového zákona ľahko prísť o vodičský navždy.

Poslanci totiž schválili aj zásadu trikrát a dosť, podľa ktorej prídu vodiči, ktorí v priebehu posledných desiatich rokov jazdili trikrát opití, o preukaz nadobro. Bez ohľadu na to, či spôsobili nehodu.

Prísnejší návrh zabrzdil Most-Híd

Lipšicov návrh bol pôvodne ešte prísnejší, vodičský preukaz chcel brať doživotne všetkým, ktorí trikrát nafúkajú čo i len zlomok. Proti sa však postavil Most-Híd, ktorému sa tresty zdali drakonické.

„Je to Pyrrhovo víťazstvo. Oproti návrhu došlo k výraznému zmäkčeniu,“ povedal bývalý minister vnútra zo Smeru Robert Kaliňák. Opozícia za novelu nehlasovala.

Trikrát a dosť aj pre rýchlosť v obciach

Lipšic chce sprísňovať tresty aj ďalej. „V ďalšom kroku chceme pod zásadu trikrát a dosť včleniť aj ďalšie delikty, napríklad vysokú rýchlosť v obciach,“ povedal včera.

Novela mení aj definíciu prednosti v jazde, bezpečná vzdialenosť medzi autami sa už bude rátať na sekundy. Šoférovať budú môcť aj sedemnásťroční – s dozorom.

maly.jpg

Kliknite na obrázok pre zväčšenie.

Kamióny budú cesty ničiť ďalej

Na ktoré cesty nesmie nákladiak, určí značka. Župy hovoria, že také riešenie nestačí.

BRATISLAVA. Nákladiaky nad 12 ton nebudú mať celoplošne zakázané jazdiť po cestách druhej a tretej triedy, zhodli sa poslanci vládnej koalície.

V novele zákona stanovili, že sa označia konkrétne cesty, na ktoré nebudú mať kamióny prístup, ak ich tam nemajú napríklad nakladať či vykladať.

Správa nepoteší starostov miest a obcí, ktorí sa dlhodobo sťažujú na cesty zničené nákladnou dopravou. Situácia sa vraj ešte zhoršila po tom, ako štát zaviedol mýto a kamióny začali spoplatnené úseky obchádzať po cestách, ktoré na to nie sú stavané.

„Každý deň dostávam podnety od starostov, že majú absolútne popraskané cesty,“ hovorí banskobystrický župan Vladimír Maňka. „Budeme teraz roky označovať cesty?“ pýta sa.

Untitled-1.jpgKamionisti sa vraj vyhýbajú spoplatneným cestám a radšej majú dvojky a trojky, tvrdia obce. FOTO - TASR

Zástupcovia dopravcov tvrdia, že celoplošný zákaz tranzitu by znamenal obrovské zachádzky nákladiakov. Umožňoval by jazdu po ceste druhej a tretej triedy len vtedy, ak do cieľa nevedie žiadna iná cesta.

Obava, že označovanie bude trvať dlho, tiež nie je namieste, myslí si prezident združenia dopravcov Česmad Pavol Jančovič. „Kraje si už navrhli cesty, ktoré by mohli byť zakázané. Zrejme sa urobí ešte nejaká revízia návrhov, ale pokiaľ viem, tak aj je už policajné prezídium nachystané s dopravnými značkami,“ povedal.

Župám chýbajú peniaze a chcú, aby im obnovovať cesty či osádzať značky pomohol štát. V prípade značiek to zrejme môže byť aj reálne.

(dak)

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň
  2. Dvojnásobný šampión v rozhovore o ceste, ktorá mu priniesla zisk
  3. Cestou - necestou
  4. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
  5. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
  6. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností
  7. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie
  8. Zábavný aj sebavedomý
  9. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3
  10. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo
  1. Ako financovať obnovu bytového domu v 2017
  2. Dom od ES - bolo to fajn
  3. Zdravé zuby rovná sa zdravý kôň
  4. Majsterka Európy v silovom trojboji zo SvF STU
  5. Obnova kaštieľa v Malinove
  6. Vklad na kataster vybavíte od marca elektronicky
  7. Nulový úrok pre klientov, ktorí si do mBank prenesú kreditku
  8. Ako inovovať vo vašej firme? Poradí vám odborný seminár
  9. Nové bývanie bez murovania
  10. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň
  1. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie 13 834
  2. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň 10 841
  3. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci 10 226
  4. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností 3 847
  5. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3 3 460
  6. Za štadiónom Lokomotívy rastie zaujímavý projekt 3 263
  7. Zábavný aj sebavedomý 2 864
  8. Zákaznícky servis Martinusu sa dostal medzi svetovú špičku 2 480
  9. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo 2 188
  10. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre 1 907

Téma: Zmena dopravných pravidiel 2011


Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Držiteľka Pulizterovej ceny: Jeden článok môže zmeniť svet

Novinárka pomohla vyslobodiť viac ako dvetisíc otrokov thajského krevetového priemyslu.

SVET

Ryby, ktoré ste si kúpili, možno ulovili otroci

Komplikovaná sieť maskuje súvislosť medzi rybami a ľuďmi, ktorí ich chytajú.

SVET

Mayová chce priateľský rozvod. Brexit však môže bolieť

Dva roky na vyrokovanie podmienok odchodu Britov z Únie sú podľa odborníkov málo.

Neprehliadnite tiež

Sezóna na plochej dráhe odštartuje v nedeľu v Žarnovici

Medzinárodnými majstrovstvami Slovenska odštartuje v nedeľu sezóna pretekov na plochej dráhe.

Spoznali sme slovenské ceny Nissanu Micra

Nissan stlačil základnú cenu pod hranicu 10-tisíc eur.

Škoda pripravuje svoj prvý elektromobil

Prvá štúdia elektromobilu značky Škoda pod názvom Vision E bude mať premiéru na autosalóne Auto Shanghai 2017.

Emisná kauza ceny jazdených áut koncernu Volkswagen neovplyvnila

Motor s podvodnou riadiacou jednotkou zákazníkov od kúpy neodradí.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop