Promile za volantom bude na väzenie

Trikrát pristihnutí pijaci prídu o vodičský preukaz. Zásada „trikrát a dosť“ sa ministrovi Lipšicovi zapáčila.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – TASR)

BRATISLAVA. Košičan, ktorý v utorok nafúkal 1,6 promile, mal šťastie. Kým dnes dostane pokutu a načas príde o vodičský preukaz, od septembra by za rovnakú nerozvážnosť mohol ísť až na rok do väzenia.

Ministrovi vnútra Danielovi Lipšicovi z KDH sa včera podarilo na tretíkrát v parlamente presadiť, že šofér, ktorý jazdil opitý (nad 1 promile), sa dopúšťa trestného činu.

Zmeny
17–roční šoféri
  • do 18. narodenín ale najmenej tri mesiace budú môcť šoférovať len s dozorom,
  • spolujazdec musí byť vodičom najmenej 10 rokov,
  • odobriť ako spolujazdca ho musí rodič aj polícia.

Keďže východniar nenafúkal prvýkrát, po septembri môže podľa nového zákona ľahko prísť o vodičský navždy.

Poslanci totiž schválili aj zásadu trikrát a dosť, podľa ktorej prídu vodiči, ktorí v priebehu posledných desiatich rokov jazdili trikrát opití, o preukaz nadobro. Bez ohľadu na to, či spôsobili nehodu.

Prísnejší návrh zabrzdil Most-Híd

Lipšicov návrh bol pôvodne ešte prísnejší, vodičský preukaz chcel brať doživotne všetkým, ktorí trikrát nafúkajú čo i len zlomok. Proti sa však postavil Most-Híd, ktorému sa tresty zdali drakonické.

„Je to Pyrrhovo víťazstvo. Oproti návrhu došlo k výraznému zmäkčeniu,“ povedal bývalý minister vnútra zo Smeru Robert Kaliňák. Opozícia za novelu nehlasovala.

Trikrát a dosť aj pre rýchlosť v obciach

Lipšic chce sprísňovať tresty aj ďalej. „V ďalšom kroku chceme pod zásadu trikrát a dosť včleniť aj ďalšie delikty, napríklad vysokú rýchlosť v obciach,“ povedal včera.

Novela mení aj definíciu prednosti v jazde, bezpečná vzdialenosť medzi autami sa už bude rátať na sekundy. Šoférovať budú môcť aj sedemnásťroční – s dozorom.

maly.jpg

Kliknite na obrázok pre zväčšenie.

Kamióny budú cesty ničiť ďalej

Na ktoré cesty nesmie nákladiak, určí značka. Župy hovoria, že také riešenie nestačí.

BRATISLAVA. Nákladiaky nad 12 ton nebudú mať celoplošne zakázané jazdiť po cestách druhej a tretej triedy, zhodli sa poslanci vládnej koalície.

V novele zákona stanovili, že sa označia konkrétne cesty, na ktoré nebudú mať kamióny prístup, ak ich tam nemajú napríklad nakladať či vykladať.

Správa nepoteší starostov miest a obcí, ktorí sa dlhodobo sťažujú na cesty zničené nákladnou dopravou. Situácia sa vraj ešte zhoršila po tom, ako štát zaviedol mýto a kamióny začali spoplatnené úseky obchádzať po cestách, ktoré na to nie sú stavané.

„Každý deň dostávam podnety od starostov, že majú absolútne popraskané cesty,“ hovorí banskobystrický župan Vladimír Maňka. „Budeme teraz roky označovať cesty?“ pýta sa.

Untitled-1.jpgKamionisti sa vraj vyhýbajú spoplatneným cestám a radšej majú dvojky a trojky, tvrdia obce. FOTO - TASR

Zástupcovia dopravcov tvrdia, že celoplošný zákaz tranzitu by znamenal obrovské zachádzky nákladiakov. Umožňoval by jazdu po ceste druhej a tretej triedy len vtedy, ak do cieľa nevedie žiadna iná cesta.

Obava, že označovanie bude trvať dlho, tiež nie je namieste, myslí si prezident združenia dopravcov Česmad Pavol Jančovič. „Kraje si už navrhli cesty, ktoré by mohli byť zakázané. Zrejme sa urobí ešte nejaká revízia návrhov, ale pokiaľ viem, tak aj je už policajné prezídium nachystané s dopravnými značkami,“ povedal.

Župám chýbajú peniaze a chcú, aby im obnovovať cesty či osádzať značky pomohol štát. V prípade značiek to zrejme môže byť aj reálne.

(dak)

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  2. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  3. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  2. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  3. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  4. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  5. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  6. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  7. Ekonomický a účtovný softvér Humanet oslavuje
  8. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  9. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  10. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 24 828
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 563
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 496
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 479
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 6 205
  6. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 5 011
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 4 192
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 3 644
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 031
  10. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 572

Téma: Zmena dopravných pravidiel 2011


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Pri kontrole pošty sa Danko môže pozrieť do zahraničia

Bezpečnostné preverovanie zásielok robia aj Slovenská pošta či finančná správa. Obálky však neotvárajú.

KOMENTÁRE

Bez Radičovej, bez Kisku a bez obáv: v čom majú Mihál s Beblavým nevýhodu

Postačia úroveň a normálnosť na úspech v politike? Alebo budú práve naopak, hendikepom?

DOMOV

SME Naživo: Rusko, aké by Slováci chceli nikdy neexistovalo

V diskusii SME diskutovali odborníci o propagande.

Neprehliadnite tiež

Majiteľka Tesly X žiada odškodné milión dolárov

Pri nehode začala Tesla horieť a zadné dvere ostali zablokované.

Uber chce mať do roku 2020 lietajúci taxík

Lietajúce taxi Uber bude malé lietadlo, ktoré bude vzlietať a pristávať vertikálne.

Formula F1 od sezóny 2018 s ďalšími zmenami

Stretnutie Strategickej skupiny a Komisie F1 v Paríži prinieslo odsúhlasenie viacerých zmien pre sezónu 2018.

Revolúciu elektroáut povedie Čína, nie Západ

Najväčší trh s autami zabojuje proti smogu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop