Na inzertných a aukčných internetových portáloch sú desiatky ponúk. Prevládajú slovinské kupóny, po ktorých nasledujú rakúske a švajčiarske. Uviedol to na svojej internetovej stránke hospodársky denník E15.cz.
O záujemcov nie je núdza. Dôvod je jednoduchý: túžba ušetriť na nálepkách, ktoré často turistom časovo nevyhovujú. Typickým príkladom je Slovinsko, tranzitná krajina na ceste k Jadranu, najobľúbenejšiemu letnému cieľu Čechov. Okrem ročnej známky ponúkajú Slovinci už len týždenné kupóny za 15 eur a mesačné po 30 eur.
"Česi pritom jazdia do Chorvátska v priemere na 8 až 10 dní. Ak za taký krátky čas máte platiť 30 eur, je to významná položka v cene dovolenky. Slovinskú prax dlhodobo kritizujeme," povedal viceprezident Asociácie českých cestovných kancelárií a agentúr Tomio Okamura.
Slovinské kupóny ľudia často dávajú do dražby už počas dovolenky. "Predám slovinskú diaľničnú známku. Platnosť do 2. augusta 2011," uvádza jeden z predajcov. Konečná cena sa obvykle pohybuje zhruba medzi tretinou a polovicou ceny novej známky.
Podobné je to pri švajčiarskych kupónoch, ktoré existujú len v celoročnej podobe. Nie je preto výnimkou, že sa za rok niekoľkokrát "otočia".
Problémy s lepidlom riešia Česi napríklad nalepením kupónu na priehľadnú obojstrannú fóliu. Predajcovia využívajú aj to, že spomínané štáty nevyžadujú vypĺňanie registračných značiek do kontrolného kupónu.
"Je to nekalý obchod. Česi pravdepodobne prispejú k tomu, že tieto štáty čoskoro zmenia pomerne benevolentný prístup a zavedú povinné vypĺňanie registračných značiek," upozornil Igor Sirota, hovorca Ústredného automotoklubu ČR, oficiálneho predajcu zahraničných vinet.