SME

Križovatkou prejdete bezpečne až po detailnej analýze

Križovatky sú nebezpečným miestom. Prejsť väčšinou z nich však vodičom problém nerobí. Občas sa ale objavia neštandardné križovatky. Ako by ste prešli takou, kde sa hlavná skrúca v mieste pripojenia vedľajších ciest?

Prejsť križovatku, o ktorej nám napísal Tomáš, s istotou bezpečne a podľa pravidiel hneď na prvýkrát, bude pre mnohých asi veľmi náročné bez toho, aby sa nad ňou aspoň na niekoľko minút zamysleli.

Tomáš: "Chcem sa opýtať, ako správne odbočiť vľavo na križovatke na obrázku. Žltou je naznačená hlavná cesta, modrou vedľajšia. Ako sa správne zachovať:

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

1) Ak prichádzam z vedľajšej a pokračujem rovno na vedľajšiu, na hlavnú vľavo vidím dobre a na hlavnú vpravo vidím, keď potiahnem kúsok do križovatky. Pokiaľ môžem vojsť do križovatky?

2) Ak pri tom zároveň prichádzajú po hlavnej vozidlá z oboch strán a obe odbočujú vľavo?

SkryťVypnúť reklamu

3) Ako sa majú zachovať vozidlá prichádzajúce po hlavnej pri odbočovacom manévri? Ak by som stál na vedľajšej, som nútený vojsť do križovatky, aby som videl vpravo prichádzajúce auto po hlavnej. Lenže to už to auto nemôže obísť auto oproti odbočujúce vľavo z pravej strany.

sme.jpg

Tvar križovatky je daný značkou, čo som sa snažil naznačiť na obrázku vpravo dolu. Ak by išlo o dve križovatky, nie je to problém, ale takto ..."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Dodatkové tabuľky Tvar križovatky (č. P 12 až P 14) a Tvar dvoch križovatiek (č. P 15)

SkryťVypnúť reklamu

... vyznačujú skutočný geometrický tvar križovatky, pričom hlavná cesta je vyznačená čiarou dvojnásobnej šírky ako čiara vyznačujúca vedľajšie cesty, okrem dodatkovej tabuľky Tvar križovatky (č. P 12), ktorá vyznačuje len cesty rovnakého významu. Cesta, po ktorej sa ku križovatke prichádza, je vyznačená čiarou vychádzajúcou od spodného okraja dodatkovej tabuľky s tvarom križovatky v smere jazdy vodiča.

Predstavte si situáciu, že by pred križovatkou nebolo umiestnené dopravné značenie. Potom by sme sa na načrtnutú križovatku mohli pozerať dvomi spôsobmi.

a) ide o dve križovatky tvaru "T" blízko seba, alebo

b) ide o jednu križovatku, kde sa esovito zahnutá cesta spája s rovnou.

Situácia a) ale môže nastať len v prípade, že hranica križovatky tvaru "T" susediaca s hranicou druhej križovatky tvaru "T" nie je súčasťou druhej križovatky tvaru "T". Pravdepodobne to však neplatí, keďže dodatková tabuľka vyznačuje skutočný geometrický tvar križovatiek. V tejto súvislosti teda predpokladáme, že vzdialenosť medzi bodmi, kde sa vedľajšie cesty pripájajú k hlavnej, je veľmi malá.

SkryťVypnúť reklamu

Keď vchádzate z vedľajšej a neviete, či sprava prichádzajú autá po hlavnej ceste

Ak vodič prichádza do križovatky po vedľajšej ceste, musí splniť dve dôležité podmienky:

  • dať prednosť v jazde vozidlám na hlavnej a
  • nevchádzať do križovatky, ak mu situácia nedovoľuje pokračovať za križovatkou v jazde, takže by bol nútený zastaviť vozidlo na križovatke.

Keď sa z vedľajšej cesty chcete dostať na hlavnú a potom pokračovať po "žltej" trase, stačí vám vedieť, či niekto neprichádza zľava. Ak áno, treba mu/im dať prednosť, no potom vám už nič nebráni ísť po hlavnej ceste.

§ 2, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie
b) dať prednosť v jazde povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy,

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak je však vašim cieľom pokračovať na druhú vedľajšiu cestu, teda rovno, nestačí dať prednosť iba autám, ktoré prichádzajú po hlavnej z ľavej strany. Musíte dať prednosť aj tým, ktorí idú sprava.

Prakticky to treba urobiť tak, že najprv dáte prednosť autám z ľavej strany. Keď si už budete istí, že prípadné ďalšie vozidlo na hlavnej zľava nevôjde do križovatky skôr, ako ju vy opustíte, môžte vojsť do križovatky. Hneď na to si musíte splniť povinnosť aj voči tým, ktorí prichádzajú sprava. Ak je to potrebné, tak aj zastaviť auto v križovatke.

Zastavením vozidla v križovatke pritom nič neporušíte, ani obe spomínané podmienky. Stačí, ak dáte autám na hlavnej prednosť a ak pred vami nestojí v križovatke ďalšie auto idúce rovnakým smerom ako vy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Veď ste dali prednosť vozidlám na hlavnej a po splnení podmienky ste vošli do križovatky v čase, keď vám situácia dovoľovala pokračovať za križovatkou v jazde. Nezabudnite ale, že to platí len pre situácie, keď z hranice križovatky objektívne nemáte možnosť zistiť, či z pravej strany neprichádza do križovatky auto na hlavnej.

Ak teda v križovatkách, ako načrtol Tomáš, vchádzate ako prví z vedľajšej cesty, no nevidno, či niekto sprava prichádza po hlavnej, môžete vojsť do križovatky. Nesmiete ale zabudnúť dať prednosť prípadným vozidlám idúcim sprava. Teda aj zastaviť, ak to bude nutné. Dopravné predpisy pritom neporušíte.

Ako sa minú autá na hlavnej

Ako by mali situáciu riešiť vodiči na hlavnej, ktorí prichádzajú z opačných strán a mali by sa minúť uprostred križovatky?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Keďže ide o jednu križovatku, kde sa cesty križujú, pri odbočovaní vľavo by sa autá idúce oproti sebe mali míňať vľavo. Aj v Tomášovom prípade.

Nemalo by to byť nebezpečné, ak platí predpoklad o krátkej vzdialenosti medzi miestami, kde sa k hlavnej pripájajú vedľajšie cesty. V opačnom prípade by sa totiž autá dostali na istú dobu do protismeru. Vtedy by však už určite nemohlo ísť o jednu križovatku ale o dve tvaru "T".

Pre vodičov na vedľajšej pritom stále platí, že musia dať prednosť autám na hlavnej a až potom vojsť do križovatky.

Buďte opatrní a zabránite nehode

V každom prípade, pred akoukoľvek križovatkou, kde si nie ste istí, ako ju prejsť podľa predpisov, buďte mimoriadne opatrní. Radšej si počkajte aj niekoľko minút, kým budete mať istotu, že križovatkou prejdete bezpečne, než by ste mali vojsť do križovatky a spôsobiť dopravnú nehodu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Vyskúšali sme Asus ProArt P16, notebook pre kreatívcov
  2. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  3. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  4. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  5. Plaťte, šetrite, investujte moderne – prehľadne a na pár ťuknutí
  6. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným
  7. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd
  8. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke
  1. Vyskúšali sme Asus ProArt P16, notebook pre kreatívcov
  2. Sovy chránia lesy: LESY SR hlásia úspech s vtáčími búdkami
  3. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí
  4. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  5. Šaca v Lige majstrov futbalovej medicíny
  6. Nové PLANEO už aj v Prešove! Zľava 10 % na všetko a mega tombola
  7. Nová predajňa PLANEO v Spišskej Novej Vsi
  8. Nové Planeo v Košiciach
  1. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 10 220
  2. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 7 131
  3. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 6 575
  4. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd 3 870
  5. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 666
  6. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 3 520
  7. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke 2 547
  8. Nová predajňa PLANEO v Spišskej Novej Vsi 2 132
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Generálny prokurátor Maroš Žilinka.

Uplatnil rovnaký princíp, ako sudca Cisarik, keď odsúdil Petra Kažimíra.


2
Peter Tkačenko.

„Zvrchovanosť národnej identity“ nechráni Slovenskú republiku, ale jej vládu.


10
Ilustračné foto

NBS tvrdí, že do desať rokov podiel nových hypoték klesne o štvrtinu.


2
Ruský vojak sa pripravuje na vojenskú prehliadku v Moskve.

Ide o takzvanú literatúru Z.


3
reklama
  1. František Kukura: Nežná revolúcia? Už aj tá je „neproduktívna."
  2. Júlia Piraňa Mikolášiková: Na kajúcnika Tigra podali obžalobu
  3. Ján Chomík: Kazateľ
  4. Štefan Ambroš: Európa v informačnom boji s Ruskom stratila ďalšiu pozíciu
  5. František Kukura: O 72 pohlaviach z Bruselu a jednej výnosnej agende z domova
  6. Peter Franek: 17. november - zrušiť !!!!!!!
  7. Irena Šimuneková: Vodná nádrž Sĺňava
  8. Jozef Huljak: Budúcnosť NATO: Ako sa mení bezpečnostná architektúra Európy a čo to znamená pre Slovensko?
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 45 015
  2. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 352
  3. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 8 670
  4. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 8 351
  5. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 639
  6. Otilia Horrocks: Demokrati pod paľbou... trestné oznámenia a fyzická inzultácia 4 992
  7. Tomáš Čajda: Čo sa s tebou stalo Nové Mesto? 4 237
  8. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 223
  1. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  2. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  3. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  4. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  5. Věra Tepličková: Šok v Levoči
  6. Tupou Ceruzou: Kamarát Viktor
  7. Radko Mačuha: Aj Európa má svoju suverénnu politiku.
  8. Marian Nanias: Jadrová energia - Tomu sa hovorí viera a dôvera...
SkryťZatvoriť reklamu