Križovatkou prejdete bezpečne až po detailnej analýze

Križovatky sú nebezpečným miestom. Prejsť väčšinou z nich však vodičom problém nerobí. Občas sa ale objavia neštandardné križovatky. Ako by ste prešli takou, kde sa hlavná skrúca v mieste pripojenia vedľajších ciest?

Prejsť križovatku, o ktorej nám napísal Tomáš, s istotou bezpečne a podľa pravidiel hneď na prvýkrát, bude pre mnohých asi veľmi náročné bez toho, aby sa nad ňou aspoň na niekoľko minút zamysleli.

Tomáš: "Chcem sa opýtať, ako správne odbočiť vľavo na križovatke na obrázku. Žltou je naznačená hlavná cesta, modrou vedľajšia. Ako sa správne zachovať:

1) Ak prichádzam z vedľajšej a pokračujem rovno na vedľajšiu, na hlavnú vľavo vidím dobre a na hlavnú vpravo vidím, keď potiahnem kúsok do križovatky. Pokiaľ môžem vojsť do križovatky?

2) Ak pri tom zároveň prichádzajú po hlavnej vozidlá z oboch strán a obe odbočujú vľavo?

3) Ako sa majú zachovať vozidlá prichádzajúce po hlavnej pri odbočovacom manévri? Ak by som stál na vedľajšej, som nútený vojsť do križovatky, aby som videl vpravo prichádzajúce auto po hlavnej. Lenže to už to auto nemôže obísť auto oproti odbočujúce vľavo z pravej strany.

sme.jpg

Tvar križovatky je daný značkou, čo som sa snažil naznačiť na obrázku vpravo dolu. Ak by išlo o dve križovatky, nie je to problém, ale takto ..."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Dodatkové tabuľky Tvar križovatky (č. P 12 až P 14) a Tvar dvoch križovatiek (č. P 15)

... vyznačujú skutočný geometrický tvar križovatky, pričom hlavná cesta je vyznačená čiarou dvojnásobnej šírky ako čiara vyznačujúca vedľajšie cesty, okrem dodatkovej tabuľky Tvar križovatky (č. P 12), ktorá vyznačuje len cesty rovnakého významu. Cesta, po ktorej sa ku križovatke prichádza, je vyznačená čiarou vychádzajúcou od spodného okraja dodatkovej tabuľky s tvarom križovatky v smere jazdy vodiča.

Predstavte si situáciu, že by pred križovatkou nebolo umiestnené dopravné značenie. Potom by sme sa na načrtnutú križovatku mohli pozerať dvomi spôsobmi.

a) ide o dve križovatky tvaru "T" blízko seba, alebo

b) ide o jednu križovatku, kde sa esovito zahnutá cesta spája s rovnou.

Situácia a) ale môže nastať len v prípade, že hranica križovatky tvaru "T" susediaca s hranicou druhej križovatky tvaru "T" nie je súčasťou druhej križovatky tvaru "T". Pravdepodobne to však neplatí, keďže dodatková tabuľka vyznačuje skutočný geometrický tvar križovatiek. V tejto súvislosti teda predpokladáme, že vzdialenosť medzi bodmi, kde sa vedľajšie cesty pripájajú k hlavnej, je veľmi malá.

Keď vchádzate z vedľajšej a neviete, či sprava prichádzajú autá po hlavnej ceste

Ak vodič prichádza do križovatky po vedľajšej ceste, musí splniť dve dôležité podmienky:

  • dať prednosť v jazde vozidlám na hlavnej a
  • nevchádzať do križovatky, ak mu situácia nedovoľuje pokračovať za križovatkou v jazde, takže by bol nútený zastaviť vozidlo na križovatke.

Keď sa z vedľajšej cesty chcete dostať na hlavnú a potom pokračovať po "žltej" trase, stačí vám vedieť, či niekto neprichádza zľava. Ak áno, treba mu/im dať prednosť, no potom vám už nič nebráni ísť po hlavnej ceste.

§ 2, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie
b) dať prednosť v jazde povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy,

Ak je však vašim cieľom pokračovať na druhú vedľajšiu cestu, teda rovno, nestačí dať prednosť iba autám, ktoré prichádzajú po hlavnej z ľavej strany. Musíte dať prednosť aj tým, ktorí idú sprava.

Prakticky to treba urobiť tak, že najprv dáte prednosť autám z ľavej strany. Keď si už budete istí, že prípadné ďalšie vozidlo na hlavnej zľava nevôjde do križovatky skôr, ako ju vy opustíte, môžte vojsť do križovatky. Hneď na to si musíte splniť povinnosť aj voči tým, ktorí prichádzajú sprava. Ak je to potrebné, tak aj zastaviť auto v križovatke.

Zastavením vozidla v križovatke pritom nič neporušíte, ani obe spomínané podmienky. Stačí, ak dáte autám na hlavnej prednosť a ak pred vami nestojí v križovatke ďalšie auto idúce rovnakým smerom ako vy.

Veď ste dali prednosť vozidlám na hlavnej a po splnení podmienky ste vošli do križovatky v čase, keď vám situácia dovoľovala pokračovať za križovatkou v jazde. Nezabudnite ale, že to platí len pre situácie, keď z hranice križovatky objektívne nemáte možnosť zistiť, či z pravej strany neprichádza do križovatky auto na hlavnej.

Ak teda v križovatkách, ako načrtol Tomáš, vchádzate ako prví z vedľajšej cesty, no nevidno, či niekto sprava prichádza po hlavnej, môžete vojsť do križovatky. Nesmiete ale zabudnúť dať prednosť prípadným vozidlám idúcim sprava. Teda aj zastaviť, ak to bude nutné. Dopravné predpisy pritom neporušíte.

Ako sa minú autá na hlavnej

Ako by mali situáciu riešiť vodiči na hlavnej, ktorí prichádzajú z opačných strán a mali by sa minúť uprostred križovatky?

Keďže ide o jednu križovatku, kde sa cesty križujú, pri odbočovaní vľavo by sa autá idúce oproti sebe mali míňať vľavo. Aj v Tomášovom prípade.

Nemalo by to byť nebezpečné, ak platí predpoklad o krátkej vzdialenosti medzi miestami, kde sa k hlavnej pripájajú vedľajšie cesty. V opačnom prípade by sa totiž autá dostali na istú dobu do protismeru. Vtedy by však už určite nemohlo ísť o jednu križovatku ale o dve tvaru "T".

Pre vodičov na vedľajšej pritom stále platí, že musia dať prednosť autám na hlavnej a až potom vojsť do križovatky.

Buďte opatrní a zabránite nehode

V každom prípade, pred akoukoľvek križovatkou, kde si nie ste istí, ako ju prejsť podľa predpisov, buďte mimoriadne opatrní. Radšej si počkajte aj niekoľko minút, kým budete mať istotu, že križovatkou prejdete bezpečne, než by ste mali vojsť do križovatky a spôsobiť dopravnú nehodu.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  2. Ako na refinancovanie hypotéky
  3. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  4. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  6. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  7. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  10. Splnený sen
  1. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  2. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  3. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  4. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  5. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  6. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  7. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  8. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  9. Vysoká hra o súdne trovy
  10. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 13 713
  2. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 13 422
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 5 092
  4. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 3 447
  5. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 512
  6. Splnený sen 2 229
  7. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 1 740
  8. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou 1 112
  9. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 1 082
  10. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 970

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Šitie bez umŕtvenia či facka. Pôrody sprevádza aj násilie, tvrdia aktivistky

Prednostovia pôrodnickych kliník násilie na rodičkách odmietajú.

KOMENTÁRE

Odsúdenci, ktorí dávno prišli o politický vplyv

Aspoň jedna emblematická kauza sa neskončila v stratene a zmare.

Neprehliadnite tiež

Jazdené auto sa samo nepredá. Ako mu pomôcť

Atraktivitu auta môžete zvýšiť už za pár eur.

Volvo spúšťa značku športových áut Polestar, prvý model je hybrid

Športový hybrid Polestar 1 prichádza s výkonom 600 koní a karbónovou karosériou.

Výber malých SUV sa stále rozrastá. Aká je ponuka na našom trhu?

Segment malých SUV je stále populárnejší, budúci rok by mali predaje pokoriť hranicu dvoch miliónov.

Japonská oceliareň klamala o kvalite kovov, diely sú v autách aj lietadlách

Rozsah škôd ani miera nedostatkov zatiaľ nie sú známe.