Križovatkou prejdete bezpečne až po detailnej analýze

Križovatky sú nebezpečným miestom. Prejsť väčšinou z nich však vodičom problém nerobí. Občas sa ale objavia neštandardné križovatky. Ako by ste prešli takou, kde sa hlavná skrúca v mieste pripojenia vedľajších ciest?

Prejsť križovatku, o ktorej nám napísal Tomáš, s istotou bezpečne a podľa pravidiel hneď na prvýkrát, bude pre mnohých asi veľmi náročné bez toho, aby sa nad ňou aspoň na niekoľko minút zamysleli.

Tomáš: "Chcem sa opýtať, ako správne odbočiť vľavo na križovatke na obrázku. Žltou je naznačená hlavná cesta, modrou vedľajšia. Ako sa správne zachovať:

1) Ak prichádzam z vedľajšej a pokračujem rovno na vedľajšiu, na hlavnú vľavo vidím dobre a na hlavnú vpravo vidím, keď potiahnem kúsok do križovatky. Pokiaľ môžem vojsť do križovatky?

2) Ak pri tom zároveň prichádzajú po hlavnej vozidlá z oboch strán a obe odbočujú vľavo?

3) Ako sa majú zachovať vozidlá prichádzajúce po hlavnej pri odbočovacom manévri? Ak by som stál na vedľajšej, som nútený vojsť do križovatky, aby som videl vpravo prichádzajúce auto po hlavnej. Lenže to už to auto nemôže obísť auto oproti odbočujúce vľavo z pravej strany.

sme.jpg

Tvar križovatky je daný značkou, čo som sa snažil naznačiť na obrázku vpravo dolu. Ak by išlo o dve križovatky, nie je to problém, ale takto ..."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Dodatkové tabuľky Tvar križovatky (č. P 12 až P 14) a Tvar dvoch križovatiek (č. P 15)

... vyznačujú skutočný geometrický tvar križovatky, pričom hlavná cesta je vyznačená čiarou dvojnásobnej šírky ako čiara vyznačujúca vedľajšie cesty, okrem dodatkovej tabuľky Tvar križovatky (č. P 12), ktorá vyznačuje len cesty rovnakého významu. Cesta, po ktorej sa ku križovatke prichádza, je vyznačená čiarou vychádzajúcou od spodného okraja dodatkovej tabuľky s tvarom križovatky v smere jazdy vodiča.

Predstavte si situáciu, že by pred križovatkou nebolo umiestnené dopravné značenie. Potom by sme sa na načrtnutú križovatku mohli pozerať dvomi spôsobmi.

a) ide o dve križovatky tvaru "T" blízko seba, alebo

b) ide o jednu križovatku, kde sa esovito zahnutá cesta spája s rovnou.

Situácia a) ale môže nastať len v prípade, že hranica križovatky tvaru "T" susediaca s hranicou druhej križovatky tvaru "T" nie je súčasťou druhej križovatky tvaru "T". Pravdepodobne to však neplatí, keďže dodatková tabuľka vyznačuje skutočný geometrický tvar križovatiek. V tejto súvislosti teda predpokladáme, že vzdialenosť medzi bodmi, kde sa vedľajšie cesty pripájajú k hlavnej, je veľmi malá.

Keď vchádzate z vedľajšej a neviete, či sprava prichádzajú autá po hlavnej ceste

Ak vodič prichádza do križovatky po vedľajšej ceste, musí splniť dve dôležité podmienky:

  • dať prednosť v jazde vozidlám na hlavnej a
  • nevchádzať do križovatky, ak mu situácia nedovoľuje pokračovať za križovatkou v jazde, takže by bol nútený zastaviť vozidlo na križovatke.

Keď sa z vedľajšej cesty chcete dostať na hlavnú a potom pokračovať po "žltej" trase, stačí vám vedieť, či niekto neprichádza zľava. Ak áno, treba mu/im dať prednosť, no potom vám už nič nebráni ísť po hlavnej ceste.

§ 2, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie
b) dať prednosť v jazde povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy,

Ak je však vašim cieľom pokračovať na druhú vedľajšiu cestu, teda rovno, nestačí dať prednosť iba autám, ktoré prichádzajú po hlavnej z ľavej strany. Musíte dať prednosť aj tým, ktorí idú sprava.

Prakticky to treba urobiť tak, že najprv dáte prednosť autám z ľavej strany. Keď si už budete istí, že prípadné ďalšie vozidlo na hlavnej zľava nevôjde do križovatky skôr, ako ju vy opustíte, môžte vojsť do križovatky. Hneď na to si musíte splniť povinnosť aj voči tým, ktorí prichádzajú sprava. Ak je to potrebné, tak aj zastaviť auto v križovatke.

Zastavením vozidla v križovatke pritom nič neporušíte, ani obe spomínané podmienky. Stačí, ak dáte autám na hlavnej prednosť a ak pred vami nestojí v križovatke ďalšie auto idúce rovnakým smerom ako vy.

Veď ste dali prednosť vozidlám na hlavnej a po splnení podmienky ste vošli do križovatky v čase, keď vám situácia dovoľovala pokračovať za križovatkou v jazde. Nezabudnite ale, že to platí len pre situácie, keď z hranice križovatky objektívne nemáte možnosť zistiť, či z pravej strany neprichádza do križovatky auto na hlavnej.

Ak teda v križovatkách, ako načrtol Tomáš, vchádzate ako prví z vedľajšej cesty, no nevidno, či niekto sprava prichádza po hlavnej, môžete vojsť do križovatky. Nesmiete ale zabudnúť dať prednosť prípadným vozidlám idúcim sprava. Teda aj zastaviť, ak to bude nutné. Dopravné predpisy pritom neporušíte.

Ako sa minú autá na hlavnej

Ako by mali situáciu riešiť vodiči na hlavnej, ktorí prichádzajú z opačných strán a mali by sa minúť uprostred križovatky?

Keďže ide o jednu križovatku, kde sa cesty križujú, pri odbočovaní vľavo by sa autá idúce oproti sebe mali míňať vľavo. Aj v Tomášovom prípade.

Nemalo by to byť nebezpečné, ak platí predpoklad o krátkej vzdialenosti medzi miestami, kde sa k hlavnej pripájajú vedľajšie cesty. V opačnom prípade by sa totiž autá dostali na istú dobu do protismeru. Vtedy by však už určite nemohlo ísť o jednu križovatku ale o dve tvaru "T".

Pre vodičov na vedľajšej pritom stále platí, že musia dať prednosť autám na hlavnej a až potom vojsť do križovatky.

Buďte opatrní a zabránite nehode

V každom prípade, pred akoukoľvek križovatkou, kde si nie ste istí, ako ju prejsť podľa predpisov, buďte mimoriadne opatrní. Radšej si počkajte aj niekoľko minút, kým budete mať istotu, že križovatkou prejdete bezpečne, než by ste mali vojsť do križovatky a spôsobiť dopravnú nehodu.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 10 825
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 344
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 199
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 2 141
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 817
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 590
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 501
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 196
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 853
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 795

Hlavné správy zo Sme.sk

SPIŠ KORZÁR

Deň, ktorý navždy zmenil Vysoké Tatry. Takto to vyzeralo pred trinástimi rokmi

Víchrica zničila 19. novembra 2004 až 12-tisíc hektárov lesa.

TECH

Vo vesmíre znie strašidelné pískanie. Vedci zistili, odkiaľ pochádza

Väčšina častíc je zachytená v pásoch.

ŠPORT

Kaddáfí zachránil nemecký klub. Niečo za to však chcel

Nemecký hokejový tím zachránil diktátor.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.