SME

Volvo vyvíja tri typy alternatívnych pohonov. Najlepší začne vyrábať

Je lepší elektromobil s predĺženým dojazdom alebo hybrid? Volvo bude oba typy poháňacích systémov testovať a lepší posunie do sériovej výroby.

(Zdroj: Volvo)

BRATISLAVA. Skúšky odštartujú na budúci rok, technickú charakteristiku troch prototypov však poznáme už dnes.

Koncept I

Prvý variant je založený na modeli Volvo C30 Electric. Pod prednou kapotou má elektrický agregát s výkonom 82 kW (111 k), poháňajúci predné kolesá. Pod podlahou batožinového priestoru sa ukrýva kompaktný trojvalcový spaľovací agregát. Jeho úlohou je prostredníctvom 40 kW generátora vyrábať energiu buď priamo pre elektromotor alebo ňou zásobovať akumulátory. Zážihový motor môže okrem benzínu, spaľovať aj palivo E85.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Vozidlo prejde v čisto elektrickom režime najviac 110 kilometrov, no vďaka spaľovaciemu motoru a 40-litrovej benzínovej nádrži dojazd narastie na 1000 km.

Koncept II

Aj druhá verzia spočíva na báze Volva C30 Electric, tentoraz však ide o klasický hybrid s paralelným usporiadaním. Kým predné kolesá poháňa elektromotor (82 kW/111 k), zadné cez dvojspojkovú automatickú prevodovku roztáča vzadu uložený prepĺňaný trojvalec (140 kW/190 k).

Hlavnou úlohou spaľovacieho agregátu je tentoraz poháňať auto, zároveň však prostredníctvom 40 kW generátora dobíja batérie napájajúce elektromotor.

Kombinovaný výkon oboch motorizácií predstavuje 221 kW (300 k), čo prototypu umožní zrýchliť z 0 na 100 km/h za menej ako šesť sekúnd. Do 50 km/h vozidlo vždy poháňa elektromotor. Dojazd v čisto elektrickom režime predstavuje 75 kilometrov, s plnou palivovou nádržou dosiahne 1000 km.

SkryťVypnúť reklamu

Koncept III

Tretia koncepcia tiež predstavuje paralelný hybrid. Tentoraz sú však obe poháňacie jednotky - elektromotor i prepĺňaný trojvalec - umiestnené pod kapotou Volva V60 a obe roztáčajú predné kolesá.

Prototyp jazdí do 50 km/h výhradne na elektrinu. Spaľovací agregát zatiaľ prostredníctvom generátora vyrába energiu a pohon auta zabezpečuje pri vyšších rýchlostiach. Dojazd v čisto elektrickom režime má hodnotu približne 50 kilometrov, v kombinovanom cykle (s plnou 45 l nádržou) však podľa švédskej automobilky prekročí hranicu 1000 km.

Autor: fg

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 15 018
  2. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 5 239
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 985
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 531
  5. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 988
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 3 546
  7. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 451
  8. Plátené tašky a opakované použitie 3 252
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Dušan Piršel: Zdravotníctvo sa má dobre – len zdravie občanov je na tom horšie.
  2. Marian Filčík: Konečné riešenie kultúrno-etickej otázky
  3. Jozef Drahovský: Novela zákona o cestnej premávke, legislatívny proces lp/2025/282 - analýza
  4. Ján Bilohuščin: Prečo je najodbornejšia a najslušnejšia opozícia vnímaná ako slabá?
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (6. - 12.6.1925)
  6. Rado Surovka: Potrava, alebo otrava ?
  7. Martin Fronk: Básnik s mečom aj perom: Prečo sa renesančný rebel usadil na Modrom Kameni?
  8. Vladimír Hatara: Fico v duchu dobre vie...
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 164
  2. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 15 206
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 881
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 869
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 877
  6. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 8 220
  7. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 6 704
  8. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 696
  1. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  2. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  3. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  4. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  5. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  6. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  7. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  8. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
reklama
SkryťZatvoriť reklamu