SME
Streda, 8. február, 2023 | Meniny má Zoja

Prvá jazda: Trojvalec v Micre dostal pokrokový kompresor

Skúšali sme nový a konštrukčne zaujímavý trojvalec s kompresorom, ktorý je po všetkých stránkach veľmi vydarený motor. Otázkou ostáva, či dokáže potiahnuť predaje inak priemerného modelu.

Na nízkej spotrebe a emisiách verzie 1.2 DIG-S má zásluhu aj nízky aerodynamický odpor 0,29. Atmosferická verzia dosahuje hodnotu 0,33. Lepšiu aerodynamiku výrobca dosiahol úpravami predného nárazníka, deflektormi pred zadnými kolesami a osadením strešnéhNa nízkej spotrebe a emisiách verzie 1.2 DIG-S má zásluhu aj nízky aerodynamický odpor 0,29. Atmosferická verzia dosahuje hodnotu 0,33. Lepšiu aerodynamiku výrobca dosiahol úpravami predného nárazníka, deflektormi pred zadnými kolesami a osadením strešnéh (Zdroj: Nissan)

BERLÍN. Doposiaľ bola Micra v ponuke len s jediným motorom, trojvalcom 1.2 12V a dvomi prevodovkami. Od augusta rozšíri jej motorovú paletu preplňovaný trojvalec 1.2 DIG-S, ktorý má ambíciu konkurovať malým naftovým motorom.

V priemere o 15 % nižšou cenou v porovnaní s ekvivalentnými naftovými konkurentmi, solídnym výkonom 72 kW/98 k pri priemernej spotrebe 4,1 l/100 km a nízkymi emisiami (iba 95 g/km CO₂).

Teória

Nový zážihový trojvalec 1,2 DIG-S má vynikať najmä nízkou spotrebou paliva i produkciou emisií pri zachovaní solídnych dynamických parametrov. Konštruktéri naň preto aplikovali Millerov cyklus, takže nasávacie ventily zostávajú otvorené počas prvej štvrtiny kompresie, čím sa samotný kompresný zdvih piesta skrátil.

Dostatočnú porciu kilowattov a newton-metrov zabezpečí relatívne vysoká hodnota kompresného pomeru 13:1 a prepĺňanie. Na rozdiel od väčšiny konkurentov, Nissan pri uplatňovaní downsizingu tentoraz nestavil na prepĺňanie turbodúchadlom, ale mechanickým kompresorom.

Japonci použili štvorventilovú techniku a dnes už takmer povinný systém priameho vstrekovania paliva.

Agregát produkuje výkon 72 kW (98 k) pri 5600 ot./min., krútiaci moment 142 Nm vrcholí napriek prepĺňaniu pri otáčkach 4400/min. Ani bezpečnostná a komfortná výbava nevyhnali pohotovostnú hmotnosť Nissanu Micra 1.2 DIG-S v kombinácii s päťstupňovou manuálnou prevodovkou cez hranicu jednej tony (váži 980 kg).

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 11,3 sekundy a maximálna rýchlosť 180 km/h odhalia dlhšie sprevodovanie. K dispozícii je aj verzia s bezstupňovou prevodovkou CVT. Daňou za väčšie pohodlie je vyššia hmotnosť (1045 kg) i nepatrne horšie dynamické parametre (0-100 km/h: 11,9 sekundy, maximálna rýchlosť: 178 km/h).

Jazdili SME...

Nissan Micra 1.2 DIG-S (Direct Injection Gasoline Supercharged) dokazuje, že úsporné auto nemusí byť zaručene nudné a po dynamickej stránke nevýrazné. Nový preplňovaný trojvalec má podstatne viac sily než jeho základná verzia a napriek tomu spotrebuje o liter menej benzínu.

Na voľnobehu cítiť jemné nepravidelné vibrácie, ale tento motor je pozitívnym dôkazom, že vývoj neustále napreduje a s ním tiež kultúra chodu trojvalcov. Typické trojvalcové vrčanie je počuteľne jemnejšie než vo Fabii 1.2 HTP či Toyote Aygo.

V nízkych otáčkach mu treba trochu šliapnuť na krk, aby sa prebral. Chvíľu mu trvá kým ožije, čo je problém najmä pri štartoch z križovatiek, zvlášť ak zakaždým systém stop/štart musí ešte po vytlačení spojky naštartovať motor.

Keď sa už chytí, vďaka trojvalcovej konštrukcii sa potom zviecha pomerne rýchlo, samozrejme aj za pomoci kompresora. Ten nie je v zábere stále. Pripája sa cez spojku podľa požiadaviek vodiča na dynamiku.

Inak povedané, kompresor reaguje na polohu a tlak na akcelerátor. Takže pri plachtení a jazde ustálenou rýchlosťou na štvrť až pol plynu väčšinu času nepracuje. Jeho asistencia je plynulá a postupná, bez skokového nárastu výkonu.

Šéfkonštruktér tvrdí, že v prevažnej väčšine sa pripája pri otáčkach okolo 1500 1/min. Takže záťah typický turbomotorom nečakajte. Nárast výkonu s rastúcimi otáčkami je na objem 1,2 litra intenzívny, ale plynulý.

Priebehom výkonu aj ostrými reakciami na akcelerátor pripomína skôr atmosferický než preplňovaný motor. Výrobca jeho dynamiku prirovnáva k 1,5-litrovému atmosferickému motoru, s čím sa dá súhlasiť. Mimo mesta som si jeho dynamiku, zvýraznenú ľahkou konštrukciou naozaj užil.

Prevody sú podobne ako v atmosferickej verzii dlhé. Rýchlosť 50 km/h na päťke neutiahne. Na štvorke točí pri tejto rýchlosti okolo 1500 ot. 1/min, takže po meste s ním treba jazdiť na trojke alebo štvorke. Pri tachometrovej rýchlosti 100 km/h má na piatom prevodovom stupni 2600 ot. 1/min.

K výrobcom udávanej spotrebe 4,1 l/100 km sa mi priblížiť nepodarilo, napriek tomu niet pochýb, že tento motorček vie byť dosť úsporný. Na testovacej trase dlhej 104 km, prevažne po okresných cestách som s tromi dospelými na palube a ešte surovým motorom dosiahol priemer 5,8 l/100km, čo je slušná hodnota.

Zástupcovia Nissanu napriek tomu argumentovali, že hodnota 4,1 l/100 km platí iba pre ľahšiu základnú verziu s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Lepšie vybavené verzie vraj spotrebujú o 0,2 l na 100 km viac a do ovzdušia vypustia 99 namiesto 95 g CO na km.

Emisie hýbu svetom

Tlak na nízke emisie Nissan berie veľmi vážne. Do roku 2013 chce u všetkých svojich modelov ekologického radu Pure Drive znížiť produkciu emisií CO₂ pod 120 g/km. Momentálne dosahuje jeho modelová skladba priemer 130 g/km.

Modely ekologického radu Pure Drive sú štandardne vybavené systémom stop/štart, ktorý vie vraj v prípade Micry znížiť spotrebu v meste až o 6%. Nízka produkcia emisií je pre Micru 1.2 DIG-S napríklad vstupenkou do centra Londýna na kávu bez toho, aby ste museli platiť ekologickú daň.

Tejto povinnosti sú zbavené všetky autá, ktoré vypustia do ovzdušia menej než 100 g CO₂ na km. Čiže spomedzi malých áut s benzínovým motorom je to len Fiat 500 TwinAir a Micra 1.2 DIG-S. Zvyšok konkurencie, ktorá má toto privilégium sú autá s naftovými motormi.

Momentálne oba benzínové trojvalce v portfóliu Micry spĺňajú emisnú normu Euro V. Automobilka však jedným dychom dodáva, že na to, aby v budúcnosti splnili normu Euro VI ich stačí skutočne iba veľmi málo upraviť.

Nissan chce byť japonskou jednotkou v Európe

Nissan má v Európe veľmi ambiciózne ciele. Do šesť rokov chce byť v Európe japonskou jednotkou a v priebehu tohto obdobia plánuje uviesť na svetové trhy približne každých šesť týždňov jeden nový model alebo verziu. Koľko z nich sa týka Európy zatiaľ nikto nešpecifikoval.

Dôležitú úlohu v tomto pláne zohráva aj Micra, ktorej sa doposiaľ veľmi nedarí. Na to, že je to nový model vymetá spodné priečky predaja v segmente. Za prvých päť mesiacov tohto roku sa z nej na Slovensku predalo len 54 kusov, čo je dokonca menej než sa minulo z imidžového a podstatne drahšieho Mini (88 ks).

O úspechu nemožno hovoriť ani v Európe. Počet 26.251 kusov za prvých päť mesiacov v dominantnom segmente nie je žiadna sláva. Konkurenti za ten čas stihli predať od 100.000 do 160.000 kusov. Slovenský importér však sľúbil, že na našom trhu sa v dohľadnej dobe s týmto stavom popasuje agresívnejšou obchodnou politikou.

Nový preplňovaný trojvalec 1.2 DIG-S chce spotrebou, emisiami a o 15% nižšou cenou konkurovať malým naftovým motorom.

Technické parametre vozidla Nissan Micra 1.2 DIG-S

Motor 1.2 DIG-S
Zdvihový objem [cm3] 1198
Výkon [kW/k] 72/98
pri otáčkach [1/min] 5600
Krútiaci moment [Nm] 142
pri otáčkach [1/min] 4400
Prevodovka 5MT/CVT
Pohotovostná hmotnosť [kg] 980/1040
Palivová spotreba [l/100 km] 4,1/5,0
Emisie CO₂ (g/km) 95/115
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 11,3/11,9
Maximálna rýchlosť [km/h] 180/175


Rozmery:

dĺžka 3780 mm
šírka 1665 mm
výška 1525 mm
rázvor náprav 2450 mm
objem batožinového priestoru 265 l
objem palivovej nádrže 41 l

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  2. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  3. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  4. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  5. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  6. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  7. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  8. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  1. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí
  2. Na bezpečnom internete záleží
  3. Ako vyzerá inteligentný bytový dom? Tajomstvo je v technológiách
  4. Podporujme imunitu aj vysokočistým beta glukánom
  5. Môjobchod posilňuje svoju pozíciu v Košickom kraji
  6. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  7. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  8. O2 predstavilo novú generáciu O2 Paušálov
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 5 390
  2. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 3 983
  3. Dodajte vašej pokožke šťavu 3 265
  4. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí 3 235
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 846
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model 704
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka 666
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 372
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Tupou Ceruzou: Norbert Bödör je obžalovaný v ďalšej kauze
  2. Júlia Piraňa Mikolášiková: Prišiel si pozrieť korupčný prípad Lipšicovho nominanta. Súd mu nariadil sledovať kauzy
  3. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Tekvica + cuketa v jednom jedle
  4. Jozef Stasík: EU a roboty
  5. Marek Mačuha: Falošný poplach - 2. Klimatické modely
  6. Pavel Macko: 8. február - deň, ktorý mal vojsť do dejín.
  7. Tomáš Vodvářka: Morálka nebo prachy?
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Nitrianska Blatnica
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 30 018
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 18 437
  3. Richard Sulík: Ako sme vyriešili najväčší problém tejto krajiny a teraz ponúkame reštart 9 401
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 6 960
  5. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 611
  6. Igor André: Dve poznámky ku „rómskemu Kanaánu“ vo Veľkej Británii 3 325
  7. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 2 513
  8. Ľudmila Križanovská: Veľká Británia a USA sú najväčšie zlo na svete 2 512
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  3. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  4. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  5. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
SkryťZatvoriť reklamu