SME

Prvá jazda: Trojvalec v Micre dostal pokrokový kompresor

Skúšali sme nový a konštrukčne zaujímavý trojvalec s kompresorom, ktorý je po všetkých stránkach veľmi vydarený motor. Otázkou ostáva, či dokáže potiahnuť predaje inak priemerného modelu.

Na nízkej spotrebe a emisiách verzie 1.2 DIG-S má zásluhu aj nízky aerodynamický odpor 0,29. Atmosferická verzia dosahuje hodnotu 0,33. Lepšiu aerodynamiku výrobca dosiahol úpravami predného nárazníka, deflektormi pred zadnými kolesami a osadením strešnéhNa nízkej spotrebe a emisiách verzie 1.2 DIG-S má zásluhu aj nízky aerodynamický odpor 0,29. Atmosferická verzia dosahuje hodnotu 0,33. Lepšiu aerodynamiku výrobca dosiahol úpravami predného nárazníka, deflektormi pred zadnými kolesami a osadením strešnéh (Zdroj: Nissan)

BERLÍN. Doposiaľ bola Micra v ponuke len s jediným motorom, trojvalcom 1.2 12V a dvomi prevodovkami. Od augusta rozšíri jej motorovú paletu preplňovaný trojvalec 1.2 DIG-S, ktorý má ambíciu konkurovať malým naftovým motorom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V priemere o 15 % nižšou cenou v porovnaní s ekvivalentnými naftovými konkurentmi, solídnym výkonom 72 kW/98 k pri priemernej spotrebe 4,1 l/100 km a nízkymi emisiami (iba 95 g/km CO₂).

Teória

Nový zážihový trojvalec 1,2 DIG-S má vynikať najmä nízkou spotrebou paliva i produkciou emisií pri zachovaní solídnych dynamických parametrov. Konštruktéri naň preto aplikovali Millerov cyklus, takže nasávacie ventily zostávajú otvorené počas prvej štvrtiny kompresie, čím sa samotný kompresný zdvih piesta skrátil.

SkryťVypnúť reklamu

Dostatočnú porciu kilowattov a newton-metrov zabezpečí relatívne vysoká hodnota kompresného pomeru 13:1 a prepĺňanie. Na rozdiel od väčšiny konkurentov, Nissan pri uplatňovaní downsizingu tentoraz nestavil na prepĺňanie turbodúchadlom, ale mechanickým kompresorom.

Japonci použili štvorventilovú techniku a dnes už takmer povinný systém priameho vstrekovania paliva.

Agregát produkuje výkon 72 kW (98 k) pri 5600 ot./min., krútiaci moment 142 Nm vrcholí napriek prepĺňaniu pri otáčkach 4400/min. Ani bezpečnostná a komfortná výbava nevyhnali pohotovostnú hmotnosť Nissanu Micra 1.2 DIG-S v kombinácii s päťstupňovou manuálnou prevodovkou cez hranicu jednej tony (váži 980 kg).

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 11,3 sekundy a maximálna rýchlosť 180 km/h odhalia dlhšie sprevodovanie. K dispozícii je aj verzia s bezstupňovou prevodovkou CVT. Daňou za väčšie pohodlie je vyššia hmotnosť (1045 kg) i nepatrne horšie dynamické parametre (0-100 km/h: 11,9 sekundy, maximálna rýchlosť: 178 km/h).

SkryťVypnúť reklamu

Jazdili SME...

Nissan Micra 1.2 DIG-S (Direct Injection Gasoline Supercharged) dokazuje, že úsporné auto nemusí byť zaručene nudné a po dynamickej stránke nevýrazné. Nový preplňovaný trojvalec má podstatne viac sily než jeho základná verzia a napriek tomu spotrebuje o liter menej benzínu.

Na voľnobehu cítiť jemné nepravidelné vibrácie, ale tento motor je pozitívnym dôkazom, že vývoj neustále napreduje a s ním tiež kultúra chodu trojvalcov. Typické trojvalcové vrčanie je počuteľne jemnejšie než vo Fabii 1.2 HTP či Toyote Aygo.

V nízkych otáčkach mu treba trochu šliapnuť na krk, aby sa prebral. Chvíľu mu trvá kým ožije, čo je problém najmä pri štartoch z križovatiek, zvlášť ak zakaždým systém stop/štart musí ešte po vytlačení spojky naštartovať motor.

Keď sa už chytí, vďaka trojvalcovej konštrukcii sa potom zviecha pomerne rýchlo, samozrejme aj za pomoci kompresora. Ten nie je v zábere stále. Pripája sa cez spojku podľa požiadaviek vodiča na dynamiku.

Inak povedané, kompresor reaguje na polohu a tlak na akcelerátor. Takže pri plachtení a jazde ustálenou rýchlosťou na štvrť až pol plynu väčšinu času nepracuje. Jeho asistencia je plynulá a postupná, bez skokového nárastu výkonu.

Šéfkonštruktér tvrdí, že v prevažnej väčšine sa pripája pri otáčkach okolo 1500 1/min. Takže záťah typický turbomotorom nečakajte. Nárast výkonu s rastúcimi otáčkami je na objem 1,2 litra intenzívny, ale plynulý.

Priebehom výkonu aj ostrými reakciami na akcelerátor pripomína skôr atmosferický než preplňovaný motor. Výrobca jeho dynamiku prirovnáva k 1,5-litrovému atmosferickému motoru, s čím sa dá súhlasiť. Mimo mesta som si jeho dynamiku, zvýraznenú ľahkou konštrukciou naozaj užil.

Prevody sú podobne ako v atmosferickej verzii dlhé. Rýchlosť 50 km/h na päťke neutiahne. Na štvorke točí pri tejto rýchlosti okolo 1500 ot. 1/min, takže po meste s ním treba jazdiť na trojke alebo štvorke. Pri tachometrovej rýchlosti 100 km/h má na piatom prevodovom stupni 2600 ot. 1/min.

K výrobcom udávanej spotrebe 4,1 l/100 km sa mi priblížiť nepodarilo, napriek tomu niet pochýb, že tento motorček vie byť dosť úsporný. Na testovacej trase dlhej 104 km, prevažne po okresných cestách som s tromi dospelými na palube a ešte surovým motorom dosiahol priemer 5,8 l/100km, čo je slušná hodnota.

Zástupcovia Nissanu napriek tomu argumentovali, že hodnota 4,1 l/100 km platí iba pre ľahšiu základnú verziu s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Lepšie vybavené verzie vraj spotrebujú o 0,2 l na 100 km viac a do ovzdušia vypustia 99 namiesto 95 g CO na km.

Emisie hýbu svetom

Tlak na nízke emisie Nissan berie veľmi vážne. Do roku 2013 chce u všetkých svojich modelov ekologického radu Pure Drive znížiť produkciu emisií CO₂ pod 120 g/km. Momentálne dosahuje jeho modelová skladba priemer 130 g/km.

Modely ekologického radu Pure Drive sú štandardne vybavené systémom stop/štart, ktorý vie vraj v prípade Micry znížiť spotrebu v meste až o 6%. Nízka produkcia emisií je pre Micru 1.2 DIG-S napríklad vstupenkou do centra Londýna na kávu bez toho, aby ste museli platiť ekologickú daň.

Tejto povinnosti sú zbavené všetky autá, ktoré vypustia do ovzdušia menej než 100 g CO₂ na km. Čiže spomedzi malých áut s benzínovým motorom je to len Fiat 500 TwinAir a Micra 1.2 DIG-S. Zvyšok konkurencie, ktorá má toto privilégium sú autá s naftovými motormi.

SkryťVypnúť reklamu

Momentálne oba benzínové trojvalce v portfóliu Micry spĺňajú emisnú normu Euro V. Automobilka však jedným dychom dodáva, že na to, aby v budúcnosti splnili normu Euro VI ich stačí skutočne iba veľmi málo upraviť.

Nissan chce byť japonskou jednotkou v Európe

Nissan má v Európe veľmi ambiciózne ciele. Do šesť rokov chce byť v Európe japonskou jednotkou a v priebehu tohto obdobia plánuje uviesť na svetové trhy približne každých šesť týždňov jeden nový model alebo verziu. Koľko z nich sa týka Európy zatiaľ nikto nešpecifikoval.

Dôležitú úlohu v tomto pláne zohráva aj Micra, ktorej sa doposiaľ veľmi nedarí. Na to, že je to nový model vymetá spodné priečky predaja v segmente. Za prvých päť mesiacov tohto roku sa z nej na Slovensku predalo len 54 kusov, čo je dokonca menej než sa minulo z imidžového a podstatne drahšieho Mini (88 ks).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

O úspechu nemožno hovoriť ani v Európe. Počet 26.251 kusov za prvých päť mesiacov v dominantnom segmente nie je žiadna sláva. Konkurenti za ten čas stihli predať od 100.000 do 160.000 kusov. Slovenský importér však sľúbil, že na našom trhu sa v dohľadnej dobe s týmto stavom popasuje agresívnejšou obchodnou politikou.

Nový preplňovaný trojvalec 1.2 DIG-S chce spotrebou, emisiami a o 15% nižšou cenou konkurovať malým naftovým motorom.

Technické parametre vozidla Nissan Micra 1.2 DIG-S

Motor 1.2 DIG-S
Zdvihový objem [cm3] 1198
Výkon [kW/k] 72/98
pri otáčkach [1/min] 5600
Krútiaci moment [Nm] 142
pri otáčkach [1/min] 4400
Prevodovka 5MT/CVT
Pohotovostná hmotnosť [kg] 980/1040
Palivová spotreba [l/100 km] 4,1/5,0
Emisie CO₂ (g/km) 95/115
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 11,3/11,9
Maximálna rýchlosť [km/h] 180/175


Rozmery:

dĺžka 3780 mm
šírka 1665 mm
výška 1525 mm
rázvor náprav 2450 mm
objem batožinového priestoru 265 l
objem palivovej nádrže 41 l
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 274
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 240
  3. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 548
  4. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 332
  5. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 4 072
  6. Plátené tašky a opakované použitie 3 490
  7. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 485
  8. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 2 182
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Irena Šimuneková: Makové políčka
  2. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia
  3. Irena Šimuneková: Okolie Banskej Bystrice, Pancierovské travertíny
  4. Ivan Mlynár: Ako si Robert Fico strčil do vrecka európskych politikov a zahral si pingpong s Bohom.
  5. Martin Pollák: Kreslený humor XVIII História
  6. Ivan Čáni: Klamár Kéry sa točil ako had.
  7. Martin Fronk: Brhlovce: Krumplová diera vytesaná do skaly
  8. Jozef Ivan: Google nadržiava babrákom
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 472
  2. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 030
  3. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 987
  4. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 951
  5. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 8 577
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 8 046
  7. Ján Valchár: No a tie Orešniky gďe? 4 737
  8. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 727
  1. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  2. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  3. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  4. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  5. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  7. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  8. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
SkryťZatvoriť reklamu