Otáčanie v križovatke zakázané nebolo, no dostal pokutu

Otočiť sa v neriadenej križovatke nie je zakázané. Nesmiete však zabudnúť, že pri tom musíte dodržiavať všetky dopravné predpisy. Aj zákaz jazdy po krajnici.

Otáčanie môžu zakázať, aj keď vyslovene zakázané nie je

Juraj: "Minulý týždeň som dostal pokutu a keď tak po čase nad tým rozmýšľam, pravdepodobne neoprávnene.

Chcel som ísť do podzemných garáží, tak som sa na najbližšej odbočke otočil smerom doľava o 180° a už tam stáli policajti a dali mi pokutu za porušenie predpisov.

Keď tak nad tým rozmýšľam, nie je tam prikázaný smer rovno a nie je tam ani zakázané odbočiť doľava, teda otočiť sa a navyše tam je prerušovaná čiara. Bola pokuta oprávnená?"

02.jpg

Aj keď o tom Juraj pochybuje, porušil dopravné predpisy. V mieste, kde sa otáčal do protismernej premávky, nie je takéto otáčanie povolené.

Juraj správne vymenoval, že tam nie je dopravné značenie, ktoré prikazuje ísť rovno, ani odbočiť doľava nemá vyslovene zakázané. A aj prerušovaná čiara tam je.

Problém je v tom, že je tam dopravné značenie, ktoré vodičovi určuje, ako obísť miesto uprostred cesty.

01.jpg

Dopravná značka Prikázaný smer jazdy obchádzania vpravo (C 6a), ktorú vidno na fotke, prikazuje vodičom obchádzať ostrovček, prekážku a podobne len v smere vyznačenom šípkou na značke.

Ak sa teda vodič dostane pred odfotené miesto a uvidí tam dopravnú značku s bielou šípkou v modrom kruhu smerujúcou šikmo vpravo dole, nesmie odbočiť vľavo. Obchádzal by označené miesto v rozpore s predpismi.

Okrem toho, pri odbočení vľavo vodiči v danom mieste prechádzajú krajnicou. A to sa smie len v presne určených situáciách. Pre autá pritom platí, že na krajnicu smie vodič motorového vozidla vojsť len pri zastavení a státí alebo pri obchádzaní a vyhýbaní sa prekážke cestnej premávky. To ale nie je prípad, keď vodič odbočuje.

To, ako sú pri obchodnom centre navrhnuté cesty a dopravné značenie, vodičom neumožňuje otáčať sa do protismeru, aj keď tam nie sú semafory či vyslovený zákaz otáčania sa.

Krajnica ako ďalší jazdný pruh?

Lena: "Ako by ste posúdili a riešili takýto spôsob jazdy v Trenčíne pred novou svetelnou križovatkou v rannej špičke, keď odbočovací pruh tu nie je? Chodci musia pred týmito vodičmi uskakovať až do priekopy, lebo niektorí jazdia až po tráve."

03.jpg

§ 9, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič je povinný na vozovke alebo v jazdnom pruhu jazdiť vpravo pri pravom okraji vozovky alebo jazdného pruhu; to neplatí pri obchádzaní, predchádzaní, otáčaní alebo odbočovaní.
(2) Na krajnicu smie vodič motorového vozidla vojsť len pri zastavení a státí alebo pri obchádzaní a vyhýbaní sa prekážke cestnej premávky; pritom je povinný dbať na zvýšenú opatrnosť.
(3) Vodič malého motocykla alebo bicykla smie jazdiť po pravej krajnici, len ak tým neohrozí a neobmedzí pohyb chodcov.

Ako vidno na fotke, vodiči jazdia po krajnici. Nie je to preto, že potrebujú núdzovo zastaviť, alebo obchádzajú prekážku cestnej premávky. Na mnohých miestach si zvykli "upraviť" jazdné pruhy po svojom tak, aby šírku cesty využili čo najefektívnejšie. Napríklad tí, čo pôjdu rovno alebo vpravo sa zaraďujú vľavo, vpravo zas tí, čo odbočujú.

Ak by tam stáli policajti, vodiči by riskovali nielen pokutu do 300 eur ale aj zákaz šoférovania až na dva roky. Jazda po krajnici s výnimkou povolených situácií sa považuje za závažné porušenie dopravných predpisov.

Vodiči sú povinní v jazdnom pruhu jazdiť vpravo pri pravom okraji jazdného pruhu. Ak by odbočovali vľavo, musia sa držať pri ľavom okraji jazdného pruhu. No do odfoteného vyznačeného jazdného pruhu sa zmestí na šírku len jedno vozidlo. Ak sa vedľa neho natlačí ďalšie, môže tak ohroziť prípadných cyklistov alebo chodcov, ktorý na takejto ceste smú na pohyb využívať krajnicu.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  3. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  6. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  7. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Top First moment dovolenky na leto 2018
  1. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  2. Vianočný bázar chalaňov
  3. Vianočné mecheche 2017
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  5. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  6. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  7. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  8. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  9. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  10. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  1. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 7 443
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 6 168
  3. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 937
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 327
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 173
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018 2 027
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 891
  8. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 1 696
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 1 609
  10. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 1 348

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Potrebujete liek? e-Zdravie môže výdaj skomplikovať

Čítačku kariet, ktorú potrebujú, aby sa pripojili do elektronického systému receptov, stále nemá 40 percent lekárnikov. Termíny už tlačia.

DOMOV

Dobré ráno: Nové Hviezdne vojny? Ako sa z hanby stal zázrak

Hviezdne vojny môžu byť filmom roka.

Neprehliadnite tiež

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.

Fiat Punto dostal nula hviezdičiek za bezpečnosť, najhoršie hodnotenie v histórii

Sklamali aj viaceré modely, ktoré v základnej výbave dostali iba tri z piatich hviezdičiek za bezpečnosť.

Autá dostanú novú povinnú výbavu: núdzové volanie eCall

Každé auto si bude vedieť privolať sanitku v prípade nehody.