SME
Sobota, 4. február, 2023 | Meniny má Veronika

Otáčanie v križovatke zakázané nebolo, no dostal pokutu

Otočiť sa v neriadenej križovatke nie je zakázané. Nesmiete však zabudnúť, že pri tom musíte dodržiavať všetky dopravné predpisy. Aj zákaz jazdy po krajnici.

Otáčanie môžu zakázať, aj keď vyslovene zakázané nie je

Juraj: "Minulý týždeň som dostal pokutu a keď tak po čase nad tým rozmýšľam, pravdepodobne neoprávnene.

Chcel som ísť do podzemných garáží, tak som sa na najbližšej odbočke otočil smerom doľava o 180° a už tam stáli policajti a dali mi pokutu za porušenie predpisov.

Keď tak nad tým rozmýšľam, nie je tam prikázaný smer rovno a nie je tam ani zakázané odbočiť doľava, teda otočiť sa a navyše tam je prerušovaná čiara. Bola pokuta oprávnená?"

02.jpg

Aj keď o tom Juraj pochybuje, porušil dopravné predpisy. V mieste, kde sa otáčal do protismernej premávky, nie je takéto otáčanie povolené.

Juraj správne vymenoval, že tam nie je dopravné značenie, ktoré prikazuje ísť rovno, ani odbočiť doľava nemá vyslovene zakázané. A aj prerušovaná čiara tam je.

Problém je v tom, že je tam dopravné značenie, ktoré vodičovi určuje, ako obísť miesto uprostred cesty.

01.jpg

Dopravná značka Prikázaný smer jazdy obchádzania vpravo (C 6a), ktorú vidno na fotke, prikazuje vodičom obchádzať ostrovček, prekážku a podobne len v smere vyznačenom šípkou na značke.

Ak sa teda vodič dostane pred odfotené miesto a uvidí tam dopravnú značku s bielou šípkou v modrom kruhu smerujúcou šikmo vpravo dole, nesmie odbočiť vľavo. Obchádzal by označené miesto v rozpore s predpismi.

Okrem toho, pri odbočení vľavo vodiči v danom mieste prechádzajú krajnicou. A to sa smie len v presne určených situáciách. Pre autá pritom platí, že na krajnicu smie vodič motorového vozidla vojsť len pri zastavení a státí alebo pri obchádzaní a vyhýbaní sa prekážke cestnej premávky. To ale nie je prípad, keď vodič odbočuje.

To, ako sú pri obchodnom centre navrhnuté cesty a dopravné značenie, vodičom neumožňuje otáčať sa do protismeru, aj keď tam nie sú semafory či vyslovený zákaz otáčania sa.

Krajnica ako ďalší jazdný pruh?

Lena: "Ako by ste posúdili a riešili takýto spôsob jazdy v Trenčíne pred novou svetelnou križovatkou v rannej špičke, keď odbočovací pruh tu nie je? Chodci musia pred týmito vodičmi uskakovať až do priekopy, lebo niektorí jazdia až po tráve."

03.jpg

§ 9, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič je povinný na vozovke alebo v jazdnom pruhu jazdiť vpravo pri pravom okraji vozovky alebo jazdného pruhu; to neplatí pri obchádzaní, predchádzaní, otáčaní alebo odbočovaní.
(2) Na krajnicu smie vodič motorového vozidla vojsť len pri zastavení a státí alebo pri obchádzaní a vyhýbaní sa prekážke cestnej premávky; pritom je povinný dbať na zvýšenú opatrnosť.
(3) Vodič malého motocykla alebo bicykla smie jazdiť po pravej krajnici, len ak tým neohrozí a neobmedzí pohyb chodcov.

Ako vidno na fotke, vodiči jazdia po krajnici. Nie je to preto, že potrebujú núdzovo zastaviť, alebo obchádzajú prekážku cestnej premávky. Na mnohých miestach si zvykli "upraviť" jazdné pruhy po svojom tak, aby šírku cesty využili čo najefektívnejšie. Napríklad tí, čo pôjdu rovno alebo vpravo sa zaraďujú vľavo, vpravo zas tí, čo odbočujú.

Ak by tam stáli policajti, vodiči by riskovali nielen pokutu do 300 eur ale aj zákaz šoférovania až na dva roky. Jazda po krajnici s výnimkou povolených situácií sa považuje za závažné porušenie dopravných predpisov.

Vodiči sú povinní v jazdnom pruhu jazdiť vpravo pri pravom okraji jazdného pruhu. Ak by odbočovali vľavo, musia sa držať pri ľavom okraji jazdného pruhu. No do odfoteného vyznačeného jazdného pruhu sa zmestí na šírku len jedno vozidlo. Ak sa vedľa neho natlačí ďalšie, môže tak ohroziť prípadných cyklistov alebo chodcov, ktorý na takejto ceste smú na pohyb využívať krajnicu.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  2. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  3. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  4. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  5. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  6. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  7. Dodajte vašej pokožke šťavu
  8. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  1. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  2. Tím súťažného kvízu Riskuj! vyráža za fanúšikmi do Košíc
  3. Viete, kto je Najzamestnávateľ vo finančných službách?
  4. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  5. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  8. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 12 937
  2. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 3 885
  3. Dodajte vašej pokožke šťavu 3 063
  4. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 212
  5. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 796
  6. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 1 793
  7. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 1 517
  8. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 1 099
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

DS 9 E-Tense 4x4

Výkon aj výbava na prvý pohľad vyzerajú lákavo.


13 h
Budúce modely Peugeotu už rátajú s dlhšou životnosťou.

Nová éra áut je už teraz vo vývoji.


3. feb
Lightyear 0

Od decembra vzniklo len zopár kusov.


2. feb

Ročnú na jar zrušia, neskôr pribudne jednodňová.


a 1 ďalší 1. feb

Blogy SME

  1. Soňa Kallová: To najťažšie na záver. Národný park Mt. Kenya (UNESCO). Mt. Kenya verzus Kilimandžáro.
  2. Jozef Kozár: Výber z výskumu Marsu: Január 2023
  3. Martin Šuraba: Hrobárov almanach
  4. Ján Škerko: „Múdry“ Sulík spoluvytváral negatívny obraz o Matovičovi a dal ho „dole“
  5. Robert Štepaník: diel 82 - rubrika: moje najhranejšie (v septembri 2022) - časť 2
  6. Aliancia NIE RAKOVINE: Svetový deň proti rakovine
  7. Alec Borový: Autonómne systémy ako budúcnosť slovenskej armády
  8. Tupou Ceruzou: Iveta
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 7 202
  2. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 6 601
  3. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 4 046
  4. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 4 005
  5. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 3 443
  6. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 3 127
  7. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 2 621
  8. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 2 541
  1. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  2. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  3. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  5. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  6. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  8. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
SkryťZatvoriť reklamu