SME

Otáčanie v križovatke zakázané nebolo, no dostal pokutu

Otočiť sa v neriadenej križovatke nie je zakázané. Nesmiete však zabudnúť, že pri tom musíte dodržiavať všetky dopravné predpisy. Aj zákaz jazdy po krajnici.

Otáčanie môžu zakázať, aj keď vyslovene zakázané nie je

Juraj: "Minulý týždeň som dostal pokutu a keď tak po čase nad tým rozmýšľam, pravdepodobne neoprávnene.

Chcel som ísť do podzemných garáží, tak som sa na najbližšej odbočke otočil smerom doľava o 180° a už tam stáli policajti a dali mi pokutu za porušenie predpisov.

Keď tak nad tým rozmýšľam, nie je tam prikázaný smer rovno a nie je tam ani zakázané odbočiť doľava, teda otočiť sa a navyše tam je prerušovaná čiara. Bola pokuta oprávnená?"

02.jpg

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Aj keď o tom Juraj pochybuje, porušil dopravné predpisy. V mieste, kde sa otáčal do protismernej premávky, nie je takéto otáčanie povolené.

Juraj správne vymenoval, že tam nie je dopravné značenie, ktoré prikazuje ísť rovno, ani odbočiť doľava nemá vyslovene zakázané. A aj prerušovaná čiara tam je.

Problém je v tom, že je tam dopravné značenie, ktoré vodičovi určuje, ako obísť miesto uprostred cesty.

01.jpg

Dopravná značka Prikázaný smer jazdy obchádzania vpravo (C 6a), ktorú vidno na fotke, prikazuje vodičom obchádzať ostrovček, prekážku a podobne len v smere vyznačenom šípkou na značke.

Ak sa teda vodič dostane pred odfotené miesto a uvidí tam dopravnú značku s bielou šípkou v modrom kruhu smerujúcou šikmo vpravo dole, nesmie odbočiť vľavo. Obchádzal by označené miesto v rozpore s predpismi.

SkryťVypnúť reklamu

Okrem toho, pri odbočení vľavo vodiči v danom mieste prechádzajú krajnicou. A to sa smie len v presne určených situáciách. Pre autá pritom platí, že na krajnicu smie vodič motorového vozidla vojsť len pri zastavení a státí alebo pri obchádzaní a vyhýbaní sa prekážke cestnej premávky. To ale nie je prípad, keď vodič odbočuje.

To, ako sú pri obchodnom centre navrhnuté cesty a dopravné značenie, vodičom neumožňuje otáčať sa do protismeru, aj keď tam nie sú semafory či vyslovený zákaz otáčania sa.

Krajnica ako ďalší jazdný pruh?

Lena: "Ako by ste posúdili a riešili takýto spôsob jazdy v Trenčíne pred novou svetelnou križovatkou v rannej špičke, keď odbočovací pruh tu nie je? Chodci musia pred týmito vodičmi uskakovať až do priekopy, lebo niektorí jazdia až po tráve."

03.jpg

SkryťVypnúť reklamu

§ 9, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič je povinný na vozovke alebo v jazdnom pruhu jazdiť vpravo pri pravom okraji vozovky alebo jazdného pruhu; to neplatí pri obchádzaní, predchádzaní, otáčaní alebo odbočovaní.
(2) Na krajnicu smie vodič motorového vozidla vojsť len pri zastavení a státí alebo pri obchádzaní a vyhýbaní sa prekážke cestnej premávky; pritom je povinný dbať na zvýšenú opatrnosť.
(3) Vodič malého motocykla alebo bicykla smie jazdiť po pravej krajnici, len ak tým neohrozí a neobmedzí pohyb chodcov.

Ako vidno na fotke, vodiči jazdia po krajnici. Nie je to preto, že potrebujú núdzovo zastaviť, alebo obchádzajú prekážku cestnej premávky. Na mnohých miestach si zvykli "upraviť" jazdné pruhy po svojom tak, aby šírku cesty využili čo najefektívnejšie. Napríklad tí, čo pôjdu rovno alebo vpravo sa zaraďujú vľavo, vpravo zas tí, čo odbočujú.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak by tam stáli policajti, vodiči by riskovali nielen pokutu do 300 eur ale aj zákaz šoférovania až na dva roky. Jazda po krajnici s výnimkou povolených situácií sa považuje za závažné porušenie dopravných predpisov.

Vodiči sú povinní v jazdnom pruhu jazdiť vpravo pri pravom okraji jazdného pruhu. Ak by odbočovali vľavo, musia sa držať pri ľavom okraji jazdného pruhu. No do odfoteného vyznačeného jazdného pruhu sa zmestí na šírku len jedno vozidlo. Ak sa vedľa neho natlačí ďalšie, môže tak ohroziť prípadných cyklistov alebo chodcov, ktorý na takejto ceste smú na pohyb využívať krajnicu.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 17 706
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 607
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 488
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 164
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 3 149
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 814
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 749
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 762
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Rado Surovka: Zrátali to korupčníkom
  2. Peter Blaškovitš: Čo dnes hýbe spoločnosťou
  3. Miroslav Daniš: NESÚHLASÍM s návrhom Urbanistickej štúdie zóny Staré letisko Vajnory
  4. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  5. Eva Bachletová: Naše svetlo
  6. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  7. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  8. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 31 102
  2. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 470
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 875
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 565
  5. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 19 351
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 196
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 9 726
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 6 826
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu