Pirátom ciest uľahčuje život zlá formulácia v zákone

Zažili ste už situáciu, keď vás sprava niekto predbehol? Viete, že keď to spraví cez pripájací alebo odbočovací pruh, všetko je v poriadku? A pritom neprichádzal na vašu cestu z inej.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Mnohí piráti ciest využívajú cesty ako slalom. Predbiehajú zľava - sprava, nehľadiac na predpisy. Ak vás ale predbehnú sprava cez odbočovací alebo pripájací pruh, všetko bude podľa predpisov.

Martin: "Zo zákona o cestnej premávke mi vyplýva, že je možné legálne predbiehať pomalšie vozidlá cez odbočovací a pripájací pruh, samozrejme na úseku, kde je prerušovaná čiara pre zaradenie vozidla do odbočovacieho, alebo z pripájacieho pruhu.

(1) Predchádza sa vľavo. Vpravo sa predchádza vozidlo, ktoré mení smer jazdy vľavo a ak už nie je pochybnosť o ďalšom smere jeho jazdy. Pri jazde v pripájacom jazdnom pruhu alebo v odbočovacom jazdnom pruhu sa smie vpravo predchádzať aj vozidlo idúce v priebežnom jazdnom pruhu.

(5) Vodič nesmie predchádzať,
e) cez pripájací alebo odbočovací jazdný pruh; to neplatí pre prípad uvedený v odseku 1,

V prvom odstavci sa hovorí, že je možné predchádzať pri jazde v odbočovacom/pripájacom pruhu, druhý odstavec sa snaží negovať práve tento prípad. Ale chýba mi tam formulácia o povinnosti odbočenia v odbočovacom pruhu, či zákazu zaradenia sa do pripájacieho pruhu. Čo účastníkom cestnej premávky zakazuje predbiehať cez odbočovací/pripájací pruh?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(8) Ak je na zaraďovanie do priebežného jazdného pruhu zriadený pripájací pruh, je vodič povinný pred zaradením sa do priebežného jazdného pruhu použiť tento pruh. Vodič pri zaraďovaní z pripájacieho pruhu do priebežného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi idúcemu v priebežnom pruhu.

§ 15, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) ... Pri jazde v pripájacom jazdnom pruhu alebo v odbočovacom jazdnom pruhu sa smie vpravo predchádzať aj vozidlo idúce v priebežnom jazdnom pruhu.

(5) Vodič nesmie predchádzať,
e) cez pripájací alebo odbočovací jazdný pruh; to neplatí pre prípad uvedený v odseku 1,

Dodržiavať dopravné predpisy znamená pre vodiča to, aby v každom momente nebol v rozpore s tým, čo určujú dopravné predpisy.

Ak podľa jedného z predpisov nesmú vodiči predchádzať iné vozidlá cez pripájací alebo odbočovací pruh, tak to jednoducho nesmú. To isté ustanovenie však obsahuje výnimku, podľa ktorej zákaz predchádzania cez odbočovací alebo pripájací pruh neplatí v situácii určenej v odseku 1.

Ľudia, ktorí pripravovali zákon o cestnej premávke mali zjavne úmysel zakázať vodičom predchádzať cez odbočovací či pripájací jazdný pruh. Výnimku chceli udeliť len tým, ktorí sa chcú prostredníctvom pripájacieho respektíve odbočovacieho pruhu dostať z jednej cesty na druhú.

Tak, ako je citovaný odsek 1 napísaný, nikomu nebráni kedykoľvek predchádzať cez odbočovací či pripájací jazdný pruh. Ako nám napísal Martin, formulácia v prvom odseku neguje zákaz v odseku 5. Teda nie úplne, keďže teoreticky môže byť odbočovací či pripájací jazdný pruh aj vľavo.

Kedy je nevyhnutné cez pripájací pruh predbiehať

Ak by bol odbočovací alebo pripájací jazdný pruh na ľavej strane cesty, predchádzanie by bolo úplne zakázané. Dokonca aj v situácii, kedy je predchádzanie cez pripájací alebo odbočovací pruh nevyhnutné pre plynulosť a bezpečnosť premávky. To je napríklad vtedy, ak by ste vchádzali z inej cesty cez pripájací pruh na diaľnicu a išli by ste rýchlejšie ako rozbiehajúci sa kamión na diaľnici.

Viacerí odborníci potvrdili, že pripájací pruh je na to, aby sme mohli vojsť na diaľnicu vysokou rýchlosťou a plynule sa tak zaradili do premávky. Ak by ste začali váhať a nevyužili možnosť predísť pomalšie autá v priebežnom jazdnom pruhu diaľnice, mohli by ste vytvoriť kolízne situácie najmä za vami. O spomalení premávky netreba ani hovoriť.

Vráťme sa však späť k Martinovmu zisteniu. Ak budete predchádzať cez odbočovací alebo pripájací jazdný pruh, nech to urobíte akokoľvek, vždy splníte podmienku jazdy v tomto pruhu a teda splníte aj podmienku výnimky zo zákazu predchádzania cez takýto pruh. Nikto vás za to nebude môcť potrestať. A to aj napriek tomu, že využívať odbočovací alebo pripájací pruh zo strany áut v priebežnom pruhu na predchádzanie pomalších vozidiel nie je zvyčajne bezpečné.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 35 229
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 413
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 16 286
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 15 655
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 676
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 437
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 4 916
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 517
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 863
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 669

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Môj dom, môj hrad. Sternbergovci si to môžu povedať už 800 rokov

So súrodencami sa tu pretekali na trojkolkách, pre miestnych robili omše. Na súkromnom hrade Český Šternberk hradný pán stále býva.

SVET

Únia zatvára hranice. Opúšťa tým myšlienky Schengenu

Z núdzových opatrení sa stávajú dlhodobé.

PLUS

Prísne tajné. Ako sa zrodila najhoršia zbraň v dejinách

Ako sa vznikla najhoršia zbraň ľudstva.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault Mégane R.S. Trophy: s manuálom a výkonom 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky.