Pirátom ciest uľahčuje život zlá formulácia v zákone

Zažili ste už situáciu, keď vás sprava niekto predbehol? Viete, že keď to spraví cez pripájací alebo odbočovací pruh, všetko je v poriadku? A pritom neprichádzal na vašu cestu z inej.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Mnohí piráti ciest využívajú cesty ako slalom. Predbiehajú zľava - sprava, nehľadiac na predpisy. Ak vás ale predbehnú sprava cez odbočovací alebo pripájací pruh, všetko bude podľa predpisov.

Martin: "Zo zákona o cestnej premávke mi vyplýva, že je možné legálne predbiehať pomalšie vozidlá cez odbočovací a pripájací pruh, samozrejme na úseku, kde je prerušovaná čiara pre zaradenie vozidla do odbočovacieho, alebo z pripájacieho pruhu.

(1) Predchádza sa vľavo. Vpravo sa predchádza vozidlo, ktoré mení smer jazdy vľavo a ak už nie je pochybnosť o ďalšom smere jeho jazdy. Pri jazde v pripájacom jazdnom pruhu alebo v odbočovacom jazdnom pruhu sa smie vpravo predchádzať aj vozidlo idúce v priebežnom jazdnom pruhu.

(5) Vodič nesmie predchádzať,
e) cez pripájací alebo odbočovací jazdný pruh; to neplatí pre prípad uvedený v odseku 1,

V prvom odstavci sa hovorí, že je možné predchádzať pri jazde v odbočovacom/pripájacom pruhu, druhý odstavec sa snaží negovať práve tento prípad. Ale chýba mi tam formulácia o povinnosti odbočenia v odbočovacom pruhu, či zákazu zaradenia sa do pripájacieho pruhu. Čo účastníkom cestnej premávky zakazuje predbiehať cez odbočovací/pripájací pruh?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(8) Ak je na zaraďovanie do priebežného jazdného pruhu zriadený pripájací pruh, je vodič povinný pred zaradením sa do priebežného jazdného pruhu použiť tento pruh. Vodič pri zaraďovaní z pripájacieho pruhu do priebežného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi idúcemu v priebežnom pruhu.

§ 15, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) ... Pri jazde v pripájacom jazdnom pruhu alebo v odbočovacom jazdnom pruhu sa smie vpravo predchádzať aj vozidlo idúce v priebežnom jazdnom pruhu.

(5) Vodič nesmie predchádzať,
e) cez pripájací alebo odbočovací jazdný pruh; to neplatí pre prípad uvedený v odseku 1,

Dodržiavať dopravné predpisy znamená pre vodiča to, aby v každom momente nebol v rozpore s tým, čo určujú dopravné predpisy.

Ak podľa jedného z predpisov nesmú vodiči predchádzať iné vozidlá cez pripájací alebo odbočovací pruh, tak to jednoducho nesmú. To isté ustanovenie však obsahuje výnimku, podľa ktorej zákaz predchádzania cez odbočovací alebo pripájací pruh neplatí v situácii určenej v odseku 1.

Ľudia, ktorí pripravovali zákon o cestnej premávke mali zjavne úmysel zakázať vodičom predchádzať cez odbočovací či pripájací jazdný pruh. Výnimku chceli udeliť len tým, ktorí sa chcú prostredníctvom pripájacieho respektíve odbočovacieho pruhu dostať z jednej cesty na druhú.

Tak, ako je citovaný odsek 1 napísaný, nikomu nebráni kedykoľvek predchádzať cez odbočovací či pripájací jazdný pruh. Ako nám napísal Martin, formulácia v prvom odseku neguje zákaz v odseku 5. Teda nie úplne, keďže teoreticky môže byť odbočovací či pripájací jazdný pruh aj vľavo.

Kedy je nevyhnutné cez pripájací pruh predbiehať

Ak by bol odbočovací alebo pripájací jazdný pruh na ľavej strane cesty, predchádzanie by bolo úplne zakázané. Dokonca aj v situácii, kedy je predchádzanie cez pripájací alebo odbočovací pruh nevyhnutné pre plynulosť a bezpečnosť premávky. To je napríklad vtedy, ak by ste vchádzali z inej cesty cez pripájací pruh na diaľnicu a išli by ste rýchlejšie ako rozbiehajúci sa kamión na diaľnici.

Viacerí odborníci potvrdili, že pripájací pruh je na to, aby sme mohli vojsť na diaľnicu vysokou rýchlosťou a plynule sa tak zaradili do premávky. Ak by ste začali váhať a nevyužili možnosť predísť pomalšie autá v priebežnom jazdnom pruhu diaľnice, mohli by ste vytvoriť kolízne situácie najmä za vami. O spomalení premávky netreba ani hovoriť.

Vráťme sa však späť k Martinovmu zisteniu. Ak budete predchádzať cez odbočovací alebo pripájací jazdný pruh, nech to urobíte akokoľvek, vždy splníte podmienku jazdy v tomto pruhu a teda splníte aj podmienku výnimky zo zákazu predchádzania cez takýto pruh. Nikto vás za to nebude môcť potrestať. A to aj napriek tomu, že využívať odbočovací alebo pripájací pruh zo strany áut v priebežnom pruhu na predchádzanie pomalších vozidiel nie je zvyčajne bezpečné.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 10 128
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 563
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 326
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 2 069
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 892
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 801
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 663
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 256
  9. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 155
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 872

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Kaddáfí zachránil nemecký klub. Niečo za to však chcel

Nemecký hokejový tím zachránil líbyjský diktátor pred krachom.

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.