SME
Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

Pirátom ciest uľahčuje život zlá formulácia v zákone

Zažili ste už situáciu, keď vás sprava niekto predbehol? Viete, že keď to spraví cez pripájací alebo odbočovací pruh, všetko je v poriadku? A pritom neprichádzal na vašu cestu z inej.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Mnohí piráti ciest využívajú cesty ako slalom. Predbiehajú zľava - sprava, nehľadiac na predpisy. Ak vás ale predbehnú sprava cez odbočovací alebo pripájací pruh, všetko bude podľa predpisov.

Martin: "Zo zákona o cestnej premávke mi vyplýva, že je možné legálne predbiehať pomalšie vozidlá cez odbočovací a pripájací pruh, samozrejme na úseku, kde je prerušovaná čiara pre zaradenie vozidla do odbočovacieho, alebo z pripájacieho pruhu.

(1) Predchádza sa vľavo. Vpravo sa predchádza vozidlo, ktoré mení smer jazdy vľavo a ak už nie je pochybnosť o ďalšom smere jeho jazdy. Pri jazde v pripájacom jazdnom pruhu alebo v odbočovacom jazdnom pruhu sa smie vpravo predchádzať aj vozidlo idúce v priebežnom jazdnom pruhu.

(5) Vodič nesmie predchádzať,
e) cez pripájací alebo odbočovací jazdný pruh; to neplatí pre prípad uvedený v odseku 1,

V prvom odstavci sa hovorí, že je možné predchádzať pri jazde v odbočovacom/pripájacom pruhu, druhý odstavec sa snaží negovať práve tento prípad. Ale chýba mi tam formulácia o povinnosti odbočenia v odbočovacom pruhu, či zákazu zaradenia sa do pripájacieho pruhu. Čo účastníkom cestnej premávky zakazuje predbiehať cez odbočovací/pripájací pruh?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(8) Ak je na zaraďovanie do priebežného jazdného pruhu zriadený pripájací pruh, je vodič povinný pred zaradením sa do priebežného jazdného pruhu použiť tento pruh. Vodič pri zaraďovaní z pripájacieho pruhu do priebežného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi idúcemu v priebežnom pruhu.

§ 15, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) ... Pri jazde v pripájacom jazdnom pruhu alebo v odbočovacom jazdnom pruhu sa smie vpravo predchádzať aj vozidlo idúce v priebežnom jazdnom pruhu.

(5) Vodič nesmie predchádzať,
e) cez pripájací alebo odbočovací jazdný pruh; to neplatí pre prípad uvedený v odseku 1,

Dodržiavať dopravné predpisy znamená pre vodiča to, aby v každom momente nebol v rozpore s tým, čo určujú dopravné predpisy.

Ak podľa jedného z predpisov nesmú vodiči predchádzať iné vozidlá cez pripájací alebo odbočovací pruh, tak to jednoducho nesmú. To isté ustanovenie však obsahuje výnimku, podľa ktorej zákaz predchádzania cez odbočovací alebo pripájací pruh neplatí v situácii určenej v odseku 1.

Ľudia, ktorí pripravovali zákon o cestnej premávke mali zjavne úmysel zakázať vodičom predchádzať cez odbočovací či pripájací jazdný pruh. Výnimku chceli udeliť len tým, ktorí sa chcú prostredníctvom pripájacieho respektíve odbočovacieho pruhu dostať z jednej cesty na druhú.

Tak, ako je citovaný odsek 1 napísaný, nikomu nebráni kedykoľvek predchádzať cez odbočovací či pripájací jazdný pruh. Ako nám napísal Martin, formulácia v prvom odseku neguje zákaz v odseku 5. Teda nie úplne, keďže teoreticky môže byť odbočovací či pripájací jazdný pruh aj vľavo.

Kedy je nevyhnutné cez pripájací pruh predbiehať

Ak by bol odbočovací alebo pripájací jazdný pruh na ľavej strane cesty, predchádzanie by bolo úplne zakázané. Dokonca aj v situácii, kedy je predchádzanie cez pripájací alebo odbočovací pruh nevyhnutné pre plynulosť a bezpečnosť premávky. To je napríklad vtedy, ak by ste vchádzali z inej cesty cez pripájací pruh na diaľnicu a išli by ste rýchlejšie ako rozbiehajúci sa kamión na diaľnici.

Viacerí odborníci potvrdili, že pripájací pruh je na to, aby sme mohli vojsť na diaľnicu vysokou rýchlosťou a plynule sa tak zaradili do premávky. Ak by ste začali váhať a nevyužili možnosť predísť pomalšie autá v priebežnom jazdnom pruhu diaľnice, mohli by ste vytvoriť kolízne situácie najmä za vami. O spomalení premávky netreba ani hovoriť.

Vráťme sa však späť k Martinovmu zisteniu. Ak budete predchádzať cez odbočovací alebo pripájací jazdný pruh, nech to urobíte akokoľvek, vždy splníte podmienku jazdy v tomto pruhu a teda splníte aj podmienku výnimky zo zákazu predchádzania cez takýto pruh. Nikto vás za to nebude môcť potrestať. A to aj napriek tomu, že využívať odbočovací alebo pripájací pruh zo strany áut v priebežnom pruhu na predchádzanie pomalších vozidiel nie je zvyčajne bezpečné.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  10. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  6. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  9. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  10. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 28 729
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 26 064
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 720
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 832
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 178
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 846
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 481
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 358
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 298
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 145
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Britský variant už u nás zrejme dominuje. Nemusí to byť nevyhnutne zlá správa

Britskú mutáciu odhalili vo väčšine vzoriek Trenčanov z decembra.

Ilustračné foto
Očkovanie v UNLP.

Koronavírus na Slovensku: Návrat žiakov do škôl sa odkladá minimálne o ďalší týždeň (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 228-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 737 obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

Minister školstva, vedy, výskumu a športu SR Branislav Gröhling (SaS).
Komentár Petra Schutza

Na vaše prianie, madam

Opäť sa bude aj Kremeľ otriasať. Nie obavami, ale rehotom Putina.

Peter Schutz

Neprehliadnite tiež

Koľko elektromobilov sa za rok predalo na Slovensku?

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.
Dacia Sandero a Sandero Stepway.
Volkswagen Polo Harlekin
Subaru Legacy Wagon