SME
Štvrtok, 9. február, 2023 | Meniny má Zdenko

Pirátom ciest uľahčuje život zlá formulácia v zákone

Zažili ste už situáciu, keď vás sprava niekto predbehol? Viete, že keď to spraví cez pripájací alebo odbočovací pruh, všetko je v poriadku? A pritom neprichádzal na vašu cestu z inej.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Mnohí piráti ciest využívajú cesty ako slalom. Predbiehajú zľava - sprava, nehľadiac na predpisy. Ak vás ale predbehnú sprava cez odbočovací alebo pripájací pruh, všetko bude podľa predpisov.

Martin: "Zo zákona o cestnej premávke mi vyplýva, že je možné legálne predbiehať pomalšie vozidlá cez odbočovací a pripájací pruh, samozrejme na úseku, kde je prerušovaná čiara pre zaradenie vozidla do odbočovacieho, alebo z pripájacieho pruhu.

(1) Predchádza sa vľavo. Vpravo sa predchádza vozidlo, ktoré mení smer jazdy vľavo a ak už nie je pochybnosť o ďalšom smere jeho jazdy. Pri jazde v pripájacom jazdnom pruhu alebo v odbočovacom jazdnom pruhu sa smie vpravo predchádzať aj vozidlo idúce v priebežnom jazdnom pruhu.

(5) Vodič nesmie predchádzať,
e) cez pripájací alebo odbočovací jazdný pruh; to neplatí pre prípad uvedený v odseku 1,

V prvom odstavci sa hovorí, že je možné predchádzať pri jazde v odbočovacom/pripájacom pruhu, druhý odstavec sa snaží negovať práve tento prípad. Ale chýba mi tam formulácia o povinnosti odbočenia v odbočovacom pruhu, či zákazu zaradenia sa do pripájacieho pruhu. Čo účastníkom cestnej premávky zakazuje predbiehať cez odbočovací/pripájací pruh?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(8) Ak je na zaraďovanie do priebežného jazdného pruhu zriadený pripájací pruh, je vodič povinný pred zaradením sa do priebežného jazdného pruhu použiť tento pruh. Vodič pri zaraďovaní z pripájacieho pruhu do priebežného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi idúcemu v priebežnom pruhu.

§ 15, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) ... Pri jazde v pripájacom jazdnom pruhu alebo v odbočovacom jazdnom pruhu sa smie vpravo predchádzať aj vozidlo idúce v priebežnom jazdnom pruhu.

(5) Vodič nesmie predchádzať,
e) cez pripájací alebo odbočovací jazdný pruh; to neplatí pre prípad uvedený v odseku 1,

Dodržiavať dopravné predpisy znamená pre vodiča to, aby v každom momente nebol v rozpore s tým, čo určujú dopravné predpisy.

Ak podľa jedného z predpisov nesmú vodiči predchádzať iné vozidlá cez pripájací alebo odbočovací pruh, tak to jednoducho nesmú. To isté ustanovenie však obsahuje výnimku, podľa ktorej zákaz predchádzania cez odbočovací alebo pripájací pruh neplatí v situácii určenej v odseku 1.

Ľudia, ktorí pripravovali zákon o cestnej premávke mali zjavne úmysel zakázať vodičom predchádzať cez odbočovací či pripájací jazdný pruh. Výnimku chceli udeliť len tým, ktorí sa chcú prostredníctvom pripájacieho respektíve odbočovacieho pruhu dostať z jednej cesty na druhú.

Tak, ako je citovaný odsek 1 napísaný, nikomu nebráni kedykoľvek predchádzať cez odbočovací či pripájací jazdný pruh. Ako nám napísal Martin, formulácia v prvom odseku neguje zákaz v odseku 5. Teda nie úplne, keďže teoreticky môže byť odbočovací či pripájací jazdný pruh aj vľavo.

Kedy je nevyhnutné cez pripájací pruh predbiehať

Ak by bol odbočovací alebo pripájací jazdný pruh na ľavej strane cesty, predchádzanie by bolo úplne zakázané. Dokonca aj v situácii, kedy je predchádzanie cez pripájací alebo odbočovací pruh nevyhnutné pre plynulosť a bezpečnosť premávky. To je napríklad vtedy, ak by ste vchádzali z inej cesty cez pripájací pruh na diaľnicu a išli by ste rýchlejšie ako rozbiehajúci sa kamión na diaľnici.

Viacerí odborníci potvrdili, že pripájací pruh je na to, aby sme mohli vojsť na diaľnicu vysokou rýchlosťou a plynule sa tak zaradili do premávky. Ak by ste začali váhať a nevyužili možnosť predísť pomalšie autá v priebežnom jazdnom pruhu diaľnice, mohli by ste vytvoriť kolízne situácie najmä za vami. O spomalení premávky netreba ani hovoriť.

Vráťme sa však späť k Martinovmu zisteniu. Ak budete predchádzať cez odbočovací alebo pripájací jazdný pruh, nech to urobíte akokoľvek, vždy splníte podmienku jazdy v tomto pruhu a teda splníte aj podmienku výnimky zo zákazu predchádzania cez takýto pruh. Nikto vás za to nebude môcť potrestať. A to aj napriek tomu, že využívať odbočovací alebo pripájací pruh zo strany áut v priebežnom pruhu na predchádzanie pomalších vozidiel nie je zvyčajne bezpečné.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  2. Lesníctvo, drevárstvo, ekológia a technika sú životný štýl!
  3. Sme Univerzita, ktorá nosí úspech v mene
  4. SME ženy a Jamie Oliver: Toto menu platí iba vo februári
  5. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  6. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  7. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  8. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  1. Bezpečnosť pri šoférovaní vychádza z dobrého videnia
  2. Lesníctvo, drevárstvo, ekológia a technika sú životný štýl!
  3. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  4. Sme Univerzita, ktorá nosí úspech v mene
  5. SME ženy a Jamie Oliver: Toto menu platí iba vo februári
  6. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí
  7. Na bezpečnom internete záleží
  8. Ako vyzerá inteligentný bytový dom? Tajomstvo je v technológiách
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 4 852
  2. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 4 027
  3. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí 3 367
  4. Dodajte vašej pokožke šťavu 3 258
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 835
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model 709
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka 685
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 349
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Matúš Lazúr: Teplý obed je mýtus. V bohatom Nórsku deti v škole obed nemajú.
  2. Tupou Ceruzou: Norbert Bödör je obžalovaný v ďalšej kauze
  3. Júlia Piraňa Mikolášiková: Prišiel si pozrieť korupčný prípad Lipšicovho nominanta. Súd mu nariadil sledovať kauzy
  4. Jozef Stasík: EU a roboty
  5. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Tekvica + cuketa v jednom jedle
  6. Pavel Macko: 8. február - deň, ktorý mal vojsť do dejín.
  7. Marek Mačuha: Falošný poplach - 2. Klimatické modely
  8. Tomáš Vodvářka: Morálka nebo prachy?
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 30 036
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 18 520
  3. Richard Sulík: Ako sme vyriešili najväčší problém tejto krajiny a teraz ponúkame reštart 9 475
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 6 858
  5. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 611
  6. Igor André: Dve poznámky ku „rómskemu Kanaánu“ vo Veľkej Británii 3 375
  7. Ľudmila Križanovská: Veľká Británia a USA sú najväčšie zlo na svete 2 524
  8. Helena Smihulova Laucikova: Predtým ako som zostarla 2 383
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  3. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  4. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  5. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  8. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
SkryťZatvoriť reklamu