Pirátom ciest uľahčuje život zlá formulácia v zákone

Zažili ste už situáciu, keď vás sprava niekto predbehol? Viete, že keď to spraví cez pripájací alebo odbočovací pruh, všetko je v poriadku? A pritom neprichádzal na vašu cestu z inej.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Mnohí piráti ciest využívajú cesty ako slalom. Predbiehajú zľava - sprava, nehľadiac na predpisy. Ak vás ale predbehnú sprava cez odbočovací alebo pripájací pruh, všetko bude podľa predpisov.

Martin: "Zo zákona o cestnej premávke mi vyplýva, že je možné legálne predbiehať pomalšie vozidlá cez odbočovací a pripájací pruh, samozrejme na úseku, kde je prerušovaná čiara pre zaradenie vozidla do odbočovacieho, alebo z pripájacieho pruhu.

(1) Predchádza sa vľavo. Vpravo sa predchádza vozidlo, ktoré mení smer jazdy vľavo a ak už nie je pochybnosť o ďalšom smere jeho jazdy. Pri jazde v pripájacom jazdnom pruhu alebo v odbočovacom jazdnom pruhu sa smie vpravo predchádzať aj vozidlo idúce v priebežnom jazdnom pruhu.

(5) Vodič nesmie predchádzať,
e) cez pripájací alebo odbočovací jazdný pruh; to neplatí pre prípad uvedený v odseku 1,

V prvom odstavci sa hovorí, že je možné predchádzať pri jazde v odbočovacom/pripájacom pruhu, druhý odstavec sa snaží negovať práve tento prípad. Ale chýba mi tam formulácia o povinnosti odbočenia v odbočovacom pruhu, či zákazu zaradenia sa do pripájacieho pruhu. Čo účastníkom cestnej premávky zakazuje predbiehať cez odbočovací/pripájací pruh?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(8) Ak je na zaraďovanie do priebežného jazdného pruhu zriadený pripájací pruh, je vodič povinný pred zaradením sa do priebežného jazdného pruhu použiť tento pruh. Vodič pri zaraďovaní z pripájacieho pruhu do priebežného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi idúcemu v priebežnom pruhu.

§ 15, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) ... Pri jazde v pripájacom jazdnom pruhu alebo v odbočovacom jazdnom pruhu sa smie vpravo predchádzať aj vozidlo idúce v priebežnom jazdnom pruhu.

(5) Vodič nesmie predchádzať,
e) cez pripájací alebo odbočovací jazdný pruh; to neplatí pre prípad uvedený v odseku 1,

Dodržiavať dopravné predpisy znamená pre vodiča to, aby v každom momente nebol v rozpore s tým, čo určujú dopravné predpisy.

Ak podľa jedného z predpisov nesmú vodiči predchádzať iné vozidlá cez pripájací alebo odbočovací pruh, tak to jednoducho nesmú. To isté ustanovenie však obsahuje výnimku, podľa ktorej zákaz predchádzania cez odbočovací alebo pripájací pruh neplatí v situácii určenej v odseku 1.

Ľudia, ktorí pripravovali zákon o cestnej premávke mali zjavne úmysel zakázať vodičom predchádzať cez odbočovací či pripájací jazdný pruh. Výnimku chceli udeliť len tým, ktorí sa chcú prostredníctvom pripájacieho respektíve odbočovacieho pruhu dostať z jednej cesty na druhú.

Tak, ako je citovaný odsek 1 napísaný, nikomu nebráni kedykoľvek predchádzať cez odbočovací či pripájací jazdný pruh. Ako nám napísal Martin, formulácia v prvom odseku neguje zákaz v odseku 5. Teda nie úplne, keďže teoreticky môže byť odbočovací či pripájací jazdný pruh aj vľavo.

Kedy je nevyhnutné cez pripájací pruh predbiehať

Ak by bol odbočovací alebo pripájací jazdný pruh na ľavej strane cesty, predchádzanie by bolo úplne zakázané. Dokonca aj v situácii, kedy je predchádzanie cez pripájací alebo odbočovací pruh nevyhnutné pre plynulosť a bezpečnosť premávky. To je napríklad vtedy, ak by ste vchádzali z inej cesty cez pripájací pruh na diaľnicu a išli by ste rýchlejšie ako rozbiehajúci sa kamión na diaľnici.

Viacerí odborníci potvrdili, že pripájací pruh je na to, aby sme mohli vojsť na diaľnicu vysokou rýchlosťou a plynule sa tak zaradili do premávky. Ak by ste začali váhať a nevyužili možnosť predísť pomalšie autá v priebežnom jazdnom pruhu diaľnice, mohli by ste vytvoriť kolízne situácie najmä za vami. O spomalení premávky netreba ani hovoriť.

Vráťme sa však späť k Martinovmu zisteniu. Ak budete predchádzať cez odbočovací alebo pripájací jazdný pruh, nech to urobíte akokoľvek, vždy splníte podmienku jazdy v tomto pruhu a teda splníte aj podmienku výnimky zo zákazu predchádzania cez takýto pruh. Nikto vás za to nebude môcť potrestať. A to aj napriek tomu, že využívať odbočovací alebo pripájací pruh zo strany áut v priebežnom pruhu na predchádzanie pomalších vozidiel nie je zvyčajne bezpečné.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  2. Ako na refinancovanie hypotéky
  3. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  4. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  6. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  7. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  10. Splnený sen
  1. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  3. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  4. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  5. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  6. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  7. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  10. Vysoká hra o súdne trovy
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 12 476
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 3 976
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 3 699
  4. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 3 477
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 522
  6. Splnený sen 1 335
  7. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 1 293
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 1 162
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu 944
  10. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 869

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Cítila každý vpich ihly. Lekárov so slzami v očiach prosila, aby už prestali

Denník SME oslovil všetky univerzitné a fakultné nemocnice. Ani jedna nedostala podnet na násilie či neetické správanie personálu počas pôrodu.

KOMENTÁRE

Orbán môže mať čoskoro v regióne nového spojenca. Andreja Babiša

Babiš má blízko k jeho politickej kultúre.

Neprehliadnite tiež

Takmer tretina nových áut nemá rezervné koleso

Pri defekte sa musia vodiči spoliehať na lepiacu sadu.

Motory v autách by mohli dostať turbo pre každý valec, pomôže to odozve

Konštruktéri snívajú o trojvalci s tromi turbami a šiestimi škrtiacimi klapkami.

Honda Civic jazdí lahodne a konečne vyzerá dobre (test)

Dojem trochu kazí ovládanie elektroniky na palube.

Malé autá sú čoraz drahšie, ľudia chcú výbavu z veľkých áut

Zákazníci si aj pri kompaktných autách radi priplatia za bohatú výbavu a možnosť prispôsobiť si vzhľad.