SME
Streda, 27. september, 2023 | Meniny má Cyprián
reklama

Motorkár sa zrazil v križovatke s autom. Kto je na vine?

Predstavte si, že prechádzate križovatkou. Pred vami je nákladiak odbočujúci vľavo. Nevidíte cez neho, čo sa v križovatke deje, napriek tomu nákladiak predbiehate. Zrazíte sa s autom, ktoré ide z opačného smeru. Kto je na vine?

Milan má za sebou podobnú skúsenosť. Dokonca sa pri takejto nehode zranil. Sedel na motorke a tá pri zrážke s autom ťahá za kratší koniec.

Milan: "Som vodič na motorke a idem po hlavnej ceste mimo mesta (90km/h). Blížim sa do križovatky, kde odbáča nákladné vozidlo doľava. Z hlavnej cesty na vedľajšiu. Niet pochýb, že nezmení smer a dáva prednosť vozidlám idúcim oproti.

Spomalím na cca 40-50 km/h, aby som mal väčší prehľad o situácii na križovatke. Vedľa nákladného vozidla je priestor, kde ho predchádzajú iné vozidla i keď tesne za krajnicu. Ja na motorke ho taktiež predchádzam sprava a neprejdem ani krajnicu a stále som v mojom jazdnom pruhu.

V tom odbočí auto idúce oproti mne z hlavnej na vedľajšiu cestu a vrazí do mňa.

Porušil som nejaké predpisy a kto zapríčinil dopravnú nehodu?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Aké predpisy mali vodiči dodržiavať

§ 19, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) ... Vodič je povinný pri odbočovaní dbať na zvýšenú opatrnosť. Vodič vozidla idúceho za vozidlom, ktoré odbočuje, musí dbať na zvýšenú opatrnosť a svojou jazdou nesmie ohroziť vodiča odbočujúceho vozidla.

(4) Vodič odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám i nemotorovým vozidlám, električkám idúcim v oboch smeroch a chodcom prechádzajúcim cez vozovku

§ 19, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Predchádza sa vľavo. Vpravo sa predchádza vozidlo, ktoré mení smer jazdy vľavo a ak už nie je pochybnosť o ďalšom smere jeho jazdy. ...

Každý, kto odbočuje, je povinný dbať na zvýšenú opatrnosť. Okrem toho mal oprotiidúci vodič dať pri odbočovaní vľavo prednosť vozidlám, ktoré išli v opačnom smere. Dať prednosť pritom znamená neprinútiť toho, kto má prednosť, zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

Milan, ako vodič motorky, bol na hlavnej ceste. Cez križovatku šiel rovno a jeho úmyslom bolo pokračovať po hlavnej.

V prípade, že vozidlo odbočuje na križovatke vľavo, iní vodiči majú zo zákona možnosť predísť odbočujúce vozidlo sprava. Dokonca by to teoreticky smeli spraviť aj cez krajnicu, ak by vozidlo obchádzali.

Aké dopravné pravidlá vodiči nerešpektovali

Na prvý pohľad to vyzerá tak, že vodič osobného auta nedal prednosť motorkárovi. Zjavne preto, že Milana nevidel pre odbočujúci nákladiak. V takejto situácii sa ale ťažko dá hovoriť o tom, že nedal prednosť. Na druhú stranu, ak vodič nemá dobrý prehľad o situácii v križovatke, musí byť mimoriadne opatrný.

Je možné, že ten, kto narazil do Milana, nebol dostatočne opatrný. Z opisu situácie to ale nedokážeme jednoznačne určiť.

Motorkár však určite neurobil všetko podľa predpisov a napomohol k tomu, aby sa na ceste stala havária. Ale to len v prípade, že Milan nákladiak predchádzal.

Rozdiel medzi predchádzaním a obchádzaním

Je rozdiel medzi predchádzaním a obchádzaním. Z dopravných pravidiel vyplýva, že

  • obchádza sa stojace vozidlo, lebo to vodič chcel (napríklad pri parkovaní), prekážka cestnej premávky alebo chodci,
  • predchádza sa iné idúce vozidlo alebo také, ktoré vodič musel zastaviť (napríklad na križovatke).

Vyzerá to tak, že Milan neobchádzal ale ako sám napísal, predchádzal. Teoreticky mohol nákladiak aj obchádzať, ale to by muselo nákladné auto spĺňať podmienku prekážky cestnej premávky. Tou je všetko, čo môže ohroziť alebo obmedziť jazdu vozidiel alebo chodcov. Lenže nákladiak Milana neobmedzoval. Sám napísal, že vedľa neho bolo dosť priestoru na to, aby okolo neho prešiel bez toho, aby musel vojsť na krajnicu.

Milan teda na motorke predchádzal nákladné auto, ktoré odbočovalo vľavo. Pri tom však pravdepodobne pozabudol na to, že vodič nesmie predchádzať, ak nemá pred sebou rozhľad na takú vzdialenosť, ktorá je potrebná na bezpečné predchádzanie. A to nemal, keďže mu vo výhľade bránil nákladiak.

Nehoda sa stať nemusela

§ 16, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(5) Vodič nesmie predchádzať,
a) ak nemá pred sebou rozhľad na takú vzdialenosť, ktorá je potrebná na bezpečné predchádzanie,

Ak by pred Milanom odbočovalo osobné auto, prehľad mohol mať dostatočný a predpisy by mu nebránili auto predchádzať. Takisto by lepšie vedel zhodnotiť situáciu v križovatke a vyhol by sa tak nehode. Lenže, pred motorkárom odbočoval nákladiak.

Milan mal byť ešte viac opatrný, než bol. Niekedy v takejto situácii nezaškodí aj počkať, kým nákladné auto neodbočí. Milan tiež mohol prejsť motorkou popri nákladiaku na úroveň jeho kabíny a výrazne spomaliť, možno až zastaviť.

Vtedy by nielenže nepredchádzal, keďže by nedokončil manéver a teda by neporušil predpisy, ale by sa mu pred očami objavila situácia v križovatke. Nielenže by vedel zhodnotiť bezpečnosť prejazdu križovatkou alebo dal by aj oproti idúcemu odbočujúcemu vozidlu najavo, že má dať prednosť, keďže niekto ide rovno po hlavnej.

Ak by Milan neporušil dopravný predpis o zákaze predchádzania, nehoda by sa nestala. Minimálne má teda na krku spoluvinu. Podiel na vine druhého vodiča, účastníka dopravnej nehody, by však musel posúdiť až súd, pretože nie je zrejmé, či bol dostatočne opatrný a či dal prednosť v jazde.

Lepšie na chvíľu postáť ako ľutovať do konca života

Vždy, keď budete prechádzať križovatkou, spomeňte si na tento prípad. Aby ste si mohli uvedomiť následky podceňovania prejazdu križovatkou. Dokonca, aj keby ste mali byť v prípade nehody nevinní, nestojí vám to za poškodenie zdravia či majetku.

Niekedy je lepšie "stratiť" niekoľko sekúnd ako ľutovať svoje rozhodnutie do konca života.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy?
  2. Potrebujeme sa zbaviť nálepky montážnej dielne
  3. Volia podľa TikToku, Youtube a Instagramu. Ovplyvnia mladí voľby?
  4. Prišli na to, že odpad je cenný
  5. Na nechránenom školskom dvore namerali v lete až 60 stupňov
  6. Všetkým lepí pred voľbami
  7. Najlepšie poviedky domácich autorov
  8. Tenisová zábava pre celú rodinu na Peugeot Tennis Day
  1. Všetkým lepí pred voľbami
  2. Kandidát OĽANO Martin Seman: Nikto nemôže ostať na okraji
  3. Hennessy oslavuje 50 rokov Hip Hopu
  4. Staršie IQOS zariadenia môžu spotrebitelia vrátiť do predajne
  5. Problémy s trávením a histamínová intolerancia, aká je liečba?
  6. Gröhling: Aj v školstve potrebujeme inovácie
  7. Bratislavská Kuchajda ožije športom
  8. Služby na pohotovosti nikto nechcel. Postavili na nich biznis
  1. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom 16 056
  2. Hladinka smeruje do Košíc! 7 550
  3. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom 5 117
  4. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy? 4 713
  5. Voľba srdcom je nespoľahlivá. Toto je najlepšia pomôcka 3 783
  6. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty 3 193
  7. Kaufland postavený z dreva? Áno, Bratislava má európsky unikát 2 788
  8. Najlepšie poviedky domácich autorov 2 512
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Blogy SME

  1. Peter Kubica: Kniha od krčmových rečí po beh
  2. Ján Buocik: Kto pomôže Bratislave po parlamentných voľbách 2023?
  3. Martin Greguš: Voličom Progresívneho Slovenska a SAS v Bratislave. Keď 1.10. už nebude mať kde zaparkovať spomeňte si, kto si opäť neurobil domácu úlohu...
  4. Norbert Kaník: Aký je rozdiel medzi Matovičom a Ficom? A je vôbec nejaký?
  5. Jano Richter: Noviny vytrvalo mlčia o miliónovej korupcii
  6. Juraj Kumičák: Politikum II - Pellegrini
  7. Irena Šimuneková: Studený hrad a hrad Gýmeč časť 2.
  8. Leonard Malacký: Čo je to za stranu ten HLAS, kde sa vzal?
  1. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank. 51 522
  2. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 49 997
  3. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 37 255
  4. Jana Plichtová: "Dobrák" Boris Kollár a jeho pomáhanie (si k majetku) 36 393
  5. Ján Šeďo: Generálmajor Ivan Pach dokonale a inteligentne zotrel Fica. 32 962
  6. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 31 573
  7. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 30 662
  8. Pavel Macko: Fico je naničhodník, ktorý sa môže hanbiť! 15 265
  1. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  5. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  6. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  8. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
SkryťZatvoriť reklamu