Motorkár sa zrazil v križovatke s autom. Kto je na vine?

Predstavte si, že prechádzate križovatkou. Pred vami je nákladiak odbočujúci vľavo. Nevidíte cez neho, čo sa v križovatke deje, napriek tomu nákladiak predbiehate. Zrazíte sa s autom, ktoré ide z opačného smeru. Kto je na vine?

Milan má za sebou podobnú skúsenosť. Dokonca sa pri takejto nehode zranil. Sedel na motorke a tá pri zrážke s autom ťahá za kratší koniec.

Milan: "Som vodič na motorke a idem po hlavnej ceste mimo mesta (90km/h). Blížim sa do križovatky, kde odbáča nákladné vozidlo doľava. Z hlavnej cesty na vedľajšiu. Niet pochýb, že nezmení smer a dáva prednosť vozidlám idúcim oproti.

Spomalím na cca 40-50 km/h, aby som mal väčší prehľad o situácii na križovatke. Vedľa nákladného vozidla je priestor, kde ho predchádzajú iné vozidla i keď tesne za krajnicu. Ja na motorke ho taktiež predchádzam sprava a neprejdem ani krajnicu a stále som v mojom jazdnom pruhu.

V tom odbočí auto idúce oproti mne z hlavnej na vedľajšiu cestu a vrazí do mňa.

Porušil som nejaké predpisy a kto zapríčinil dopravnú nehodu?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Aké predpisy mali vodiči dodržiavať

§ 19, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) ... Vodič je povinný pri odbočovaní dbať na zvýšenú opatrnosť. Vodič vozidla idúceho za vozidlom, ktoré odbočuje, musí dbať na zvýšenú opatrnosť a svojou jazdou nesmie ohroziť vodiča odbočujúceho vozidla.

(4) Vodič odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám i nemotorovým vozidlám, električkám idúcim v oboch smeroch a chodcom prechádzajúcim cez vozovku

§ 19, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Predchádza sa vľavo. Vpravo sa predchádza vozidlo, ktoré mení smer jazdy vľavo a ak už nie je pochybnosť o ďalšom smere jeho jazdy. ...

Každý, kto odbočuje, je povinný dbať na zvýšenú opatrnosť. Okrem toho mal oprotiidúci vodič dať pri odbočovaní vľavo prednosť vozidlám, ktoré išli v opačnom smere. Dať prednosť pritom znamená neprinútiť toho, kto má prednosť, zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

Milan, ako vodič motorky, bol na hlavnej ceste. Cez križovatku šiel rovno a jeho úmyslom bolo pokračovať po hlavnej.

V prípade, že vozidlo odbočuje na križovatke vľavo, iní vodiči majú zo zákona možnosť predísť odbočujúce vozidlo sprava. Dokonca by to teoreticky smeli spraviť aj cez krajnicu, ak by vozidlo obchádzali.

Aké dopravné pravidlá vodiči nerešpektovali

Na prvý pohľad to vyzerá tak, že vodič osobného auta nedal prednosť motorkárovi. Zjavne preto, že Milana nevidel pre odbočujúci nákladiak. V takejto situácii sa ale ťažko dá hovoriť o tom, že nedal prednosť. Na druhú stranu, ak vodič nemá dobrý prehľad o situácii v križovatke, musí byť mimoriadne opatrný.

Je možné, že ten, kto narazil do Milana, nebol dostatočne opatrný. Z opisu situácie to ale nedokážeme jednoznačne určiť.

Motorkár však určite neurobil všetko podľa predpisov a napomohol k tomu, aby sa na ceste stala havária. Ale to len v prípade, že Milan nákladiak predchádzal.

Rozdiel medzi predchádzaním a obchádzaním

Je rozdiel medzi predchádzaním a obchádzaním. Z dopravných pravidiel vyplýva, že

  • obchádza sa stojace vozidlo, lebo to vodič chcel (napríklad pri parkovaní), prekážka cestnej premávky alebo chodci,
  • predchádza sa iné idúce vozidlo alebo také, ktoré vodič musel zastaviť (napríklad na križovatke).

Vyzerá to tak, že Milan neobchádzal ale ako sám napísal, predchádzal. Teoreticky mohol nákladiak aj obchádzať, ale to by muselo nákladné auto spĺňať podmienku prekážky cestnej premávky. Tou je všetko, čo môže ohroziť alebo obmedziť jazdu vozidiel alebo chodcov. Lenže nákladiak Milana neobmedzoval. Sám napísal, že vedľa neho bolo dosť priestoru na to, aby okolo neho prešiel bez toho, aby musel vojsť na krajnicu.

Milan teda na motorke predchádzal nákladné auto, ktoré odbočovalo vľavo. Pri tom však pravdepodobne pozabudol na to, že vodič nesmie predchádzať, ak nemá pred sebou rozhľad na takú vzdialenosť, ktorá je potrebná na bezpečné predchádzanie. A to nemal, keďže mu vo výhľade bránil nákladiak.

Nehoda sa stať nemusela

§ 16, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(5) Vodič nesmie predchádzať,
a) ak nemá pred sebou rozhľad na takú vzdialenosť, ktorá je potrebná na bezpečné predchádzanie,

Ak by pred Milanom odbočovalo osobné auto, prehľad mohol mať dostatočný a predpisy by mu nebránili auto predchádzať. Takisto by lepšie vedel zhodnotiť situáciu v križovatke a vyhol by sa tak nehode. Lenže, pred motorkárom odbočoval nákladiak.

Milan mal byť ešte viac opatrný, než bol. Niekedy v takejto situácii nezaškodí aj počkať, kým nákladné auto neodbočí. Milan tiež mohol prejsť motorkou popri nákladiaku na úroveň jeho kabíny a výrazne spomaliť, možno až zastaviť.

Vtedy by nielenže nepredchádzal, keďže by nedokončil manéver a teda by neporušil predpisy, ale by sa mu pred očami objavila situácia v križovatke. Nielenže by vedel zhodnotiť bezpečnosť prejazdu križovatkou alebo dal by aj oproti idúcemu odbočujúcemu vozidlu najavo, že má dať prednosť, keďže niekto ide rovno po hlavnej.

Ak by Milan neporušil dopravný predpis o zákaze predchádzania, nehoda by sa nestala. Minimálne má teda na krku spoluvinu. Podiel na vine druhého vodiča, účastníka dopravnej nehody, by však musel posúdiť až súd, pretože nie je zrejmé, či bol dostatočne opatrný a či dal prednosť v jazde.

Lepšie na chvíľu postáť ako ľutovať do konca života

Vždy, keď budete prechádzať križovatkou, spomeňte si na tento prípad. Aby ste si mohli uvedomiť následky podceňovania prejazdu križovatkou. Dokonca, aj keby ste mali byť v prípade nehody nevinní, nestojí vám to za poškodenie zdravia či majetku.

Niekedy je lepšie "stratiť" niekoľko sekúnd ako ľutovať svoje rozhodnutie do konca života.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Atos a Google Cloud nadviazali globálne partnerstvo
  2. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  3. Za palivo Shell BMW domov
  4. Košice majú svoju prvú Kozlovnu s najdlhším výčapom
  5. V špeciálnom kole sú vyčlenené 4 milióny € pre kotly a čerpadlá
  6. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  7. Aj staršie životné poistenie môže mať nové výhody
  8. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko
  9. Nukleárna magnetická rezonančná liečba znova v Košiciach
  10. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  1. Atos a Google Cloud nadviazali globálne partnerstvo
  2. Košice majú svoju prvú Kozlovnu s najdlhším výčapom
  3. Plynové kondenzačné kotly IMMERGAS „šité na mieru“
  4. V špeciálnom kole sú vyčlenené 4 milióny € pre kotly a čerpadlá
  5. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  6. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  7. Naše finančné družstvo zveľaďuje svoje aktíva
  8. Obchodník roka: Najvyššie ocenenie si piatykrát odnáša Martinus
  9. Za palivo Shell BMW domov
  10. Shell ponúkne najrýchlejšie dobíjanie elektromobilov v Európe
  1. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 21 871
  2. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 17 398
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 071
  4. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 672
  5. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 8 474
  6. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko 6 761
  7. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov 5 194
  8. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 4 517
  9. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú 3 494
  10. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 3 483

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Markíza prehrala, Kočnerovi má platiť milióny za čudné zmenky

Sudkyňa odmietla návrh, aby sa preveril vek zmeniek, či boli skutočne podpísané v roku 2000.

DOMOV

Prokurátor Špirko už pozná disciplinárny návrh trestu

Špirko vystúpil v marci pred budovou Úradu špeciálnej prokuratúry.

KOMENTÁRE

Prečo vám tí lepší ľudia zvyčajne klamú, keď hovoria o jedle

Časť populácie má pri jedení pocit morálnej nadradenosti.

Neprehliadnite tiež

Luxusné SUV ponúkne aj Maybach. Mercedes ho skrížil s limuzínou

Koncept poháňa štvorica elektromotorov s výkonom 750 koní.

Psy a mačky nie sú batožina, potrebujú prestávky a tekutiny ako ľudia

Najčastejšími prehreškami pri cestovaní so zvieratami býva nedostatok vzduchu, pohybu a vody.

Polícia našla vodiča, ktorý jazdil po R1 v protismere

83-ročný vodič Golfu zapríčinil nehodu a z rýchlostnej cesty zišiel.

Ako strácajú kapacitu batérie Tesly? Mali by zvládnuť aj 800-tisíc kilometrov

Najväčšie opotrebenie sa udeje v prvých 50-tisíc kilometroch.

Hyundai i20 vyzerá po facelifte zozadu úplne inak

Dieselový motor sa už v ponuke neobjaví, novinkou je automatická prevodovka.