SME

Motorkár sa zrazil v križovatke s autom. Kto je na vine?

Predstavte si, že prechádzate križovatkou. Pred vami je nákladiak odbočujúci vľavo. Nevidíte cez neho, čo sa v križovatke deje, napriek tomu nákladiak predbiehate. Zrazíte sa s autom, ktoré ide z opačného smeru. Kto je na vine?

Milan má za sebou podobnú skúsenosť. Dokonca sa pri takejto nehode zranil. Sedel na motorke a tá pri zrážke s autom ťahá za kratší koniec.

Milan: "Som vodič na motorke a idem po hlavnej ceste mimo mesta (90km/h). Blížim sa do križovatky, kde odbáča nákladné vozidlo doľava. Z hlavnej cesty na vedľajšiu. Niet pochýb, že nezmení smer a dáva prednosť vozidlám idúcim oproti.

Spomalím na cca 40-50 km/h, aby som mal väčší prehľad o situácii na križovatke. Vedľa nákladného vozidla je priestor, kde ho predchádzajú iné vozidla i keď tesne za krajnicu. Ja na motorke ho taktiež predchádzam sprava a neprejdem ani krajnicu a stále som v mojom jazdnom pruhu.

V tom odbočí auto idúce oproti mne z hlavnej na vedľajšiu cestu a vrazí do mňa.

Porušil som nejaké predpisy a kto zapríčinil dopravnú nehodu?"

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Aké predpisy mali vodiči dodržiavať

§ 19, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) ... Vodič je povinný pri odbočovaní dbať na zvýšenú opatrnosť. Vodič vozidla idúceho za vozidlom, ktoré odbočuje, musí dbať na zvýšenú opatrnosť a svojou jazdou nesmie ohroziť vodiča odbočujúceho vozidla.

(4) Vodič odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám i nemotorovým vozidlám, električkám idúcim v oboch smeroch a chodcom prechádzajúcim cez vozovku

§ 19, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Predchádza sa vľavo. Vpravo sa predchádza vozidlo, ktoré mení smer jazdy vľavo a ak už nie je pochybnosť o ďalšom smere jeho jazdy. ...

SkryťVypnúť reklamu

Každý, kto odbočuje, je povinný dbať na zvýšenú opatrnosť. Okrem toho mal oprotiidúci vodič dať pri odbočovaní vľavo prednosť vozidlám, ktoré išli v opačnom smere. Dať prednosť pritom znamená neprinútiť toho, kto má prednosť, zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

Milan, ako vodič motorky, bol na hlavnej ceste. Cez križovatku šiel rovno a jeho úmyslom bolo pokračovať po hlavnej.

V prípade, že vozidlo odbočuje na križovatke vľavo, iní vodiči majú zo zákona možnosť predísť odbočujúce vozidlo sprava. Dokonca by to teoreticky smeli spraviť aj cez krajnicu, ak by vozidlo obchádzali.

Aké dopravné pravidlá vodiči nerešpektovali

Na prvý pohľad to vyzerá tak, že vodič osobného auta nedal prednosť motorkárovi. Zjavne preto, že Milana nevidel pre odbočujúci nákladiak. V takejto situácii sa ale ťažko dá hovoriť o tom, že nedal prednosť. Na druhú stranu, ak vodič nemá dobrý prehľad o situácii v križovatke, musí byť mimoriadne opatrný.

SkryťVypnúť reklamu

Je možné, že ten, kto narazil do Milana, nebol dostatočne opatrný. Z opisu situácie to ale nedokážeme jednoznačne určiť.

Motorkár však určite neurobil všetko podľa predpisov a napomohol k tomu, aby sa na ceste stala havária. Ale to len v prípade, že Milan nákladiak predchádzal.

Rozdiel medzi predchádzaním a obchádzaním

Je rozdiel medzi predchádzaním a obchádzaním. Z dopravných pravidiel vyplýva, že

  • obchádza sa stojace vozidlo, lebo to vodič chcel (napríklad pri parkovaní), prekážka cestnej premávky alebo chodci,
  • predchádza sa iné idúce vozidlo alebo také, ktoré vodič musel zastaviť (napríklad na križovatke).

Vyzerá to tak, že Milan neobchádzal ale ako sám napísal, predchádzal. Teoreticky mohol nákladiak aj obchádzať, ale to by muselo nákladné auto spĺňať podmienku prekážky cestnej premávky. Tou je všetko, čo môže ohroziť alebo obmedziť jazdu vozidiel alebo chodcov. Lenže nákladiak Milana neobmedzoval. Sám napísal, že vedľa neho bolo dosť priestoru na to, aby okolo neho prešiel bez toho, aby musel vojsť na krajnicu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Milan teda na motorke predchádzal nákladné auto, ktoré odbočovalo vľavo. Pri tom však pravdepodobne pozabudol na to, že vodič nesmie predchádzať, ak nemá pred sebou rozhľad na takú vzdialenosť, ktorá je potrebná na bezpečné predchádzanie. A to nemal, keďže mu vo výhľade bránil nákladiak.

Nehoda sa stať nemusela

§ 16, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(5) Vodič nesmie predchádzať,
a) ak nemá pred sebou rozhľad na takú vzdialenosť, ktorá je potrebná na bezpečné predchádzanie,

Ak by pred Milanom odbočovalo osobné auto, prehľad mohol mať dostatočný a predpisy by mu nebránili auto predchádzať. Takisto by lepšie vedel zhodnotiť situáciu v križovatke a vyhol by sa tak nehode. Lenže, pred motorkárom odbočoval nákladiak.

Milan mal byť ešte viac opatrný, než bol. Niekedy v takejto situácii nezaškodí aj počkať, kým nákladné auto neodbočí. Milan tiež mohol prejsť motorkou popri nákladiaku na úroveň jeho kabíny a výrazne spomaliť, možno až zastaviť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vtedy by nielenže nepredchádzal, keďže by nedokončil manéver a teda by neporušil predpisy, ale by sa mu pred očami objavila situácia v križovatke. Nielenže by vedel zhodnotiť bezpečnosť prejazdu križovatkou alebo dal by aj oproti idúcemu odbočujúcemu vozidlu najavo, že má dať prednosť, keďže niekto ide rovno po hlavnej.

Ak by Milan neporušil dopravný predpis o zákaze predchádzania, nehoda by sa nestala. Minimálne má teda na krku spoluvinu. Podiel na vine druhého vodiča, účastníka dopravnej nehody, by však musel posúdiť až súd, pretože nie je zrejmé, či bol dostatočne opatrný a či dal prednosť v jazde.

Lepšie na chvíľu postáť ako ľutovať do konca života

Vždy, keď budete prechádzať križovatkou, spomeňte si na tento prípad. Aby ste si mohli uvedomiť následky podceňovania prejazdu križovatkou. Dokonca, aj keby ste mali byť v prípade nehody nevinní, nestojí vám to za poškodenie zdravia či majetku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Niekedy je lepšie "stratiť" niekoľko sekúnd ako ľutovať svoje rozhodnutie do konca života.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 768
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 763
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 404
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 304
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 144
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 816
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 2 586
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 422
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (18. - 24.4.1925)
  2. Ján Škerko: Popriem všetko čím som žil a čomu som veril, len sa mi vráť
  3. Vladimír Bojničan: Prečo je Západ vyspelý, Rusko zaostalé a my uviaznutí na polceste
  4. Ján Valchár: Ropa ako nenabitá zbraň II.
  5. Štefan Šturdzík: Rakovina
  6. Viktor Pamula: Máme konsenzus v zahraničnej politike ?
  7. Rado Surovka: Pomáhať a chrániť ?
  8. Aleksander Prętnicki: Posledná audiencia - Bratislavský expres
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 910
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 542
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 19 201
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 916
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 498
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 850
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 530
  8. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 310
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
SkryťZatvoriť reklamu