SME
Utorok, 30. november, 2021 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Podnikavý lekár "lieči" v Číne zlé šoférovanie

Podnikavý lekár v Číne lieči zlé šoférovanie ako chorobu, ktorú možno diagnostikovať skôr, než sa vodič vôbec priblíži k autu.

PEKING. Doktor Ťin Chuej-čchin sa takmer tri desaťročia snažil zistiť, prečo majú niektorí vodiči väčšie sklony k nehodám než ostatní. Závery svojho výskumu premenil na lukratívny program bezpečnosti na cestách, ktorý predáva čínskym mestským samosprávam. V Číne totiž zomrie v premávke jeden človek každých päť minút.

Métoda má vraj v Číne úspech, na západe jej neveria

Najmenej jedno čínske mesto, ktoré využíva lekárove metódy, už hlásilo pokles úmrtí na cestách. Východočínske mesto Ťi-nan oznámilo, že za päť rokov uplatňovania novej metódy zahynulo na cestách o tretinu menej ľudí.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Podobné štúdie na Západe vyvolali polemiku medzi vedcami. Mnohí odmietajú zistenia ako príliš neisté na to, aby sa mohli zaviesť do praxe. Niektorí si však myslia, že čínski vedci ako napríklad Ťin Chuej-čchin môžu urobiť priekopnícku prácu v oblastiach výskumu, ktoré sú v USA pokladané za "politicky nekorektné".

Lekár stanovoval vlastnosti zlých šoférov

Lekár z mesta Che-fej študoval záznamy tisícov čínskych vodičov autobusov, dodávok, nákladných áut a taxíkov, mnohých poslal na neurologické testy, preskúmal stovky krvných vzoriek. Od vlani sa dokonca snažil nájsť genetické markery typické pre zlých šoférov.

Ťin Chuej-čchin sa vo svojom výskume zameral na zistenie základnej príčiny nehôd tým, že stanovoval fyzické a psychologické vlastnosti zlých šoférov ako napríklad riskovanie alebo oneskorené reakcie v strese. Takýmto vodičom potom poradil, aby už vôbec nešoférovali, alebo zariadil, aby podstúpili dostatočný výcvik.

Skryť Vypnúť reklamu

Trojstupňový program na zlepšenie bezpečnosti na cestách

Lekárova spoločnosť zaviedla trojstupňový program na zlepšenie bezpečnosti na cestách. Zahŕňa množstvo testov na vyšetrenie zdravia vodičov, výcvik na trenažéroch a tiež inštalovanie priemyselných kamier, ktoré pozorne monitorujú cesty a vyhľadávajú problémy.

Vodiči autobusov či taxíkov podstupujú v lekárovej spoločnosti napríklad testy, ktorými sa stanovuje ich schopnosť odhadnúť rýchlosť, reagovať v zložitej situácii, nočné videnie, ako aj ich prístup k bezpečnosti a schopnosť rozoznať nebezpečenstvo. Tých, ktorých výsledky naznačujú, že majú predpoklady spôsobiť havárie, informujú o ich nedostatkoch a poradia im, čo robiť. Napríklad vodičom, ktorí zle vidia v noci, odporučia, aby nešoférovali v tme.

Skryť Vypnúť reklamu

Náklady spojené s úmrtiami, zraneniami a škodami pri nehodách sú také vysoké, že ľuďom so sklonom k haváriám by mali prinajmenšom zakázať šoférovanie ako zárobkovú, teda komerčnú činnosť, uviedol lekár.

Dopravné nehody sú v Číne veľký problém

Čína musí hľadať riešenia v doprave, pretože je plná rizík. Nehody na cestách sú dnes hlavnou príčinou úmrtia Číňanov vo veku 15-44 rokov, uviedla Svetová zdravotnícka organizácia (WHO). Príčinou je aj to, že počet motorových vozidiel v krajine stúpol v rokoch 1990-2008 až 11-násobne.

"V Číne zahynie na cestách v priemere 300 ľudí denne, čo je to isté, akoby sa každý deň zrútil Boeing 747. Situácia je naozaj veľmi vážna," povedala predstaviteľka čínskej organizácie pre bezpečnosť na cestách.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Chcete vedieť, kto fotí influencerky, celebrity a hviezdy?
  2. Zaujímavé štúdium, skvelá práca aj plat. Vieš, kam ísť
  3. BLoKK v Bratislave je pred dokončením, ponúka posledné apartmány
  4. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  5. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  6. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  7. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  8. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  9. Študuj, čo ťa baví na Trenčianskej univerzite!
  10. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  3. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  4. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  5. Zmeny v systéme revíznych postupov
  6. Compliance – kto by mal byť zodpovedný?
  7. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  8. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  9. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  10. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 497
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 075
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 817
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 616
  5. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 369
  6. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 5 777
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 4 835
  8. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 3 115
  9. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 705
  10. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 2 269
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


7 h
Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


29. nov
Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


28. nov
Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov

Blogy SME

  1. Peter Biščo: Netrpezlivo a s obavami čakám vo svojej imaginárnej čakárni ...
  2. Jozef Rybár: Dôchodca kontra politici
  3. Martina Paulenová: Na čo frflú rodičia na materskej dovolenke?
  4. Marek Mačuha: Povinná vakcinácia revisited
  5. Andy Nosko: Dysfunkcia mozgu Igora Matoviča ako časovaná bomba
  6. Jano Richter: § 'Všeobecné ohrozenie' versus Robert F. a antivaxeri
  7. Julius Kravjar: ANTIPLAG systémy: Turnitin sa stáva vysoko dominantným hráčom na trhu
  8. Jana Hanuliaková: Pol milióna ľudí na Slovensku bez pitnej vody z verejného vodovodu.
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 11 213
  2. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 815
  3. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 6 441
  4. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 947
  5. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 893
  6. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 320
  7. Pavel Macko: Špinavý útok voči mojej rodine trvá už šesť rokov! 4 033
  8. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 3 862
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Valentína Sedileková: Komentujete vzhľad druhých ľudí? Ubližujete im viac, ako si uvedomujete
Skryť Zatvoriť reklamu