SME
Nedeľa, 29. január, 2023 | Meniny má Gašpar

Podnikavý lekár "lieči" v Číne zlé šoférovanie

Podnikavý lekár v Číne lieči zlé šoférovanie ako chorobu, ktorú možno diagnostikovať skôr, než sa vodič vôbec priblíži k autu.

PEKING. Doktor Ťin Chuej-čchin sa takmer tri desaťročia snažil zistiť, prečo majú niektorí vodiči väčšie sklony k nehodám než ostatní. Závery svojho výskumu premenil na lukratívny program bezpečnosti na cestách, ktorý predáva čínskym mestským samosprávam. V Číne totiž zomrie v premávke jeden človek každých päť minút.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Métoda má vraj v Číne úspech, na západe jej neveria

Najmenej jedno čínske mesto, ktoré využíva lekárove metódy, už hlásilo pokles úmrtí na cestách. Východočínske mesto Ťi-nan oznámilo, že za päť rokov uplatňovania novej metódy zahynulo na cestách o tretinu menej ľudí.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Podobné štúdie na Západe vyvolali polemiku medzi vedcami. Mnohí odmietajú zistenia ako príliš neisté na to, aby sa mohli zaviesť do praxe. Niektorí si však myslia, že čínski vedci ako napríklad Ťin Chuej-čchin môžu urobiť priekopnícku prácu v oblastiach výskumu, ktoré sú v USA pokladané za "politicky nekorektné".

Lekár stanovoval vlastnosti zlých šoférov

Lekár z mesta Che-fej študoval záznamy tisícov čínskych vodičov autobusov, dodávok, nákladných áut a taxíkov, mnohých poslal na neurologické testy, preskúmal stovky krvných vzoriek. Od vlani sa dokonca snažil nájsť genetické markery typické pre zlých šoférov.

Ťin Chuej-čchin sa vo svojom výskume zameral na zistenie základnej príčiny nehôd tým, že stanovoval fyzické a psychologické vlastnosti zlých šoférov ako napríklad riskovanie alebo oneskorené reakcie v strese. Takýmto vodičom potom poradil, aby už vôbec nešoférovali, alebo zariadil, aby podstúpili dostatočný výcvik.

SkryťVypnúť reklamu

Trojstupňový program na zlepšenie bezpečnosti na cestách

Lekárova spoločnosť zaviedla trojstupňový program na zlepšenie bezpečnosti na cestách. Zahŕňa množstvo testov na vyšetrenie zdravia vodičov, výcvik na trenažéroch a tiež inštalovanie priemyselných kamier, ktoré pozorne monitorujú cesty a vyhľadávajú problémy.

Vodiči autobusov či taxíkov podstupujú v lekárovej spoločnosti napríklad testy, ktorými sa stanovuje ich schopnosť odhadnúť rýchlosť, reagovať v zložitej situácii, nočné videnie, ako aj ich prístup k bezpečnosti a schopnosť rozoznať nebezpečenstvo. Tých, ktorých výsledky naznačujú, že majú predpoklady spôsobiť havárie, informujú o ich nedostatkoch a poradia im, čo robiť. Napríklad vodičom, ktorí zle vidia v noci, odporučia, aby nešoférovali v tme.

SkryťVypnúť reklamu

Náklady spojené s úmrtiami, zraneniami a škodami pri nehodách sú také vysoké, že ľuďom so sklonom k haváriám by mali prinajmenšom zakázať šoférovanie ako zárobkovú, teda komerčnú činnosť, uviedol lekár.

Dopravné nehody sú v Číne veľký problém

Čína musí hľadať riešenia v doprave, pretože je plná rizík. Nehody na cestách sú dnes hlavnou príčinou úmrtia Číňanov vo veku 15-44 rokov, uviedla Svetová zdravotnícka organizácia (WHO). Príčinou je aj to, že počet motorových vozidiel v krajine stúpol v rokoch 1990-2008 až 11-násobne.

"V Číne zahynie na cestách v priemere 300 ľudí denne, čo je to isté, akoby sa každý deň zrútil Boeing 747. Situácia je naozaj veľmi vážna," povedala predstaviteľka čínskej organizácie pre bezpečnosť na cestách.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  2. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  4. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  5. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  7. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  8. Eurohub Rokycany posilňuje a zrýchľuje spojenie s Nemeckom
  1. Svalovice sa netreba obávať
  2. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  3. Study program MANAGEMENT in English language
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  6. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 8 433
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 5 794
  3. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 2 845
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 2 166
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 888
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 546
  7. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 290
  8. Sardínia ukáže iné Taliansko. Oviec má raz toľko než obyvateľov 1 214
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Lubomír Kopeček

Politológ hodnotí výsledok českých prezidentských volieb.


15 h
Paul Kristofic.

O rekordoch v tíme nehovoria.


Nikola Baďová 11 h
Ilustračná snímka.

Je najvyšší čas napadnúť exkluzivitu heterosexuálnych manželstiev na Ústavnom súde.


Daniel Podolský 27. jan
Milan Škriniar

Kapitán slovenskej futbalovej reprezentácie bude najneskôr od leta hráčom PSG.


Sportnet 8 h

Neprehliadnite tiež

Toyota GR86

Malé kupé má všetky predpoklady pre dokonalé šoférske auto.


27. jan
Renault Austral

Od kúpy môže odradiť len cena vyšších výbav.


27. jan
Nové MG HS.

Ide o posledný model značky s benzínovým motorom.


24. jan
Honda Civic

V meste jazdí pod štyri litre.


24. jan

Blogy SME

  1. Katarína Cerchlanová: Ana Fuck(t) nato občas kašle.
  2. Helena Michlíková: Dúha
  3. Miroslav Lisinovič: Putovanie po slovenských Kalváriách (48) - Strekov (I)
  4. Ctirad Klimčík: Od Havla do Pavla
  5. Tupou Ceruzou: Prezident Pavel
  6. Anna Miľanová: Konvencie a jednotlivec...
  7. Ján Škerko: Čo je hlavnou chybou Progresívneho Slovenska?
  8. Ján Šeďo: On to tak nemyslel, to médiá nepochopili...no nazdar.
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 486
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 16 108
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 117
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 7 007
  5. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 4 073
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 778
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 715
  8. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 493
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu