Podnikavý lekár "lieči" v Číne zlé šoférovanie

Podnikavý lekár v Číne lieči zlé šoférovanie ako chorobu, ktorú možno diagnostikovať skôr, než sa vodič vôbec priblíži k autu.

PEKING. Doktor Ťin Chuej-čchin sa takmer tri desaťročia snažil zistiť, prečo majú niektorí vodiči väčšie sklony k nehodám než ostatní. Závery svojho výskumu premenil na lukratívny program bezpečnosti na cestách, ktorý predáva čínskym mestským samosprávam. V Číne totiž zomrie v premávke jeden človek každých päť minút.

Métoda má vraj v Číne úspech, na západe jej neveria

Najmenej jedno čínske mesto, ktoré využíva lekárove metódy, už hlásilo pokles úmrtí na cestách. Východočínske mesto Ťi-nan oznámilo, že za päť rokov uplatňovania novej metódy zahynulo na cestách o tretinu menej ľudí.

Podobné štúdie na Západe vyvolali polemiku medzi vedcami. Mnohí odmietajú zistenia ako príliš neisté na to, aby sa mohli zaviesť do praxe. Niektorí si však myslia, že čínski vedci ako napríklad Ťin Chuej-čchin môžu urobiť priekopnícku prácu v oblastiach výskumu, ktoré sú v USA pokladané za "politicky nekorektné".

Lekár stanovoval vlastnosti zlých šoférov

Lekár z mesta Che-fej študoval záznamy tisícov čínskych vodičov autobusov, dodávok, nákladných áut a taxíkov, mnohých poslal na neurologické testy, preskúmal stovky krvných vzoriek. Od vlani sa dokonca snažil nájsť genetické markery typické pre zlých šoférov.

Ťin Chuej-čchin sa vo svojom výskume zameral na zistenie základnej príčiny nehôd tým, že stanovoval fyzické a psychologické vlastnosti zlých šoférov ako napríklad riskovanie alebo oneskorené reakcie v strese. Takýmto vodičom potom poradil, aby už vôbec nešoférovali, alebo zariadil, aby podstúpili dostatočný výcvik.

Trojstupňový program na zlepšenie bezpečnosti na cestách

Lekárova spoločnosť zaviedla trojstupňový program na zlepšenie bezpečnosti na cestách. Zahŕňa množstvo testov na vyšetrenie zdravia vodičov, výcvik na trenažéroch a tiež inštalovanie priemyselných kamier, ktoré pozorne monitorujú cesty a vyhľadávajú problémy.

Vodiči autobusov či taxíkov podstupujú v lekárovej spoločnosti napríklad testy, ktorými sa stanovuje ich schopnosť odhadnúť rýchlosť, reagovať v zložitej situácii, nočné videnie, ako aj ich prístup k bezpečnosti a schopnosť rozoznať nebezpečenstvo. Tých, ktorých výsledky naznačujú, že majú predpoklady spôsobiť havárie, informujú o ich nedostatkoch a poradia im, čo robiť. Napríklad vodičom, ktorí zle vidia v noci, odporučia, aby nešoférovali v tme.

Náklady spojené s úmrtiami, zraneniami a škodami pri nehodách sú také vysoké, že ľuďom so sklonom k haváriám by mali prinajmenšom zakázať šoférovanie ako zárobkovú, teda komerčnú činnosť, uviedol lekár.

Dopravné nehody sú v Číne veľký problém

Čína musí hľadať riešenia v doprave, pretože je plná rizík. Nehody na cestách sú dnes hlavnou príčinou úmrtia Číňanov vo veku 15-44 rokov, uviedla Svetová zdravotnícka organizácia (WHO). Príčinou je aj to, že počet motorových vozidiel v krajine stúpol v rokoch 1990-2008 až 11-násobne.

"V Číne zahynie na cestách v priemere 300 ľudí denne, čo je to isté, akoby sa každý deň zrútil Boeing 747. Situácia je naozaj veľmi vážna," povedala predstaviteľka čínskej organizácie pre bezpečnosť na cestách.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 7 967
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 7 932
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 465
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 302
  5. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 2 234
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 114
  7. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 637
  8. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 1 356
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 195
  10. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 856

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Ako sa pije a žije v banskom kraji, keď bane miznú

Tak ich tu vnímajú. Ako náletové buriny, ktoré sa uchytili v pustnúcom baníckom kraji.

SVET

Ovládli súdy, tajné služby aj médiá. Čo sa deje v Poľsku?

Vládna strana Právo a spravodlivosť postupne ovládla súdnictvo či verejnoprávne médiá. Problém je, že moc už nemá kto kontrolovať.

TECH

Rozlúštili záhadu supersilného betónu starovekých Rimanov

Náš betón sa časom drobí, ten z antiky sa stáva pevnejším.

Neprehliadnite tiež

Aktivisti: Kolóne na D1 mohli zabrániť kolektory

Medzi Bratislavou a Trnavou sú ohrozené životy i majetky ľudí.