Podnikavý lekár "lieči" v Číne zlé šoférovanie

Podnikavý lekár v Číne lieči zlé šoférovanie ako chorobu, ktorú možno diagnostikovať skôr, než sa vodič vôbec priblíži k autu.

PEKING. Doktor Ťin Chuej-čchin sa takmer tri desaťročia snažil zistiť, prečo majú niektorí vodiči väčšie sklony k nehodám než ostatní. Závery svojho výskumu premenil na lukratívny program bezpečnosti na cestách, ktorý predáva čínskym mestským samosprávam. V Číne totiž zomrie v premávke jeden človek každých päť minút.

Métoda má vraj v Číne úspech, na západe jej neveria

Najmenej jedno čínske mesto, ktoré využíva lekárove metódy, už hlásilo pokles úmrtí na cestách. Východočínske mesto Ťi-nan oznámilo, že za päť rokov uplatňovania novej metódy zahynulo na cestách o tretinu menej ľudí.

Podobné štúdie na Západe vyvolali polemiku medzi vedcami. Mnohí odmietajú zistenia ako príliš neisté na to, aby sa mohli zaviesť do praxe. Niektorí si však myslia, že čínski vedci ako napríklad Ťin Chuej-čchin môžu urobiť priekopnícku prácu v oblastiach výskumu, ktoré sú v USA pokladané za "politicky nekorektné".

Lekár stanovoval vlastnosti zlých šoférov

Lekár z mesta Che-fej študoval záznamy tisícov čínskych vodičov autobusov, dodávok, nákladných áut a taxíkov, mnohých poslal na neurologické testy, preskúmal stovky krvných vzoriek. Od vlani sa dokonca snažil nájsť genetické markery typické pre zlých šoférov.

Ťin Chuej-čchin sa vo svojom výskume zameral na zistenie základnej príčiny nehôd tým, že stanovoval fyzické a psychologické vlastnosti zlých šoférov ako napríklad riskovanie alebo oneskorené reakcie v strese. Takýmto vodičom potom poradil, aby už vôbec nešoférovali, alebo zariadil, aby podstúpili dostatočný výcvik.

Trojstupňový program na zlepšenie bezpečnosti na cestách

Lekárova spoločnosť zaviedla trojstupňový program na zlepšenie bezpečnosti na cestách. Zahŕňa množstvo testov na vyšetrenie zdravia vodičov, výcvik na trenažéroch a tiež inštalovanie priemyselných kamier, ktoré pozorne monitorujú cesty a vyhľadávajú problémy.

Vodiči autobusov či taxíkov podstupujú v lekárovej spoločnosti napríklad testy, ktorými sa stanovuje ich schopnosť odhadnúť rýchlosť, reagovať v zložitej situácii, nočné videnie, ako aj ich prístup k bezpečnosti a schopnosť rozoznať nebezpečenstvo. Tých, ktorých výsledky naznačujú, že majú predpoklady spôsobiť havárie, informujú o ich nedostatkoch a poradia im, čo robiť. Napríklad vodičom, ktorí zle vidia v noci, odporučia, aby nešoférovali v tme.

Náklady spojené s úmrtiami, zraneniami a škodami pri nehodách sú také vysoké, že ľuďom so sklonom k haváriám by mali prinajmenšom zakázať šoférovanie ako zárobkovú, teda komerčnú činnosť, uviedol lekár.

Dopravné nehody sú v Číne veľký problém

Čína musí hľadať riešenia v doprave, pretože je plná rizík. Nehody na cestách sú dnes hlavnou príčinou úmrtia Číňanov vo veku 15-44 rokov, uviedla Svetová zdravotnícka organizácia (WHO). Príčinou je aj to, že počet motorových vozidiel v krajine stúpol v rokoch 1990-2008 až 11-násobne.

"V Číne zahynie na cestách v priemere 300 ľudí denne, čo je to isté, akoby sa každý deň zrútil Boeing 747. Situácia je naozaj veľmi vážna," povedala predstaviteľka čínskej organizácie pre bezpečnosť na cestách.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  3. Top First moment dovolenky na leto 2018
  4. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  5. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  6. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  8. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať
  9. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok
  10. Slováci triedia lepšie
  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  3. Riešenia pre hnedú planétu
  4. Veľtrh vzdelávania v Srbsku
  5. Exkurzia študijných programov AKP a PSA SvF STU v Bratislave
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  8. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  9. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 18 879
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 6 927
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 5 966
  4. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 3 143
  5. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 465
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 965
  7. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 964
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 730
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová 1 602
  10. Slováci triedia lepšie 1 209

Téma: Čína


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

SME vás prevedie cez štvrťstoročie

Významné dni si pamätáme aj cez vlastné príbehy. Rozmýšľame, kde sme boli v 1989, komu sme v 1993 tlieskali a čoho sme sa v 1995 báli.

DOMOV

Dobré ráno: Privítajte nových pánov, singularita je tu

O nových pokrokoch vo vývoji umelej inteligencie.

KOMENTÁRE

Mobilizácia Smeru. Kto ďalej dohodí kameňom

Kamene ako najlepšia formu sebaobrany.

Neprehliadnite tiež

Škoda Superb Sportline je ako klaun v obleku (test)

Vďaka upravenému pruženiu ešte lepšie sedí na cestách.

Londýnske čierne taxíky začali jazdiť na elektrinu

Na jedno nabitie prejdú 130 kilometrov, potom sa zapne vstavaný generátor.

Seat Arona patrí k najlepším malým crossoverom (test)

Malé SUV od Seatu vyniká jazdnou dynamikou v segmente, kde by sme ju väčšinou hľadali len ťažko.

Ako prevážať vianočný stromček na aute, aby neuletel

Pri nesprávnom prevážaní nákladu vám hrozí pokuta vo výške päťdesiat eur.