Podnikavý lekár "lieči" v Číne zlé šoférovanie

Podnikavý lekár v Číne lieči zlé šoférovanie ako chorobu, ktorú možno diagnostikovať skôr, než sa vodič vôbec priblíži k autu.

PEKING. Doktor Ťin Chuej-čchin sa takmer tri desaťročia snažil zistiť, prečo majú niektorí vodiči väčšie sklony k nehodám než ostatní. Závery svojho výskumu premenil na lukratívny program bezpečnosti na cestách, ktorý predáva čínskym mestským samosprávam. V Číne totiž zomrie v premávke jeden človek každých päť minút.

Métoda má vraj v Číne úspech, na západe jej neveria

Najmenej jedno čínske mesto, ktoré využíva lekárove metódy, už hlásilo pokles úmrtí na cestách. Východočínske mesto Ťi-nan oznámilo, že za päť rokov uplatňovania novej metódy zahynulo na cestách o tretinu menej ľudí.

Podobné štúdie na Západe vyvolali polemiku medzi vedcami. Mnohí odmietajú zistenia ako príliš neisté na to, aby sa mohli zaviesť do praxe. Niektorí si však myslia, že čínski vedci ako napríklad Ťin Chuej-čchin môžu urobiť priekopnícku prácu v oblastiach výskumu, ktoré sú v USA pokladané za "politicky nekorektné".

Lekár stanovoval vlastnosti zlých šoférov

Lekár z mesta Che-fej študoval záznamy tisícov čínskych vodičov autobusov, dodávok, nákladných áut a taxíkov, mnohých poslal na neurologické testy, preskúmal stovky krvných vzoriek. Od vlani sa dokonca snažil nájsť genetické markery typické pre zlých šoférov.

Ťin Chuej-čchin sa vo svojom výskume zameral na zistenie základnej príčiny nehôd tým, že stanovoval fyzické a psychologické vlastnosti zlých šoférov ako napríklad riskovanie alebo oneskorené reakcie v strese. Takýmto vodičom potom poradil, aby už vôbec nešoférovali, alebo zariadil, aby podstúpili dostatočný výcvik.

Trojstupňový program na zlepšenie bezpečnosti na cestách

Lekárova spoločnosť zaviedla trojstupňový program na zlepšenie bezpečnosti na cestách. Zahŕňa množstvo testov na vyšetrenie zdravia vodičov, výcvik na trenažéroch a tiež inštalovanie priemyselných kamier, ktoré pozorne monitorujú cesty a vyhľadávajú problémy.

Vodiči autobusov či taxíkov podstupujú v lekárovej spoločnosti napríklad testy, ktorými sa stanovuje ich schopnosť odhadnúť rýchlosť, reagovať v zložitej situácii, nočné videnie, ako aj ich prístup k bezpečnosti a schopnosť rozoznať nebezpečenstvo. Tých, ktorých výsledky naznačujú, že majú predpoklady spôsobiť havárie, informujú o ich nedostatkoch a poradia im, čo robiť. Napríklad vodičom, ktorí zle vidia v noci, odporučia, aby nešoférovali v tme.

Náklady spojené s úmrtiami, zraneniami a škodami pri nehodách sú také vysoké, že ľuďom so sklonom k haváriám by mali prinajmenšom zakázať šoférovanie ako zárobkovú, teda komerčnú činnosť, uviedol lekár.

Dopravné nehody sú v Číne veľký problém

Čína musí hľadať riešenia v doprave, pretože je plná rizík. Nehody na cestách sú dnes hlavnou príčinou úmrtia Číňanov vo veku 15-44 rokov, uviedla Svetová zdravotnícka organizácia (WHO). Príčinou je aj to, že počet motorových vozidiel v krajine stúpol v rokoch 1990-2008 až 11-násobne.

"V Číne zahynie na cestách v priemere 300 ľudí denne, čo je to isté, akoby sa každý deň zrútil Boeing 747. Situácia je naozaj veľmi vážna," povedala predstaviteľka čínskej organizácie pre bezpečnosť na cestách.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  4. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  5. Splnený sen
  6. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  7. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  8. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  9. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman
  10. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný
  1. Vysoká hra o súdne trovy
  2. Pozvánka na verejnú diskusiu o obnove Pisztoryho paláca
  3. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  4. Návšteva zo Southwestern University of Finance and Economics
  5. Medzinárodná letná škola EDGE 2017
  6. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  7. Ako na refinancovanie hypotéky
  8. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  9. Splnený sen
  10. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  1. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 11 091
  2. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 6 606
  3. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 5 378
  4. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 3 178
  5. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 2 531
  6. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 443
  7. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 2 318
  8. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 759
  9. Splnený sen 1 567
  10. Koniec štátnym príspevkom pre mladých 1 543

Hlavné správy zo Sme.sk

KOŠICE KORZÁR

Vo väzbe pre podvody skončili podnikatelia aj bývalí športovci

Medzi obvinenými sú aj známe mená.

KOŠICE KORZÁR

Polícia o akcii Shark: Štát ukrátili o takmer 28 miliónov eur

Fingovali vysoké náklady na reklamu.

KOMENTÁRE

Korisť po Islamskom štáte zapáli ďalšie konflikty

Kurdi sú rozdelení, Bagdad útočí a Teherán prilieva olej do ohňa.

KULTÚRA

Zabil svoju priateľku a dnes opäť hrá

Sudca nechápe, aký hnev rockový spevák vyvolal.

Neprehliadnite tiež

Dopravná hádanka: Ako by ste vyriešili túto križovatku?

Keď sa pravidlo pravej ruky stáva rébusom.

Volkswagenu to so Sciroccom opäť nevyšlo. Výroba končí bez nástupcu

Ukončenie výroby je súčasťou plánu vypustiť z výroby stratové modely.

Tesla prepúšťa pracovníkov, výroba Modelu 3 zaostáva za prognózou

Z linky Modelu S tento týždeň odišlo 400 až 700 zamestnancov.