Na diaľnici budú rozhodovať sekundy

Učte sa odhadovať vzdialenosť v sekundách. Po prázdninách sa vám to zíde na cestách. Po novom povinnú vzdialenosť medzi autami na diaľniciach nebude určovať napríklad len medzera, do ktorej sa zmestí predbiehajúce auto.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Pribudne aj vzdialenosť, ktorú prejdú autá za určitý čas.

Nové predpisy pre cestnú premávku prinášajú od jesene nielen nové tresty, ale aj nové pravidlá, prípadne zmeny existujúcich.

Prečítajte si o všetkých 27 novinkách v dopravných predpisoch

Bezpečná vzdialenosť

Bezpečná vzdialenosť sa dnes chápe ako vzdialenosť od predchádzajúceho vozidla, ktorá umožní vodičovi včas znížiť rýchlosť jazdy, prípadne zastaviť vozidlo, ak vodič vozidla jazdiaceho pred ním zníži rýchlosť jazdy alebo zastaví.

Prax však ukazuje, že spoliehať sa na dodržiavanie všeobecného pravidla bez konkrétnych limitov sa nedá. Najmä po skúsenostiach s tragickými nehodami na diaľniciach sa pre diaľnice a rýchlostné cesty mení definícia bezpečnej vzdialenosti.

Bude ňou vzdialenosť, ktorú vozidlo prejde za dve sekundy. Pre nákladné autá a autobusy budú platiť tri sekundy.

„Vodiči pri bežnej jazde nemajú možnosť zmerať vzdialenosť, ale môžu odhadnúť čas, za ktorý prekonalo ich vozidlo vzdialenosť od vozidla jazdiaceho pred ním. Nastavenie pevnej vzdialenosti medzi vozidlami by bolo technicky nesprávne, lebo táto sa mení v závislosti od rýchlosti," píše sa v dôvodovej správe k novele zákona o cestnej premávke.

Podobné pravidlo majú zavedené napríklad v Nemecku, ale aj v ďalších krajinách.

Prednosť v jazde sa zosúladí s ohľaduplnosťou

To, ako je definovaná prednosť v jazde dnes v zákone o cestnej premávke, spôsobuje v niektorých situáciách veľké nepríjemnosti. Situácia, keď vodiči v niektorých prípadoch nechtiac pre nevhodnú definíciu v zákone porušujú dopravné pravidlá, nie je až taký problém. Pri riešení dopravných nehôd však môžu nastať komplikácie.

Dnes znamená dať prednosť v jazde povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy. Predstavte si však, že vychádzate z vedľajšej cesty na hlavnú do pomaly idúcej kolóny vozidiel. Zhodou okolností sa medzi dvomi vozidlami na hlavnej vyskytuje dostatočne veľká medzera na to, aby ste sa do nej mohli zaradiť. A tak aj spravíte.

Lenže vozidlo, pred ktoré sa chcete dostať, ide o niečo rýchlejšie ako vozidlo pred ním. Keď sa autom zaradíte do medzery v kolóne, prinútite vodiča za vami mierne pribrzdiť, aby si udržalo za vami bezpečný odstup. Podľa definície prednosti v jazde takto porušíte dopravné pravidlo, pretože pre váš manéver muselo iné auto zmeniť rýchlosť jazdy.

Keďže je však takto nastavené pravidlo v rozpore so zmyslom bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky a aj v rozpore s tým, ako prednosť v jazde definujú medzinárodné predpisy, zmení sa. Pri odbočovaní z vedľajšej cesty budete môcť spomaliť autá na hlavnej. Nesmiete ich však donútiť zmeniť smer či rýchlosť jazdy náhle.

Slovo "náhle" na správnom mieste má zabezpečiť, aby vodiči na hlavnej neskrývali neohľaduplnosť za prednosť v jazde. Veď jednou z povinností vodiča je povinnosť "správať sa disciplinovane a ohľaduplne tak, aby neohrozil bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky".

Zastaviť na priechode? Len nevyhnutne

Vodiči si zvykli zastavovať autá na priechodoch pre chodcov, keď dávajú prednosť v jazde iným vozidlám. A to aj vtedy, ak by nebolo nevyhnutné zastaviť vozidlo na priechode.

Niekedy treba priblížiť sa k hranici križovatky tak, aby mal vodič z vedľajšej prehľad, čo sa deje na hlavnej. No nie vždy je to nevyhnutné. Mnoho vodičov zastaví vozidlo pred križovatkou na priechode, aj keď do križovatky vidno z miesta pred priechodom pre chodcov. Chodci tak musia buď obchádzať auto, čo nie je vždy bezpečné, alebo nemôžu prejsť cez cestu.

To sa však po novom zmení. Ak to nebude nevyhnutné z hľadiska bezpečnosti cestnej premávky, vodič nebude môcť zastaviť vozidlo na priechode pre chodcov.To isté platí aj pre priechody pre cyklistov.

Viac zákazov predbiehania

Podľa dopravných pravidiel nesmie vodič predchádzať iné vozidlá na rôznych miestach. Doteraz to platí napríklad na križovatke či na železničnom priecestí. Novela zákona však zakáže predchádzanie aj na priechodoch pre chodcov (cyklistov) a aj bezprostredne pred nimi.Dôvodom je ochrana týchto účastníkov premávky.

Stačí, aby vodič pred vami spomalil pred priechodom pre chodcov, lebo dáva prednosť chodcovi a vy nevyhodnotíte dôvod spomalenia správne a môže sa stať tragédia. Nebudete to chcieť, no predsa zrazíte chodca, ktorého ste nevideli pre spomaľujúce auto pred vami.

Podobný zákaz predchádzania platí aj v Česku a Rakúsku.

Všemocná električka

Ste chodec, ktorý chce prejsť po priechode pre chodcov cez cestu? Ak idú autá, musia vám dať prednosť. Keď vám však auto dáva prednosť, električka nemusí. Nech je to akékoľvek nepríjemné, má to logiku. Auto dokáže zabrzdiť na krátke vzdialenosti. Niekoľkotonová električka však pre fyzikálne zákony nedokáže vždy zabrzdiť tak, aby mohla dať chodcovi prednosť na priechode. A tak má výnimku. Chodec musí dať električke prednosť. To však neplatí vždy.

Dnes je zákon napísaný tak, že ak autá po ceste nejdú a vy vstúpite na priechod pre chodcov, električka vám musí dať chtiac-nechtiac prednosť. Novela to zmení a vždy, keď chodec vstúpi na priechod pre chodcov, električka mu nebude musieť dať prednosť.

V tejto súvislosti tiež chodcom pribudne jednoznačná povinnosť umožniť električke plynulý prejazd. Chodec tak bude ten, kto bude zodpovedný za prípadnú zrážku s električkou.

Nohy, pedále a deti

V zákone o cestnej premávke je uvedených niekoľko pravidiel, ktoré sa týkajú správnej jazdy na bicykli. Medzi ne patrí napríklad aj povinnosť cyklistu mať nohy na pedáloch počas jazdy.

Čo však v prípade, že bicykel pedále nemá? Existujú napríklad špeciálne bicykle, ktoré majú pohon zabezpečený rukami. Preto sa do zákona zavádza výnimka, podľa ktorej cyklista nemusí mať nohy na pedáloch počas jazdy, ak ide o bicykel, ktorého pohon nezabezpečujú pedále.

Novela zákona o cestnej premávke reaguje v súvislosti s cyklistami aj na vývoj v oblasti transportu detí bicyklami. Doteraz platilo, že ak je bicykel vybavený pomocným sedadlom na prepravu dieťaťa s pevnými opierkami na nohy, smie osoba staršia ako 15 rokov viezť osobu mladšiu ako desať rokov. Zákon však nemyslel na iné možnosti.

Po novom tak bude platiť nasledovné: osoba staršia ako 15 rokov môže viesť osobu mladšiu ako desať rokov a tona pomocnom sedadle na prepravu dieťaťa s pevnými opierkami na nohy, v prívesnom vozíku určenom na prepravu detí i v detskom bicykli pevne spojenom tyčou s vodiacim bicyklom.

V zime si privstaneme

Nasledovná novinka síce ešte na jeseň nebude podstatná, no v zime si na ňu treba dať pozor. Novela zákona o cestnej premávke prinesie vodičom povinnosť odstrániť pred jazdou z vozidla a z nákladu kusy ľadu a snehu, ktoré by sa počas jazdy mohli uvoľniť.

Ak nasneží, budete si musieť privstať a postarať sa o očistenie auta od snehu. V opačnom prípade vám bude hroziť pokuta do 60 eur na mieste alebo do 100 eur na dopravnom inšpektoráte.

Možno si poviete, že je to šikanovanie. No neraz sa stalo, že z nákladného priestoru kamióna sa uvoľnil kus ľadu, ktorý dopadol na auto za kamiónom alebo na ľudí na chodníku. Nepríjemná skúsenosť, o to viac, ak sa niekto zraní.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  2. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  6. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  9. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  10. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 665
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 6 904
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 213
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 155
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 5 748
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 536
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 756
  8. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 4 381
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 994
  10. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 2 760

Téma: Zmena dopravných pravidiel 2011


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Anna Remiášová pri pomníku syna: Nikdy to nevzdám

21. výročie vraždy Róberta Remiáša si prišli k jeho pamätníku pripomenúť aj študenti, ktorí organizovali Veľký protikorupčný pochod.

Neprehliadnite tiež

Peugeot zverejnil slovenské ceny sedemmiestneho SUV 5008, začína na 21 790 eurách

Automobilka sa netají tým, že 5008 ide po krku Škode Kodiaq.

AKTUALIZOVANÉ

Zápcha z Bratislavy po Blatné vodičov zdržala na skoro dve hodiny

V hlavnom meste sa stali viaceré nehody, v Čadci zalialo cesty.

Počas víkendu polícia uzavrie úsek diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou

Nad diaľnicou budú osádzať nosníky novej križovatky Blatné.

Škoda predstavuje SUV Karoq, nástupcu Yetiho

Prekapotovaný Seat Ateca dostal najmodernejšie technológie.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop