Na diaľnici budú rozhodovať sekundy

Učte sa odhadovať vzdialenosť v sekundách. Po prázdninách sa vám to zíde na cestách. Po novom povinnú vzdialenosť medzi autami na diaľniciach nebude určovať napríklad len medzera, do ktorej sa zmestí predbiehajúce auto.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Pribudne aj vzdialenosť, ktorú prejdú autá za určitý čas.

Nové predpisy pre cestnú premávku prinášajú od jesene nielen nové tresty, ale aj nové pravidlá, prípadne zmeny existujúcich.

Prečítajte si o všetkých 27 novinkách v dopravných predpisoch

Bezpečná vzdialenosť

Bezpečná vzdialenosť sa dnes chápe ako vzdialenosť od predchádzajúceho vozidla, ktorá umožní vodičovi včas znížiť rýchlosť jazdy, prípadne zastaviť vozidlo, ak vodič vozidla jazdiaceho pred ním zníži rýchlosť jazdy alebo zastaví.

Článok pokračuje pod video reklamou

Prax však ukazuje, že spoliehať sa na dodržiavanie všeobecného pravidla bez konkrétnych limitov sa nedá. Najmä po skúsenostiach s tragickými nehodami na diaľniciach sa pre diaľnice a rýchlostné cesty mení definícia bezpečnej vzdialenosti.

Bude ňou vzdialenosť, ktorú vozidlo prejde za dve sekundy. Pre nákladné autá a autobusy budú platiť tri sekundy.

„Vodiči pri bežnej jazde nemajú možnosť zmerať vzdialenosť, ale môžu odhadnúť čas, za ktorý prekonalo ich vozidlo vzdialenosť od vozidla jazdiaceho pred ním. Nastavenie pevnej vzdialenosti medzi vozidlami by bolo technicky nesprávne, lebo táto sa mení v závislosti od rýchlosti," píše sa v dôvodovej správe k novele zákona o cestnej premávke.

Podobné pravidlo majú zavedené napríklad v Nemecku, ale aj v ďalších krajinách.

Prednosť v jazde sa zosúladí s ohľaduplnosťou

To, ako je definovaná prednosť v jazde dnes v zákone o cestnej premávke, spôsobuje v niektorých situáciách veľké nepríjemnosti. Situácia, keď vodiči v niektorých prípadoch nechtiac pre nevhodnú definíciu v zákone porušujú dopravné pravidlá, nie je až taký problém. Pri riešení dopravných nehôd však môžu nastať komplikácie.

Dnes znamená dať prednosť v jazde povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy. Predstavte si však, že vychádzate z vedľajšej cesty na hlavnú do pomaly idúcej kolóny vozidiel. Zhodou okolností sa medzi dvomi vozidlami na hlavnej vyskytuje dostatočne veľká medzera na to, aby ste sa do nej mohli zaradiť. A tak aj spravíte.

Lenže vozidlo, pred ktoré sa chcete dostať, ide o niečo rýchlejšie ako vozidlo pred ním. Keď sa autom zaradíte do medzery v kolóne, prinútite vodiča za vami mierne pribrzdiť, aby si udržalo za vami bezpečný odstup. Podľa definície prednosti v jazde takto porušíte dopravné pravidlo, pretože pre váš manéver muselo iné auto zmeniť rýchlosť jazdy.

Keďže je však takto nastavené pravidlo v rozpore so zmyslom bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky a aj v rozpore s tým, ako prednosť v jazde definujú medzinárodné predpisy, zmení sa. Pri odbočovaní z vedľajšej cesty budete môcť spomaliť autá na hlavnej. Nesmiete ich však donútiť zmeniť smer či rýchlosť jazdy náhle.

Slovo "náhle" na správnom mieste má zabezpečiť, aby vodiči na hlavnej neskrývali neohľaduplnosť za prednosť v jazde. Veď jednou z povinností vodiča je povinnosť "správať sa disciplinovane a ohľaduplne tak, aby neohrozil bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky".

Zastaviť na priechode? Len nevyhnutne

Vodiči si zvykli zastavovať autá na priechodoch pre chodcov, keď dávajú prednosť v jazde iným vozidlám. A to aj vtedy, ak by nebolo nevyhnutné zastaviť vozidlo na priechode.

Niekedy treba priblížiť sa k hranici križovatky tak, aby mal vodič z vedľajšej prehľad, čo sa deje na hlavnej. No nie vždy je to nevyhnutné. Mnoho vodičov zastaví vozidlo pred križovatkou na priechode, aj keď do križovatky vidno z miesta pred priechodom pre chodcov. Chodci tak musia buď obchádzať auto, čo nie je vždy bezpečné, alebo nemôžu prejsť cez cestu.

To sa však po novom zmení. Ak to nebude nevyhnutné z hľadiska bezpečnosti cestnej premávky, vodič nebude môcť zastaviť vozidlo na priechode pre chodcov.To isté platí aj pre priechody pre cyklistov.

Viac zákazov predbiehania

Podľa dopravných pravidiel nesmie vodič predchádzať iné vozidlá na rôznych miestach. Doteraz to platí napríklad na križovatke či na železničnom priecestí. Novela zákona však zakáže predchádzanie aj na priechodoch pre chodcov (cyklistov) a aj bezprostredne pred nimi.Dôvodom je ochrana týchto účastníkov premávky.

Stačí, aby vodič pred vami spomalil pred priechodom pre chodcov, lebo dáva prednosť chodcovi a vy nevyhodnotíte dôvod spomalenia správne a môže sa stať tragédia. Nebudete to chcieť, no predsa zrazíte chodca, ktorého ste nevideli pre spomaľujúce auto pred vami.

Podobný zákaz predchádzania platí aj v Česku a Rakúsku.

Všemocná električka

Ste chodec, ktorý chce prejsť po priechode pre chodcov cez cestu? Ak idú autá, musia vám dať prednosť. Keď vám však auto dáva prednosť, električka nemusí. Nech je to akékoľvek nepríjemné, má to logiku. Auto dokáže zabrzdiť na krátke vzdialenosti. Niekoľkotonová električka však pre fyzikálne zákony nedokáže vždy zabrzdiť tak, aby mohla dať chodcovi prednosť na priechode. A tak má výnimku. Chodec musí dať električke prednosť. To však neplatí vždy.

Dnes je zákon napísaný tak, že ak autá po ceste nejdú a vy vstúpite na priechod pre chodcov, električka vám musí dať chtiac-nechtiac prednosť. Novela to zmení a vždy, keď chodec vstúpi na priechod pre chodcov, električka mu nebude musieť dať prednosť.

V tejto súvislosti tiež chodcom pribudne jednoznačná povinnosť umožniť električke plynulý prejazd. Chodec tak bude ten, kto bude zodpovedný za prípadnú zrážku s električkou.

Nohy, pedále a deti

V zákone o cestnej premávke je uvedených niekoľko pravidiel, ktoré sa týkajú správnej jazdy na bicykli. Medzi ne patrí napríklad aj povinnosť cyklistu mať nohy na pedáloch počas jazdy.

Čo však v prípade, že bicykel pedále nemá? Existujú napríklad špeciálne bicykle, ktoré majú pohon zabezpečený rukami. Preto sa do zákona zavádza výnimka, podľa ktorej cyklista nemusí mať nohy na pedáloch počas jazdy, ak ide o bicykel, ktorého pohon nezabezpečujú pedále.

Novela zákona o cestnej premávke reaguje v súvislosti s cyklistami aj na vývoj v oblasti transportu detí bicyklami. Doteraz platilo, že ak je bicykel vybavený pomocným sedadlom na prepravu dieťaťa s pevnými opierkami na nohy, smie osoba staršia ako 15 rokov viezť osobu mladšiu ako desať rokov. Zákon však nemyslel na iné možnosti.

Po novom tak bude platiť nasledovné: osoba staršia ako 15 rokov môže viesť osobu mladšiu ako desať rokov a tona pomocnom sedadle na prepravu dieťaťa s pevnými opierkami na nohy, v prívesnom vozíku určenom na prepravu detí i v detskom bicykli pevne spojenom tyčou s vodiacim bicyklom.

V zime si privstaneme

Nasledovná novinka síce ešte na jeseň nebude podstatná, no v zime si na ňu treba dať pozor. Novela zákona o cestnej premávke prinesie vodičom povinnosť odstrániť pred jazdou z vozidla a z nákladu kusy ľadu a snehu, ktoré by sa počas jazdy mohli uvoľniť.

Ak nasneží, budete si musieť privstať a postarať sa o očistenie auta od snehu. V opačnom prípade vám bude hroziť pokuta do 60 eur na mieste alebo do 100 eur na dopravnom inšpektoráte.

Možno si poviete, že je to šikanovanie. No neraz sa stalo, že z nákladného priestoru kamióna sa uvoľnil kus ľadu, ktorý dopadol na auto za kamiónom alebo na ľudí na chodníku. Nepríjemná skúsenosť, o to viac, ak sa niekto zraní.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 33 267
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 22 063
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 19 533
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 11 160
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 296
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 942
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 868
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 618
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 761
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 311

Téma: Zmena dopravných pravidiel 2011


Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Noční vlci: nielen motorkári, ale aj Putinovi žoldnieri

Gang ruských motorkárov je prepojený na Kremeľ, v Európe môže šíriť nielen propagandu.

ŠPORT

Sagan vie, že vyhrá. Len musím prísť do Paríža, hovorí

Slovák má na čele bodovacej súťaže už prakticky nedostižný náskok.

PRIMÁR

Ako dlho zostane nikotín v tele po poslednej cigarete?

Kedy sa nikotín odbúra z krvi a komu to trvá najdlhšie.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault pritvrdil, Mégane R.S. vo verzii Trophy má až 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky a sedadlá Recaro.