SME
Nedeľa, 29. január, 2023 | Meniny má Gašpar

Poslanci schválili vodičák na auto aj sedemnásťročným

Neplnoletí vodiči budú musieť mať dohľad. Zohnať niekoho takého bude vyžadovať ochotu druhej strany – spolujazdec sa musí správať ako vodič. Ak to neurobí, riskuje odobratie vlastného vodičáka.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Neplnoletí vodiči áut budú musieť mať dohľad. Zohnať niekoho takého bude vyžadovať ochotu druhej strany – spolujazdec sa musí správať ako vodič. Ak to neurobí, riskuje odobratie vlastného vodičáka.

Veľkou zmenou dopravných predpisov je vek čerstvého šoféra osobného automobilu. Kým doteraz mohol získať záujemca vodičský preukaz na osobné motorové vozidlo až od osemnástich rokov, po novom môže byť o rok mladší.

Prečítajte si o všetkých 27 novinkách v dopravných predpisoch

Spolujazdec neplnoletých

Do jeho plnoletosti, avšak najmenej tri mesiace s ním musí jazdiť človek, ktorý spĺňa viaceré požiadavky - musí ho schváliť zákonný zástupca a zažiadať oň, musí mať vodičák skupiny B najmenej desať rokov a musí byť zapísaný ako spolujazdec v evidencii vodičov orgánom Policajného zboru.

Žiadať sa o spolujazdca bude na mieste, kde sa vedie evidencia vodičov, teda na dopravnom inšpektoráte. Zatiaľ nie je isté, či sa bude za túto žiadosť platiť, alebo nie.

Takýto sprievod musí mať pri sebe vodičský preukaz a musí dodržiavať všetky povinnosti a zákazy týkajúce sa vodiča – vrátane zákazu pitia alkoholu. Inak môže takýto spolujazdec prísť aj sám na dva roky o vodičský preukaz.

Zmena sa týka aj získania času, dokedy musíte absolvovať skúšku z odbornej spôsobilosti. Doteraz musela autoškola poslať prihlášku uchádzača o skúšku do šiestich mesiacov od absolvovania kurzu v autoškole, ale nikde nie je stanovené, dokedy musí toto osvedčenie autoškola vydať. Po novom tak bude musieť urobiť do šiestich mesiacov od ukončenia kurzu.

Chystáte sa stať vodičom?

To, aký vodičský preukaz si zadovážite, záleží od toho, aký druh motorového vozidla chcete viesť.

Najčastejší je vodičák skupiny B (motorové vozidlá do 3500 kilogramov, ktoré nemajú okrem miesta vodiča viac ako osem miest na sedenie). Jeho cena sa priemerne pohybuje medzi 450 až 500 eurami za štandardnú dĺžku kurzu. Ten trvá šesť až osem týždňov. O niečo viac stojí rýchlokurz, ktorý má dĺžku tri až štyri týždne.

Počas kurzu sa naučíte teóriu o jazde, o motorových vozidlách a, samozrejme, vám vysvetlia potrebné zákony z cestnej premávky a to o dopravných značkách, o vedení vozidla, a podobne. Ďalej vás čaká jazda na cvičisku a v doprave.

Na záverečných skúškach musíte spraviť písomný test, zvládnuť jazdu na cvičisku a v dopravnej premávke.

Vodičské oprávnenie druh vozidla, ktoré oprávňuje viesť (vybrané skupiny)
Skupina A A a AM, A1
Skupina B B a AM, B1
Skupina C B, C, T, AM, B1, C1

Aké vozidlá sa skrývajú pod skratkami:

AM - dvojkolesové, trojkolesové, štvorkolesové a pásové motorové vozidlá s maximálnou rýchlosťou 45 km/h. S akýmkoľvek druhom pohonu alebo so spaľovacím motorom s objemom väčším ako 50 cm3 okrem bicyklov dodatočne vybavených pomocným motorčekom so spaľovacím motorom s objemom valcov do 50 cm3 a najvyššou povolenou rýchlosťou do 30 km/h.

A1 – vozidlá skupiny A s objemom valcov do 125 cm3 a výkonom najviac 11 kW.

A - dvojkolesové vozidlá s postranným vozíkom alebo bez neho, ktoré majú motor s objemom valcov presahujúci 50 cm3 a najvyššiu povolenú rýchlosť väčšiu ak 45 km/h.

B1 - trojkolesové a štvorkolesové motorové vozidlá a pásové motorové vozidlá zo skupiny B, ktorých maximálna rýchlosť je väčšia ako 45 km/h. S akýmkoľvek druhom pohonu alebo so spaľovacím motorom s objemom väčším ako 50 cm3. Pohotovostná hmotnosť týchto vozidiel nesmie presahovať 550 kg (pri pohone elektromotorom sa nezapočítava hmotnosť akumulátorov).

B - motorové vozidlá okrem skupín A a T, ktorých celková hmotnosť nepresahuje 3500 kg a ktoré nemajú okrem miesta vodiča viac ako osem miest na sedenie. K tomuto typu vozidla môže byť pripojené prípojné vozidlo s hmotnosťou do 750 kg.

C - motorové vozidlá s celkovou hmotnosťou väčšou ako 3500 kg, ak nepatria do skupiny D alebo T. Môže k nim byť pripojené prípojné vozidlo s hmotnosťou do 750 kg.

C1 - vozidlá skupiny C, ktorých hmotnosť nepresahuje 7500 kg.

Pri doučovaní platíte za čas alebo kilometre

Ak si nie ste úplne istí za volantom, môžete si zaplatiť kondičné jazdy, aby ste si zlepšili svoje schopnosti. Optimálna dĺžka jednej jazdy je hodina a pol.

Nie každému ide šoférovanie od ruky a preto by prijal možnosť ešte sa zdokonaľovať pod dohľadom niekoho skúseného. Môžete požiadať o pomoc niekoho známeho alebo si v autoškole zaplatíte profesionála, ktorý vás bude školiť počas kondičných jázd.

Môžete si vybrať jazdu buď v cestnej premávke, alebo môžete dať prednosť cvičisku, ak si napríklad potrebujete zlepšiť parkovanie.

Ceny za kondičné jazdy sú rôzne, líšia sa od konkrétneho mesta a, samozrejme, autoškoly. Priemerne vás však jedna jazda vyjde okolo 20 až 25 eur. Záleží od toho, či si vyberiete 60- alebo 90-minútovú hodinu. Prípadné niektoré autoškoly nehľadia na čas strávený za volantom, ale rozhodujúci je počet najazdených kilometrov. Zvykom býva, že sa kondičné hodiny platia osobitne, čiže si nepredplácate niekoľko jázd dopredu, ale platíte len konkrétnu hodinu. V niektorých autoškolách môžete dokonca platiť priamo pred samotnou jazdou.

Optimálna dĺžka kondičnej jazdy je podľa odborníkov hodina a pol. Svoju úlohu tu má schopnosť sústrediť sa a zároveň si osvojiť návyky. Pre niekoho však práve z dôvodu sústredenia môže byť lepšia len hodinová kondičná jazda.

Pred jazdou by ste inštruktorovi mali povedať, na čo sa chcete zamerať a prečo ste sa rozhodli vrátiť sa do autoškoly.

Pre kondičné jazdy je dobré sa rozhodnúť vtedy, ak si nie ste istí za volantom, ak máte zo šoférovania strach či neovládate vozidlo tak, ako treba. Túto možnosť môžete využiť aj vtedy, ak ste dlho nešoférovali a bojíte sa po dlhom čase si sami sadnúť za volant a radi by ste mali po boku niekoho, kto vám poradí a v prípade krízovej situácie zasiahne.

Kompletné testy nebudú povinné

Čo vás čaká, ak si musíte urobiť preskúšanie po nehode

Podľa zákona o cestnej premávke môžu vás policajti poslať na preskúšanie. Stane sa tak, ak ste mali napríklad zákaz viesť motorové vozidlo alebo ak možno dôvodne predpokladať, že neviete dobre šoférovať, či nepoznáte dopravné predpisy tak, ako treba.

V súčasnosti sa v takýchto prípadoch musíte podrobiť kompletnému testovaniu. Od preverenia teoretických znalostí po jazdu v cestnej premávke. Bude to, ako keby ste si robili záverečné skúšky na vodičský preukaz.

Podľa nového znenia zákona o cestnej premávke od septembra sa policajt môže rozhodnúť, že vás pošle na preskúšanie iba z jázd alebo iba z predpisov.

Zmena nastane aj v tom, že ak za posledných dvanásť mesiacov trikrát závažne porušíte pravidlá cestnej premávky, tak už nedostanete pokutu sto eur ako doteraz. Po novom bude pokuta nižšia a to šesťdesiat eur, ale zároveň musíte pred preskúšaním odbornej spôsobilosti, zdravotnej a psychickej spôsobilosti absolvovať aj doškoľovací kurz.

Toto všetko si, samozrejme, budete platiť z vlastného vrecka. Ak by ste nešli na doškoľovací kurz, tak vám zoberú vodičák. Obsah doškoľovacieho kurzu však zatiaľ známy nie je. Povinné preskúšanie odbornej spôsobilosti vodiča, ktorý spôsobil dopravnú nehodu v súčasnosti stojí 16,50 eur.

Simona Mišunová
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  2. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  4. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  5. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  7. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  8. Eurohub Rokycany posilňuje a zrýchľuje spojenie s Nemeckom
  1. Svalovice sa netreba obávať
  2. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  3. Study program MANAGEMENT in English language
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  6. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 8 317
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 5 783
  3. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 2 924
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 2 194
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 884
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 544
  7. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 307
  8. Sardínia ukáže iné Taliansko. Oviec má raz toľko než obyvateľov 1 244
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Lubomír Kopeček

Politológ hodnotí výsledok českých prezidentských volieb.


12 h
Paul Kristofic.

O rekordoch v tíme nehovoria.


Nikola Baďová 8 h
Ilustračná snímka.

Je najvyšší čas napadnúť exkluzivitu heterosexuálnych manželstiev na Ústavnom súde.


Daniel Podolský 27. jan
Milan Škriniar

Kapitán slovenskej futbalovej reprezentácie bude najneskôr od leta hráčom PSG.


Sportnet 5 h

Neprehliadnite tiež

Toyota GR86

Malé kupé má všetky predpoklady pre dokonalé šoférske auto.


27. jan
Renault Austral

Od kúpy môže odradiť len cena vyšších výbav.


27. jan
Nové MG HS.

Ide o posledný model značky s benzínovým motorom.


24. jan
Honda Civic

V meste jazdí pod štyri litre.


24. jan

Blogy SME

  1. Katarína Cerchlanová: Ana Fuck(t) nato občas kašle.
  2. Helena Michlíková: Dúha
  3. Miroslav Lisinovič: Putovanie po slovenských Kalváriách (48) - Strekov (I)
  4. Ctirad Klimčík: Od Havla do Pavla
  5. Anna Miľanová: Konvencie a jednotlivec...
  6. Tupou Ceruzou: Prezident Pavel
  7. Ján Škerko: Čo je hlavnou chybou Progresívneho Slovenska?
  8. Ján Šeďo: On to tak nemyslel, to médiá nepochopili...no nazdar.
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 484
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 16 171
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 113
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 7 007
  5. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 4 256
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 778
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 715
  8. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 484
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu