SME
Piatok, 3. december, 2021 | Meniny má OldrichKrížovkyKrížovky

Poslanci schválili vodičák na auto aj sedemnásťročným

Neplnoletí vodiči budú musieť mať dohľad. Zohnať niekoho takého bude vyžadovať ochotu druhej strany – spolujazdec sa musí správať ako vodič. Ak to neurobí, riskuje odobratie vlastného vodičáka.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Neplnoletí vodiči áut budú musieť mať dohľad. Zohnať niekoho takého bude vyžadovať ochotu druhej strany – spolujazdec sa musí správať ako vodič. Ak to neurobí, riskuje odobratie vlastného vodičáka.

Veľkou zmenou dopravných predpisov je vek čerstvého šoféra osobného automobilu. Kým doteraz mohol získať záujemca vodičský preukaz na osobné motorové vozidlo až od osemnástich rokov, po novom môže byť o rok mladší.

Prečítajte si o všetkých 27 novinkách v dopravných predpisoch

Spolujazdec neplnoletých

Do jeho plnoletosti, avšak najmenej tri mesiace s ním musí jazdiť človek, ktorý spĺňa viaceré požiadavky - musí ho schváliť zákonný zástupca a zažiadať oň, musí mať vodičák skupiny B najmenej desať rokov a musí byť zapísaný ako spolujazdec v evidencii vodičov orgánom Policajného zboru.

Žiadať sa o spolujazdca bude na mieste, kde sa vedie evidencia vodičov, teda na dopravnom inšpektoráte. Zatiaľ nie je isté, či sa bude za túto žiadosť platiť, alebo nie.

Takýto sprievod musí mať pri sebe vodičský preukaz a musí dodržiavať všetky povinnosti a zákazy týkajúce sa vodiča – vrátane zákazu pitia alkoholu. Inak môže takýto spolujazdec prísť aj sám na dva roky o vodičský preukaz.

Zmena sa týka aj získania času, dokedy musíte absolvovať skúšku z odbornej spôsobilosti. Doteraz musela autoškola poslať prihlášku uchádzača o skúšku do šiestich mesiacov od absolvovania kurzu v autoškole, ale nikde nie je stanovené, dokedy musí toto osvedčenie autoškola vydať. Po novom tak bude musieť urobiť do šiestich mesiacov od ukončenia kurzu.

Chystáte sa stať vodičom?

To, aký vodičský preukaz si zadovážite, záleží od toho, aký druh motorového vozidla chcete viesť.

Najčastejší je vodičák skupiny B (motorové vozidlá do 3500 kilogramov, ktoré nemajú okrem miesta vodiča viac ako osem miest na sedenie). Jeho cena sa priemerne pohybuje medzi 450 až 500 eurami za štandardnú dĺžku kurzu. Ten trvá šesť až osem týždňov. O niečo viac stojí rýchlokurz, ktorý má dĺžku tri až štyri týždne.

Počas kurzu sa naučíte teóriu o jazde, o motorových vozidlách a, samozrejme, vám vysvetlia potrebné zákony z cestnej premávky a to o dopravných značkách, o vedení vozidla, a podobne. Ďalej vás čaká jazda na cvičisku a v doprave.

Na záverečných skúškach musíte spraviť písomný test, zvládnuť jazdu na cvičisku a v dopravnej premávke.

Vodičské oprávnenie druh vozidla, ktoré oprávňuje viesť (vybrané skupiny)
Skupina A A a AM, A1
Skupina B B a AM, B1
Skupina C B, C, T, AM, B1, C1

Aké vozidlá sa skrývajú pod skratkami:

AM - dvojkolesové, trojkolesové, štvorkolesové a pásové motorové vozidlá s maximálnou rýchlosťou 45 km/h. S akýmkoľvek druhom pohonu alebo so spaľovacím motorom s objemom väčším ako 50 cm3 okrem bicyklov dodatočne vybavených pomocným motorčekom so spaľovacím motorom s objemom valcov do 50 cm3 a najvyššou povolenou rýchlosťou do 30 km/h.

A1 – vozidlá skupiny A s objemom valcov do 125 cm3 a výkonom najviac 11 kW.

A - dvojkolesové vozidlá s postranným vozíkom alebo bez neho, ktoré majú motor s objemom valcov presahujúci 50 cm3 a najvyššiu povolenú rýchlosť väčšiu ak 45 km/h.

B1 - trojkolesové a štvorkolesové motorové vozidlá a pásové motorové vozidlá zo skupiny B, ktorých maximálna rýchlosť je väčšia ako 45 km/h. S akýmkoľvek druhom pohonu alebo so spaľovacím motorom s objemom väčším ako 50 cm3. Pohotovostná hmotnosť týchto vozidiel nesmie presahovať 550 kg (pri pohone elektromotorom sa nezapočítava hmotnosť akumulátorov).

B - motorové vozidlá okrem skupín A a T, ktorých celková hmotnosť nepresahuje 3500 kg a ktoré nemajú okrem miesta vodiča viac ako osem miest na sedenie. K tomuto typu vozidla môže byť pripojené prípojné vozidlo s hmotnosťou do 750 kg.

C - motorové vozidlá s celkovou hmotnosťou väčšou ako 3500 kg, ak nepatria do skupiny D alebo T. Môže k nim byť pripojené prípojné vozidlo s hmotnosťou do 750 kg.

C1 - vozidlá skupiny C, ktorých hmotnosť nepresahuje 7500 kg.

Pri doučovaní platíte za čas alebo kilometre

Ak si nie ste úplne istí za volantom, môžete si zaplatiť kondičné jazdy, aby ste si zlepšili svoje schopnosti. Optimálna dĺžka jednej jazdy je hodina a pol.

Nie každému ide šoférovanie od ruky a preto by prijal možnosť ešte sa zdokonaľovať pod dohľadom niekoho skúseného. Môžete požiadať o pomoc niekoho známeho alebo si v autoškole zaplatíte profesionála, ktorý vás bude školiť počas kondičných jázd.

Môžete si vybrať jazdu buď v cestnej premávke, alebo môžete dať prednosť cvičisku, ak si napríklad potrebujete zlepšiť parkovanie.

Ceny za kondičné jazdy sú rôzne, líšia sa od konkrétneho mesta a, samozrejme, autoškoly. Priemerne vás však jedna jazda vyjde okolo 20 až 25 eur. Záleží od toho, či si vyberiete 60- alebo 90-minútovú hodinu. Prípadné niektoré autoškoly nehľadia na čas strávený za volantom, ale rozhodujúci je počet najazdených kilometrov. Zvykom býva, že sa kondičné hodiny platia osobitne, čiže si nepredplácate niekoľko jázd dopredu, ale platíte len konkrétnu hodinu. V niektorých autoškolách môžete dokonca platiť priamo pred samotnou jazdou.

Optimálna dĺžka kondičnej jazdy je podľa odborníkov hodina a pol. Svoju úlohu tu má schopnosť sústrediť sa a zároveň si osvojiť návyky. Pre niekoho však práve z dôvodu sústredenia môže byť lepšia len hodinová kondičná jazda.

Pred jazdou by ste inštruktorovi mali povedať, na čo sa chcete zamerať a prečo ste sa rozhodli vrátiť sa do autoškoly.

Pre kondičné jazdy je dobré sa rozhodnúť vtedy, ak si nie ste istí za volantom, ak máte zo šoférovania strach či neovládate vozidlo tak, ako treba. Túto možnosť môžete využiť aj vtedy, ak ste dlho nešoférovali a bojíte sa po dlhom čase si sami sadnúť za volant a radi by ste mali po boku niekoho, kto vám poradí a v prípade krízovej situácie zasiahne.

Kompletné testy nebudú povinné

Čo vás čaká, ak si musíte urobiť preskúšanie po nehode

Podľa zákona o cestnej premávke môžu vás policajti poslať na preskúšanie. Stane sa tak, ak ste mali napríklad zákaz viesť motorové vozidlo alebo ak možno dôvodne predpokladať, že neviete dobre šoférovať, či nepoznáte dopravné predpisy tak, ako treba.

V súčasnosti sa v takýchto prípadoch musíte podrobiť kompletnému testovaniu. Od preverenia teoretických znalostí po jazdu v cestnej premávke. Bude to, ako keby ste si robili záverečné skúšky na vodičský preukaz.

Podľa nového znenia zákona o cestnej premávke od septembra sa policajt môže rozhodnúť, že vás pošle na preskúšanie iba z jázd alebo iba z predpisov.

Zmena nastane aj v tom, že ak za posledných dvanásť mesiacov trikrát závažne porušíte pravidlá cestnej premávky, tak už nedostanete pokutu sto eur ako doteraz. Po novom bude pokuta nižšia a to šesťdesiat eur, ale zároveň musíte pred preskúšaním odbornej spôsobilosti, zdravotnej a psychickej spôsobilosti absolvovať aj doškoľovací kurz.

Toto všetko si, samozrejme, budete platiť z vlastného vrecka. Ak by ste nešli na doškoľovací kurz, tak vám zoberú vodičák. Obsah doškoľovacieho kurzu však zatiaľ známy nie je. Povinné preskúšanie odbornej spôsobilosti vodiča, ktorý spôsobil dopravnú nehodu v súčasnosti stojí 16,50 eur.

Simona Mišunová
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Máš rád výzvy? Zmeň svet a urob veci inak, teraz
  2. Tento rok turizmu neprial
  3. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  4. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  5. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  6. Opäť sme na dobrej vlne
  7. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  8. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  9. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  10. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  1. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  2. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  4. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  5. Opäť sme na dobrej vlne
  6. Aj mikulášske balíčku môžu byť zdravé. Zistite ako na to.
  7. 365.bank sa stala bankou roka na Slovensku
  8. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  9. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  10. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  1. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 16 883
  2. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 11 345
  3. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 791
  4. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 6 885
  5. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 6 707
  6. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 804
  7. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 4 454
  8. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 4 130
  9. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 3 786
  10. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 2 886
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Obchod Pepco v Bratislave. (ilustračné foto)

Milan Drahoš o nejednoznačnosti lockdownu i útokoch na zamestnancov.


3 h
Kritický pohľad Michala Havrana.

Je stále naším spojencom proti tým, ktorí s ním narábajú horšie ako obchodníci s otrokmi so živým tovarom.


1. dec
Mliečne produkty by vo vyváženej strave nemali chýbať.

Sťažujú sa obchodníci, mliekari aj farmári.


6 h
Nataša Holinová

Výsledky prvého kola voľby detského komisára sú vzrušujúce. Druhé nás ani nemusí zaujímať.


3 h

Neprehliadnite tiež

Opel Astra Sports Tourer

Zväčšil sa rázvor kolies aj objem kufra.


9 h
Peugeot 2008

Golf úplne vypadol z aktuálnej desiatky najpredávanejších áut.


1. dec
Dacia Jogger

V ponuke sú zatiaľ dva motory, jeden na LPG.


1. dec
Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


30. nov

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Babenkám
  2. Ján Šeďo: Spomienky bývalého elitného policajta zabalené v kriminálnych príbehoch - akt odvahy v troch dejstvách ( zatiaľ ).
  3. Roland Ondrus: Lockdown
  4. Jakub Konečný: Samit pre demokraciu: východiská a očakávania pred najväčšou diplomatickou akciou roka
  5. Štefan Vidlár: Darmožráč
  6. ASEKOL SK: Končí sa doba plastová. Do čoho vám zajtra zabalia jedlo?
  7. Věra Tepličková: Kapitán je späť. Rozdal úlohy, funkcie a je pripravený
  8. Rudolfa Vallová: Je ľahko kritizovať každú vládu
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 14 666
  2. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 5 056
  3. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 4 904
  4. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 4 829
  5. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 755
  6. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 596
  7. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 209
  8. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 3 606
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu