SME

Poslanci schválili vodičák na auto aj sedemnásťročným

Neplnoletí vodiči budú musieť mať dohľad. Zohnať niekoho takého bude vyžadovať ochotu druhej strany – spolujazdec sa musí správať ako vodič. Ak to neurobí, riskuje odobratie vlastného vodičáka.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Neplnoletí vodiči áut budú musieť mať dohľad. Zohnať niekoho takého bude vyžadovať ochotu druhej strany – spolujazdec sa musí správať ako vodič. Ak to neurobí, riskuje odobratie vlastného vodičáka.

Veľkou zmenou dopravných predpisov je vek čerstvého šoféra osobného automobilu. Kým doteraz mohol získať záujemca vodičský preukaz na osobné motorové vozidlo až od osemnástich rokov, po novom môže byť o rok mladší.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prečítajte si o všetkých 27 novinkách v dopravných predpisoch

Spolujazdec neplnoletých

Do jeho plnoletosti, avšak najmenej tri mesiace s ním musí jazdiť človek, ktorý spĺňa viaceré požiadavky - musí ho schváliť zákonný zástupca a zažiadať oň, musí mať vodičák skupiny B najmenej desať rokov a musí byť zapísaný ako spolujazdec v evidencii vodičov orgánom Policajného zboru.

SkryťVypnúť reklamu

Žiadať sa o spolujazdca bude na mieste, kde sa vedie evidencia vodičov, teda na dopravnom inšpektoráte. Zatiaľ nie je isté, či sa bude za túto žiadosť platiť, alebo nie.

Takýto sprievod musí mať pri sebe vodičský preukaz a musí dodržiavať všetky povinnosti a zákazy týkajúce sa vodiča – vrátane zákazu pitia alkoholu. Inak môže takýto spolujazdec prísť aj sám na dva roky o vodičský preukaz.

Zmena sa týka aj získania času, dokedy musíte absolvovať skúšku z odbornej spôsobilosti. Doteraz musela autoškola poslať prihlášku uchádzača o skúšku do šiestich mesiacov od absolvovania kurzu v autoškole, ale nikde nie je stanovené, dokedy musí toto osvedčenie autoškola vydať. Po novom tak bude musieť urobiť do šiestich mesiacov od ukončenia kurzu.

Chystáte sa stať vodičom?

To, aký vodičský preukaz si zadovážite, záleží od toho, aký druh motorového vozidla chcete viesť.

SkryťVypnúť reklamu

Najčastejší je vodičák skupiny B (motorové vozidlá do 3500 kilogramov, ktoré nemajú okrem miesta vodiča viac ako osem miest na sedenie). Jeho cena sa priemerne pohybuje medzi 450 až 500 eurami za štandardnú dĺžku kurzu. Ten trvá šesť až osem týždňov. O niečo viac stojí rýchlokurz, ktorý má dĺžku tri až štyri týždne.

Počas kurzu sa naučíte teóriu o jazde, o motorových vozidlách a, samozrejme, vám vysvetlia potrebné zákony z cestnej premávky a to o dopravných značkách, o vedení vozidla, a podobne. Ďalej vás čaká jazda na cvičisku a v doprave.

Na záverečných skúškach musíte spraviť písomný test, zvládnuť jazdu na cvičisku a v dopravnej premávke.

Vodičské oprávnenie

druh vozidla, ktoré oprávňuje viesť (vybrané skupiny)

Skupina A

A a AM, A1

Skupina B

SkryťVypnúť reklamu

B a AM, B1

Skupina C

B, C, T, AM, B1, C1

Aké vozidlá sa skrývajú pod skratkami:

AM - dvojkolesové, trojkolesové, štvorkolesové a pásové motorové vozidlá s maximálnou rýchlosťou 45 km/h. S akýmkoľvek druhom pohonu alebo so spaľovacím motorom s objemom väčším ako 50 cm3 okrem bicyklov dodatočne vybavených pomocným motorčekom so spaľovacím motorom s objemom valcov do 50 cm3 a najvyššou povolenou rýchlosťou do 30 km/h.

A1 – vozidlá skupiny A s objemom valcov do 125 cm3 a výkonom najviac 11 kW.

A - dvojkolesové vozidlá s postranným vozíkom alebo bez neho, ktoré majú motor s objemom valcov presahujúci 50 cm3 a najvyššiu povolenú rýchlosť väčšiu ak 45 km/h.

B1 - trojkolesové a štvorkolesové motorové vozidlá a pásové motorové vozidlá zo skupiny B, ktorých maximálna rýchlosť je väčšia ako 45 km/h. S akýmkoľvek druhom pohonu alebo so spaľovacím motorom s objemom väčším ako 50 cm3. Pohotovostná hmotnosť týchto vozidiel nesmie presahovať 550 kg (pri pohone elektromotorom sa nezapočítava hmotnosť akumulátorov).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

B - motorové vozidlá okrem skupín A a T, ktorých celková hmotnosť nepresahuje 3500 kg a ktoré nemajú okrem miesta vodiča viac ako osem miest na sedenie. K tomuto typu vozidla môže byť pripojené prípojné vozidlo s hmotnosťou do 750 kg.

C - motorové vozidlá s celkovou hmotnosťou väčšou ako 3500 kg, ak nepatria do skupiny D alebo T. Môže k nim byť pripojené prípojné vozidlo s hmotnosťou do 750 kg.

C1 - vozidlá skupiny C, ktorých hmotnosť nepresahuje 7500 kg.

Pri doučovaní platíte za čas alebo kilometre

Ak si nie ste úplne istí za volantom, môžete si zaplatiť kondičné jazdy, aby ste si zlepšili svoje schopnosti. Optimálna dĺžka jednej jazdy je hodina a pol.

Nie každému ide šoférovanie od ruky a preto by prijal možnosť ešte sa zdokonaľovať pod dohľadom niekoho skúseného. Môžete požiadať o pomoc niekoho známeho alebo si v autoškole zaplatíte profesionála, ktorý vás bude školiť počas kondičných jázd.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Môžete si vybrať jazdu buď v cestnej premávke, alebo môžete dať prednosť cvičisku, ak si napríklad potrebujete zlepšiť parkovanie.

Ceny za kondičné jazdy sú rôzne, líšia sa od konkrétneho mesta a, samozrejme, autoškoly. Priemerne vás však jedna jazda vyjde okolo 20 až 25 eur. Záleží od toho, či si vyberiete 60- alebo 90-minútovú hodinu. Prípadné niektoré autoškoly nehľadia na čas strávený za volantom, ale rozhodujúci je počet najazdených kilometrov. Zvykom býva, že sa kondičné hodiny platia osobitne, čiže si nepredplácate niekoľko jázd dopredu, ale platíte len konkrétnu hodinu. V niektorých autoškolách môžete dokonca platiť priamo pred samotnou jazdou.

Optimálna dĺžka kondičnej jazdy je podľa odborníkov hodina a pol. Svoju úlohu tu má schopnosť sústrediť sa a zároveň si osvojiť návyky. Pre niekoho však práve z dôvodu sústredenia môže byť lepšia len hodinová kondičná jazda.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pred jazdou by ste inštruktorovi mali povedať, na čo sa chcete zamerať a prečo ste sa rozhodli vrátiť sa do autoškoly.

Pre kondičné jazdy je dobré sa rozhodnúť vtedy, ak si nie ste istí za volantom, ak máte zo šoférovania strach či neovládate vozidlo tak, ako treba. Túto možnosť môžete využiť aj vtedy, ak ste dlho nešoférovali a bojíte sa po dlhom čase si sami sadnúť za volant a radi by ste mali po boku niekoho, kto vám poradí a v prípade krízovej situácie zasiahne.

Kompletné testy nebudú povinné

Čo vás čaká, ak si musíte urobiť preskúšanie po nehode

Podľa zákona o cestnej premávke môžu vás policajti poslať na preskúšanie. Stane sa tak, ak ste mali napríklad zákaz viesť motorové vozidlo alebo ak možno dôvodne predpokladať, že neviete dobre šoférovať, či nepoznáte dopravné predpisy tak, ako treba.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V súčasnosti sa v takýchto prípadoch musíte podrobiť kompletnému testovaniu. Od preverenia teoretických znalostí po jazdu v cestnej premávke. Bude to, ako keby ste si robili záverečné skúšky na vodičský preukaz.

Podľa nového znenia zákona o cestnej premávke od septembra sa policajt môže rozhodnúť, že vás pošle na preskúšanie iba z jázd alebo iba z predpisov.

Zmena nastane aj v tom, že ak za posledných dvanásť mesiacov trikrát závažne porušíte pravidlá cestnej premávky, tak už nedostanete pokutu sto eur ako doteraz. Po novom bude pokuta nižšia a to šesťdesiat eur, ale zároveň musíte pred preskúšaním odbornej spôsobilosti, zdravotnej a psychickej spôsobilosti absolvovať aj doškoľovací kurz.

Toto všetko si, samozrejme, budete platiť z vlastného vrecka. Ak by ste nešli na doškoľovací kurz, tak vám zoberú vodičák. Obsah doškoľovacieho kurzu však zatiaľ známy nie je. Povinné preskúšanie odbornej spôsobilosti vodiča, ktorý spôsobil dopravnú nehodu v súčasnosti stojí 16,50 eur.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Simona Mišunová

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 671
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 925
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 203
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 497
  5. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 3 457
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 147
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 969
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 2 564
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Valchár: Ropa ako nenabitá zbraň II.
  2. Štefan Šturdzík: Rakovina
  3. Viktor Pamula: Máme konsenzus v zahraničnej politike ?
  4. Rado Surovka: Pomáhať a chrániť ?
  5. Aleksander Prętnicki: Posledná audiencia - Bratislavský expres
  6. Marcel Karvay: Bohovia kapitalizmu [Varovanie: nečítajte ak ste náchylní k existenciálnej depresii]
  7. Dalibor Eštočák: Pokora, ktorú sme stratili
  8. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 853
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 508
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 18 831
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 691
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 430
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 957
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 518
  8. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 243
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
SkryťZatvoriť reklamu