Poslanci schválili vodičák na auto aj sedemnásťročným

Neplnoletí vodiči budú musieť mať dohľad. Zohnať niekoho takého bude vyžadovať ochotu druhej strany – spolujazdec sa musí správať ako vodič. Ak to neurobí, riskuje odobratie vlastného vodičáka.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Neplnoletí vodiči áut budú musieť mať dohľad. Zohnať niekoho takého bude vyžadovať ochotu druhej strany – spolujazdec sa musí správať ako vodič. Ak to neurobí, riskuje odobratie vlastného vodičáka.

Veľkou zmenou dopravných predpisov je vek čerstvého šoféra osobného automobilu. Kým doteraz mohol získať záujemca vodičský preukaz na osobné motorové vozidlo až od osemnástich rokov, po novom môže byť o rok mladší.

Prečítajte si o všetkých 27 novinkách v dopravných predpisoch

Spolujazdec neplnoletých

Do jeho plnoletosti, avšak najmenej tri mesiace s ním musí jazdiť človek, ktorý spĺňa viaceré požiadavky - musí ho schváliť zákonný zástupca a zažiadať oň, musí mať vodičák skupiny B najmenej desať rokov a musí byť zapísaný ako spolujazdec v evidencii vodičov orgánom Policajného zboru.

Žiadať sa o spolujazdca bude na mieste, kde sa vedie evidencia vodičov, teda na dopravnom inšpektoráte. Zatiaľ nie je isté, či sa bude za túto žiadosť platiť, alebo nie.

Takýto sprievod musí mať pri sebe vodičský preukaz a musí dodržiavať všetky povinnosti a zákazy týkajúce sa vodiča – vrátane zákazu pitia alkoholu. Inak môže takýto spolujazdec prísť aj sám na dva roky o vodičský preukaz.

Zmena sa týka aj získania času, dokedy musíte absolvovať skúšku z odbornej spôsobilosti. Doteraz musela autoškola poslať prihlášku uchádzača o skúšku do šiestich mesiacov od absolvovania kurzu v autoškole, ale nikde nie je stanovené, dokedy musí toto osvedčenie autoškola vydať. Po novom tak bude musieť urobiť do šiestich mesiacov od ukončenia kurzu.

Chystáte sa stať vodičom?

To, aký vodičský preukaz si zadovážite, záleží od toho, aký druh motorového vozidla chcete viesť.

Najčastejší je vodičák skupiny B (motorové vozidlá do 3500 kilogramov, ktoré nemajú okrem miesta vodiča viac ako osem miest na sedenie). Jeho cena sa priemerne pohybuje medzi 450 až 500 eurami za štandardnú dĺžku kurzu. Ten trvá šesť až osem týždňov. O niečo viac stojí rýchlokurz, ktorý má dĺžku tri až štyri týždne.

Počas kurzu sa naučíte teóriu o jazde, o motorových vozidlách a, samozrejme, vám vysvetlia potrebné zákony z cestnej premávky a to o dopravných značkách, o vedení vozidla, a podobne. Ďalej vás čaká jazda na cvičisku a v doprave.

Na záverečných skúškach musíte spraviť písomný test, zvládnuť jazdu na cvičisku a v dopravnej premávke.

Vodičské oprávnenie druh vozidla, ktoré oprávňuje viesť (vybrané skupiny)
Skupina A A a AM, A1
Skupina B B a AM, B1
Skupina C B, C, T, AM, B1, C1

Aké vozidlá sa skrývajú pod skratkami:

AM - dvojkolesové, trojkolesové, štvorkolesové a pásové motorové vozidlá s maximálnou rýchlosťou 45 km/h. S akýmkoľvek druhom pohonu alebo so spaľovacím motorom s objemom väčším ako 50 cm3 okrem bicyklov dodatočne vybavených pomocným motorčekom so spaľovacím motorom s objemom valcov do 50 cm3 a najvyššou povolenou rýchlosťou do 30 km/h.

A1 – vozidlá skupiny A s objemom valcov do 125 cm3 a výkonom najviac 11 kW.

A - dvojkolesové vozidlá s postranným vozíkom alebo bez neho, ktoré majú motor s objemom valcov presahujúci 50 cm3 a najvyššiu povolenú rýchlosť väčšiu ak 45 km/h.

B1 - trojkolesové a štvorkolesové motorové vozidlá a pásové motorové vozidlá zo skupiny B, ktorých maximálna rýchlosť je väčšia ako 45 km/h. S akýmkoľvek druhom pohonu alebo so spaľovacím motorom s objemom väčším ako 50 cm3. Pohotovostná hmotnosť týchto vozidiel nesmie presahovať 550 kg (pri pohone elektromotorom sa nezapočítava hmotnosť akumulátorov).

B - motorové vozidlá okrem skupín A a T, ktorých celková hmotnosť nepresahuje 3500 kg a ktoré nemajú okrem miesta vodiča viac ako osem miest na sedenie. K tomuto typu vozidla môže byť pripojené prípojné vozidlo s hmotnosťou do 750 kg.

C - motorové vozidlá s celkovou hmotnosťou väčšou ako 3500 kg, ak nepatria do skupiny D alebo T. Môže k nim byť pripojené prípojné vozidlo s hmotnosťou do 750 kg.

C1 - vozidlá skupiny C, ktorých hmotnosť nepresahuje 7500 kg.

Pri doučovaní platíte za čas alebo kilometre

Ak si nie ste úplne istí za volantom, môžete si zaplatiť kondičné jazdy, aby ste si zlepšili svoje schopnosti. Optimálna dĺžka jednej jazdy je hodina a pol.

Nie každému ide šoférovanie od ruky a preto by prijal možnosť ešte sa zdokonaľovať pod dohľadom niekoho skúseného. Môžete požiadať o pomoc niekoho známeho alebo si v autoškole zaplatíte profesionála, ktorý vás bude školiť počas kondičných jázd.

Môžete si vybrať jazdu buď v cestnej premávke, alebo môžete dať prednosť cvičisku, ak si napríklad potrebujete zlepšiť parkovanie.

Ceny za kondičné jazdy sú rôzne, líšia sa od konkrétneho mesta a, samozrejme, autoškoly. Priemerne vás však jedna jazda vyjde okolo 20 až 25 eur. Záleží od toho, či si vyberiete 60- alebo 90-minútovú hodinu. Prípadné niektoré autoškoly nehľadia na čas strávený za volantom, ale rozhodujúci je počet najazdených kilometrov. Zvykom býva, že sa kondičné hodiny platia osobitne, čiže si nepredplácate niekoľko jázd dopredu, ale platíte len konkrétnu hodinu. V niektorých autoškolách môžete dokonca platiť priamo pred samotnou jazdou.

Optimálna dĺžka kondičnej jazdy je podľa odborníkov hodina a pol. Svoju úlohu tu má schopnosť sústrediť sa a zároveň si osvojiť návyky. Pre niekoho však práve z dôvodu sústredenia môže byť lepšia len hodinová kondičná jazda.

Pred jazdou by ste inštruktorovi mali povedať, na čo sa chcete zamerať a prečo ste sa rozhodli vrátiť sa do autoškoly.

Pre kondičné jazdy je dobré sa rozhodnúť vtedy, ak si nie ste istí za volantom, ak máte zo šoférovania strach či neovládate vozidlo tak, ako treba. Túto možnosť môžete využiť aj vtedy, ak ste dlho nešoférovali a bojíte sa po dlhom čase si sami sadnúť za volant a radi by ste mali po boku niekoho, kto vám poradí a v prípade krízovej situácie zasiahne.

Kompletné testy nebudú povinné

Čo vás čaká, ak si musíte urobiť preskúšanie po nehode

Podľa zákona o cestnej premávke môžu vás policajti poslať na preskúšanie. Stane sa tak, ak ste mali napríklad zákaz viesť motorové vozidlo alebo ak možno dôvodne predpokladať, že neviete dobre šoférovať, či nepoznáte dopravné predpisy tak, ako treba.

V súčasnosti sa v takýchto prípadoch musíte podrobiť kompletnému testovaniu. Od preverenia teoretických znalostí po jazdu v cestnej premávke. Bude to, ako keby ste si robili záverečné skúšky na vodičský preukaz.

Podľa nového znenia zákona o cestnej premávke od septembra sa policajt môže rozhodnúť, že vás pošle na preskúšanie iba z jázd alebo iba z predpisov.

Zmena nastane aj v tom, že ak za posledných dvanásť mesiacov trikrát závažne porušíte pravidlá cestnej premávky, tak už nedostanete pokutu sto eur ako doteraz. Po novom bude pokuta nižšia a to šesťdesiat eur, ale zároveň musíte pred preskúšaním odbornej spôsobilosti, zdravotnej a psychickej spôsobilosti absolvovať aj doškoľovací kurz.

Toto všetko si, samozrejme, budete platiť z vlastného vrecka. Ak by ste nešli na doškoľovací kurz, tak vám zoberú vodičák. Obsah doškoľovacieho kurzu však zatiaľ známy nie je. Povinné preskúšanie odbornej spôsobilosti vodiča, ktorý spôsobil dopravnú nehodu v súčasnosti stojí 16,50 eur.

Simona Mišunová

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  3. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  4. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  5. Top First moment dovolenky na leto 2018
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  7. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  9. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  1. Bezplatné rozšírenie do prehliadača
  2. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  4. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  5. HB Reavis sťahuje žiadosť na pridelenie osvedčenia o Smart City
  6. Do zóny Nové Nivy v Bratislave pribudne projekt
  7. Ako sa zmenili autá za štvrťstoročie?
  8. Accessible Urban Living
  9. RPSP – A good intention ruined by execution
  10. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 8 316
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 5 514
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 3 498
  4. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 2 825
  5. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 265
  6. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 2 196
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 807
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 770
  9. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 575
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová 1 373

Téma: Zmena dopravných pravidiel 2011


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kiska vymenuje za ústavných sudcov Laššákovú aj Mamojku

Spor týkajúci sa vymenovania ústavných sudcov sa ťahá už viac ako tri roky.

DOMOV

Faktúra za Kiskove lety stojí na vode

Premiér Fico sa už takmer mesiac vyhráža.

KOMENTÁRE

Faktúra za Kiskove lety pripomína šmejďácku historku

Niekto sa pokúša navodiť dojem, ako keby sa jednotlivé lety nemuseli schvaľovať.

Neprehliadnite tiež

Vyskúšali sme novinky od BMW: modely 6 GT a X3 M40i

X3 M40i je jedno z najzábavnejších súčasných BMW.

Vjazdy do Bratislavy sa upchali, vodiči stáli v dlhých kolónach

Pri ceste do práce bolo zdržanie na vyše 40 minút.

Dopravná hádanka: Môžete sa otočiť v zákaze odbočovania?

Vodička sa pýta, či pokutu dostala oprávnene.

Druhý najpredávanejší Peugeot sa vyrába už 30 rokov

Po dávnom odchode z Európy sa model 405 ďalej vyrába v Iráne.