SME
Pondelok, 29. november, 2021 | Meniny má VratkoKrížovkyKrížovky

Bilbord pri ceste môže aj škodiť

Bilbordom sa vyčíta, že rozptyľujú pozornosť vodičov a pri haváriách zvyšujú riziko obetí.

Od bilbordových firiem si kupujeme plochy, ktoré museli byť postavené legálne, hovoria zadávatelia reklamy.Od bilbordových firiem si kupujeme plochy, ktoré museli byť postavené legálne, hovoria zadávatelia reklamy. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Pri rozhodnutí firiem, či umiestniť reklamu na bilbord blízko cesty, môže v budúcnosti viac ako doteraz hrať úlohu, že bilbordy sú časťou verejnosti vnímané ako nepríjemné, škaredé a nebezpečné.

V Česku sa do kampane za obmedzenie reklamy pri cestách zapojili aj niektoré veľké značky. Slovenskí zadávatelia reklamy hovoria, že zodpovednosť za umiestnenie bilbordu je vždy na špecializovanej firme a exaktné dôkazy o škodlivosti bilbordov nie sú.

Bilbordy sú v poriadku

„Na Slovensku neexistuje relevantný prieskum, ktorý by dokazoval, že outdoorové reklamy zhoršujú výhľad a odpútavajú pozornosť pri cestách,” vysvetľuje riaditeľ marketingu Prvej stavebnej sporiteľne Martin Ranuša, prečo možná škodlivosť bilbordov pri cestách pre nich zatiaľ nie je témou.

Čím škodia:
  • odpútavajú pozornosť vodičov od riadenia a sledovania dopravného značenia,
  • náraz do bilbordov môže zhoršiť následky havárií,
  • bránia vo výhľade na okolie.

„Poskytujeme telekomunikačné služby. Nevlastníme mediálne plochy, nepatríme medzi najväčších inzerentov na bilbordových plochách a rovnako ani nerealizujeme ich výstavbu. Kontaktujte mediálne agentúry,“ odpísal hovorca Orangeu Richard Fides.

„Plochy pri cestách sú najžiadanejšie, pretože bilbordy pri cestách majú oslovovať cieľovú skupinu, ktorá sa pohybuje alebo prepravuje,” hovorí Blanka Peschlová z bilbordovej spoločnosti euroAWK, ktorej patrí osemdesiat percent bilbordov pri cestách.

Allianz Slovenská poisťovňa, ktorá patrí medzi najväčšie spoločnosti poisťujúce škody pri dopravných nehodách, na otázky k bilbordom neodpovedala.

V Česku sťahujú reklamu

Česká kampaň „Zodpovedné firmy neinzerujú na nebezpečných bilbordoch” upozorňuje na riziká, ktoré so sebou táto forma inzercie prináša. Pripravili ju neziskovka Acta non verba a portál nechceme-billboardy.cz, ktorý upozorňuje, že pred voľbami firmy výhodne prenajímajú plochy politickým stranám.

Myšlienku podporilo niekoľko veľkých firiem vrátane mobilného operátora Vodafone.

„K prvému júlu sme stiahli všetky reklamné plochy z bezprostrednej blízkosti ciest do bezpečnejších miest, ktoré neznižujú pozornosť vodičov. Išlo približne o 20 až 30 percent všetkých našich bilbordov,” povedala hovorkyňa Alžbeta Wienfurtová. Spoločnosť chce takto motivovať ďalšie veľké firmy.

Na Slovensku sa podobne k bilbordom stavia Peugeot Slovakia. „Máme rovnaký názor. Nielen zhoršujú výhľad, ale celková ponuka je nesúrodá - rôzne formáty, veľmi prácny výber, potrebný neustály monitoring kvality prenajatých plôch - čo je celkovo veľmi neefektívne,” odpísala PR manažérka Peugeotu Ivana Orvivská.

V Slovenskej sporiteľni tvrdia, že dbajú, aby vizuál reklamy nerozptyľoval vodičov. „Vyhýbame sa signálnym farbám či kontroverzným vizuálom, ktoré by mohli vodičov rušiť a odpútavať ich pozornosť,” povedal hovorca banky Štefan Frimmer.

Chýbajú štatistiky

Odborník na reklamu Pavel Horňák z Katedry marketingovej komunikácie Univerzity Komenského v Bratislave hovorí, že tento problém by sa mal dostať do podobnej roviny, ako je fajčenie.

„Ľudia by mali byť hrdí na tých, čo bojujú proti tomu, čo im škodí. Sociálna reklama, spoločenská zodpovednosť firiem a etická stránka reklamy nadobúda našťastie aj u nás stále väčší význam, hoci ju peniaze často 'prevalcujú',” zhodnotil kampaň Horňák.

Firmy sa pri argumentácii, prečo inzerujú popri cestách, odvolávajú na nepodložené argumenty o príčinách dopravných nehôd.

„Pri zadávaní outdoorových kampaní spolupracujeme výhradne s renomovanými spoločnosťami poskytujúcimi tieto služby. Žiadna z nich nás doteraz neinformovala o konkrétnom prieskume, resp. štatistikách, ktoré by potvrdili túto skutočnosť a nedisponujeme ani iným podobným nezávislým prieskumom,” odpísala Hana Šimková z Heineken Slovensko.

Polícia údaje o počte nehôd spôsobených nepozornosťou vodiča pre okolitú reklamu alebo nehôd so statickou prekážkou, akou je bilbord, nevedie. V Česku polícia za posledný rok zaznamenala vyše dvanásťtisíc nehôd s 88 usmrteniami v dôsledku nepozornosti vodiča.

„Polícia v rubrike zrážka s pevnou prekážkou eviduje 16 894 havárií a 187 mŕtvych,“ upozorňuje Acta non verba. Z prepočtov im vychádza, že ročne po zrážke s bilbordom zahynie desať ľudí.

Nelegálne bilbordy zvýraznia čiernou stužkou

Len na najväčšom slovenskom sídlisku evidujú približne štyridsať percent nelegálne postavených bilbordov.

BRATISLAVA. Petržalka, hlavné mesto Bratislava či Žilina vyhlásili vojnu nelegálne stojacim reklamným plochám.

„V našej evidencii je celkovo vyše 500 reklamných zariadení na pozemkoch, väčšina je pri cestách. Ďalších tristo visí na objektoch. Nelegálnych je zhruba 40 percent,” povedala hovorkyňa Petržalky Mária Grebeňová-Laczová. Petržalka ako jediná mestská časť má spracovaný pasport všetkých reklamných zariadení, ktorý chce zdigitalizovať, a tak kontrolovať tieto plochy.

„Najskôr chceme vyzvať majiteľov nelegálnych plôch, aby bilbordy odstránili. Ak tak sami nespravia, zrejme previažeme tieto plochy čiernymi stuhami, aby všetci videli, čia reklama je na čiernych bilbordoch,” dodala hovorkyňa.

Petržalke to komplikuje situáciu, pretože väčšina takýchto čiernych stavieb je na pozemkoch hlavného mesta.

„Mesto Bratislava pripravuje kompletný monitoring reklamných plôch na jeho pozemkoch a na základe vyhodnotenia pripraví smernicu, ktorá bude zahŕňať aj pokuty pre majiteľov čiernych reklamných plôch,” povedal Michal Stuška z bratislavského magistrátu.

Primátor Žiliny Igor Choma tvrdí, že mesto je preplnené bilbordmi, a preto sa rozhodli zvýšiť cenu za prenájom pozemkov, na ktorých plochy stoja.

Staré zmluvy mesto už vypovedalo, nové ceny za prenájom budú približne desaťnásobne vyššie. Tie majú vykryť po poklese počtu bilbordov znížené príjmy do mestskej pokladnice.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom
  2. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  3. Získaj náskok pred štartom
  4. Trojica prestížnych fotografov hovorí o svojich tajomstvách
  5. Vytvor si svoju budúcnosť podľa vlastných predstáv!
  6. Proxenta oficiálne potvrdila záujem o ďalšie investície na Kube
  7. Dávajú osemročnú záruku. Batérie vyvíjajú už desať rokov
  8. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  9. Štúdium ekológie, dizajnu či tech. inovácií je životný štýl?
  10. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  1. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  2. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  3. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  4. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  5. Tipy na darčeky, ktoré potešia každú ženu
  6. Mačka, ktorá žerie ľudí, kakajúce polienko, pavúky na stromčeku
  7. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  8. Dopyt po bytoch stúpa, ponuka bytov sa neustále zmenšuje
  9. Tatranský buk je Stromom roka 2021
  10. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 389
  2. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 639
  3. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 6 353
  4. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 033
  5. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 3 134
  6. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 672
  7. Obľúbená kozmetika, lieky a doplnky stravy so zľavou až 50% 2 410
  8. Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov 2 316
  9. TIP: Úspech zakódovaný v DNA? Potvrdil to zlatý hattrick 1 870
  10. Ako predísť intímnym problémom? Vyvolať ich môže aj bežná vložka 1 808
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


12 h
Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov
Suzuki S-Cross

Pod kapotou ostáva mild-hybridný štvorvalec aj pohon všetkých kolies.


25. nov
Kia Niro

V ponuke budú opäť hybridy aj elektrická verzia.


25. nov

Blogy SME

  1. Martin Greguš: Igor Matovič - stena oka hurikánu...
  2. Ladislav Boršoš: Spejbl a Hurvínek…
  3. Igor Bilák: Post Covid Príhodka #26 - Pol roka a prvý kilometer
  4. Martin Greguš: V akom stave sú dopravné komunikácie v Bratislave? Aký je Váš názor?
  5. Jiří Ščobák: Trading: Když už chcete rychle a spekulativně obchodovat, věnujte se oblasti, které rozumíte
  6. Jaroslav Polaček: Pamätáte si ešte na modré tabuľky? Ja už ani nie!
  7. Ján Marton: Progresívna vízia ministerstva pôdohospodárstva je skôr halucináciou diletantov.
  8. Tomáš Sedliačik: Obeťami konšpirácií sme všetci
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 9 421
  2. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 323
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 527
  4. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 6 467
  5. Martin Greguš: Robert Fico a jeho 2 tváre... DNES: "Povinné očkovanie je nechutný fašistický nápad". Čo myslíte, čo "hovoril" SMER v roku 2014? 6 033
  6. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 5 158
  7. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 653
  8. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 028
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu