Bilbord pri ceste môže aj škodiť

Bilbordom sa vyčíta, že rozptyľujú pozornosť vodičov a pri haváriách zvyšujú riziko obetí.

Od bilbordových firiem si kupujeme plochy, ktoré museli byť postavené legálne, hovoria zadávatelia reklamy.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Pri rozhodnutí firiem, či umiestniť reklamu na bilbord blízko cesty, môže v budúcnosti viac ako doteraz hrať úlohu, že bilbordy sú časťou verejnosti vnímané ako nepríjemné, škaredé a nebezpečné.

V Česku sa do kampane za obmedzenie reklamy pri cestách zapojili aj niektoré veľké značky. Slovenskí zadávatelia reklamy hovoria, že zodpovednosť za umiestnenie bilbordu je vždy na špecializovanej firme a exaktné dôkazy o škodlivosti bilbordov nie sú.

Bilbordy sú v poriadku

„Na Slovensku neexistuje relevantný prieskum, ktorý by dokazoval, že outdoorové reklamy zhoršujú výhľad a odpútavajú pozornosť pri cestách,” vysvetľuje riaditeľ marketingu Prvej stavebnej sporiteľne Martin Ranuša, prečo možná škodlivosť bilbordov pri cestách pre nich zatiaľ nie je témou.

Čím škodia:
  • odpútavajú pozornosť vodičov od riadenia a sledovania dopravného značenia,
  • náraz do bilbordov môže zhoršiť následky havárií,
  • bránia vo výhľade na okolie.

„Poskytujeme telekomunikačné služby. Nevlastníme mediálne plochy, nepatríme medzi najväčších inzerentov na bilbordových plochách a rovnako ani nerealizujeme ich výstavbu. Kontaktujte mediálne agentúry,“ odpísal hovorca Orangeu Richard Fides.

„Plochy pri cestách sú najžiadanejšie, pretože bilbordy pri cestách majú oslovovať cieľovú skupinu, ktorá sa pohybuje alebo prepravuje,” hovorí Blanka Peschlová z bilbordovej spoločnosti euroAWK, ktorej patrí osemdesiat percent bilbordov pri cestách.

Allianz Slovenská poisťovňa, ktorá patrí medzi najväčšie spoločnosti poisťujúce škody pri dopravných nehodách, na otázky k bilbordom neodpovedala.

V Česku sťahujú reklamu

Česká kampaň „Zodpovedné firmy neinzerujú na nebezpečných bilbordoch” upozorňuje na riziká, ktoré so sebou táto forma inzercie prináša. Pripravili ju neziskovka Acta non verba a portál nechceme-billboardy.cz, ktorý upozorňuje, že pred voľbami firmy výhodne prenajímajú plochy politickým stranám.

Myšlienku podporilo niekoľko veľkých firiem vrátane mobilného operátora Vodafone.

„K prvému júlu sme stiahli všetky reklamné plochy z bezprostrednej blízkosti ciest do bezpečnejších miest, ktoré neznižujú pozornosť vodičov. Išlo približne o 20 až 30 percent všetkých našich bilbordov,” povedala hovorkyňa Alžbeta Wienfurtová. Spoločnosť chce takto motivovať ďalšie veľké firmy.

Na Slovensku sa podobne k bilbordom stavia Peugeot Slovakia. „Máme rovnaký názor. Nielen zhoršujú výhľad, ale celková ponuka je nesúrodá - rôzne formáty, veľmi prácny výber, potrebný neustály monitoring kvality prenajatých plôch - čo je celkovo veľmi neefektívne,” odpísala PR manažérka Peugeotu Ivana Orvivská.

V Slovenskej sporiteľni tvrdia, že dbajú, aby vizuál reklamy nerozptyľoval vodičov. „Vyhýbame sa signálnym farbám či kontroverzným vizuálom, ktoré by mohli vodičov rušiť a odpútavať ich pozornosť,” povedal hovorca banky Štefan Frimmer.

Chýbajú štatistiky

Odborník na reklamu Pavel Horňák z Katedry marketingovej komunikácie Univerzity Komenského v Bratislave hovorí, že tento problém by sa mal dostať do podobnej roviny, ako je fajčenie.

„Ľudia by mali byť hrdí na tých, čo bojujú proti tomu, čo im škodí. Sociálna reklama, spoločenská zodpovednosť firiem a etická stránka reklamy nadobúda našťastie aj u nás stále väčší význam, hoci ju peniaze často 'prevalcujú',” zhodnotil kampaň Horňák.

Firmy sa pri argumentácii, prečo inzerujú popri cestách, odvolávajú na nepodložené argumenty o príčinách dopravných nehôd.

„Pri zadávaní outdoorových kampaní spolupracujeme výhradne s renomovanými spoločnosťami poskytujúcimi tieto služby. Žiadna z nich nás doteraz neinformovala o konkrétnom prieskume, resp. štatistikách, ktoré by potvrdili túto skutočnosť a nedisponujeme ani iným podobným nezávislým prieskumom,” odpísala Hana Šimková z Heineken Slovensko.

Polícia údaje o počte nehôd spôsobených nepozornosťou vodiča pre okolitú reklamu alebo nehôd so statickou prekážkou, akou je bilbord, nevedie. V Česku polícia za posledný rok zaznamenala vyše dvanásťtisíc nehôd s 88 usmrteniami v dôsledku nepozornosti vodiča.

„Polícia v rubrike zrážka s pevnou prekážkou eviduje 16 894 havárií a 187 mŕtvych,“ upozorňuje Acta non verba. Z prepočtov im vychádza, že ročne po zrážke s bilbordom zahynie desať ľudí.

Nelegálne bilbordy zvýraznia čiernou stužkou

Len na najväčšom slovenskom sídlisku evidujú približne štyridsať percent nelegálne postavených bilbordov.

BRATISLAVA. Petržalka, hlavné mesto Bratislava či Žilina vyhlásili vojnu nelegálne stojacim reklamným plochám.

„V našej evidencii je celkovo vyše 500 reklamných zariadení na pozemkoch, väčšina je pri cestách. Ďalších tristo visí na objektoch. Nelegálnych je zhruba 40 percent,” povedala hovorkyňa Petržalky Mária Grebeňová-Laczová. Petržalka ako jediná mestská časť má spracovaný pasport všetkých reklamných zariadení, ktorý chce zdigitalizovať, a tak kontrolovať tieto plochy.

„Najskôr chceme vyzvať majiteľov nelegálnych plôch, aby bilbordy odstránili. Ak tak sami nespravia, zrejme previažeme tieto plochy čiernymi stuhami, aby všetci videli, čia reklama je na čiernych bilbordoch,” dodala hovorkyňa.

Petržalke to komplikuje situáciu, pretože väčšina takýchto čiernych stavieb je na pozemkoch hlavného mesta.

„Mesto Bratislava pripravuje kompletný monitoring reklamných plôch na jeho pozemkoch a na základe vyhodnotenia pripraví smernicu, ktorá bude zahŕňať aj pokuty pre majiteľov čiernych reklamných plôch,” povedal Michal Stuška z bratislavského magistrátu.

Primátor Žiliny Igor Choma tvrdí, že mesto je preplnené bilbordmi, a preto sa rozhodli zvýšiť cenu za prenájom pozemkov, na ktorých plochy stoja.

Staré zmluvy mesto už vypovedalo, nové ceny za prenájom budú približne desaťnásobne vyššie. Tie majú vykryť po poklese počtu bilbordov znížené príjmy do mestskej pokladnice.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  4. Top First moment dovolenky na leto 2018
  5. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  6. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  7. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  9. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať
  10. Slováci triedia lepšie
  1. HB Reavis sťahuje žiadosť na pridelenie osvedčenia o Smart City
  2. Do zóny Nové Nivy v Bratislave pribudne projekt
  3. Ako sa zmenili autá za štvrťstoročie?
  4. Accessible Urban Living
  5. RPSP – A good intention ruined by execution
  6. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Riešenia pre hnedú planétu
  9. Veľtrh vzdelávania v Srbsku
  10. Exkurzia študijných programov AKP a PSA SvF STU v Bratislave
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 13 162
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 6 425
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 4 689
  4. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 3 119
  5. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 360
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 852
  7. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 585
  8. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová 1 444
  9. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 1 120
  10. Slováci triedia lepšie 1 052

Téma: Billboardy pri ceste


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

O čo naozaj ide Georgeovi Sorosovi

Mýty, fikcia a fakty. Čo sa všetko spája so známym finančníkom.

SVET

V New Yorku došlo k pokusu o teroristický útok

Výbuch bomby nikoho nezabil, zranil len dvoch ľudí.

DOMOV

Fico útočil na opozíciu a médiá. Kisku vyzval, aby vymenoval sudcov

Nech urobíme hocičo, všetko je zlé, tvrdí.

Neprehliadnite tiež

Druhý najpredávanejší Peugeot sa vyrába už 30 rokov

Po dávnom odchode z Európy sa model 405 ďalej vyrába v Iráne.

Silný vietor a sneh komplikujú dopravu

Uzatvorené sú viaceré horské priechody.

Škoda Superb Sportline je ako klaun v obleku (test)

Vďaka upravenému pruženiu ešte lepšie sedí na cestách.

Londýnske čierne taxíky začali jazdiť na elektrinu

Na jedno nabitie prejdú 130 kilometrov, potom sa zapne vstavaný generátor.