Bilbord pri ceste môže aj škodiť

Bilbordom sa vyčíta, že rozptyľujú pozornosť vodičov a pri haváriách zvyšujú riziko obetí.

Od bilbordových firiem si kupujeme plochy, ktoré museli byť postavené legálne, hovoria zadávatelia reklamy.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Pri rozhodnutí firiem, či umiestniť reklamu na bilbord blízko cesty, môže v budúcnosti viac ako doteraz hrať úlohu, že bilbordy sú časťou verejnosti vnímané ako nepríjemné, škaredé a nebezpečné.

V Česku sa do kampane za obmedzenie reklamy pri cestách zapojili aj niektoré veľké značky. Slovenskí zadávatelia reklamy hovoria, že zodpovednosť za umiestnenie bilbordu je vždy na špecializovanej firme a exaktné dôkazy o škodlivosti bilbordov nie sú.

Bilbordy sú v poriadku

„Na Slovensku neexistuje relevantný prieskum, ktorý by dokazoval, že outdoorové reklamy zhoršujú výhľad a odpútavajú pozornosť pri cestách,” vysvetľuje riaditeľ marketingu Prvej stavebnej sporiteľne Martin Ranuša, prečo možná škodlivosť bilbordov pri cestách pre nich zatiaľ nie je témou.

Čím škodia:
  • odpútavajú pozornosť vodičov od riadenia a sledovania dopravného značenia,
  • náraz do bilbordov môže zhoršiť následky havárií,
  • bránia vo výhľade na okolie.

„Poskytujeme telekomunikačné služby. Nevlastníme mediálne plochy, nepatríme medzi najväčších inzerentov na bilbordových plochách a rovnako ani nerealizujeme ich výstavbu. Kontaktujte mediálne agentúry,“ odpísal hovorca Orangeu Richard Fides.

„Plochy pri cestách sú najžiadanejšie, pretože bilbordy pri cestách majú oslovovať cieľovú skupinu, ktorá sa pohybuje alebo prepravuje,” hovorí Blanka Peschlová z bilbordovej spoločnosti euroAWK, ktorej patrí osemdesiat percent bilbordov pri cestách.

Allianz Slovenská poisťovňa, ktorá patrí medzi najväčšie spoločnosti poisťujúce škody pri dopravných nehodách, na otázky k bilbordom neodpovedala.

V Česku sťahujú reklamu

Česká kampaň „Zodpovedné firmy neinzerujú na nebezpečných bilbordoch” upozorňuje na riziká, ktoré so sebou táto forma inzercie prináša. Pripravili ju neziskovka Acta non verba a portál nechceme-billboardy.cz, ktorý upozorňuje, že pred voľbami firmy výhodne prenajímajú plochy politickým stranám.

Myšlienku podporilo niekoľko veľkých firiem vrátane mobilného operátora Vodafone.

„K prvému júlu sme stiahli všetky reklamné plochy z bezprostrednej blízkosti ciest do bezpečnejších miest, ktoré neznižujú pozornosť vodičov. Išlo približne o 20 až 30 percent všetkých našich bilbordov,” povedala hovorkyňa Alžbeta Wienfurtová. Spoločnosť chce takto motivovať ďalšie veľké firmy.

Na Slovensku sa podobne k bilbordom stavia Peugeot Slovakia. „Máme rovnaký názor. Nielen zhoršujú výhľad, ale celková ponuka je nesúrodá - rôzne formáty, veľmi prácny výber, potrebný neustály monitoring kvality prenajatých plôch - čo je celkovo veľmi neefektívne,” odpísala PR manažérka Peugeotu Ivana Orvivská.

V Slovenskej sporiteľni tvrdia, že dbajú, aby vizuál reklamy nerozptyľoval vodičov. „Vyhýbame sa signálnym farbám či kontroverzným vizuálom, ktoré by mohli vodičov rušiť a odpútavať ich pozornosť,” povedal hovorca banky Štefan Frimmer.

Chýbajú štatistiky

Odborník na reklamu Pavel Horňák z Katedry marketingovej komunikácie Univerzity Komenského v Bratislave hovorí, že tento problém by sa mal dostať do podobnej roviny, ako je fajčenie.

„Ľudia by mali byť hrdí na tých, čo bojujú proti tomu, čo im škodí. Sociálna reklama, spoločenská zodpovednosť firiem a etická stránka reklamy nadobúda našťastie aj u nás stále väčší význam, hoci ju peniaze často 'prevalcujú',” zhodnotil kampaň Horňák.

Firmy sa pri argumentácii, prečo inzerujú popri cestách, odvolávajú na nepodložené argumenty o príčinách dopravných nehôd.

„Pri zadávaní outdoorových kampaní spolupracujeme výhradne s renomovanými spoločnosťami poskytujúcimi tieto služby. Žiadna z nich nás doteraz neinformovala o konkrétnom prieskume, resp. štatistikách, ktoré by potvrdili túto skutočnosť a nedisponujeme ani iným podobným nezávislým prieskumom,” odpísala Hana Šimková z Heineken Slovensko.

Polícia údaje o počte nehôd spôsobených nepozornosťou vodiča pre okolitú reklamu alebo nehôd so statickou prekážkou, akou je bilbord, nevedie. V Česku polícia za posledný rok zaznamenala vyše dvanásťtisíc nehôd s 88 usmrteniami v dôsledku nepozornosti vodiča.

„Polícia v rubrike zrážka s pevnou prekážkou eviduje 16 894 havárií a 187 mŕtvych,“ upozorňuje Acta non verba. Z prepočtov im vychádza, že ročne po zrážke s bilbordom zahynie desať ľudí.

Nelegálne bilbordy zvýraznia čiernou stužkou

Len na najväčšom slovenskom sídlisku evidujú približne štyridsať percent nelegálne postavených bilbordov.

BRATISLAVA. Petržalka, hlavné mesto Bratislava či Žilina vyhlásili vojnu nelegálne stojacim reklamným plochám.

„V našej evidencii je celkovo vyše 500 reklamných zariadení na pozemkoch, väčšina je pri cestách. Ďalších tristo visí na objektoch. Nelegálnych je zhruba 40 percent,” povedala hovorkyňa Petržalky Mária Grebeňová-Laczová. Petržalka ako jediná mestská časť má spracovaný pasport všetkých reklamných zariadení, ktorý chce zdigitalizovať, a tak kontrolovať tieto plochy.

„Najskôr chceme vyzvať majiteľov nelegálnych plôch, aby bilbordy odstránili. Ak tak sami nespravia, zrejme previažeme tieto plochy čiernymi stuhami, aby všetci videli, čia reklama je na čiernych bilbordoch,” dodala hovorkyňa.

Petržalke to komplikuje situáciu, pretože väčšina takýchto čiernych stavieb je na pozemkoch hlavného mesta.

„Mesto Bratislava pripravuje kompletný monitoring reklamných plôch na jeho pozemkoch a na základe vyhodnotenia pripraví smernicu, ktorá bude zahŕňať aj pokuty pre majiteľov čiernych reklamných plôch,” povedal Michal Stuška z bratislavského magistrátu.

Primátor Žiliny Igor Choma tvrdí, že mesto je preplnené bilbordmi, a preto sa rozhodli zvýšiť cenu za prenájom pozemkov, na ktorých plochy stoja.

Staré zmluvy mesto už vypovedalo, nové ceny za prenájom budú približne desaťnásobne vyššie. Tie majú vykryť po poklese počtu bilbordov znížené príjmy do mestskej pokladnice.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  4. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  5. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  6. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  7. Splnený sen
  8. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  9. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  10. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  1. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  2. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  3. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  4. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  5. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  6. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  7. Vysoká hra o súdne trovy
  8. Pozvánka na verejnú diskusiu o obnove Pisztoryho paláca
  9. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  10. Návšteva zo Southwestern University of Finance and Economics
  1. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 13 247
  2. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 13 214
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 4 746
  4. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 3 315
  5. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 2 746
  6. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 553
  7. Splnený sen 2 132
  8. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 1 459
  9. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 239
  10. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou 1 072

Téma: Billboardy pri ceste


Hlavné správy zo Sme.sk

ŽENA

Facky, traumy, málo ľudskosti. Aj tak zobrazuje dokument slovenské pôrodníctvo

Znova sa hovorí o pôrodoch, ozývajú sa traumatizované ženy.

DOMOV

Za nástenku dostali dlhoročné tresty Janušek a Štefanov

Exministri výstavby za SNS budú jediní odsúdení.

KOMENTÁRE

Rusi majú radi teplo. Moja žena spí v ponožkách

Marc Bennetts je jedným z top pozorovateľov ruskej reality.

Neprehliadnite tiež

Jazdené auto sa samo nepredá. Ako mu pomôcť

Atraktivitu auta môžete zvýšiť už za pár eur.

Volvo spúšťa značku športových áut Polestar, prvý model je hybrid

Športový hybrid Polestar 1 prichádza s výkonom 600 koní a karbónovou karosériou.

Výber malých SUV sa stále rozrastá. Aká je ponuka na našom trhu?

Segment malých SUV je stále populárnejší, budúci rok by mali predaje pokoriť hranicu dvoch miliónov.

Japonská oceliareň klamala o kvalite kovov, diely sú v autách aj lietadlách

Rozsah škôd ani miera nedostatkov zatiaľ nie sú známe.