Bilbord pri ceste môže aj škodiť

Bilbordom sa vyčíta, že rozptyľujú pozornosť vodičov a pri haváriách zvyšujú riziko obetí.

Od bilbordových firiem si kupujeme plochy, ktoré museli byť postavené legálne, hovoria zadávatelia reklamy.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Pri rozhodnutí firiem, či umiestniť reklamu na bilbord blízko cesty, môže v budúcnosti viac ako doteraz hrať úlohu, že bilbordy sú časťou verejnosti vnímané ako nepríjemné, škaredé a nebezpečné.

V Česku sa do kampane za obmedzenie reklamy pri cestách zapojili aj niektoré veľké značky. Slovenskí zadávatelia reklamy hovoria, že zodpovednosť za umiestnenie bilbordu je vždy na špecializovanej firme a exaktné dôkazy o škodlivosti bilbordov nie sú.

Bilbordy sú v poriadku

„Na Slovensku neexistuje relevantný prieskum, ktorý by dokazoval, že outdoorové reklamy zhoršujú výhľad a odpútavajú pozornosť pri cestách,” vysvetľuje riaditeľ marketingu Prvej stavebnej sporiteľne Martin Ranuša, prečo možná škodlivosť bilbordov pri cestách pre nich zatiaľ nie je témou.

Čím škodia:
  • odpútavajú pozornosť vodičov od riadenia a sledovania dopravného značenia,
  • náraz do bilbordov môže zhoršiť následky havárií,
  • bránia vo výhľade na okolie.

„Poskytujeme telekomunikačné služby. Nevlastníme mediálne plochy, nepatríme medzi najväčších inzerentov na bilbordových plochách a rovnako ani nerealizujeme ich výstavbu. Kontaktujte mediálne agentúry,“ odpísal hovorca Orangeu Richard Fides.

„Plochy pri cestách sú najžiadanejšie, pretože bilbordy pri cestách majú oslovovať cieľovú skupinu, ktorá sa pohybuje alebo prepravuje,” hovorí Blanka Peschlová z bilbordovej spoločnosti euroAWK, ktorej patrí osemdesiat percent bilbordov pri cestách.

Allianz Slovenská poisťovňa, ktorá patrí medzi najväčšie spoločnosti poisťujúce škody pri dopravných nehodách, na otázky k bilbordom neodpovedala.

V Česku sťahujú reklamu

Česká kampaň „Zodpovedné firmy neinzerujú na nebezpečných bilbordoch” upozorňuje na riziká, ktoré so sebou táto forma inzercie prináša. Pripravili ju neziskovka Acta non verba a portál nechceme-billboardy.cz, ktorý upozorňuje, že pred voľbami firmy výhodne prenajímajú plochy politickým stranám.

Myšlienku podporilo niekoľko veľkých firiem vrátane mobilného operátora Vodafone.

„K prvému júlu sme stiahli všetky reklamné plochy z bezprostrednej blízkosti ciest do bezpečnejších miest, ktoré neznižujú pozornosť vodičov. Išlo približne o 20 až 30 percent všetkých našich bilbordov,” povedala hovorkyňa Alžbeta Wienfurtová. Spoločnosť chce takto motivovať ďalšie veľké firmy.

Na Slovensku sa podobne k bilbordom stavia Peugeot Slovakia. „Máme rovnaký názor. Nielen zhoršujú výhľad, ale celková ponuka je nesúrodá - rôzne formáty, veľmi prácny výber, potrebný neustály monitoring kvality prenajatých plôch - čo je celkovo veľmi neefektívne,” odpísala PR manažérka Peugeotu Ivana Orvivská.

V Slovenskej sporiteľni tvrdia, že dbajú, aby vizuál reklamy nerozptyľoval vodičov. „Vyhýbame sa signálnym farbám či kontroverzným vizuálom, ktoré by mohli vodičov rušiť a odpútavať ich pozornosť,” povedal hovorca banky Štefan Frimmer.

Chýbajú štatistiky

Odborník na reklamu Pavel Horňák z Katedry marketingovej komunikácie Univerzity Komenského v Bratislave hovorí, že tento problém by sa mal dostať do podobnej roviny, ako je fajčenie.

„Ľudia by mali byť hrdí na tých, čo bojujú proti tomu, čo im škodí. Sociálna reklama, spoločenská zodpovednosť firiem a etická stránka reklamy nadobúda našťastie aj u nás stále väčší význam, hoci ju peniaze často 'prevalcujú',” zhodnotil kampaň Horňák.

Firmy sa pri argumentácii, prečo inzerujú popri cestách, odvolávajú na nepodložené argumenty o príčinách dopravných nehôd.

„Pri zadávaní outdoorových kampaní spolupracujeme výhradne s renomovanými spoločnosťami poskytujúcimi tieto služby. Žiadna z nich nás doteraz neinformovala o konkrétnom prieskume, resp. štatistikách, ktoré by potvrdili túto skutočnosť a nedisponujeme ani iným podobným nezávislým prieskumom,” odpísala Hana Šimková z Heineken Slovensko.

Polícia údaje o počte nehôd spôsobených nepozornosťou vodiča pre okolitú reklamu alebo nehôd so statickou prekážkou, akou je bilbord, nevedie. V Česku polícia za posledný rok zaznamenala vyše dvanásťtisíc nehôd s 88 usmrteniami v dôsledku nepozornosti vodiča.

„Polícia v rubrike zrážka s pevnou prekážkou eviduje 16 894 havárií a 187 mŕtvych,“ upozorňuje Acta non verba. Z prepočtov im vychádza, že ročne po zrážke s bilbordom zahynie desať ľudí.

Nelegálne bilbordy zvýraznia čiernou stužkou

Len na najväčšom slovenskom sídlisku evidujú približne štyridsať percent nelegálne postavených bilbordov.

BRATISLAVA. Petržalka, hlavné mesto Bratislava či Žilina vyhlásili vojnu nelegálne stojacim reklamným plochám.

„V našej evidencii je celkovo vyše 500 reklamných zariadení na pozemkoch, väčšina je pri cestách. Ďalších tristo visí na objektoch. Nelegálnych je zhruba 40 percent,” povedala hovorkyňa Petržalky Mária Grebeňová-Laczová. Petržalka ako jediná mestská časť má spracovaný pasport všetkých reklamných zariadení, ktorý chce zdigitalizovať, a tak kontrolovať tieto plochy.

„Najskôr chceme vyzvať majiteľov nelegálnych plôch, aby bilbordy odstránili. Ak tak sami nespravia, zrejme previažeme tieto plochy čiernymi stuhami, aby všetci videli, čia reklama je na čiernych bilbordoch,” dodala hovorkyňa.

Petržalke to komplikuje situáciu, pretože väčšina takýchto čiernych stavieb je na pozemkoch hlavného mesta.

„Mesto Bratislava pripravuje kompletný monitoring reklamných plôch na jeho pozemkoch a na základe vyhodnotenia pripraví smernicu, ktorá bude zahŕňať aj pokuty pre majiteľov čiernych reklamných plôch,” povedal Michal Stuška z bratislavského magistrátu.

Primátor Žiliny Igor Choma tvrdí, že mesto je preplnené bilbordmi, a preto sa rozhodli zvýšiť cenu za prenájom pozemkov, na ktorých plochy stoja.

Staré zmluvy mesto už vypovedalo, nové ceny za prenájom budú približne desaťnásobne vyššie. Tie majú vykryť po poklese počtu bilbordov znížené príjmy do mestskej pokladnice.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 8 128
  2. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 7 526
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 328
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 7 085
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 091
  6. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 5 214
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 090
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 3 912
  9. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 069
  10. 5 krokov k vlastnému bývaniu 2 994

Téma: Billboardy pri ceste


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Kuriózny zločin spred 50 rokov ožíva vďaka novinárovi Romanovi Kaliskému

Vlastnú susedu chcela utopiť v odpadovej šachte, napokon dostala 6 rokov.

TECH

Objavili prepojenie medzi autizmom u vnúčat a fajčením v tehotenstve

Fajčenie môže ohroziť aj vaše vnúčatá.

ŠPORT

Slováci porazili Nórov, opäť im dali tri góly

Slováci si udržali čisté konto.

Neprehliadnite tiež

Peugeot zverejnil slovenské ceny sedemmiestneho SUV 5008, začína na 21 790 eurách

Automobilka sa netají tým, že 5008 ide po krku Škode Kodiaq.

AKTUALIZOVANÉ

Zápcha z Bratislavy po Blatné vodičov zdržala na skoro dve hodiny

V hlavnom meste sa stali viaceré nehody, v Čadci zalialo cesty.

Počas víkendu polícia uzavrie úsek diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou

Nad diaľnicou budú osádzať nosníky novej križovatky Blatné.

Škoda predstavuje SUV Karoq, nástupcu Yetiho

Prekapotovaný Seat Ateca dostal najmodernejšie technológie.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop