SME
Sobota, 4. február, 2023 | Meniny má Veronika

Bilbord pri ceste môže aj škodiť

Bilbordom sa vyčíta, že rozptyľujú pozornosť vodičov a pri haváriách zvyšujú riziko obetí.

Od bilbordových firiem si kupujeme plochy, ktoré museli byť postavené legálne, hovoria zadávatelia reklamy.Od bilbordových firiem si kupujeme plochy, ktoré museli byť postavené legálne, hovoria zadávatelia reklamy. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Pri rozhodnutí firiem, či umiestniť reklamu na bilbord blízko cesty, môže v budúcnosti viac ako doteraz hrať úlohu, že bilbordy sú časťou verejnosti vnímané ako nepríjemné, škaredé a nebezpečné.

V Česku sa do kampane za obmedzenie reklamy pri cestách zapojili aj niektoré veľké značky. Slovenskí zadávatelia reklamy hovoria, že zodpovednosť za umiestnenie bilbordu je vždy na špecializovanej firme a exaktné dôkazy o škodlivosti bilbordov nie sú.

Bilbordy sú v poriadku

„Na Slovensku neexistuje relevantný prieskum, ktorý by dokazoval, že outdoorové reklamy zhoršujú výhľad a odpútavajú pozornosť pri cestách,” vysvetľuje riaditeľ marketingu Prvej stavebnej sporiteľne Martin Ranuša, prečo možná škodlivosť bilbordov pri cestách pre nich zatiaľ nie je témou.

Čím škodia:
  • odpútavajú pozornosť vodičov od riadenia a sledovania dopravného značenia,
  • náraz do bilbordov môže zhoršiť následky havárií,
  • bránia vo výhľade na okolie.

„Poskytujeme telekomunikačné služby. Nevlastníme mediálne plochy, nepatríme medzi najväčších inzerentov na bilbordových plochách a rovnako ani nerealizujeme ich výstavbu. Kontaktujte mediálne agentúry,“ odpísal hovorca Orangeu Richard Fides.

„Plochy pri cestách sú najžiadanejšie, pretože bilbordy pri cestách majú oslovovať cieľovú skupinu, ktorá sa pohybuje alebo prepravuje,” hovorí Blanka Peschlová z bilbordovej spoločnosti euroAWK, ktorej patrí osemdesiat percent bilbordov pri cestách.

Allianz Slovenská poisťovňa, ktorá patrí medzi najväčšie spoločnosti poisťujúce škody pri dopravných nehodách, na otázky k bilbordom neodpovedala.

V Česku sťahujú reklamu

Česká kampaň „Zodpovedné firmy neinzerujú na nebezpečných bilbordoch” upozorňuje na riziká, ktoré so sebou táto forma inzercie prináša. Pripravili ju neziskovka Acta non verba a portál nechceme-billboardy.cz, ktorý upozorňuje, že pred voľbami firmy výhodne prenajímajú plochy politickým stranám.

Myšlienku podporilo niekoľko veľkých firiem vrátane mobilného operátora Vodafone.

„K prvému júlu sme stiahli všetky reklamné plochy z bezprostrednej blízkosti ciest do bezpečnejších miest, ktoré neznižujú pozornosť vodičov. Išlo približne o 20 až 30 percent všetkých našich bilbordov,” povedala hovorkyňa Alžbeta Wienfurtová. Spoločnosť chce takto motivovať ďalšie veľké firmy.

Na Slovensku sa podobne k bilbordom stavia Peugeot Slovakia. „Máme rovnaký názor. Nielen zhoršujú výhľad, ale celková ponuka je nesúrodá - rôzne formáty, veľmi prácny výber, potrebný neustály monitoring kvality prenajatých plôch - čo je celkovo veľmi neefektívne,” odpísala PR manažérka Peugeotu Ivana Orvivská.

V Slovenskej sporiteľni tvrdia, že dbajú, aby vizuál reklamy nerozptyľoval vodičov. „Vyhýbame sa signálnym farbám či kontroverzným vizuálom, ktoré by mohli vodičov rušiť a odpútavať ich pozornosť,” povedal hovorca banky Štefan Frimmer.

Chýbajú štatistiky

Odborník na reklamu Pavel Horňák z Katedry marketingovej komunikácie Univerzity Komenského v Bratislave hovorí, že tento problém by sa mal dostať do podobnej roviny, ako je fajčenie.

„Ľudia by mali byť hrdí na tých, čo bojujú proti tomu, čo im škodí. Sociálna reklama, spoločenská zodpovednosť firiem a etická stránka reklamy nadobúda našťastie aj u nás stále väčší význam, hoci ju peniaze často 'prevalcujú',” zhodnotil kampaň Horňák.

Firmy sa pri argumentácii, prečo inzerujú popri cestách, odvolávajú na nepodložené argumenty o príčinách dopravných nehôd.

„Pri zadávaní outdoorových kampaní spolupracujeme výhradne s renomovanými spoločnosťami poskytujúcimi tieto služby. Žiadna z nich nás doteraz neinformovala o konkrétnom prieskume, resp. štatistikách, ktoré by potvrdili túto skutočnosť a nedisponujeme ani iným podobným nezávislým prieskumom,” odpísala Hana Šimková z Heineken Slovensko.

Polícia údaje o počte nehôd spôsobených nepozornosťou vodiča pre okolitú reklamu alebo nehôd so statickou prekážkou, akou je bilbord, nevedie. V Česku polícia za posledný rok zaznamenala vyše dvanásťtisíc nehôd s 88 usmrteniami v dôsledku nepozornosti vodiča.

„Polícia v rubrike zrážka s pevnou prekážkou eviduje 16 894 havárií a 187 mŕtvych,“ upozorňuje Acta non verba. Z prepočtov im vychádza, že ročne po zrážke s bilbordom zahynie desať ľudí.

Nelegálne bilbordy zvýraznia čiernou stužkou

Len na najväčšom slovenskom sídlisku evidujú približne štyridsať percent nelegálne postavených bilbordov.

BRATISLAVA. Petržalka, hlavné mesto Bratislava či Žilina vyhlásili vojnu nelegálne stojacim reklamným plochám.

„V našej evidencii je celkovo vyše 500 reklamných zariadení na pozemkoch, väčšina je pri cestách. Ďalších tristo visí na objektoch. Nelegálnych je zhruba 40 percent,” povedala hovorkyňa Petržalky Mária Grebeňová-Laczová. Petržalka ako jediná mestská časť má spracovaný pasport všetkých reklamných zariadení, ktorý chce zdigitalizovať, a tak kontrolovať tieto plochy.

„Najskôr chceme vyzvať majiteľov nelegálnych plôch, aby bilbordy odstránili. Ak tak sami nespravia, zrejme previažeme tieto plochy čiernymi stuhami, aby všetci videli, čia reklama je na čiernych bilbordoch,” dodala hovorkyňa.

Petržalke to komplikuje situáciu, pretože väčšina takýchto čiernych stavieb je na pozemkoch hlavného mesta.

„Mesto Bratislava pripravuje kompletný monitoring reklamných plôch na jeho pozemkoch a na základe vyhodnotenia pripraví smernicu, ktorá bude zahŕňať aj pokuty pre majiteľov čiernych reklamných plôch,” povedal Michal Stuška z bratislavského magistrátu.

Primátor Žiliny Igor Choma tvrdí, že mesto je preplnené bilbordmi, a preto sa rozhodli zvýšiť cenu za prenájom pozemkov, na ktorých plochy stoja.

Staré zmluvy mesto už vypovedalo, nové ceny za prenájom budú približne desaťnásobne vyššie. Tie majú vykryť po poklese počtu bilbordov znížené príjmy do mestskej pokladnice.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  2. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  3. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  4. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  5. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  6. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  7. Dodajte vašej pokožke šťavu
  8. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  1. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  2. Tím súťažného kvízu Riskuj! vyráža za fanúšikmi do Košíc
  3. Viete, kto je Najzamestnávateľ vo finančných službách?
  4. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  5. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  8. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 12 973
  2. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 3 796
  3. Dodajte vašej pokožke šťavu 3 064
  4. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 212
  5. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 1 805
  6. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 797
  7. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 1 501
  8. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 1 101
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

DS 9 E-Tense 4x4

Výkon aj výbava na prvý pohľad vyzerajú lákavo.


14 h
Budúce modely Peugeotu už rátajú s dlhšou životnosťou.

Nová éra áut je už teraz vo vývoji.


3. feb
Lightyear 0

Od decembra vzniklo len zopár kusov.


2. feb

Ročnú na jar zrušia, neskôr pribudne jednodňová.


a 1 ďalší 1. feb

Blogy SME

  1. Soňa Kallová: To najťažšie na záver. Národný park Mt. Kenya (UNESCO). Mt. Kenya verzus Kilimandžáro.
  2. Jozef Kozár: Výber z výskumu Marsu: Január 2023
  3. Martin Šuraba: Hrobárov almanach
  4. Robert Štepaník: diel 82 - rubrika: moje najhranejšie (v septembri 2022) - časť 2
  5. Ján Škerko: „Múdry“ Sulík spoluvytváral negatívny obraz o Matovičovi a dal ho „dole“
  6. Aliancia NIE RAKOVINE: Svetový deň proti rakovine
  7. Alec Borový: Autonómne systémy ako budúcnosť slovenskej armády
  8. Tupou Ceruzou: Iveta
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 7 239
  2. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 7 051
  3. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 4 048
  4. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 3 953
  5. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 3 450
  6. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 3 129
  7. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 2 623
  8. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 2 544
  1. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  2. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  3. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  5. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  8. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
SkryťZatvoriť reklamu