V automobilke Hyundai sa v poslednom čase veľa deje. Zmenili slogan, zatrúbili do útoku v strednej triede a to je ešte stále ticho pred búrkou v porovnaní s modelovou ofenzívou, ktorú pripravujú na najbližšie dva roky a ktorú štartuje práve predstavená vlajková loď i40.
LARVIK. O budúcnosti značky na našom kontinente nám v neformálnej atmosfére bielej noci na pobreží nórskeho prístavného mesta Larvik počas jazdnej prezentácie modelu i40 rozprával Allan Rushforth, viceprezident a generálny riaditeľ Hyundai Motor Europe.
Môžete v krátkosti vysvetliť pointu nového slogana Hyundai „Nové myslenie. Nové možnosti“?
Museli sme sa posunúť ďalej. Keď sme začínali, náš úspech spočíval v ponuke áut vysokej kvality s prelomovou hodnotou za nízku cenu. Úspech značky Hyundai v posledných rokoch je tiež výsledkom vstupu na nové trhy, budovania nových fabrík po celom svete a aby som bol úprimný, veľmi ma teší, že naše podnikanie s autami sa úspešne posunulo z obchodovania založeného predovšetkým na cene k obchodu založenom na hodnote produktu.
Teraz dozrel čas postúpiť na ďalšiu úroveň a pokúsim sa na to veľmi opatrne použiť slovo prémium. To znamená, že našej značke musíme vdýchnuť vyššiu pridanú hodnotu, aby sme boli schopní investovať do ďalších produktov a vstupovať v budúcnosti do nových segmentov.
Proces, akým budeme v budúcnosti uvádzať nové produkty na trh bude úplne iný ako v minulosti. Musíme dodať značke viac emócií. Chceme ponúkať modely, ktoré si klientov získajú už na prvý pohľad a oni si ich kúpia, pretože sa im páčia a nie preto, že sú lacné.
„Nové myslenie. Nové možnosti.“ Je slogan, ktorý sumarizuje o čom naša značka je a akou by sme ju chceli mať v budúcnosti - jednoduchšie napredujúca, priamočiara inovatívna a kreatívna.
Ako chcete urobiť značku Hyundai viac emotívnou? Slovo emócie a prémiovosť používajú v poslednom čase aj predstavitelia iných, v minulosti ľudových značiek ako napr. Škoda a Citroën. Navyše športovejšou a teda aj emotívnejšou v rámci koncernu Hyundai je Kia....
Je to celkom jednoduché. Odpoveď vám dajú naše autá. Keď som začínal v tejto firme pred štyrmi rokmi, predávali sme modely Atos, Getz, Sonata a pozrite sa na našu dnešnú modelovú skladbu - i40, ix35 a ix20 sú výsledkom nášho štylistického jazyka, ktorý nazývame fluidický dizajn.
Skvelý dizajn robí naše autá atraktívnejšími, vyvoláva v ľuďoch túžbu posadiť sa do nich, jazdiť v nich a vlastniť ich už nielen preto, že sú najdostupnejšie v segmente. Začali sme ponúkať autá s dobrým pomerom ceny a hodnoty, nízkymi emisiami a zároveň atraktívne po dizajnérskej stránke.
Nemyslíte si, že je trochu kontraproduktívne, aby dve značky jedného koncernu ponúkali rovnaké modely ako Hyundai ix35/Kia Sportage a súperili medzi sebou ako dvaja najvážnejší konkurenti?
Myslím si, že zdravá konkurencia je jednou z ciest rastu, ale tiež produktové stratégie značiek Kia a Hyundai sú výrazne rozdielne pri modeloch i30 a cee´d ako v prípade globálnych modelov ix35 a i40.
Mám zato, že sme dosiahli významnú diferenciáciu produktov, ktorá nám pomohla oveľa jednoduchšie dosiahnuť zaujímavé celosvetové predajné čísla.
Sportage a ix35 sú dobrým príkladom globálnych modelov, ktoré číslami predaja hravo vrátili investície do rozdielnych interiérov, textílií a odlišne naladených motorov a podvozkov. V podmienkach výlučne európskych modelov ako ix20 a Venga sa návratnosť investícií dosahuje oveľa ťažšie, preto sa tiež ťažšie presadzuje čo najväčšia diferenciácia.
Pri ix20 a Venge sme sa veľa naučili a som presvedčený, že globálne modely ix35 a Sportage si navzájom môžu pomôcť k úspechu a spolu dosiahnuť pre koncern veľký trhový podiel v segmente SUV.
Typickým zákazníkom modelu i40 je pre vás muž vo veku 40 až 45 rokov, obvykle s deťmi a často využívajúci auto na podnikanie aj cestovanie s rodinou. To je dôvod, prečo ste v Európe uviedli ako prvý kombík a až potom bude nasledovať sedan?
Nie. Ak sa pozeráme na európsky trh, tak viac ako polovica, myslím že je to asi 62%, tvoria kombíky. Ale už polovica európskeho trhu je príjemné číslo. V niektorých krajinách, napríklad v Nemecku, je tento podiel ešte väčší – 75 až 80%.
Bol to spôsob ako čo najrýchlejšie naštartovať naše predaje v tomto segmente a opačnou stratégiou uvedenia oboch karosárskych verzií si získať väčšiu pozornosť.
Model i40 perfektne kombinuje štyri prvky, ktoré reprezentujú základné hodnoty značky Hyundai: praktickosť, výkon, účinnosť a dizajn. Naši dizajnéri a konštruktéri vytvorili automobil, zhmotňujúci to, čo európski zákazníci hľadajú v strednej triede.
Zmení podľa vás i40 trh strednej triedy v Európe, tak ako sa to podarilo i30 a ix35?
Podľa mňa viac zmení nás, než samotný trh alebo zákazníka, teda vnímanie našej značky z pohľadu zákazníka. Objektívne treba priznať, že s modelom Sonata sme doposiaľ neboli silným súperom pre našich konkurentov v tomto segmente na európskom trhu.
Každý majiteľ modelu i40 bude pre nás víťazstvom a veríme, že viac ako polovica z nich budú flleetoví klienti prichádzajúci od konkurencie. Zároveň to bude pre nás veľký test, či sme schopní uspokojiť nároky a požiadavky klientov, ktorí v minulosti nikdy neprišli so značkou Hyundai do kontaktu.
Akým smerom sa bude rozvíjať modelové portfólio značky? Pred dvoma rokmi na tlačovej konferencii pred autosalónom vo Frankfurte ste avizovali tri nové vany. Jedným z nich je ix20. Kde sú ďalšie dva?
Povedali sme dva až tri. Jeden máme. Na druhý sa ťažko odpovedá, lebo už dávno tu mal byť. Chceli sme ho uviesť koncom minulého roka, ale problém je, že nevieme nájsť pre neho výrobnú kapacitu.
Všetky naše fabriky sú plne vyťažené. Veľmi ma to mrzí, pretože je to nádherné, fenomenálne auto, ale nevieme nájsť pre neho fabriku.
Aké veľké je to auto? Bude to skôr konkurent modelov Touran, Zafira a Grand Scénic alebo je to súper pre Sharan a Galaxy?
Ide o segment C, čiže kompaktný MPV.
A čo tak malé SUV, menšie než ix35? Veľa výrobcov sa teraz zameriava týmto smerom...
Sledujeme tento priestor (úsmev).
Pomaly by ste potrebovali tiež nahradiť svoj najväčší SUV model iX55 a aj Santa Fe má svoj vek...
Výborné otázky, na ktoré vám odpovieme v najbližších troch rokoch.
Oba modely dostanú nástupcu alebo ich nahradíte jedným?
O tom sa práve teraz rozhoduje. Keď ma navštívite na autosalóne vo Frankfurte, budem vám vedieť povedať viac.
Takže, koľko nových modelov môžeme očakávať v najbližšej budúcnosti?
Nedávno som to práve počítal. V najbližších dvoch rokoch uvedieme desať úplne nových modelov alebo nových verzií. Modelová ofenzíva je jedným z našich nosných pilierov, na ktorom chceme stavať v najbližších rokoch.
Ale rovnako chceme budovať hodnotu značky. Zoberte si napr. uplynulých 15 mesiacov. Všetci očakávali, že naše predaje pôjdu dolu, my sme však naopak ďalej rástli, aj napriek kríze.
Nepadli sme vďaka dvom faktorom. Prvým je model ix35. Očakávali sme, že vlani predáme asi 30.000 kusov a dostali sme viac než 100.000 objednávok. Ďalším faktorom je model i30, ktorého odbyt päť rokov neustále rastie.
Aké sú teda vaše obchodné ambície na najbližšie roky?
V roku 2008 sme mali 1.8% trhový podiel, predvlani 2.4%, vlani 2.6% a tento rok chceme dosiahnuť 3%. To aj napriek nášmu predpokladu, že celoeurópsky trh sa tento rok zmenší o 2,7% na 13,4 mil áut.
My tu proste chceme tento rok predať 400.000 vozidiel. V strednodobom horizonte, teda do roku 2013 chceme náš podiel zvýšiť na 5% a odbyt z vlaňajších 358.284 na 500.000 áut, čo je nárast o 40%.
Ako mienite tento ambiciózny plán uskutočniť?
Najväčšiu úlohu v ňom zohrá náš európsky závod v Nošoviciach, kde teraz vyrábame 200.000 áut ročne. Od 1. júla t. r. sme tam už presunuli výrobu veľmi žiadaného modelu ix35 zo závodu Kia Motors v Žiline a naopak na Slovensko sme odsťahovali produkciu malého MPV Venga.
Do konca tohto roka. tak zvýšime produkciu v Nošoviciach na plánovaných 300.000 áut, čím už 60% našich modelov predávaných v Európe bude pochádzať z ČR.
Autor: Zhováral sa Michal Karpat