BRATISLAVA. Naše cesty sú v týchto dňoch o čosi nebezpečnejšie, upozorňujú poisťovne aj polícia. Na poliach je žatva a po cestách sa presúvajú masívne kombajny či traktory s vlečkami. Keď skončia na jednom poli, náhlia sa na ďalšie, a to sa bez presunov po cestách nezaobíde.
Správa Allianz–Slovenskej poisťovne opisuje, ako vyzerá bežná nehoda, takto: Vodič traktora s vlečkou odbočuje z hlavnej cesty na vedľajšiu, nedá však prednosť v jazde a začne odbočovací manéver v čase, keď ho predbieha iné vozidlo.
Sú to veľké stroje Nehodovosť Rok 2010 podľa Allianzu
Poisťovňa evidovala 433 poistných udalostí s účasťou poľnohospodárskych strojov. Až 340 (78 %) zavinili vodiči traktorov či kombajnov. Výška škôd spôsobená farmármi presiahla 291-tisíc eur.
Najväčšia poisťovňa u nás zaznamenala vlani 433 poistných udalostí poľnohospodárskych vozidiel, až 340 mali zaviniť vodiči traktorov či kombajnov. Škody sa vyšplhali na takmer tristotisíc eur.
Polícia eviduje samostatne iba traktory, vlani zavinili 57 nehôd. Vyhasli pri nich dva životy, štyria ľudia sa zranili ťažko. V jedenástich prípadoch vodiči pili alkohol.
„V období zvýšeného pohybu poľnohospodárskych strojov na cestách by vodiči motorových vozidiel mali zvýšiť opatrnosť. Stroje môžu zasahovať aj do vedľajších jazdných pruhov, s väčšími rozmermi treba rátať aj pri ich obchádzaní či predchádzaní,“ upozorňuje vodičov Michal Slivka z policajného prezídia.
Nehody s poľnohospodárskymi strojmi majú zvyčajne podobný scenár. Centrum Allianzu pre technológie analyzovalo tisíc takýchto nehôd v Nemecku. Až k 40 percentám havárií prišlo pri otáčaní mechanizmov na ceste, za ďalších takmer 30 percent môže nedanie prednosti sprava alebo pri vychádzaní z vedľajšej cesty na hlavnú.
Podľa testov, ktoré centrum robilo, sú pri zrážke s poľnohospodárskymi vozidlami ohrozenou skupinou najmä motocyklisti.
„Motocyklista, ktorý sa zrazí s traktorom pri rýchlosti 70 kilometrov za hodinu, nemá prakticky šancu na prežitie. Riziko usmrtenia pri nehode s traktorom je štyrikrát vyššie, ako keby sa zrazil s osobným automobilom,“ píše sa v správe.
Nebezpečné kľučkovanie Naši farmári upozorňujú, že aj vodiči poľnohospodárskych áut sa na cestách stretávajú s neohľaduplnosťou.
„Často medzi nimi kľučkujú aj na neprehľadných miestach a kolízii sa potom nedá zabrániť. Vinný je však poľnohospodár, lebo sa povie, že kolesom kombajnu o dvadsať centimetrov presahoval čiaru,“ hovorí bývalý predseda Slovenskej poľnohospodárskej komory Ivan Oravec.
Poľnohospodári preto vodičov prosia o trpezlivosť. „Žatva znamená presuny kombajnov nielen z poľa na pole, ale aj medzi východom a západom, medzi juhom a Liptovom či medzi Českom a Slovenskom. Bez toho, aby sme chodili po cestách, nie sme schopní zabezpečiť žatevné práce,“ vraví Oravec.
Termín žatvy sa líši podľa lokality. Žať začínajú kombajny zväčša koncom júna na Žitnom ostrove, končia v polovici septembra v severných Čechách.
Ako sa správať
Rýchlosť poľnohospodárskych strojov je omnoho nižšia, ako sme zvyknutí pri bežných vozidlách. Keď ich vodič pred sebou zbadá, mal by dbať na bezpečný odstup a dostatok času na dobrzdenie. Treba počítať s tým, že môžu odbočiť znenazdajky, vjazd do poľa zväčša bežní vodiči nevnímajú ako odbočku. Ak odbočujú vľavo, hrozí skríženie dráh. Pri prechádzaní cez oblasť, kde prebieha žatva, treba pri vychádzajúcich vozidlách spoza stromov predvídať, že môže ísť o dlhšiu súpravu. Nechať si väčší odstup aj pre odletujúce kamene a hlinu, ktoré môžu rozbiť okno. Stroje nezriedka znečisťujú cestu a povrch môže byť šmykľavejší a náročnejší na dobrzdenie. Keďže sú širšie, zacláňajú vo výhľade. Obiehanie si radšej treba nechať na rovnejší prehľadnejší úsek. Dodržiavať disciplínu pri obiehaní. Keď sa vytvorí kolóna, nepredbiehať a počkať si, kým autá pred vami predbehnú kombajn. Inak hrozí riziko, že sa osobné autá pri predbiehaní zrazia. Rasťo Chvála
Vodič: ľudí veľký stroj na ceste často zaskočí
Cesty brázdi na kombajne aj MICHAL BALUŠÍK zo súkromnej farmy v Domaniži.
Ako dlho jazdíte na kombajne?
„Štyri roky, odkedy môžem mať papiere.“
Po akých cestách?
„Iba po ceste II. triedy medzi Považskou Bystricou a Rajcom. Máme staré nemecké kombajny, rok výroby 1985, takže nechodíme vypomáhať na dolniaky ako farmári s novými strojmi.“
Koľko denne prejdete po cestách?
„Asi 15 kilometrov.“
To asi stačí, aby vám hrozilo riziko havárie.
Samozrejme. Kombajn je veľký a ide pomaly, takže ak sa vám objaví v zákrute, ťažko ste ho mohli predvídať. Preto vždy chodíme so sprievodom, ktorý signalizuje, že ide niečo pomalé. Často sme tým predišli krízovej situácii, ku ktorej by v zákrutách mohlo dôjsť.“
Kde je sprievodné auto?
„Pred nami jazdí Peugeot s majákom, ktorý bliká autám oproti, vzadu je liazka alebo traktor s výstražnými svetlami a trojuholníkom.“
Čo vodičom robí pri stretnutí s vami problém?
„Sú prekvapení, keď kombajn zrazu uvidia pred sebou. Niektorí nie sú zvyknutí reagovať v krízových situáciách a majú problém dobrzdiť. Stalo sa nám však aj to, že nás jeden blázon obiehal do zákruty cez plnú čiaru a oproti nemu sa vyvalil kamión. Našťastie to strhol do poľa. Osobné auto ani nezastavilo.“
Ako sa správajú vodiči?
„Poznám to z oboch strán. Keď idem na kombajne, vidím, že mnohí sú neohľaduplní a nervózni. Na druhej strane, keď som v osobnom aute, viem to pochopiť, je uponáhľaná doba a každý sa niekam ponáhľa.“
Allianz tvrdí, že väčšinu nehôd spôsobia farmári. Čím si to vysvetľujete?
„Zdá sa mi to skreslené. Aj keď chybu spraví vodič osobného auta, poisťovne ju môžu prisúdiť poľnohospodárovi, lebo nemal sprievod, alebo predpisové osvetlenie. Kombajny jazdia väčšinou do 25 kilometrov za hodinu, pri takej rýchlosti sa robí chyba ťažko.“
Nemôže pri kolíziách hrať úlohu únava? Zrejme robíte celý deň v úpeku.
„V starých strojoch máme len vetrák, ale väčšina kombajnistov už má v kabíne klimatizáciu či rádio. Ale je to únavná práca.“
(mp)