BRATISLAVA. Väčšina nových modelov automobilov absolvuje stovky kilometrov alebo nárazových testov skôr, než fyzicky vznikne. Technici dnes dokážu vďaka počítačom simulovať desiatky kolíznych situácií, ktoré by inak museli pracne skúmať na reálnych prototypoch. Na niektoré typy skúšok je však aj virtuálna realita prikrátka.
Na skutočné počasie sa nedá spoľahnúť
Medzi ne patrí testovanie odolnosti áut voči rôznym klimatickým podmienkam. Prototypy noviniek preto možno stretnúť v najodľahlejších kútoch sveta, kde ich testovací jazdci podrobujú záťaži v horúčavách či ukrutných mrazoch.
„Ani v arktických častiach Švédska nie sú teploty v zime také nízke, aké by sme potrebovali. Rovnako sa vždy nemôžeme spoľahnúť na extrémne horúčavy v púšti Death Valley. Preto sme postavili dva nové klimatické veterné tunely,“ povedal Thomas Weber, zodpovedný za výskum skupiny Mercedes-Benz Cars.
V nemeckom Sindelfingene - na ploche 70 x 60 metrov, v budove vysokej 18 metrov - vznikli dva klimatické tunely - „horúci“ a „chladný“. Počas relatívne krátkej doby v jednotlivých komorách vypukne snehová búrka, tropický lejak alebo hurikán. Skúšané auto môže napriek tomuto nečasu na dynamometri dosiahnuť rýchlosť až 265 km/h.
Umelým Slnkom hýbu podľa potreby
V takzvanom horúcom tuneli je možné meniť teplotu od +10 do +60 stupňov Celzia. Slnečný svit imituje 32 lámp, intenzita svetla dopadajúca na meter štvorcový sa dá meniť v rozmedzí 200 až 1200 wattov. Poloha svetelných zdrojov nie je pevná. Ich pootáčaním sa napodobňuje pohyb Slnka počas dňa.
Technici tiež dokážu simulovať teplo sálajúce z povrchu vozovky (od +50 do +70 stupňov Celzia). Relatívna vlhkosť vzduchu sa pohybuje v rozsahu 5 až 95 percent.
Dynamometer má premenlivý odpor. V improvizovaných stúpaniach pri vysokých teplotách preverí účinnosť chladiaceho systému i klimatizácie v aute. Počas zjazdov dostanú zabrať najmä brzdy.
V laboratóriu sa pripravia na skutočný svet
V „chladnom“ tuneli na počkanie zavládne pravá zimná idylka, prípadne snehová búrka s rýchlosťou vetra až 200 km/h. Teplotné rozhranie sa pohybuje od -40 do +40 stupňov Celzia. Mercedes pri teplotách nad nulou pozoruje, ako sa jednotlivé tesnenia vysporiadajú so silnou búrkou. Zariadenie tunela dovolí spustiť na plochu jedného metra štvorcového za hodinu 80 litrov vody.
Konštruktéri tiež prostredníctvom špeciálnej kvapaliny skúmajú, kde všade sa na aute usadzujú nečistoty. Vozidlo ňou najprv postriekajú a následne pomocou UV lampy hľadajú jej zvyšky na rôznych častiach karosérie či podvozka.
„Klimatické veterné tunely nie sú náhradou za tradičné testy v reálnom svete. Vďaka nim ale môžeme odštartovať jazdné skúšky noviniek omnoho lepšie pripravení,“ skonštatoval Ulrich Mellinghoff, riaditeľ vývoja bezpečnostných prvkov Mercedes-Benz.
Autor: fg