SME
Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky
GARÁŽ

Mercedes ovláda počasie, aby zdokonalil svoje autá

Snehová víchrica, tropické horúčavy alebo hurikán? Dva klimatické veterné tunely v nemeckom Sindelfingene dovolia testovať autá prakticky za akéhokoľvek počasia a v rýchlostiach až 265 km/h.

(Zdroj: Mercedes-Benz)

BRATISLAVA. Väčšina nových modelov automobilov absolvuje stovky kilometrov alebo nárazových testov skôr, než fyzicky vznikne. Technici dnes dokážu vďaka počítačom simulovať desiatky kolíznych situácií, ktoré by inak museli pracne skúmať na reálnych prototypoch. Na niektoré typy skúšok je však aj virtuálna realita prikrátka.

Na skutočné počasie sa nedá spoľahnúť

Medzi ne patrí testovanie odolnosti áut voči rôznym klimatickým podmienkam. Prototypy noviniek preto možno stretnúť v najodľahlejších kútoch sveta, kde ich testovací jazdci podrobujú záťaži v horúčavách či ukrutných mrazoch.

„Ani v arktických častiach Švédska nie sú teploty v zime také nízke, aké by sme potrebovali. Rovnako sa vždy nemôžeme spoľahnúť na extrémne horúčavy v púšti Death Valley. Preto sme postavili dva nové klimatické veterné tunely,“ povedal Thomas Weber, zodpovedný za výskum skupiny Mercedes-Benz Cars.

V nemeckom Sindelfingene - na ploche 70 x 60 metrov, v budove vysokej 18 metrov - vznikli dva klimatické tunely - „horúci“ a „chladný“. Počas relatívne krátkej doby v jednotlivých komorách vypukne snehová búrka, tropický lejak alebo hurikán. Skúšané auto môže napriek tomuto nečasu na dynamometri dosiahnuť rýchlosť až 265 km/h.

Umelým Slnkom hýbu podľa potreby

V takzvanom horúcom tuneli je možné meniť teplotu od +10 do +60 stupňov Celzia. Slnečný svit imituje 32 lámp, intenzita svetla dopadajúca na meter štvorcový sa dá meniť v rozmedzí 200 až 1200 wattov. Poloha svetelných zdrojov nie je pevná. Ich pootáčaním sa napodobňuje pohyb Slnka počas dňa.

Technici tiež dokážu simulovať teplo sálajúce z povrchu vozovky (od +50 do +70 stupňov Celzia). Relatívna vlhkosť vzduchu sa pohybuje v rozsahu 5 až 95 percent.

Dynamometer má premenlivý odpor. V improvizovaných stúpaniach pri vysokých teplotách preverí účinnosť chladiaceho systému i klimatizácie v aute. Počas zjazdov dostanú zabrať najmä brzdy.

V laboratóriu sa pripravia na skutočný svet

V „chladnom“ tuneli na počkanie zavládne pravá zimná idylka, prípadne snehová búrka s rýchlosťou vetra až 200 km/h. Teplotné rozhranie sa pohybuje od -40 do +40 stupňov Celzia. Mercedes pri teplotách nad nulou pozoruje, ako sa jednotlivé tesnenia vysporiadajú so silnou búrkou. Zariadenie tunela dovolí spustiť na plochu jedného metra štvorcového za hodinu 80 litrov vody.

Konštruktéri tiež prostredníctvom špeciálnej kvapaliny skúmajú, kde všade sa na aute usadzujú nečistoty. Vozidlo ňou najprv postriekajú a následne pomocou UV lampy hľadajú jej zvyšky na rôznych častiach karosérie či podvozka.

„Klimatické veterné tunely nie sú náhradou za tradičné testy v reálnom svete. Vďaka nim ale môžeme odštartovať jazdné skúšky noviniek omnoho lepšie pripravení,“ skonštatoval Ulrich Mellinghoff, riaditeľ vývoja bezpečnostných prvkov Mercedes-Benz.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  2. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  8. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  9. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  10. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 30 718
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 28 170
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 521
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 102
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 952
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 8 277
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 473
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 566
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 279
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 991
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ako prvý dostal vakcínu proti covidu profesor Krčméry.
Dobré ráno

Dobré ráno: Kotleba je navždy vodca, fašisti sa hádajú

Prečo nastal rozkol v ĽSNS.

NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Holý o výnimke nehovoril pravdu, papalášizmus dokazuje úspešný vedec

Pracuje v Anglicku, žiadosť mu zamietli.

Podpredseda vlády pre legislatívu a strategické plánovanie Štefan Holý (Sme rodina)
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Kotlebovci sa bijú o peniaze

Milióny od štátu už zamávali aj inou čeliadkou.

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež

Koľko elektromobilov sa za rok predalo na Slovensku?

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.
Dacia Sandero a Sandero Stepway.
Volkswagen Polo Harlekin
Subaru Legacy Wagon