GARÁŽ

Mercedes ovláda počasie, aby zdokonalil svoje autá

Snehová víchrica, tropické horúčavy alebo hurikán? Dva klimatické veterné tunely v nemeckom Sindelfingene dovolia testovať autá prakticky za akéhokoľvek počasia a v rýchlostiach až 265 km/h.

(Zdroj: Mercedes-Benz)

BRATISLAVA. Väčšina nových modelov automobilov absolvuje stovky kilometrov alebo nárazových testov skôr, než fyzicky vznikne. Technici dnes dokážu vďaka počítačom simulovať desiatky kolíznych situácií, ktoré by inak museli pracne skúmať na reálnych prototypoch. Na niektoré typy skúšok je však aj virtuálna realita prikrátka.

Na skutočné počasie sa nedá spoľahnúť

Medzi ne patrí testovanie odolnosti áut voči rôznym klimatickým podmienkam. Prototypy noviniek preto možno stretnúť v najodľahlejších kútoch sveta, kde ich testovací jazdci podrobujú záťaži v horúčavách či ukrutných mrazoch.

„Ani v arktických častiach Švédska nie sú teploty v zime také nízke, aké by sme potrebovali. Rovnako sa vždy nemôžeme spoľahnúť na extrémne horúčavy v púšti Death Valley. Preto sme postavili dva nové klimatické veterné tunely,“ povedal Thomas Weber, zodpovedný za výskum skupiny Mercedes-Benz Cars.

V nemeckom Sindelfingene - na ploche 70 x 60 metrov, v budove vysokej 18 metrov - vznikli dva klimatické tunely - „horúci“ a „chladný“. Počas relatívne krátkej doby v jednotlivých komorách vypukne snehová búrka, tropický lejak alebo hurikán. Skúšané auto môže napriek tomuto nečasu na dynamometri dosiahnuť rýchlosť až 265 km/h.

Umelým Slnkom hýbu podľa potreby

V takzvanom horúcom tuneli je možné meniť teplotu od +10 do +60 stupňov Celzia. Slnečný svit imituje 32 lámp, intenzita svetla dopadajúca na meter štvorcový sa dá meniť v rozmedzí 200 až 1200 wattov. Poloha svetelných zdrojov nie je pevná. Ich pootáčaním sa napodobňuje pohyb Slnka počas dňa.

Technici tiež dokážu simulovať teplo sálajúce z povrchu vozovky (od +50 do +70 stupňov Celzia). Relatívna vlhkosť vzduchu sa pohybuje v rozsahu 5 až 95 percent.

Dynamometer má premenlivý odpor. V improvizovaných stúpaniach pri vysokých teplotách preverí účinnosť chladiaceho systému i klimatizácie v aute. Počas zjazdov dostanú zabrať najmä brzdy.

V laboratóriu sa pripravia na skutočný svet

V „chladnom“ tuneli na počkanie zavládne pravá zimná idylka, prípadne snehová búrka s rýchlosťou vetra až 200 km/h. Teplotné rozhranie sa pohybuje od -40 do +40 stupňov Celzia. Mercedes pri teplotách nad nulou pozoruje, ako sa jednotlivé tesnenia vysporiadajú so silnou búrkou. Zariadenie tunela dovolí spustiť na plochu jedného metra štvorcového za hodinu 80 litrov vody.

Konštruktéri tiež prostredníctvom špeciálnej kvapaliny skúmajú, kde všade sa na aute usadzujú nečistoty. Vozidlo ňou najprv postriekajú a následne pomocou UV lampy hľadajú jej zvyšky na rôznych častiach karosérie či podvozka.

„Klimatické veterné tunely nie sú náhradou za tradičné testy v reálnom svete. Vďaka nim ale môžeme odštartovať jazdné skúšky noviniek omnoho lepšie pripravení,“ skonštatoval Ulrich Mellinghoff, riaditeľ vývoja bezpečnostných prvkov Mercedes-Benz.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
  2. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
  3. Ste si istí, že máte zdravé srdce? Skontrolujte si ho zadarmo
  4. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  5. Všetko, čo rodiny milujú
  6. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  7. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  8. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  9. Keď Slováci krotia morský vietor
  10. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  1. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  2. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
  3. Všetko, čo rodiny milujú
  4. Bratislava má najmodernejšiu linku na triedenie surovín
  5. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  6. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
  7. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  8. Keď Slováci krotia morský vietor
  9. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  10. Park pod Kolibou prepája mesto s prírodou
  1. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 24 465
  2. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti? 22 596
  3. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 11 490
  4. Ako vzniká jeden z najkvalitnejších kolagénov na Slovensku? 4 445
  5. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali 3 847
  6. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach? 3 578
  7. Jozef Bíreš: Čerstvé potraviny sú pre človeka najhodnotnejšie 3 263
  8. Unikátne defilé vojenskej techniky na zemi aj vo vzduchu 2 989
  9. Mladý Slovák vymyslel aplikáciu pre medicínu. 2 837
  10. Ste si istí, že máte zdravé srdce? Skontrolujte si ho zadarmo 2 510

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Sulík: Ak by Kiska založil stranu, stane sa len ďalším rozbíjačom pravice

Ficova hviezda padá a teraz by sa ešte vedel zachrániť na jedno volebné obdobie, hovorí pre SME predseda SaS RICHARD SULÍK o tom, komu by vyhovovali predčasné voľby.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Kultúrna vojna sa začala, konzervatívci sa pridali k fašistom

Rozpútala sa ďalšia časť kulturkampfu.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Múdrejší ustúpi (?)

Trump sa nezdráha ísť cez mŕtvoly, trebárs aj spojeneckého vzťahu.

Neprehliadnite tiež

Nissan vymyslel spôsob, ako uľahčiť dofukovanie pneumatík

Systém, ktorý šetrí čas, sa zatiaľ používa iba v Spojených štátoch.

Žilinská Kia Sportage dostala s faceliftom hybridný diesel

Lepšiu výbavu doplnia nové bezpečnostné prvky.

Medveď sa v USA vlámal do auta a zanechal po sebe spúšť

Podobných prípadov v americkom Connecticute pribúda.

Porsche pre vysoké emisie zvoláva takmer 60 000 luxusných SUV

Zvolávacia akcia sa týka modelov Cayenne aj Macan, ide opäť o podvádzanie pri testoch.