GARÁŽ

Mercedes ovláda počasie, aby zdokonalil svoje autá

Snehová víchrica, tropické horúčavy alebo hurikán? Dva klimatické veterné tunely v nemeckom Sindelfingene dovolia testovať autá prakticky za akéhokoľvek počasia a v rýchlostiach až 265 km/h.

(Zdroj: Mercedes-Benz)

BRATISLAVA. Väčšina nových modelov automobilov absolvuje stovky kilometrov alebo nárazových testov skôr, než fyzicky vznikne. Technici dnes dokážu vďaka počítačom simulovať desiatky kolíznych situácií, ktoré by inak museli pracne skúmať na reálnych prototypoch. Na niektoré typy skúšok je však aj virtuálna realita prikrátka.

Na skutočné počasie sa nedá spoľahnúť

Medzi ne patrí testovanie odolnosti áut voči rôznym klimatickým podmienkam. Prototypy noviniek preto možno stretnúť v najodľahlejších kútoch sveta, kde ich testovací jazdci podrobujú záťaži v horúčavách či ukrutných mrazoch.

„Ani v arktických častiach Švédska nie sú teploty v zime také nízke, aké by sme potrebovali. Rovnako sa vždy nemôžeme spoľahnúť na extrémne horúčavy v púšti Death Valley. Preto sme postavili dva nové klimatické veterné tunely,“ povedal Thomas Weber, zodpovedný za výskum skupiny Mercedes-Benz Cars.

V nemeckom Sindelfingene - na ploche 70 x 60 metrov, v budove vysokej 18 metrov - vznikli dva klimatické tunely - „horúci“ a „chladný“. Počas relatívne krátkej doby v jednotlivých komorách vypukne snehová búrka, tropický lejak alebo hurikán. Skúšané auto môže napriek tomuto nečasu na dynamometri dosiahnuť rýchlosť až 265 km/h.

Umelým Slnkom hýbu podľa potreby

V takzvanom horúcom tuneli je možné meniť teplotu od +10 do +60 stupňov Celzia. Slnečný svit imituje 32 lámp, intenzita svetla dopadajúca na meter štvorcový sa dá meniť v rozmedzí 200 až 1200 wattov. Poloha svetelných zdrojov nie je pevná. Ich pootáčaním sa napodobňuje pohyb Slnka počas dňa.

Technici tiež dokážu simulovať teplo sálajúce z povrchu vozovky (od +50 do +70 stupňov Celzia). Relatívna vlhkosť vzduchu sa pohybuje v rozsahu 5 až 95 percent.

Dynamometer má premenlivý odpor. V improvizovaných stúpaniach pri vysokých teplotách preverí účinnosť chladiaceho systému i klimatizácie v aute. Počas zjazdov dostanú zabrať najmä brzdy.

V laboratóriu sa pripravia na skutočný svet

V „chladnom“ tuneli na počkanie zavládne pravá zimná idylka, prípadne snehová búrka s rýchlosťou vetra až 200 km/h. Teplotné rozhranie sa pohybuje od -40 do +40 stupňov Celzia. Mercedes pri teplotách nad nulou pozoruje, ako sa jednotlivé tesnenia vysporiadajú so silnou búrkou. Zariadenie tunela dovolí spustiť na plochu jedného metra štvorcového za hodinu 80 litrov vody.

Konštruktéri tiež prostredníctvom špeciálnej kvapaliny skúmajú, kde všade sa na aute usadzujú nečistoty. Vozidlo ňou najprv postriekajú a následne pomocou UV lampy hľadajú jej zvyšky na rôznych častiach karosérie či podvozka.

„Klimatické veterné tunely nie sú náhradou za tradičné testy v reálnom svete. Vďaka nim ale môžeme odštartovať jazdné skúšky noviniek omnoho lepšie pripravení,“ skonštatoval Ulrich Mellinghoff, riaditeľ vývoja bezpečnostných prvkov Mercedes-Benz.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  4. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  5. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  6. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  8. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  9. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  10. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  1. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  2. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  3. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  4. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  5. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  7. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  8. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  10. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 11 538
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 6 365
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 930
  4. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 2 294
  5. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 1 854
  6. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 1 690
  7. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 1 115
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 973
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu 899
  10. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 736

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Historické fiaská aj rekordné úspechy. Česko má po voľbách víťazov i porazených

V novom českom parlamente zasadne deväť strán. Nie všetky sú so svojim výsledkom spokojné.

KOMENTÁRE

Balada o zrade, alebo bez Babiša to nepôjde

Andrej Babiš vyhral v premiérskom referende.

SVET

Politológ: České voľby? Fenomenálny úspech populizmu

Babiš vyhral, lebo kauzy prezentoval ako snahu o zničenie, tvrdí Miloš Gregor.

KOMENTÁRE

Česko púšťa k moci populistu s autokratickými tendenciami

Krajina, ktorá už raz autokraciu porazila, jej znovu otvára cestu.

Neprehliadnite tiež

Prešli sme sa pohrebiskom klasických áut uprostred švédskej prírody

Vraky sú dnes spomienkou na majiteľa aj domovom lesných zvierat.

Nové Audi A7 Sportback dostane ku všetkým motorom hybrid

Predaj odštartuje so šesťvalcovým motorom 3,0 TFSI.

Takmer tretina nových áut nemá rezervné koleso

Pri defekte sa musia vodiči spoliehať na lepiacu sadu.