GARÁŽ

Mercedes ovláda počasie, aby zdokonalil svoje autá

Snehová víchrica, tropické horúčavy alebo hurikán? Dva klimatické veterné tunely v nemeckom Sindelfingene dovolia testovať autá prakticky za akéhokoľvek počasia a v rýchlostiach až 265 km/h.

(Zdroj: Mercedes-Benz)

BRATISLAVA. Väčšina nových modelov automobilov absolvuje stovky kilometrov alebo nárazových testov skôr, než fyzicky vznikne. Technici dnes dokážu vďaka počítačom simulovať desiatky kolíznych situácií, ktoré by inak museli pracne skúmať na reálnych prototypoch. Na niektoré typy skúšok je však aj virtuálna realita prikrátka.

Na skutočné počasie sa nedá spoľahnúť

Medzi ne patrí testovanie odolnosti áut voči rôznym klimatickým podmienkam. Prototypy noviniek preto možno stretnúť v najodľahlejších kútoch sveta, kde ich testovací jazdci podrobujú záťaži v horúčavách či ukrutných mrazoch.

„Ani v arktických častiach Švédska nie sú teploty v zime také nízke, aké by sme potrebovali. Rovnako sa vždy nemôžeme spoľahnúť na extrémne horúčavy v púšti Death Valley. Preto sme postavili dva nové klimatické veterné tunely,“ povedal Thomas Weber, zodpovedný za výskum skupiny Mercedes-Benz Cars.

V nemeckom Sindelfingene - na ploche 70 x 60 metrov, v budove vysokej 18 metrov - vznikli dva klimatické tunely - „horúci“ a „chladný“. Počas relatívne krátkej doby v jednotlivých komorách vypukne snehová búrka, tropický lejak alebo hurikán. Skúšané auto môže napriek tomuto nečasu na dynamometri dosiahnuť rýchlosť až 265 km/h.

Umelým Slnkom hýbu podľa potreby

V takzvanom horúcom tuneli je možné meniť teplotu od +10 do +60 stupňov Celzia. Slnečný svit imituje 32 lámp, intenzita svetla dopadajúca na meter štvorcový sa dá meniť v rozmedzí 200 až 1200 wattov. Poloha svetelných zdrojov nie je pevná. Ich pootáčaním sa napodobňuje pohyb Slnka počas dňa.

Technici tiež dokážu simulovať teplo sálajúce z povrchu vozovky (od +50 do +70 stupňov Celzia). Relatívna vlhkosť vzduchu sa pohybuje v rozsahu 5 až 95 percent.

Dynamometer má premenlivý odpor. V improvizovaných stúpaniach pri vysokých teplotách preverí účinnosť chladiaceho systému i klimatizácie v aute. Počas zjazdov dostanú zabrať najmä brzdy.

V laboratóriu sa pripravia na skutočný svet

V „chladnom“ tuneli na počkanie zavládne pravá zimná idylka, prípadne snehová búrka s rýchlosťou vetra až 200 km/h. Teplotné rozhranie sa pohybuje od -40 do +40 stupňov Celzia. Mercedes pri teplotách nad nulou pozoruje, ako sa jednotlivé tesnenia vysporiadajú so silnou búrkou. Zariadenie tunela dovolí spustiť na plochu jedného metra štvorcového za hodinu 80 litrov vody.

Konštruktéri tiež prostredníctvom špeciálnej kvapaliny skúmajú, kde všade sa na aute usadzujú nečistoty. Vozidlo ňou najprv postriekajú a následne pomocou UV lampy hľadajú jej zvyšky na rôznych častiach karosérie či podvozka.

„Klimatické veterné tunely nie sú náhradou za tradičné testy v reálnom svete. Vďaka nim ale môžeme odštartovať jazdné skúšky noviniek omnoho lepšie pripravení,“ skonštatoval Ulrich Mellinghoff, riaditeľ vývoja bezpečnostných prvkov Mercedes-Benz.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  4. Moskva alebo Petrohrad?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake
  9. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  1. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  2. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  3. Modern luxury next to the Blue Church
  4. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  5. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  6. Moskva alebo Petrohrad?
  7. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. HB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. Moskva alebo Petrohrad? 10 150
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 220
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 152
  4. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 1 808
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 638
  6. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 442
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 420
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 134
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 082
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 804

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

V Belgicku zadržali 112 slovenských kamiónov pre možné vykorisťovanie vodičov

Polícia skúma či nedošlo k systematickému sociálnemu dumpingu.

TRENČÍN

Strelcovi zo Smeru potvrdil súd 20 rokov za pokus o vraždu

Krajský súd zamietol odvolanie Jaroslava Baču.

ŠPORT

Zomrela bývala wimbledonská víťazka Jana Novotná

Češka zomrela vo veku 49 rokov.

Neprehliadnite tiež

Londýnske autobusy budú jazdiť na kávu

Už dnes jazdia na použitý olej na varenie či loj zo spracovaného mäsa.

Ford predstavil šiltovku pre kamionistov, ktorá má zachraňovať životy

Keď je vodič unavený, šiltovka zabliká a zavibruje.

Britskí vodiči sa neboja šoférovať so zhoršeným zrakom

Oční lekári navrhujú povinné vyšetrenia.

Dubajský superšport s výkonom 5000 koní je realita, ostane vyhradený pre trať

Do bežnej premávky sa chystá Devel Sixteen s výkonom 2000 a 3000 koní, ukázal sa aj prototyp terénneho vozu 6x6.