SME

Ak sa považujete za bezpečného vodiča, pravdepodobne ste rizikom

Prieskum odhalil, že aj vodič, ktorý za volantom predvída a analyzuje aktuálnu situáciu s ohľadom na maximálnu bezpečnosť, môže znamenať veľké riziko pre ostatných na cestách.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Aj vodič, ktorý za volantom predvída a analyzuje aktuálnu situáciu s ohľadom na maximálnu bezpečnosť, môže znamenať veľké riziko pre ostatných na cestách. Podľa prieskumu spoločnosti Goodyear Dunlop nepomôže ani to, ak jazdíte defenzívne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Respondenti prieskumu mali pri zodpovedaní otázok k dispozícii 13 možností, ktorými v rozsahu od "bezpečné" po "riskantné" mali popísať svoj štýl jazdy.

Aj vodiči profesionáli často riskujú

Vodiči v Európe o svojom spôsobe jazdy vyhlásili, že je buď "opatrný" (31 %) alebo "bezpečný" (18 %). Ani takéto výsledky však nie sú zárukou bezpečného cestovania na cestách.

SkryťVypnúť reklamu

Aj tí vodiči, ktorí sa označili za "ostrieľaných profesionálov", priznávajú, že na ceste počas letnej sezóny veľakrát riskujú. Častejšie ako ostatní sa tiež priznali k tomu, že napríklad na dvojprúdovej ceste predchádzajú viac ako jedno vozidlo naraz (60 %).

Ďalšiu nebezpečnú skupinu predstavujú aj vodiči, ktorí svoje správanie za volantom považujú za "nervózne". Priznávajú, že zámerne zrýchľujú, pokiaľ sa ich niekto snaží predbehnúť (24 %), brzdia prudko, keď je auto za nimi príliš blízko (23 %) alebo z okna niečo vyhadzujú na iné vozidlo (12 %).

Ste za volantom nervózny? Obráťte svoju pozornosť na seba

Výsledky prieskumu podľa Lisy Dorn (riaditeľky výskumu riadenia vozidiel na Cranfieldskej univerzite vo Veľkej Británii a predsedníčky Medzinárodnej asociácie aplikovanej psychológie – Oddelenia psychológie premávky a dopravy) potvrdzujú, že vodiči musia pred jazdou podniknúť určité kroky zmierňujúce ich stres.

SkryťVypnúť reklamu

"Premýšľajte o scenároch, ktoré vám obvykle rozprúdia krv. Hneď ako sa vodiči naučia identifikovať spúšťače svojho stresu, ich pozornosť sa môže zamerať na bezpečnejší spôsob jazdy a ich včasnú reakciu," povedala Lisa Dorn. "Vodiči často obviňujú zo svojej zlosti ostatných a myslia si, že ich konanie je menej nebezpečné ako konanie druhých".

Vyhrážajúcich sa vodičov je až desať percent

Podľa prieskumu môžeme toto leto na európskych cestách stretnúť až desať percent "vyhrážajúcich sa vodičov". Ide o účastníkov premávky, ktorí na ostatných kričia, robia obscénne gestá alebo rovno vystúpia z auta, aby sa o svoje pocity s ostatnými podelili.

Okrem toho môže byť viac ako jeden vodič z dvadsiatich (6 %) zaradený do kategórie "nebezpečný vodič". Ide o tých, ktorí z dôvodu zlosti narážajú do iných áut, vyhadzujú niečo z okna na okoloidúce autá, schválne zrýchľujú, keď sa ich niekto pokúša predísť alebo naopak zámerne prudko brzdia, keď je auto za nimi príliš blízko.

SkryťVypnúť reklamu

Akými vodičmi sú Taliani, Nemci, Francúzi a Briti?

Pokiaľ ide o vlastné hodnotenie vodičských schopností jednotlivých národností, najčastejšie sa označením "lepší ako priemer" hodnotili Taliani. V prieskume však ostatní motoristi označili práve Talianov za najnebezpečnejších vodičov v Európe.

Nemeckí vodiči seba samých za volantom najčastejšie popisujú ako "uvoľnených" (22 % oproti európskemu priemeru 12 %). Dôvodom môže byť to, že Nemci počas jazdy najčastejšie jedia či pijú. Mimochodom, v rámci prieskumu boli označení za najbezpečnejších európskych motoristov.

Francúzi hodnotia svoj štýl jazdy ako "opatrný" (51 % oproti priemeru 31 %). Pravdivosť tohto tvrdenia francúzski motoristi dokladajú aj tým, že pred dlhou cestou vždy skontrolujú tlak v pneumatikách (90 %). Ako vodiči sa označujú za "lepší priemer", aj keď o 15 % viac francúzskych motoristov ako je európsky priemer sa priznalo, že občas na ostatných vodičov kričí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Respondenti z radov Britov vo väčšine prípadov tvrdia, že ich štýl jazdy je "bezpečný". To je podporené aj ďalším zistením: pri približovaní sa ku križovatke na oranžovú radšej spomalia, ako keby križovatkou rýchlo prešli. Na druhej strane sa však najviac britských vodičov priznáva k šoférovaniu pod vplyvom stresu.

Vodiči nedbajú na riziká spojené s dlhými hodinami za volantom

Psychologička Lisa Dorn označuje za veľké nebezpečenstvo dlhé hodiny strávené za volantom. "V prieskume mnohí vodiči priznávajú, že pri cestách na dovolenku veľakrát nedbajú na únavu a aj napriek značnému oslabeniu pokračujú v jazde ďalej. Prieskum reflektuje rôzne medzikultúrne rozdiely, odrážajúce sa v miere nehodovosti. Pokiaľ sa cítite vystresovaní, potom ste pravdepodobne menej tolerantní k chybám ostatných vodičov, ale vždy pamätajte na to, že cesta je spoločným priestorom".

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zo všetkých Európanov na najvzdialenejšie cesty vyjdú tento rok pravdepodobne Rusi. Viac ako polovica z nich bude šoférovať ďalej ako 2000 km. Vzhľadom na veľké vzdialenosti, ktoré musia prekonať, zrejme nebudú brať do úvahy odporúčanie týkajúce sa pravidelných prestávok každé dve hodiny.

V prieskume sa viac ako štvrtina Rusov priznala, že bude šoférovať v kuse 5 až 6 hodín. Výsledky prieskumu tiež ukazujú, že práve Rusi ako druhí v Európe najčastejšie prekračujú povolenú rýchlosť.

Prieskum bezpečnosti cestnej premávky, zrealizovaný v rámci kampane Goodyear Dunlop "Vyjdite pripravení, dôjdite bezpečne", oslovil 5600 motoristov v pätnástich krajinách po celej Európe. Hlavnou témou boli otázky spojené s nárokmi a záťažou vodičov pri šoférovaní v letných mesiacoch.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  2. Plátené tašky a opakované použitie
  3. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  5. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  7. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  1. Podpora projektov, ktoré učia ľudí postaviť sa za seba
  2. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  3. Nela Pocisková: Dovolím si už robiť chyby a nevyčítať si to
  4. Plátené tašky a opakované použitie
  5. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  6. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  7. Nespoliehajú sa na štát, ale na vlastné sily
  8. Digitálna bezpečnosť opäť v centre pozornosti
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 8 076
  2. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 5 463
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 291
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 3 999
  5. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 716
  6. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 2 839
  7. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 2 193
  8. Nová predajňa PLANEO v Spišskej Novej Vsi 2 086
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Matúš Grznár: Prosperujúci domov kdekoľvek na Slovensku – píše sa rok 2053
  2. Marek Strapko: Pellegrini zmaril referendum!!!
  3. Martin Turčan: Prečo rušia práve 17. November?!
  4. Milan Polician: Cena za nesprávne rozhodnutie môže byť krutá
  5. Andrii Bashlak: Ako si z AI spraviť užitočného osobného poradcu – krok za krokom
  6. Ondřej Havelka: Unikum arabského křesťanství. Fascinující teologické směry i stanoví biskupové
  7. Martin Pollák: Machalatello
  8. Dagmar Szabó: Prípad krivého obvinenia zo sexuálneho zneužívania: Keď pravda vyjde najavo neskoro
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 43 024
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 20 716
  3. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 638
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 405
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 535
  6. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 9 771
  7. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 6 082
  8. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 782
  1. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  2. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  3. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  4. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  5. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  6. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  7. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  8. Věra Tepličková: Šok v Levoči
SkryťZatvoriť reklamu