Ak sa považujete za bezpečného vodiča, pravdepodobne ste rizikom

Prieskum odhalil, že aj vodič, ktorý za volantom predvída a analyzuje aktuálnu situáciu s ohľadom na maximálnu bezpečnosť, môže znamenať veľké riziko pre ostatných na cestách.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Aj vodič, ktorý za volantom predvída a analyzuje aktuálnu situáciu s ohľadom na maximálnu bezpečnosť, môže znamenať veľké riziko pre ostatných na cestách. Podľa prieskumu spoločnosti Goodyear Dunlop nepomôže ani to, ak jazdíte defenzívne.

Respondenti prieskumu mali pri zodpovedaní otázok k dispozícii 13 možností, ktorými v rozsahu od "bezpečné" po "riskantné" mali popísať svoj štýl jazdy.

Aj vodiči profesionáli často riskujú

Vodiči v Európe o svojom spôsobe jazdy vyhlásili, že je buď "opatrný" (31 %) alebo "bezpečný" (18 %). Ani takéto výsledky však nie sú zárukou bezpečného cestovania na cestách.

Aj tí vodiči, ktorí sa označili za "ostrieľaných profesionálov", priznávajú, že na ceste počas letnej sezóny veľakrát riskujú. Častejšie ako ostatní sa tiež priznali k tomu, že napríklad na dvojprúdovej ceste predchádzajú viac ako jedno vozidlo naraz (60 %).

Ďalšiu nebezpečnú skupinu predstavujú aj vodiči, ktorí svoje správanie za volantom považujú za "nervózne". Priznávajú, že zámerne zrýchľujú, pokiaľ sa ich niekto snaží predbehnúť (24 %), brzdia prudko, keď je auto za nimi príliš blízko (23 %) alebo z okna niečo vyhadzujú na iné vozidlo (12 %).

Ste za volantom nervózny? Obráťte svoju pozornosť na seba

Výsledky prieskumu podľa Lisy Dorn (riaditeľky výskumu riadenia vozidiel na Cranfieldskej univerzite vo Veľkej Británii a predsedníčky Medzinárodnej asociácie aplikovanej psychológie – Oddelenia psychológie premávky a dopravy) potvrdzujú, že vodiči musia pred jazdou podniknúť určité kroky zmierňujúce ich stres.

"Premýšľajte o scenároch, ktoré vám obvykle rozprúdia krv. Hneď ako sa vodiči naučia identifikovať spúšťače svojho stresu, ich pozornosť sa môže zamerať na bezpečnejší spôsob jazdy a ich včasnú reakciu," povedala Lisa Dorn. "Vodiči často obviňujú zo svojej zlosti ostatných a myslia si, že ich konanie je menej nebezpečné ako konanie druhých".

Vyhrážajúcich sa vodičov je až desať percent

Podľa prieskumu môžeme toto leto na európskych cestách stretnúť až desať percent "vyhrážajúcich sa vodičov". Ide o účastníkov premávky, ktorí na ostatných kričia, robia obscénne gestá alebo rovno vystúpia z auta, aby sa o svoje pocity s ostatnými podelili.

Okrem toho môže byť viac ako jeden vodič z dvadsiatich (6 %) zaradený do kategórie "nebezpečný vodič". Ide o tých, ktorí z dôvodu zlosti narážajú do iných áut, vyhadzujú niečo z okna na okoloidúce autá, schválne zrýchľujú, keď sa ich niekto pokúša predísť alebo naopak zámerne prudko brzdia, keď je auto za nimi príliš blízko.

Akými vodičmi sú Taliani, Nemci, Francúzi a Briti?

Pokiaľ ide o vlastné hodnotenie vodičských schopností jednotlivých národností, najčastejšie sa označením "lepší ako priemer" hodnotili Taliani. V prieskume však ostatní motoristi označili práve Talianov za najnebezpečnejších vodičov v Európe.

Nemeckí vodiči seba samých za volantom najčastejšie popisujú ako "uvoľnených" (22 % oproti európskemu priemeru 12 %). Dôvodom môže byť to, že Nemci počas jazdy najčastejšie jedia či pijú. Mimochodom, v rámci prieskumu boli označení za najbezpečnejších európskych motoristov.

Francúzi hodnotia svoj štýl jazdy ako "opatrný" (51 % oproti priemeru 31 %). Pravdivosť tohto tvrdenia francúzski motoristi dokladajú aj tým, že pred dlhou cestou vždy skontrolujú tlak v pneumatikách (90 %). Ako vodiči sa označujú za "lepší priemer", aj keď o 15 % viac francúzskych motoristov ako je európsky priemer sa priznalo, že občas na ostatných vodičov kričí.

Respondenti z radov Britov vo väčšine prípadov tvrdia, že ich štýl jazdy je "bezpečný". To je podporené aj ďalším zistením: pri približovaní sa ku križovatke na oranžovú radšej spomalia, ako keby križovatkou rýchlo prešli. Na druhej strane sa však najviac britských vodičov priznáva k šoférovaniu pod vplyvom stresu.

Vodiči nedbajú na riziká spojené s dlhými hodinami za volantom

Psychologička Lisa Dorn označuje za veľké nebezpečenstvo dlhé hodiny strávené za volantom. "V prieskume mnohí vodiči priznávajú, že pri cestách na dovolenku veľakrát nedbajú na únavu a aj napriek značnému oslabeniu pokračujú v jazde ďalej. Prieskum reflektuje rôzne medzikultúrne rozdiely, odrážajúce sa v miere nehodovosti. Pokiaľ sa cítite vystresovaní, potom ste pravdepodobne menej tolerantní k chybám ostatných vodičov, ale vždy pamätajte na to, že cesta je spoločným priestorom".

Zo všetkých Európanov na najvzdialenejšie cesty vyjdú tento rok pravdepodobne Rusi. Viac ako polovica z nich bude šoférovať ďalej ako 2000 km. Vzhľadom na veľké vzdialenosti, ktoré musia prekonať, zrejme nebudú brať do úvahy odporúčanie týkajúce sa pravidelných prestávok každé dve hodiny.

V prieskume sa viac ako štvrtina Rusov priznala, že bude šoférovať v kuse 5 až 6 hodín. Výsledky prieskumu tiež ukazujú, že práve Rusi ako druhí v Európe najčastejšie prekračujú povolenú rýchlosť.

Prieskum bezpečnosti cestnej premávky, zrealizovaný v rámci kampane Goodyear Dunlop "Vyjdite pripravení, dôjdite bezpečne", oslovil 5600 motoristov v pätnástich krajinách po celej Európe. Hlavnou témou boli otázky spojené s nárokmi a záťažou vodičov pri šoférovaní v letných mesiacoch.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  2. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  3. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  4. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  5. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  6. Slovanet spustil LTE internet aj v okolí Prešova
  7. Košickí športovci „pustili žilou“
  8. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  9. Počet predplatiteľov SME.sk dosiahol ďalší rekord
  10. Olympiáda ukradne fanúšikom hodiny spánku
  1. Parfum podľa zverokruhu. Zvoľte tú správnu vôňu
  2. Fascinuje ma nadšenie mladých ľudí, s akým hltajú nové trendy
  3. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  4. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  5. Chute a vône kórejskej kuchyne priamo v METRO
  6. Adient je tretí najlepší zamestnávateľ
  7. 8 krokov k príprave na zdravé tehotenstvo
  8. Študenti SPU skúmajú vplyv rýchlostnej cesty na život obyvateľov
  9. V Botanickej záhrade predstavia nežnú krásu orchideí
  10. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 19 508
  2. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 14 266
  3. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 9 547
  4. Hektická Moskva, ktorá nikdy nespí 8 043
  5. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 6 867
  6. Počet predplatiteľov SME.sk dosiahol ďalší rekord 6 224
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 5 347
  8. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk 4 516
  9. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 3 180
  10. Olympiáda ukradne fanúšikom hodiny spánku 2 726

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Olympiáda v Pekingu už nehrozí. Možno však pôjde do Tokia, smial sa Kuzmin

Nasťa prekonala predpovede, hovorí jej tréner a manžel Daniel Kuzmin.

ŠPORT

Haščák: V zápasoch, keď ide o všetko, hráme vždy najlepšie

Bol to špeciálny zápas, vravel Žiga Jeglič.

TECH

Päť hier na telefón, s ktorými si precvičíte mozgové závity

Dokážete navrhnúť najlepšiu križovatku a mechanické puzzle?

Neprehliadnite tiež

Enzo Ferrari sa stal legendou z donútenia

Pred 120 rokmi sa narodil zakladateľ legendárnej talianskej značky.

Dopravu v Bratislave skomplikovala poľadovica aj sneženie

Tunel Sitina priebežne uzatvárali a hromadná doprava mala v kopcoch opäť problémy.

Kia Ceed sa oficiálne predstavuje. Ponúka viac miesta a trúfa si aj na Golf

Tretia generácia sa bude od mája opäť vyrábať v Žiline.