Ak sa považujete za bezpečného vodiča, pravdepodobne ste rizikom

Prieskum odhalil, že aj vodič, ktorý za volantom predvída a analyzuje aktuálnu situáciu s ohľadom na maximálnu bezpečnosť, môže znamenať veľké riziko pre ostatných na cestách.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Aj vodič, ktorý za volantom predvída a analyzuje aktuálnu situáciu s ohľadom na maximálnu bezpečnosť, môže znamenať veľké riziko pre ostatných na cestách. Podľa prieskumu spoločnosti Goodyear Dunlop nepomôže ani to, ak jazdíte defenzívne.

Respondenti prieskumu mali pri zodpovedaní otázok k dispozícii 13 možností, ktorými v rozsahu od "bezpečné" po "riskantné" mali popísať svoj štýl jazdy.

Aj vodiči profesionáli často riskujú

Vodiči v Európe o svojom spôsobe jazdy vyhlásili, že je buď "opatrný" (31 %) alebo "bezpečný" (18 %). Ani takéto výsledky však nie sú zárukou bezpečného cestovania na cestách.

Aj tí vodiči, ktorí sa označili za "ostrieľaných profesionálov", priznávajú, že na ceste počas letnej sezóny veľakrát riskujú. Častejšie ako ostatní sa tiež priznali k tomu, že napríklad na dvojprúdovej ceste predchádzajú viac ako jedno vozidlo naraz (60 %).

Ďalšiu nebezpečnú skupinu predstavujú aj vodiči, ktorí svoje správanie za volantom považujú za "nervózne". Priznávajú, že zámerne zrýchľujú, pokiaľ sa ich niekto snaží predbehnúť (24 %), brzdia prudko, keď je auto za nimi príliš blízko (23 %) alebo z okna niečo vyhadzujú na iné vozidlo (12 %).

Ste za volantom nervózny? Obráťte svoju pozornosť na seba

Výsledky prieskumu podľa Lisy Dorn (riaditeľky výskumu riadenia vozidiel na Cranfieldskej univerzite vo Veľkej Británii a predsedníčky Medzinárodnej asociácie aplikovanej psychológie – Oddelenia psychológie premávky a dopravy) potvrdzujú, že vodiči musia pred jazdou podniknúť určité kroky zmierňujúce ich stres.

"Premýšľajte o scenároch, ktoré vám obvykle rozprúdia krv. Hneď ako sa vodiči naučia identifikovať spúšťače svojho stresu, ich pozornosť sa môže zamerať na bezpečnejší spôsob jazdy a ich včasnú reakciu," povedala Lisa Dorn. "Vodiči často obviňujú zo svojej zlosti ostatných a myslia si, že ich konanie je menej nebezpečné ako konanie druhých".

Vyhrážajúcich sa vodičov je až desať percent

Podľa prieskumu môžeme toto leto na európskych cestách stretnúť až desať percent "vyhrážajúcich sa vodičov". Ide o účastníkov premávky, ktorí na ostatných kričia, robia obscénne gestá alebo rovno vystúpia z auta, aby sa o svoje pocity s ostatnými podelili.

Okrem toho môže byť viac ako jeden vodič z dvadsiatich (6 %) zaradený do kategórie "nebezpečný vodič". Ide o tých, ktorí z dôvodu zlosti narážajú do iných áut, vyhadzujú niečo z okna na okoloidúce autá, schválne zrýchľujú, keď sa ich niekto pokúša predísť alebo naopak zámerne prudko brzdia, keď je auto za nimi príliš blízko.

Akými vodičmi sú Taliani, Nemci, Francúzi a Briti?

Pokiaľ ide o vlastné hodnotenie vodičských schopností jednotlivých národností, najčastejšie sa označením "lepší ako priemer" hodnotili Taliani. V prieskume však ostatní motoristi označili práve Talianov za najnebezpečnejších vodičov v Európe.

Nemeckí vodiči seba samých za volantom najčastejšie popisujú ako "uvoľnených" (22 % oproti európskemu priemeru 12 %). Dôvodom môže byť to, že Nemci počas jazdy najčastejšie jedia či pijú. Mimochodom, v rámci prieskumu boli označení za najbezpečnejších európskych motoristov.

Francúzi hodnotia svoj štýl jazdy ako "opatrný" (51 % oproti priemeru 31 %). Pravdivosť tohto tvrdenia francúzski motoristi dokladajú aj tým, že pred dlhou cestou vždy skontrolujú tlak v pneumatikách (90 %). Ako vodiči sa označujú za "lepší priemer", aj keď o 15 % viac francúzskych motoristov ako je európsky priemer sa priznalo, že občas na ostatných vodičov kričí.

Respondenti z radov Britov vo väčšine prípadov tvrdia, že ich štýl jazdy je "bezpečný". To je podporené aj ďalším zistením: pri približovaní sa ku križovatke na oranžovú radšej spomalia, ako keby križovatkou rýchlo prešli. Na druhej strane sa však najviac britských vodičov priznáva k šoférovaniu pod vplyvom stresu.

Vodiči nedbajú na riziká spojené s dlhými hodinami za volantom

Psychologička Lisa Dorn označuje za veľké nebezpečenstvo dlhé hodiny strávené za volantom. "V prieskume mnohí vodiči priznávajú, že pri cestách na dovolenku veľakrát nedbajú na únavu a aj napriek značnému oslabeniu pokračujú v jazde ďalej. Prieskum reflektuje rôzne medzikultúrne rozdiely, odrážajúce sa v miere nehodovosti. Pokiaľ sa cítite vystresovaní, potom ste pravdepodobne menej tolerantní k chybám ostatných vodičov, ale vždy pamätajte na to, že cesta je spoločným priestorom".

Zo všetkých Európanov na najvzdialenejšie cesty vyjdú tento rok pravdepodobne Rusi. Viac ako polovica z nich bude šoférovať ďalej ako 2000 km. Vzhľadom na veľké vzdialenosti, ktoré musia prekonať, zrejme nebudú brať do úvahy odporúčanie týkajúce sa pravidelných prestávok každé dve hodiny.

V prieskume sa viac ako štvrtina Rusov priznala, že bude šoférovať v kuse 5 až 6 hodín. Výsledky prieskumu tiež ukazujú, že práve Rusi ako druhí v Európe najčastejšie prekračujú povolenú rýchlosť.

Prieskum bezpečnosti cestnej premávky, zrealizovaný v rámci kampane Goodyear Dunlop "Vyjdite pripravení, dôjdite bezpečne", oslovil 5600 motoristov v pätnástich krajinách po celej Európe. Hlavnou témou boli otázky spojené s nárokmi a záťažou vodičov pri šoférovaní v letných mesiacoch.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  2. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  3. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  7. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  1. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  2. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  3. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  4. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  6. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  7. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  1. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 5 301
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 5 283
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 4 584
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 320
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 188
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 045
  7. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 1 884
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 297
  9. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 252
  10. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 067

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Tomanová používa jednostranné stanoviská, súdy ju rešpektujú

Súdneho znalca odvolávajúceho sa na komisárku pre deti Vieru Tomanovú stiahli z prípadu.

KOMENTÁRE

Veď sú to iba deti

Zdá sa, akoby Tomanová nastúpila v čase, keď sa nepredpokladalo, že bude musieť niečo významné urobiť.

SVET

OSN zverejnila plán na zníženie počtu ľudí, je to hoax

Sedemnásť rokov stará správa a množstvo nepodložených komentárov zaujali aj stranu Borisa Kollára.

KOMENTÁRE

Dúfajme, že Duda to pochopil. Nie sú dve Poľská, iba jedno

Predkladané zákony berú Poľsko všetkým Poliakom.

Neprehliadnite tiež

Za tunelom Sitina sa zrazil karavan s dvoma nákladiakmi

Na mieste zasahujú bratislavskí hasiči.

Sandracer je výkonný špeciál pre arabských šejkov

Luxusné auto do púšte aj na cesty bude stáť 370-tisíc eur.

Dopravná hádanka: Kto má v spore dvoch vodičov pravdu?

Jeden mal dať prednosť druhému, nedohodli sa.