SME
Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky

Ak sa považujete za bezpečného vodiča, pravdepodobne ste rizikom

Prieskum odhalil, že aj vodič, ktorý za volantom predvída a analyzuje aktuálnu situáciu s ohľadom na maximálnu bezpečnosť, môže znamenať veľké riziko pre ostatných na cestách.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Aj vodič, ktorý za volantom predvída a analyzuje aktuálnu situáciu s ohľadom na maximálnu bezpečnosť, môže znamenať veľké riziko pre ostatných na cestách. Podľa prieskumu spoločnosti Goodyear Dunlop nepomôže ani to, ak jazdíte defenzívne.

Respondenti prieskumu mali pri zodpovedaní otázok k dispozícii 13 možností, ktorými v rozsahu od "bezpečné" po "riskantné" mali popísať svoj štýl jazdy.

Aj vodiči profesionáli často riskujú

Vodiči v Európe o svojom spôsobe jazdy vyhlásili, že je buď "opatrný" (31 %) alebo "bezpečný" (18 %). Ani takéto výsledky však nie sú zárukou bezpečného cestovania na cestách.

Aj tí vodiči, ktorí sa označili za "ostrieľaných profesionálov", priznávajú, že na ceste počas letnej sezóny veľakrát riskujú. Častejšie ako ostatní sa tiež priznali k tomu, že napríklad na dvojprúdovej ceste predchádzajú viac ako jedno vozidlo naraz (60 %).

Ďalšiu nebezpečnú skupinu predstavujú aj vodiči, ktorí svoje správanie za volantom považujú za "nervózne". Priznávajú, že zámerne zrýchľujú, pokiaľ sa ich niekto snaží predbehnúť (24 %), brzdia prudko, keď je auto za nimi príliš blízko (23 %) alebo z okna niečo vyhadzujú na iné vozidlo (12 %).

Ste za volantom nervózny? Obráťte svoju pozornosť na seba

Výsledky prieskumu podľa Lisy Dorn (riaditeľky výskumu riadenia vozidiel na Cranfieldskej univerzite vo Veľkej Británii a predsedníčky Medzinárodnej asociácie aplikovanej psychológie – Oddelenia psychológie premávky a dopravy) potvrdzujú, že vodiči musia pred jazdou podniknúť určité kroky zmierňujúce ich stres.

"Premýšľajte o scenároch, ktoré vám obvykle rozprúdia krv. Hneď ako sa vodiči naučia identifikovať spúšťače svojho stresu, ich pozornosť sa môže zamerať na bezpečnejší spôsob jazdy a ich včasnú reakciu," povedala Lisa Dorn. "Vodiči často obviňujú zo svojej zlosti ostatných a myslia si, že ich konanie je menej nebezpečné ako konanie druhých".

Vyhrážajúcich sa vodičov je až desať percent

Podľa prieskumu môžeme toto leto na európskych cestách stretnúť až desať percent "vyhrážajúcich sa vodičov". Ide o účastníkov premávky, ktorí na ostatných kričia, robia obscénne gestá alebo rovno vystúpia z auta, aby sa o svoje pocity s ostatnými podelili.

Okrem toho môže byť viac ako jeden vodič z dvadsiatich (6 %) zaradený do kategórie "nebezpečný vodič". Ide o tých, ktorí z dôvodu zlosti narážajú do iných áut, vyhadzujú niečo z okna na okoloidúce autá, schválne zrýchľujú, keď sa ich niekto pokúša predísť alebo naopak zámerne prudko brzdia, keď je auto za nimi príliš blízko.

Akými vodičmi sú Taliani, Nemci, Francúzi a Briti?

Pokiaľ ide o vlastné hodnotenie vodičských schopností jednotlivých národností, najčastejšie sa označením "lepší ako priemer" hodnotili Taliani. V prieskume však ostatní motoristi označili práve Talianov za najnebezpečnejších vodičov v Európe.

Nemeckí vodiči seba samých za volantom najčastejšie popisujú ako "uvoľnených" (22 % oproti európskemu priemeru 12 %). Dôvodom môže byť to, že Nemci počas jazdy najčastejšie jedia či pijú. Mimochodom, v rámci prieskumu boli označení za najbezpečnejších európskych motoristov.

Francúzi hodnotia svoj štýl jazdy ako "opatrný" (51 % oproti priemeru 31 %). Pravdivosť tohto tvrdenia francúzski motoristi dokladajú aj tým, že pred dlhou cestou vždy skontrolujú tlak v pneumatikách (90 %). Ako vodiči sa označujú za "lepší priemer", aj keď o 15 % viac francúzskych motoristov ako je európsky priemer sa priznalo, že občas na ostatných vodičov kričí.

Respondenti z radov Britov vo väčšine prípadov tvrdia, že ich štýl jazdy je "bezpečný". To je podporené aj ďalším zistením: pri približovaní sa ku križovatke na oranžovú radšej spomalia, ako keby križovatkou rýchlo prešli. Na druhej strane sa však najviac britských vodičov priznáva k šoférovaniu pod vplyvom stresu.

Vodiči nedbajú na riziká spojené s dlhými hodinami za volantom

Psychologička Lisa Dorn označuje za veľké nebezpečenstvo dlhé hodiny strávené za volantom. "V prieskume mnohí vodiči priznávajú, že pri cestách na dovolenku veľakrát nedbajú na únavu a aj napriek značnému oslabeniu pokračujú v jazde ďalej. Prieskum reflektuje rôzne medzikultúrne rozdiely, odrážajúce sa v miere nehodovosti. Pokiaľ sa cítite vystresovaní, potom ste pravdepodobne menej tolerantní k chybám ostatných vodičov, ale vždy pamätajte na to, že cesta je spoločným priestorom".

Zo všetkých Európanov na najvzdialenejšie cesty vyjdú tento rok pravdepodobne Rusi. Viac ako polovica z nich bude šoférovať ďalej ako 2000 km. Vzhľadom na veľké vzdialenosti, ktoré musia prekonať, zrejme nebudú brať do úvahy odporúčanie týkajúce sa pravidelných prestávok každé dve hodiny.

V prieskume sa viac ako štvrtina Rusov priznala, že bude šoférovať v kuse 5 až 6 hodín. Výsledky prieskumu tiež ukazujú, že práve Rusi ako druhí v Európe najčastejšie prekračujú povolenú rýchlosť.

Prieskum bezpečnosti cestnej premávky, zrealizovaný v rámci kampane Goodyear Dunlop "Vyjdite pripravení, dôjdite bezpečne", oslovil 5600 motoristov v pätnástich krajinách po celej Európe. Hlavnou témou boli otázky spojené s nárokmi a záťažou vodičov pri šoférovaní v letných mesiacoch.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vitajte v postapokalyptickom svete
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  5. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  6. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  7. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  8. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  9. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  10. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  1. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  2. Vitajte v postapokalyptickom svete
  3. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  4. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  5. Päť chýb pri zateplení strechy
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Prebudili ste sa už v sude, sene alebo teepee? Je to zážitok!
  9. Počas pandémie je dôležité aj správne kúrenie
  10. Bezbariérové vozidlo
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 29 865
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 15 837
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 14 797
  4. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 13 570
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 674
  6. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 11 464
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 584
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 536
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 364
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 135
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus: Slovensko má denné maximum nakazených, v hre je lockdown (minúta po minúte)

Nakazených koronavírusom na Slovensku je 25 100 osôb. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 98 obetí.

Premiér Igor Matovič.

Čo musíte vedieť o celoplošnom testovaní? Ministerstvo zverejnilo postup

Testovanie na koronavírus sa uskutoční počas troch víkendov.

Testovanie ľudí pred nemocnicou na Kramároch.
Stĺpček Osmelené

Odporný boj o maternice sa nekončí. Dáme si polročnú pauzu a začneme odznova

Záborská avizuje, že sa nevzdáva.

Soňa Jánošová
Peter Sagan na Giro d'Italia 2020.

Neprehliadnite tiež

Rolls Royce sa zbavuje osvetlenej sošky, dôvod je absurdný

Európska únia postavila svietiaci ornament mimo zákon.

Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.

Hummer sa vracia, jazdí na elektrinu a hýbe sa ako krab

Trojica elektromotorov dáva výkon až 1000 koní.

GMC Hummer EV
Hyundai Tucson

Z Renaultu Mégane sa stane elektrický crossover

Spaľovacie motory budú už minulosťou.

Renault Mégane eVision Concept