Aj policajt v civile vám môže zmerať rýchlosť

Zvyčajne, ak vás chce policajt zastaviť, je v rovnošate. Predpisy však policajtom nezakazujú, aby kontrolovali dodržiavanie predpisov v civile.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Môže sa stať, že sa policajt v civile postaví za radar a nameria vám prekročenie rýchlosti. Aj jeho pokyny treba rešpektovať. Ak by ale za radarom stál "nepolicajt", policajti by mali problém dokázať vám prekročenie najvyššej povolenej rýchlosti.

Ľuboš: "Môže merať rýchlosť pomocník príslušníkov Policajného zboru (PZ) radarom, ktorý je označený na ruke reflexnou páskou a nie je na nej nič napísané? Pretože mám takú skúsenosť, že mi nameral prekročenie povolenej rýchlosti v obci, zastavil ma a poslal ma za príslušníkom PZ, ktorý bol ukrytý v aute za rohom domu.

Ak si dobre pamätám vyjadrenie najvyšších predstaviteľov PZ, môže ma ako vodiča zastaviť aj príslušník PZ, ktorý je v civilnom oblečení s páskou, ale na ktorej je jednoznačne uvedený nápis Polícia. Čo by nasledovalo, keby som nezastavil? Veď to nebol príslušník PZ? Majú na takéto niečo vôbec právo?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Rýchlosť vozidiel môže merať ktokoľvek. Takto získané údaje o porušení dopravných predpisov tiež smie odniesť na dopravný inšpektorát, ktorý by sa mal prípadnými priestupkami zaoberať. Problémom však je, že v drvivej väčšine prípadov by sa vám nepodarilo zabezpečiť dôkaz toho, kto v danom momente šoféroval auto, ktoré prekročilo najvyššiu povolenú rýchlosť. To sa dá v súčastnosti urobiť len vtedy, ak vás namerajú a hneď aj zastavia.

Na to, aby vás mohli obviniť z nedodržiavania najvyššej povolenej rýchlosti, vás ale najprv musia zastaviť. A to po nameraní rýchlosti smie len polícia. Lebo len jej príslušníci sú oprávnení zastavovať vozidlá v prípade, že chcú kontrolovať dodržiavanie povinností účastníkov cestnej premávky.

Ktokoľvek vás môže zastaviť

Podľa predpisov vás smie vo všeobecnosti zastaviť v podstate ktokoľvek, nielen policajt, ak má na to zákonný dôvod. Vodiči by pokyn na zastavenie mali rešpektovať a zariadiť sa podľa neho. Väčšinou sa dopredu nedozviete, kto a prečo vás zastavuje.

Samozrejme, môžete sa dostať aj do situácie, ktorá je podozrivá. Stačí, aby vás potme zastavoval nejaký v civile oblečený človek na tmavom mieste. Málokto by sa vám čudoval, ak by ste takému človeku nezastavili. Potom by vás ale čakalo vysvetľovanie dôvodov nezastavenia, ak by to bol policajt.

Väčšina situácií, najmä za svetla, však riziková nie je. Predpisy dovoľujú zastavovať vozidlám nielen policajtom, ale aj týmto ľuďom:

  • sprievodca vedených alebo hnaných zvierat, ak to vyžaduje bezpečnosť cestnej premávky (zdvihnutou rukou, smú používať aj zastavovací terč),
  • vedúci organizovaného útvaru školskej mládeže alebo organizovanej skupiny detí, ktoré nepodliehajú povinnej školskej dochádzke, alebo sprievodca osôb so zdravotným postihnutím pri prechádzaní cez vozovku (zdvihnutou rukou, smú používať aj zastavovací terč),
  • osoba vykonávajúca prácu na ceste spojenú s jej údržbou, opravou alebo s výstavbou, ak to vyžaduje bezpečnosť cestnej premávky (zdvihnutou rukou, smú používať aj zastavovací terč),
  • osoba pribratá na zaistenie bezpečnej prevádzky železničného priecestia (krúžením červenou alebo žltou zástavkou a za zníženej viditeľnosti krúžením červeným svetlom v hornom polkruhu),
  • dostatočne spôsobilá osoba staršia ako 18 rokov, ktorú na to písomne poveril orgán Policajného zboru s určením prípadov, v ktorých môže taká osoba zastavovať vozidlá (môže dávať pokyny na zastavenie vozidla len na priechode pre chodcov; kde priechod nie je alebo je neschodný, smie dávať pokyny na zastavenie aj na inom mieste na vozovke, pritom musí mať na sebe reflexný bezpečnostný odev; používa zastavovací terč, za zníženej viditeľnosti červené svetlo, ktorým pohybuje v hornom polkruhu),
  • iné osoby, ak je to nevyhnutné na zaistenie bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky alebo na zaistenie ochrany života, zdravia alebo majetku osôb (zdvihnutou rukou, smú používať aj zastavovací terč).

Ak by ste takýmto ľuďom nezastavili, riskujete nielen pokutu do výšky 300 eur ale aj zákaz šoférovania až na dva roky.

Len policajt smie obsluhovať radar, ak chce udeliť pokutu

Nevieme, kto zastavil Ľuboša. Z jeho popisu totiž nie je zrejmé, či to bol policajt alebo nie. Ak to nebol policajt, Ľuboš mohol pokojne ignorovať pokyny súvisiace s riešením priestupku, pretože meranie rýchlosti nie je dôvod na to, aby vás "nepolicajt" smel zastaviť. Ak sa ale Ľuboš riadil pokynmi nepolicajta, ktorý meral rýchlosť a Ľuboš skutočne prekročil najvyššiu povolenú rýchlosť, pokojne ho policajt na mieste smel obviniť z priestupku a uložiť za to pokutu.

Je málo pravdepodobné, že by polícia dala svoj majetok do rúk človeka, ktorý nie je z radov polície. Na druhú stranu, je neobvyklé, aby policajt v civile kontroloval dodržiavanie predpisov. Napriek tomu, Ľuboša mohol zastaviť aj policajt v civile, pretože aj policajt v civile smie kontrolovať, či vodiči dodržiavajú dopravné predpisy.

"Je však povinný preukázať sa príslušnosťou k Policajnému zboru, a to ústnym vyhlásením „polícia“, služobným preukazom, prípadne odznakom kriminálnej či finančnej polície," uviedla Denisa Baloghová, hovorkyňa Prezídia Policajného zboru.

Podľa polície sa zastavovanie vozidiel policajtmi v civile uskutočňuje len vo výnimočných prípadoch, napríklad pri pátraní po osobách a zbraniach. "Aby sme sa vyhli akýmkoľvek nedorozumeniam, minister vnútra nariadil, aby policajti v civile boli viditeľne označení. Vodiči tak jednoznačne vedia, či ich zastavuje príslušník Policajného zboru. Zanikne tak obava, že v dobrej viere zastavia gaunerom, ktorí by pravidlá zneužili na páchanie trestného činu," doplnila Baloghová.

Dobrovoľný strážca poriadku nie je policajt, ale im pomáha

Ešte je možné, že Ľuboša zastavil dobrovoľný strážca poriadku. Ak by sa postavil za radar a nameral niekomu prekročenie rýchlosti, polícia by to nemohla použiť ako dôkaz na pre určenie sankcie.

Strážca poriadku smie len to, čo mu zákon o policajnom zbore dovolí. Kontrola dodržiavania predpisov a teda aj rýchlosti vozidiel sa v zozname toho, čo strážca poriadku smie, nenachádza. Je oprávnený:

  • ak ide o porušenie všeobecne záväzného právneho predpisu na úseku ochrany bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky používať na odstránenie takého porušenia dohováranie a výzvu,
  • usmerňovať účastníkov dopravy najmä pri dopravnej nehode, poškodení komunikácie a na tieto účely dávať pokyn na zastavenie vozidla.

Strážca poriadku pritom musí byť správne označený: musí byť viditeľne označený preukazom strážcu poriadku a rukávovou páskou. Za zníženej viditeľnosti používa reflexnú vestu. Pri plnení úloh má mať preukaz strážcu poriadku viditeľne pripnutý na ľavej prednej strane horného dielu odevu.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 7 540
  2. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 7 094
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 614
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 435
  5. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 2 128
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 090
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 1 687
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 622
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 170
  10. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 777

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Čím sa viac vypije, tým prostorekejšia je reč. Ako sa žije v kraji, kde bane miznú

Tak ich tu vnímajú. Ako náletové buriny, ktoré sa uchytili v pustnúcom baníckom kraji.

SVET

Článok 7: Nukleárna zbraň, ktorá prvýkrát hrozí Poľsku

Štáty sa nebudú hrnúť do používania tohto nástroja, hovorí analytička.

SVET

Poliaci masovo protestujú, krajina stráca slobodu

Vládna strana postupne ovládla súdnictvo či médiá.

Neprehliadnite tiež

Nemecko zachráni dieselové autá za 2 miliardy eur

Existujúce autá dostanú aktualizáciu softvéru.

Aktivisti: Kolóne na D1 mohli zabrániť kolektory

Medzi Bratislavou a Trnavou sú ohrozené životy i majetky ľudí.