Aj policajt v civile vám môže zmerať rýchlosť

Zvyčajne, ak vás chce policajt zastaviť, je v rovnošate. Predpisy však policajtom nezakazujú, aby kontrolovali dodržiavanie predpisov v civile.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Môže sa stať, že sa policajt v civile postaví za radar a nameria vám prekročenie rýchlosti. Aj jeho pokyny treba rešpektovať. Ak by ale za radarom stál "nepolicajt", policajti by mali problém dokázať vám prekročenie najvyššej povolenej rýchlosti.

Ľuboš: "Môže merať rýchlosť pomocník príslušníkov Policajného zboru (PZ) radarom, ktorý je označený na ruke reflexnou páskou a nie je na nej nič napísané? Pretože mám takú skúsenosť, že mi nameral prekročenie povolenej rýchlosti v obci, zastavil ma a poslal ma za príslušníkom PZ, ktorý bol ukrytý v aute za rohom domu.

Ak si dobre pamätám vyjadrenie najvyšších predstaviteľov PZ, môže ma ako vodiča zastaviť aj príslušník PZ, ktorý je v civilnom oblečení s páskou, ale na ktorej je jednoznačne uvedený nápis Polícia. Čo by nasledovalo, keby som nezastavil? Veď to nebol príslušník PZ? Majú na takéto niečo vôbec právo?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Rýchlosť vozidiel môže merať ktokoľvek. Takto získané údaje o porušení dopravných predpisov tiež smie odniesť na dopravný inšpektorát, ktorý by sa mal prípadnými priestupkami zaoberať. Problémom však je, že v drvivej väčšine prípadov by sa vám nepodarilo zabezpečiť dôkaz toho, kto v danom momente šoféroval auto, ktoré prekročilo najvyššiu povolenú rýchlosť. To sa dá v súčastnosti urobiť len vtedy, ak vás namerajú a hneď aj zastavia.

Na to, aby vás mohli obviniť z nedodržiavania najvyššej povolenej rýchlosti, vás ale najprv musia zastaviť. A to po nameraní rýchlosti smie len polícia. Lebo len jej príslušníci sú oprávnení zastavovať vozidlá v prípade, že chcú kontrolovať dodržiavanie povinností účastníkov cestnej premávky.

Ktokoľvek vás môže zastaviť

Podľa predpisov vás smie vo všeobecnosti zastaviť v podstate ktokoľvek, nielen policajt, ak má na to zákonný dôvod. Vodiči by pokyn na zastavenie mali rešpektovať a zariadiť sa podľa neho. Väčšinou sa dopredu nedozviete, kto a prečo vás zastavuje.

Samozrejme, môžete sa dostať aj do situácie, ktorá je podozrivá. Stačí, aby vás potme zastavoval nejaký v civile oblečený človek na tmavom mieste. Málokto by sa vám čudoval, ak by ste takému človeku nezastavili. Potom by vás ale čakalo vysvetľovanie dôvodov nezastavenia, ak by to bol policajt.

Väčšina situácií, najmä za svetla, však riziková nie je. Predpisy dovoľujú zastavovať vozidlám nielen policajtom, ale aj týmto ľuďom:

  • sprievodca vedených alebo hnaných zvierat, ak to vyžaduje bezpečnosť cestnej premávky (zdvihnutou rukou, smú používať aj zastavovací terč),
  • vedúci organizovaného útvaru školskej mládeže alebo organizovanej skupiny detí, ktoré nepodliehajú povinnej školskej dochádzke, alebo sprievodca osôb so zdravotným postihnutím pri prechádzaní cez vozovku (zdvihnutou rukou, smú používať aj zastavovací terč),
  • osoba vykonávajúca prácu na ceste spojenú s jej údržbou, opravou alebo s výstavbou, ak to vyžaduje bezpečnosť cestnej premávky (zdvihnutou rukou, smú používať aj zastavovací terč),
  • osoba pribratá na zaistenie bezpečnej prevádzky železničného priecestia (krúžením červenou alebo žltou zástavkou a za zníženej viditeľnosti krúžením červeným svetlom v hornom polkruhu),
  • dostatočne spôsobilá osoba staršia ako 18 rokov, ktorú na to písomne poveril orgán Policajného zboru s určením prípadov, v ktorých môže taká osoba zastavovať vozidlá (môže dávať pokyny na zastavenie vozidla len na priechode pre chodcov; kde priechod nie je alebo je neschodný, smie dávať pokyny na zastavenie aj na inom mieste na vozovke, pritom musí mať na sebe reflexný bezpečnostný odev; používa zastavovací terč, za zníženej viditeľnosti červené svetlo, ktorým pohybuje v hornom polkruhu),
  • iné osoby, ak je to nevyhnutné na zaistenie bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky alebo na zaistenie ochrany života, zdravia alebo majetku osôb (zdvihnutou rukou, smú používať aj zastavovací terč).

Ak by ste takýmto ľuďom nezastavili, riskujete nielen pokutu do výšky 300 eur ale aj zákaz šoférovania až na dva roky.

Len policajt smie obsluhovať radar, ak chce udeliť pokutu

Nevieme, kto zastavil Ľuboša. Z jeho popisu totiž nie je zrejmé, či to bol policajt alebo nie. Ak to nebol policajt, Ľuboš mohol pokojne ignorovať pokyny súvisiace s riešením priestupku, pretože meranie rýchlosti nie je dôvod na to, aby vás "nepolicajt" smel zastaviť. Ak sa ale Ľuboš riadil pokynmi nepolicajta, ktorý meral rýchlosť a Ľuboš skutočne prekročil najvyššiu povolenú rýchlosť, pokojne ho policajt na mieste smel obviniť z priestupku a uložiť za to pokutu.

Je málo pravdepodobné, že by polícia dala svoj majetok do rúk človeka, ktorý nie je z radov polície. Na druhú stranu, je neobvyklé, aby policajt v civile kontroloval dodržiavanie predpisov. Napriek tomu, Ľuboša mohol zastaviť aj policajt v civile, pretože aj policajt v civile smie kontrolovať, či vodiči dodržiavajú dopravné predpisy.

"Je však povinný preukázať sa príslušnosťou k Policajnému zboru, a to ústnym vyhlásením „polícia“, služobným preukazom, prípadne odznakom kriminálnej či finančnej polície," uviedla Denisa Baloghová, hovorkyňa Prezídia Policajného zboru.

Podľa polície sa zastavovanie vozidiel policajtmi v civile uskutočňuje len vo výnimočných prípadoch, napríklad pri pátraní po osobách a zbraniach. "Aby sme sa vyhli akýmkoľvek nedorozumeniam, minister vnútra nariadil, aby policajti v civile boli viditeľne označení. Vodiči tak jednoznačne vedia, či ich zastavuje príslušník Policajného zboru. Zanikne tak obava, že v dobrej viere zastavia gaunerom, ktorí by pravidlá zneužili na páchanie trestného činu," doplnila Baloghová.

Dobrovoľný strážca poriadku nie je policajt, ale im pomáha

Ešte je možné, že Ľuboša zastavil dobrovoľný strážca poriadku. Ak by sa postavil za radar a nameral niekomu prekročenie rýchlosti, polícia by to nemohla použiť ako dôkaz na pre určenie sankcie.

Strážca poriadku smie len to, čo mu zákon o policajnom zbore dovolí. Kontrola dodržiavania predpisov a teda aj rýchlosti vozidiel sa v zozname toho, čo strážca poriadku smie, nenachádza. Je oprávnený:

  • ak ide o porušenie všeobecne záväzného právneho predpisu na úseku ochrany bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky používať na odstránenie takého porušenia dohováranie a výzvu,
  • usmerňovať účastníkov dopravy najmä pri dopravnej nehode, poškodení komunikácie a na tieto účely dávať pokyn na zastavenie vozidla.

Strážca poriadku pritom musí byť správne označený: musí byť viditeľne označený preukazom strážcu poriadku a rukávovou páskou. Za zníženej viditeľnosti používa reflexnú vestu. Pri plnení úloh má mať preukaz strážcu poriadku viditeľne pripnutý na ľavej prednej strane horného dielu odevu.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  1. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  2. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  3. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  5. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  6. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  7. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  8. Modern luxury next to the Blue Church
  9. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  10. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  1. Moskva alebo Petrohrad? 7 224
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 4 774
  3. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 861
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 148
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 651
  6. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 650
  7. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 356
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 202
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 075
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 056

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

DOMOV

Migračná kríza sa skončila, policajné kontroly za hranicami nie

Rakúska polícia stále náhodne kontroluje.

DOMOV

Esbéeskar môže v obchode šacovať. Ak je to dobrovoľné

Ak zariadenie zapípa, pracovník SBS by mal zákazníka požiadať o blok.

Neprehliadnite tiež

Renault po cestách už jazdí s autom pre rok 2023

Experimentálny koncept ukazuje, ako budú vyzerať Renaulty o niekoľko rokov.

Londýnske autobusy budú jazdiť na kávu

Už dnes jazdia na použitý olej na varenie či loj zo spracovaného mäsa.

Ford predstavil šiltovku pre kamionistov, ktorá má zachraňovať životy

Keď je vodič unavený, šiltovka zabliká a zavibruje.

Britskí vodiči sa neboja šoférovať so zhoršeným zrakom

Oční lekári navrhujú povinné vyšetrenia.