Aj policajt v civile vám môže zmerať rýchlosť

Zvyčajne, ak vás chce policajt zastaviť, je v rovnošate. Predpisy však policajtom nezakazujú, aby kontrolovali dodržiavanie predpisov v civile.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Môže sa stať, že sa policajt v civile postaví za radar a nameria vám prekročenie rýchlosti. Aj jeho pokyny treba rešpektovať. Ak by ale za radarom stál "nepolicajt", policajti by mali problém dokázať vám prekročenie najvyššej povolenej rýchlosti.

Ľuboš: "Môže merať rýchlosť pomocník príslušníkov Policajného zboru (PZ) radarom, ktorý je označený na ruke reflexnou páskou a nie je na nej nič napísané? Pretože mám takú skúsenosť, že mi nameral prekročenie povolenej rýchlosti v obci, zastavil ma a poslal ma za príslušníkom PZ, ktorý bol ukrytý v aute za rohom domu.

Ak si dobre pamätám vyjadrenie najvyšších predstaviteľov PZ, môže ma ako vodiča zastaviť aj príslušník PZ, ktorý je v civilnom oblečení s páskou, ale na ktorej je jednoznačne uvedený nápis Polícia. Čo by nasledovalo, keby som nezastavil? Veď to nebol príslušník PZ? Majú na takéto niečo vôbec právo?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Rýchlosť vozidiel môže merať ktokoľvek. Takto získané údaje o porušení dopravných predpisov tiež smie odniesť na dopravný inšpektorát, ktorý by sa mal prípadnými priestupkami zaoberať. Problémom však je, že v drvivej väčšine prípadov by sa vám nepodarilo zabezpečiť dôkaz toho, kto v danom momente šoféroval auto, ktoré prekročilo najvyššiu povolenú rýchlosť. To sa dá v súčastnosti urobiť len vtedy, ak vás namerajú a hneď aj zastavia.

Na to, aby vás mohli obviniť z nedodržiavania najvyššej povolenej rýchlosti, vás ale najprv musia zastaviť. A to po nameraní rýchlosti smie len polícia. Lebo len jej príslušníci sú oprávnení zastavovať vozidlá v prípade, že chcú kontrolovať dodržiavanie povinností účastníkov cestnej premávky.

Ktokoľvek vás môže zastaviť

Podľa predpisov vás smie vo všeobecnosti zastaviť v podstate ktokoľvek, nielen policajt, ak má na to zákonný dôvod. Vodiči by pokyn na zastavenie mali rešpektovať a zariadiť sa podľa neho. Väčšinou sa dopredu nedozviete, kto a prečo vás zastavuje.

Samozrejme, môžete sa dostať aj do situácie, ktorá je podozrivá. Stačí, aby vás potme zastavoval nejaký v civile oblečený človek na tmavom mieste. Málokto by sa vám čudoval, ak by ste takému človeku nezastavili. Potom by vás ale čakalo vysvetľovanie dôvodov nezastavenia, ak by to bol policajt.

Väčšina situácií, najmä za svetla, však riziková nie je. Predpisy dovoľujú zastavovať vozidlám nielen policajtom, ale aj týmto ľuďom:

  • sprievodca vedených alebo hnaných zvierat, ak to vyžaduje bezpečnosť cestnej premávky (zdvihnutou rukou, smú používať aj zastavovací terč),
  • vedúci organizovaného útvaru školskej mládeže alebo organizovanej skupiny detí, ktoré nepodliehajú povinnej školskej dochádzke, alebo sprievodca osôb so zdravotným postihnutím pri prechádzaní cez vozovku (zdvihnutou rukou, smú používať aj zastavovací terč),
  • osoba vykonávajúca prácu na ceste spojenú s jej údržbou, opravou alebo s výstavbou, ak to vyžaduje bezpečnosť cestnej premávky (zdvihnutou rukou, smú používať aj zastavovací terč),
  • osoba pribratá na zaistenie bezpečnej prevádzky železničného priecestia (krúžením červenou alebo žltou zástavkou a za zníženej viditeľnosti krúžením červeným svetlom v hornom polkruhu),
  • dostatočne spôsobilá osoba staršia ako 18 rokov, ktorú na to písomne poveril orgán Policajného zboru s určením prípadov, v ktorých môže taká osoba zastavovať vozidlá (môže dávať pokyny na zastavenie vozidla len na priechode pre chodcov; kde priechod nie je alebo je neschodný, smie dávať pokyny na zastavenie aj na inom mieste na vozovke, pritom musí mať na sebe reflexný bezpečnostný odev; používa zastavovací terč, za zníženej viditeľnosti červené svetlo, ktorým pohybuje v hornom polkruhu),
  • iné osoby, ak je to nevyhnutné na zaistenie bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky alebo na zaistenie ochrany života, zdravia alebo majetku osôb (zdvihnutou rukou, smú používať aj zastavovací terč).

Ak by ste takýmto ľuďom nezastavili, riskujete nielen pokutu do výšky 300 eur ale aj zákaz šoférovania až na dva roky.

Len policajt smie obsluhovať radar, ak chce udeliť pokutu

Nevieme, kto zastavil Ľuboša. Z jeho popisu totiž nie je zrejmé, či to bol policajt alebo nie. Ak to nebol policajt, Ľuboš mohol pokojne ignorovať pokyny súvisiace s riešením priestupku, pretože meranie rýchlosti nie je dôvod na to, aby vás "nepolicajt" smel zastaviť. Ak sa ale Ľuboš riadil pokynmi nepolicajta, ktorý meral rýchlosť a Ľuboš skutočne prekročil najvyššiu povolenú rýchlosť, pokojne ho policajt na mieste smel obviniť z priestupku a uložiť za to pokutu.

Je málo pravdepodobné, že by polícia dala svoj majetok do rúk človeka, ktorý nie je z radov polície. Na druhú stranu, je neobvyklé, aby policajt v civile kontroloval dodržiavanie predpisov. Napriek tomu, Ľuboša mohol zastaviť aj policajt v civile, pretože aj policajt v civile smie kontrolovať, či vodiči dodržiavajú dopravné predpisy.

"Je však povinný preukázať sa príslušnosťou k Policajnému zboru, a to ústnym vyhlásením „polícia“, služobným preukazom, prípadne odznakom kriminálnej či finančnej polície," uviedla Denisa Baloghová, hovorkyňa Prezídia Policajného zboru.

Podľa polície sa zastavovanie vozidiel policajtmi v civile uskutočňuje len vo výnimočných prípadoch, napríklad pri pátraní po osobách a zbraniach. "Aby sme sa vyhli akýmkoľvek nedorozumeniam, minister vnútra nariadil, aby policajti v civile boli viditeľne označení. Vodiči tak jednoznačne vedia, či ich zastavuje príslušník Policajného zboru. Zanikne tak obava, že v dobrej viere zastavia gaunerom, ktorí by pravidlá zneužili na páchanie trestného činu," doplnila Baloghová.

Dobrovoľný strážca poriadku nie je policajt, ale im pomáha

Ešte je možné, že Ľuboša zastavil dobrovoľný strážca poriadku. Ak by sa postavil za radar a nameral niekomu prekročenie rýchlosti, polícia by to nemohla použiť ako dôkaz na pre určenie sankcie.

Strážca poriadku smie len to, čo mu zákon o policajnom zbore dovolí. Kontrola dodržiavania predpisov a teda aj rýchlosti vozidiel sa v zozname toho, čo strážca poriadku smie, nenachádza. Je oprávnený:

  • ak ide o porušenie všeobecne záväzného právneho predpisu na úseku ochrany bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky používať na odstránenie takého porušenia dohováranie a výzvu,
  • usmerňovať účastníkov dopravy najmä pri dopravnej nehode, poškodení komunikácie a na tieto účely dávať pokyn na zastavenie vozidla.

Strážca poriadku pritom musí byť správne označený: musí byť viditeľne označený preukazom strážcu poriadku a rukávovou páskou. Za zníženej viditeľnosti používa reflexnú vestu. Pri plnení úloh má mať preukaz strážcu poriadku viditeľne pripnutý na ľavej prednej strane horného dielu odevu.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  5. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  6. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018
  8. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  1. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  2. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  3. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  4. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  6. Bezplatné rozšírenie do prehliadača
  7. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť.
  8. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  10. HB Reavis sťahuje žiadosť na pridelenie osvedčenia o Smart City
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 5 641
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 4 689
  3. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 3 461
  4. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 3 103
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 2 928
  6. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 2 186
  7. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 068
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 656
  9. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 603
  10. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 1 367

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zbrane zo Slovenska znovu zabíjali v zahraničí

Hoci sa medzinárodná operácia začala už v marci, slovenského predajcu zbraní doteraz nikto nekontaktoval.

ŠPORT

Froome mal počas Vuelty pozitívny dopingový test

Brit je štvornásobným víťazom Tour de France.

DOMOV

Rok 1994: Keď sa valec Mečiar naplno rozbehol krajinou

Vladimíra Mečiara z postup premiéra dvakrát odvolali a vždy sa vrátil.

KULTÚRA

Už to nikto nečakal. Star Wars sú opäť na vrchole

Prístup nového režiséra je až rúhačský. Pozrite si naše hodnotenie.

Neprehliadnite tiež

Renault ukázal nový koncept. Je určený iba pre Santu

Sánky s raketovými motormi majú skrátiť čakanie na Vianoce.

Vyskúšali sme novinky od BMW: modely 6 GT a X3 M40i

X3 M40i je jedno z najzábavnejších súčasných BMW.

Vjazdy do Bratislavy sa upchali, vodiči stáli v dlhých kolónach

Pri ceste do práce bolo zdržanie na vyše 40 minút.

Dopravná hádanka: Môžete sa otočiť v zákaze odbočovania?

Vodička sa pýta, či pokutu dostala oprávnene.