Michala zastavila na diaľnici policajná hliadka. Obvinila ho, že šoféruje auto s prívesom, pričom si na to nespravil vodičák. Policajt ale nemal pravdu.
Michal: "Zastavil ma policajt, keď som riadil jazdnú súpravu zostavenú:
- z ťažného vozidla Citroen Jumper s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou 3500 kg a najväčšou prípustnou hmotnosťou prípojného vozidla O.2 - 3000 kg
- z autoprepravníka s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou 2600 kg s prevádzkovou hmotnosťou 560 kg, kde bola naložená
- Škoda Fabia II 1,4 TDI s prevádzkovou hmotnosťou 1200 kg.
Vodičský preukaz mám s oprávnením na vedenie jazdnej súpravy B+E.
Policajt mi po kontrole dokladov oznámil, že som porušil predpisy - vedenie jazdnej súpravy na ktorú nemám potrebné oprávnenie. Podľa policajta na uvedenú jazdnú súpravu potrebujem C+E, nakoľko celková hmotnosť jazdnej súpravy je 3500 + 2600, teda 6100 kg. A keďže ma zastavil na diaľnici, chýbala mi aj diaľničná nálepka do 12 t ... (samozrejme, na ťažnom vozidle som mal nalepenú diaľničnú nálepku do 3,5 tony celoročnú a platnú týždňovú diaľničnú nálepku na prívesy O.1 a O.2).
Čo všetko ma oprávňuje viesť vodičský preukaz so skupinou B+E?"
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Michal šoféroval auto s prívesom. Prípustné hmotnosti neprekročil ani v prípade ťahania prívesu a ani z hľadiska nákladu na prívese.
Podľa predpisov patria do skupiny vozidiel B+E jazdné súpravy zložené z motorového vozidla skupiny B a prípojného vozidla, ak nejde o nasledovnú jazdnú súpravu:
- jazdná súprava zložená z ťažného vozidla skupiny B a prípojného vozidla, ak najväčšia prípustná hmotnosť jazdnej súpravy nepresahuje 3 500 kg a najväčšia prípustná celková hmotnosť prípojného vozidla nepresahuje prevádzkovú hmotnosť ťažného vozidla.
Neporušil predpisy, vodičské oprávnenie bolo dostatočné
Na základe toho, čo napísal Michal, je jednoznačné, že predpisy neporušil a mal oprávnenie šoférovať svoje auto s prívesom. Jeho auto (bez prívesu) totiž patrí do skupiny vozidiel B - to sú také, ktorých najväčšia prípustná celková hmotnosť nepresahuje 3 500 kg a ktoré nemajú okrem miesta pre vodiča viac ako osem miest na sedenie.
Najväčšia prípustná celková hmotnosť prípojného vozidla bola 2600 kg a to je viac ako prevádzková hmotnosť Citroenu Jumper (1 800 až 1 900 kg). Zároveň, najväčšia prípustná hmotnosť jazdnej súpravy presahuje 3 500 kg. Podľa zákona o cestnej premávke teda Michal nespochybniteľne šoféroval vozidlo skupiny B+E, na čo aj má, podľa jeho slov, vodičské oprávnenie.
Vodičské oprávnenie skupiny C+E by Michal potreboval len vtedy, ak by šoféroval jazdnú súpravu zloženú z motorového vozidla skupiny C a prípojného vozidla, ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť presahuje 750 kg.
Aj poplatok za jazdu po diaľnici uhradil správne - použil správne diaľničné nálepky nielen pre ťažné vozidlo ale aj pre príves.
Policajt našiel priestupok tam, kde nebol
Policajt nemal Michala obviňovať z priestupku, ktorý nespáchal. Na určenie skupiny vozidla a vodičského oprávnenia totiž nestačí iba sčítanie hmotností. Nemenej dôležitou podmienkou je aj to, do ktorej skupiny vozidiel patrí ťažné vozidlo.
Ak policajt uložil Michalovi aj pokutu, tak by to bolo na základe nezákonného rozhodnutia. To sa dá napadnúť, Michal by mal právo domáhať sa náhrady škody. Musel by však dokázať, že žiadneho priestupku sa nedopustil.
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.