Policaj hovoril o priestupku po spočítaní hmotnosti, no auto si nevšimol

Problematika hmotností vozidiel nie je jednoduchá. Ak sa do toho pripletú prívesy, diaľnica a vodičské oprávnenie, dokážu zamotať hlavu aj policajtom.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Michala zastavila na diaľnici policajná hliadka. Obvinila ho, že šoféruje auto s prívesom, pričom si na to nespravil vodičák. Policajt ale nemal pravdu.

Michal: "Zastavil ma policajt, keď som riadil jazdnú súpravu zostavenú:

  1. z ťažného vozidla Citroen Jumper s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou 3500 kg a najväčšou prípustnou hmotnosťou prípojného vozidla O.2 - 3000 kg
  2. z autoprepravníka s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou 2600 kg s prevádzkovou hmotnosťou 560 kg, kde bola naložená
  3. Škoda Fabia II 1,4 TDI s prevádzkovou hmotnosťou 1200 kg.

Vodičský preukaz mám s oprávnením na vedenie jazdnej súpravy B+E.

Policajt mi po kontrole dokladov oznámil, že som porušil predpisy - vedenie jazdnej súpravy na ktorú nemám potrebné oprávnenie. Podľa policajta na uvedenú jazdnú súpravu potrebujem C+E, nakoľko celková hmotnosť jazdnej súpravy je 3500 + 2600, teda 6100 kg. A keďže ma zastavil na diaľnici, chýbala mi aj diaľničná nálepka do 12 t ... (samozrejme, na ťažnom vozidle som mal nalepenú diaľničnú nálepku do 3,5 tony celoročnú a platnú týždňovú diaľničnú nálepku na prívesy O.1 a O.2).

Čo všetko ma oprávňuje viesť vodičský preukaz so skupinou B+E?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Michal šoféroval auto s prívesom. Prípustné hmotnosti neprekročil ani v prípade ťahania prívesu a ani z hľadiska nákladu na prívese.

Podľa predpisov patria do skupiny vozidiel B+E jazdné súpravy zložené z motorového vozidla skupiny B a prípojného vozidla, ak nejde o nasledovnú jazdnú súpravu:

  • jazdná súprava zložená z ťažného vozidla skupiny B a prípojného vozidla, ak najväčšia prípustná hmotnosť jazdnej súpravy nepresahuje 3 500 kg a najväčšia prípustná celková hmotnosť prípojného vozidla nepresahuje prevádzkovú hmotnosť ťažného vozidla.

Neporušil predpisy, vodičské oprávnenie bolo dostatočné

Na základe toho, čo napísal Michal, je jednoznačné, že predpisy neporušil a mal oprávnenie šoférovať svoje auto s prívesom. Jeho auto (bez prívesu) totiž patrí do skupiny vozidiel B - to sú také, ktorých najväčšia prípustná celková hmotnosť nepresahuje 3 500 kg a ktoré nemajú okrem miesta pre vodiča viac ako osem miest na sedenie.

Najväčšia prípustná celková hmotnosť prípojného vozidla bola 2600 kg a to je viac ako prevádzková hmotnosť Citroenu Jumper (1 800 až 1 900 kg). Zároveň, najväčšia prípustná hmotnosť jazdnej súpravy presahuje 3 500 kg. Podľa zákona o cestnej premávke teda Michal nespochybniteľne šoféroval vozidlo skupiny B+E, na čo aj má, podľa jeho slov, vodičské oprávnenie.

Vodičské oprávnenie skupiny C+E by Michal potreboval len vtedy, ak by šoféroval jazdnú súpravu zloženú z motorového vozidla skupiny C a prípojného vozidla, ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť presahuje 750 kg.

Aj poplatok za jazdu po diaľnici uhradil správne - použil správne diaľničné nálepky nielen pre ťažné vozidlo ale aj pre príves.

Policajt našiel priestupok tam, kde nebol

Policajt nemal Michala obviňovať z priestupku, ktorý nespáchal. Na určenie skupiny vozidla a vodičského oprávnenia totiž nestačí iba sčítanie hmotností. Nemenej dôležitou podmienkou je aj to, do ktorej skupiny vozidiel patrí ťažné vozidlo.

Ak policajt uložil Michalovi aj pokutu, tak by to bolo na základe nezákonného rozhodnutia. To sa dá napadnúť, Michal by mal právo domáhať sa náhrady škody. Musel by však dokázať, že žiadneho priestupku sa nedopustil.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  4. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  5. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  6. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  10. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  1. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  6. S dobrým pivom leto chutí
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  10. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 36 907
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 787
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 21 017
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 707
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 153
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 6 011
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 644
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 586
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 350
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 759

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kaliňáka k únosu Vietnamca doteraz nikto nevypočul

Bývalého ministra vnútra ani nepredvolali.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Prečo sa gang financovaný Kremľom usídlil na Slovensku

Aké je posolstvo Nočných vlkov u nás.

ŠPORT

Šliapať v úniku? Je to nudné, vraví Sagan

Cez víkend nelenil. Majster sveta najazdil za dva dni dvesto kilometrov v únikoch.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault Mégane R.S. Trophy: s manuálom a výkonom 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky.