Policaj hovoril o priestupku po spočítaní hmotnosti, no auto si nevšimol

Problematika hmotností vozidiel nie je jednoduchá. Ak sa do toho pripletú prívesy, diaľnica a vodičské oprávnenie, dokážu zamotať hlavu aj policajtom.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Michala zastavila na diaľnici policajná hliadka. Obvinila ho, že šoféruje auto s prívesom, pričom si na to nespravil vodičák. Policajt ale nemal pravdu.

Michal: "Zastavil ma policajt, keď som riadil jazdnú súpravu zostavenú:

  1. z ťažného vozidla Citroen Jumper s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou 3500 kg a najväčšou prípustnou hmotnosťou prípojného vozidla O.2 - 3000 kg
  2. z autoprepravníka s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou 2600 kg s prevádzkovou hmotnosťou 560 kg, kde bola naložená
  3. Škoda Fabia II 1,4 TDI s prevádzkovou hmotnosťou 1200 kg.

Vodičský preukaz mám s oprávnením na vedenie jazdnej súpravy B+E.

Policajt mi po kontrole dokladov oznámil, že som porušil predpisy - vedenie jazdnej súpravy na ktorú nemám potrebné oprávnenie. Podľa policajta na uvedenú jazdnú súpravu potrebujem C+E, nakoľko celková hmotnosť jazdnej súpravy je 3500 + 2600, teda 6100 kg. A keďže ma zastavil na diaľnici, chýbala mi aj diaľničná nálepka do 12 t ... (samozrejme, na ťažnom vozidle som mal nalepenú diaľničnú nálepku do 3,5 tony celoročnú a platnú týždňovú diaľničnú nálepku na prívesy O.1 a O.2).

Čo všetko ma oprávňuje viesť vodičský preukaz so skupinou B+E?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Michal šoféroval auto s prívesom. Prípustné hmotnosti neprekročil ani v prípade ťahania prívesu a ani z hľadiska nákladu na prívese.

Podľa predpisov patria do skupiny vozidiel B+E jazdné súpravy zložené z motorového vozidla skupiny B a prípojného vozidla, ak nejde o nasledovnú jazdnú súpravu:

  • jazdná súprava zložená z ťažného vozidla skupiny B a prípojného vozidla, ak najväčšia prípustná hmotnosť jazdnej súpravy nepresahuje 3 500 kg a najväčšia prípustná celková hmotnosť prípojného vozidla nepresahuje prevádzkovú hmotnosť ťažného vozidla.

Neporušil predpisy, vodičské oprávnenie bolo dostatočné

Na základe toho, čo napísal Michal, je jednoznačné, že predpisy neporušil a mal oprávnenie šoférovať svoje auto s prívesom. Jeho auto (bez prívesu) totiž patrí do skupiny vozidiel B - to sú také, ktorých najväčšia prípustná celková hmotnosť nepresahuje 3 500 kg a ktoré nemajú okrem miesta pre vodiča viac ako osem miest na sedenie.

Najväčšia prípustná celková hmotnosť prípojného vozidla bola 2600 kg a to je viac ako prevádzková hmotnosť Citroenu Jumper (1 800 až 1 900 kg). Zároveň, najväčšia prípustná hmotnosť jazdnej súpravy presahuje 3 500 kg. Podľa zákona o cestnej premávke teda Michal nespochybniteľne šoféroval vozidlo skupiny B+E, na čo aj má, podľa jeho slov, vodičské oprávnenie.

Vodičské oprávnenie skupiny C+E by Michal potreboval len vtedy, ak by šoféroval jazdnú súpravu zloženú z motorového vozidla skupiny C a prípojného vozidla, ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť presahuje 750 kg.

Aj poplatok za jazdu po diaľnici uhradil správne - použil správne diaľničné nálepky nielen pre ťažné vozidlo ale aj pre príves.

Policajt našiel priestupok tam, kde nebol

Policajt nemal Michala obviňovať z priestupku, ktorý nespáchal. Na určenie skupiny vozidla a vodičského oprávnenia totiž nestačí iba sčítanie hmotností. Nemenej dôležitou podmienkou je aj to, do ktorej skupiny vozidiel patrí ťažné vozidlo.

Ak policajt uložil Michalovi aj pokutu, tak by to bolo na základe nezákonného rozhodnutia. To sa dá napadnúť, Michal by mal právo domáhať sa náhrady škody. Musel by však dokázať, že žiadneho priestupku sa nedopustil.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kreditná karta – áno alebo nie
  2. Máte nad 40? Skontrolujte si, či je Vaše srdce skutočne zdravé
  3. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  4. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  5. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  6. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  7. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  8. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  9. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  10. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  1. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  2. MiddleCap Equity Partners a Mayfair Assets ukončili fúziu
  3. Súboj olympionikov na Malom Dunaji
  4. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  5. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  6. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  7. Kreditná karta – áno alebo nie
  8. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  9. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  10. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 24 847
  2. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 18 461
  3. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 12 910
  4. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 9 024
  5. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 8 018
  6. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 7 337
  7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 5 432
  8. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 4 267
  9. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie 3 868
  10. Kreditná karta – áno alebo nie 3 293

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Štyri mesiace po Kuciakovej vražde verejnosť pozná len čas úmrtia

Politici po vražde novinára odmietali odstúpiť, polícia čelila kritike za postup pri vyšetrovaní.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Kočner skončil. Aj keby ho pustili na slobodu

Čo znamená zadržanie Kočnera a Ruska.

Stĺpček Jakuba Fila

Treba to stále pripomínať, moc pochádza od občanov

Verejnosť si zrejme až časom uvedomí, že za posledné mesiace dosiahla veľmi veľa.

ŠPORT

Argentína podľahla Chorvátsku a hrozí jej koniec na šampionáte

Brankár Caballero spravil fatálnu chybu.

Neprehliadnite tiež

Nové Volvo S60 má americký pôvod a žiaden diesel

Dvorná divízia Polestar vyladí výkon nového Volva na 415 koní.

Radšej Kiu alebo Hyundai ako Porsche. Ktoré auto má najviac chýb?

V prieskume pohorelo Volvo, Jaguar, Land Rover.

Tesla v USA vyšetruje prvé samovznietenie Modelu S

Ide o prvý prípad bezdôvodného samovznietenia batérie Tesly.

Audi A1 narástlo na veľkosť Pola. Dieselový motor už nedostane

Digitálne budíky na prístrojovej doske ponúkne už v základe.