Policaj hovoril o priestupku po spočítaní hmotnosti, no auto si nevšimol

Problematika hmotností vozidiel nie je jednoduchá. Ak sa do toho pripletú prívesy, diaľnica a vodičské oprávnenie, dokážu zamotať hlavu aj policajtom.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Michala zastavila na diaľnici policajná hliadka. Obvinila ho, že šoféruje auto s prívesom, pričom si na to nespravil vodičák. Policajt ale nemal pravdu.

Michal: "Zastavil ma policajt, keď som riadil jazdnú súpravu zostavenú:

  1. z ťažného vozidla Citroen Jumper s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou 3500 kg a najväčšou prípustnou hmotnosťou prípojného vozidla O.2 - 3000 kg
  2. z autoprepravníka s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou 2600 kg s prevádzkovou hmotnosťou 560 kg, kde bola naložená
  3. Škoda Fabia II 1,4 TDI s prevádzkovou hmotnosťou 1200 kg.

Vodičský preukaz mám s oprávnením na vedenie jazdnej súpravy B+E.

Policajt mi po kontrole dokladov oznámil, že som porušil predpisy - vedenie jazdnej súpravy na ktorú nemám potrebné oprávnenie. Podľa policajta na uvedenú jazdnú súpravu potrebujem C+E, nakoľko celková hmotnosť jazdnej súpravy je 3500 + 2600, teda 6100 kg. A keďže ma zastavil na diaľnici, chýbala mi aj diaľničná nálepka do 12 t ... (samozrejme, na ťažnom vozidle som mal nalepenú diaľničnú nálepku do 3,5 tony celoročnú a platnú týždňovú diaľničnú nálepku na prívesy O.1 a O.2).

Čo všetko ma oprávňuje viesť vodičský preukaz so skupinou B+E?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Michal šoféroval auto s prívesom. Prípustné hmotnosti neprekročil ani v prípade ťahania prívesu a ani z hľadiska nákladu na prívese.

Podľa predpisov patria do skupiny vozidiel B+E jazdné súpravy zložené z motorového vozidla skupiny B a prípojného vozidla, ak nejde o nasledovnú jazdnú súpravu:

  • jazdná súprava zložená z ťažného vozidla skupiny B a prípojného vozidla, ak najväčšia prípustná hmotnosť jazdnej súpravy nepresahuje 3 500 kg a najväčšia prípustná celková hmotnosť prípojného vozidla nepresahuje prevádzkovú hmotnosť ťažného vozidla.

Neporušil predpisy, vodičské oprávnenie bolo dostatočné

Na základe toho, čo napísal Michal, je jednoznačné, že predpisy neporušil a mal oprávnenie šoférovať svoje auto s prívesom. Jeho auto (bez prívesu) totiž patrí do skupiny vozidiel B - to sú také, ktorých najväčšia prípustná celková hmotnosť nepresahuje 3 500 kg a ktoré nemajú okrem miesta pre vodiča viac ako osem miest na sedenie.

Najväčšia prípustná celková hmotnosť prípojného vozidla bola 2600 kg a to je viac ako prevádzková hmotnosť Citroenu Jumper (1 800 až 1 900 kg). Zároveň, najväčšia prípustná hmotnosť jazdnej súpravy presahuje 3 500 kg. Podľa zákona o cestnej premávke teda Michal nespochybniteľne šoféroval vozidlo skupiny B+E, na čo aj má, podľa jeho slov, vodičské oprávnenie.

Vodičské oprávnenie skupiny C+E by Michal potreboval len vtedy, ak by šoféroval jazdnú súpravu zloženú z motorového vozidla skupiny C a prípojného vozidla, ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť presahuje 750 kg.

Aj poplatok za jazdu po diaľnici uhradil správne - použil správne diaľničné nálepky nielen pre ťažné vozidlo ale aj pre príves.

Policajt našiel priestupok tam, kde nebol

Policajt nemal Michala obviňovať z priestupku, ktorý nespáchal. Na určenie skupiny vozidla a vodičského oprávnenia totiž nestačí iba sčítanie hmotností. Nemenej dôležitou podmienkou je aj to, do ktorej skupiny vozidiel patrí ťažné vozidlo.

Ak policajt uložil Michalovi aj pokutu, tak by to bolo na základe nezákonného rozhodnutia. To sa dá napadnúť, Michal by mal právo domáhať sa náhrady škody. Musel by však dokázať, že žiadneho priestupku sa nedopustil.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  2. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  4. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín
  5. S novou optikou máte v Poprade rýchlosť a kvalitu zaručenú
  6. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi
  7. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“!
  8. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý
  9. Získajte špičkovú klimatizáciu a toto leto ušetrite na elektrine
  10. ZOC MAX Prešov má za sebou úspešnú desaťročnicu
  1. Poľovníkom sa nestaneš, musíš sa ním narodiť!
  2. Bratislava začína s výstavbou bulváru Mlynské nivy
  3. Tréningové moduly HACCP online
  4. Kuba má záujem o spoluprácu s SPU v Nitre
  5. Návštevníkov Gardenie zaujali expozície SPU v Nitre
  6. Slováci si nevedia predstaviť svoj deň bez chleba a pečiva
  7. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  8. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  9. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  10. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  1. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 20 432
  2. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 14 829
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 14 605
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 10 714
  5. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 7 101
  6. Jordánsko: Najkrajšie miesta kráľovstva v púšti 6 428
  7. Miesta v Rakúsku, ktoré by ste mali vidieť. Kúsok za Bratislavou 5 123
  8. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 5 116
  9. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 5 080
  10. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 3 824

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Prečo má charizmu len pár vyvolených. Aká je tá vaša?

Buď sa s ňou narodíte, alebo nie. Je to dar od Boha, čaro, ktoré sa nedá získať, alebo platí, že stačí dobrý tréning a charizma naskočí ako motor?

KOMENTÁRE

Rozdeľuje nás chudoba, nie nevedomosť

Dlhodobý nedostatok peňazí je nesmierne poučná skúsenosť

ŠPORT

Barcelona vyhrala Španielsky pohár

Zápas o prestížnu trofej sa pre Sevillu skončil hanebným debaklom.

SVET

Ako Skripaľovci prežili? Šťastie, tekutiny, rýchla pomoc

Miesta v Salisbury, kde objavili novičok, budú niekoľko mesiacov čistiť.

Neprehliadnite tiež

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.

Volkswagen zverejnil kompletný cenník Touaregu. Čo ponúkne slovenské SUV?

Novými prvkami je natáčanie zadných kolies aj automatické dovieranie dverí

Ako prepraviť psa v aute jednoduchšie a bezpečnejšie?

Prinášame prehľad príslušenstva, ktoré vám pomôže s prepravou vášho štvornohého pasažiera.

Ako vyzerá dizajn auta v roku 2018? Veľké logá, veľké zadky a račie klepetá

Dizajnéri chcú autá odlíšiť, ale všetci používajú rovnaké prvky.

Lego vyrobilo Porsche 911 z obrovských kociek v životnej veľkosti

Zmenšenú verziu si môžu fanúšikovia kúpiť v múzeu za 25 eur.