Aj zapnutie smeroviek dokáže odvrátiť nehodu

Viacerí vodiči si sťažujú na nepoužívanie smeroviek iných motoristov. Tí to buď nepovažujú za potrebné alebo zabúdajú ich zapínať. Neuvedomujú si však, že tým môžu v konečnom dôsledku spôsobiť aj dopravnú nehodu.

(Zdroj: Tomáš Novotný)

Stačí, že sa naučíte nepoužívať smerovky a ľahko sa môžete dostať do situácie, keď ich zapnutie či nezapnutie bude znamenať rozdiel medzi tým, či sa nehoda stane alebo nestane.

Peter: "Je nutné dávať všade znamenie o smeru jazdy? Som už penzista a solídne autá, s vyššou nákupnou cenou, nepoužívajú predmetné zariadenie auta takmer nikdy. Na kruhových objazdoch ani taxikári a vyzerá to frajersky. Pozerajú sa na nás ako na amatérov, až mám dilemu aj ja, či sa nemám prispôsobiť ... Minule išli predo mnou dve policajné, krásne veliké autá. Audi a BMW. Jeden dával znamenie a druhý nie. Ten druhý pôsobil ako profesionál. Niečo ako "IN". Počul som obhajobu: Ak nerobím prudké pohyby a idem jemne, plíživo, nie je potrebné používať "blinker". Zbytočne vyrušujeme vozidlá za nami. Takto sa jazdí aj Rakúsku, aj v Nemecku. Sme v Európe a treba ísť s dobou."

Znamenie o zmene smeru jazdy netreba dávať všade. Je však pravdou, že mnohí vodiči ignorujú povinnosť zapínať smerovky tam, kde je to povinné.

Peter spomínal kruhové objazdy. Pri vjazde do nich sa smerovky nezapínajú, treba ich zapnúť pri výjazde. Aby ostatní vodiči vedeli, ktorým výjazdom pôjdete von a nezdržiavala sa tak premávka.

K citovanej obhajobe sa dá povedať len jedno: aj keď vozidlo nerobí prudké pohyby, môže nezapnutie smeroviek spôsobiť problém, niekedy aj nehodu.

Otestujte si svoje znalosti z dopravných predpisov

Situácie, kedy vodiči často nezapínajú smerovky

Na nasledujúcom zostrihu uvidíte niekoľko situácií, ktoré patria medzi najčastejšie v súvislosti s porušovaním predpisov týkajúcich sa znamenia o zmene smeru jazdy.

§ 15, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Vodič, ktorý pri predchádzaní vybočuje zo smeru svojej jazdy, je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy, pričom nesmie ohroziť vodičov jazdiacich za ním.

(3) Vodič nesmie pri predchádzaní ohroziť ani obmedziť vodiča vozidla, pred ktoré sa po predídení zaraďuje; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Pri predchádzaní musí zachovávať dostatočný bočný odstup od predchádzaného vozidla.

Na prvom zábere vidno vozidlo, ktoré nás predbehlo. Počas celej doby predbiehacieho manévru mal zapnuté smerovky vľavo, čo by nebol problém. No on ho mal zapnuté aj v čase, keď končil predbiehanie. Vodič pravdepodobne nestihol prepnúť páčku tak, aby bola smerovka zapnutá aj vpravo.

Každý, kto je zvyknutý takto zapínať pri predchádzaní smerovky, sa môže dostať do situácie, kedy zmetie iného vodiča. Veď si len predstavte, že by sa blížila križovatka a z vedľajšej cesty napravo by chcel niekto odbočiť vľavo. Preňho by predbiehajúci so smerovkami vľavo aj po dokončení predbiehania znamenal signál, že smie odbočiť a vojsť na hlavnú.

Ďalší záber ukazuje príklad, kedy vodič nedávajúci smerovky môže zmiasť iných. Napríklad tých, ktorý by šli z opačného smeru. Vodiči Fabií pred nami síce odbočujú vľavo, no bez smerovky. Pritom, pri zmene smeru jazdy je vždy potrebné zapnúť znamenie o zmene smeru jazdy.

V zostrihu je aj ďalšia ukážka predbiehania, kedy vodič Octavie nezapol vôbec smerovky. Na záver vidno, že ani pri presúvaní z jedného jazdného pruhu do druhého sa vodiči nenamáhajú zapínať smerovky.

Smerovky a odbočovanie cez odbočovací pruh

§ 19, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Pred odbočovaním a počas odbočovania je vodič povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. ...

Vodiči často diskutujú o tom, či zapínať smerovky pri odbočovaní aj na mieste, kde vám odbočovací jazdný pruh určuje smer odbočenia. Niektorí tvrdia, že to netreba, najmä v situáciách, v ktorých sú dva odbočovacie pruhy vedľa seba (smerujúce jedným smerom). Odôvodňujú to tým, že napríklad vodič v pravom odbočovacom pruhu smerujúcom vľavo by zapnutím smeroviek dával znamenie o zmene jazdného pruhu, nie o odbočovaní.

Podľa dopravných predpisov pri odbočovaní prostredníctvom odbočovacích jazdných pruhov treba zapínať znamenie o zmene smeru jazdy.

Ak by zapnutie smeroviek v takomto prípade aj niekto vyhodnotil ako snahu prejsť do vedľajšieho jazdného pruhu, ten, kto by chcel prejsť vedľa, musí nielen zapnúť smerovky, ale aj dať prednosť vozidlám vo vedľajšom pruhu, do ktorého by sa mal preradiť. Nie je teda dôležité, aký je účel smeroviek pri jazde dvojpruhovým odbočovacím pásom. Zapnuté ich mať ale treba.

Akú smerovku zapnúť pri vchádzaní na hlavnú

Pavol: "Najazdím veľa kilometrov a veľmi často sa stretávam s problémom, že križovatka môže byť riešená bez pripájacieho pruhu, alebo s ním. Ak nie je pripájací pruh, tak pri križovatke tvaru napr. T dávame smerovku v pravo, ak je pripájací pruh, tak smerovku vľavo. Čo ale, ak nie je jasné, či sa jedná o prvý, alebo druhý prípad. Tak sa stáva, že jedna skupina vodičov dáva znamenie o zmene smeru vpravo a iná zasa vľavo. Ako sa dá toto definovať a konať správne?"

Ak je prejazd cez križovatku riešený pripájacím pruhom, treba zapínať smerovky tak, ako keby ste prechádzali z jedného jazdného pruhu do druhého. Najčastejšie sú pripájacie pruhy umiestnené na pravej strane cesty, preto treba zapínať smerovku vľavo.

V prípade, že v križovatke odbočujete, treba zapnúť smerovku zodpovedajúcu smeru odbočenia.

Prvý prípad vždy označuje dopravné značenie. Všetko ostatné je klasické odbočenie. Ak sa teda vedľajšia cesta pripája šikmo na hlavnú bez pripájacieho pruhu, pri odbočení zapínajte tú smerovku, kam chcete odbočiť. Ak v pravo, tak pravé smerovky, ak vľavo tak ľavé smerovky.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 14 593
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 479
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 6 115
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 002
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 126
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 617
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 315
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 289
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 215
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 688

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan, Sagan a opäť Sagan. Chlapec bez nervov je tretí raz majstrom sveta

Pre mňa je to neuveriteľné, výnimočné, vravel slovenský cyklista.

ŠPORT

Čo všetko sa stalo, aby zo Sagana bola superstar

Začínal na sestrinom bicykli, teraz zarába milióny ročne.

ŠPORT

Peter Sagan: Superstar made in Slovakia

Začínal na sestrinom bicykli, dnes zarába šesť miliónov ročne.

Neprehliadnite tiež

Nová Kia Stonic osloví tínedžera aj dôchodcu (prvá jazda)

Do predaja sa na Slovensku dostane 14. októbra.

Malá XC40 so sebou prináša veľké zmeny

Volvo predstavilo svoje najmenšie SUV, prináša hneď niekoľko noviniek

Šéf marketingu BMW Ian Robertson: Ďalšiu Čínu už na Zemi nenájdeme

Pre Jozefa Kabaňa majú v BMW prichystané veľké výzvy.

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace, tento rok SUV tvoria viac než polovicu nominovaných.