SME

Aj zapnutie smeroviek dokáže odvrátiť nehodu

Viacerí vodiči si sťažujú na nepoužívanie smeroviek iných motoristov. Tí to buď nepovažujú za potrebné alebo zabúdajú ich zapínať. Neuvedomujú si však, že tým môžu v konečnom dôsledku spôsobiť aj dopravnú nehodu.

(Zdroj: Tomáš Novotný)

Stačí, že sa naučíte nepoužívať smerovky a ľahko sa môžete dostať do situácie, keď ich zapnutie či nezapnutie bude znamenať rozdiel medzi tým, či sa nehoda stane alebo nestane.

Peter: "Je nutné dávať všade znamenie o smeru jazdy? Som už penzista a solídne autá, s vyššou nákupnou cenou, nepoužívajú predmetné zariadenie auta takmer nikdy. Na kruhových objazdoch ani taxikári a vyzerá to frajersky. Pozerajú sa na nás ako na amatérov, až mám dilemu aj ja, či sa nemám prispôsobiť ... Minule išli predo mnou dve policajné, krásne veliké autá. Audi a BMW. Jeden dával znamenie a druhý nie. Ten druhý pôsobil ako profesionál. Niečo ako "IN". Počul som obhajobu: Ak nerobím prudké pohyby a idem jemne, plíživo, nie je potrebné používať "blinker". Zbytočne vyrušujeme vozidlá za nami. Takto sa jazdí aj Rakúsku, aj v Nemecku. Sme v Európe a treba ísť s dobou."

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Znamenie o zmene smeru jazdy netreba dávať všade. Je však pravdou, že mnohí vodiči ignorujú povinnosť zapínať smerovky tam, kde je to povinné.

Peter spomínal kruhové objazdy. Pri vjazde do nich sa smerovky nezapínajú, treba ich zapnúť pri výjazde. Aby ostatní vodiči vedeli, ktorým výjazdom pôjdete von a nezdržiavala sa tak premávka.

K citovanej obhajobe sa dá povedať len jedno: aj keď vozidlo nerobí prudké pohyby, môže nezapnutie smeroviek spôsobiť problém, niekedy aj nehodu.

Otestujte si svoje znalosti z dopravných predpisov

Situácie, kedy vodiči často nezapínajú smerovky

Na nasledujúcom zostrihu uvidíte niekoľko situácií, ktoré patria medzi najčastejšie v súvislosti s porušovaním predpisov týkajúcich sa znamenia o zmene smeru jazdy.

SkryťVypnúť reklamu

§ 15, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Vodič, ktorý pri predchádzaní vybočuje zo smeru svojej jazdy, je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy, pričom nesmie ohroziť vodičov jazdiacich za ním.

(3) Vodič nesmie pri predchádzaní ohroziť ani obmedziť vodiča vozidla, pred ktoré sa po predídení zaraďuje; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Pri predchádzaní musí zachovávať dostatočný bočný odstup od predchádzaného vozidla.

Na prvom zábere vidno vozidlo, ktoré nás predbehlo. Počas celej doby predbiehacieho manévru mal zapnuté smerovky vľavo, čo by nebol problém. No on ho mal zapnuté aj v čase, keď končil predbiehanie. Vodič pravdepodobne nestihol prepnúť páčku tak, aby bola smerovka zapnutá aj vpravo.

Každý, kto je zvyknutý takto zapínať pri predchádzaní smerovky, sa môže dostať do situácie, kedy zmetie iného vodiča. Veď si len predstavte, že by sa blížila križovatka a z vedľajšej cesty napravo by chcel niekto odbočiť vľavo. Preňho by predbiehajúci so smerovkami vľavo aj po dokončení predbiehania znamenal signál, že smie odbočiť a vojsť na hlavnú.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalší záber ukazuje príklad, kedy vodič nedávajúci smerovky môže zmiasť iných. Napríklad tých, ktorý by šli z opačného smeru. Vodiči Fabií pred nami síce odbočujú vľavo, no bez smerovky. Pritom, pri zmene smeru jazdy je vždy potrebné zapnúť znamenie o zmene smeru jazdy.

V zostrihu je aj ďalšia ukážka predbiehania, kedy vodič Octavie nezapol vôbec smerovky. Na záver vidno, že ani pri presúvaní z jedného jazdného pruhu do druhého sa vodiči nenamáhajú zapínať smerovky.

Smerovky a odbočovanie cez odbočovací pruh

§ 19, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Pred odbočovaním a počas odbočovania je vodič povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. ...

Vodiči často diskutujú o tom, či zapínať smerovky pri odbočovaní aj na mieste, kde vám odbočovací jazdný pruh určuje smer odbočenia. Niektorí tvrdia, že to netreba, najmä v situáciách, v ktorých sú dva odbočovacie pruhy vedľa seba (smerujúce jedným smerom). Odôvodňujú to tým, že napríklad vodič v pravom odbočovacom pruhu smerujúcom vľavo by zapnutím smeroviek dával znamenie o zmene jazdného pruhu, nie o odbočovaní.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Podľa dopravných predpisov pri odbočovaní prostredníctvom odbočovacích jazdných pruhov treba zapínať znamenie o zmene smeru jazdy.

Ak by zapnutie smeroviek v takomto prípade aj niekto vyhodnotil ako snahu prejsť do vedľajšieho jazdného pruhu, ten, kto by chcel prejsť vedľa, musí nielen zapnúť smerovky, ale aj dať prednosť vozidlám vo vedľajšom pruhu, do ktorého by sa mal preradiť. Nie je teda dôležité, aký je účel smeroviek pri jazde dvojpruhovým odbočovacím pásom. Zapnuté ich mať ale treba.

Akú smerovku zapnúť pri vchádzaní na hlavnú

Pavol: "Najazdím veľa kilometrov a veľmi často sa stretávam s problémom, že križovatka môže byť riešená bez pripájacieho pruhu, alebo s ním. Ak nie je pripájací pruh, tak pri križovatke tvaru napr. T dávame smerovku v pravo, ak je pripájací pruh, tak smerovku vľavo. Čo ale, ak nie je jasné, či sa jedná o prvý, alebo druhý prípad. Tak sa stáva, že jedna skupina vodičov dáva znamenie o zmene smeru vpravo a iná zasa vľavo. Ako sa dá toto definovať a konať správne?"

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak je prejazd cez križovatku riešený pripájacím pruhom, treba zapínať smerovky tak, ako keby ste prechádzali z jedného jazdného pruhu do druhého. Najčastejšie sú pripájacie pruhy umiestnené na pravej strane cesty, preto treba zapínať smerovku vľavo.

V prípade, že v križovatke odbočujete, treba zapnúť smerovku zodpovedajúcu smeru odbočenia.

Prvý prípad vždy označuje dopravné značenie. Všetko ostatné je klasické odbočenie. Ak sa teda vedľajšia cesta pripája šikmo na hlavnú bez pripájacieho pruhu, pri odbočení zapínajte tú smerovku, kam chcete odbočiť. Ak v pravo, tak pravé smerovky, ak vľavo tak ľavé smerovky.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 16 172
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 457
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 176
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 157
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 760
  6. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 698
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 676
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 951
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  2. Eva Bachletová: Naše svetlo
  3. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  4. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  5. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  6. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  7. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  8. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 34 579
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 807
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 405
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 823
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 392
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 110
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 342
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 338
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu