BRATISLAVA. Kritici ho kvôli motoru umiestnenému za zadnou nápravou spočiatku pokladali za nebezpečné. Dnes je Porsche 911 synonymom športového auta. Nečudo, že príchod každej jeho novej generácie je podrobne sledovaný verejnosťou i médiami.
Stuttgartská automobilka otvorí novú kapitolu deväťstojedenástky už v septembri, kedy na frankfurtskom autosalóne odhalí jej šieste vydanie s kódovým označením 991.
Evolúcia známych tvarov
Podobu novinky síce výrobca tají, zverejnil však aspoň video z testovania kamuflovaných prototypov v Južnej Afrike. Je jasné, že základné tvary karosérie, ktorých predobrazom bol kedysi Volkswagen Chrobák, zostali zachované. Preto po stránke dizajnu čakajme skôr evolučné zmeny.
Viac zaujímavostí sa týka techniky. Nové Porsche 911 dostalo - v porovnaní s predchodcom - až o 100 mm dlhší rázvor osí kolies a zároveň kratšie previsy. Z desiatich centimetrov navyše ťaží priestorová ponuka v kabíne. Automobilka ale k natiahnutiu rázvoru pristúpila najmä preto, aby sa do útrob auta perspektívne zmestil hybridný poháňací systém. Hybridná deväťstojedenástka je zatiaľ pomerne vzdialenou budúcnosťou. Porsche ju predstaví v roku 2016.
Na spotrebu hľadia aj športové autá
V ponuke samozrejme budú tradičné ploché šesťvalce s objemami 3,4 až 3,8 litra. Základná Carrera údajne dosiahne výkon 257 kW (350 k). Ani Porsche si dnes nedovolí hltať desiatky litrov benzínu a do ovzdušia vypúšťať kilogramy emisií. Medzi vrcholy snahy konštruktérov, znížiť spotrebu paliva a produkciu škodlivín, patria sedemstupňové prevodovky. Sedem stupňov má totiž nielen automat PDK, ale aj klasická manuálna prevodovka.
Extrémne dlhý siedmy prevodový stupeň stlačí apetít motora pri jazde vysokými rýchlosťami po diaľnici. Porsche 911 tak bude opäť o čosi použiteľnejšie v každodennej premávke. Zásluhou množstva ďalších úprav sa auto môže pochváliť o 12 až 15 percent nižšou spotrebou (v závislosti od verzie).
Zamerané na komfort
Väčší podiel vysokopevnostných ocelí v skelete karosérie prispelo k zvýšeniu jej tuhosti. Hliníková strecha, dvere či kapota majú za úlohu zredukovať hmotnosť vozidla.
Porsche síce interiér na videu skrýva, fotografie prototypov však už dávnejšie odhalili, že palubná doska modelu 911 991 dostala tvary podobné Panamere či SUV Cayenne. Premiéru v sériovej výbave absolvuje elektrická parkovacia brzda. Systém Launch Control bude v ponuke pre varianty s automatickou prevodovkou i manuálom.
Príliš horúca novinka
Aj Porsche 911 občas musí bojovať s negatívnou reklamou. Tú mu spravil požiar jedného z prototypov. Jeho motorový priestor pri bežnej testovacej jazde neďaleko nemeckého Steineggu zachvátili plamene a podľa vyjadrení zasahujúcich hasičov, auto v priebehu pätnástich minút úplne zhorelo.
Výrobca na margo incidentu uviedol, že šlo o verziu určenú pre čínsky trh. Vrak mal byť podrobený expertíze. Porsche sa viac k prípadu nevyjadrovalo.
Autor: fg