Ak vás nameria francúzsky policajt, bude prísny, ale korektný

Redaktor Idnes.cz sa na dovolenke vo Francúzsku presvedčil, ako môže fungovať diaľničná polícia. Je vraj neuveriteľne obozretná, rýchla, prísna a pritom korektná.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Redaktor Idnes.cz, Petr Pravda, sa na dovolenke vo Francúzsku presvedčil, ako môže fungovať diaľničná polícia. Tá francúzska je podľa jeho slov neuveriteľne obozretná, rýchla, prísna a pritom korektná. Ako napísal na portáli idnes.cz, na niekoľkých kilometroch pochopil, že ten, kto často robí priestupky, nemá prakticky žiadnu šancu ujsť trestu.

"Idem asi 140 km/hod medzi Mulhouse a Colmarom. Za sebou už šesť hodín za volantom, som trochu unavený, obozretnosť ustupuje. Zrazu ich vidím za stromom. Merali? Mal som tu ísť 130 alebo len 110? Za tri sekundy už je to jasné. Idú po mne.

Článok pokračuje pod video reklamou

Francúzsky policajt má hriešnika pod kontrolou

Policajt na silnej motorke bleskovo vyráža a zapína výstražný maják. Za 10 sekúnd je predo mnou a začína koncert pre gestá rúk v dlhých čiernych rukaviciach. Má to perfektne naučené. Ani náhodou nie je možné pochybovať o tom, že gestá sú určené mne. Ľavačkou zviera riadidlá, kým prst pravačky mi jasne ukazuje, že mám ísť za ním. Žiadne zastavovanie v odstavnom diaľničnom pruhu. Ideme preč.

Na najbližšom zjazde policajt ukazuje, že mám odbočiť. Tesne pred nájazdom na kruhový objazd naopak ľavačkou zastavuje premávku na okruhu, vzápätí pravačka vystrelí, že mám výnimočne prednosť. Ideme ešte asi 50 metrov a zastavujeme na bezpečnom odstavnom mieste. Predo mnou sú traja ďalší hriešnici v starostlivosti polície. Môj policajt presne ukazuje, kam mám ísť, kde a kedy zastaviť.

Ako vojak

Sťahujem okienko a čakám. Zoskakuje zo silnej Yamahy, dáva dole rukavice a rázne pristupuje k dverám. Štít prilby má zdvihnutý, vidím mu dobre do tváre. Na oplátku vymieňa čierne okuliare za normálne.

Je mladý, nanajvýš 30 rokov, modrá uniforma s pištoľou, zásobníkmi, teleskopickým obuškom, na nohách čierne naleštené topánky. Bol celkom sympatický. Ale tvári sa rozhodne a pritom nerozoznám žiadne emócie. Je perfektne vycvičený a nadrilovaný. Ako vojak cudzineckej légie. Spúšťa na mňa francúzske paragrafy, vysvetľuje, čo som spáchal a žiada doklady. Pochopím, že som išiel zrejme 137 tam, kde som mal ísť 110. Tak, to je problém, pokuta môže byť vysoká.

Francúzština nie je mojou silnou zbraňou. Pýtam sa preto francúzsky, či môže hovoriť po anglicky a všetko zopakovať. Jednoduchou, ale úplne zrozumiteľnou angličtinou s francúzskym prízvukom mi pokojne opakuje, čo som spáchal a vysloví ortieľ: Zaplatíte 90 eur.

Vysvetlí, ale nediskutuje

Uff, to teda mohlo byť horšie. Napriek tomu skúšam trochu zjednávať. Prepáčte, som cudzinec, nepoznám to tu presne. Naozaj som išiel 137? Ale na francúzskych diaľniciach sa smie predsa jazdiť 130? pýtam sa.

Áno, išli ste 137. Ale tu je aglomerácia, ste medzi dvoma väčšími mestami - Colmar a Mulhouse - smie sa tu ísť len 110. A pozor, keď prídete do Štrasburgu, tam to bude len 90. Teraz zaplatíte 90 eur, hovorí.

Ospravedlňujem sa mu, že nemám takú hotovosť. Môžem zaplatiť kreditnou kartou? Medzitým prichádza ďalší hriešnik sprevádzaný ďalším policajtom. Tie motorky musia mať najmenej tri.

Naozaj nemáte hotovosť? Pokuty vo Francúzsku sa platí iba v hotovosti. Naozaj nemáte? Tak vás doveziem k najbližšiemu bankomatu, nenechá sa vyviesť z miery.

Kolegyňa na zadnom sedadle sa zľutuje a požičiava mi. Policajt nehne brvou, berie bankovky a vypisuje papiere. Trvá to 20 sekúnd, dáva mi podpísať, čo som spáchal a koľko som zaplatil. Potom mi podáva doklady a dva papiere. Toto je potvrdenie a toto poučenie. Dovidenia.

Keby som sa nepýtal, celé by to trvalo päť minút. Štartujú a odchádzam. Za 20 minút jazdy míňame ďalšie meracie hliadku s ďalšou motorkou. A neskôr ešte jednu. Tam nemohla uniknúť ani myš."

Francúzska pravidlá

Francúzske rýchlostné limity sú rovnaké ako na Slovensku. Majitelia vodičských preukazov, ktorí ho majú menej ako 2 roky, majú limity rýchlosti znížené mimo obce na 80 km/h a na diaľnici na 110 km/h. Pokuta za prekročenie rýchlosti o 20 km/h sa pohybuje od 90 eur, rovnako ako za prejdenie na červenú. Za jazdu pod vplyvom alkoholu nad povolený limit 0,5 promile je pokuta od 135 eur.

Pri silnom daždi a horšej viditeľnosti je na diaľniciach maximálna rýchlosť obmedzená na 110 km/h, v hmle na všetkých typoch ciest na 50 km/h.

Za použitie radarového detektoru (antiradaru) môžete dostať pokutu vo výške 1 500 eur a riskujete zhabanie auta.

Francúzi kontrolujú aj čas, za ktorý ste dorazili od jednej mýtnej brány k druhej. Keď ste tam príliš skoro (teda ste išli príliš rýchlo), zavolajú na vás políciu.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 35 121
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 323
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 16 499
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 15 310
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 738
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 391
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 012
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 510
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 828
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 675

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Môj dom, môj hrad. Sternbergovci si to môžu povedať už 800 rokov

So súrodencami sa tu pretekali na trojkolkách, pre miestnych robili omše. Na súkromnom hrade Český Šternberk hradný pán stále býva.

SVET

Únia zatvára hranice. Opúšťa tým myšlienky Schengenu

Z núdzových opatrení sa stávajú dlhodobé.

PLUS

Prísne tajné. Ako sa zrodila najhoršia zbraň v dejinách

Ako sa vznikla najhoršia zbraň ľudstva.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault Mégane R.S. Trophy: s manuálom a výkonom 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky.