SME
Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Ak vás nameria francúzsky policajt, bude prísny, ale korektný

Redaktor Idnes.cz sa na dovolenke vo Francúzsku presvedčil, ako môže fungovať diaľničná polícia. Je vraj neuveriteľne obozretná, rýchla, prísna a pritom korektná.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Redaktor Idnes.cz, Petr Pravda, sa na dovolenke vo Francúzsku presvedčil, ako môže fungovať diaľničná polícia. Tá francúzska je podľa jeho slov neuveriteľne obozretná, rýchla, prísna a pritom korektná. Ako napísal na portáli idnes.cz, na niekoľkých kilometroch pochopil, že ten, kto často robí priestupky, nemá prakticky žiadnu šancu ujsť trestu.

"Idem asi 140 km/hod medzi Mulhouse a Colmarom. Za sebou už šesť hodín za volantom, som trochu unavený, obozretnosť ustupuje. Zrazu ich vidím za stromom. Merali? Mal som tu ísť 130 alebo len 110? Za tri sekundy už je to jasné. Idú po mne.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Francúzsky policajt má hriešnika pod kontrolou

Policajt na silnej motorke bleskovo vyráža a zapína výstražný maják. Za 10 sekúnd je predo mnou a začína koncert pre gestá rúk v dlhých čiernych rukaviciach. Má to perfektne naučené. Ani náhodou nie je možné pochybovať o tom, že gestá sú určené mne. Ľavačkou zviera riadidlá, kým prst pravačky mi jasne ukazuje, že mám ísť za ním. Žiadne zastavovanie v odstavnom diaľničnom pruhu. Ideme preč.

Na najbližšom zjazde policajt ukazuje, že mám odbočiť. Tesne pred nájazdom na kruhový objazd naopak ľavačkou zastavuje premávku na okruhu, vzápätí pravačka vystrelí, že mám výnimočne prednosť. Ideme ešte asi 50 metrov a zastavujeme na bezpečnom odstavnom mieste. Predo mnou sú traja ďalší hriešnici v starostlivosti polície. Môj policajt presne ukazuje, kam mám ísť, kde a kedy zastaviť.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako vojak

Sťahujem okienko a čakám. Zoskakuje zo silnej Yamahy, dáva dole rukavice a rázne pristupuje k dverám. Štít prilby má zdvihnutý, vidím mu dobre do tváre. Na oplátku vymieňa čierne okuliare za normálne.

Je mladý, nanajvýš 30 rokov, modrá uniforma s pištoľou, zásobníkmi, teleskopickým obuškom, na nohách čierne naleštené topánky. Bol celkom sympatický. Ale tvári sa rozhodne a pritom nerozoznám žiadne emócie. Je perfektne vycvičený a nadrilovaný. Ako vojak cudzineckej légie. Spúšťa na mňa francúzske paragrafy, vysvetľuje, čo som spáchal a žiada doklady. Pochopím, že som išiel zrejme 137 tam, kde som mal ísť 110. Tak, to je problém, pokuta môže byť vysoká.

Francúzština nie je mojou silnou zbraňou. Pýtam sa preto francúzsky, či môže hovoriť po anglicky a všetko zopakovať. Jednoduchou, ale úplne zrozumiteľnou angličtinou s francúzskym prízvukom mi pokojne opakuje, čo som spáchal a vysloví ortieľ: Zaplatíte 90 eur.

Skryť Vypnúť reklamu

Vysvetlí, ale nediskutuje

Uff, to teda mohlo byť horšie. Napriek tomu skúšam trochu zjednávať. Prepáčte, som cudzinec, nepoznám to tu presne. Naozaj som išiel 137? Ale na francúzskych diaľniciach sa smie predsa jazdiť 130? pýtam sa.

Áno, išli ste 137. Ale tu je aglomerácia, ste medzi dvoma väčšími mestami - Colmar a Mulhouse - smie sa tu ísť len 110. A pozor, keď prídete do Štrasburgu, tam to bude len 90. Teraz zaplatíte 90 eur, hovorí.

Ospravedlňujem sa mu, že nemám takú hotovosť. Môžem zaplatiť kreditnou kartou? Medzitým prichádza ďalší hriešnik sprevádzaný ďalším policajtom. Tie motorky musia mať najmenej tri.

Naozaj nemáte hotovosť? Pokuty vo Francúzsku sa platí iba v hotovosti. Naozaj nemáte? Tak vás doveziem k najbližšiemu bankomatu, nenechá sa vyviesť z miery.

Skryť Vypnúť reklamu

Kolegyňa na zadnom sedadle sa zľutuje a požičiava mi. Policajt nehne brvou, berie bankovky a vypisuje papiere. Trvá to 20 sekúnd, dáva mi podpísať, čo som spáchal a koľko som zaplatil. Potom mi podáva doklady a dva papiere. Toto je potvrdenie a toto poučenie. Dovidenia.

Keby som sa nepýtal, celé by to trvalo päť minút. Štartujú a odchádzam. Za 20 minút jazdy míňame ďalšie meracie hliadku s ďalšou motorkou. A neskôr ešte jednu. Tam nemohla uniknúť ani myš."

Francúzska pravidlá

Francúzske rýchlostné limity sú rovnaké ako na Slovensku. Majitelia vodičských preukazov, ktorí ho majú menej ako 2 roky, majú limity rýchlosti znížené mimo obce na 80 km/h a na diaľnici na 110 km/h. Pokuta za prekročenie rýchlosti o 20 km/h sa pohybuje od 90 eur, rovnako ako za prejdenie na červenú. Za jazdu pod vplyvom alkoholu nad povolený limit 0,5 promile je pokuta od 135 eur.

Pri silnom daždi a horšej viditeľnosti je na diaľniciach maximálna rýchlosť obmedzená na 110 km/h, v hmle na všetkých typoch ciest na 50 km/h.

Za použitie radarového detektoru (antiradaru) môžete dostať pokutu vo výške 1 500 eur a riskujete zhabanie auta.

Francúzi kontrolujú aj čas, za ktorý ste dorazili od jednej mýtnej brány k druhej. Keď ste tam príliš skoro (teda ste išli príliš rýchlo), zavolajú na vás políciu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  6. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  9. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  10. Pomáhajte čítaním
  1. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  2. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  3. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  4. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  5. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  6. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 049
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 287
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 20 518
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 964
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 713
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 657
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 852
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 760
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 622
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 8 948
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie nielen môže bolieť, ale možno sa pri čakaní naň nakaziť. Ilustračná fotografia.
Dobré ráno

Dobré ráno: Monika Jankovská sa chce dohodnúť s políciou

Štátna tajomníčka zrejme chce spolupracovať.

Podcast Dobré Ráno.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Vždy sa dá počítať s vypätím všetkých síl

Krajčí počas testovania videl "silného ducha slovenského národa".

Minister obrany Jaroslav Naď (OĽaNO) počas návštevy odberného miesta. v obci Nižná v okrese Tvrdošín.
Minister obrany Jaroslav Naď.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.