Snímače v ceste určia hmotnosť prechádzajúcich áut

Cestu R1 bude monitorovať niekoľko snímačov – od kamier s uzavretým okruhom až po meteorologické snímače.

Stredisko správy a údržby vybudovali v Selenci.(Zdroj: TOMÁŠ HOLÚBEK)

BELADICE. Prvé tri úseky rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami by mali odovzdať do užívania 28. septembra.

Posledný - štvrtý – úsek, ktorým je obchvat Banskej Bystrice, otvoria na budúce leto. Informoval o tom Eric Delobel, riaditeľ spoločnosti Granvia a. s., ktorá je koncesionárom prvého PPP projektu na Slovensku.

Snímače z ciest

Koncesionár má na základe zmluvy so štátom povinnosť zabezpečiť nielen financovanie, projektovanie a výstavbu cesty, ale na nasledujúcich 30 rokov má na starosti aj prevádzku a údržbu štyroch úsekov rýchlostnej cesty R1.

Na tento účel zriadila spoločnosť Centrum riadenia dopravy, ktoré bude zbierať a vyhodnocovať aktuálne údaje z cesty.

Rýchlostná cesta dostala meno PR1BINA.

FOTO: TOMÁŠ HOLÚBEK

Do centra pošlú informácie o dopravnej situácii na R1 kamery, senzory zabudované vo vozovke aj odlučovače ropných látok.

Stav počasia na trase bude monitorovať 12 meteostaníc, 8 snímačov vo vozovke zase dokáže určiť hmotnosť prechádzajúcich vozidiel aj intenzitu dopravy.

Riadenie bude v Selenci

Operačným centrom bude nové Stredisko správy a údržby rýchlostnej cesty v Selenci, teda na mieste, kde cesta opúšťa územie Nitry.

„Od okamihu odovzdania prvých troch úsekov cesty do užívania začneme vykonávať prevádzku a údržbu komunikácie. Našou prioritou je bezpečnosť a plynulosť premávky na tomto 46-kilometrovom úseku. V druhej polovici budúceho roka prevezmeme do správy aj štvrtý úsek – severný obchvat Banskej Bystrice dlhý šesť kilometrov. Tam bude situované druhé stredisko prevádzky a údržby,“ povedal Francois Scrabalat, riaditeľ Granvia Operation, a. s.

V Selenci budú okrem administratívnych priestorov a krízového centra aj garáže pre údržbárske vozidlá, dielne, silá na uskladnenie posypovej soli. Sídliť tam budú aj hasiči a diaľniční policajti.

Silá na uskladnenie posypovej soli.

78 mostov

Na stavbe cesty R1 momentálne pracuje 2 500 robotníkov. Dĺžka cesty od Nitry do Tekovských Nemiec a obchvat Banskej Bystrice meria spolu 52 kilometrov. Na týchto úsekoch rýchlostnej cesty vyrástlo veľké množstvo mostov – spolu je ich až 78. Povrch cesty má rozlohu 1,1 miliónov metrov štvorcových a v jej okolí vyrástlo 32 kilometrov protihlukových stien. Po celej dĺžke cesty sú navyše optické vlákna a na sieť optických káblov sú napojené kamery, terminály a rôzne snímače.

Rýchlostná cesta R1 v číslach
  • projekt cesty R1 nazvali PR1BINA, podľa kniežaťa slovanských kmeňov
  • prvé tri úseky od Nitry po Tekovské Nemce otvoria 28. septembra
  • severný obchvat Banskej Bystrice otvoria v júli 2012
  • celá cesta bude dlhá 52 km, z toho 46 km je úsek medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami
  • na celej dĺžke cesty je 78 mostov
  • popri ceste je 32 kilometrov protihlukových stien
  • povrch cesty predstavuje 1,1 milióna metrov štvorcových
  • cestu bude sledovať 27 kamier, 12 meteorologických staníc a 8 snímačov intenzity dopravy
  • bezplatná tiesňová linka funkčná od dátumu spustenia cesty má číslo 0800 33 33 33
  • aktuálne info o situácii na ceste bude na www.pr1bina.sk
Tomáš Holúbek

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  5. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  6. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  7. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  8. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  9. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  10. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  1. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 965
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 749
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 4 214
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 700
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 302
  6. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 2 998
  7. Kam do tepla v januári? 2 464
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 257
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 107
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 1 276

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Predaj Telekomu stále nedokončili, štátu chýba sto miliónov eur

Aj zvyšný 49-percentný balík akcií operátora v roku 2015 kúpil nemecký Deutsche Telekom.

DOMOV

Harabin má k prezidentskej petícii bližšie, ako priznáva

Harabin sa zneužitia svojich údajov nebojí.

BRATISLAVA

Električkovú trať v Petržalke v máji stavať nezačnú

Výstavba necelých siedmich kilometrov električkovej trate trvá 20 rokov.

Neprehliadnite tiež

Kia Forte prezrádza dizajn nového Cee’du

Európska verzia kompaktnej Kie sa predstaví na jar v Ženeve.

Ako James Bond. Pozrite sa, aké rôzne funkcie auta môžete ovládať cez mobil

Všetky autá musia byť pripojené do mobilnej siete, automobilky to využívajú.

Starý Land Rover Defender sa na chvíľu vráti do výroby

Za najrýchlejšiu verziu v histórii zaplatí záujemca minimálne 180-tisíc eur.

Pred 40 rokmi Volkswagen vyrobil v Nemecku posledný Chrobák

Na berlínskom autosalóne ho predstavil Adolf Hitler.