Snímače v ceste určia hmotnosť prechádzajúcich áut

Cestu R1 bude monitorovať niekoľko snímačov – od kamier s uzavretým okruhom až po meteorologické snímače.

Stredisko správy a údržby vybudovali v Selenci.(Zdroj: TOMÁŠ HOLÚBEK)

BELADICE. Prvé tri úseky rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami by mali odovzdať do užívania 28. septembra.

Posledný - štvrtý – úsek, ktorým je obchvat Banskej Bystrice, otvoria na budúce leto. Informoval o tom Eric Delobel, riaditeľ spoločnosti Granvia a. s., ktorá je koncesionárom prvého PPP projektu na Slovensku.

Snímače z ciest

Koncesionár má na základe zmluvy so štátom povinnosť zabezpečiť nielen financovanie, projektovanie a výstavbu cesty, ale na nasledujúcich 30 rokov má na starosti aj prevádzku a údržbu štyroch úsekov rýchlostnej cesty R1.

Na tento účel zriadila spoločnosť Centrum riadenia dopravy, ktoré bude zbierať a vyhodnocovať aktuálne údaje z cesty.

Rýchlostná cesta dostala meno PR1BINA.

FOTO: TOMÁŠ HOLÚBEK

Do centra pošlú informácie o dopravnej situácii na R1 kamery, senzory zabudované vo vozovke aj odlučovače ropných látok.

Stav počasia na trase bude monitorovať 12 meteostaníc, 8 snímačov vo vozovke zase dokáže určiť hmotnosť prechádzajúcich vozidiel aj intenzitu dopravy.

Riadenie bude v Selenci

Operačným centrom bude nové Stredisko správy a údržby rýchlostnej cesty v Selenci, teda na mieste, kde cesta opúšťa územie Nitry.

„Od okamihu odovzdania prvých troch úsekov cesty do užívania začneme vykonávať prevádzku a údržbu komunikácie. Našou prioritou je bezpečnosť a plynulosť premávky na tomto 46-kilometrovom úseku. V druhej polovici budúceho roka prevezmeme do správy aj štvrtý úsek – severný obchvat Banskej Bystrice dlhý šesť kilometrov. Tam bude situované druhé stredisko prevádzky a údržby,“ povedal Francois Scrabalat, riaditeľ Granvia Operation, a. s.

V Selenci budú okrem administratívnych priestorov a krízového centra aj garáže pre údržbárske vozidlá, dielne, silá na uskladnenie posypovej soli. Sídliť tam budú aj hasiči a diaľniční policajti.

Silá na uskladnenie posypovej soli.

78 mostov

Na stavbe cesty R1 momentálne pracuje 2 500 robotníkov. Dĺžka cesty od Nitry do Tekovských Nemiec a obchvat Banskej Bystrice meria spolu 52 kilometrov. Na týchto úsekoch rýchlostnej cesty vyrástlo veľké množstvo mostov – spolu je ich až 78. Povrch cesty má rozlohu 1,1 miliónov metrov štvorcových a v jej okolí vyrástlo 32 kilometrov protihlukových stien. Po celej dĺžke cesty sú navyše optické vlákna a na sieť optických káblov sú napojené kamery, terminály a rôzne snímače.

Rýchlostná cesta R1 v číslach
  • projekt cesty R1 nazvali PR1BINA, podľa kniežaťa slovanských kmeňov
  • prvé tri úseky od Nitry po Tekovské Nemce otvoria 28. septembra
  • severný obchvat Banskej Bystrice otvoria v júli 2012
  • celá cesta bude dlhá 52 km, z toho 46 km je úsek medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami
  • na celej dĺžke cesty je 78 mostov
  • popri ceste je 32 kilometrov protihlukových stien
  • povrch cesty predstavuje 1,1 milióna metrov štvorcových
  • cestu bude sledovať 27 kamier, 12 meteorologických staníc a 8 snímačov intenzity dopravy
  • bezplatná tiesňová linka funkčná od dátumu spustenia cesty má číslo 0800 33 33 33
  • aktuálne info o situácii na ceste bude na www.pr1bina.sk
Tomáš Holúbek

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  3. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  4. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  5. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  6. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  7. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto
  8. Naša freestyle kajakárka: na majstrovstvá ideme tri baby
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli
  10. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70%
  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  4. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  5. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  6. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  7. OMV pozýva na pretekársky supervíkend na okruhu Slovakiaring
  8. Atos predstavil najúplnejšie 4G a LTE komunikačné riešenie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 9 636
  2. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 9 615
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 7 850
  4. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 7 324
  5. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 6 079
  6. Nie sme žiadni paštikári. Slováci už dovolenkujú inak 4 925
  7. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 4 402
  8. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 4 033
  9. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto 3 523
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 3 171

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Majstri sveta ťažia z Nemecka i Afriky. Esá Francúzov sú potomkami prisťahovalcov

Až 15 hráčov Francúzska nemá pôvod v Európe.

KOMENTÁR TOMÁŠA PROKOPČÁKA

To nie je o manželstve. Bojíte sa, že už nebudete výnimoční

A pritom stačí jednoduché: len sa podeliť.

Neprehliadnite tiež

Aston Martin Cygnet už nie je terčom posmechu, dostal motor V8

Výkonný koncept vznikol pre festival rýchlosti v Goodwoode.

Na nové autá sa čaká dlhšie. S niektorými modelmi je problém

Problém sa môže týkať desiatky tisíc áut.