Snímače v ceste určia hmotnosť prechádzajúcich áut

Cestu R1 bude monitorovať niekoľko snímačov – od kamier s uzavretým okruhom až po meteorologické snímače.

Stredisko správy a údržby vybudovali v Selenci.(Zdroj: TOMÁŠ HOLÚBEK)

BELADICE. Prvé tri úseky rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami by mali odovzdať do užívania 28. septembra.

Posledný - štvrtý – úsek, ktorým je obchvat Banskej Bystrice, otvoria na budúce leto. Informoval o tom Eric Delobel, riaditeľ spoločnosti Granvia a. s., ktorá je koncesionárom prvého PPP projektu na Slovensku.

Snímače z ciest

Koncesionár má na základe zmluvy so štátom povinnosť zabezpečiť nielen financovanie, projektovanie a výstavbu cesty, ale na nasledujúcich 30 rokov má na starosti aj prevádzku a údržbu štyroch úsekov rýchlostnej cesty R1.

Na tento účel zriadila spoločnosť Centrum riadenia dopravy, ktoré bude zbierať a vyhodnocovať aktuálne údaje z cesty.

Rýchlostná cesta dostala meno PR1BINA.

FOTO: TOMÁŠ HOLÚBEK

Do centra pošlú informácie o dopravnej situácii na R1 kamery, senzory zabudované vo vozovke aj odlučovače ropných látok.

Stav počasia na trase bude monitorovať 12 meteostaníc, 8 snímačov vo vozovke zase dokáže určiť hmotnosť prechádzajúcich vozidiel aj intenzitu dopravy.

Riadenie bude v Selenci

Operačným centrom bude nové Stredisko správy a údržby rýchlostnej cesty v Selenci, teda na mieste, kde cesta opúšťa územie Nitry.

„Od okamihu odovzdania prvých troch úsekov cesty do užívania začneme vykonávať prevádzku a údržbu komunikácie. Našou prioritou je bezpečnosť a plynulosť premávky na tomto 46-kilometrovom úseku. V druhej polovici budúceho roka prevezmeme do správy aj štvrtý úsek – severný obchvat Banskej Bystrice dlhý šesť kilometrov. Tam bude situované druhé stredisko prevádzky a údržby,“ povedal Francois Scrabalat, riaditeľ Granvia Operation, a. s.

V Selenci budú okrem administratívnych priestorov a krízového centra aj garáže pre údržbárske vozidlá, dielne, silá na uskladnenie posypovej soli. Sídliť tam budú aj hasiči a diaľniční policajti.

Silá na uskladnenie posypovej soli.

78 mostov

Na stavbe cesty R1 momentálne pracuje 2 500 robotníkov. Dĺžka cesty od Nitry do Tekovských Nemiec a obchvat Banskej Bystrice meria spolu 52 kilometrov. Na týchto úsekoch rýchlostnej cesty vyrástlo veľké množstvo mostov – spolu je ich až 78. Povrch cesty má rozlohu 1,1 miliónov metrov štvorcových a v jej okolí vyrástlo 32 kilometrov protihlukových stien. Po celej dĺžke cesty sú navyše optické vlákna a na sieť optických káblov sú napojené kamery, terminály a rôzne snímače.

Rýchlostná cesta R1 v číslach
  • projekt cesty R1 nazvali PR1BINA, podľa kniežaťa slovanských kmeňov
  • prvé tri úseky od Nitry po Tekovské Nemce otvoria 28. septembra
  • severný obchvat Banskej Bystrice otvoria v júli 2012
  • celá cesta bude dlhá 52 km, z toho 46 km je úsek medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami
  • na celej dĺžke cesty je 78 mostov
  • popri ceste je 32 kilometrov protihlukových stien
  • povrch cesty predstavuje 1,1 milióna metrov štvorcových
  • cestu bude sledovať 27 kamier, 12 meteorologických staníc a 8 snímačov intenzity dopravy
  • bezplatná tiesňová linka funkčná od dátumu spustenia cesty má číslo 0800 33 33 33
  • aktuálne info o situácii na ceste bude na www.pr1bina.sk
Tomáš Holúbek

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  2. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  3. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  4. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  5. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  6. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  7. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  8. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  9. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  10. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 989
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 468
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 878
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 822
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 479
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 716
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 363
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 282
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 083
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 782

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTO

Zamestnanci pracujúci v Googli na roboaute: odišli sme, lebo nám platili príliš veľa

Ľudia z projektu Waymo si nechali vyplatiť obrovské prémie a prešli ku konkurencii.

EKONOMIKA

Ľudia ju zbierajú pri lese, jej pestovanie podporí štát

Štát chce podporiť ovocie, ktoré na Slovensku pestuje len zopár ľudí.

PRIMÁR

Experimentálna liečba zastavila sklerózu multiplex na päť rokov

Pomôcť môže transplantácia kmeňových buniek.

DOMOV

Tresty v kauze Čistý deň chýbajú

Resocializačné zariadenie v Galante vyčkáva s prevzatím rozhodnutia o akreditácii.

Neprehliadnite tiež

Mercedesy sa budú vyrábať už aj v Rusku

Výroba má v novom závode neďaleko Moskvy odštartovať v roku 2019.

Autosalón Ženeva 2017: Pozrite si prehľad najočakávanejších noviniek

Vo svetovej premiére sa v Ženeve ukáže Honda Civic Type R, Seat Ibiza, Subaru XV, Suzuki Swift či Volkswagen Arteon.

Nie v každej hmle treba zapnúť hmlovky

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkcie. Treba nad nimi premýšľať osobitne a nezapínať jedny naraz s druhými.

Zamestnanci pracujúci v Googli na roboaute: odišli sme, lebo nám platili príliš veľa

Ľudia z projektu Waymo si nechali vyplatiť obrovské prémie a prešli ku konkurencii.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop