Snímače v ceste určia hmotnosť prechádzajúcich áut

Cestu R1 bude monitorovať niekoľko snímačov – od kamier s uzavretým okruhom až po meteorologické snímače.

Stredisko správy a údržby vybudovali v Selenci.(Zdroj: TOMÁŠ HOLÚBEK)

BELADICE. Prvé tri úseky rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami by mali odovzdať do užívania 28. septembra.

Posledný - štvrtý – úsek, ktorým je obchvat Banskej Bystrice, otvoria na budúce leto. Informoval o tom Eric Delobel, riaditeľ spoločnosti Granvia a. s., ktorá je koncesionárom prvého PPP projektu na Slovensku.

Snímače z ciest

Koncesionár má na základe zmluvy so štátom povinnosť zabezpečiť nielen financovanie, projektovanie a výstavbu cesty, ale na nasledujúcich 30 rokov má na starosti aj prevádzku a údržbu štyroch úsekov rýchlostnej cesty R1.

Na tento účel zriadila spoločnosť Centrum riadenia dopravy, ktoré bude zbierať a vyhodnocovať aktuálne údaje z cesty.

Rýchlostná cesta dostala meno PR1BINA.

FOTO: TOMÁŠ HOLÚBEK

Do centra pošlú informácie o dopravnej situácii na R1 kamery, senzory zabudované vo vozovke aj odlučovače ropných látok.

Stav počasia na trase bude monitorovať 12 meteostaníc, 8 snímačov vo vozovke zase dokáže určiť hmotnosť prechádzajúcich vozidiel aj intenzitu dopravy.

Riadenie bude v Selenci

Operačným centrom bude nové Stredisko správy a údržby rýchlostnej cesty v Selenci, teda na mieste, kde cesta opúšťa územie Nitry.

„Od okamihu odovzdania prvých troch úsekov cesty do užívania začneme vykonávať prevádzku a údržbu komunikácie. Našou prioritou je bezpečnosť a plynulosť premávky na tomto 46-kilometrovom úseku. V druhej polovici budúceho roka prevezmeme do správy aj štvrtý úsek – severný obchvat Banskej Bystrice dlhý šesť kilometrov. Tam bude situované druhé stredisko prevádzky a údržby,“ povedal Francois Scrabalat, riaditeľ Granvia Operation, a. s.

V Selenci budú okrem administratívnych priestorov a krízového centra aj garáže pre údržbárske vozidlá, dielne, silá na uskladnenie posypovej soli. Sídliť tam budú aj hasiči a diaľniční policajti.

Silá na uskladnenie posypovej soli.

78 mostov

Na stavbe cesty R1 momentálne pracuje 2 500 robotníkov. Dĺžka cesty od Nitry do Tekovských Nemiec a obchvat Banskej Bystrice meria spolu 52 kilometrov. Na týchto úsekoch rýchlostnej cesty vyrástlo veľké množstvo mostov – spolu je ich až 78. Povrch cesty má rozlohu 1,1 miliónov metrov štvorcových a v jej okolí vyrástlo 32 kilometrov protihlukových stien. Po celej dĺžke cesty sú navyše optické vlákna a na sieť optických káblov sú napojené kamery, terminály a rôzne snímače.

Rýchlostná cesta R1 v číslach
  • projekt cesty R1 nazvali PR1BINA, podľa kniežaťa slovanských kmeňov
  • prvé tri úseky od Nitry po Tekovské Nemce otvoria 28. septembra
  • severný obchvat Banskej Bystrice otvoria v júli 2012
  • celá cesta bude dlhá 52 km, z toho 46 km je úsek medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami
  • na celej dĺžke cesty je 78 mostov
  • popri ceste je 32 kilometrov protihlukových stien
  • povrch cesty predstavuje 1,1 milióna metrov štvorcových
  • cestu bude sledovať 27 kamier, 12 meteorologických staníc a 8 snímačov intenzity dopravy
  • bezplatná tiesňová linka funkčná od dátumu spustenia cesty má číslo 0800 33 33 33
  • aktuálne info o situácii na ceste bude na www.pr1bina.sk
Tomáš Holúbek

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  5. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  10. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 20 024
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 933
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 724
  4. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 2 332
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 250
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 139
  7. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 1 693
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 631
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 516
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 219

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Súdy v Trenčíne odmietajú riešiť Galkovu kauzu odpočúvania

Obžaloba na bývalého šéfa Vojenského obranného spravodajstva Pavla Brychtu leží na súde od februára 2016. Najvyšší súd mu teraz prikázal konať.

KOMENTÁRE

Česi mieria do čiernej diery Európy. Všetko pre korunu

Je možné, že šanca ľahkého vstupu do eurozóny zmizne.

AUTO

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace.

Neprehliadnite tiež

Šéf marketingu BMW Ian Robertson: Ďalšiu Čínu už na Zemi nenájdeme

Pre Jozefa Kabaňa majú v BMW prichystané veľké výzvy.

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace, tento rok SUV tvoria viac než polovicu nominovaných.

Budúcnosť podľa Audi? Umelá inteligencia s empatiou

Vo Frankfurte sme okrem sériových modelov v stánku Audi mohli vidieť aj dva elektrické autonómne koncepty.

BMW X5 prekonáva konkurenciu silným dieselom (test)

Najlepšie veľké SUV na cesty pochádza z Mníchova.

Blogy SME


  1. Karolína Olšavská: V nemocnici
  2. Jozef Drahovský: Mesto Košice začalo používať taktiku šmejdov
  3. Miroslav Makyta: Skorumpovaný Smer
  4. Silvia Zeumerová: Ako sme písali ikony (1/2)
  5. Andrej Šverha: Čergov na sklonku leta
  6. Tatiana Repková: Prečo sme single?
  7. Andrea Legényová: rozchodové dilema
  8. Iniciatíva slovenských učiteľov: Spoločne proti korupcii
  1. Stanislav Martinčko: Aj ty Brutus, Kiska aj ty? 12 222
  2. Miroslav Žiak: Neuveríte, koľko peňazí získalo Slovensko z poľnohospodárskych dotácií 11 265
  3. INEKO: Máme priveľa magistrov a inžinierov, dlho študujeme a neodmeňujeme úspech 11 104
  4. Čo je nové na sme.sk: SMEnaživo: Diskusia s kandidátmi na bratislavského župana 10 403
  5. Orsolya Véghová: Maďarka 8 858
  6. Stanislav Martinčko: Hlavné mesto Slovenska Palermo?? 7 012
  7. Saša Grodecká: Bipolárna 6 800
  8. Jaroslav Hoško: Prečo sa (ne)zabaviť v klube? 6 746