SME
Sobota, 31. júl, 2021 | Meniny má IgnácKrížovkyKrížovky

Polícia splnila polročný plán, nehôd bolo menej

Polícia zverejnila štatistiky dopravných nehôd za prvý polrok tohto roku. Vyplýva z nich, že počet dopravných nehôd klesá. Počet mŕtvych sa ale neznížil. Polícia vidí príčinu v miere porušovania dopravných pravidiel.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Ako nás informovala Denisa Baloghová, hovorkyňa Prezídia Policajného zboru, polícia eviduje od začiatku roka k 21. júlu 8 149 dopravných nehôd, čo v porovnaní s rovnakým obdobím predchádzajúceho roku znamená pokles počtu nehôd o 3 486.

Znižovanie počtu nehôd zdôvodnil Milan Hamar, riaditeľ dopravných policajtov na Slovensku, tým, že sa polícia zameriava na najzávažnejšie porušenia pravidiel cestnej premávky (porušenie povinnosti vodiča, nedovolená rýchlosť jazdy a nesprávny spôsob jazdy), v dôsledku ktorých vznikajú najčastejšie dopravné nehody.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

"Na miestach s najčastejším výskytom dopravných nehôd venuje polícia zvýšený dohľad a kontrolu dodržiavania pravidiel cestnej premávky," doplnil Hamar.

01.jpg

Aj v porovnaní zranených sú štatistiky pozitívne

V roku 2010 sa od 1.1. do 21.7. ťažko zranilo o 115 ľudí viac ako v tomto roku. Ľahko zranených je tento rok o 458 menej.

Počet mŕtvych dosiahol v tomto roku k dnešnému dňu hodnotu 168. Toľko isto ľudí zomrelo aj pred rokom za porovnateľné obdobie. Ak si však zoberieme na porovnanie prvé polroky rokov 2010 a 2011, tento rok zomrelo pri dopravných nehodách 140 osôb, čo je o jednu osobu viac ako pred rokom.

"Tu je potrebné si všimnúť následky dopravných nehôd. Je jasné že následky na živote a zdraví účastníkov cestnej premávky (t.j. súčet ľahko zranených, ťažko zranených a usmrtených osôb ) v porovnaní s 1. polrokom 2010 v 1. polroku 2011 poklesli o 417," uviedol k štatistikám Milan Hamar.

Skryť Vypnúť reklamu

Počet nehôd sa znížil, počet mŕtvych nie. Prečo?

Ako je ale možné, že pri znižovaní počtu nehôd sa počet mŕtvych nezmenšil?

"Celkový pokles následkov dosiahla polícia vďaka správnemu spôsobu plánovania a riadenia výkonu služby policajtov," odpovedal Hamar a dodal, že veľkú úlohu tu zohráva miera porušenia pravidiel cestnej premávky.

"Uvediem príklad: ak niekto poruší pravidlá cestnej premávky tým, že jeden vodič prekročí rýchlosť v obci o 20 km/h a iný vodič o 60 km/h, pričom obidvaja zrazia chodca, z technického a právneho hľadiska obidvaja prekročili rýchlosť a rovnako porušili pravidlá o cestnej premávke závažným spôsobom. Výsledok z medicínskeho hľadiska je však rozdielny. Chodec zrazený prvým vodičom prežil a utrpel ľahké zranenia, v druhom prípade došlo k usmrteniu."

Skryť Vypnúť reklamu

Nehody podľa príčin a vinníkov

V prvom polroku bolo najčastejšou príčinou nehôd porušenie povinností vodiča (2 487; o 847 nehôd menej ako pred rokom). Na druhom mieste je nedovolená rýchlosť. V jej dôsledku vzniklo 1 149 nehôd. V porovnaní s prvým polrokom 2010 ich je tento rok o 666 menej. Nasleduje nedanie prednosti v jazde (408 nehôd; o 92 nehôd menej ako rovnakom období 2010).

Z hľadiska toho, kto zavinil v prvom polroku dopravné nehody, vedú vodiči osobných motorových vozidiel. Ďalší v poradí sú vodiči nákladiakov, cyklisti, motocyklisti a vodiči autobusov. Len v kolonke cyklisti nájdete nárast počtu dopravných nehôd.

Počet dopravných nehôd zavinených 1. polrok 2011 1. polrok 2010 rozdiel
vodičmi osobných vozidiel 4 136 5 494 -1358 - 24,7 %
vodičmi nákladných vozidiel 706 1 168 - 462 - 39,6 %
cyklistami 165 158 + 7 + 4,4 %
motocyklistami 160 170 - 10 - 5,9 %
vodičmi autobusov 45 88 - 43 - 48,9 %
ostatné 2 095 3 281 -1186 - 36,1 %

"Tento rok zomrelo na cestách 34 chodcov (minulý rok v porovnateľnom období 48), 7 cyklistov (minulý rok 8). Bilancia motocyklistov je v porovnaní tohto a minulého roka rovnaká, 11 osôb. V motorových vozidlách zomrelo 88 osôb, kým minulý rok 72 osôb, uviedla Denisa Baloghová.

Skryť Vypnúť reklamu

Z hľadiska veku vinníkov zapríčinili vodiči do 20 rokov v prvom polroku tohto roku dopravné nehody, pri ktorých zahynulo 16 osôb (minulý rok 25). Vodiči vo veku 20 až 25 rokov majú na svedomí 11 mŕtvych (rovnako ako minulý rok). "Ostatní zavinili 113 smrteľných nehôd (minulý rok 103)," doplnila Baloghová.

Dopravné nehody podľa typov ciest a krajov

Najviac dopravných nehôd vzniklo na miestnych komunikáciách. Naopak, z hľadiska počtu dopravných nehôd sa zdajú byť diaľnice a rýchlostné cesty ako najbezpečnejšie. Medziročne diaľnice zaznamenali najväčší percentuálny pokles nehôd zo všetkých typov ciest.

Počet dopravných nehôd na 1. polrok 2011 1. polrok 2010 rozdiel
miestnych komunikáciách 3 381 4 797 -1416 - 29,5 %
cestách I. triedy 1 537 2 148 - 611 - 28,4 %
cestách III. triedy 767 958 - 191 - 19,9 %
cestách II. triedy 709 1 055 - 346 - 32,8 %
účelových komunikáciách 709 1 042 - 333 - 32,0 %
diaľniciach 204 359 - 155 - 43,2 %

"Najnebezpečnejšie" je na základe množstva dopravných nehôd na cestách Bratislavského kraja. Za prvý polrok sa tam stalo o 31 % nehôd viac ako v Prešovskom kraji, ktorý podľa počtu nehôd obsadil druhé miesto.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa polície vedie Bratislavský kraj v množstve nehôd predovšetkým pre väčšiu zaťaženosť cestnej siete a pre komplikovanejšie dopravné prostredie. Poddimenzovanie cestnej infraštruktúry vidieť najmä v dopravných špičkách.

Dopravné nehody v 1. polroku

Rok

BA

TT

TN

NR

ZA

BB

PO

KE

Spolu SR

Dopravné nehody

2010

2050

918

936

1211

1408

1113

1566

1159

10361

2011

1422

665

681

822

1078

770

983

886

7307

+/-

-628

-253

-255

-389

-330

-343

-583

-273

-3054

Ľahko zranení

2010

372

345

348

394

298

387

414

456

3014

2011

325

301

282

368

309

288

400

415

2688

+/-

-47

-44

-66

-26

+11

-99

-14

-41

-326

Ťažko zranení

2010

79

61

51

56

61

101

95

83

587

2011

53

70

28

46

70

70

81

77

495

+/-

-26

+9

-23

-10

+9

-31

-14

-6

-92

Usmrtení

2010

8

21

12

11

24

21

26

16

139

2011

13

19

12

16

14

24

18

24

140

+/-

+5

-2

+5

-10

+3

-8

+8

+1

Najviac usmrtených bolo v Košickom kraji, kde za prvý polrok zomrelo pre nehody o 50% osôb viac ako v prvom polroku 2010.

Polícia je so štatistikami spokojná

"Ak zhrnieme splnenie stanovených cieľov vytýčených na 1. polrok tohto roka, dosiahli sme zníženie počtu dopravných nehôd o 991 oproti plánovanému počtu. To znamená, že plán bol znížiť počet nehôd v prvom polroku tohto roka na 8 298 nehôd, kým v skutočnosti sa nám tento cieľ podarilo znížiť až na 7 307 nehôd," tvrdí Baloghová.

Hamar k tomu dodáva: "Napriek tomu, že sa nedobudovali nové úseky ciest a diaľnic, nezlepšilo sa nijako významne dopravné prostredie, nezlepšila sa zručnosť našich vodičov a zvýšila sa intenzita cestnej premávky oproti I. polroku 2010 sa podarilo znížiť počet dopravných nehôd s následkom usmrtenia o 5 dopravných nehôd. Celkové následky na dopravných nehodách na živote a zdraví poklesli o 417 prípadov, z čoho je jasne vidieť, že polícia odvádza dobrú prácu."

Skryť Vypnúť reklamu

untitled-1.jpg

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  2. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  3. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  4. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  5. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  6. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  7. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  8. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  10. Lenivý brunch s Muchom
  1. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  2. Košická štvrť je súčasťou odpadového experimentu.
  3. Kúpa vozidla cez inzerát či od malého predajcu je rizikovejšia
  4. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  5. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  6. Nepodceňujte rozmiestnenie zásuviek a vypínačov
  7. Hrotka: Sporiteľne ťahajú za kratší koniec. Musíme reagovať
  8. Slováci čoraz viac nakupujú pivo vo vratných fľašiach
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 6 905
  2. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 4 372
  3. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 3 618
  4. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 425
  5. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 344
  6. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 3 225
  7. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 3 159
  8. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké? 2 740
  9. Jeden deň na Bratislavu nestačí 2 549
  10. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 2 377
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Účastníci protestného zhromaždenia proti opatreniam vlády.

Políciu nepriamo kritizoval aj Heger.


4 h
Zuzana Rehák Štefečeková na LOH Tokio 2020 / 2021.

Sledujte letnú olympiádu online.


Sportnet 3 h
Víkendový výber SME

Pravidelná dávka víkendového čítania.


3 h
Boris Kollár

Exekútori tvrdia, že ľudia sa k peniazom dostanú ešte ťažšie.


28. júl

Neprehliadnite tiež

Dacia Duster

Novinkou je automat pri najsilnejšej verzii.


10 h
Volkswagen Taigo

Osloviť chce športovejšími líniami aj veľkým kufrom.


29. júl
Hyundai Kona

Na prvých miestach sú kórejské značky.


28. júl
Renault Arkana E-Tech

Výrobcovi sa podaril zaujímavý hybrid s nízkou spotrebou.


27. júl