SME
Sobota, 13. august, 2022 | Meniny má Ľubomír

Polícia splnila polročný plán, nehôd bolo menej

Polícia zverejnila štatistiky dopravných nehôd za prvý polrok tohto roku. Vyplýva z nich, že počet dopravných nehôd klesá. Počet mŕtvych sa ale neznížil. Polícia vidí príčinu v miere porušovania dopravných pravidiel.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Ako nás informovala Denisa Baloghová, hovorkyňa Prezídia Policajného zboru, polícia eviduje od začiatku roka k 21. júlu 8 149 dopravných nehôd, čo v porovnaní s rovnakým obdobím predchádzajúceho roku znamená pokles počtu nehôd o 3 486.

Znižovanie počtu nehôd zdôvodnil Milan Hamar, riaditeľ dopravných policajtov na Slovensku, tým, že sa polícia zameriava na najzávažnejšie porušenia pravidiel cestnej premávky (porušenie povinnosti vodiča, nedovolená rýchlosť jazdy a nesprávny spôsob jazdy), v dôsledku ktorých vznikajú najčastejšie dopravné nehody.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

"Na miestach s najčastejším výskytom dopravných nehôd venuje polícia zvýšený dohľad a kontrolu dodržiavania pravidiel cestnej premávky," doplnil Hamar.

01.jpg

Aj v porovnaní zranených sú štatistiky pozitívne

V roku 2010 sa od 1.1. do 21.7. ťažko zranilo o 115 ľudí viac ako v tomto roku. Ľahko zranených je tento rok o 458 menej.

Počet mŕtvych dosiahol v tomto roku k dnešnému dňu hodnotu 168. Toľko isto ľudí zomrelo aj pred rokom za porovnateľné obdobie. Ak si však zoberieme na porovnanie prvé polroky rokov 2010 a 2011, tento rok zomrelo pri dopravných nehodách 140 osôb, čo je o jednu osobu viac ako pred rokom.

"Tu je potrebné si všimnúť následky dopravných nehôd. Je jasné že následky na živote a zdraví účastníkov cestnej premávky (t.j. súčet ľahko zranených, ťažko zranených a usmrtených osôb ) v porovnaní s 1. polrokom 2010 v 1. polroku 2011 poklesli o 417," uviedol k štatistikám Milan Hamar.

SkryťVypnúť reklamu

Počet nehôd sa znížil, počet mŕtvych nie. Prečo?

Ako je ale možné, že pri znižovaní počtu nehôd sa počet mŕtvych nezmenšil?

"Celkový pokles následkov dosiahla polícia vďaka správnemu spôsobu plánovania a riadenia výkonu služby policajtov," odpovedal Hamar a dodal, že veľkú úlohu tu zohráva miera porušenia pravidiel cestnej premávky.

"Uvediem príklad: ak niekto poruší pravidlá cestnej premávky tým, že jeden vodič prekročí rýchlosť v obci o 20 km/h a iný vodič o 60 km/h, pričom obidvaja zrazia chodca, z technického a právneho hľadiska obidvaja prekročili rýchlosť a rovnako porušili pravidlá o cestnej premávke závažným spôsobom. Výsledok z medicínskeho hľadiska je však rozdielny. Chodec zrazený prvým vodičom prežil a utrpel ľahké zranenia, v druhom prípade došlo k usmrteniu."

SkryťVypnúť reklamu

Nehody podľa príčin a vinníkov

V prvom polroku bolo najčastejšou príčinou nehôd porušenie povinností vodiča (2 487; o 847 nehôd menej ako pred rokom). Na druhom mieste je nedovolená rýchlosť. V jej dôsledku vzniklo 1 149 nehôd. V porovnaní s prvým polrokom 2010 ich je tento rok o 666 menej. Nasleduje nedanie prednosti v jazde (408 nehôd; o 92 nehôd menej ako rovnakom období 2010).

Z hľadiska toho, kto zavinil v prvom polroku dopravné nehody, vedú vodiči osobných motorových vozidiel. Ďalší v poradí sú vodiči nákladiakov, cyklisti, motocyklisti a vodiči autobusov. Len v kolonke cyklisti nájdete nárast počtu dopravných nehôd.

Počet dopravných nehôd zavinených 1. polrok 2011 1. polrok 2010 rozdiel
vodičmi osobných vozidiel 4 136 5 494 -1358 - 24,7 %
vodičmi nákladných vozidiel 706 1 168 - 462 - 39,6 %
cyklistami 165 158 + 7 + 4,4 %
motocyklistami 160 170 - 10 - 5,9 %
vodičmi autobusov 45 88 - 43 - 48,9 %
ostatné 2 095 3 281 -1186 - 36,1 %

"Tento rok zomrelo na cestách 34 chodcov (minulý rok v porovnateľnom období 48), 7 cyklistov (minulý rok 8). Bilancia motocyklistov je v porovnaní tohto a minulého roka rovnaká, 11 osôb. V motorových vozidlách zomrelo 88 osôb, kým minulý rok 72 osôb, uviedla Denisa Baloghová.

SkryťVypnúť reklamu

Z hľadiska veku vinníkov zapríčinili vodiči do 20 rokov v prvom polroku tohto roku dopravné nehody, pri ktorých zahynulo 16 osôb (minulý rok 25). Vodiči vo veku 20 až 25 rokov majú na svedomí 11 mŕtvych (rovnako ako minulý rok). "Ostatní zavinili 113 smrteľných nehôd (minulý rok 103)," doplnila Baloghová.

Dopravné nehody podľa typov ciest a krajov

Najviac dopravných nehôd vzniklo na miestnych komunikáciách. Naopak, z hľadiska počtu dopravných nehôd sa zdajú byť diaľnice a rýchlostné cesty ako najbezpečnejšie. Medziročne diaľnice zaznamenali najväčší percentuálny pokles nehôd zo všetkých typov ciest.

Počet dopravných nehôd na 1. polrok 2011 1. polrok 2010 rozdiel
miestnych komunikáciách 3 381 4 797 -1416 - 29,5 %
cestách I. triedy 1 537 2 148 - 611 - 28,4 %
cestách III. triedy 767 958 - 191 - 19,9 %
cestách II. triedy 709 1 055 - 346 - 32,8 %
účelových komunikáciách 709 1 042 - 333 - 32,0 %
diaľniciach 204 359 - 155 - 43,2 %

"Najnebezpečnejšie" je na základe množstva dopravných nehôd na cestách Bratislavského kraja. Za prvý polrok sa tam stalo o 31 % nehôd viac ako v Prešovskom kraji, ktorý podľa počtu nehôd obsadil druhé miesto.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa polície vedie Bratislavský kraj v množstve nehôd predovšetkým pre väčšiu zaťaženosť cestnej siete a pre komplikovanejšie dopravné prostredie. Poddimenzovanie cestnej infraštruktúry vidieť najmä v dopravných špičkách.

Dopravné nehody v 1. polroku

Rok

BA

TT

TN

NR

ZA

BB

PO

KE

Spolu SR

Dopravné nehody

2010

2050

918

936

1211

1408

1113

1566

1159

10361

2011

1422

665

681

822

1078

770

983

886

7307

+/-

-628

-253

-255

-389

-330

-343

-583

-273

-3054

Ľahko zranení

2010

372

345

348

394

298

387

414

456

3014

2011

325

301

282

368

309

288

400

415

2688

+/-

-47

-44

-66

-26

+11

-99

-14

-41

-326

Ťažko zranení

2010

79

61

51

56

61

101

95

83

587

2011

53

70

28

46

70

70

81

77

495

+/-

-26

+9

-23

-10

+9

-31

-14

-6

-92

Usmrtení

2010

8

21

12

11

24

21

26

16

139

2011

13

19

12

16

14

24

18

24

140

+/-

+5

-2

+5

-10

+3

-8

+8

+1

Najviac usmrtených bolo v Košickom kraji, kde za prvý polrok zomrelo pre nehody o 50% osôb viac ako v prvom polroku 2010.

Polícia je so štatistikami spokojná

"Ak zhrnieme splnenie stanovených cieľov vytýčených na 1. polrok tohto roka, dosiahli sme zníženie počtu dopravných nehôd o 991 oproti plánovanému počtu. To znamená, že plán bol znížiť počet nehôd v prvom polroku tohto roka na 8 298 nehôd, kým v skutočnosti sa nám tento cieľ podarilo znížiť až na 7 307 nehôd," tvrdí Baloghová.

Hamar k tomu dodáva: "Napriek tomu, že sa nedobudovali nové úseky ciest a diaľnic, nezlepšilo sa nijako významne dopravné prostredie, nezlepšila sa zručnosť našich vodičov a zvýšila sa intenzita cestnej premávky oproti I. polroku 2010 sa podarilo znížiť počet dopravných nehôd s následkom usmrtenia o 5 dopravných nehôd. Celkové následky na dopravných nehodách na živote a zdraví poklesli o 417 prípadov, z čoho je jasne vidieť, že polícia odvádza dobrú prácu."

SkryťVypnúť reklamu

untitled-1.jpg

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  4. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  5. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  6. Prehľad a automatizácia
  7. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  8. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  4. Trenčín potrebuje nový impulz!
  5. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  6. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  7. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 14 809
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 14 678
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 11 780
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 658
  5. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 4 599
  6. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 4 465
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 3 137
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny 2 566
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Urologička Patrícia Häuserová.

Ochorením trpia častejšie ženy než muži.


8. aug
Otvorenie novej prevádzky rýchleho občerstvenia namiesto McDonald´s v Moskve.

Namiesto Instagramu Rosgram, namiesto Coca-Coly Ivan - čaj… Sankcie nás nezlomia.


9. aug
Bývalý americký prezident Barack Obama.

Obamove pamäte hovoria o lídroch s víziami a uvoľňujú miesto ďalším.


11. aug
Húfnica Zuzana 2.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 11 h

Blogy SME

  1. Peter Biščo: Čo, keď je v politike SAS niečo, čo zatiaľ nevieme ?
  2. Za živé rieky: Ipeľ. Rozdelená krajina, rozdelená rieka
  3. Marek Kytka: Oba góly Slovanu Bratislava proti Olympiakosu takmer zbúrali štadión!
  4. Daniel Bíro: Mestské legendy - čo sú zač? A s ktorými príbehmi sa môžeme stretnúť?
  5. Věra Tepličková: Koniec strachu alebo Už len svetlé zajtrajšky (optimistická úvaha na víkend)
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3
  7. Katarína Chudá: Amrita Sher-gil: škandalózny život indickej maliarky
  8. Miroslav Galovič: Cykloleto 2022. Časť 3 - Budatínsky hrad. Exteriér a park.
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 130 035
  2. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 12 944
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 9 941
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 9 381
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 831
  6. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 5 909
  7. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 700
  8. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 3 620
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu