Ako nás informovala Denisa Baloghová, hovorkyňa Prezídia Policajného zboru, polícia eviduje od začiatku roka k 21. júlu 8 149 dopravných nehôd, čo v porovnaní s rovnakým obdobím predchádzajúceho roku znamená pokles počtu nehôd o 3 486.
Znižovanie počtu nehôd zdôvodnil Milan Hamar, riaditeľ dopravných policajtov na Slovensku, tým, že sa polícia zameriava na najzávažnejšie porušenia pravidiel cestnej premávky (porušenie povinnosti vodiča, nedovolená rýchlosť jazdy a nesprávny spôsob jazdy), v dôsledku ktorých vznikajú najčastejšie dopravné nehody.
"Na miestach s najčastejším výskytom dopravných nehôd venuje polícia zvýšený dohľad a kontrolu dodržiavania pravidiel cestnej premávky," doplnil Hamar.
Aj v porovnaní zranených sú štatistiky pozitívne
V roku 2010 sa od 1.1. do 21.7. ťažko zranilo o 115 ľudí viac ako v tomto roku. Ľahko zranených je tento rok o 458 menej.
Počet mŕtvych dosiahol v tomto roku k dnešnému dňu hodnotu 168. Toľko isto ľudí zomrelo aj pred rokom za porovnateľné obdobie. Ak si však zoberieme na porovnanie prvé polroky rokov 2010 a 2011, tento rok zomrelo pri dopravných nehodách 140 osôb, čo je o jednu osobu viac ako pred rokom.
"Tu je potrebné si všimnúť následky dopravných nehôd. Je jasné že následky na živote a zdraví účastníkov cestnej premávky (t.j. súčet ľahko zranených, ťažko zranených a usmrtených osôb ) v porovnaní s 1. polrokom 2010 v 1. polroku 2011 poklesli o 417," uviedol k štatistikám Milan Hamar.
Počet nehôd sa znížil, počet mŕtvych nie. Prečo?
Ako je ale možné, že pri znižovaní počtu nehôd sa počet mŕtvych nezmenšil?
"Celkový pokles následkov dosiahla polícia vďaka správnemu spôsobu plánovania a riadenia výkonu služby policajtov," odpovedal Hamar a dodal, že veľkú úlohu tu zohráva miera porušenia pravidiel cestnej premávky.
"Uvediem príklad: ak niekto poruší pravidlá cestnej premávky tým, že jeden vodič prekročí rýchlosť v obci o 20 km/h a iný vodič o 60 km/h, pričom obidvaja zrazia chodca, z technického a právneho hľadiska obidvaja prekročili rýchlosť a rovnako porušili pravidlá o cestnej premávke závažným spôsobom. Výsledok z medicínskeho hľadiska je však rozdielny. Chodec zrazený prvým vodičom prežil a utrpel ľahké zranenia, v druhom prípade došlo k usmrteniu."
Nehody podľa príčin a vinníkov
V prvom polroku bolo najčastejšou príčinou nehôd porušenie povinností vodiča (2 487; o 847 nehôd menej ako pred rokom). Na druhom mieste je nedovolená rýchlosť. V jej dôsledku vzniklo 1 149 nehôd. V porovnaní s prvým polrokom 2010 ich je tento rok o 666 menej. Nasleduje nedanie prednosti v jazde (408 nehôd; o 92 nehôd menej ako rovnakom období 2010).
Z hľadiska toho, kto zavinil v prvom polroku dopravné nehody, vedú vodiči osobných motorových vozidiel. Ďalší v poradí sú vodiči nákladiakov, cyklisti, motocyklisti a vodiči autobusov. Len v kolonke cyklisti nájdete nárast počtu dopravných nehôd.
Počet dopravných nehôd zavinených | 1. polrok 2011 | 1. polrok 2010 | rozdiel | |
vodičmi osobných vozidiel | 4 136 | 5 494 | -1358 | - 24,7 % |
vodičmi nákladných vozidiel | 706 | 1 168 | - 462 | - 39,6 % |
cyklistami | 165 | 158 | + 7 | + 4,4 % |
motocyklistami | 160 | 170 | - 10 | - 5,9 % |
vodičmi autobusov | 45 | 88 | - 43 | - 48,9 % |
ostatné | 2 095 | 3 281 | -1186 | - 36,1 % |
"Tento rok zomrelo na cestách 34 chodcov (minulý rok v porovnateľnom období 48), 7 cyklistov (minulý rok 8). Bilancia motocyklistov je v porovnaní tohto a minulého roka rovnaká, 11 osôb. V motorových vozidlách zomrelo 88 osôb, kým minulý rok 72 osôb, uviedla Denisa Baloghová.
Z hľadiska veku vinníkov zapríčinili vodiči do 20 rokov v prvom polroku tohto roku dopravné nehody, pri ktorých zahynulo 16 osôb (minulý rok 25). Vodiči vo veku 20 až 25 rokov majú na svedomí 11 mŕtvych (rovnako ako minulý rok). "Ostatní zavinili 113 smrteľných nehôd (minulý rok 103)," doplnila Baloghová.
Dopravné nehody podľa typov ciest a krajov
Najviac dopravných nehôd vzniklo na miestnych komunikáciách. Naopak, z hľadiska počtu dopravných nehôd sa zdajú byť diaľnice a rýchlostné cesty ako najbezpečnejšie. Medziročne diaľnice zaznamenali najväčší percentuálny pokles nehôd zo všetkých typov ciest.
Počet dopravných nehôd na | 1. polrok 2011 | 1. polrok 2010 | rozdiel | |
miestnych komunikáciách | 3 381 | 4 797 | -1416 | - 29,5 % |
cestách I. triedy | 1 537 | 2 148 | - 611 | - 28,4 % |
cestách III. triedy | 767 | 958 | - 191 | - 19,9 % |
cestách II. triedy | 709 | 1 055 | - 346 | - 32,8 % |
účelových komunikáciách | 709 | 1 042 | - 333 | - 32,0 % |
diaľniciach | 204 | 359 | - 155 | - 43,2 % |
"Najnebezpečnejšie" je na základe množstva dopravných nehôd na cestách Bratislavského kraja. Za prvý polrok sa tam stalo o 31 % nehôd viac ako v Prešovskom kraji, ktorý podľa počtu nehôd obsadil druhé miesto.
Podľa polície vedie Bratislavský kraj v množstve nehôd predovšetkým pre väčšiu zaťaženosť cestnej siete a pre komplikovanejšie dopravné prostredie. Poddimenzovanie cestnej infraštruktúry vidieť najmä v dopravných špičkách.
Dopravné nehody v 1. polroku | Rok | BA | TT | TN | NR | ZA | BB | PO | KE | Spolu SR |
Dopravné nehody | 2010 | 2050 | 918 | 936 | 1211 | 1408 | 1113 | 1566 | 1159 | 10361 |
2011 | 1422 | 665 | 681 | 822 | 1078 | 770 | 983 | 886 | 7307 | |
+/- | -628 | -253 | -255 | -389 | -330 | -343 | -583 | -273 | -3054 | |
Ľahko zranení | 2010 | 372 | 345 | 348 | 394 | 298 | 387 | 414 | 456 | 3014 |
2011 | 325 | 301 | 282 | 368 | 309 | 288 | 400 | 415 | 2688 | |
+/- | -47 | -44 | -66 | -26 | +11 | -99 | -14 | -41 | -326 | |
Ťažko zranení | 2010 | 79 | 61 | 51 | 56 | 61 | 101 | 95 | 83 | 587 |
2011 | 53 | 70 | 28 | 46 | 70 | 70 | 81 | 77 | 495 | |
+/- | -26 | +9 | -23 | -10 | +9 | -31 | -14 | -6 | -92 | |
Usmrtení | 2010 | 8 | 21 | 12 | 11 | 24 | 21 | 26 | 16 | 139 |
2011 | 13 | 19 | 12 | 16 | 14 | 24 | 18 | 24 | 140 | |
+/- | +5 | -2 |
| +5 | -10 | +3 | -8 | +8 | +1 |
Najviac usmrtených bolo v Košickom kraji, kde za prvý polrok zomrelo pre nehody o 50% osôb viac ako v prvom polroku 2010.
Polícia je so štatistikami spokojná
"Ak zhrnieme splnenie stanovených cieľov vytýčených na 1. polrok tohto roka, dosiahli sme zníženie počtu dopravných nehôd o 991 oproti plánovanému počtu. To znamená, že plán bol znížiť počet nehôd v prvom polroku tohto roka na 8 298 nehôd, kým v skutočnosti sa nám tento cieľ podarilo znížiť až na 7 307 nehôd," tvrdí Baloghová.
Hamar k tomu dodáva: "Napriek tomu, že sa nedobudovali nové úseky ciest a diaľnic, nezlepšilo sa nijako významne dopravné prostredie, nezlepšila sa zručnosť našich vodičov a zvýšila sa intenzita cestnej premávky oproti I. polroku 2010 sa podarilo znížiť počet dopravných nehôd s následkom usmrtenia o 5 dopravných nehôd. Celkové následky na dopravných nehodách na živote a zdraví poklesli o 417 prípadov, z čoho je jasne vidieť, že polícia odvádza dobrú prácu."