SME
Utorok, 30. november, 2021 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Cyklistu zabil pád na zem, po tom, čo sa mu do kolesa zasekla pumpa

Cyklisti sú po chodcoch najohrozenejšou skupinou ľudí na cestách. Často za ich ohrozenie môžu motorové vozidlá. Lenže aj cyklisti vedia byť nebezpeční sami sebe.

Cyklisti sú po chodcoch najohrozenejšou skupinou ľudí na cestách. Často za ich ohrozenie môžu motorové vozidlá, ktorých vodiči sú netolerantní. Niekedy sú pre cyklistov veľkým ohrozením. Lenže aj cyklisti vedia byť nebezpeční sami sebe.

V pondelok v obci Terchová spadol z bicykla 59-ročný Jozef. Utrpel zranenie, ktorému na mieste podľahol. Podľa polície bolo pravdepodobnou príčinou dopravnej nehody zablokovanie predného kolesa. Zablokovanie mohlo byť spôsobené pumpou, ktorá ležala na mieste dopravnej nehody mimo bicykla.

Na priložených fotkách vidieť poškodenie spôsobené po natočení kovového upevnenia predného blatníka o prednú osku kolesa z vnútornej strany predných vidlíc. Tým došlo k zarezaniu do predného kolesa a až k jeho zdeformovaniu.

Za prvý polrok minulého roku zavinili cyklisti 131 dopravný nehôd. Pritom boli usmrtení 3 cyklisti, ťažko zranených bolo 12 cyklistov, ľahké zranenia utrpelo 97 cyklistov. Len pre informáciu, pod vplyvom alkoholu bolo zapríčinených 31 dopravných nehôd.

Tento rok do konca júna boli cyklisti príčinou 145 nehôd - o 14 viac ako pred rokom. K usmrteniu došlo v 2 prípadoch, ťažko zranených bolo 27 cyklistov, ľahko zranených cyklistov polícia eviduje 90 a pod vplyvom alkoholu zapríčinili cyklisti 29 dopravných nehôd.

Prilba vám môže zachrániť život

V súvislosti s dopravnou nehodou v Terchovej netreba zabúdať, že aj cyklista je vodič a bicykel vozidlo. Tak, ako vodič musí dodržiavať dopravné predpisy, bicykel musí spĺňať technické predpisy. Pri ich dodržiavaní by sa pravdepodobnosť nehody spôsobenej zablokovaním predného kolesa pumpou blížila nule.

Cyklista je podľa predpisov povinný počas jazdy na bicykli mimo obce chrániť si hlavu riadne upevnenou ochrannou prilbou. Ak je cyklistom osoba mladšia ako 15 rokov, táto povinnosť sa vzťahuje aj na jazdu v obci.

Napriek tomu, že v obci nemusíte mať na hlave prilbu, ak máte viac ako 15 rokov, vaša bezpečnosť sa zvýši, ak ju pri bicyklovaní budete používať stále. Správne zvolená prilba spoľahlivo ochráni až v 85 % úrazov hlavu a v 88 % úrazov mozog. Úraz hlavy pritom cyklista môže utrpieť nielen nárazom o kapotu auta alebo o inú prekážku (strom, obrubník), ale aj nárazom o vozovku.

Takisto nepodceňujte správne vybavenie bicykla.

  • brzdy: umožňujú v prípade potreby spomaliť, alebo rýchle zastaviť,
  • blatníky: chránia tvár a oblečenie pred znečistením,
  • zvonček: slúži k včasnému upozorneniu ostatných účastníkov cestnej premávky na možné nebezpečenstvo,
  • kryt na reťaz: chráni pred zachytením odevu do kolesa a prípadným pádom z bicykla,
  • predné biele svetlo: svieti na cestu za zníženej viditeľnosti a zároveň robí cyklistu viditeľným spredu,
  • zadné červené svetlo: robí cyklistu dobre viditeľným zozadu,
  • predná biela a zadná červená odrazka: za zníženej viditeľnosti zvýrazňujú bicykel spredu a aj zozadu,
  • oranžové odrazky na špicoch bicykla: zvýrazňujú bicykel z boku,
  • oranžové odrazky na pedáloch: pomáhajú najmä vodičom, aby lepšie odhadol šírku bicykla v noci,
  • zdroj elektrického prúdu: zaisťuje svietivosť svetiel na bicykli.

Najmä za zníženej viditeľnosti nepodceňujte osvetlenie bicykla. Pomáha tiež, ak si oblečiete pestré oblečenie a reflexné prvky. Reflexné prvky či vesta sú pritom za zníženej viditeľnosti pre cyklistu jazdiacom po okraji vozovky povinné.

Pred jazdou na bicykli si nezabudnite skontrolovať stav pneumatík a tlak vzduchu v nich, stav a funkčnosť bŕzd, funkčnosť osvetlenia, či je reťaz napnutá a premazaná a či sú čisté odrazky.

Keďže aj cyklista je vodič ...

  • jazdite čo najbližšie k pravému okraji cesty a sledujte pozorne premávku okolo seba, aby ste mohli včas spomaliť alebo zastaviť pred možným nebezpečím,
  • jazdite vždy za sebou, to neplatí pri jazde po cestičke pre cyklistov, kde smú jazdiť dvaja cyklisti vedľa seba, ak tým neobmedzujú a neohrozujú ostatných účastníkov cestnej premávky,
  • pri každej zmene smeru jazdy dajte včas vedieť znamením ruky zmenu smeru jazdy; pred odbočením doľava sa nezabudnite pozrieť okolo seba,
  • rešpektujte pokyny policajtov, svetelné signály a dopravné značky,
  • tam, kde je hustá premávky, veďte bicykel radšej pešo po chodníku,
  • nepoužívajte bicykel na prepravu nadmerných, ťažkých predmetov, zvierat, mohli by zraniť vás alebo iné osoby,
  • pri jazde nejedzte, nepite, nefajčíte a netelefonujte, radšej sa venujte riadeniu,
  • nejazdite bez držania riadidiel a počas jazdy majte nohy na pedáloch; nesmiete sa tiež držať iného vozidla a nechať sa ním takto viesť,
  • používajte cyklistickú prilbu, ochránite si tak hlavu pred zranením,
  • rešpektujte zákaz požívania alkoholu,
  • ako cyklista jazdiaci po priechode pre chodcov nemáte prednosť pred ostatnými vozidlami a pokiaľ dôjde na tomto mieste k dopravnej nehode vinníkom budete spravidla vy, pretože, ako vodič nemotorového vozidla tam nemáte čo robiť,
  • dodržujte pravidlá cestnej premávky a chovajte sa tak, ako by ste chceli, aby sa chovali ostatní k vám.
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  2. Študuj, čo ťa baví na Trenčianskej univerzite!
  3. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  4. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  5. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  6. Zaujímavé štúdium, skvelá práca aj plat. Vieš, kam ísť
  7. Chcete vedieť, kto fotí influencerky, celebrity a hviezdy?
  8. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  9. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  10. BLoKK v Bratislave je pred dokončením, ponúka posledné apartmány
  1. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  2. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  3. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  4. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  5. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch
  6. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  7. Magnetickej rezonancie sa nemusia obávať ani klaustrofobici
  8. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Recruitment allowance as an employment recruitment instrument
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 450
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 14 976
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 752
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 128
  5. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 5 884
  6. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 3 194
  7. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 3 063
  8. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 700
  9. Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov 2 034
  10. Ako predísť intímnym problémom? Vyvolať ich môže aj bežná vložka 1 820
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


9 h
Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


28. nov
Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov
Suzuki S-Cross

Pod kapotou ostáva mild-hybridný štvorvalec aj pohon všetkých kolies.


25. nov

Blogy SME

  1. Martin Greguš: Búranie Istropolisu na pokračovanie...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí...
  2. Marcel Horacek: Živoj je fajn - časť druhá
  3. Barbora Kujundžić: Na aké veci si treba dávať pri malých deťoch pozor
  4. Juraj Švarc: Vyhlásil som lockdown…ale mediálny!
  5. Matej Vagač: Stromy na Dunajskom nábreží sú nateraz zachránené
  6. Ondrej Škvarenina: Ako manipulovať štatistiky o Covid-19
  7. Marek Mačuha: Roznášajú covid deti ?
  8. INESS: Cena zamestnanca
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 10 680
  2. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 416
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 726
  4. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 5 244
  5. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 919
  6. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 743
  7. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 4 447
  8. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 166
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu