Cyklistu zabil pád na zem, po tom, čo sa mu do kolesa zasekla pumpa

Cyklisti sú po chodcoch najohrozenejšou skupinou ľudí na cestách. Často za ich ohrozenie môžu motorové vozidlá. Lenže aj cyklisti vedia byť nebezpeční sami sebe.

Cyklisti sú po chodcoch najohrozenejšou skupinou ľudí na cestách. Často za ich ohrozenie môžu motorové vozidlá, ktorých vodiči sú netolerantní. Niekedy sú pre cyklistov veľkým ohrozením. Lenže aj cyklisti vedia byť nebezpeční sami sebe.

V pondelok v obci Terchová spadol z bicykla 59-ročný Jozef. Utrpel zranenie, ktorému na mieste podľahol. Podľa polície bolo pravdepodobnou príčinou dopravnej nehody zablokovanie predného kolesa. Zablokovanie mohlo byť spôsobené pumpou, ktorá ležala na mieste dopravnej nehody mimo bicykla.

Na priložených fotkách vidieť poškodenie spôsobené po natočení kovového upevnenia predného blatníka o prednú osku kolesa z vnútornej strany predných vidlíc. Tým došlo k zarezaniu do predného kolesa a až k jeho zdeformovaniu.

Za prvý polrok minulého roku zavinili cyklisti 131 dopravný nehôd. Pritom boli usmrtení 3 cyklisti, ťažko zranených bolo 12 cyklistov, ľahké zranenia utrpelo 97 cyklistov. Len pre informáciu, pod vplyvom alkoholu bolo zapríčinených 31 dopravných nehôd.

Tento rok do konca júna boli cyklisti príčinou 145 nehôd - o 14 viac ako pred rokom. K usmrteniu došlo v 2 prípadoch, ťažko zranených bolo 27 cyklistov, ľahko zranených cyklistov polícia eviduje 90 a pod vplyvom alkoholu zapríčinili cyklisti 29 dopravných nehôd.

Prilba vám môže zachrániť život

V súvislosti s dopravnou nehodou v Terchovej netreba zabúdať, že aj cyklista je vodič a bicykel vozidlo. Tak, ako vodič musí dodržiavať dopravné predpisy, bicykel musí spĺňať technické predpisy. Pri ich dodržiavaní by sa pravdepodobnosť nehody spôsobenej zablokovaním predného kolesa pumpou blížila nule.

Cyklista je podľa predpisov povinný počas jazdy na bicykli mimo obce chrániť si hlavu riadne upevnenou ochrannou prilbou. Ak je cyklistom osoba mladšia ako 15 rokov, táto povinnosť sa vzťahuje aj na jazdu v obci.

Napriek tomu, že v obci nemusíte mať na hlave prilbu, ak máte viac ako 15 rokov, vaša bezpečnosť sa zvýši, ak ju pri bicyklovaní budete používať stále. Správne zvolená prilba spoľahlivo ochráni až v 85 % úrazov hlavu a v 88 % úrazov mozog. Úraz hlavy pritom cyklista môže utrpieť nielen nárazom o kapotu auta alebo o inú prekážku (strom, obrubník), ale aj nárazom o vozovku.

Takisto nepodceňujte správne vybavenie bicykla.

  • brzdy: umožňujú v prípade potreby spomaliť, alebo rýchle zastaviť,
  • blatníky: chránia tvár a oblečenie pred znečistením,
  • zvonček: slúži k včasnému upozorneniu ostatných účastníkov cestnej premávky na možné nebezpečenstvo,
  • kryt na reťaz: chráni pred zachytením odevu do kolesa a prípadným pádom z bicykla,
  • predné biele svetlo: svieti na cestu za zníženej viditeľnosti a zároveň robí cyklistu viditeľným spredu,
  • zadné červené svetlo: robí cyklistu dobre viditeľným zozadu,
  • predná biela a zadná červená odrazka: za zníženej viditeľnosti zvýrazňujú bicykel spredu a aj zozadu,
  • oranžové odrazky na špicoch bicykla: zvýrazňujú bicykel z boku,
  • oranžové odrazky na pedáloch: pomáhajú najmä vodičom, aby lepšie odhadol šírku bicykla v noci,
  • zdroj elektrického prúdu: zaisťuje svietivosť svetiel na bicykli.

Najmä za zníženej viditeľnosti nepodceňujte osvetlenie bicykla. Pomáha tiež, ak si oblečiete pestré oblečenie a reflexné prvky. Reflexné prvky či vesta sú pritom za zníženej viditeľnosti pre cyklistu jazdiacom po okraji vozovky povinné.

Pred jazdou na bicykli si nezabudnite skontrolovať stav pneumatík a tlak vzduchu v nich, stav a funkčnosť bŕzd, funkčnosť osvetlenia, či je reťaz napnutá a premazaná a či sú čisté odrazky.

Keďže aj cyklista je vodič ...

  • jazdite čo najbližšie k pravému okraji cesty a sledujte pozorne premávku okolo seba, aby ste mohli včas spomaliť alebo zastaviť pred možným nebezpečím,
  • jazdite vždy za sebou, to neplatí pri jazde po cestičke pre cyklistov, kde smú jazdiť dvaja cyklisti vedľa seba, ak tým neobmedzujú a neohrozujú ostatných účastníkov cestnej premávky,
  • pri každej zmene smeru jazdy dajte včas vedieť znamením ruky zmenu smeru jazdy; pred odbočením doľava sa nezabudnite pozrieť okolo seba,
  • rešpektujte pokyny policajtov, svetelné signály a dopravné značky,
  • tam, kde je hustá premávky, veďte bicykel radšej pešo po chodníku,
  • nepoužívajte bicykel na prepravu nadmerných, ťažkých predmetov, zvierat, mohli by zraniť vás alebo iné osoby,
  • pri jazde nejedzte, nepite, nefajčíte a netelefonujte, radšej sa venujte riadeniu,
  • nejazdite bez držania riadidiel a počas jazdy majte nohy na pedáloch; nesmiete sa tiež držať iného vozidla a nechať sa ním takto viesť,
  • používajte cyklistickú prilbu, ochránite si tak hlavu pred zranením,
  • rešpektujte zákaz požívania alkoholu,
  • ako cyklista jazdiaci po priechode pre chodcov nemáte prednosť pred ostatnými vozidlami a pokiaľ dôjde na tomto mieste k dopravnej nehode vinníkom budete spravidla vy, pretože, ako vodič nemotorového vozidla tam nemáte čo robiť,
  • dodržujte pravidlá cestnej premávky a chovajte sa tak, ako by ste chceli, aby sa chovali ostatní k vám.
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  4. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  5. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  6. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  7. Splnený sen
  8. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  9. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  10. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  1. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  2. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  3. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  4. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  5. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  6. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  7. Vysoká hra o súdne trovy
  8. Pozvánka na verejnú diskusiu o obnove Pisztoryho paláca
  9. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  10. Návšteva zo Southwestern University of Finance and Economics
  1. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 13 255
  2. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 13 225
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 4 749
  4. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 3 316
  5. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 2 734
  6. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 553
  7. Splnený sen 2 133
  8. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 1 451
  9. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 238
  10. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou 1 074

Téma: Bicykle, bicyklovanie, cyklotrasy


Hlavné správy zo Sme.sk

ŽENA

Facky, traumy, málo ľudskosti. Aj tak zobrazuje dokument slovenské pôrodníctvo

Znova sa hovorí o pôrodoch, ozývajú sa traumatizované ženy.

DOMOV

Za nástenku dostali dlhoročné tresty Janušek a Štefanov

Exministri výstavby za SNS budú jediní odsúdení.

KOMENTÁRE

Rusi majú radi teplo. Moja žena spí v ponožkách

Marc Bennetts je jedným z top pozorovateľov ruskej reality.

Neprehliadnite tiež

Jazdené auto sa samo nepredá. Ako mu pomôcť

Atraktivitu auta môžete zvýšiť už za pár eur.

Volvo spúšťa značku športových áut Polestar, prvý model je hybrid

Športový hybrid Polestar 1 prichádza s výkonom 600 koní a karbónovou karosériou.

Výber malých SUV sa stále rozrastá. Aká je ponuka na našom trhu?

Segment malých SUV je stále populárnejší, budúci rok by mali predaje pokoriť hranicu dvoch miliónov.

Japonská oceliareň klamala o kvalite kovov, diely sú v autách aj lietadlách

Rozsah škôd ani miera nedostatkov zatiaľ nie sú známe.