V prípade, že uviaznete medzi závorami na železničnom priecestí, máte podľa predpisov povinnosť auto z miesta odstrániť. Ak to nie je možné, informujte vodiča vlaku.
"Ak je vodič v aute sám, tak by mal čo najskôr opustiť auto a snažiť sa dať blížiacemu vlaku znamenie, aby zastavil. Ak má spôsobilého spolujazdca, tak jeden by mal ísť na jeden smer oproti vlaku a snažiť sa ho zastaviť a druhý oproti vlaku na druhý smer," povedala Zuzana Chalupová z komunikačného odboru Železníc Slovenskej republiky (ZSR).
Posádka auta by sa tiež mala snažiť privolať pomoc, napríklad hasičov či políciu. "Ak by tam prišli skôr ako vlak a mali by zapnutý svetelný maják, šanca na zastavenie vlaku je väčšia," dodala Chalupová
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Závoru nadvihnite len v nebezpečenstve
Je ale veľmi pravdepodobné, že po uviaznutí medzi závorami vodič najskôr spanikári a ani len nepomyslí na nejakú možnosť zastaviť vlak. Skôr bude uvažovať, ako sa odtiaľ dostať preč. Vodič však má aj iné možnosti, ak nie je možné vlak zastaviť. Prvou je nadvihnutie závory.
"Nadvihnúť sa dá na tratiach do rýchlosti 140 km/h, aj to niektorí robia a tak porušujú predpisy," informuje Chalupová. Nadvihovať ramená závory len pre neochotu počkať, kým prejde vlak, rozhodne nie je správne, ani bezpečné a ZSR tento postup neodporúčajú.
Iné to je v prípade, že je ohrozený život posádky. Aj v tomto prípade by ste však mali dbať na opatrnosť. Možnosťou je aj nájsť výpravcu, ktorý by mohol v núdzovom prípade závory otvoriť.
Poslednou možnosťou je preraziť závoru železničného priecestia
V prípade, že závoru neviete či nestíhate nadvihnúť, môžete ju preraziť. "Rameno závory má ľahkú konštrukciu prispôsobenú tak, aby ho motorové vozidlo mohlo preraziť, ak z akýchkoľvek dôvodov pred ním nezastaví," povedala Chalupová. Škody, ktoré vám závora na automobile spôsobí sú veľmi malé. Zväčšia len praskne predné sklo, alebo sa poškriabe lak na aute.
Niektoré závory ale stačí obísť, nemusíte ich preraziť. Podľa hovorkyne ZSR existujú rôzne druhy závor. Napríklad celé závory prehradzujú ramenom celú cestu. "Tie sa dajú iba preraziť, respektíve, ak má vodič spolujazdca, ten mu ich môže mierne pridvihnúť. Ale to platí iba pre osobné motorové vozidlá," informovala Chalupová.
Druhým typom sú dvojité závory. Prehradzujú cestu dvoma sklápanými ramenami proti sebe po každej strane priecestia. Výhodou tohto konštrukčného usporiadania je, že nedochádza k poškodeniu všetkých závor, ale iba závor v jazdnom pruhu. V prípade uviaznutia postupujte ako pri celých závorách.
Posledným typom sú polovičné závory. Tie prehradzujú iba jeden jazdný pruh. "V tomto prípade, ak dôjde k uviaznutiu, nie je potrebné žiadne opatrenie, iba urýchlene odstrániť motorové vozidlo z priechodného prierezu trate," doplnila Chalupová.
Vodiči sú nedočkaví, za nehody na priecestí môžu často práve oni
Stane sa, že za uviaznutie vozidla môže technická porucha. Častejšie je to však chyba vodiča.
"Zo šetrení nehodových udalostí zrážky vlaku a cestného vozidla na priecestiach sme zistili, že často vodič obehol celú skupinu stojacich vozidiel a vbehol priamo pod prichádzajúci vlak," informovala Chalupová. Vodiči si podľa nej neuvedomujú, že brzdná dráha vlaku môže byť až jeden kilometer.
ZSR v poslednej dobe urobili opatrenia, ktoré by mali zvýšiť bezpečnosť priecestí. Zabudovali napríklad takzvané "priecestníky" (návestidlá), ktoré signalizujú rušňovodičovi stav funkčnosti priecestného zabezpečovacieho zariadenia na priecestí. V prípade zistenia poruchy tak môže rušňovodič upraviť včas rýchlosť vlaku cez priecestie.
Prehľad nehôd na železničných priecestiach za obdobie rokov 2000 až 2010:
Rok | Počet priecestí | Počet nehÔd | Počet Mŕtvych | Počet ťažko zranených |
2000 | 2486 | 46 | 9 | 5 |
2001 | 2486 | 67 | 13 | 6 |
2002 | 2481 | 75 | 14 | 8 |
2003 | 2479 | 41 | 6 | 15 |
2004 | 2479 | 59 | 10 | 5 |
2005 | 2479 | 71 | 7 | 16 |
2006 | 2322 | 60 | 12 | 9 |
2007 | 2307 | 69 | 6 | 14 |
2008 | 2307 | 69 | 17 | 17 |
2009 | 2265 | 51 | 26 | 14 |
2010 | 2220 | 50 | 11 | 7 |
Na záver si pozrite, ako to vyzerá, keď vlak narazí do osobného auta:
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.