Keď uviaznete na železničnom priecestí, závory prerazte

Ak uviaznete autom na železničnom priecestí, snažte sa čo najskôr kontaktovať a upozorniť vodiča vlaku na nebezpečenstvo zrážky. Ak na to už nie je čas, jednoducho závoru prerazte.

(Zdroj: idnes.cz)

V prípade, že uviaznete medzi závorami na železničnom priecestí, máte podľa predpisov povinnosť auto z miesta odstrániť. Ak to nie je možné, informujte vodiča vlaku.

"Ak je vodič v aute sám, tak by mal čo najskôr opustiť auto a snažiť sa dať blížiacemu vlaku znamenie, aby zastavil. Ak má spôsobilého spolujazdca, tak jeden by mal ísť na jeden smer oproti vlaku a snažiť sa ho zastaviť a druhý oproti vlaku na druhý smer," povedala Zuzana Chalupová z komunikačného odboru Železníc Slovenskej republiky (ZSR).

Posádka auta by sa tiež mala snažiť privolať pomoc, napríklad hasičov či políciu. "Ak by tam prišli skôr ako vlak a mali by zapnutý svetelný maják, šanca na zastavenie vlaku je väčšia," dodala Chalupová

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Závoru nadvihnite len v nebezpečenstve

Je ale veľmi pravdepodobné, že po uviaznutí medzi závorami vodič najskôr spanikári a ani len nepomyslí na nejakú možnosť zastaviť vlak. Skôr bude uvažovať, ako sa odtiaľ dostať preč. Vodič však má aj iné možnosti, ak nie je možné vlak zastaviť. Prvou je nadvihnutie závory.

"Nadvihnúť sa dá na tratiach do rýchlosti 140 km/h, aj to niektorí robia a tak porušujú predpisy," informuje Chalupová. Nadvihovať ramená závory len pre neochotu počkať, kým prejde vlak, rozhodne nie je správne, ani bezpečné a ZSR tento postup neodporúčajú.

Iné to je v prípade, že je ohrozený život posádky. Aj v tomto prípade by ste však mali dbať na opatrnosť. Možnosťou je aj nájsť výpravcu, ktorý by mohol v núdzovom prípade závory otvoriť.

Poslednou možnosťou je preraziť závoru železničného priecestia

V prípade, že závoru neviete či nestíhate nadvihnúť, môžete ju preraziť. "Rameno závory má ľahkú konštrukciu prispôsobenú tak, aby ho motorové vozidlo mohlo preraziť, ak z akýchkoľvek dôvodov pred ním nezastaví," povedala Chalupová. Škody, ktoré vám závora na automobile spôsobí sú veľmi malé. Zväčšia len praskne predné sklo, alebo sa poškriabe lak na aute.

Niektoré závory ale stačí obísť, nemusíte ich preraziť. Podľa hovorkyne ZSR existujú rôzne druhy závor. Napríklad celé závory prehradzujú ramenom celú cestu. "Tie sa dajú iba preraziť, respektíve, ak má vodič spolujazdca, ten mu ich môže mierne pridvihnúť. Ale to platí iba pre osobné motorové vozidlá," informovala Chalupová.

Druhým typom sú dvojité závory. Prehradzujú cestu dvoma sklápanými ramenami proti sebe po každej strane priecestia. Výhodou tohto konštrukčného usporiadania je, že nedochádza k poškodeniu všetkých závor, ale iba závor v jazdnom pruhu. V prípade uviaznutia postupujte ako pri celých závorách.

Posledným typom sú polovičné závory. Tie prehradzujú iba jeden jazdný pruh. "V tomto prípade, ak dôjde k uviaznutiu, nie je potrebné žiadne opatrenie, iba urýchlene odstrániť motorové vozidlo z priechodného prierezu trate," doplnila Chalupová.

Vodiči sú nedočkaví, za nehody na priecestí môžu často práve oni

Stane sa, že za uviaznutie vozidla môže technická porucha. Častejšie je to však chyba vodiča.

"Zo šetrení nehodových udalostí zrážky vlaku a cestného vozidla na priecestiach sme zistili, že často vodič obehol celú skupinu stojacich vozidiel a vbehol priamo pod prichádzajúci vlak," informovala Chalupová. Vodiči si podľa nej neuvedomujú, že brzdná dráha vlaku môže byť až jeden kilometer.

ZSR v poslednej dobe urobili opatrenia, ktoré by mali zvýšiť bezpečnosť priecestí. Zabudovali napríklad takzvané "priecestníky" (návestidlá), ktoré signalizujú rušňovodičovi stav funkčnosti priecestného zabezpečovacieho zariadenia na priecestí. V prípade zistenia poruchy tak môže rušňovodič upraviť včas rýchlosť vlaku cez priecestie.

Prehľad nehôd na železničných priecestiach za obdobie rokov 2000 až 2010:

Rok

Počet priecestí

Počet nehÔd

Počet Mŕtvych

Počet ťažko zranených

2000

2486

46

9

5

2001

2486

67

13

6

2002

2481

75

14

8

2003

2479

41

6

15

2004

2479

59

10

5

2005

2479

71

7

16

2006

2322

60

12

9

2007

2307

69

6

14

2008

2307

69

17

17

2009

2265

51

26

14

2010

2220

50

11

7

Na záver si pozrite, ako to vyzerá, keď vlak narazí do osobného auta:

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  3. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  8. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  9. Inteligencia vo všetkom
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  1. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  2. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  4. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  5. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  6. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  7. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  8. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  9. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  10. Ekonomický a účtovný softvér Humanet oslavuje
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 24 224
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 604
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 550
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 446
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 6 264
  6. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 4 845
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 4 336
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 3 702
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 950
  10. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 564

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Milan Kňažko: Fico klame, keď tvrdí, že nevedel, kam sa sťahuje

Keď nie ste aktívny v obrane svojich práv, prídete o ne, tvrdí MILAN KŇAŽKO.

DOMOV

Pri kontrole pošty sa Danko môže pozrieť do zahraničia

Preverovanie zásielok robí aj pošta. Obálky však neotvárajú.

KOMENTÁRE

Bez Radičovej, bez Kisku a bez obáv: v čom majú Mihál s Beblavým nevýhodu

Postačia úroveň a normálnosť na úspech v politike? Alebo budú práve naopak, hendikepom?

Neprehliadnite tiež

Majiteľka Tesly X žiada odškodné milión dolárov

Pri nehode začala Tesla horieť a zadné dvere ostali zablokované.

Uber chce mať do roku 2020 lietajúci taxík

Lietajúce taxi Uber bude malé lietadlo, ktoré bude vzlietať a pristávať vertikálne.

Formula F1 od sezóny 2018 s ďalšími zmenami

Stretnutie Strategickej skupiny a Komisie F1 v Paríži prinieslo odsúhlasenie viacerých zmien pre sezónu 2018.

Revolúciu elektroáut povedie Čína, nie Západ

Najväčší trh s autami zabojuje proti smogu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop