SME
Utorok, 30. november, 2021 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Keď uviaznete na železničnom priecestí, závory prerazte

Ak uviaznete autom na železničnom priecestí, snažte sa čo najskôr kontaktovať a upozorniť vodiča vlaku na nebezpečenstvo zrážky. Ak na to už nie je čas, jednoducho závoru prerazte.

(Zdroj: idnes.cz)

V prípade, že uviaznete medzi závorami na železničnom priecestí, máte podľa predpisov povinnosť auto z miesta odstrániť. Ak to nie je možné, informujte vodiča vlaku.

"Ak je vodič v aute sám, tak by mal čo najskôr opustiť auto a snažiť sa dať blížiacemu vlaku znamenie, aby zastavil. Ak má spôsobilého spolujazdca, tak jeden by mal ísť na jeden smer oproti vlaku a snažiť sa ho zastaviť a druhý oproti vlaku na druhý smer," povedala Zuzana Chalupová z komunikačného odboru Železníc Slovenskej republiky (ZSR).

Posádka auta by sa tiež mala snažiť privolať pomoc, napríklad hasičov či políciu. "Ak by tam prišli skôr ako vlak a mali by zapnutý svetelný maják, šanca na zastavenie vlaku je väčšia," dodala Chalupová

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Závoru nadvihnite len v nebezpečenstve

Je ale veľmi pravdepodobné, že po uviaznutí medzi závorami vodič najskôr spanikári a ani len nepomyslí na nejakú možnosť zastaviť vlak. Skôr bude uvažovať, ako sa odtiaľ dostať preč. Vodič však má aj iné možnosti, ak nie je možné vlak zastaviť. Prvou je nadvihnutie závory.

"Nadvihnúť sa dá na tratiach do rýchlosti 140 km/h, aj to niektorí robia a tak porušujú predpisy," informuje Chalupová. Nadvihovať ramená závory len pre neochotu počkať, kým prejde vlak, rozhodne nie je správne, ani bezpečné a ZSR tento postup neodporúčajú.

Iné to je v prípade, že je ohrozený život posádky. Aj v tomto prípade by ste však mali dbať na opatrnosť. Možnosťou je aj nájsť výpravcu, ktorý by mohol v núdzovom prípade závory otvoriť.

Poslednou možnosťou je preraziť závoru železničného priecestia

V prípade, že závoru neviete či nestíhate nadvihnúť, môžete ju preraziť. "Rameno závory má ľahkú konštrukciu prispôsobenú tak, aby ho motorové vozidlo mohlo preraziť, ak z akýchkoľvek dôvodov pred ním nezastaví," povedala Chalupová. Škody, ktoré vám závora na automobile spôsobí sú veľmi malé. Zväčšia len praskne predné sklo, alebo sa poškriabe lak na aute.

Niektoré závory ale stačí obísť, nemusíte ich preraziť. Podľa hovorkyne ZSR existujú rôzne druhy závor. Napríklad celé závory prehradzujú ramenom celú cestu. "Tie sa dajú iba preraziť, respektíve, ak má vodič spolujazdca, ten mu ich môže mierne pridvihnúť. Ale to platí iba pre osobné motorové vozidlá," informovala Chalupová.

Druhým typom sú dvojité závory. Prehradzujú cestu dvoma sklápanými ramenami proti sebe po každej strane priecestia. Výhodou tohto konštrukčného usporiadania je, že nedochádza k poškodeniu všetkých závor, ale iba závor v jazdnom pruhu. V prípade uviaznutia postupujte ako pri celých závorách.

Posledným typom sú polovičné závory. Tie prehradzujú iba jeden jazdný pruh. "V tomto prípade, ak dôjde k uviaznutiu, nie je potrebné žiadne opatrenie, iba urýchlene odstrániť motorové vozidlo z priechodného prierezu trate," doplnila Chalupová.

Vodiči sú nedočkaví, za nehody na priecestí môžu často práve oni

Stane sa, že za uviaznutie vozidla môže technická porucha. Častejšie je to však chyba vodiča.

"Zo šetrení nehodových udalostí zrážky vlaku a cestného vozidla na priecestiach sme zistili, že často vodič obehol celú skupinu stojacich vozidiel a vbehol priamo pod prichádzajúci vlak," informovala Chalupová. Vodiči si podľa nej neuvedomujú, že brzdná dráha vlaku môže byť až jeden kilometer.

ZSR v poslednej dobe urobili opatrenia, ktoré by mali zvýšiť bezpečnosť priecestí. Zabudovali napríklad takzvané "priecestníky" (návestidlá), ktoré signalizujú rušňovodičovi stav funkčnosti priecestného zabezpečovacieho zariadenia na priecestí. V prípade zistenia poruchy tak môže rušňovodič upraviť včas rýchlosť vlaku cez priecestie.

Prehľad nehôd na železničných priecestiach za obdobie rokov 2000 až 2010:

Rok

Počet priecestí

Počet nehÔd

Počet Mŕtvych

Počet ťažko zranených

2000

2486

46

9

5

2001

2486

67

13

6

2002

2481

75

14

8

2003

2479

41

6

15

2004

2479

59

10

5

2005

2479

71

7

16

2006

2322

60

12

9

2007

2307

69

6

14

2008

2307

69

17

17

2009

2265

51

26

14

2010

2220

50

11

7

Na záver si pozrite, ako to vyzerá, keď vlak narazí do osobného auta:

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  2. Študuj, čo ťa baví na Trenčianskej univerzite!
  3. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  4. Chcete vedieť, kto fotí influencerky, celebrity a hviezdy?
  5. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  6. Zaujímavé štúdium, skvelá práca aj plat. Vieš, kam ísť
  7. BLoKK v Bratislave je pred dokončením, ponúka posledné apartmány
  8. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  9. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  10. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  3. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  4. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  5. Zmeny v systéme revíznych postupov
  6. Compliance – kto by mal byť zodpovedný?
  7. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  8. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  9. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  10. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 501
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 078
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 818
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 640
  5. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 368
  6. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 6 092
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 4 992
  8. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 3 117
  9. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 705
  10. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 2 215
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister financií Igor Matovič počas tlačovej konferencie.

Hoci sa to predpokladalo, vláda o zmenách v utorok nerokovala.


60m
Kateřina Trávničková vystupuje verejne na instagrame @kate.travnicek, kde sa venuje najmä informovaniu o výchove detí. Má vyštudovanú lingvistiku a andragogiku. Momentálne je v psychoterapeutickom výcviku. Fascinujú ju neurovedy.

Trávničková chápe strach antivaxerov.


24. nov
Peter Schut.

Český prezident zaviedol rituál, na ktorý nemá oporu v ústave.


7 h
Ruské vojenské cvičenie v Nižnom Novgorode zo septembra.

Za pučom vidí Zelenskyj aj Moskvu.


29. nov

Neprehliadnite tiež

Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


8 h
Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


29. nov
Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


28. nov
Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov

Blogy SME

  1. Júlia Piraňa Mikolášiková: Podozrivý z úniku dokumentu o Zurianovi a spol. je policajný funkcionár
  2. Peter Biščo: Netrpezlivo a s obavami čakám vo svojej imaginárnej čakárni ...
  3. Martina Paulenová: Na čo frflú rodičia na materskej dovolenke?
  4. Jozef Rybár: Dôchodca kontra politici
  5. Andy Nosko: Dysfunkcia mozgu Igora Matoviča ako časovaná bomba
  6. Marek Mačuha: Povinná vakcinácia revisited
  7. Jano Richter: § 'Všeobecné ohrozenie' versus Robert F. a antivaxeri
  8. Julius Kravjar: ANTIPLAG systémy: Turnitin sa stáva vysoko dominantným hráčom na trhu
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 11 226
  2. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 826
  3. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 6 143
  4. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 947
  5. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 898
  6. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 327
  7. Pavel Macko: Špinavý útok voči mojej rodine trvá už šesť rokov! 4 039
  8. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 3 884
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu