Keď uviaznete na železničnom priecestí, závory prerazte

Ak uviaznete autom na železničnom priecestí, snažte sa čo najskôr kontaktovať a upozorniť vodiča vlaku na nebezpečenstvo zrážky. Ak na to už nie je čas, jednoducho závoru prerazte.

(Zdroj: idnes.cz)

V prípade, že uviaznete medzi závorami na železničnom priecestí, máte podľa predpisov povinnosť auto z miesta odstrániť. Ak to nie je možné, informujte vodiča vlaku.

"Ak je vodič v aute sám, tak by mal čo najskôr opustiť auto a snažiť sa dať blížiacemu vlaku znamenie, aby zastavil. Ak má spôsobilého spolujazdca, tak jeden by mal ísť na jeden smer oproti vlaku a snažiť sa ho zastaviť a druhý oproti vlaku na druhý smer," povedala Zuzana Chalupová z komunikačného odboru Železníc Slovenskej republiky (ZSR).

Posádka auta by sa tiež mala snažiť privolať pomoc, napríklad hasičov či políciu. "Ak by tam prišli skôr ako vlak a mali by zapnutý svetelný maják, šanca na zastavenie vlaku je väčšia," dodala Chalupová

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Závoru nadvihnite len v nebezpečenstve

Je ale veľmi pravdepodobné, že po uviaznutí medzi závorami vodič najskôr spanikári a ani len nepomyslí na nejakú možnosť zastaviť vlak. Skôr bude uvažovať, ako sa odtiaľ dostať preč. Vodič však má aj iné možnosti, ak nie je možné vlak zastaviť. Prvou je nadvihnutie závory.

"Nadvihnúť sa dá na tratiach do rýchlosti 140 km/h, aj to niektorí robia a tak porušujú predpisy," informuje Chalupová. Nadvihovať ramená závory len pre neochotu počkať, kým prejde vlak, rozhodne nie je správne, ani bezpečné a ZSR tento postup neodporúčajú.

Iné to je v prípade, že je ohrozený život posádky. Aj v tomto prípade by ste však mali dbať na opatrnosť. Možnosťou je aj nájsť výpravcu, ktorý by mohol v núdzovom prípade závory otvoriť.

Poslednou možnosťou je preraziť závoru železničného priecestia

V prípade, že závoru neviete či nestíhate nadvihnúť, môžete ju preraziť. "Rameno závory má ľahkú konštrukciu prispôsobenú tak, aby ho motorové vozidlo mohlo preraziť, ak z akýchkoľvek dôvodov pred ním nezastaví," povedala Chalupová. Škody, ktoré vám závora na automobile spôsobí sú veľmi malé. Zväčšia len praskne predné sklo, alebo sa poškriabe lak na aute.

Niektoré závory ale stačí obísť, nemusíte ich preraziť. Podľa hovorkyne ZSR existujú rôzne druhy závor. Napríklad celé závory prehradzujú ramenom celú cestu. "Tie sa dajú iba preraziť, respektíve, ak má vodič spolujazdca, ten mu ich môže mierne pridvihnúť. Ale to platí iba pre osobné motorové vozidlá," informovala Chalupová.

Druhým typom sú dvojité závory. Prehradzujú cestu dvoma sklápanými ramenami proti sebe po každej strane priecestia. Výhodou tohto konštrukčného usporiadania je, že nedochádza k poškodeniu všetkých závor, ale iba závor v jazdnom pruhu. V prípade uviaznutia postupujte ako pri celých závorách.

Posledným typom sú polovičné závory. Tie prehradzujú iba jeden jazdný pruh. "V tomto prípade, ak dôjde k uviaznutiu, nie je potrebné žiadne opatrenie, iba urýchlene odstrániť motorové vozidlo z priechodného prierezu trate," doplnila Chalupová.

Vodiči sú nedočkaví, za nehody na priecestí môžu často práve oni

Stane sa, že za uviaznutie vozidla môže technická porucha. Častejšie je to však chyba vodiča.

"Zo šetrení nehodových udalostí zrážky vlaku a cestného vozidla na priecestiach sme zistili, že často vodič obehol celú skupinu stojacich vozidiel a vbehol priamo pod prichádzajúci vlak," informovala Chalupová. Vodiči si podľa nej neuvedomujú, že brzdná dráha vlaku môže byť až jeden kilometer.

ZSR v poslednej dobe urobili opatrenia, ktoré by mali zvýšiť bezpečnosť priecestí. Zabudovali napríklad takzvané "priecestníky" (návestidlá), ktoré signalizujú rušňovodičovi stav funkčnosti priecestného zabezpečovacieho zariadenia na priecestí. V prípade zistenia poruchy tak môže rušňovodič upraviť včas rýchlosť vlaku cez priecestie.

Prehľad nehôd na železničných priecestiach za obdobie rokov 2000 až 2010:

Rok

Počet priecestí

Počet nehÔd

Počet Mŕtvych

Počet ťažko zranených

2000

2486

46

9

5

2001

2486

67

13

6

2002

2481

75

14

8

2003

2479

41

6

15

2004

2479

59

10

5

2005

2479

71

7

16

2006

2322

60

12

9

2007

2307

69

6

14

2008

2307

69

17

17

2009

2265

51

26

14

2010

2220

50

11

7

Na záver si pozrite, ako to vyzerá, keď vlak narazí do osobného auta:

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  1. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  2. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  3. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  5. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  6. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  7. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  8. Modern luxury next to the Blue Church
  9. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  10. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  1. Moskva alebo Petrohrad? 7 228
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 4 747
  3. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 864
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 148
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 648
  6. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 642
  7. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 356
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 204
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 075
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 054

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

DOMOV

Migračná kríza sa skončila, policajné kontroly za hranicami nie

Rakúska polícia stále náhodne kontroluje.

DOMOV

Esbéeskar môže v obchode šacovať. Ak je to dobrovoľné

Ak zariadenie zapípa, pracovník SBS by mal zákazníka požiadať o blok.

Neprehliadnite tiež

Renault po cestách už jazdí s autom pre rok 2023

Experimentálny koncept ukazuje, ako budú vyzerať Renaulty o niekoľko rokov.

Londýnske autobusy budú jazdiť na kávu

Už dnes jazdia na použitý olej na varenie či loj zo spracovaného mäsa.

Ford predstavil šiltovku pre kamionistov, ktorá má zachraňovať životy

Keď je vodič unavený, šiltovka zabliká a zavibruje.

Britskí vodiči sa neboja šoférovať so zhoršeným zrakom

Oční lekári navrhujú povinné vyšetrenia.