Keď uviaznete na železničnom priecestí, závory prerazte

Ak uviaznete autom na železničnom priecestí, snažte sa čo najskôr kontaktovať a upozorniť vodiča vlaku na nebezpečenstvo zrážky. Ak na to už nie je čas, jednoducho závoru prerazte.

(Zdroj: idnes.cz)

V prípade, že uviaznete medzi závorami na železničnom priecestí, máte podľa predpisov povinnosť auto z miesta odstrániť. Ak to nie je možné, informujte vodiča vlaku.

"Ak je vodič v aute sám, tak by mal čo najskôr opustiť auto a snažiť sa dať blížiacemu vlaku znamenie, aby zastavil. Ak má spôsobilého spolujazdca, tak jeden by mal ísť na jeden smer oproti vlaku a snažiť sa ho zastaviť a druhý oproti vlaku na druhý smer," povedala Zuzana Chalupová z komunikačného odboru Železníc Slovenskej republiky (ZSR).

Posádka auta by sa tiež mala snažiť privolať pomoc, napríklad hasičov či políciu. "Ak by tam prišli skôr ako vlak a mali by zapnutý svetelný maják, šanca na zastavenie vlaku je väčšia," dodala Chalupová

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Závoru nadvihnite len v nebezpečenstve

Je ale veľmi pravdepodobné, že po uviaznutí medzi závorami vodič najskôr spanikári a ani len nepomyslí na nejakú možnosť zastaviť vlak. Skôr bude uvažovať, ako sa odtiaľ dostať preč. Vodič však má aj iné možnosti, ak nie je možné vlak zastaviť. Prvou je nadvihnutie závory.

"Nadvihnúť sa dá na tratiach do rýchlosti 140 km/h, aj to niektorí robia a tak porušujú predpisy," informuje Chalupová. Nadvihovať ramená závory len pre neochotu počkať, kým prejde vlak, rozhodne nie je správne, ani bezpečné a ZSR tento postup neodporúčajú.

Iné to je v prípade, že je ohrozený život posádky. Aj v tomto prípade by ste však mali dbať na opatrnosť. Možnosťou je aj nájsť výpravcu, ktorý by mohol v núdzovom prípade závory otvoriť.

Poslednou možnosťou je preraziť závoru železničného priecestia

V prípade, že závoru neviete či nestíhate nadvihnúť, môžete ju preraziť. "Rameno závory má ľahkú konštrukciu prispôsobenú tak, aby ho motorové vozidlo mohlo preraziť, ak z akýchkoľvek dôvodov pred ním nezastaví," povedala Chalupová. Škody, ktoré vám závora na automobile spôsobí sú veľmi malé. Zväčšia len praskne predné sklo, alebo sa poškriabe lak na aute.

Niektoré závory ale stačí obísť, nemusíte ich preraziť. Podľa hovorkyne ZSR existujú rôzne druhy závor. Napríklad celé závory prehradzujú ramenom celú cestu. "Tie sa dajú iba preraziť, respektíve, ak má vodič spolujazdca, ten mu ich môže mierne pridvihnúť. Ale to platí iba pre osobné motorové vozidlá," informovala Chalupová.

Druhým typom sú dvojité závory. Prehradzujú cestu dvoma sklápanými ramenami proti sebe po každej strane priecestia. Výhodou tohto konštrukčného usporiadania je, že nedochádza k poškodeniu všetkých závor, ale iba závor v jazdnom pruhu. V prípade uviaznutia postupujte ako pri celých závorách.

Posledným typom sú polovičné závory. Tie prehradzujú iba jeden jazdný pruh. "V tomto prípade, ak dôjde k uviaznutiu, nie je potrebné žiadne opatrenie, iba urýchlene odstrániť motorové vozidlo z priechodného prierezu trate," doplnila Chalupová.

Vodiči sú nedočkaví, za nehody na priecestí môžu často práve oni

Stane sa, že za uviaznutie vozidla môže technická porucha. Častejšie je to však chyba vodiča.

"Zo šetrení nehodových udalostí zrážky vlaku a cestného vozidla na priecestiach sme zistili, že často vodič obehol celú skupinu stojacich vozidiel a vbehol priamo pod prichádzajúci vlak," informovala Chalupová. Vodiči si podľa nej neuvedomujú, že brzdná dráha vlaku môže byť až jeden kilometer.

ZSR v poslednej dobe urobili opatrenia, ktoré by mali zvýšiť bezpečnosť priecestí. Zabudovali napríklad takzvané "priecestníky" (návestidlá), ktoré signalizujú rušňovodičovi stav funkčnosti priecestného zabezpečovacieho zariadenia na priecestí. V prípade zistenia poruchy tak môže rušňovodič upraviť včas rýchlosť vlaku cez priecestie.

Prehľad nehôd na železničných priecestiach za obdobie rokov 2000 až 2010:

Rok

Počet priecestí

Počet nehÔd

Počet Mŕtvych

Počet ťažko zranených

2000

2486

46

9

5

2001

2486

67

13

6

2002

2481

75

14

8

2003

2479

41

6

15

2004

2479

59

10

5

2005

2479

71

7

16

2006

2322

60

12

9

2007

2307

69

6

14

2008

2307

69

17

17

2009

2265

51

26

14

2010

2220

50

11

7

Na záver si pozrite, ako to vyzerá, keď vlak narazí do osobného auta:

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  3. Legendárna Transsibírska magistrála
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  6. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  7. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  8. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  10. Top First moment dovolenky na leto 2018
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 13 706
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 8 925
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 4 931
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 4 824
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 547
  6. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 1 931
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 757
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 609
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 572
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 982

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Komédia na súdoch: prečo nie sú prípady Majského a Čuňu uzavreté

Treba sa pýtať, kde sme – ako súdruhovia z NDR – urobili chybu.

ŠPORT

Slovenskí hokejisti prehrali s Rusmi po predĺžení na turnaji v Nórsku

Slovákom patrí priebežne tretie miesto.

KOMENTÁRE

Prečo sa v kostoloch nediskutuje

Chromík a Kuffa kázali proti Istanbulskému dohovoru. Vraj veď násilie na ženách nikto nechce.

Neprehliadnite tiež

Ako prepravovať lyže v aute na Slovensku a v Rakúsku

Pravidlá špeciálne neupravujú, aký spôsob si musíte zvoliť.

Volkswagen ukázal, ako vyrába slovenské Porsche Cayenne

Výrobu auta bratislavský závod nemeckého koncernu začal začiatkom septembra.

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.