Renault 4 má päťdesiat rokov

Tretí najpredávanejší model v automobilovej histórii a celosvetovo najviac predávané francúzske auto oslavuje päťdesiatku. Osem miliónov kusov vo viac ako sto krajinách to sú čísla, vďaka ktorým je Renault 4 ikonou.

(Zdroj: Renault)

Tretí najpredávanejší model v automobilovej histórii a celosvetovo najpredávanejšie francúzske auto oslavuje päťdesiatku. Osem miliónov kusov vo viac ako sto krajinách to sú čísla, vďaka ktorým je Renault 4 ikonou.

BRATISLAVA. V rámci osláv 50. výročia Renaultu 4 bol model vystavený na Rallye Monte- Carlo historických vozidiel a hneď vo februári zažiaril na výstave Rétromobile classic car show v Paríži.

Univerzálne ako džínsy

Renault 4 vznikol z konceptu, o ktorom sa v roku 1956 Pierre Dreyfus, prezident Renaultu, vyjadril ako o „blue jeans“ aute. Toto pomenovanie malo udávať cieľ nového vozidla, ktoré by sa ako nohavice známe na celom svete, malo stať rovnako známym a dostupným.

Chcel vyrábať univerzálne lacné auto, ktoré by sa hodilo k spoločenským zmenám okolo roku 1960. Projekt predstavený v roku 1956 niesol pracovný názov „Projekt 112“ a vnútropodnikové označenie bolo „350“, čo mal byť stručný odkaz na cenu (350.000 frankov).

Od štúdie k realite

O päť rokov neskôr, v auguste 1961, bol Renault 4 oficiálne predstavený novinárom v regióne Camargue vo Francúzsku a verejnosť ho po prvýkrát mala možnosť zhliadnuť v októbri toho istého roka na Parížskom autosalóne.

Nový model sa tešil veľkej obľube a plánovaná univerzálnosť naberala reálne kontúry. Počet krajín, kde sa predával, presiahol stovku. Výroba bola sústredená až v 28 krajinách sveta.

Celkový počet vyrobených áut sa zastavil pri čísle 8 135 424, čím sa po Volkswagen Beetle a Ford T stal tretím najpredávanejším modelom na svete spomedzi modelov, ktoré sa už nevyrábajú.

Žaba či tulák?

Ako to už pri univerzálnych vozidlách býva, ani Renault 4 nebol výnimkou a vyslúžil si počas svojej existencie rôzne názvy a prezývky. V Taliansku sa predával pod názvom „Žaba“, v Španielsku ho prezývali „ Štyri škatule“ a v Juhoslávii sa volal „ Katcra“ – Katarína.

V Tunisku bol označený za „R4 Monastir“ podľa rodného mesta prezidenta, v Zimbabwe dostal prezývku „Sprosté auto“, v Argentíne ho nazvali „Tulák“, no a vo Fínsku – „Kvapka“.

Renault 4 sa v rokoch 1974-1984 vyrábal aj v pretekárskej verzii „Coupe de France Renault Cross Elf“.

31 rokov na výrobnej linke

Oficiálny koniec Renaultu 4 ohlásila automobilka 3. decembra 1992. Linku Billancourt plant opustilo posledných 1000 kusov Renault 4.

Verzia GTL Clan sa líšila pamätnou plaketou na prístrojovej doske, na ktorej bolo napísané „Bye-Bye“. Po tomto dátume pokračovali vo výrobe modelu do roku 1994 iba v Slovinsku a Maroku.

Motory montované do Renaultu 4 boli – 603cc, 747cc, 782cc, 845cc, 1.108cc.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kreditná karta – áno alebo nie
  2. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  3. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  4. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  6. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  7. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  8. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  10. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  1. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  2. MiddleCap Equity Partners a Mayfair Assets ukončili fúziu
  3. Súboj olympionikov na Malom Dunaji
  4. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  5. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  6. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  7. Kreditná karta – áno alebo nie
  8. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  9. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  10. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 26 008
  2. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 13 234
  3. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 9 985
  4. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 8 518
  5. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 8 222
  6. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 6 016
  7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 5 643
  8. Kreditná karta – áno alebo nie 5 368
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 3 993
  10. Máte nad 40? Skontrolujte si, či je Vaše srdce skutočne zdravé 2 888

Téma: Renault


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Šéf UNB: Hnevá ma zlý prístup zdravotníkov k pacientom

Mnohé izby budú dvojlôžkové. So samostatným sociálnym zariadením a so sprchou, vraví šéf UNB.

ŠPECIÁLNE DOBRÉ RÁNO

Špeciálne Dobré ráno: Kto na Slovensku kradne európske peniaze

Z diskusie Za slušné eurofondy.

TECH

Našli chýbajúcu tretinu hmoty vesmíru, bola v horúcej pavučine

Hmotu našli vďaka vesmírnemu majáku.

Neprehliadnite tiež

Peugeot 308 SW s novým motorom 1,5 BlueHDI: Diesel ešte nekončí (test)

Do karát hraje aj veľký kufor a dobrý podvozok.

Nové Volvo S60 má americký pôvod a žiaden diesel

Dvorná divízia Polestar vyladí výkon nového Volva na 415 koní.