Renault 4 má päťdesiat rokov

Tretí najpredávanejší model v automobilovej histórii a celosvetovo najviac predávané francúzske auto oslavuje päťdesiatku. Osem miliónov kusov vo viac ako sto krajinách to sú čísla, vďaka ktorým je Renault 4 ikonou.

(Zdroj: Renault)

Tretí najpredávanejší model v automobilovej histórii a celosvetovo najpredávanejšie francúzske auto oslavuje päťdesiatku. Osem miliónov kusov vo viac ako sto krajinách to sú čísla, vďaka ktorým je Renault 4 ikonou.

BRATISLAVA. V rámci osláv 50. výročia Renaultu 4 bol model vystavený na Rallye Monte- Carlo historických vozidiel a hneď vo februári zažiaril na výstave Rétromobile classic car show v Paríži.

Univerzálne ako džínsy

Renault 4 vznikol z konceptu, o ktorom sa v roku 1956 Pierre Dreyfus, prezident Renaultu, vyjadril ako o „blue jeans“ aute. Toto pomenovanie malo udávať cieľ nového vozidla, ktoré by sa ako nohavice známe na celom svete, malo stať rovnako známym a dostupným.

Chcel vyrábať univerzálne lacné auto, ktoré by sa hodilo k spoločenským zmenám okolo roku 1960. Projekt predstavený v roku 1956 niesol pracovný názov „Projekt 112“ a vnútropodnikové označenie bolo „350“, čo mal byť stručný odkaz na cenu (350.000 frankov).

Od štúdie k realite

O päť rokov neskôr, v auguste 1961, bol Renault 4 oficiálne predstavený novinárom v regióne Camargue vo Francúzsku a verejnosť ho po prvýkrát mala možnosť zhliadnuť v októbri toho istého roka na Parížskom autosalóne.

Nový model sa tešil veľkej obľube a plánovaná univerzálnosť naberala reálne kontúry. Počet krajín, kde sa predával, presiahol stovku. Výroba bola sústredená až v 28 krajinách sveta.

Celkový počet vyrobených áut sa zastavil pri čísle 8 135 424, čím sa po Volkswagen Beetle a Ford T stal tretím najpredávanejším modelom na svete spomedzi modelov, ktoré sa už nevyrábajú.

Žaba či tulák?

Ako to už pri univerzálnych vozidlách býva, ani Renault 4 nebol výnimkou a vyslúžil si počas svojej existencie rôzne názvy a prezývky. V Taliansku sa predával pod názvom „Žaba“, v Španielsku ho prezývali „ Štyri škatule“ a v Juhoslávii sa volal „ Katcra“ – Katarína.

V Tunisku bol označený za „R4 Monastir“ podľa rodného mesta prezidenta, v Zimbabwe dostal prezývku „Sprosté auto“, v Argentíne ho nazvali „Tulák“, no a vo Fínsku – „Kvapka“.

Renault 4 sa v rokoch 1974-1984 vyrábal aj v pretekárskej verzii „Coupe de France Renault Cross Elf“.

31 rokov na výrobnej linke

Oficiálny koniec Renaultu 4 ohlásila automobilka 3. decembra 1992. Linku Billancourt plant opustilo posledných 1000 kusov Renault 4.

Verzia GTL Clan sa líšila pamätnou plaketou na prístrojovej doske, na ktorej bolo napísané „Bye-Bye“. Po tomto dátume pokračovali vo výrobe modelu do roku 1994 iba v Slovinsku a Maroku.

Motory montované do Renaultu 4 boli – 603cc, 747cc, 782cc, 845cc, 1.108cc.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  2. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  3. Najkrajšie cyklotrasy na Slovensku nie sú iba v Bratislave
  4. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  5. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  6. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  7. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  8. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  9. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  10. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  1. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  2. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  3. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  4. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  5. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  6. Poľovníkom sa nestaneš, musíš sa ním narodiť!
  7. Bratislava začína s výstavbou bulváru Mlynské nivy
  8. Tréningové moduly HACCP online
  9. Kuba má záujem o spoluprácu s SPU v Nitre
  10. Návštevníkov Gardenie zaujali expozície SPU v Nitre
  1. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 20 476
  2. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 15 814
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 748
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 13 301
  5. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 8 980
  6. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 5 801
  7. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 4 277
  8. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 3 889
  9. Získajte špičkovú klimatizáciu a toto leto ušetrite na elektrine 3 279
  10. Nový projekt v Karlovej Vsi sa teší obrovskému 3 275

Téma: Renault


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Hlinom proti križiakom a misionárom

Na konzervatívnej politickej scéne sa najlepšie darí držať bokom od politického kresťanstva Alojzovi Hlinovi.

ŽENA

Do školy alebo nie? Niektoré deti potrebujú viac času ako si rodičia myslia

Zistite, či je vaše dieťa pripravené na základnú školu.

KOMENTÁRE

Rusi uverili Putinovmu silnému Rusku

Isté je jedno: Putin nemôže naplniť svoj sľub vojenskej moci a blahobytnej budúcnosti.

PLUS

Odborník na výchovu: Mama má právo povedať dosť

Marek Herman hovorí, že dnešní rodičia majú na seba príliš vysoké nároky.

Neprehliadnite tiež

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.

Volkswagen zverejnil kompletný cenník Touaregu. Čo ponúkne slovenské SUV?

Novými prvkami je natáčanie zadných kolies aj automatické dovieranie dverí

Ako prepraviť psa v aute jednoduchšie a bezpečnejšie?

Prinášame prehľad príslušenstva, ktoré vám pomôže s prepravou vášho štvornohého pasažiera.

Ako vyzerá dizajn auta v roku 2018? Veľké logá, veľké zadky a račie klepetá

Dizajnéri chcú autá odlíšiť, ale všetci používajú rovnaké prvky.

Lego vyrobilo Porsche 911 z obrovských kociek v životnej veľkosti

Zmenšenú verziu si môžu fanúšikovia kúpiť v múzeu za 25 eur.