Renault 4 má päťdesiat rokov

Tretí najpredávanejší model v automobilovej histórii a celosvetovo najviac predávané francúzske auto oslavuje päťdesiatku. Osem miliónov kusov vo viac ako sto krajinách to sú čísla, vďaka ktorým je Renault 4 ikonou.

(Zdroj: Renault)

Tretí najpredávanejší model v automobilovej histórii a celosvetovo najpredávanejšie francúzske auto oslavuje päťdesiatku. Osem miliónov kusov vo viac ako sto krajinách to sú čísla, vďaka ktorým je Renault 4 ikonou.

BRATISLAVA. V rámci osláv 50. výročia Renaultu 4 bol model vystavený na Rallye Monte- Carlo historických vozidiel a hneď vo februári zažiaril na výstave Rétromobile classic car show v Paríži.

Univerzálne ako džínsy

Renault 4 vznikol z konceptu, o ktorom sa v roku 1956 Pierre Dreyfus, prezident Renaultu, vyjadril ako o „blue jeans“ aute. Toto pomenovanie malo udávať cieľ nového vozidla, ktoré by sa ako nohavice známe na celom svete, malo stať rovnako známym a dostupným.

Chcel vyrábať univerzálne lacné auto, ktoré by sa hodilo k spoločenským zmenám okolo roku 1960. Projekt predstavený v roku 1956 niesol pracovný názov „Projekt 112“ a vnútropodnikové označenie bolo „350“, čo mal byť stručný odkaz na cenu (350.000 frankov).

Od štúdie k realite

O päť rokov neskôr, v auguste 1961, bol Renault 4 oficiálne predstavený novinárom v regióne Camargue vo Francúzsku a verejnosť ho po prvýkrát mala možnosť zhliadnuť v októbri toho istého roka na Parížskom autosalóne.

Nový model sa tešil veľkej obľube a plánovaná univerzálnosť naberala reálne kontúry. Počet krajín, kde sa predával, presiahol stovku. Výroba bola sústredená až v 28 krajinách sveta.

Celkový počet vyrobených áut sa zastavil pri čísle 8 135 424, čím sa po Volkswagen Beetle a Ford T stal tretím najpredávanejším modelom na svete spomedzi modelov, ktoré sa už nevyrábajú.

Žaba či tulák?

Ako to už pri univerzálnych vozidlách býva, ani Renault 4 nebol výnimkou a vyslúžil si počas svojej existencie rôzne názvy a prezývky. V Taliansku sa predával pod názvom „Žaba“, v Španielsku ho prezývali „ Štyri škatule“ a v Juhoslávii sa volal „ Katcra“ – Katarína.

V Tunisku bol označený za „R4 Monastir“ podľa rodného mesta prezidenta, v Zimbabwe dostal prezývku „Sprosté auto“, v Argentíne ho nazvali „Tulák“, no a vo Fínsku – „Kvapka“.

Renault 4 sa v rokoch 1974-1984 vyrábal aj v pretekárskej verzii „Coupe de France Renault Cross Elf“.

31 rokov na výrobnej linke

Oficiálny koniec Renaultu 4 ohlásila automobilka 3. decembra 1992. Linku Billancourt plant opustilo posledných 1000 kusov Renault 4.

Verzia GTL Clan sa líšila pamätnou plaketou na prístrojovej doske, na ktorej bolo napísané „Bye-Bye“. Po tomto dátume pokračovali vo výrobe modelu do roku 1994 iba v Slovinsku a Maroku.

Motory montované do Renaultu 4 boli – 603cc, 747cc, 782cc, 845cc, 1.108cc.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  2. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  3. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  7. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  1. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  2. Cíťte sa v priestore príjemne
  3. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  5. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  6. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  7. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  8. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  9. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  10. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  1. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 5 863
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 820
  3. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 535
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 279
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 3 222
  6. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 043
  7. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 2 739
  8. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 000
  9. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 048
  10. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 897

Téma: Renault


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Koho odfotili s Kollárom či Lipšicom? Politici a mafiáni na fotkách

Súd na kauciu prepustil z väzby Ľubomíra Kudličku, považovaného za šéfa gangu takáčovcov. Bol na prvej fotke spájajúcej mafiu a politika.

TECH

O krok bližšie k základni na Mesiaci. Je plný vody

Voda sa na Mesiac dostala krátko po jeho vzniku.

Neprehliadnite tiež

Prečo rôzne značky predávajú to isté auto?

Niektoré autá sa predávajú pod rôznymi značkami v rôznych krajinách, niektoré môžeme vidieť s rozdielnym logom výrobcu aj u nás.

Mercedes spúšťa systém, s ktorým vystúpite z auta a ono sa odparkuje

Hľadanie parkovacieho miesta sa stane minulosťou.

Šéf Dacie prezradil, aká bude budúcnosť automobilky

S väčšími ani menšími Daciami sa už nepočíta.

Za tunelom Sitina sa zrazil karavan s dvoma nákladiakmi

Na mieste zasahujú bratislavskí hasiči.