Renault 4 má päťdesiat rokov

Tretí najpredávanejší model v automobilovej histórii a celosvetovo najviac predávané francúzske auto oslavuje päťdesiatku. Osem miliónov kusov vo viac ako sto krajinách to sú čísla, vďaka ktorým je Renault 4 ikonou.

(Zdroj: Renault)

Tretí najpredávanejší model v automobilovej histórii a celosvetovo najpredávanejšie francúzske auto oslavuje päťdesiatku. Osem miliónov kusov vo viac ako sto krajinách to sú čísla, vďaka ktorým je Renault 4 ikonou.

BRATISLAVA. V rámci osláv 50. výročia Renaultu 4 bol model vystavený na Rallye Monte- Carlo historických vozidiel a hneď vo februári zažiaril na výstave Rétromobile classic car show v Paríži.

Univerzálne ako džínsy

Renault 4 vznikol z konceptu, o ktorom sa v roku 1956 Pierre Dreyfus, prezident Renaultu, vyjadril ako o „blue jeans“ aute. Toto pomenovanie malo udávať cieľ nového vozidla, ktoré by sa ako nohavice známe na celom svete, malo stať rovnako známym a dostupným.

Chcel vyrábať univerzálne lacné auto, ktoré by sa hodilo k spoločenským zmenám okolo roku 1960. Projekt predstavený v roku 1956 niesol pracovný názov „Projekt 112“ a vnútropodnikové označenie bolo „350“, čo mal byť stručný odkaz na cenu (350.000 frankov).

Od štúdie k realite

O päť rokov neskôr, v auguste 1961, bol Renault 4 oficiálne predstavený novinárom v regióne Camargue vo Francúzsku a verejnosť ho po prvýkrát mala možnosť zhliadnuť v októbri toho istého roka na Parížskom autosalóne.

Nový model sa tešil veľkej obľube a plánovaná univerzálnosť naberala reálne kontúry. Počet krajín, kde sa predával, presiahol stovku. Výroba bola sústredená až v 28 krajinách sveta.

Celkový počet vyrobených áut sa zastavil pri čísle 8 135 424, čím sa po Volkswagen Beetle a Ford T stal tretím najpredávanejším modelom na svete spomedzi modelov, ktoré sa už nevyrábajú.

Žaba či tulák?

Ako to už pri univerzálnych vozidlách býva, ani Renault 4 nebol výnimkou a vyslúžil si počas svojej existencie rôzne názvy a prezývky. V Taliansku sa predával pod názvom „Žaba“, v Španielsku ho prezývali „ Štyri škatule“ a v Juhoslávii sa volal „ Katcra“ – Katarína.

V Tunisku bol označený za „R4 Monastir“ podľa rodného mesta prezidenta, v Zimbabwe dostal prezývku „Sprosté auto“, v Argentíne ho nazvali „Tulák“, no a vo Fínsku – „Kvapka“.

Renault 4 sa v rokoch 1974-1984 vyrábal aj v pretekárskej verzii „Coupe de France Renault Cross Elf“.

31 rokov na výrobnej linke

Oficiálny koniec Renaultu 4 ohlásila automobilka 3. decembra 1992. Linku Billancourt plant opustilo posledných 1000 kusov Renault 4.

Verzia GTL Clan sa líšila pamätnou plaketou na prístrojovej doske, na ktorej bolo napísané „Bye-Bye“. Po tomto dátume pokračovali vo výrobe modelu do roku 1994 iba v Slovinsku a Maroku.

Motory montované do Renaultu 4 boli – 603cc, 747cc, 782cc, 845cc, 1.108cc.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 995
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 281
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 833
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 6 618
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 130
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 224
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 5 075
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 4 479
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 322
  10. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 053

Téma: Renault Megane, Clio, Scenic, Laguna, ... na Auto.sme.sk


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Ako vidia nevidiaci? Najťažšie je predstaviť si hĺbku

Hovorí sa, že majú lepšie vyvinutý sluch a hmat. Všetko sú to mýty, tvrdí odborníčka. To však neznamená, že ľudia bez zraku nemajú predstavy, sny alebo vizuálne spomienky.

SVET

Teroristi sa spájajú, ich cieľom je Rusko. Naposledy útočili v Petrohrade

Uzbeckí a tadžickí teroristi spájajú sily.

DOMOV

Polícia obvinila ďalšieho kotlebovca z extrémizmu

Mazurekovi hrozí 15 rokov väzenia.

Neprehliadnite tiež

Peugeot zverejnil slovenské ceny sedemmiestneho SUV 5008, začína na 21 790 eurách

Automobilka sa netají tým, že 5008 ide po krku Škode Kodiaq.

AKTUALIZOVANÉ

Zápcha z Bratislavy po Blatné vodičov zdržala na skoro dve hodiny

V hlavnom meste sa stali viaceré nehody, v Čadci zalialo cesty.

Počas víkendu polícia uzavrie úsek diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou

Nad diaľnicou budú osádzať nosníky novej križovatky Blatné.

Škoda predstavuje SUV Karoq, nástupcu Yetiho

Prekapotovaný Seat Ateca dostal najmodernejšie technológie.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop