Litva sprísni kontroly na hraniciach s Bieloruskom, aby zabránila pašovaniu benzínov a nafty z prihraničných okresov Bieloruska. Oznámila to tlačová služba Štátneho colného výboru Bieloruska, na základe dohody so zástupcami Litovský inštitúcií: Štátnej pohraničnej služby, Služby štátnych príjmov a Služby bezpečnosti cestnej premávky.
Colníci: 70 % bielorusov cestujúcich do Litvy pašuje
Na hraniciach sa zamerajú na vyhľadávanie automobilov s konštrukčnými zmenami palivových nádrží. Podozrivé autá podrobia úplnej kontrole.
Podľa colníkov v Bielorusku, 70% ľudí prekračujúcich bielorusko – litovskú hranicu sú obyvatelia pohraničných okresov a cieľom ich cesty je preprava motorovej nafty. O počtoch Litovcov, ktorí prekračujú bieloruskú hranicu za tým istým účelom, sa colníci nezmienili.
Je však zrejmé, že nelegálnym dovozom do Litvy sa nezaoberajú len Bielorusi. Akonáhle vstúpilo bieloruské obmedzenie do platnosti, litovci zvýšili návštevnosť ruskej enklávy – Kaliningradskej oblasti Ruska, kde je benzín ešte lacnejší ako v Bielorusku.
Rozdiely v cenách podporujú pašovanie
Služba štátnych príjmov Litvy spočítala, že obrat obchodníkov s pašovanými palivami dosahuje výšku 15 % celkového obratu z predaja motorových palív v krajine.
Lotyšsko je v podobnej situácii a aj ono chce zaviesť podobné opatrenia, ako Litva. Rozdiel medzi cenou nelegálne dovezenej motorovej nafty a cenou legálne predávanej dosahuje v prepočte až 20 centov za liter.
Bielorusi zaviedli svoje opatrenia
Aby Bielorusko obmedzilo pašovanie pohonných látok, zaviedlo obmedzenia na vývoz palív súkromnými osobami. Navyše, autám so zahraničnou značkou v Bielorusku predajú pohonné látky len za eurá, americké doláre, prípadne ruské ruble. Nákladné automobily môžu za hotové tankovať naraz najviac 200 litrov.
Generálny riaditeľ spoločnosti Lukoil Baltija, jedného z najväčších dodávateľov pohonných hmôt do pobaltských krajín, v tejto situácii navrhol zaviesť dodatočnú daň na palivá v nádržiach automobilov pre tie osoby, ktoré viac ako 6 krát do mesiaca prekročia štátnu hranicu.
Zdroj informácií: OilNews
Autor pracuje ako vedúci zastúpenia slovenskej spoločnosti v Rusku.