SME
Utorok, 30. november, 2021 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Pol hodiny vykladal tovar pri žltej čiare. Smel dostať pokutu?

Predstavte si, že prídete k obchodu, no pri ňom sa na kraji cesty nachádza žltá čiara. Zastavili by ste tam, len aby ste si išli do predajne vyzdvihnúť objednaný tovar?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - natankuj.sme.sk/priestupky)

Mnohí vodiči si zo žltých čiar na kraji ciest nerobia ťažkú hlavu. Dôkazom sú dopravné priestupky, ktoré ste zadokumentovali a vložili do archívu dopravných priestupkov na Natankuj.sme.sk. Sú však aj takí, ktorým sa síce nepáči zákaz zastavenia alebo státia vyplývajúci zo žltej čiary, no rešpektujú ho. A snažia sa zistiť, ako sa ho legálne zbaviť.

Eva: "Mám predajňu, pred ktorou je zákaz zastavenia a státia vyznačený žltou čiarou, ale mimo zásobovania. Je doba státia zásobovacieho vozidla, nejak časovo obmedzená?

Mala som totiž taký problém, že zásobovacie auto stálo pred predajňou viac ako 1/2 hodiny, keďže sme si tovar vyberali z auta. Vodič dostal pokutu napriek tomu, že mal tabuľu zásobovanie a na vtedy zakúpený tovar mi normálne vystavil doklad. Keďže títo príslušníci si zásobovanie vysvetľujú len ako vykládku tovaru. Neviem či je to správne.

A keďže sme predajňa, ktorá predáva aj ťažké veci, akým spôsobom si môžu moji zákazníci naložiť tovar? Oni zásobovanie nie sú, ale krabice so xeroxom som ešte lietať nenaučila."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

01.jpg

Ak je na ceste pri kraji vozovky nakreslená žltá čiara, môže to znamenať, že je tam zakázané stáť alebo aj zastaviť. Záleží to od toho, či je žltá čiara prerušovaná alebo plná.

Prerušovaná žltá čiara upozorňuje vodiča na to, že ani z jednej strany čiary nie je možné parkovať. Plná žltá čiara zakazuje z oboch jej strán čo i len zastaviť.

§ 2, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie

s) státím uvedenie vozidla do pokoja na dlhšie, ako je čas dovolený na zastavenie,
x) zastavením uvedenie vozidla do pokoja na čas nevyhnutne potrebný na urýchlené nastúpenie alebo na vystúpenie prepravovaných osôb alebo na urýchlené naloženie alebo na zloženie nákladu,
y) zastavením vozidla prerušenie jazdy z dôvodu nezávislého od vôle vodiča,

Ešte existuje jedno vodorovné dopravné značenie, ktoré zakazuje státie na ceste - žltá kľukatá čiara. Tá, na rozdiel od predchádzajúcich čiar vyznačuje priestor, kde je zakázané stáť. Plná a prerušovaná žltá čiara vyznačuje úsek.

Tiež je vhodné si povedať, že zastavenie z hľadiska dopravných predpisov znamená uvedenie vozidla do pokoja na čas nevyhnutný na naloženie prípadne vyloženie tovaru alebo na nástup či výstup ľudí. Státie je takisto uvedenie vozidla do pokoja, no na dlhší čas, ako pri zastavení.

Aký zákaz a ako je vyznačený?

Eva spomínala, že je pred jej predajňou vyznačený zákaz zastavenia a státia žltou čiarou. No vozidlá zásobovania tam vraj majú výnimku.

Výnimka zo zákazu státia alebo zastavenia ale z vodorovného dopravného značenia, teda z akejkoľvek žltej čiary na ceste nevyplýva. Takáto výnimka by platila len vtedy, ak by bola uvedená na dodatkovej tabuľke k zvislej dopravnej značke, ktorá zakazuje zastavenie či státie. O nej sa ale Eva nezmieňuje.

Teoreticky by ešte vozidlo zásobovania mohlo mať výnimku zo zákazových značiek. To je však nepravdepodobné. Policajti by neuložili pokutu vodičovi, ktorý by sa takouto výnimkou preukáže.

Pred Evinou predajňou môže platiť jedna zo 4 možností:

  1. nachádza sa tam zvislé dopravné značenie Zákaz zastavenia s výnimkou pre Zásobovanie,
  2. nachádza sa tam zvislé dopravné značenie Zákaz státia s výnimkou pre Zásobovanie,
  3. nachádza sa tam len prerušovaná žltá čiara, alebo
  4. nachádza sa tam len plná žltá čiara.

Ak by pred Evinou predajňou bol zvislý zákaz

§ 60, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) Ak je nesúlad medzi zvislými dopravnými značkami a vodorovnými dopravnými značkami, zvislé dopravné značky sú nadradené vodorovným dopravným značkám.

§ 61, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Dopravné značky a dopravné zariadenia sa smú používať len v takom rozsahu a takým spôsobom, ako to nevyhnutne vyžaduje bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky.

V prvom prípade by bolo jedno, čo je nakreslené na ceste. Na javy súvisiace so zastavením či státím by to vplyv mať nemalo. Zvislé dopravné značenie je totiž v prípade rozporu nadradené vodorovnému. A ak to zvislé tvrdí, že pre zásobovanie zákaz zastavenia neplatí, tak to nezmení ani plná žltá čiara.

Ak by ale na vozovke v prvom prípade bola žltá prerušovaná čiara, vozidlo zásobovania by tam nesmelo parkovať, len na krátky čas zastaviť - teda vyložiť či naložiť tovar alebo umožniť nastúpiť alebo vystúpiť ľuďom.

Ani v takýchto prípadoch nie je dôvod uložiť pokutu, ak vodič iba zastavil. Nezávisle od toho, ako dlho zastavenie trvalo.

Pozrime sa na druhý prípad. Zvislá dopravná značka Zákaz státia s dodatkovou tabuľkou by umožnila parkovať zásobovaniu pri Evinej predajni. Zastavenie by tam bolo povolené pre každého, keďže to zvislé dopravné značenie nerieši.

V prípade 2. možnosti by nebolo veľmi múdre maľovať žlté čiary na miesta, ktoré "ovplyvňuje" značka Zákaz státia. Nemá zmysel jednou značkou nezakázať krátke zastavenie a tým ho prakticky povoliť a druhou značkou ho zakázať (tu nejde o rozpor medzi zvislým a vodorovným dopravným značením). Minimálne by to bolo neefektívne. Zároveň by to porušovalo dopravné predpisy, keďže pri ceste sa smie umiestňovať len nevyhnutné dopravné značenie.

Vyzerá to teda tak, že na mieste nie je použitá ani zvislá značka Zákaz státia. Ešte je tu možnosť, že by zvislú značku Zákaz státia dopĺňala prerušovaná žltá čiara. Zvislé dopravné značenie by však významom v podstate zrušilo platnosť vodorovnej značky a ani za takýchto okolností by nebol dôvod na pokutu v prípade vykládky alebo nakládky tovaru.

Iba žltá čiara výnimky neumožňuje

Ak by sa pri Evinej predajni nachádzala len prerušovaná žltá čiara, zastaviť pre vykládku a nakládku by tam mohol ktokoľvek. Žiadny vodič, či zákazník alebo vodič zásobovania, by tam nemal mať problém s vykladaním alebo nakladaním tovaru. Auto by ale nesmelo ostať opustené či bez známok nakládky, vykládky, nastupovania alebo vystupovania. Mohlo by sa to totiž chápať ako parkovanie, čo by bolo na pokutu.

Plná žltá čiara by tam nikomu neumožňovala zastaviť či stáť. Ani zásobovaniu. A aj vykladanie tovaru by bol dôvod na to, aby polícia uložila vodičovi pokutu do 60 eur na mieste.

Dopravné značenie sa dá zmeniť

Nech je pred Evinou predajňou akékoľvek dopravné značenie, jediná možnosť, ako ho upraviť pre potreby predajne, je požiadať o zmenu dopravného značenia správcu komunikácie. Takáto žiadosť sa však bude posudzovať vo vzťahu k bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky.

Ak by prípadná zmena značenia mohla ohroziť bezpečnosť či plynulosť premávky, potreby predajne pôjdu bokom. Eve potom zostanú už len dve možnosti. Akceptovať stav taký, aký je, alebo predajňu presťahovať na miesto s lepšou dostupnosťou.

Kde všade platí žltá čiara

Radovan: "Na ceste sa nachádza žltá čiara, ktorá znamená, že sa na ceste nesmie parkovať. Ako je to ale s chodníkom vedľa nej? Je tam možné parkovanie ak sa nechá 1,5 m pre chodcov, alebo tá čiara platí aj pre chodník? Na chodníku nie sú bielou farbou vyznačené vyhradené miesta, nie je tam ani žiadna tabuľa Súkromný pozemok, neparkovať."

Definícia plnej alebo prerušovanej žltej čiary jednoznačne určuje, že platí z oboch strán. Nielen na ceste ale aj na prípadnom chodníku vedľa cesty. Nie je pritom podstatné, či vodič nechá na chodníku 1,5 metra šírky chodcom.

Vo vyhláške sa nespomína výnimka pre chodník, preto je zákaz všeobecný a platí pozdĺž žltých čiar po oboch strán.

Žlté čiary sa používajú predovšetkým na zabezpečenie plynulosti cestnej premávky. A tú môžu ohroziť aj vozidlá, ktoré síce parkujú mimo vozovky, no aj samotné zaparkovanie alebo vyparkovanie vozidla môže spôsobiť ohrozenie plynulosti premávky.

Značka Žltá súvislá čiara (č. V 12b) vyznačuje úsek, kde je z obidvoch strán tejto čiary zakázané zastavenie a státie vozidiel. Značka Žltá prerušovaná čiara (č. V 12c) vyznačuje úsek, kde je z obidvoch strán tejto čiary
zakázané státie vozidiel.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Chcete vedieť, kto fotí influencerky, celebrity a hviezdy?
  2. Zaujímavé štúdium, skvelá práca aj plat. Vieš, kam ísť
  3. BLoKK v Bratislave je pred dokončením, ponúka posledné apartmány
  4. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  5. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  6. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  7. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  8. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  9. Študuj, čo ťa baví na Trenčianskej univerzite!
  10. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  3. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  4. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  5. Zmeny v systéme revíznych postupov
  6. Compliance – kto by mal byť zodpovedný?
  7. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  8. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  9. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  10. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 497
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 075
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 817
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 616
  5. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 369
  6. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 5 777
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 4 835
  8. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 3 115
  9. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 705
  10. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 2 269
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


7 h
Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


29. nov
Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


28. nov
Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov

Blogy SME

  1. Peter Biščo: Netrpezlivo a s obavami čakám vo svojej imaginárnej čakárni ...
  2. Jozef Rybár: Dôchodca kontra politici
  3. Martina Paulenová: Na čo frflú rodičia na materskej dovolenke?
  4. Marek Mačuha: Povinná vakcinácia revisited
  5. Andy Nosko: Dysfunkcia mozgu Igora Matoviča ako časovaná bomba
  6. Jano Richter: § 'Všeobecné ohrozenie' versus Robert F. a antivaxeri
  7. Julius Kravjar: ANTIPLAG systémy: Turnitin sa stáva vysoko dominantným hráčom na trhu
  8. Marián Lukáč: Blog č. 57- Vzdelávanie, školstvo a zelené investície
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 11 213
  2. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 817
  3. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 6 140
  4. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 947
  5. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 894
  6. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 321
  7. Pavel Macko: Špinavý útok voči mojej rodine trvá už šesť rokov! 4 033
  8. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 3 865
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu