SME
Streda, 10. august, 2022 | Meniny má Vavrinec

Ak zastavíte čo i len na chvíľu na zakázanom mieste, máte na krku policajtov

Zastaviť s autom na odbočovacom pruhu, či pred vjazdom do cudzej garáže, je nielen porušením predpisov, ale aj sebecké a netolerantné voči iným.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Lajo sa nám posťažoval, ako v Revúcej mestskí policajti pokutujú vodičov, ktorí zastavujú v odbočovacom pruhu. Vraj je to obľúbené miesto, kde pasažieri áut vystupujú von.

Lajo: "V poslednej dobe sa zvlášť zamerali na križovatku, kde je (jediný a asi 20 rokov nefunkčný) semafor. Špeciálne na odbočovací pruh, v ktorom vo veľkom množstve zastavujú autá vracajúce sa z práce a vodiči tam vyložia svojich kolegov a ďalej pokračujú v jazde.

Odbočovací pruh na štvorprúdovej ceste nie je značený ani zvislými ani vodorovnými dopravnými značkami a pri zastavení vozidiel za účelom vystúpenia osôb nijako neobmedzujú odbočujúce vozidlá, nakoľko tie ešte majú 10-15 metrov odbočovacieho pruhu na pohodlné odbočenie. A v čom je ten paradox?

Na najbližšej križovatke na Jelšavu je presne taký istý odbočovací pruh, v ktorom je umiestnená autobusová zastávka a zastavujú tam autobusy minimálne 20 rokov, nastupujú a vystupujú tam ľudia a ešte som nepočul, aby tam nejaký vodič autobusu platil pokutu. Žeby dvojaký meter?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

O odbočovacom pruhu sa dá hovoriť len v prípade, že je na ceste vyznačený vodorovným dopravným značením. Aj v Revúcej tomu je tak. Šípky ukazujú smer prejazdu križovatkou a jazdný pruh je ohraničený bielymi čiarami.

§ 25, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič nesmie zastaviť a stáť
e) na pripájacom alebo na odbočovacom pruhu,

Podľa dopravných predpisov vodiči nesmú zastaviť v odbočovacom jazdnom pruhu. Aj keď sa to možno na prvý pohľad nezdá, toto pravidlo má opodstatnenie. Vodiči sa pri jeho nerešpektovaní môžu dostať do nepríjemných a konfliktných situácií.

Predstavte si, že vodič zastaví v odbočovacom pruhu a za ním by šlo iné vozidlo. To by ho začalo opatrne obiehať.

V tom istom čase by sa ale vodič, ktorý zastavil v odbočovacom pruhu rozhodol vyštartovať a preradiť sa do ľavého jazdného pruhu, ktorý smeruje rovno. Kto by koho pustil? Nakoniec by to mohlo skončiť krátkym zablokovaním premávky a možno aj zrážkou medzi vozidlami, ak by vodiči boli nepozorní (čo nie je nič nezvyčajné).

Zaznamenali ste dopravný priestupok? Vložte ho medzi ostatné do mapy

Autobus v odbočovacom pruhu nie je to isté ako auto

Lajo spomínal, že v Revúcej je ešte jedna podobná križovatka. Rozdiel je len v tom, že v odbočovacom pruhu je autobusová zastávka.

Aj keď nie je spočiatku príliš badateľný, je tu rozdiel medzi tým, keď v odbočovacom pruhu zastaví autobus na zastávke alebo auto, aby z neho vystúpili ľudia.

§ 14, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič, ktorý pri obchádzaní vozidla, ktoré zastavilo alebo stojí, prekážky cestnej premávky alebo chodca vybočuje zo smeru svojej jazdy, nesmie ohroziť ani obmedziť vodiča protiidúceho vozidla; nesmie ohroziť ani vodiča idúceho za ním, ani iného účastníka cestnej premávky. Vodič je pritom povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy.

(2) Vodič je povinný pri obchádzaní stojaceho vozidla pravidelnej verejnej dopravy osôb prihliadnuť na možnosť vbehnutia osôb na vozovku a jazdu prispôsobiť tak, aby neboli ohrozené; to platí aj pre vodiča vozidla jazdiaceho v protismere. Osobitnú pozornosť musí vodič venovať, ak ide o autobus označený ako autobus prepravujúci deti.

Ak autobus zastaví v odbočovacom pruhu na zastávke, zastaví na mieste, ktoré vybral dopravný inžinier s ohľadom na minimálne dopady na bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky. Ostatní vodiči smú autobus na zastávke obísť, ale musia byť mimoriadne opatrní. Akonáhle dá vodič autobusu znamenie, že chce vyjsť zo zastávky, vodiči sú povinní mu to umožniť. Autobus má vtedy prednosť.

Ak ale v odbočovacom pruhu zastaví vodič osobného auta, stáva sa prekážkou cestnej premávky. Kto z vás vie vtedy jednoznačne a s istotou povedať, že zastavenie na takom mieste je bezpečné a nikomu sa tam nič nemôže stať? Okrem toho, hneď a nečakane to komplikuje situáciu ostatným vodičom, ktorí by chceli odbočiť vpravo.

V momente, keď zastavujúci zabrzdí, obmedzí prípadného vodiča za ním. Prekážku cestnej premávky musí odstrániť bezodkladne ten, kto ju spôsobil. Lenže, ak z auta vystupujú ľudia, prekážku nie je možné odstrániť bezodkladne a teda vodič porušuje ďalšie dopravné pravidlo. No a ak chce vodič nakoniec odísť a dá najavo svoj úmysel odísť, je stále prekážkou. Zároveň ani nemá prednosť a nesmie ohroziť a ani obmedziť iných účastníkov cestnej premávky.

Pre úplnosť ale treba dodať, že aj umiestňovanie autobusových zastávok tesne pred hranicu križovatky, do odbočovacích pruhov a podobne môže znížiť úroveň bezpečnosti cestnej premávky. Preto je vhodné pre zvyšujúcu sa intenzitu premávky prehodnocovať umiestnenie niektorých zastávok hromadnej prepravy osôb.

Kto si zvykne porušovať dopravné predpisy, ohrozuje iných

Vodič, ktorý si zvykne na zastavovanie kdekoľvek, kde potrebuje, je hrozbou pre premávku na miestach, kde je intenzita premávky neporovnateľne vyššia. A ak by aj pri väčšej premávke by radšej neriskoval zastavenie tak, ako na to je navyknutý z lokalít s malou premávkou, existuje riziko, že vodičova nervozita porastie. Vtedy sa sústredenie vodiča na udalosti v premávke zníži, keďže jeho myseľ bude zamestnaná hľadaním miesta, kde by mohol zastaviť. Stane sa tak rizikom pre celú premávku, čo môže vyústiť v dopravnú nehodu alebo agresívne správanie na ceste.

Vodič, ktorému nerobí problém zastavovať v odbočovacom pruhu, je jednoducho nezodpovedný a netolerantný k ostatným účastníkom cestnej premávky. Svoje vlastné potreby (umožniť vystúpiť pasažierom z vozidla) nadraďuje nad bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky.

Porušovanie predpisov privoláva pokuty

To, že si vodiči zľahčujú situáciu a namiesto nájdenia bezpečnejšieho a lepšieho miesta na zastavenie využívajú priestor tesne pred križovatkou, je z Lajovho opisu situácie zrejmé. Musia si byť však vedomí, že porušenie predpisov sa môže rovnať sankcii.

Je pochopiteľné, že obecná či mestská polícia v takomto prípade zakročí. Vodič si často neuvedomí alebo nechce uvedomiť, že robí nesprávnu vec. A to až do momentu, keď sa mu stane niečo zlé alebo dostane pokutu. Následky z havárie však majú oveľa väčší dosah na peňaženku ako pokuta, ktorá nemôže byť v tomto prípade vyššia ako 60 eur.

Zastavenie a státie pred garážami

Ján: "V Košiciach na sídlisku Nad Jazerom (na Baltickej ulici) bežne parkujú cudzie autá pred garážami, čím znemožňujú majiteľom garáži plynulé vychádzanie z garáži alebo vstup do garáže. Mestská polícia v Košiciach túto skutočnosť ignoruje, resp. to nepovažuje za priestupok. Je takéto parkovanie legálne, alebo nie? Podotýkam, že toto parkovanie nie je vynútené nedostatkom parkovacích miest."

Podobne, ako státie či zastavenie v odbočovacom pruhu, ani blokovanie vjazdu do garáží či výjazdu z nich je v rozpore s dopravnými predpismi.

Zákon o cestnej premávke jednoznačne určuje, že vodič nesmie zastaviť a stáť na miestach, kde zastavenie alebo státie môže obmedziť jazdu vozidiel. Rovnako nesmie zastaviť a stáť na mieste, kde by znemožnil vjazd a výjazd vozidiel. To platí aj pre garáže.

V prípade, že sa vám také niečo stane a vodič blokujúceho vozidla nebude chcieť odísť, treba sa obrátiť na políciu, ktorá má oprávnenie dať vozidlo (prekážku cestnej premávky) odtiahnuť na náklady prevádzkovateľa.

Kde všade nesmiete zastaviť či stáť s autom:

  • v neprehľadnej zákrute a v jej tesnej blízkosti,
  • pred neprehľadným vrcholom stúpania cesty, na ňom a za ním,
  • na priechode pre chodcov alebo na priechode pre cyklistov a vo vzdialenosti kratšej ako 5 m pred nimi,
  • na križovatke a vo vzdialenosti kratšej ako 5 m pred hranicou križovatky a 5 m za ňou; tento zákaz neplatí v obci na križovatke tvaru "T" na náprotivnej strane vyúsťujúcej cesty,
  • na pripájacom alebo na odbočovacom pruhu,
  • na zastávke vozidla pravidelnej verejnej dopravy osôb v úseku, ktorý sa začína dopravnou značkou pre zastávku a končí sa 5 m za označníkom zastávky, a tam, kde taká dopravná značka nie je, vo vzdialenosti kratšej ako 30 m pred označníkom zastávky a 5 m za ním; ak je priestor zastávky vyznačený príslušnou vodorovnou dopravnou značkou, platí tento zákaz len pre nástupište a vyznačený priestor,
  • na železničnom priecestí, v podjazde a v tuneli a vo vzdialenosti kratšej ako 15 m pred nimi a 15 m za nimi,
  • na mieste, kde by vozidlo zakrývalo zvislú dopravnú značku, vodorovnú dopravnú značku vyznačujúcu spôsob radenia do jazdných pruhov a určený smer jazdy cez križovatku alebo vyjadrujúcu doplňujúci údaj nápisom alebo svetelné signály,
  • na vnútornom jazdnom pruhu,
  • na vyhradenom jazdnom pruhu okrem vozidla, pre ktoré je vyhradený jazdný pruh určený, a ak nejde o vnútorný jazdný pruh,
  • na cestičke pre cyklistov,
  • l) vo vzdialenosti kratšej ako 5 m od začiatku a 5 m od konca pozdĺžnej súvislej čiary alebo nástupného ostrovčeka tam, kde by medzi touto čiarou alebo nástupným ostrovčekom a vozidlom nezostal voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m,
  • na moste,
  • pred vjazdom na cestu z miesta mimo cesty alebo na vyhradenom parkovisku, ak nejde o vozidlo, pre ktoré je parkovisko vyhradené,
  • na platenom parkovisku, ak vozidlo nemá zaplatený poplatok za parkovanie,
  • na električkovom koľajovom páse,
  • na chodníku okrem prípadu podľa § 52 ods. 2,
  • na kruhovom objazde,
  • na cestnej zeleni a inej verejne prístupnej zeleni, na ostrovčekoch a deliacich pásoch, ak to nie je dovolené dopravnou značkou,
  • na mieste, kde by medzi vozidlom a najbližšou električkovou koľajnicou nezostal voľný jazdný pruh široký najmenej 3, 5 m,
  • na iných miestach, kde zastavenie alebo státie môže ohroziť bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky alebo obmedziť jazdu vozidiel; osobitne na miestach vjazdov alebo výjazdov z pozemkov, vjazdov a výjazdov z objektov určených na zásobovanie alebo parkovacích miest.
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  2. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  3. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  4. Prehľad a automatizácia
  5. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  6. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  7. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  8. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  1. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  2. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  3. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  4. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  5. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  6. Prehľad a automatizácia
  7. Dopyt v Bratislave mierne klesol, ceny však stále rástli
  8. Šéf PLANEO: Budúcnosť obchodu je v službách
  1. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 12 142
  2. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 10 926
  3. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 10 670
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 188
  5. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 6 570
  6. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 4 651
  7. Kde u nás kúpite domácke potraviny 3 733
  8. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 2 950
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

BMW M440i Gran Coupe pred centrálou značky v Mníchove.

Na konci 50. rokov značke hrozil zánik.


11 h
Volkswagen Phaeton druhej generácie a koncept Porsche Cayenne Convertible.

Do výroby sa nedostali, skončia v múzeu.


8. aug
Seat Leon

Pri drahších modeloch majú Slováci slabosť na SUV.


5. aug
Nissan Qashqai a Škoda Karoq

Karoq je stále dobrým autom, Qashqai sa vrátil vo veľkom štýle.


5. aug

Blogy SME

  1. Petronela Čellárová: Stále neverím
  2. Anton Kaiser: Ráno pod Hrušovom
  3. Maťo Chudík: Ticho
  4. Ján Škerko: Ranený ruský medveď najprv mrmlal, potom fučal a teraz už reve
  5. Ingrid Tkáčiková: Keď sa premiér Heger možno raz konečne odcyklí, bude už pre všetkých neskoro
  6. Jano Kováčik: Ako vyhlásenie Pralesov skomplikovalo situáciu turistom
  7. Organizácia muskulárnych dystrofikov v SR: Keď hlava funguje, ale telo odchádza
  8. Miroslav Sopko: List učiteľovi od "toho dieťaťa"
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 128 566
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 21 324
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 11 513
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 589
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 7 255
  6. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 4 167
  7. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 3 767
  8. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 317
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu