SME
Streda, 8. február, 2023 | Meniny má Zoja

Pokuta pár hodín po zmene dopravného značenia nie je spravodlivá

Kto dokáže na prvýkrát zaregistrovať zmenu dopravného značenia na ceste, po ktorej jazdíte denne? A teraz si predstavte, že pár hodín po zmene dostanete pokutu za nerešpektovanie značky.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Kto z vás dokáže na prvýkrát zaregistrovať zmenu dopravného značenia na ceste, po ktorej jazdíte denne? Nebude vás veľa. A teraz si predstavte, že pár hodín po zmene dostanete pokutu za nerešpektovanie značky.

Toto sa stalo jednému vodičovi, otcovi Mirindy, ktorá nám napísala o tom, ako dostali najvyššiu možnú pokutu za vjazd do zákazu vjazdu umiestnený niekoľko hodín pred tým.

Mirinda: "Išli sme ráno do práce po nie až tak frekventovanej ceste, po tej istej, ako každý deň. Okolo desiatej večer, keď sme sa vracali z práce, tak zrazu nás zastavili policajti so slovami, že tu je zákaz vjazdu, či sme si to nevšimli. Otec zabáčal automaticky, ako každý deň, preto to nebral na vedomie.

Policajt na nás vyvalil blokovú pokutu 60 eur so slovami, že značku tam dali asi okolo piatej - šiestej hodiny večer a že to je naša smola a že musíme pokutu zaplatiť. Zdá sa mi veľmi nespravodlivé, že to, čo sme nezarobili ani za celý deň v práci, sme museli dať pánovi policajtovi ze nejakú prenosnú značku, ktorú tam dali ani neviem prečo a samozrejme inokedy tam policajti nestávajú. Dá sa s tým niečo robiť?

Mám iba 18 rokov a je mi rodičov pre toto veľmi ľúto, a aj keď pre niekoho je to len 60 eur, pre nás je to veľa."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Vojsť do zákazu vjazdu sa nesmie. Za takýto priestupok možno na mieste uložiť pokutu do výšky 60 eur, na správnom konaní na dopravnom inšpektoráte do 100 eur.

To, že Mirindin otec vošiel do zákazu vjazdu, nie je správne. Nie je správne ani to, že si nevšíma dopravné značenie pri ceste. Na druhej strane je pochopiteľné, že si nevšimol novú značku na ceste, po ktorej jazdí denne.

Slepota na značky

Ak niekto dlho jazdí po tej istej ceste, postupne na nej prestane vnímať značky. Vodič nadobudne pocit, že sa už naučil, kde sa aká značka nachádza, ako po ceste jazdiť, kde si dávať pozor a jednoducho začne prehliadať dopravné značenie. Stáva sa to väčšine vodičov. Ak sa potom náhle zmení dopravné značenie bez toho, aby na to bol vodič upozornený, nezaregistruje to.

01.jpgSlepota na značky môže byť v istých situáciách veľmi nebezpečná. Napríklad, keď sa mení prednosť v jazde. Preto na to myslia aj dopravné predpisy. Existuje totiž veľká a výrazná dopravná značka, ktorá má vodiča upozorniť na zmenu značenia.

Vhodné je tiež vodičov upozorniť aj inak, ako značením. Napríklad policajtom, ktorého prítomnosť prebudí u vodiča ostražitosť a prinúti ho tým zistiť prípadné zmeny v značení. Alebo informovať o zmene značenia cez tlač, rozhlas, televíziu či internet.

Napriek tomu sa nájdu aj takí, ktorí nemajú možnosť inak ako priamo na ceste zaznamenať zmenu dopravného značenia.

Prenosné značky sú viditeľnejšie

Prenosné dopravné značky sú viditeľnejšie ako nové značky pri ceste. Preto je tam aj riziko toho, že si ich nevšimnete výrazne nižšie. Záleží ale na tom, kde je značka umiestnená. Mirindinmu otcovi skomplikovala situáciu aj noc a pravdepodobne svoju úlohu zohrala aj únava z práce.

Nie je teda prekvapivé, ak si vodič nevšimol novú zákazovú značku za zníženej viditeľnosti o 10-tej večer, po práci, 4 - 5 hodín po inštalovaní prenosného dopravného značenia. Aj keď to nie je ospravedlnením porušenia dopravného predpisu, môžu to byť dôvody toho, prečo vodič spáchal priestupok.

Vodič si nezaslúžil najprísnejší trest

§ 12, zákon č. 372/1990 Zb.:
(1) Pri určení druhu sankcie a jej výmery sa prihliadne na závažnosť priestupku, najmä na spôsob jeho spáchania a na jeho následky, na okolnosti, za ktorých bol spáchaný, na mieru zavinenia, na pohnútky a na osobu páchateľa, ako aj na to, či a akým spôsobom bol za ten istý skutok postihnutý v kárnom alebo disciplinárnom konaní.

Každý policajt je pri určení druhu sankcie a jej výmery povinný prihliadnuť na závažnosť priestupku, najmä na spôsob jeho spáchania a na jeho následky, na okolnosti, za ktorých bol spáchaný, na mieru zavinenia, na pohnútky a na osobu páchateľa a podobne.

Je zrejmé, že na málo frekventovanej ceste po zohľadnení všetkých "poľahčujúcich" okolností, nie je spravodlivé, ak policajt uloží vodičovi 60-eurovú sankciu, najvyššiu možnú pokutu za dopravný priestupok. Zdá sa, že v opísanom prípade by bolo dostatočnou sankciou aj pokarhanie.

Vodič si zvyčajne skúsenosť s policajtom zapamätá nehľadiac na druh a výšku sankcie a nabudúce už nové značenie s istotou neprehliadne. Málokto totiž riskuje vjazd do zákazu vjazdu, keď neviete, či máte možnosť takou ulicou prejsť bezpečne (v protismere) alebo vôbec prejsť.

Okrem toho, ak policajti vedeli, že na cestu sa nesmie ísť, z hľadiska bezpečnosti cestnej premávky by bolo prospešnejšie, ak by policajti namiesto pokutovania v zákaze stáli pri vjazde do zákazu a neumožňovali tam vodičom vojsť.

Súhlas s pokutou sa v budúcnosti nedá odvolať

Ak už Mirindin otec pokutu zaplatil, v podstate sa s tým už nedá nič robiť. Súhlasil s priestupkom a aj s výškou sankcie. Rozhodnutie policajta by muselo byť nezákonné, aby sa mohol domáhať náhrady škody za uloženú pokutu, čo sa ale na Mirindinu skúsenosť nevzťahuje. Aj keď policajt nebol spravodlivý, zákon neporušil.

Ak sa niekedy dostanete do podobnej situácie a budete mať pocit, že pokuta nezodpovedá spáchanému priestupku, máte právo odmietnuť zaplatiť pokutu na mieste. Spor sa potom rieši na dopravnom inšpektoráte, kde je dosť priestoru na argumentáciu. Hrozí tam síce väčšia pokuta, ale pri drobných priestupkoch to nakoniec môže skončiť iba pokarhaním.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  2. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  3. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  4. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  5. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  6. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  7. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  8. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  1. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí
  2. Na bezpečnom internete záleží
  3. Ako vyzerá inteligentný bytový dom? Tajomstvo je v technológiách
  4. Podporujme imunitu aj vysokočistým beta glukánom
  5. Môjobchod posilňuje svoju pozíciu v Košickom kraji
  6. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  7. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  8. O2 predstavilo novú generáciu O2 Paušálov
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 5 487
  2. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 3 972
  3. Dodajte vašej pokožke šťavu 3 265
  4. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí 3 212
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 848
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model 702
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka 662
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 376
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Tupou Ceruzou: Norbert Bödör je obžalovaný v ďalšej kauze
  2. Júlia Piraňa Mikolášiková: Prišiel si pozrieť korupčný prípad Lipšicovho nominanta. Súd mu nariadil sledovať kauzy
  3. Jozef Stasík: EU a roboty
  4. Marek Mačuha: Falošný poplach - 2. Klimatické modely
  5. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Tekvica + cuketa v jednom jedle
  6. Pavel Macko: 8. február - deň, ktorý mal vojsť do dejín.
  7. Tomáš Vodvářka: Morálka nebo prachy?
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Nitrianska Blatnica
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 30 011
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 18 404
  3. Richard Sulík: Ako sme vyriešili najväčší problém tejto krajiny a teraz ponúkame reštart 9 360
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 7 000
  5. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 611
  6. Igor André: Dve poznámky ku „rómskemu Kanaánu“ vo Veľkej Británii 3 298
  7. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 2 555
  8. Ľudmila Križanovská: Veľká Británia a USA sú najväčšie zlo na svete 2 512
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  3. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  5. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  8. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
SkryťZatvoriť reklamu