Pokuta pár hodín po zmene dopravného značenia nie je spravodlivá

Kto dokáže na prvýkrát zaregistrovať zmenu dopravného značenia na ceste, po ktorej jazdíte denne? A teraz si predstavte, že pár hodín po zmene dostanete pokutu za nerešpektovanie značky.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Kto z vás dokáže na prvýkrát zaregistrovať zmenu dopravného značenia na ceste, po ktorej jazdíte denne? Nebude vás veľa. A teraz si predstavte, že pár hodín po zmene dostanete pokutu za nerešpektovanie značky.

Toto sa stalo jednému vodičovi, otcovi Mirindy, ktorá nám napísala o tom, ako dostali najvyššiu možnú pokutu za vjazd do zákazu vjazdu umiestnený niekoľko hodín pred tým.

Mirinda: "Išli sme ráno do práce po nie až tak frekventovanej ceste, po tej istej, ako každý deň. Okolo desiatej večer, keď sme sa vracali z práce, tak zrazu nás zastavili policajti so slovami, že tu je zákaz vjazdu, či sme si to nevšimli. Otec zabáčal automaticky, ako každý deň, preto to nebral na vedomie.

Policajt na nás vyvalil blokovú pokutu 60 eur so slovami, že značku tam dali asi okolo piatej - šiestej hodiny večer a že to je naša smola a že musíme pokutu zaplatiť. Zdá sa mi veľmi nespravodlivé, že to, čo sme nezarobili ani za celý deň v práci, sme museli dať pánovi policajtovi ze nejakú prenosnú značku, ktorú tam dali ani neviem prečo a samozrejme inokedy tam policajti nestávajú. Dá sa s tým niečo robiť?

Mám iba 18 rokov a je mi rodičov pre toto veľmi ľúto, a aj keď pre niekoho je to len 60 eur, pre nás je to veľa."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Vojsť do zákazu vjazdu sa nesmie. Za takýto priestupok možno na mieste uložiť pokutu do výšky 60 eur, na správnom konaní na dopravnom inšpektoráte do 100 eur.

To, že Mirindin otec vošiel do zákazu vjazdu, nie je správne. Nie je správne ani to, že si nevšíma dopravné značenie pri ceste. Na druhej strane je pochopiteľné, že si nevšimol novú značku na ceste, po ktorej jazdí denne.

Slepota na značky

Ak niekto dlho jazdí po tej istej ceste, postupne na nej prestane vnímať značky. Vodič nadobudne pocit, že sa už naučil, kde sa aká značka nachádza, ako po ceste jazdiť, kde si dávať pozor a jednoducho začne prehliadať dopravné značenie. Stáva sa to väčšine vodičov. Ak sa potom náhle zmení dopravné značenie bez toho, aby na to bol vodič upozornený, nezaregistruje to.

01.jpgSlepota na značky môže byť v istých situáciách veľmi nebezpečná. Napríklad, keď sa mení prednosť v jazde. Preto na to myslia aj dopravné predpisy. Existuje totiž veľká a výrazná dopravná značka, ktorá má vodiča upozorniť na zmenu značenia.

Vhodné je tiež vodičov upozorniť aj inak, ako značením. Napríklad policajtom, ktorého prítomnosť prebudí u vodiča ostražitosť a prinúti ho tým zistiť prípadné zmeny v značení. Alebo informovať o zmene značenia cez tlač, rozhlas, televíziu či internet.

Napriek tomu sa nájdu aj takí, ktorí nemajú možnosť inak ako priamo na ceste zaznamenať zmenu dopravného značenia.

Prenosné značky sú viditeľnejšie

Prenosné dopravné značky sú viditeľnejšie ako nové značky pri ceste. Preto je tam aj riziko toho, že si ich nevšimnete výrazne nižšie. Záleží ale na tom, kde je značka umiestnená. Mirindinmu otcovi skomplikovala situáciu aj noc a pravdepodobne svoju úlohu zohrala aj únava z práce.

Nie je teda prekvapivé, ak si vodič nevšimol novú zákazovú značku za zníženej viditeľnosti o 10-tej večer, po práci, 4 - 5 hodín po inštalovaní prenosného dopravného značenia. Aj keď to nie je ospravedlnením porušenia dopravného predpisu, môžu to byť dôvody toho, prečo vodič spáchal priestupok.

Vodič si nezaslúžil najprísnejší trest

§ 12, zákon č. 372/1990 Zb.:
(1) Pri určení druhu sankcie a jej výmery sa prihliadne na závažnosť priestupku, najmä na spôsob jeho spáchania a na jeho následky, na okolnosti, za ktorých bol spáchaný, na mieru zavinenia, na pohnútky a na osobu páchateľa, ako aj na to, či a akým spôsobom bol za ten istý skutok postihnutý v kárnom alebo disciplinárnom konaní.

Každý policajt je pri určení druhu sankcie a jej výmery povinný prihliadnuť na závažnosť priestupku, najmä na spôsob jeho spáchania a na jeho následky, na okolnosti, za ktorých bol spáchaný, na mieru zavinenia, na pohnútky a na osobu páchateľa a podobne.

Je zrejmé, že na málo frekventovanej ceste po zohľadnení všetkých "poľahčujúcich" okolností, nie je spravodlivé, ak policajt uloží vodičovi 60-eurovú sankciu, najvyššiu možnú pokutu za dopravný priestupok. Zdá sa, že v opísanom prípade by bolo dostatočnou sankciou aj pokarhanie.

Vodič si zvyčajne skúsenosť s policajtom zapamätá nehľadiac na druh a výšku sankcie a nabudúce už nové značenie s istotou neprehliadne. Málokto totiž riskuje vjazd do zákazu vjazdu, keď neviete, či máte možnosť takou ulicou prejsť bezpečne (v protismere) alebo vôbec prejsť.

Okrem toho, ak policajti vedeli, že na cestu sa nesmie ísť, z hľadiska bezpečnosti cestnej premávky by bolo prospešnejšie, ak by policajti namiesto pokutovania v zákaze stáli pri vjazde do zákazu a neumožňovali tam vodičom vojsť.

Súhlas s pokutou sa v budúcnosti nedá odvolať

Ak už Mirindin otec pokutu zaplatil, v podstate sa s tým už nedá nič robiť. Súhlasil s priestupkom a aj s výškou sankcie. Rozhodnutie policajta by muselo byť nezákonné, aby sa mohol domáhať náhrady škody za uloženú pokutu, čo sa ale na Mirindinu skúsenosť nevzťahuje. Aj keď policajt nebol spravodlivý, zákon neporušil.

Ak sa niekedy dostanete do podobnej situácie a budete mať pocit, že pokuta nezodpovedá spáchanému priestupku, máte právo odmietnuť zaplatiť pokutu na mieste. Spor sa potom rieši na dopravnom inšpektoráte, kde je dosť priestoru na argumentáciu. Hrozí tam síce väčšia pokuta, ale pri drobných priestupkoch to nakoniec môže skončiť iba pokarhaním.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  9. Top First moment dovolenky na leto 2018
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 25 903
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 7 126
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 912
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 178
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 581
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 446
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 379
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 325
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 210
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 994

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Fico otáča, odchod do penzie má dostať strop

V roku 2012 štát nastavil vek odchodu do dôchodku na strednú dĺžku dožitia.

ŠPORT

Hamšík vyrovnal gólový rekord Maradonu v drese Neapola

Marek Hamšík dal za Neapol 115 gólov.

KOMENTÁRE

Ako by vyzeral ideálny parlament

V Národnej rade by neboli fašisti ani Smer.

Neprehliadnite tiež

Čo je to norma i-Size a ako si mám vybrať autosedačku (otázky a odpovede)

Budúci rok možno zakážu predaj starších sedačiek.

Ako prepravovať lyže v aute na Slovensku a v Rakúsku

Pravidlá špeciálne neupravujú, aký spôsob si musíte zvoliť.

Volkswagen ukázal, ako vyrába slovenské Porsche Cayenne

Výrobu auta bratislavský závod nemeckého koncernu začal začiatkom septembra.

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.