Pokuta pár hodín po zmene dopravného značenia nie je spravodlivá

Kto dokáže na prvýkrát zaregistrovať zmenu dopravného značenia na ceste, po ktorej jazdíte denne? A teraz si predstavte, že pár hodín po zmene dostanete pokutu za nerešpektovanie značky.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Kto z vás dokáže na prvýkrát zaregistrovať zmenu dopravného značenia na ceste, po ktorej jazdíte denne? Nebude vás veľa. A teraz si predstavte, že pár hodín po zmene dostanete pokutu za nerešpektovanie značky.

Toto sa stalo jednému vodičovi, otcovi Mirindy, ktorá nám napísala o tom, ako dostali najvyššiu možnú pokutu za vjazd do zákazu vjazdu umiestnený niekoľko hodín pred tým.

Mirinda: "Išli sme ráno do práce po nie až tak frekventovanej ceste, po tej istej, ako každý deň. Okolo desiatej večer, keď sme sa vracali z práce, tak zrazu nás zastavili policajti so slovami, že tu je zákaz vjazdu, či sme si to nevšimli. Otec zabáčal automaticky, ako každý deň, preto to nebral na vedomie.

Policajt na nás vyvalil blokovú pokutu 60 eur so slovami, že značku tam dali asi okolo piatej - šiestej hodiny večer a že to je naša smola a že musíme pokutu zaplatiť. Zdá sa mi veľmi nespravodlivé, že to, čo sme nezarobili ani za celý deň v práci, sme museli dať pánovi policajtovi ze nejakú prenosnú značku, ktorú tam dali ani neviem prečo a samozrejme inokedy tam policajti nestávajú. Dá sa s tým niečo robiť?

Mám iba 18 rokov a je mi rodičov pre toto veľmi ľúto, a aj keď pre niekoho je to len 60 eur, pre nás je to veľa."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Vojsť do zákazu vjazdu sa nesmie. Za takýto priestupok možno na mieste uložiť pokutu do výšky 60 eur, na správnom konaní na dopravnom inšpektoráte do 100 eur.

To, že Mirindin otec vošiel do zákazu vjazdu, nie je správne. Nie je správne ani to, že si nevšíma dopravné značenie pri ceste. Na druhej strane je pochopiteľné, že si nevšimol novú značku na ceste, po ktorej jazdí denne.

Slepota na značky

Ak niekto dlho jazdí po tej istej ceste, postupne na nej prestane vnímať značky. Vodič nadobudne pocit, že sa už naučil, kde sa aká značka nachádza, ako po ceste jazdiť, kde si dávať pozor a jednoducho začne prehliadať dopravné značenie. Stáva sa to väčšine vodičov. Ak sa potom náhle zmení dopravné značenie bez toho, aby na to bol vodič upozornený, nezaregistruje to.

01.jpgSlepota na značky môže byť v istých situáciách veľmi nebezpečná. Napríklad, keď sa mení prednosť v jazde. Preto na to myslia aj dopravné predpisy. Existuje totiž veľká a výrazná dopravná značka, ktorá má vodiča upozorniť na zmenu značenia.

Vhodné je tiež vodičov upozorniť aj inak, ako značením. Napríklad policajtom, ktorého prítomnosť prebudí u vodiča ostražitosť a prinúti ho tým zistiť prípadné zmeny v značení. Alebo informovať o zmene značenia cez tlač, rozhlas, televíziu či internet.

Napriek tomu sa nájdu aj takí, ktorí nemajú možnosť inak ako priamo na ceste zaznamenať zmenu dopravného značenia.

Prenosné značky sú viditeľnejšie

Prenosné dopravné značky sú viditeľnejšie ako nové značky pri ceste. Preto je tam aj riziko toho, že si ich nevšimnete výrazne nižšie. Záleží ale na tom, kde je značka umiestnená. Mirindinmu otcovi skomplikovala situáciu aj noc a pravdepodobne svoju úlohu zohrala aj únava z práce.

Nie je teda prekvapivé, ak si vodič nevšimol novú zákazovú značku za zníženej viditeľnosti o 10-tej večer, po práci, 4 - 5 hodín po inštalovaní prenosného dopravného značenia. Aj keď to nie je ospravedlnením porušenia dopravného predpisu, môžu to byť dôvody toho, prečo vodič spáchal priestupok.

Vodič si nezaslúžil najprísnejší trest

§ 12, zákon č. 372/1990 Zb.:
(1) Pri určení druhu sankcie a jej výmery sa prihliadne na závažnosť priestupku, najmä na spôsob jeho spáchania a na jeho následky, na okolnosti, za ktorých bol spáchaný, na mieru zavinenia, na pohnútky a na osobu páchateľa, ako aj na to, či a akým spôsobom bol za ten istý skutok postihnutý v kárnom alebo disciplinárnom konaní.

Každý policajt je pri určení druhu sankcie a jej výmery povinný prihliadnuť na závažnosť priestupku, najmä na spôsob jeho spáchania a na jeho následky, na okolnosti, za ktorých bol spáchaný, na mieru zavinenia, na pohnútky a na osobu páchateľa a podobne.

Je zrejmé, že na málo frekventovanej ceste po zohľadnení všetkých "poľahčujúcich" okolností, nie je spravodlivé, ak policajt uloží vodičovi 60-eurovú sankciu, najvyššiu možnú pokutu za dopravný priestupok. Zdá sa, že v opísanom prípade by bolo dostatočnou sankciou aj pokarhanie.

Vodič si zvyčajne skúsenosť s policajtom zapamätá nehľadiac na druh a výšku sankcie a nabudúce už nové značenie s istotou neprehliadne. Málokto totiž riskuje vjazd do zákazu vjazdu, keď neviete, či máte možnosť takou ulicou prejsť bezpečne (v protismere) alebo vôbec prejsť.

Okrem toho, ak policajti vedeli, že na cestu sa nesmie ísť, z hľadiska bezpečnosti cestnej premávky by bolo prospešnejšie, ak by policajti namiesto pokutovania v zákaze stáli pri vjazde do zákazu a neumožňovali tam vodičom vojsť.

Súhlas s pokutou sa v budúcnosti nedá odvolať

Ak už Mirindin otec pokutu zaplatil, v podstate sa s tým už nedá nič robiť. Súhlasil s priestupkom a aj s výškou sankcie. Rozhodnutie policajta by muselo byť nezákonné, aby sa mohol domáhať náhrady škody za uloženú pokutu, čo sa ale na Mirindinu skúsenosť nevzťahuje. Aj keď policajt nebol spravodlivý, zákon neporušil.

Ak sa niekedy dostanete do podobnej situácie a budete mať pocit, že pokuta nezodpovedá spáchanému priestupku, máte právo odmietnuť zaplatiť pokutu na mieste. Spor sa potom rieši na dopravnom inšpektoráte, kde je dosť priestoru na argumentáciu. Hrozí tam síce väčšia pokuta, ale pri drobných priestupkoch to nakoniec môže skončiť iba pokarhaním.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 17 891
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 512
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 529
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 196
  5. Kam do tepla v januári? 1 843
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 677
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 596
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 464
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 1 402
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 919

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Štefunko: Nešiel by som do toho, keby som mal byť bezvýznamný hráč

Predseda novej strany Progresívne Slovensko si trúfa vo voľbách na 15 percent. Kandidátov chce nasadiť už do tohtoročných komunáliek.

ŠPORT

Nechcel som, aby Nasťa odišla. Dnes to chápem, tvrdí jej brat

Ako je možné, že Kuzminová vyhráva, a naši nie, čudujú sa Rusi.

KOMENTÁRE

Štefunkov test politických zákonitostí

Vyzerá to, ako keby cielene trolovali voličov nezaujímavými témami.

Neprehliadnite tiež

Volvo XC60 je pre vodiča upokojujúcou terapiou (test)

Kvalitou interiéru poráža aj nemeckú prémiu.

Peugeot čaká elektrifikácia aj návrat do USA

Do roku 2025 bude mať každý model elektrickú verziu.

Pred 40 rokmi Volkswagen vyrobil v Nemecku posledný Chrobák

Na berlínskom autosalóne ho predstavil Adolf Hitler.

Kia Forte prezrádza dizajn nového Cee’du

Európska verzia kompaktnej Kie sa predstaví na jar v Ženeve.