SME
Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky

Netreba zabúdať ani na vodiča, ktorý nedal prednosť a spôsobil tak haváriu iných

Predstavte si, že vám niekto nedá prednosť a vy musíte prudko zabrzdiť, aby sa nestala dopravná nehoda. No ten za vami to neubrzdí a narazí do vás.

Stačí, aby všetci "pozabudli" na toho, kto nedal prednosť na začiatku situácie a problém za zrážku medzi autami sa môže preniesť na vaše plecia.

Patras: "Pri odbočovaní z rondelu na Prístavnom moste na Bajkalskú mi nedal prednosť vodič, ktorý ma križoval. Keďže som ho predvídavo sledoval, stačil som ubrzdiť. Ale vodič, ktorý išiel za mnou, to nedobrzdil a narazil do mňa. Samozrejme, vodič, ktorý išiel za mnou, porušil pravidlá cestnej premávky a buď nedodržal vzdialenosť alebo nedával pozor.

Ale čo s vodičom, ktorý nedal prednosť mne? Ten totiž veselo ufujazdil preč. Aj keď bol predo mnou a teda som nevidel jeho EČV, svedok mi poskytol jeho číslo. Keď som to vysvetľoval privolanej polícii, tak tá vôbec nejavila záujem o toho vodiča, ktorý hrubo porušil pravidlá cestnej premávky. Ani do zápisu o nehode neuviedli, že mi ten vodič nedal prednosť. Preto otázka znie, ako postupovať v takomto prípade, keď ani policajti nechcú sa týmto zaoberať."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Čo sa pod Prístavným mostom v Bratislave stalo? Prvé osobné auto nedalo prednosť Patrasovi, ten prudko pribrzdil, aby sa vyhol zrážke. No z tohto dôvodu do Patrasovho vozidla narazilo tretie auto, ktorého vodič nestihol dostatočne zabrzdiť.

Podľa slov Patrasa si policajti zapísali udalosť tak, že tretie vozidlo narazilo do Patrasovho vozidla. Otázka je, ako chcú určiť spravodlivo vinníka? Teraz totiž hrozí vina za nehodu aj Patrasovi.

Kto porušil aké dopravné predpisy

§ 17, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič je povinný za vozidlom idúcim pred ním dodržiavať takú vzdialenosť, aby mohol včas znížiť rýchlosť jazdy, prípadne zastaviť vozidlo, ak vodič vozidla jazdiaceho pred ním zníži rýchlosť jazdy alebo zastaví.

§ 4, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Vodič nesmie
k) znížiť náhle rýchlosť jazdy alebo náhle zastaviť, ak to nevyžaduje bezpečnosť cestnej premávky,

Vodič tretieho vozidla porušil predpisy tým, že mal dodržiavať za vozidlom pred ním takú vzdialenosť, aby mohol včas znížiť rýchlosť jazdy, prípadne zastaviť vozidlo, ak vodič vozidla jazdiaceho pred ním zníži rýchlosť jazdy alebo zastaví.

Ak by policajti vzali do úvahy, že celú situáciu spôsobil vodič prvého vozidla, síce by to vodiča tretieho vozidla nezbavilo viny za zrážku s iným autom, mohlo by mu to však pomôcť pri určovaní výšky prípadnej sankcie.

Patrasovi hrozí bez vedomosti o prvom vozidle v oficiálnych záznamoch to, že mu priznajú časť viny za zrážku. Vodič totiž nesmie náhle znížiť rýchlosť jazdy alebo náhle zastaviť, ak to nevyžaduje bezpečnosť cestnej premávky.

Dokonca, ak by vodič tretieho vozidla argumentoval týmto pravidlom pričom by všetci ignorovali existenciu prvého vozidla, Patrasovi by mohli priznať celú vinu a vodič tretieho vozidla by z toho vyšiel bez trestu. Pri prudkom brzdení vozidla pred vami je totiž veľmi pravdepodobné, že pri istej intenzite premávky nemôžete objektívne splniť dopravné pravidlo o dodržiavaní bezpečnej vzdialenosti.

Policajti si asi uľahčili prácu

Zdá sa, že policajti si pri zadokumentovaní nehody nesplnili všetky povinnosti.

Vodič prvého vozidla na prvý pohľad nemusel mať nič spoločné so zrážkou Patrasovho vozidla s tretím autom. Bez preskúmania všetkých okolností sa o tom nedá rozhodnúť hneď na mieste a ignorovať fakt, že tam to prvé vozidlo šlo a nedalo prednosť, z čoho vyplynuli ďalšie udalosti.

Tak, ako vodič prvého auta so zrážkou dvoch iných áut nemusel mať nič spoločné, takisto mohol byť jednoznačnou príčinou a dôvodom, prečo nastala havária medzi dvomi ďalšími autami. A aj keby mu nepriznali vinu za nehodu, mohol by sa minimálne zodpovedať za vážne porušenie dopravných predpisov. Najmä, ak tam boli svedkovia.

Ignorovaním existencie prvého vozidla sa ale ku skutočnej príčine nehody nikto k pravde nedopátra.

Je zjavne jednoduchšie riešiť zrážku dvoch áut, ako sa trápiť s vozidlom, ktoré na mieste nieje. Najmä, ak sa nikto ani len nezranil.

Ak sú k vám policajti nespravodliví, bráňte sa

Ak policajti celý problém uzavreli na mieste, možno si mysleli, že tým pomôžu nielen sebe, ale aj spoločnosti, keďže sa nebude musieť organizovať celý kolotoč vyšetrovania. Veď predsa niečo stojí vypátranie neznámeho vodiča aj keď vodiča vozidla so známym evidenčným číslom. A to, že to niekomu môže nespravodlivo ublížiť, sa asi zabudlo.

Ak sa ale celý spor o nehodu preniesol na plecia dopravného inšpektorátu, nastane problém.

V prípade, že sa stane situácia, o akej nám napísal Patras a máte pocit, že vám prípadná nespravodlivosť môže uškodiť, môžete odmietnuť riešenie policajtom na mieste a posunúť problém na správne konanie na dopravný inšpektorát. Policajti sú pritom povinní zozbierať všetky možné dôkazy vo váš prospech ako aj v neprospech. V správnom konaní sa potom

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  2. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  3. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  6. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  7. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  8. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  9. Zelená Bratislava
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  1. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  3. Prebudili ste sa už v sude, sene alebo teepee? Je to zážitok!
  4. Počas pandémie je dôležité aj správne kúrenie
  5. Bezbariérové vozidlo
  6. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  7. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  8. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  9. Zelená Bratislava
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 29 121
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 135
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 15 103
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 743
  5. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 12 732
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 363
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 400
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 253
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 173
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 8 928
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dobré ráno

Dobré ráno: Prvé dni po pôrode ovplyvnia celý život, aj tak delíme matky od detí

V roku 2018 sa na Slovensku narodilo predčasne štyritisíc detí.

Podcast Dobré Ráno.
Ilustračné foto.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Ako by Trnku potrestali u Emira Kusturicu

Sebaočistu prokuratúra ani len nepredstiera.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.

Neprehliadnite tiež

Hyundai Tucson
Renault Mégane eVision Concept
Nový Ford Kuga PHEV zhorel len deň po registrácií v nemeckom Wiesbadene.

Dacia Spring sa stane najlacnejším elektromobilom

Zo začiatku nebude v predaji pre bežných zákazníkov.

Dacia Spring Electric