SME
Utorok, 5. júl, 2022 | Meniny má Cyril, Metod

Zaplavené a údajne vyradené autá naďalej jazdia aj po našich cestách

Niektoré zo zaplavených a údajne vyradených nových áut z talianskeho skladu jazdia po cestách. Aj po Slovenských. A to napriek tomu, že mali byť dávno zošrotované.

Niektoré zo zaplavených a údajne vyradených nových áut z talianskeho skladu jazdia po cestách. Na tento podvod upozorňuje Miroslav Strelec zo spoločnosti Iris Ident, ktorá na Slovensku vykonáva kontrolu originality (KO) vozidiel.

K udalosti došlo vo februári 2009, kedy boli v sklade v Taliansku zaplavené nové motorové vozidlá značky Peugeot a Citroen ešte pred ich uvedením na trh. Tieto autá francúzski výrobcovia vyradili z užívania a vylúčili ich z predaja so zámerom fyzickej likvidácie.

Podľa výrobcov zaplavené motorové vozidlá nevyhovovali požiadavkám stanoveným pre kvalitu a bezpečnosť. "Autorizovaní spracovatelia vo Francúzsku pritom osvedčili, že požadovanú likvidáciu riadne uskutočnili. Prax ale ukázala niečo iné. Na jeseň 2009 sa časť z týchto motorových vozidiel objavila v cestnej premávke v niektorých členských štátoch EÚ, a to aj napriek tomu, že výrobcom neboli nikdy uvedené na trh a určeným autorizovaným spracovateľom starých vozidiel mali byť fyzicky zlikvidované," zdôraznil Strelec.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Zaplavené autá sú aj na Slovensku

Zároveň predpokladá, že na Slovensku sú desiatky takýchto áut.

Ako príklad uvádza situáciu manželského páru z Mengusoviec. Polícia im totiž v júli tohto roka oznámila, že musia dať zošrotovať svoje vozidlo značky Citroen, nakoľko KO potvrdila, že ich auto patrí práve do skupiny vozidiel, ktoré boli pred dvoma rokmi v sklade v Taliansku zaplavené a následne mali byť zošrotované.

Zoznam všetkých predmetných vozidiel poškodených záplavami, vyradených a odovzdaných na likvidáciu sa nachádza aj v informačnom systéme KO na Slovensku. V prípade, ak by sa teda takéto vozidlo objavilo na ktoromkoľvek pracovisku kontroly originality, systém automaticky odhalí, že ide o automobil protiprávne uvedený do premávky na pozemných komunikáciách.

SkryťVypnúť reklamu

Zaplavené autá z Talianska sa dajú odhaliť ťažko

Problém je však podľa Strelca v tom, že KO sa nevykonáva na jednotlivo dovezené nové autá, ale len na ojazdené. Ojazdeným vozidlom je také, u ktorého odo dňa dátumu jeho prvého prihlásenia do evidencie vozidiel uplynulo viac ako šesť mesiacov alebo ktoré najazdilo viac ako 6000 kilometrov.

Stačí čestné vyhlásenie, že ide o automobil spĺňajúci tieto kritériá a vozidlo sa na Slovensku kontrole originality vyhne. "Spomínané zaplavené vozidlá ale neboli pred ich dovozom na Slovensko registrované v žiadnej evidencii vozidiel, a preto išlo o jednotlivo dovezené nové autá, ktoré KO žiaľ nepodliehajú," vysvetľuje Strelec.

Od júna 2010 je zavedený nový druh KO administratívna kontrola originality, ktorá sa však zatiaľ neuplatňuje. "Ak by sa administratívna KO vzťahovala na jednotlivo dovezené nové vozidlá, uvedený automobil by bol odhalený. Takto sa ale vozidlá dostali do evidencie a polícia majiteľov dodatočne postupne informuje," dodal Strelec.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kam na samozbery marhúľ, broskýň, levandule alebo malín
  2. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  3. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  4. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  5. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  6. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  7. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  8. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  1. Kam na samozbery marhúľ, broskýň, levandule alebo malín
  2. OverenaSpolocnost.sk - novinka v oblasti účtovných auditov
  3. Nadšenie zo skúsenosti prenášajú v dm na zákazníka
  4. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  5. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  6. Kamery do auta: Čo dokážu a akú by ste si mali vybrať?
  7. Meranie rýchlosti v úsekoch už nebude pre vodičov problémom
  8. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 16 072
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 854
  3. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 12 229
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 436
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami 5 427
  6. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti 5 187
  7. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 903
  8. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články 2 303
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Z pohľadu cien kľúčových komodít patria Slováci k najzraniteľnejším v EÚ.


1. júl

Za prácou odchádzajú do zahraničia.


3. júl
Súboje Petra Sagana a Wouta van Aerta v rokoch 2020 a 2022 na Tour de France.

Elite národný rozhodca Lukáš Radosa hodnotí súboje na Tour de France.


7 h
Predseda SaS Richard Sulík.

Republiková rada SaS zasadne v stredu popoludní.


a 1 ďalší 10 h

Neprehliadnite tiež

Prvé kusy MG ZS u bratislavského predajcu.

Cenník vyzerá ako pred vlnou zdražovania.


15 h
Suzuki Vitara Strong Hybrid

Systém nie je zďaleka taký účinný ako pri Toyote.


30. jún
Honda Civic

Bohatá výbava sa stala štandardom.


1. júl

Klimatizáciu treba používať efektívne a s rozvahou.


31. júl

Blogy SME

  1. Vlasta Žampová: O tom potom Béla Bugár - Harakter
  2. Kristína Jakubičková: Niektorí fajčiari sa správajú ako holuby, len otravnejšie.
  3. Naďa Serafínová: Ako si rýchlo a jednoducho zarobiť. A iné rozprávky z paralelného vesmíru.
  4. Michal Rodziňák: VC Británie F1: Dráma v troch dejstvách
  5. Eka Balašková: Viete požiadať o pomoc?
  6. Lea Linerová: Feminizmus na pätnásť minút
  7. Vladimír Krátky: Wiener šniceľ je 10 x väčší ako bryndzáky ( II. )
  8. Andrej Hossa: Tenisky ako životný štýl: Viete, kto sú to sneakerheadi?
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 23 475
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 13 323
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 11 209
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 10 082
  5. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 819
  6. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 050
  7. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne? 2 932
  8. Monika Kusendová: Bežky-pešky po Chorvátsku: Od Cresu, cez Krk, Rab až do Národného parku Velebit 2 880
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu