Zaplavené a údajne vyradené autá naďalej jazdia aj po našich cestách

Niektoré zo zaplavených a údajne vyradených nových áut z talianskeho skladu jazdia po cestách. Aj po Slovenských. A to napriek tomu, že mali byť dávno zošrotované.

Niektoré zo zaplavených a údajne vyradených nových áut z talianskeho skladu jazdia po cestách. Na tento podvod upozorňuje Miroslav Strelec zo spoločnosti Iris Ident, ktorá na Slovensku vykonáva kontrolu originality (KO) vozidiel.

K udalosti došlo vo februári 2009, kedy boli v sklade v Taliansku zaplavené nové motorové vozidlá značky Peugeot a Citroen ešte pred ich uvedením na trh. Tieto autá francúzski výrobcovia vyradili z užívania a vylúčili ich z predaja so zámerom fyzickej likvidácie.

Podľa výrobcov zaplavené motorové vozidlá nevyhovovali požiadavkám stanoveným pre kvalitu a bezpečnosť. "Autorizovaní spracovatelia vo Francúzsku pritom osvedčili, že požadovanú likvidáciu riadne uskutočnili. Prax ale ukázala niečo iné. Na jeseň 2009 sa časť z týchto motorových vozidiel objavila v cestnej premávke v niektorých členských štátoch EÚ, a to aj napriek tomu, že výrobcom neboli nikdy uvedené na trh a určeným autorizovaným spracovateľom starých vozidiel mali byť fyzicky zlikvidované," zdôraznil Strelec.

Zaplavené autá sú aj na Slovensku

Zároveň predpokladá, že na Slovensku sú desiatky takýchto áut.

Ako príklad uvádza situáciu manželského páru z Mengusoviec. Polícia im totiž v júli tohto roka oznámila, že musia dať zošrotovať svoje vozidlo značky Citroen, nakoľko KO potvrdila, že ich auto patrí práve do skupiny vozidiel, ktoré boli pred dvoma rokmi v sklade v Taliansku zaplavené a následne mali byť zošrotované.

Zoznam všetkých predmetných vozidiel poškodených záplavami, vyradených a odovzdaných na likvidáciu sa nachádza aj v informačnom systéme KO na Slovensku. V prípade, ak by sa teda takéto vozidlo objavilo na ktoromkoľvek pracovisku kontroly originality, systém automaticky odhalí, že ide o automobil protiprávne uvedený do premávky na pozemných komunikáciách.

Zaplavené autá z Talianska sa dajú odhaliť ťažko

Problém je však podľa Strelca v tom, že KO sa nevykonáva na jednotlivo dovezené nové autá, ale len na ojazdené. Ojazdeným vozidlom je také, u ktorého odo dňa dátumu jeho prvého prihlásenia do evidencie vozidiel uplynulo viac ako šesť mesiacov alebo ktoré najazdilo viac ako 6000 kilometrov.

Stačí čestné vyhlásenie, že ide o automobil spĺňajúci tieto kritériá a vozidlo sa na Slovensku kontrole originality vyhne. "Spomínané zaplavené vozidlá ale neboli pred ich dovozom na Slovensko registrované v žiadnej evidencii vozidiel, a preto išlo o jednotlivo dovezené nové autá, ktoré KO žiaľ nepodliehajú," vysvetľuje Strelec.

Od júna 2010 je zavedený nový druh KO administratívna kontrola originality, ktorá sa však zatiaľ neuplatňuje. "Ak by sa administratívna KO vzťahovala na jednotlivo dovezené nové vozidlá, uvedený automobil by bol odhalený. Takto sa ale vozidlá dostali do evidencie a polícia majiteľov dodatočne postupne informuje," dodal Strelec.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň
  2. Dvojnásobný šampión v rozhovore o ceste, ktorá mu priniesla zisk
  3. Cestou - necestou
  4. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
  5. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
  6. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností
  7. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie
  8. Zábavný aj sebavedomý
  9. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3
  10. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo
  1. Ako financovať obnovu bytového domu v 2017
  2. Dom od ES - bolo to fajn
  3. Zdravé zuby rovná sa zdravý kôň
  4. Majsterka Európy v silovom trojboji zo SvF STU
  5. Obnova kaštieľa v Malinove
  6. Vklad na kataster vybavíte od marca elektronicky
  7. Nulový úrok pre klientov, ktorí si do mBank prenesú kreditku
  8. Ako inovovať vo vašej firme? Poradí vám odborný seminár
  9. Nové bývanie bez murovania
  10. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň
  1. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie 13 844
  2. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň 10 828
  3. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci 10 222
  4. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností 3 858
  5. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3 3 465
  6. Za štadiónom Lokomotívy rastie zaujímavý projekt 3 263
  7. Zábavný aj sebavedomý 2 862
  8. Zákaznícky servis Martinusu sa dostal medzi svetovú špičku 2 480
  9. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo 2 190
  10. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre 1 906

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Držiteľka Pulizterovej ceny: Jeden článok môže zmeniť svet

Novinárka pomohla vyslobodiť viac ako dvetisíc otrokov thajského krevetového priemyslu.

SVET

Ryby, ktoré ste si kúpili, možno ulovili otroci

Komplikovaná sieť maskuje súvislosť medzi rybami a ľuďmi, ktorí ich chytajú.

SVET

Mayová chce priateľský rozvod. Brexit však môže bolieť

Dva roky na vyrokovanie podmienok odchodu Britov z Únie sú podľa odborníkov málo.

Neprehliadnite tiež

Sezóna na plochej dráhe odštartuje v nedeľu v Žarnovici

Medzinárodnými majstrovstvami Slovenska odštartuje v nedeľu sezóna pretekov na plochej dráhe.

Spoznali sme slovenské ceny Nissanu Micra

Nissan stlačil základnú cenu pod hranicu 10-tisíc eur.

Škoda pripravuje svoj prvý elektromobil

Prvá štúdia elektromobilu značky Škoda pod názvom Vision E bude mať premiéru na autosalóne Auto Shanghai 2017.

Emisná kauza ceny jazdených áut koncernu Volkswagen neovplyvnila

Motor s podvodnou riadiacou jednotkou zákazníkov od kúpy neodradí.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop