Zaplavené a údajne vyradené autá naďalej jazdia aj po našich cestách

Niektoré zo zaplavených a údajne vyradených nových áut z talianskeho skladu jazdia po cestách. Aj po Slovenských. A to napriek tomu, že mali byť dávno zošrotované.

Niektoré zo zaplavených a údajne vyradených nových áut z talianskeho skladu jazdia po cestách. Na tento podvod upozorňuje Miroslav Strelec zo spoločnosti Iris Ident, ktorá na Slovensku vykonáva kontrolu originality (KO) vozidiel.

K udalosti došlo vo februári 2009, kedy boli v sklade v Taliansku zaplavené nové motorové vozidlá značky Peugeot a Citroen ešte pred ich uvedením na trh. Tieto autá francúzski výrobcovia vyradili z užívania a vylúčili ich z predaja so zámerom fyzickej likvidácie.

Podľa výrobcov zaplavené motorové vozidlá nevyhovovali požiadavkám stanoveným pre kvalitu a bezpečnosť. "Autorizovaní spracovatelia vo Francúzsku pritom osvedčili, že požadovanú likvidáciu riadne uskutočnili. Prax ale ukázala niečo iné. Na jeseň 2009 sa časť z týchto motorových vozidiel objavila v cestnej premávke v niektorých členských štátoch EÚ, a to aj napriek tomu, že výrobcom neboli nikdy uvedené na trh a určeným autorizovaným spracovateľom starých vozidiel mali byť fyzicky zlikvidované," zdôraznil Strelec.

Zaplavené autá sú aj na Slovensku

Zároveň predpokladá, že na Slovensku sú desiatky takýchto áut.

Ako príklad uvádza situáciu manželského páru z Mengusoviec. Polícia im totiž v júli tohto roka oznámila, že musia dať zošrotovať svoje vozidlo značky Citroen, nakoľko KO potvrdila, že ich auto patrí práve do skupiny vozidiel, ktoré boli pred dvoma rokmi v sklade v Taliansku zaplavené a následne mali byť zošrotované.

Zoznam všetkých predmetných vozidiel poškodených záplavami, vyradených a odovzdaných na likvidáciu sa nachádza aj v informačnom systéme KO na Slovensku. V prípade, ak by sa teda takéto vozidlo objavilo na ktoromkoľvek pracovisku kontroly originality, systém automaticky odhalí, že ide o automobil protiprávne uvedený do premávky na pozemných komunikáciách.

Zaplavené autá z Talianska sa dajú odhaliť ťažko

Problém je však podľa Strelca v tom, že KO sa nevykonáva na jednotlivo dovezené nové autá, ale len na ojazdené. Ojazdeným vozidlom je také, u ktorého odo dňa dátumu jeho prvého prihlásenia do evidencie vozidiel uplynulo viac ako šesť mesiacov alebo ktoré najazdilo viac ako 6000 kilometrov.

Stačí čestné vyhlásenie, že ide o automobil spĺňajúci tieto kritériá a vozidlo sa na Slovensku kontrole originality vyhne. "Spomínané zaplavené vozidlá ale neboli pred ich dovozom na Slovensko registrované v žiadnej evidencii vozidiel, a preto išlo o jednotlivo dovezené nové autá, ktoré KO žiaľ nepodliehajú," vysvetľuje Strelec.

Od júna 2010 je zavedený nový druh KO administratívna kontrola originality, ktorá sa však zatiaľ neuplatňuje. "Ak by sa administratívna KO vzťahovala na jednotlivo dovezené nové vozidlá, uvedený automobil by bol odhalený. Takto sa ale vozidlá dostali do evidencie a polícia majiteľov dodatočne postupne informuje," dodal Strelec.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Energetici predávajú nevyužívaný majetok
  2. Ceny bytov rastú! Ľudia nechcú bývať so zľavou!?
  3. Vydanie denníka SME spolu s knihou od Michala Havrana
  4. Aby vám neukradli ani auto, ani kolesá
  5. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  6. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  7. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  8. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  9. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  10. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  1. Aby vám neukradli ani auto, ani kolesá
  2. Ceny bytov rastú! Ľudia nechcú bývať so zľavou!?
  3. Vydanie denníka SME spolu s knihou od Michala Havrana
  4. Energetici predávajú nevyužívaný majetok
  5. Posledných 30 r. cena fotovoltických panelov klesla 100 násobne
  6. Trendy udržateľnej architektúry
  7. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  8. Ako dobre bývať v centre Bratislavy?
  9. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  10. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 11 095
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 3 478
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 2 452
  4. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV 2 206
  5. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 1 800
  6. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja 1 660
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 149
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 1 052
  9. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 611
  10. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 557

Téma: Cesta pod Strečnom


Pozrite si tiež články z hlavnej témy Cesta pod Strečnom  na domov.sme.sk
Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Senec), Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín)

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

VšZP pri tendri lieku na rakovinu porušila zákon. Postup jej schválil Drucker

Poisťovňa protizákonne znížila cenu zákazky na liek imbruvica, aby sa vyhla súťaži s prísnejšími pravidlami, zistili kontrolóri.

KOMENTÁRE

Rusko: Keď úspešných mužov dobiehajú staré hriechy

Môžeme podozrenie polície nazvať odôvodneným?

DOMOV

Polícia zatkla bývalého šéfa Markízy Pavla Ruska

V roku 1997 si Rusko údajne objednal vraždu.

Neprehliadnite tiež

Dopravná hádanka: Viete, ako sa správne odbočuje?

Poradie úkonov nie je niektorým vodičom jednoznačné.

Dopravná hádanka: Viete, ako sa správne odbočuje? (riešenie)

Poradie úkonov nie je niektorým vodičom jednoznačné.

Európania kupovali menej áut, trh s ich predajom sa mierne spomalil

V septembri sa predalo v Európe o dve percentá vozidiel menej ako vlani. Pokles zaznamenali britský aj nemecký trh, ktoré sú pre slovenský automobilový priemysel kľúčové.