Po predbiehaní na diaľnici neblokujte ľavý pruh, riskujete nehodu

Stačí, aby ste sa na diaľnici alebo rýchlostnej ceste nezaradili po predbiehaní nižšou rýchlosťou do pravého jazdného pruhu a začnete byť pre premávku problém.

Presvedčila sa o tom na vlastnej koži aj autorka otázky v poradni na Natankuj.sme.sk, kde opísala situáciu, ktorá sa takmer skončila dopravnou nehodou.

Viktoria: "Na rýchlostnej ceste mimo obce sa mi stala takáto situácia. Ako posledná som išla v kolóne vozidiel v ľavom jazdnom pruhu asi 90-kou. Predchádzali sme nákladné vozidlo idúce v pravom jazdnom pruhu pomalšie. Po predídení vozidlo predo mnou pokračovalo 90-kou aj ďalej. Chvíľu som šla za ním - asi niekoľko 100 metrov - pretože som si myslela, že sa zaradí späť doprava a ja budem môcť pokračovať 110-kou.

Avšak ma dobehlo vozidlo v ľavom pruhu. Keď som ho videla približovať sa, rozhodla som sa preradiť doprava. Pozrela som sa do spätných zrkadiel - pravý pruh bol prázdny, v ľavo bolo vozidlo za mnou. Dala som smerovku a išla som sa preradiť.

V tej chvíli bolo už vozidlo idúce za mnou v pravom pruhu takmer na mojej úrovni. Ku kolízii našťastie nedošlo, ale chcem sa spýtať, ako som sa mala zachovať. Kto by bol na vine, keby došlo ku zrážke?

Ja som išla vpravo s úmyslom predísť pomalšie vozidlo, lebo som predpokladala, že po predídení nákladného auta sa zaradí späť doprava. Keď som spozorovala rýchlejšie auto v ľavo, hneď som sa išla preradiť doprava. Vozidlo idúce za mnou ma išlo predchádzať sprava a určite prekročilo maximálnu rýchlosť, keďže sa dostalo na moju úroveň v zlomku sekundy."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Mimo obce na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy sa jazdí v pravom jazdnom pruhu. V ostatných jazdných pruhoch sa smie jazdiť, ak je to potrebné na obchádzanie, predchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie.

Viktoria a vodič pred ňou spravili chybu. Išli v ľavom jazdnom pruhu aj v čase, keď sa mali zaradiť do pravého jazdného pruhu.

Podľa toho, čo napísala Viktoria, sa od pomalšieho nákladiaku v pravom jazdnom pruhu vzďaľovali pravdepodobne najviac 40 sekúnd, kým nastal moment, že sa skoro zrazila s rýchlejším osobným autom. To je dosť dlhá doba na to, aby mohla Viktoria bezpečne dokončiť predbiehací manéver.

Po tom, čo sa dostali pred úroveň nákladiaku, sa mala Viktoria a aj vodič vozidla pred ňou zaradiť do pravého jazdného pruhu.

Tým, že sa Viktoria držala v ľavom pruhu rýchlostnej cesty, porušila dopravné predpisy.

Rýchlejšie vozidlo nepredchádzalo pomalšie autá v ľavom pruhu

Vodič vozidla, ktorý sa zo zadu priblížil k Viktorii ich takisto mohol porušiť, ak by sa držal za Viktoriiným vozidlom v ľavom jazdnom pruhu. On sa ale zaradil späť do pravého jazdného pruhu, čo možno tiež chápať ako ukončenie predchádzania pomalšieho nákladného vozidla.

Ak sa po celej opísanej udalosti vodič rýchlejšieho auta nezaradil pred vozidlo Viktórie v ľavom jazdnom pruhu, nie je možné hovoriť o predchádzaní a teda ani o predchádzaní sprava. Predchádzanie je totiž manéver, keď vozidlo idúce rýchlejšie v susednom jazdnom pruhu sa dostane pred úroveň vášho vozidla a zaradí sa pred vaše vozidlo do vášho jazdného pruhu.

Na rýchlostnej ceste mimo obce je povolených najviac 130 km/h

§ 37, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Ustanovenia o premávke na diaľnici platia aj na rýchlostnej ceste.

To, či vodič vozidla išiel rýchlejšie, ako najvyššou povolenou rýchlosťou, sa nedá povedať. Na rýchlostných cestách sa smie jazdiť najviac 130-kou, ak rýchlosť neobmedzuje dopravné značenie. Rozdiel v rýchlostiach dvoch vozidiel na úrovni 40 km/h sa môže prejaviť tak, ako to opísala Viktoria.

Ak Viktoria išla 90-kou, pri zrýchlení druhého vozidla na 130 km/h sa mohlo Viktorii zdať, že sa vodič rýchlejšieho auta nečakane dostal na jej úroveň, kým sa ona rozhodla prejsť do pravého jazdného pruhu.

Pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého treba byť opatrný

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy...

Viktoria tiež spravila chybu, keď sa chcela vrátiť do pravého jazdného pruhu. Pri preraďovaní sa do iného jazdného pruhu treba skontrolovať situáciu vedľa vás nielen pred zapnutím smeroviek, ale aj tesne pred tým, než začnete prechádzať do iného jazdného pruhu.

V prípade, že by Viktoria narazila do vozidla v susednom jazdnom pruhu, bolo by pre ňu takmer nemožné dokázať, že ona za nehodu nemôže. Už len preto, že vodič, ktorý prechádza z jedného jazdného pruhu do druhého musí dať prednosť vozidlu, ktoré sa v danom pruhu nachádza. To znamená, nesmie vozidlo v susednom pruhu prinútiť zmeniť rýchlosť jazdy alebo smer jazdy.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 17 426
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 15 937
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 14 810
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 12 247
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 957
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 996
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 416
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 073
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 375
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 229

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Žili v slávnej vile, no nikdy sa do nej nevrátili

Filmár David Cysař pátra po histórii svojich blízkych, ktorých za vojny obrali o unikátnu vilu. Stavbu od Adolfa Loosa otvoril verejnosti.

PRIMÁR

Od štyridsatky po sedemdesiatku. Ako sa mení sexualita?

Kvalita závisí od psychiky milencov.

Neprehliadnite tiež

F1: V Monaku vyhral Vettel na Ferrari, tretina jazdcov pretek nedokončila

Po deviatich rokoch Raikonnen opäť štartoval z pole position.

Tesla začala vysvetľovať, že Model 3 je horší ako Model S

Jedno z najočakávanejších áut nakoniec nie je také skvelé.

BMW oživuje ikonu deväťdesiatych rokov, luxusné kupé radu 8

Novinka využíva tradičné dizajnové prvky novým spôsobom.

Na rakúskej výstave sa veterány naživo reštaurovali

Organizátori vymysleli spôsob, ako prilákať čo najviac veteránov.