Po predbiehaní na diaľnici neblokujte ľavý pruh, riskujete nehodu

Stačí, aby ste sa na diaľnici alebo rýchlostnej ceste nezaradili po predbiehaní nižšou rýchlosťou do pravého jazdného pruhu a začnete byť pre premávku problém.

Presvedčila sa o tom na vlastnej koži aj autorka otázky v poradni na Natankuj.sme.sk, kde opísala situáciu, ktorá sa takmer skončila dopravnou nehodou.

Viktoria: "Na rýchlostnej ceste mimo obce sa mi stala takáto situácia. Ako posledná som išla v kolóne vozidiel v ľavom jazdnom pruhu asi 90-kou. Predchádzali sme nákladné vozidlo idúce v pravom jazdnom pruhu pomalšie. Po predídení vozidlo predo mnou pokračovalo 90-kou aj ďalej. Chvíľu som šla za ním - asi niekoľko 100 metrov - pretože som si myslela, že sa zaradí späť doprava a ja budem môcť pokračovať 110-kou.

Avšak ma dobehlo vozidlo v ľavom pruhu. Keď som ho videla približovať sa, rozhodla som sa preradiť doprava. Pozrela som sa do spätných zrkadiel - pravý pruh bol prázdny, v ľavo bolo vozidlo za mnou. Dala som smerovku a išla som sa preradiť.

V tej chvíli bolo už vozidlo idúce za mnou v pravom pruhu takmer na mojej úrovni. Ku kolízii našťastie nedošlo, ale chcem sa spýtať, ako som sa mala zachovať. Kto by bol na vine, keby došlo ku zrážke?

Ja som išla vpravo s úmyslom predísť pomalšie vozidlo, lebo som predpokladala, že po predídení nákladného auta sa zaradí späť doprava. Keď som spozorovala rýchlejšie auto v ľavo, hneď som sa išla preradiť doprava. Vozidlo idúce za mnou ma išlo predchádzať sprava a určite prekročilo maximálnu rýchlosť, keďže sa dostalo na moju úroveň v zlomku sekundy."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Mimo obce na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy sa jazdí v pravom jazdnom pruhu. V ostatných jazdných pruhoch sa smie jazdiť, ak je to potrebné na obchádzanie, predchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie.

Viktoria a vodič pred ňou spravili chybu. Išli v ľavom jazdnom pruhu aj v čase, keď sa mali zaradiť do pravého jazdného pruhu.

Podľa toho, čo napísala Viktoria, sa od pomalšieho nákladiaku v pravom jazdnom pruhu vzďaľovali pravdepodobne najviac 40 sekúnd, kým nastal moment, že sa skoro zrazila s rýchlejším osobným autom. To je dosť dlhá doba na to, aby mohla Viktoria bezpečne dokončiť predbiehací manéver.

Po tom, čo sa dostali pred úroveň nákladiaku, sa mala Viktoria a aj vodič vozidla pred ňou zaradiť do pravého jazdného pruhu.

Tým, že sa Viktoria držala v ľavom pruhu rýchlostnej cesty, porušila dopravné predpisy.

Rýchlejšie vozidlo nepredchádzalo pomalšie autá v ľavom pruhu

Vodič vozidla, ktorý sa zo zadu priblížil k Viktorii ich takisto mohol porušiť, ak by sa držal za Viktoriiným vozidlom v ľavom jazdnom pruhu. On sa ale zaradil späť do pravého jazdného pruhu, čo možno tiež chápať ako ukončenie predchádzania pomalšieho nákladného vozidla.

Ak sa po celej opísanej udalosti vodič rýchlejšieho auta nezaradil pred vozidlo Viktórie v ľavom jazdnom pruhu, nie je možné hovoriť o predchádzaní a teda ani o predchádzaní sprava. Predchádzanie je totiž manéver, keď vozidlo idúce rýchlejšie v susednom jazdnom pruhu sa dostane pred úroveň vášho vozidla a zaradí sa pred vaše vozidlo do vášho jazdného pruhu.

Na rýchlostnej ceste mimo obce je povolených najviac 130 km/h

§ 37, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Ustanovenia o premávke na diaľnici platia aj na rýchlostnej ceste.

To, či vodič vozidla išiel rýchlejšie, ako najvyššou povolenou rýchlosťou, sa nedá povedať. Na rýchlostných cestách sa smie jazdiť najviac 130-kou, ak rýchlosť neobmedzuje dopravné značenie. Rozdiel v rýchlostiach dvoch vozidiel na úrovni 40 km/h sa môže prejaviť tak, ako to opísala Viktoria.

Ak Viktoria išla 90-kou, pri zrýchlení druhého vozidla na 130 km/h sa mohlo Viktorii zdať, že sa vodič rýchlejšieho auta nečakane dostal na jej úroveň, kým sa ona rozhodla prejsť do pravého jazdného pruhu.

Pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého treba byť opatrný

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy...

Viktoria tiež spravila chybu, keď sa chcela vrátiť do pravého jazdného pruhu. Pri preraďovaní sa do iného jazdného pruhu treba skontrolovať situáciu vedľa vás nielen pred zapnutím smeroviek, ale aj tesne pred tým, než začnete prechádzať do iného jazdného pruhu.

V prípade, že by Viktoria narazila do vozidla v susednom jazdnom pruhu, bolo by pre ňu takmer nemožné dokázať, že ona za nehodu nemôže. Už len preto, že vodič, ktorý prechádza z jedného jazdného pruhu do druhého musí dať prednosť vozidlu, ktoré sa v danom pruhu nachádza. To znamená, nesmie vozidlo v susednom pruhu prinútiť zmeniť rýchlosť jazdy alebo smer jazdy.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  2. Atos a Google Cloud nadviazali globálne partnerstvo
  3. Plynové kondenzačné kotly IMMERGAS „šité na mieru“
  4. Miriam o dobrovoľníctve v Afrike: „Bola to životná skúsenosť.“
  5. Devätnásť destinácií, ktoré sú pre Slovákov TOP na leto 2018
  6. Košice majú svoju prvú Kozlovnu s najdlhším výčapom
  7. V špeciálnom kole sú vyčlenené 4 milióny € pre kotly a čerpadlá
  8. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  9. Aj staršie životné poistenie môže mať nové výhody
  10. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko
  1. Devätnásť destinácií, ktoré sú pre Slovákov TOP na leto 2018
  2. Miriam o dobrovoľníctve v Afrike: „Bola to životná skúsenosť.“
  3. Atos a Google Cloud nadviazali globálne partnerstvo
  4. Košice majú svoju prvú Kozlovnu s najdlhším výčapom
  5. Plynové kondenzačné kotly IMMERGAS „šité na mieru“
  6. V špeciálnom kole sú vyčlenené 4 milióny € pre kotly a čerpadlá
  7. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  8. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  9. Naše finančné družstvo zveľaďuje svoje aktíva
  10. Obchodník roka: Najvyššie ocenenie si piatykrát odnáša Martinus
  1. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 22 700
  2. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 17 436
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 13 837
  4. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 620
  5. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko 7 758
  6. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov 5 235
  7. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 5 087
  8. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 3 917
  9. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú 3 510
  10. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien 3 310

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Vy ste tu pre nás, nie my pre vás, odkazujú farmári Matečnej

Viac ako sto farmárov z rôznych oblastí Slovenska sa stretlo so zástupcami ministerstva pôdohospodárstva, polície a prokuratúry.

DOMOV

Dobré ráno: Jedna vec, v ktorej je Slovensko lepšie ako Česko

Ako vyzerá turbulentná politická situácia v Česku.

DOMOV

Fico nepripustil chyby, viní Kisku a médiá

???????My nikam neodchádzame, povedal Robert Fico na sneme Smeru v Častej- Papierničke.

PRIMÁR

Ráno, alebo večer? Veda zisťovala, kedy má šport najväčší efekt

Zisťovali či sa oplatí cvičiť na lačno.

Neprehliadnite tiež

Máte psa v aute? Nepripútaný môže spôsobiť škody ako hroch

Väčšie psy by mali cestovať v prepravných klietkach.

Luxusné SUV ponúkne aj Maybach. Mercedes ho skrížil s limuzínou

Koncept poháňa štvorica elektromotorov s výkonom 750 koní.

Psy a mačky nie sú batožina, potrebujú prestávky a tekutiny ako ľudia

Najčastejšími prehreškami pri cestovaní so zvieratami býva nedostatok vzduchu, pohybu a vody.

Polícia našla vodiča, ktorý jazdil po R1 v protismere

83-ročný vodič Golfu zapríčinil nehodu a z rýchlostnej cesty zišiel.

Ako strácajú kapacitu batérie Tesly? Mali by zvládnuť aj 800-tisíc kilometrov

Najväčšie opotrebenie sa udeje v prvých 50-tisíc kilometroch.