Po predbiehaní na diaľnici neblokujte ľavý pruh, riskujete nehodu

Stačí, aby ste sa na diaľnici alebo rýchlostnej ceste nezaradili po predbiehaní nižšou rýchlosťou do pravého jazdného pruhu a začnete byť pre premávku problém.

Presvedčila sa o tom na vlastnej koži aj autorka otázky v poradni na Natankuj.sme.sk, kde opísala situáciu, ktorá sa takmer skončila dopravnou nehodou.

Viktoria: "Na rýchlostnej ceste mimo obce sa mi stala takáto situácia. Ako posledná som išla v kolóne vozidiel v ľavom jazdnom pruhu asi 90-kou. Predchádzali sme nákladné vozidlo idúce v pravom jazdnom pruhu pomalšie. Po predídení vozidlo predo mnou pokračovalo 90-kou aj ďalej. Chvíľu som šla za ním - asi niekoľko 100 metrov - pretože som si myslela, že sa zaradí späť doprava a ja budem môcť pokračovať 110-kou.

Avšak ma dobehlo vozidlo v ľavom pruhu. Keď som ho videla približovať sa, rozhodla som sa preradiť doprava. Pozrela som sa do spätných zrkadiel - pravý pruh bol prázdny, v ľavo bolo vozidlo za mnou. Dala som smerovku a išla som sa preradiť.

V tej chvíli bolo už vozidlo idúce za mnou v pravom pruhu takmer na mojej úrovni. Ku kolízii našťastie nedošlo, ale chcem sa spýtať, ako som sa mala zachovať. Kto by bol na vine, keby došlo ku zrážke?

Ja som išla vpravo s úmyslom predísť pomalšie vozidlo, lebo som predpokladala, že po predídení nákladného auta sa zaradí späť doprava. Keď som spozorovala rýchlejšie auto v ľavo, hneď som sa išla preradiť doprava. Vozidlo idúce za mnou ma išlo predchádzať sprava a určite prekročilo maximálnu rýchlosť, keďže sa dostalo na moju úroveň v zlomku sekundy."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Mimo obce na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy sa jazdí v pravom jazdnom pruhu. V ostatných jazdných pruhoch sa smie jazdiť, ak je to potrebné na obchádzanie, predchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie.

Viktoria a vodič pred ňou spravili chybu. Išli v ľavom jazdnom pruhu aj v čase, keď sa mali zaradiť do pravého jazdného pruhu.

Podľa toho, čo napísala Viktoria, sa od pomalšieho nákladiaku v pravom jazdnom pruhu vzďaľovali pravdepodobne najviac 40 sekúnd, kým nastal moment, že sa skoro zrazila s rýchlejším osobným autom. To je dosť dlhá doba na to, aby mohla Viktoria bezpečne dokončiť predbiehací manéver.

Po tom, čo sa dostali pred úroveň nákladiaku, sa mala Viktoria a aj vodič vozidla pred ňou zaradiť do pravého jazdného pruhu.

Tým, že sa Viktoria držala v ľavom pruhu rýchlostnej cesty, porušila dopravné predpisy.

Rýchlejšie vozidlo nepredchádzalo pomalšie autá v ľavom pruhu

Vodič vozidla, ktorý sa zo zadu priblížil k Viktorii ich takisto mohol porušiť, ak by sa držal za Viktoriiným vozidlom v ľavom jazdnom pruhu. On sa ale zaradil späť do pravého jazdného pruhu, čo možno tiež chápať ako ukončenie predchádzania pomalšieho nákladného vozidla.

Ak sa po celej opísanej udalosti vodič rýchlejšieho auta nezaradil pred vozidlo Viktórie v ľavom jazdnom pruhu, nie je možné hovoriť o predchádzaní a teda ani o predchádzaní sprava. Predchádzanie je totiž manéver, keď vozidlo idúce rýchlejšie v susednom jazdnom pruhu sa dostane pred úroveň vášho vozidla a zaradí sa pred vaše vozidlo do vášho jazdného pruhu.

Na rýchlostnej ceste mimo obce je povolených najviac 130 km/h

§ 37, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Ustanovenia o premávke na diaľnici platia aj na rýchlostnej ceste.

To, či vodič vozidla išiel rýchlejšie, ako najvyššou povolenou rýchlosťou, sa nedá povedať. Na rýchlostných cestách sa smie jazdiť najviac 130-kou, ak rýchlosť neobmedzuje dopravné značenie. Rozdiel v rýchlostiach dvoch vozidiel na úrovni 40 km/h sa môže prejaviť tak, ako to opísala Viktoria.

Ak Viktoria išla 90-kou, pri zrýchlení druhého vozidla na 130 km/h sa mohlo Viktorii zdať, že sa vodič rýchlejšieho auta nečakane dostal na jej úroveň, kým sa ona rozhodla prejsť do pravého jazdného pruhu.

Pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého treba byť opatrný

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy...

Viktoria tiež spravila chybu, keď sa chcela vrátiť do pravého jazdného pruhu. Pri preraďovaní sa do iného jazdného pruhu treba skontrolovať situáciu vedľa vás nielen pred zapnutím smeroviek, ale aj tesne pred tým, než začnete prechádzať do iného jazdného pruhu.

V prípade, že by Viktoria narazila do vozidla v susednom jazdnom pruhu, bolo by pre ňu takmer nemožné dokázať, že ona za nehodu nemôže. Už len preto, že vodič, ktorý prechádza z jedného jazdného pruhu do druhého musí dať prednosť vozidlu, ktoré sa v danom pruhu nachádza. To znamená, nesmie vozidlo v susednom pruhu prinútiť zmeniť rýchlosť jazdy alebo smer jazdy.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 8 669
  2. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 6 303
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 018
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 209
  5. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 682
  6. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 022
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 828
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 819
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 379
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 283

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Geológ: Ochladili Zem a vyhubili ľudí. Našu planétu čaká supererupcia

Výbuch supervulkánu by bol aj dnes katastrofický, hovorí geochronológ Martin Danišík, ktorý publikoval v prestížnom vedeckom časopise.

BLOG INEKO

Máme priveľa magistrov a inžinierov, dlho študujeme a neodmeňujeme úspech

Rozdiely vo vzdelávaní medzi Slovenskom a krajinami OECD.

KOMENTÁRE

Nerobme z Kisku dobrého anjela, ide o princíp

To, čo sa urobilo v prípade prezidenta, očakávame aj pri vládnych kauzách.

Neprehliadnite tiež

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace, tento rok SUV tvoria viac než polovicu nominovaných.

Budúcnosť podľa Audi? Umelá inteligencia s empatiou

Vo Frankfurte sme okrem sériových modelov v stánku Audi mohli vidieť aj dva elektrické autonómne koncepty.

BMW X5 prekonáva konkurenciu silným dieselom (test)

Najlepšie veľké SUV na cesty pochádza z Mníchova.

Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten správny

Zvažujete prechod od spaľovacieho motora k elektrickému? Toto by ste mali predtým vedieť.