Po predbiehaní na diaľnici neblokujte ľavý pruh, riskujete nehodu

Stačí, aby ste sa na diaľnici alebo rýchlostnej ceste nezaradili po predbiehaní nižšou rýchlosťou do pravého jazdného pruhu a začnete byť pre premávku problém.

Presvedčila sa o tom na vlastnej koži aj autorka otázky v poradni na Natankuj.sme.sk, kde opísala situáciu, ktorá sa takmer skončila dopravnou nehodou.

Viktoria: "Na rýchlostnej ceste mimo obce sa mi stala takáto situácia. Ako posledná som išla v kolóne vozidiel v ľavom jazdnom pruhu asi 90-kou. Predchádzali sme nákladné vozidlo idúce v pravom jazdnom pruhu pomalšie. Po predídení vozidlo predo mnou pokračovalo 90-kou aj ďalej. Chvíľu som šla za ním - asi niekoľko 100 metrov - pretože som si myslela, že sa zaradí späť doprava a ja budem môcť pokračovať 110-kou.

Avšak ma dobehlo vozidlo v ľavom pruhu. Keď som ho videla približovať sa, rozhodla som sa preradiť doprava. Pozrela som sa do spätných zrkadiel - pravý pruh bol prázdny, v ľavo bolo vozidlo za mnou. Dala som smerovku a išla som sa preradiť.

V tej chvíli bolo už vozidlo idúce za mnou v pravom pruhu takmer na mojej úrovni. Ku kolízii našťastie nedošlo, ale chcem sa spýtať, ako som sa mala zachovať. Kto by bol na vine, keby došlo ku zrážke?

Ja som išla vpravo s úmyslom predísť pomalšie vozidlo, lebo som predpokladala, že po predídení nákladného auta sa zaradí späť doprava. Keď som spozorovala rýchlejšie auto v ľavo, hneď som sa išla preradiť doprava. Vozidlo idúce za mnou ma išlo predchádzať sprava a určite prekročilo maximálnu rýchlosť, keďže sa dostalo na moju úroveň v zlomku sekundy."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Mimo obce na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy sa jazdí v pravom jazdnom pruhu. V ostatných jazdných pruhoch sa smie jazdiť, ak je to potrebné na obchádzanie, predchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie.

Viktoria a vodič pred ňou spravili chybu. Išli v ľavom jazdnom pruhu aj v čase, keď sa mali zaradiť do pravého jazdného pruhu.

Podľa toho, čo napísala Viktoria, sa od pomalšieho nákladiaku v pravom jazdnom pruhu vzďaľovali pravdepodobne najviac 40 sekúnd, kým nastal moment, že sa skoro zrazila s rýchlejším osobným autom. To je dosť dlhá doba na to, aby mohla Viktoria bezpečne dokončiť predbiehací manéver.

Po tom, čo sa dostali pred úroveň nákladiaku, sa mala Viktoria a aj vodič vozidla pred ňou zaradiť do pravého jazdného pruhu.

Tým, že sa Viktoria držala v ľavom pruhu rýchlostnej cesty, porušila dopravné predpisy.

Rýchlejšie vozidlo nepredchádzalo pomalšie autá v ľavom pruhu

Vodič vozidla, ktorý sa zo zadu priblížil k Viktorii ich takisto mohol porušiť, ak by sa držal za Viktoriiným vozidlom v ľavom jazdnom pruhu. On sa ale zaradil späť do pravého jazdného pruhu, čo možno tiež chápať ako ukončenie predchádzania pomalšieho nákladného vozidla.

Ak sa po celej opísanej udalosti vodič rýchlejšieho auta nezaradil pred vozidlo Viktórie v ľavom jazdnom pruhu, nie je možné hovoriť o predchádzaní a teda ani o predchádzaní sprava. Predchádzanie je totiž manéver, keď vozidlo idúce rýchlejšie v susednom jazdnom pruhu sa dostane pred úroveň vášho vozidla a zaradí sa pred vaše vozidlo do vášho jazdného pruhu.

Na rýchlostnej ceste mimo obce je povolených najviac 130 km/h

§ 37, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Ustanovenia o premávke na diaľnici platia aj na rýchlostnej ceste.

To, či vodič vozidla išiel rýchlejšie, ako najvyššou povolenou rýchlosťou, sa nedá povedať. Na rýchlostných cestách sa smie jazdiť najviac 130-kou, ak rýchlosť neobmedzuje dopravné značenie. Rozdiel v rýchlostiach dvoch vozidiel na úrovni 40 km/h sa môže prejaviť tak, ako to opísala Viktoria.

Ak Viktoria išla 90-kou, pri zrýchlení druhého vozidla na 130 km/h sa mohlo Viktorii zdať, že sa vodič rýchlejšieho auta nečakane dostal na jej úroveň, kým sa ona rozhodla prejsť do pravého jazdného pruhu.

Pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého treba byť opatrný

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy...

Viktoria tiež spravila chybu, keď sa chcela vrátiť do pravého jazdného pruhu. Pri preraďovaní sa do iného jazdného pruhu treba skontrolovať situáciu vedľa vás nielen pred zapnutím smeroviek, ale aj tesne pred tým, než začnete prechádzať do iného jazdného pruhu.

V prípade, že by Viktoria narazila do vozidla v susednom jazdnom pruhu, bolo by pre ňu takmer nemožné dokázať, že ona za nehodu nemôže. Už len preto, že vodič, ktorý prechádza z jedného jazdného pruhu do druhého musí dať prednosť vozidlu, ktoré sa v danom pruhu nachádza. To znamená, nesmie vozidlo v susednom pruhu prinútiť zmeniť rýchlosť jazdy alebo smer jazdy.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  2. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  5. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  6. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  8. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  9. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  10. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  1. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  2. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  3. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  4. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  5. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  6. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  8. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  9. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  10. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 5 745
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 762
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 4 195
  4. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 298
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 085
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 045
  7. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 528
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 526
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 077
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM® 671

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Miliónové dotácie od Plavčana dostali aj pochybné firmy

Niektoré firmy, ktoré podporilo ministerstvo školstva, aby sa venovali vývoju a inováciám, nemajú s výskumom žiadne skúsenosti.

SVET

Poľsko zažíva nežnú revolúciu. Vracia sa pred rok '89?

Vládna presila najnovšie ovládne aj súdy. Únia je takmer bezmocná.

KOMENTÁRE

Minister Plavčan už dávno nemal existovať

Na znôšku legislatívnych náhod sa už nemôže pozerať ani koalícia.

Neprehliadnite tiež

Porovnali sme masážne sedačky v BMW za 200-tisíc a Suzuki za 13-tisíc

Lacné autá dostávajú výbavu tých drahších.

Doprava v Chorvátsku kolabovala, cestu blokovali kolóny a nehody

Motoristi smerujúci do južnej Európy musia rátať s dlhými kolónami.

Rakúsky Magna Steyr vyrobil jubilejný Mercedes triedy G

Predaj triedy G od roka 2009 neustále rastie.

Nemecko zachráni dieselové autá za dve miliardy eur

Existujúce autá dostanú aktualizáciu softvéru.