Po predbiehaní na diaľnici neblokujte ľavý pruh, riskujete nehodu

Stačí, aby ste sa na diaľnici alebo rýchlostnej ceste nezaradili po predbiehaní nižšou rýchlosťou do pravého jazdného pruhu a začnete byť pre premávku problém.

Presvedčila sa o tom na vlastnej koži aj autorka otázky v poradni na Natankuj.sme.sk, kde opísala situáciu, ktorá sa takmer skončila dopravnou nehodou.

Viktoria: "Na rýchlostnej ceste mimo obce sa mi stala takáto situácia. Ako posledná som išla v kolóne vozidiel v ľavom jazdnom pruhu asi 90-kou. Predchádzali sme nákladné vozidlo idúce v pravom jazdnom pruhu pomalšie. Po predídení vozidlo predo mnou pokračovalo 90-kou aj ďalej. Chvíľu som šla za ním - asi niekoľko 100 metrov - pretože som si myslela, že sa zaradí späť doprava a ja budem môcť pokračovať 110-kou.

Avšak ma dobehlo vozidlo v ľavom pruhu. Keď som ho videla približovať sa, rozhodla som sa preradiť doprava. Pozrela som sa do spätných zrkadiel - pravý pruh bol prázdny, v ľavo bolo vozidlo za mnou. Dala som smerovku a išla som sa preradiť.

V tej chvíli bolo už vozidlo idúce za mnou v pravom pruhu takmer na mojej úrovni. Ku kolízii našťastie nedošlo, ale chcem sa spýtať, ako som sa mala zachovať. Kto by bol na vine, keby došlo ku zrážke?

Ja som išla vpravo s úmyslom predísť pomalšie vozidlo, lebo som predpokladala, že po predídení nákladného auta sa zaradí späť doprava. Keď som spozorovala rýchlejšie auto v ľavo, hneď som sa išla preradiť doprava. Vozidlo idúce za mnou ma išlo predchádzať sprava a určite prekročilo maximálnu rýchlosť, keďže sa dostalo na moju úroveň v zlomku sekundy."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Mimo obce na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy sa jazdí v pravom jazdnom pruhu. V ostatných jazdných pruhoch sa smie jazdiť, ak je to potrebné na obchádzanie, predchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie.

Viktoria a vodič pred ňou spravili chybu. Išli v ľavom jazdnom pruhu aj v čase, keď sa mali zaradiť do pravého jazdného pruhu.

Podľa toho, čo napísala Viktoria, sa od pomalšieho nákladiaku v pravom jazdnom pruhu vzďaľovali pravdepodobne najviac 40 sekúnd, kým nastal moment, že sa skoro zrazila s rýchlejším osobným autom. To je dosť dlhá doba na to, aby mohla Viktoria bezpečne dokončiť predbiehací manéver.

Po tom, čo sa dostali pred úroveň nákladiaku, sa mala Viktoria a aj vodič vozidla pred ňou zaradiť do pravého jazdného pruhu.

Tým, že sa Viktoria držala v ľavom pruhu rýchlostnej cesty, porušila dopravné predpisy.

Rýchlejšie vozidlo nepredchádzalo pomalšie autá v ľavom pruhu

Vodič vozidla, ktorý sa zo zadu priblížil k Viktorii ich takisto mohol porušiť, ak by sa držal za Viktoriiným vozidlom v ľavom jazdnom pruhu. On sa ale zaradil späť do pravého jazdného pruhu, čo možno tiež chápať ako ukončenie predchádzania pomalšieho nákladného vozidla.

Ak sa po celej opísanej udalosti vodič rýchlejšieho auta nezaradil pred vozidlo Viktórie v ľavom jazdnom pruhu, nie je možné hovoriť o predchádzaní a teda ani o predchádzaní sprava. Predchádzanie je totiž manéver, keď vozidlo idúce rýchlejšie v susednom jazdnom pruhu sa dostane pred úroveň vášho vozidla a zaradí sa pred vaše vozidlo do vášho jazdného pruhu.

Na rýchlostnej ceste mimo obce je povolených najviac 130 km/h

§ 37, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Ustanovenia o premávke na diaľnici platia aj na rýchlostnej ceste.

To, či vodič vozidla išiel rýchlejšie, ako najvyššou povolenou rýchlosťou, sa nedá povedať. Na rýchlostných cestách sa smie jazdiť najviac 130-kou, ak rýchlosť neobmedzuje dopravné značenie. Rozdiel v rýchlostiach dvoch vozidiel na úrovni 40 km/h sa môže prejaviť tak, ako to opísala Viktoria.

Ak Viktoria išla 90-kou, pri zrýchlení druhého vozidla na 130 km/h sa mohlo Viktorii zdať, že sa vodič rýchlejšieho auta nečakane dostal na jej úroveň, kým sa ona rozhodla prejsť do pravého jazdného pruhu.

Pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého treba byť opatrný

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy...

Viktoria tiež spravila chybu, keď sa chcela vrátiť do pravého jazdného pruhu. Pri preraďovaní sa do iného jazdného pruhu treba skontrolovať situáciu vedľa vás nielen pred zapnutím smeroviek, ale aj tesne pred tým, než začnete prechádzať do iného jazdného pruhu.

V prípade, že by Viktoria narazila do vozidla v susednom jazdnom pruhu, bolo by pre ňu takmer nemožné dokázať, že ona za nehodu nemôže. Už len preto, že vodič, ktorý prechádza z jedného jazdného pruhu do druhého musí dať prednosť vozidlu, ktoré sa v danom pruhu nachádza. To znamená, nesmie vozidlo v susednom pruhu prinútiť zmeniť rýchlosť jazdy alebo smer jazdy.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Talent - vzdelanie - úspech
  3. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  4. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  6. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  7. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  8. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  9. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  10. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Príbeh tradičného družstva - príbeh Antonína Kvapila
  3. V Botanickej záhrade SPU otvorili jedinečnú výstavu orchideí
  4. Noc architektúry 2018
  5. V súťaži Záhrada, Park a Detail roka uspeli absolventi SPU
  6. Mieru spracovania odpadu zvyšujú automatizované linky
  7. Talent - vzdelanie - úspech
  8. Príbeh tradičného družstva - príbeh Iva Hlisnikovského
  9. Fasáda hotela Danube sa nekolauduje, investor predložil návrhy
  10. Európske univerzity a podnikatelia spoločne
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 26 819
  2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 18 586
  3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 14 344
  4. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 11 899
  5. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 5 844
  6. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk 5 226
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 4 431
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 404
  9. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove 3 041
  10. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 2 790

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Evita sa zbavila stratového vydavateľstva. Spôsobom, aký využil aj Bašternák

Podnikateľka a spisovateľka Eva Urbaníková zrušila svoje vydavateľstvo. Urobila to spôsobom, ktorý ministerstvo označuje za špekulatívne.

Neprehliadnite tiež

Opel Insignia Country Tourer nie je len o plastoch navyše (prvá jazda)

Zdvihnutie podvozka o 25 milimetrov je na rozbitých cestách citeľné zlepšenie.

Tesla Roadster má 10 rokov. Ako vzniklo prvé auto vyslané do vesmíru?

Na začiatku nebol Musk, ani snaha postaviť od základov vlastné auto.

Volkswagen Golf Sportsvan je nenápadným autom pre rozumných ľudí (test)

Za názvom Sportsvan sa skrýva naozaj dobré a šikovné auto, na ktorom však nie je športové vôbec nič.

Opel si chce s novým Combom získať rodiny. Ponúkne veľa priestoru aj bohatú výbavu

Premiéru bude mať v marci na ženevskom autosalóne, do predaja pôjde až v druhej polovici roka.

Tesla Model 3 mala prvú vážnu nehodu, Musk prisľúbil vylepšenie bezpečnosti

Auto pri nehode obstálo dobre, posádka vyviazla bez väčších zranení.