SME
Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Mestský policajt sa radšej vyhovoril, ako by mal pomôcť

Na koho by ste sa v meste obrátili, ak by vám niekto svojim autom zablokoval to vaše? Väčšina by skúsila štátnu alebo mestskú políciu. Je tu však pravdepodobnosť, že vás odbijú výhovorkami.

Takúto skúsenosť má aj Adrian. Nemohol vyjsť zo svojho parkovacieho miesta, keďže ho zablokovalo iné auto.

Adrian: "Podľa akých pravidiel sa riadi mestská polícia pri odťahovaní áut?

Stal sa mi taký prípad, že arogantný vodič vozidla BMW ma zablokoval na parkovacom mieste. Samozrejme som zavolal mestskú políciu. Prišla, pozrela sa na vozidlá a mestský policajt vyhlásil, že on to auto nemôže odtiahnuť. Jeho argumentáciou bolo, že „potom by musel odtiahnuť všetky autá. Čo by oni povedali, že odtiahli len jedno?“. Jedná sa o autá, ktoré na tom mieste parkujú už 3 dni a ide o sériu áut s podobnými značkami.

Bol odťah odôvodnený, alebo sa jedná o pochybenie mestského policajta?"

Fotografie z pondelka:

Fotografia z utorka:

03.jpg

Fotografie zo stredy:

Po prečítaní Adrianovho e-mailu nám ako prvé napadlo, na koho iného sa má vodič v problémoch spoľahnúť, ak nie na inštitúcie, ktoré majú za úlohu strážiť dodržiavanie dopravných pravidiel?

Konanie mestského policajta bolo nepochopiteľné. Aj keď nemá oprávnenie na to, aby rozhodol o odťahu, mal možnosť zariadiť, aby nesprávne parkujúce autá neblokovali tie v parkovacích boxoch.

Fotografie vytvoril Adrian na uličke s parkovacími miestami pred kancelárskymi budovami na Karadžičovej ulici. V okolí je v pracovnom čase v podstate nemožné zaparkovať v súlade s dopravnými predpismi.

Nedostatok parkovacích miest nie je ospravedlnením

§ 23, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Pri zastavení a státí je vodič povinný prednostne použiť parkovisko tak, aby neobmedzoval ostatných účastníkov cestnej premávky. Pri zastavení a státí vodič je povinný čo najlepšie využiť parkovacie miesto a nesmie znemožniť ostatným vodičom vyjdenie z parkovacieho miesta. Rovnako nesmie zastaviť a stáť na mieste, kde by znemožnil vjazd a výjazd vozidiel. Ak sú na parkovisku vyznačené parkovacie miesta, vodič smie stáť len na nich.

A aj keď kancelárske centrum má pod budovami viacpodlažné garáže, voľných miest je málo a aj tie, ktoré sú, sú platené. Vodiči tak radšej zaparkujú vonku pri správne zaparkovaných autách, ako by mali platiť v garáži. Aj Adrianova skúsenosť ukazuje, že je to výhodnejšie.

Nedostatok parkovacích miest alebo "drahé" parkovné v garáži nie je ospravedlnením porušovania dopravných predpisov. Vysvetľuje však správanie sa vodičov, ktorí "potrebujú" zaparkovať čo najbližšie ku vchodu do budovy.

Odfotené autá parkovali mimo parkovacích miest a blokovali výjazd iných vozidiel. V normálnej spoločnosti by sa vodiči, najmä za blokovanie iných áut, dostali k svojim vozidlám až na záchytnom parkovisku po ich odťahu. Mestský policajt však Adrianovi predviedol, že na Slovensku to neplatí vždy.

Všimnite si biele BMW, ktoré je na fotkách. Okrem toho, že prvý deň zablokovalo iné osobné auto stojace v parkovacom boxe, ďalšie dva dni sa z miesta nepohlo. Alebo každý deň zaparkovalo na to isté miesto.

Čo mohol a mal urobiť mestský policajt?

§ 7, zákon č. 564/1991 Zb.:

Príslušník obecnej polície pri plnení úloh je povinný najmä
c) zakročiť podľa svojich možností a schopností v medziach tohto zákona a iných všeobecne záväzných právnych predpisov, prípadne vykonať iné nevyhnutné opatrenia, ak je dôvodné podozrenie, že bol spáchaný alebo je páchaný trestný čin, priestupok, iný správny delikt alebo iným spôsobom rušený verejný poriadok,

Obecný alebo mestský policajt má oprávnenie riešiť aj dopravné priestupky, ktoré sa týkajú nesprávne zaparkovaných áut. Podľa zákona o obecnej polícii, príslušník obecnej alebo mestskej polície je pri plnení úloh povinný zakročiť podľa svojich možností a schopností v medziach všeobecne záväzných právnych predpisov, ak je dôvodné podozrenie, že bol spáchaný alebo je páchaný priestupok.

To, že sa mestský policajt vyhováral na nespravodlivosť voči iným porušovateľom predpisov, nie je argumentom pre to, aby nezasiahol v rámci zákonných možností, keďže sa už o porušení zákona dozvedel. Mal zakročiť vo všetkých prípadoch porušenia zákona, o ktorých vedel.

Rozhodnúť o odťahu nesmel. To smie len štátna polícia alebo správca komunikácie. Mal sa však obrátiť na policajný zbor alebo na správcu cesty, ktorí smú aj odťah vykonať. To by ale znamenalo vyvinúť aktivitu.

Adrian si tak musel poradiť sám. Mal však ešte jednu možnosť: zavolať štátnu políciu, ktorá takisto nesmie ignorovať oznámené porušovanie zákona a je povinná ho riešiť. Otázkou však je, ako dlho by im to trvalo, keďže zákon im neukladá povinnosť dať odstrániť nesprávne parkujúce vozidlo bezodkladne.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  6. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  9. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  10. Pomáhajte čítaním
  1. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  2. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  3. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  4. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  5. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  6. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 061
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 297
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 20 527
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 966
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 723
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 656
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 852
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 760
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 621
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 8 946
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie nielen môže bolieť, ale možno sa pri čakaní naň nakaziť. Ilustračná fotografia.
Dobré ráno

Dobré ráno: Monika Jankovská sa chce dohodnúť s políciou

Štátna tajomníčka zrejme chce spolupracovať.

Podcast Dobré Ráno.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Vždy sa dá počítať s vypätím všetkých síl

Krajčí počas testovania videl "silného ducha slovenského národa".

Minister obrany Jaroslav Naď (OĽaNO) počas návštevy odberného miesta. v obci Nižná v okrese Tvrdošín.
Minister obrany Jaroslav Naď.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.