SME

Máte auto zo zahraničia? Overte si, či nepatrí do šrotu

Pred dvoma rokmi boli v sklade v Taliansku zaplavené vozidlá, ktoré mali byť následne zošrotované. Nestalo sa tak a putovali na cesty. Predpokladá sa, že na Slovensku sú ich desiatky.

Ilustračné foto.Ilustračné foto.

BRATISLAVA. Manželský pár z Mengusoviec sa asi len tak skoro nespamätá zo šoku, ktorý súvisí s ich takmer novým vozidlom. Polícia im v júli tohto roka oznámila, že musia dať zošrotovať svojho štvorkolesového tátoša značky Citroën.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kontrola originality potvrdila, že ich auto patrí do skupiny vozidiel, ktoré boli pred dvoma rokmi v sklade v Taliansku zaplavené a následne mali byť na základe rozhodnutia výrobcu zošrotované. Predpokladá sa pritom, že na Slovensku sú desiatky takýchto vozidiel.

Vo februári 2009 boli v sklade v Taliansku zaplavené nové motorové vozidlá značky Peugeot a Citroën pred ich uvedením na trh. Uvedené motorové vozidlá francúzski výrobcovia vyradili z užívania a vylúčili ich z predaja so zámerom fyzickej likvidácie.

SkryťVypnúť reklamu

Namiesto šrotoviska do predaja

Podľa výrobcov zaplavené autá nevyhovovali požiadavkám stanoveným pre kvalitu a bezpečnosť. Autorizovaní spracovatelia vo Francúzsku pritom osvedčili, že požadovanú likvidáciu riadne uskutočnili. Prax, ale ukázala niečo iné.

Na jeseň 2009 sa časť z týchto motorových vozidiel objavila v cestnej premávke v niektorých členských štátoch EÚ, a to aj napriek tomu, že výrobcom neboli nikdy uvedené na trh a určeným autorizovaným spracovateľom starých vozidiel mali byť fyzicky zlikvidované.

Zástupcovia výrobcov PEUGEOT a CITROËN zistili, že niektoré z týchto motorových vozidiel sa objavili v premávke v Slovenskej republike. Z tohto dôvodu podali trestné oznámenie orgánom činným v trestnom konaní v Slovenskej republike. Oznámenia spolu s VIN zneužitých vozidiel nájdete tu.

Zoznam vozidiel je známy

Zoznam všetkých predmetných vozidiel poškodených záplavami, vyradených a odovzdaných na likvidáciu sa nachádza aj v informačnom systéme kontroly originality na Slovensku.

V prípade, ak by sa teda takéto vozidlo objavilo na ktoromkoľvek pracovisku kontroly originality, systém automaticky odhalí, že ide o vozidlo protiprávne uvedené do premávky na pozemných komunikáciách.

SkryťVypnúť reklamu

V čom je problém

Kontrola sa nevykonáva na jednotlivo dovezené nové vozidlá, ale len na ojazdené. Ojazdeným vozidlom je vozidlo, u ktorého odo dňa dátumu jeho prvého prihlásenia do evidencie vozidiel uplynulo viac ako šesť mesiacov alebo ktoré najazdilo viac ako 6 000 km.

Stačí „čestné prehlásenie“, že sa jedná o vozidlo spĺňajúce tieto kritériá a vozidlo sa na Slovensku vyhne kontrole originality. Predmetné vozidlá, ale neboli pred ich dovozom na Slovensko registrované v žiadnej evidencii vozidiel, a preto sa jednalo o jednotlivo dovezené nové autá, ktoré kontrole originality žiaľ nepodliehajú.

Od júna 2010 je zavedený nový druh KO – administratívna kontrola originality, ktorá sa však zatiaľ neuplatňuje. Ak by sa vzťahovala administratívna KO na jednotlivo dovezené nové vozidlá, uvedené vozidlo by bolo odhalené. Takto sa ale vozidlá dostali do evidencie vozidiel a polícia majiteľov dodatočne postupne informuje.

SkryťVypnúť reklamu

Ak by ale bola na týchto vozidlách vykonaná neoprávnená zmena VIN a vozidlá by nadobudli nepravú identitu ešte pred ich zaregistrovaním, túto skutočnosť by bolo možné odhaliť pred zmenou držby vozidla, avšak, žiaľ ani v týchto prípadoch sa zatiaľ KO nevyžaduje, čím pretrváva situácia priateľská pre podvody automobilovej kriminality na Slovensku.

Autor: ms, as

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  4. Probiotiká nie sú len na trávenie
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  8. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 283
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 260
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 682
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 672
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 3 157
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 1 848
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 794
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 596
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Juraj Ondruška: Rozhovor pre TV Bratislava Staré letisko Vajnory opäť v ohrození: Vajnoráci povedali NIE – budú ich znova ignorovať?
  2. Jozef Pivarník: Oslobodenie Európy: Spojenci verzus Sovieti – mýtus a realita
  3. Marek Mačuha: Prečo sa Fico ide opäť klaňať Putinovi
  4. Ján Šeďo: "Milostpane, tak nám zatvorili arcivévodu Bombica"!
  5. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku
  6. Martina Paulenová: Pravidlá sú na to, aby sa porušovali
  7. Milan Srnka: Minister zimného spánku Huliak nám ukázal, ako nemiešať politiku s hokejom
  8. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 266
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 016
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 18 855
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 354
  5. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 9 315
  6. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 456
  7. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 789
  8. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 5 497
  1. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil.
  2. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  4. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  5. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  6. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  7. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
  8. Jiří Ščobák: Diverzifikovať môžeme podnety, aktivity, informácie, zručnosti, zážitky, prácu, identitu, investície, riziká, vedomosti a aj prácu na fyzičke
reklama
SkryťZatvoriť reklamu