Máte auto zo zahraničia? Overte si, či nepatrí do šrotu

Pred dvoma rokmi boli v sklade v Taliansku zaplavené vozidlá, ktoré mali byť následne zošrotované. Nestalo sa tak a putovali na cesty. Predpokladá sa, že na Slovensku sú ich desiatky.

Ilustračné foto.

BRATISLAVA. Manželský pár z Mengusoviec sa asi len tak skoro nespamätá zo šoku, ktorý súvisí s ich takmer novým vozidlom. Polícia im v júli tohto roka oznámila, že musia dať zošrotovať svojho štvorkolesového tátoša značky Citroën.

Kontrola originality potvrdila, že ich auto patrí do skupiny vozidiel, ktoré boli pred dvoma rokmi v sklade v Taliansku zaplavené a následne mali byť na základe rozhodnutia výrobcu zošrotované. Predpokladá sa pritom, že na Slovensku sú desiatky takýchto vozidiel.

Vo februári 2009 boli v sklade v Taliansku zaplavené nové motorové vozidlá značky Peugeot a Citroën pred ich uvedením na trh. Uvedené motorové vozidlá francúzski výrobcovia vyradili z užívania a vylúčili ich z predaja so zámerom fyzickej likvidácie.

Namiesto šrotoviska do predaja

Podľa výrobcov zaplavené autá nevyhovovali požiadavkám stanoveným pre kvalitu a bezpečnosť. Autorizovaní spracovatelia vo Francúzsku pritom osvedčili, že požadovanú likvidáciu riadne uskutočnili. Prax, ale ukázala niečo iné.

Na jeseň 2009 sa časť z týchto motorových vozidiel objavila v cestnej premávke v niektorých členských štátoch EÚ, a to aj napriek tomu, že výrobcom neboli nikdy uvedené na trh a určeným autorizovaným spracovateľom starých vozidiel mali byť fyzicky zlikvidované.

Zástupcovia výrobcov PEUGEOT a CITROËN zistili, že niektoré z týchto motorových vozidiel sa objavili v premávke v Slovenskej republike. Z tohto dôvodu podali trestné oznámenie orgánom činným v trestnom konaní v Slovenskej republike. Oznámenia spolu s VIN zneužitých vozidiel nájdete tu.

Zoznam vozidiel je známy

Zoznam všetkých predmetných vozidiel poškodených záplavami, vyradených a odovzdaných na likvidáciu sa nachádza aj v informačnom systéme kontroly originality na Slovensku.

V prípade, ak by sa teda takéto vozidlo objavilo na ktoromkoľvek pracovisku kontroly originality, systém automaticky odhalí, že ide o vozidlo protiprávne uvedené do premávky na pozemných komunikáciách.

V čom je problém

Kontrola sa nevykonáva na jednotlivo dovezené nové vozidlá, ale len na ojazdené. Ojazdeným vozidlom je vozidlo, u ktorého odo dňa dátumu jeho prvého prihlásenia do evidencie vozidiel uplynulo viac ako šesť mesiacov alebo ktoré najazdilo viac ako 6 000 km.

Stačí „čestné prehlásenie“, že sa jedná o vozidlo spĺňajúce tieto kritériá a vozidlo sa na Slovensku vyhne kontrole originality. Predmetné vozidlá, ale neboli pred ich dovozom na Slovensko registrované v žiadnej evidencii vozidiel, a preto sa jednalo o jednotlivo dovezené nové autá, ktoré kontrole originality žiaľ nepodliehajú.

Od júna 2010 je zavedený nový druh KO – administratívna kontrola originality, ktorá sa však zatiaľ neuplatňuje. Ak by sa vzťahovala administratívna KO na jednotlivo dovezené nové vozidlá, uvedené vozidlo by bolo odhalené. Takto sa ale vozidlá dostali do evidencie vozidiel a polícia majiteľov dodatočne postupne informuje.

Ak by ale bola na týchto vozidlách vykonaná neoprávnená zmena VIN a vozidlá by nadobudli nepravú identitu ešte pred ich zaregistrovaním, túto skutočnosť by bolo možné odhaliť pred zmenou držby vozidla, avšak, žiaľ ani v týchto prípadoch sa zatiaľ KO nevyžaduje, čím pretrváva situácia priateľská pre podvody automobilovej kriminality na Slovensku.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 9 384
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 6 551
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 154
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 045
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 426
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 285
  7. Kam do tepla v januári? 2 288
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 996
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 894
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 153

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Verejný nepriateľ Soros. Ako Orbán decimuje kritikov a ničí mimovládky

Maďarský premiér si spravil agendu z útokov na migrantov, médiá aj zahraničné organizácie. Vzoprieť sa mu vie málokto.

KOMENTÁRE

Maďari sa už inak ako smiechom brániť nevedia

Antiorbánovský front sa ocitol v situácii, keď vysvetľovanie stratilo význam.

KOMENTÁRE

Milujeme Slovensko

Vieme, že na to máme vo všetkých možných disciplínach.

Neprehliadnite tiež

Volvo XC60 je pre vodiča upokojujúcou terapiou (test)

Kvalitou interiéru poráža aj nemeckú prémiu.

Peugeot čaká elektrifikácia aj návrat do USA

Do roku 2025 bude mať každý model elektrickú verziu.

Pred 40 rokmi Volkswagen vyrobil v Nemecku posledný Chrobák

Na berlínskom autosalóne ho predstavil Adolf Hitler.

Kia Forte prezrádza dizajn nového Cee’du

Európska verzia kompaktnej Kie sa predstaví na jar v Ženeve.