Máte auto zo zahraničia? Overte si, či nepatrí do šrotu

Pred dvoma rokmi boli v sklade v Taliansku zaplavené vozidlá, ktoré mali byť následne zošrotované. Nestalo sa tak a putovali na cesty. Predpokladá sa, že na Slovensku sú ich desiatky.

Ilustračné foto.

BRATISLAVA. Manželský pár z Mengusoviec sa asi len tak skoro nespamätá zo šoku, ktorý súvisí s ich takmer novým vozidlom. Polícia im v júli tohto roka oznámila, že musia dať zošrotovať svojho štvorkolesového tátoša značky Citroën.

Kontrola originality potvrdila, že ich auto patrí do skupiny vozidiel, ktoré boli pred dvoma rokmi v sklade v Taliansku zaplavené a následne mali byť na základe rozhodnutia výrobcu zošrotované. Predpokladá sa pritom, že na Slovensku sú desiatky takýchto vozidiel.

Vo februári 2009 boli v sklade v Taliansku zaplavené nové motorové vozidlá značky Peugeot a Citroën pred ich uvedením na trh. Uvedené motorové vozidlá francúzski výrobcovia vyradili z užívania a vylúčili ich z predaja so zámerom fyzickej likvidácie.

Článok pokračuje pod video reklamou

Namiesto šrotoviska do predaja

Podľa výrobcov zaplavené autá nevyhovovali požiadavkám stanoveným pre kvalitu a bezpečnosť. Autorizovaní spracovatelia vo Francúzsku pritom osvedčili, že požadovanú likvidáciu riadne uskutočnili. Prax, ale ukázala niečo iné.

Na jeseň 2009 sa časť z týchto motorových vozidiel objavila v cestnej premávke v niektorých členských štátoch EÚ, a to aj napriek tomu, že výrobcom neboli nikdy uvedené na trh a určeným autorizovaným spracovateľom starých vozidiel mali byť fyzicky zlikvidované.

Zástupcovia výrobcov PEUGEOT a CITROËN zistili, že niektoré z týchto motorových vozidiel sa objavili v premávke v Slovenskej republike. Z tohto dôvodu podali trestné oznámenie orgánom činným v trestnom konaní v Slovenskej republike. Oznámenia spolu s VIN zneužitých vozidiel nájdete tu.

Zoznam vozidiel je známy

Zoznam všetkých predmetných vozidiel poškodených záplavami, vyradených a odovzdaných na likvidáciu sa nachádza aj v informačnom systéme kontroly originality na Slovensku.

V prípade, ak by sa teda takéto vozidlo objavilo na ktoromkoľvek pracovisku kontroly originality, systém automaticky odhalí, že ide o vozidlo protiprávne uvedené do premávky na pozemných komunikáciách.

V čom je problém

Kontrola sa nevykonáva na jednotlivo dovezené nové vozidlá, ale len na ojazdené. Ojazdeným vozidlom je vozidlo, u ktorého odo dňa dátumu jeho prvého prihlásenia do evidencie vozidiel uplynulo viac ako šesť mesiacov alebo ktoré najazdilo viac ako 6 000 km.

Stačí „čestné prehlásenie“, že sa jedná o vozidlo spĺňajúce tieto kritériá a vozidlo sa na Slovensku vyhne kontrole originality. Predmetné vozidlá, ale neboli pred ich dovozom na Slovensko registrované v žiadnej evidencii vozidiel, a preto sa jednalo o jednotlivo dovezené nové autá, ktoré kontrole originality žiaľ nepodliehajú.

Od júna 2010 je zavedený nový druh KO – administratívna kontrola originality, ktorá sa však zatiaľ neuplatňuje. Ak by sa vzťahovala administratívna KO na jednotlivo dovezené nové vozidlá, uvedené vozidlo by bolo odhalené. Takto sa ale vozidlá dostali do evidencie vozidiel a polícia majiteľov dodatočne postupne informuje.

Ak by ale bola na týchto vozidlách vykonaná neoprávnená zmena VIN a vozidlá by nadobudli nepravú identitu ešte pred ich zaregistrovaním, túto skutočnosť by bolo možné odhaliť pred zmenou držby vozidla, avšak, žiaľ ani v týchto prípadoch sa zatiaľ KO nevyžaduje, čím pretrváva situácia priateľská pre podvody automobilovej kriminality na Slovensku.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Talent - vzdelanie - úspech
  3. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  4. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  6. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  7. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  8. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  9. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  10. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  1. Ak Vás nikdy nič nebolelo, nestrácajte čas čítaním tohto článku!
  2. Uvažujete nad solárnymi kolektormi? Získajte príspevok až 1750 €
  3. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  4. Príbeh tradičného družstva - príbeh Antonína Kvapila
  5. V Botanickej záhrade SPU otvorili jedinečnú výstavu orchideí
  6. Noc architektúry 2018
  7. V súťaži Záhrada, Park a Detail roka uspeli absolventi SPU
  8. Mieru spracovania odpadu zvyšujú automatizované linky
  9. Talent - vzdelanie - úspech
  10. Príbeh tradičného družstva - príbeh Iva Hlisnikovského
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 27 813
  2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 19 830
  3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 12 648
  4. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 6 525
  5. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 6 393
  6. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 5 798
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 3 675
  8. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 3 372
  9. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu 3 194
  10. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove 3 101

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Hovorili sme s Babindolčanmi: Bohatí susedia ich prekvapili

Ľuďom v Babindole sa nepáči, ak sa o nich hovorí ako o bohatej dedine. Zbohatlo podľa nich len pár jednotlivcov.

KOMENTÁRE

Snaha o minimalizáciu škody

Hlavní aktéri babindolskej kauzy nasadili špecialistov na krízovú komunikáciu.

ŠPORT

Za megapodvod minidištanc? Rusov možno na olympiáde omilostia

Rusi túžia kráčať pod svojou vlajkou.

Neprehliadnite tiež

Rozlúčte sa s Partnerom, prichádza Peugeot Rifter

Okrem zmeny názvu prináša štýlovejší exteriér a prémiovejšiu kabínu.

Nové Volvo V60 pokračuje v tradícii rodinných kombi zo Švédska

Popri benzíne a nafte ponúkne dva plug-in hybridné motory.

Ako sa darí predajom elektromobilov v Európe? Renault poráža Nissan

Medziročne došlo v k 33-percentnému nárastu v predaji elektromobilov.

Opel Insignia Country Tourer nie je len o plastoch navyše (prvá jazda)

Zdvihnutie podvozka o 25 milimetrov je na rozbitých cestách citeľné zlepšenie.

BMW M oslavuje tridsať rokov bez strechy limitovanou edíciou

Špeciálna edícia M4 30 Jahre vznikne v počte 300 kusov, na modely z minulosti odkazuje exkluzívnymi farbami.