Máte auto zo zahraničia? Overte si, či nepatrí do šrotu

Pred dvoma rokmi boli v sklade v Taliansku zaplavené vozidlá, ktoré mali byť následne zošrotované. Nestalo sa tak a putovali na cesty. Predpokladá sa, že na Slovensku sú ich desiatky.

Ilustračné foto.

BRATISLAVA. Manželský pár z Mengusoviec sa asi len tak skoro nespamätá zo šoku, ktorý súvisí s ich takmer novým vozidlom. Polícia im v júli tohto roka oznámila, že musia dať zošrotovať svojho štvorkolesového tátoša značky Citroën.

Kontrola originality potvrdila, že ich auto patrí do skupiny vozidiel, ktoré boli pred dvoma rokmi v sklade v Taliansku zaplavené a následne mali byť na základe rozhodnutia výrobcu zošrotované. Predpokladá sa pritom, že na Slovensku sú desiatky takýchto vozidiel.

Vo februári 2009 boli v sklade v Taliansku zaplavené nové motorové vozidlá značky Peugeot a Citroën pred ich uvedením na trh. Uvedené motorové vozidlá francúzski výrobcovia vyradili z užívania a vylúčili ich z predaja so zámerom fyzickej likvidácie.

Článok pokračuje pod video reklamou

Namiesto šrotoviska do predaja

Podľa výrobcov zaplavené autá nevyhovovali požiadavkám stanoveným pre kvalitu a bezpečnosť. Autorizovaní spracovatelia vo Francúzsku pritom osvedčili, že požadovanú likvidáciu riadne uskutočnili. Prax, ale ukázala niečo iné.

Na jeseň 2009 sa časť z týchto motorových vozidiel objavila v cestnej premávke v niektorých členských štátoch EÚ, a to aj napriek tomu, že výrobcom neboli nikdy uvedené na trh a určeným autorizovaným spracovateľom starých vozidiel mali byť fyzicky zlikvidované.

Zástupcovia výrobcov PEUGEOT a CITROËN zistili, že niektoré z týchto motorových vozidiel sa objavili v premávke v Slovenskej republike. Z tohto dôvodu podali trestné oznámenie orgánom činným v trestnom konaní v Slovenskej republike. Oznámenia spolu s VIN zneužitých vozidiel nájdete tu.

Zoznam vozidiel je známy

Zoznam všetkých predmetných vozidiel poškodených záplavami, vyradených a odovzdaných na likvidáciu sa nachádza aj v informačnom systéme kontroly originality na Slovensku.

V prípade, ak by sa teda takéto vozidlo objavilo na ktoromkoľvek pracovisku kontroly originality, systém automaticky odhalí, že ide o vozidlo protiprávne uvedené do premávky na pozemných komunikáciách.

V čom je problém

Kontrola sa nevykonáva na jednotlivo dovezené nové vozidlá, ale len na ojazdené. Ojazdeným vozidlom je vozidlo, u ktorého odo dňa dátumu jeho prvého prihlásenia do evidencie vozidiel uplynulo viac ako šesť mesiacov alebo ktoré najazdilo viac ako 6 000 km.

Stačí „čestné prehlásenie“, že sa jedná o vozidlo spĺňajúce tieto kritériá a vozidlo sa na Slovensku vyhne kontrole originality. Predmetné vozidlá, ale neboli pred ich dovozom na Slovensko registrované v žiadnej evidencii vozidiel, a preto sa jednalo o jednotlivo dovezené nové autá, ktoré kontrole originality žiaľ nepodliehajú.

Od júna 2010 je zavedený nový druh KO – administratívna kontrola originality, ktorá sa však zatiaľ neuplatňuje. Ak by sa vzťahovala administratívna KO na jednotlivo dovezené nové vozidlá, uvedené vozidlo by bolo odhalené. Takto sa ale vozidlá dostali do evidencie vozidiel a polícia majiteľov dodatočne postupne informuje.

Ak by ale bola na týchto vozidlách vykonaná neoprávnená zmena VIN a vozidlá by nadobudli nepravú identitu ešte pred ich zaregistrovaním, túto skutočnosť by bolo možné odhaliť pred zmenou držby vozidla, avšak, žiaľ ani v týchto prípadoch sa zatiaľ KO nevyžaduje, čím pretrváva situácia priateľská pre podvody automobilovej kriminality na Slovensku.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  4. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  5. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  6. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  8. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  9. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  10. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  1. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  6. S dobrým pivom leto chutí
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  10. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 36 907
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 787
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 21 017
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 707
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 153
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 6 011
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 644
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 586
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 350
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 759

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kaliňáka k únosu Vietnamca doteraz nikto nevypočul

Bývalého ministra vnútra ani nepredvolali.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Prečo sa gang financovaný Kremľom usídlil na Slovensku

Aké je posolstvo Nočných vlkov u nás.

ŠPORT

Šliapať v úniku? Je to nudné, vraví Sagan

Cez víkend nelenil. Majster sveta najazdil za dva dni dvesto kilometrov v únikoch.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault Mégane R.S. Trophy: s manuálom a výkonom 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky.