Máte auto zo zahraničia? Overte si, či nepatrí do šrotu

Pred dvoma rokmi boli v sklade v Taliansku zaplavené vozidlá, ktoré mali byť následne zošrotované. Nestalo sa tak a putovali na cesty. Predpokladá sa, že na Slovensku sú ich desiatky.

Ilustračné foto.

BRATISLAVA. Manželský pár z Mengusoviec sa asi len tak skoro nespamätá zo šoku, ktorý súvisí s ich takmer novým vozidlom. Polícia im v júli tohto roka oznámila, že musia dať zošrotovať svojho štvorkolesového tátoša značky Citroën.

Kontrola originality potvrdila, že ich auto patrí do skupiny vozidiel, ktoré boli pred dvoma rokmi v sklade v Taliansku zaplavené a následne mali byť na základe rozhodnutia výrobcu zošrotované. Predpokladá sa pritom, že na Slovensku sú desiatky takýchto vozidiel.

Vo februári 2009 boli v sklade v Taliansku zaplavené nové motorové vozidlá značky Peugeot a Citroën pred ich uvedením na trh. Uvedené motorové vozidlá francúzski výrobcovia vyradili z užívania a vylúčili ich z predaja so zámerom fyzickej likvidácie.

Namiesto šrotoviska do predaja

Podľa výrobcov zaplavené autá nevyhovovali požiadavkám stanoveným pre kvalitu a bezpečnosť. Autorizovaní spracovatelia vo Francúzsku pritom osvedčili, že požadovanú likvidáciu riadne uskutočnili. Prax, ale ukázala niečo iné.

Na jeseň 2009 sa časť z týchto motorových vozidiel objavila v cestnej premávke v niektorých členských štátoch EÚ, a to aj napriek tomu, že výrobcom neboli nikdy uvedené na trh a určeným autorizovaným spracovateľom starých vozidiel mali byť fyzicky zlikvidované.

Zástupcovia výrobcov PEUGEOT a CITROËN zistili, že niektoré z týchto motorových vozidiel sa objavili v premávke v Slovenskej republike. Z tohto dôvodu podali trestné oznámenie orgánom činným v trestnom konaní v Slovenskej republike. Oznámenia spolu s VIN zneužitých vozidiel nájdete tu.

Zoznam vozidiel je známy

Zoznam všetkých predmetných vozidiel poškodených záplavami, vyradených a odovzdaných na likvidáciu sa nachádza aj v informačnom systéme kontroly originality na Slovensku.

V prípade, ak by sa teda takéto vozidlo objavilo na ktoromkoľvek pracovisku kontroly originality, systém automaticky odhalí, že ide o vozidlo protiprávne uvedené do premávky na pozemných komunikáciách.

V čom je problém

Kontrola sa nevykonáva na jednotlivo dovezené nové vozidlá, ale len na ojazdené. Ojazdeným vozidlom je vozidlo, u ktorého odo dňa dátumu jeho prvého prihlásenia do evidencie vozidiel uplynulo viac ako šesť mesiacov alebo ktoré najazdilo viac ako 6 000 km.

Stačí „čestné prehlásenie“, že sa jedná o vozidlo spĺňajúce tieto kritériá a vozidlo sa na Slovensku vyhne kontrole originality. Predmetné vozidlá, ale neboli pred ich dovozom na Slovensko registrované v žiadnej evidencii vozidiel, a preto sa jednalo o jednotlivo dovezené nové autá, ktoré kontrole originality žiaľ nepodliehajú.

Od júna 2010 je zavedený nový druh KO – administratívna kontrola originality, ktorá sa však zatiaľ neuplatňuje. Ak by sa vzťahovala administratívna KO na jednotlivo dovezené nové vozidlá, uvedené vozidlo by bolo odhalené. Takto sa ale vozidlá dostali do evidencie vozidiel a polícia majiteľov dodatočne postupne informuje.

Ak by ale bola na týchto vozidlách vykonaná neoprávnená zmena VIN a vozidlá by nadobudli nepravú identitu ešte pred ich zaregistrovaním, túto skutočnosť by bolo možné odhaliť pred zmenou držby vozidla, avšak, žiaľ ani v týchto prípadoch sa zatiaľ KO nevyžaduje, čím pretrváva situácia priateľská pre podvody automobilovej kriminality na Slovensku.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  4. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  5. Splnený sen
  6. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  7. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  8. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  9. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman
  10. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný
  1. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  2. Vysoká hra o súdne trovy
  3. Pozvánka na verejnú diskusiu o obnove Pisztoryho paláca
  4. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  5. Návšteva zo Southwestern University of Finance and Economics
  6. Medzinárodná letná škola EDGE 2017
  7. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  8. Ako na refinancovanie hypotéky
  9. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  10. Splnený sen
  1. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 12 015
  2. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 11 571
  3. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 4 469
  4. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 3 769
  5. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 2 853
  6. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 485
  7. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 1 999
  8. Splnený sen 1 779
  9. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 633
  10. Koniec štátnym príspevkom pre mladých 1 398

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Svätá vojna v českej politike. Ako Okamura bojuje o voličov

Má japonský pôvod, tak predsa nemôže byť rasista. Podľa Tomia Okamuru každý moslim sníva o násilnom džiháde.

KOMENTÁRE

Kotlebova dymová clona zakrýva väčší útok

ĽSNS sa chystá zabrať stovky miest naprieč župami.

SVET

Katalánci majú čas do štvrtka. Španieli ich už zatýkajú

Dvaja aktivisti skončili pre referendum za mrežami.

KOMENTÁRE

Prečo prokuratúra obžalovala Matoviča a neobvinila Fica

Prokurátor obžaloval Matoviča z trestného činu ohovárania.

Neprehliadnite tiež

Výber malých SUV sa stale rozrastá. Aká je ponuka na našom trhu?

Segment malých SUV je stále populárnejší, budúci rok by mali predaje pokoriť hranicu dvoch miliónov.

Japonská oceliareň klamala o kvalite kovov, diely sú v autách aj lietadlách

Rozsah škôd ani miera nedostatkov zatiaľ nie sú známe.

Dopravná hádanka: Ako by ste vyriešili túto križovatku?

Keď sa pravidlo pravej ruky stáva rébusom.