Má prednosť ten, kto z diaľnice vychádza, alebo ten, kto na ňu vchádza?

Predstavte si, že by ste chceli vyjsť z diaľnice cez odbočovací jazdný pruh. Ten by bol však zároveň pripájacím pre vozidlá na vjazde na diaľnicu. Kto by mal prednosť?

Jaro: "Rád by som si ozrejmil právo prednosti v jazde na miestach, kde sa hlavná cesta rozširuje o jazdný pruh, ktorý je pokračovaním pruhu vedúceho z vedľajšej cesty. Ten však nie je len pripájací, ale zároveň odpájací - teda nekončí, ale v nejakej vzdialenosti sa odpája.

Takéto miesta sa často vyskytujú na vjazdoch a výjazdoch na diaľnice, napríklad križovatka D1 a R1 pri Trnave. Neviem, aký dopravný predpis rieši tieto prípady.

Predstavme si, že ideme po D1 od Bratislavy a potrebujeme odbočiť na Trnavu (na R1). Máme vtedy prednosť pred vozidlami, ktoré idú od Trnavy (po R1) a chcú pokračovať na Piešťany a teda sa pripojiť na D1. Znamená to však, že im možno vbehnúť do ich jazdného pruhu (pretože my sa tam potrebujeme zaradiť)? Ide vlastne o prípady, keď si vozidlá potrebujú "vymeniť" jazdné pruhy.

Podobná situácia nastane vzápätí na nadjazde, kedy my máme dať prednosť vozidlám idúcim od Nitry po R1, ktorá pokračuje na Bratislavu po D1. Najvhodnejšie by bolo aplikovať "zips", ten ale pre takéto situácie neplatí.

Jazdím takýmito miestami takmer každodenne a kolízne stavy sú tam časté."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Na miestach, o akých píše Jaro, platia nielen pravidlá prednosti jazdy cez križovatku ale aj pravidlá prednosti v jazdných pruhoch.

01.JPGAk je pripájací jazdný pruh totožný s odbočovacím, na mieste sú dve križovatky. Platia tam prednosti vozidiel prichádzajúcich sprava. Zmeniť to dokáže len zvislé dopravné značenie.

Prednosť však platí len po koniec každej križovatky. Zvyčajne je len pár metrov od miesta, kde sa k viacprúdovej ceste pripája ďalší jazdný pruh inej cesty.

Väčšinou sa v prípade pripájacieho jazdného pruhu takáto prednosť uplatniť nedá aj preto, lebo vodorovné značenie neumožňuje vodičom prechádzať do iného jazdného pruhu.

02.JPGZa prvou križovatkou potom platia prednosti nasledovne:

  • ak vozidlo chce odbočiť do odbočovacieho jazdného pruhu, musí dať prednosť vozidlám idúcim v odbočovacom pruhu,
  • ak by vozidlo chcelo z pripájacieho jazdného pruhu prejsť do vedľajšieho priebežného, musí dať prednosť vozidlám v pruhu, do ktorého sa chce preradiť.

Vodiči sa neraz obávajú, že keby dávali prednosť na diaľnici alebo pri preraďovaní sa z jedného jazdného pruhu do druhého, museli by zastaviť.

Dať prednosť však neznamená zastaviť vozidlo. Znamená to neprinútiť vodiča, ktorý má prednosť, zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy. Z hľadiska bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky je na takých miestach, ako spomína Jaro, lepšie spomaliť, prípadne zrýchliť (najviac však po hranicu najvyššej povolenej rýchlosti), tak, aby vozidlá mohli plynule prechádzať z jedného jazdného pruhu do druhého.

Pri dodržaní zásad bezpečnej jazdy a pravidiel prednosti a ak by vodiči boli ohľaduplní, na miestach, kde je pripájací jazdný pruh totožný s odpájacím, by nakoniec prirodzene začali prechádzať striedavo z jedného jazdného pruhu do druhého a opačne. Teda zipsom. A to napriek tomu, že na miestach, o akých napísal Jaro, dopravné predpisy neprikazujú vodičom radiť sa do jazdných pruhov striedavo.

Ak sa chcú autá z krajných pruhov dostať do prostredného

Jarmila: "Ktorý z dvoch vodičov jazdiacich v krajných pruhoch (v pravom a v ľavom) pri trojprúdovej ceste na diaľnici má prednosť, ak sa chce zaradiť do stredného jazdného pruhu? Pri šoférovaní som sa stretla s tým, že vodič jazdiaci na trojprúdovej diaľnici v krajnom ľavom jazdnom pruhu a vodič v pravom jazdnom pruhu sa chceli súbežne zaradiť do stredného jazdného pruhu."

Prednosť má vždy vozidlo, ktoré prichádza do stredného jazdného pruhu z pravého.

Jarmila sa tiež pýta, či si šofér v mieste so zhustenou premávkou smie skracovať a zrýchľovať jazdu tým, že využije odbočovací jazdný pruh a z neho sa potom bude chcieť zaradiť späť do priebežného.

Teoreticky to zakázané nie je (hoci úmysel tvorcu zákona bol iný), lenže to by ho museli vodiči v priebežnom jazdnom pruhu, ktorí majú prednosť, pustiť.

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z. - Pravidlá jazdy v jazdných pruhoch:

(1) Mimo obce na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy sa jazdí v pravom jazdnom pruhu. V ostatných jazdných pruhoch sa smie jazdiť, ak je to potrebné na obchádzanie, predchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie.

(2) Mimo obce na ceste s troma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy smie vodič nákladného automobilu s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou presahujúcou 3 500 kg, vodič jazdnej súpravy, ktorej celková dĺžka presahuje 7 m, vodič zvláštneho motorového vozidla a vodič motocykla s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou do 45 km.h-1 použiť na jazdu výhradne dva jazdné pruhy najbližšie k pravému okraju vozovky; v ostatných jazdných pruhoch smie jazdiť, ak je to potrebné na obchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie.

(3) V obci na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy smie vodič vozidla použiť na jazdu ktorýkoľvek jazdný pruh; to neplatí pre vodiča uvedeného v odseku 2, na ktorého sa vzťahujú pri jazde v obci odseky 1 a 2.

(4) Ak je na ceste s dvoma a alebo s viacerými jazdnými pruhmi v jednom smere jazdy taká hustá premávka, že sa utvoria súvislé prúdy vozidiel, v ktorých vodič motorového vozidla môže jazdiť len takou rýchlosťou, ktorá závisí od rýchlosti vozidiel idúcich pred ním, vozidlá môžu ísť súbežne vedľa seba (ďalej len "súbežná jazda"). Pri súbežnej jazde sa nepovažuje za predchádzanie, ak vozidlá idú v jednom z jazdných pruhov rýchlejšie ako vozidlá v inom jazdnom pruhu.

(5) Ak by vozidlá idúce v obci súčasne vo všetkých jazdných pruhoch bránili v jazde rýchlejšie idúcemu vozidlu, vodič, ktorý jazdí v ľavom jazdnom pruhu, je povinný ho čo najskôr uvoľniť; to neplatí, ak vodič používa ľavý jazdný pruh na obchádzanie, odbočovanie, otáčanie alebo predchádzanie.

(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Tam, kde sa dva jazdné pruhy zbiehajú do jedného jazdného pruhu tak, že nie je zrejmé, ktorý z nich je priebežný, vodič jazdiaci v ľavom jazdnom pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi v pravom jazdnom pruhu; to neplatí, ak ide o striedavé radenie upravené príslušnou dopravnou značkou.

(7) Na ceste s troma jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy je vodič prechádzajúci z ľavého jazdného pruhu do stredného jazdného pruhu povinný dať prednosť v jazde vodičovi prechádzajúcemu do stredného jazdného pruhu z pravého jazdného pruhu; takýto postup sa vzťahuje primerane pri prechádzaní z ľavých jazdných pruhov do stredných jazdných pruhov na ceste so štyrmi alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy.

(8) Ak je na zaraďovanie do priebežného jazdného pruhu zriadený pripájací pruh, je vodič povinný pred zaradením sa do priebežného jazdného pruhu použiť tento pruh. Vodič pri zaraďovaní z pripájacieho pruhu do priebežného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi idúcemu v priebežnom pruhu.

(9) V obci sa nepovažuje za predchádzanie, keď vozidlá v jednom jazdnom pruhu idú rýchlejšie ako v inom jazdnom pruhu.

(10) Ak je pri súbežnej jazde v niektorom jazdnom pruhu prekážka cestnej premávky, vodič vozidla idúceho vo voľnom jazdnom pruhu je povinný umožniť vodičovi prvého vozidla nachádzajúceho sa v jazdnom pruhu, v ktorom je prekážka, jej obídenie, ak ten dáva znamenie o zmene smeru jazdy. Vodič obchádzajúci prekážku pritom nesmie ohroziť vodiča jazdiaceho vo voľnom jazdnom pruhu.

(11) Ak jazdné pruhy nie sú na vozovke vyznačené, jazdným pruhom sa rozumie časť vozovky dovoľujúca jazdu vozidiel s troma a viacerými kolesami v jazdnom prúde za sebou.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 17 477
  2. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 6 886
  3. Moskva alebo Petrohrad? 6 141
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 3 282
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 400
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 895
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 853
  8. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 807
  9. Chcela vyliečiť syna, vyvinula prírodnú kozmetiku Ťuli a Ťuli 1 726
  10. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 444

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Riaditeľ odštepného závodu Lesov SR v Liptovskom Hrádku JÁN VRBENSKÝ hovorí, že za holé časti národných parkov môžu kalamity, nie lesníci.

KOMENTÁRE

Už opäť Air Kiska

Kiskov portrét zaujíma v obrazárni nepriateľov Fica (Smeru a SNS) stále popredné miesto.

DOMOV

Ochranár, pred ktorým cúvli lesníci aj štát

Za dlhodobý prínos získal Bielu vranu Erik Baláž.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.