BRATISLAVA. Prezident Ivan Gašparovič vrátil parlamentu novelu zákona o cestnej premávke. Nesúhlasí s opätovným vyraďovaním starých vozidiel z evidencie na základe čestného vyhlásenia.
Podľa Gašparoviča forma čestného vyhlásenia vytvára riziko, že v skutočnosti sa vozidlá takto vyradené z evidencie budú aj naďalej používať bez príslušných technických kontrol, prípadne sa demontujú na neautorizovaných šrotoviskách.
Vidí tiež hrozbu uprednostnenia iných hľadísk pred ekologickým riešením autorizovaného spracovania starých vozidiel.
Prezident preto navrhol Národnej rade, aby pri opätovnom prerokovaní schválila zákon s navrhovanými zmenami a posunula jeho účinnosť od 1. novembra tohto roku, informoval TASR hovorca prezidenta Marek Trubač.
Ministerstvo vnútra berie na vedomie rozhodnutie hlavy štátu. "Je nám však ľúto, že opatrenia, od ktorých si sľubujeme zníženie nehodovosti začnú platiť s časovým oneskorením, pretože parlament bude musieť znovu prerokovať tento zákon," uviedol hovorca ministerstva Gábor Grendel.
ZMOS víta rozhodnutie prezidenta
Združenie miest a obcí Slovenska (ZMOS) privítalo rozhodnutie prezidenta Ivana Gašparoviča, ktorý nepodpísal novelu zákona o cestnej premávke a vrátil ju späť do parlamentu.
Združenie sa na hlavu štátu obrátilo s prosbou, aby Gašparovič zákon nepodpísal hneď po jeho schválení Národnou radou SR. "Teší nás rozhodnutie pána prezidenta. Veríme, že pri svojom rozhodnutí o vrátení zákona do parlamentu prihliadal aj na naše pripomienky, lepšie povedané, na obavy samosprávy z toho, že by sa z našich miest a obcí mohli stať divoké skládky autovrakov," konštatoval predseda ZMOS Jozef Dvonč.
ZMOS zásadne nesúhlasil s poslaneckým pozmeňovacím návrhom, ktorý by v praxi umožňoval odhlásenie motorového vozidla z evidencie iba na základe čestného vyhlásenia jeho vlastníka o jeho likvidácii. Mestá a obce sa obávali, že by sa tak mohli ľahko premeniť na autovrakoviská.
"Zároveň očakávame, že aj parlament sa stotožní s našou zásadnou pripomienkou a zo zákona o cestnej premávke odstráni problematické ustanovenie," dodal Dvonč.
O čom budú musieť poslanci rozhodovať ešte raz
Poslanci schválením novely rozhodli, že vodiči jazdiaci pod vplyvom alkoholu budú mať od septembra sťaženú situáciu. Tí, ktorí pri kontrole nafúkajú viac než jedno promile (0,476 mg/l), dopustia sa trestného činu, za ktorý im bude hroziť trest odňatia slobody až na jeden rok.
Prísnejšie sa bude posudzovať aj recidíva. Ak niekto bude odsúdený za takýto trestný čin trikrát, príde o vodičský preukaz doživotne.
Rovnaký trest by mal dostať aj ten, kto pod vplyvom akéhokoľvek množstva alkoholu alebo inej návykovej látky spôsobí smrteľnú nehodu.
Prečítajte si o všetkých 27 zmenách v dopravných predpisoch
Zároveň by malo platiť, že vodiči, ktorí počas piatich rokov trikrát spôsobia dopravnú nehodu alebo dvakrát sa u nich zistí požitie akéhokoľvek množstva alkoholu či inej návykovej látky, prídu o vodičské oprávnenie. Ak ho budú chcieť získať späť, musia nanovo absolvovať kurz v autoškole.
Vynovená právna norma okrem iného tiež posúva vekovú hranicu pre získanie vodičského preukazu skupiny B z 18 na 17 rokov.
Až do dovŕšenia plnoletosti, najmenej však tri mesiace, môže viesť takýto vodič auto len za prítomnosti spolujazdca, ktorý má "vodičák" minimálne desať rokov a počas jazdy ho musí mať pri sebe.
Ako vníma zmeny, ktoré prináša novela, šéf dopravnej polície
Novela rozširuje aj okruh dôvodov, pre ktoré sa držiteľ vodičského oprávnenia bude musieť podrobiť preskúmaniu zdravotnej či psychickej spôsobilosti či preskúšaniu odbornej spôsobilosti.
Vodiči dôvodne podozriví z požívania alkoholu či návykových látok sa musia na základe rozhodnutia Policajného zboru podrobiť preskúmaniu svojej zdravotnej spôsobilosti u psychiatra.
Ak sa u nich nezistí závislosť, tak absolvujú odborné poradenstvo u dopravného psychológa.
Prečo prezident vrátil novelu zákona o cestnej premávke do parlamentu:
Prezident Slovenskej republiky vrátil podľa čl. 102 ods. 1 písm. o) Ústavy Slovenskej republiky Národnej rade Slovenskej republiky zákon z 8. júla 2011, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
Dôvody vrátenia zákona
na rokovanie NR SR:
I. Podľa čl. 102 ods. 1 písm. o) Ústavy Slovenskej republiky vraciam Národnej rade Slovenskej republiky zákon z 8. júla 2011, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len “schválený zákon”).
Navrhujem, aby Národná rada Slovenskej republiky pri opätovnom prerokovaní zákon schválila so zmenami, ktoré sú uvedené v časti III.
II
Podľa čl. I šesťdesiateho piateho bodu § 143c ods. 2 schváleného zákona na základe prechodného ustanovenia orgán Policajného zboru vyradí staré vozidlo z evidencie, ak vlastník vozidla alebo držiteľ vozidla najneskôr do 31. decembra 2012 predloží čestné vyhlásenie o tom, že takéto vozidlo už fyzicky neexistuje; v čestnom vyhlásení uvedie spôsob zániku vozidla.
Od 1. januára 2005 je to už tretí prípad, keď všeobecne záväzný právny predpis upravujúci cestnú premávku rieši problematiku vyradenia vozidla z evidencie prostredníctvom osobitného opatrenia. Od 1. januára 2005 boli vozidlá vyradené z evidencie, ak držiteľ motorového vozidla do 31. decembra 2004 nepožiadal o vydanie osvedčenia o evidencii vozidla a tabuľky s evidenčným číslom.
Podľa § 143 ods. 6 zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov rovnako orgán Policajného zboru vyradil staré vozidlo z evidencie, ak vlastník vozidla alebo držiteľ vozidla najneskôr do 31. októbra 2009 predložil čestné vyhlásenie o tom, že takéto vozidlo už fyzicky neexistuje.
S opätovným vyraďovaním starých vozidiel z evidencie na základe čestného vyhlásenia nemôžem súhlasiť. Rovnako, ako v prípade § 143 ods. 6 zákona č. 8/2009 Z. z. ide o plošné riešenie a neustanovujú sa prípadné dôvody na tento postup. Okrem toho forma čestného vyhlásenia utvára aj riziko, že v skutočnosti sa vozidlá takto vyradené z evidencie budú aj naďalej používať bez príslušných technických kontrol, prípadne sa demontujú na neautorizovaných šrotoviskách (zberných miestach). Je tu tiež riziko uprednostnenia iných hľadísk pred ekologickým riešením autorizovaného spracovania starých vozidiel. Rovnaký názor vyjadrujú aj zástupcovia obcí a miest a odborníci, ktorí sa venujú tejto problematike, vrátane podnikateľských subjektov.
III
V nadväznosti na dôvody uvedené v časti II navrhujem, aby Národná rada Slovenskej republiky pri opätovnom prerokovaní schválila zákon s týmito zmenami:
1. V čl. I v šesťdesiatom piatom bode v § 143c sa vypúšťa odsek 2. Súčasne sa zrušuje označenie odseku 1.
2. V čl. I šesťdesiatom piatom bode v nadpise § 143c sa slová „1. septembra 2011“ nahrádzajú slovami „1. novembra 2011“ .
3. V čl. I šesťdesiatom piatom bode v § 143c (doterajšom odseku 1) sa slová „1. septembrom 2011“ nahrádzajú slovami „ 1. novembrom 2011“ a slová „1. septembri 2011“ sa nahrádzajú slovami „1. novembri 2011“.
4. V čl. II ôsmom bode v nadpise § 438d sa slová „1. septembra 2011“ nahrádzajú slovami „1. novembra 2011“.
5. V čl. II ôsmom bode v § 438d sa slová „1. septembrom 2011“ nahrádzajú slovami „1. novembrom 2011“ a slová „1. septembri 2011“ sa nahrádzajú slovami „1. novembri 2011“.
6. V čl. VIII sa slová „1. septembra 2011“ nahrádzajú slovami „ 1. novembra 2011“.
zdroj: www.prezident.sk