SME
Štvrtok, 2. december, 2021 | Meniny má BibiánaKrížovkyKrížovky

Prvá jazda: BMW postavilo kupé snov

Nové BMW 6 čerpá z najslávnejšieho obdobia histórie športových kupé, lebo stavia na radovom šesťvalci a neopakovateľnom tvare štíhlej karosérie. Zároveň porušuje zaužívané pravidlá, lebo ponúka pohon všetkých kolies a diesel.

Žraločí výraz prvej generácie už kupé opustilo, no napriek tomu vyzerá naživo fantasticky.Žraločí výraz prvej generácie už kupé opustilo, no napriek tomu vyzerá naživo fantasticky.

MNÍCHOV. Vďaka premiére novej generácie športového kupé radu 6 sme spoznali centrum, ktoré spravuje flotilu testovacích vozidiel BMW v Nemecku.

Budova svojimi rozmermi a vybavením pripomína predajne mníchovskej značky v našich mestách, avšak v Nemecku slúži len na odovzdávanie testovacích áut novinárom a partnerom.

Jedna z garáží ukrývala práve dve desiatky nových kupé 640i pripravených na testovacie jazdy. Ešte pred niekoľkými rokmi by sme sa tešili, že pod ich kapotou sa hlbokými tónmi ozve vidlicový osemvalec.

Časy sa menia, teraz pod označením 640i poháňa dvojdverové kupé radový šesťvalec s variabilným zdvihom ventilov, premenlivým časovaním a dvomi turbodúchadlami. Napokon, radový šesťvalec bol motor, s ktorým BMW v sedemdesiatych rokoch rozbehlo éru kupé radu 6.

Dýcha históriou

Napriek technologickému rastu, inej stratégii, podstatne nižšej spotrebe a globalizácii techniky si šestkové kupé zachováva pôvodný šarm a noblesu ktorá patrila predchodcom.

Pri pohľade na novinku s výrazne čistejšími líniami vyzerá minulá generácia ako dizajnový omyl. Najmä zadná časť, ktorá sa vymykala tradícii BMW a pripomínala skôr nabúrané Porsche.

Vyše sedemdesiatročnú históriu štýlových kupé začalo BMW 327, ktoré nedosiahlo takú popularitu ako otvorená verzia 328. Mimochodom 328 sa dočkalo reinkarnácie. Generačný zlom, z ktorého vzišiel rad šesť predznamenalo BMW 3,0 CSi.

Krátko po ňom malo v roku 1976 premiéru prvé BMW so šestkou v označení a to 630 CS. Pod prednou kapotou dvojdverovej karosérie debutoval radový šesťvalec v dvoch verziách. BMW 630 CS s trojlitrovým objemom dosahovalo výkon 185 koní a objemnejšia 3,2 litrová verzia označená 633 Csi mala o 15 koní viac.

Po dvoch rokoch produkcie prišiel vrchol 635 CSi s výkonom 218 koní, ktorý sa stal legendou pretekárskych okruhov. Paradoxne, v roku 2003 oživený rad BMW 6 sa s okruhovými pretekmi stretol len okrajovo v podobe niekoľkých vytrvalostných pretekov.

Plagátový sen chlapcov z východného bloku: BMW 635 CSi. Za železnou oponou bolo vídať akurát jeden exemplár 635 CSi Hartge v okruhových pretekoch, kde s nimi jazdili Břetislav Enge a ZdeněkVojtech.

Má byť snom

S treťou generáciou šestkového kupé vraj podľa automobilky prichádza nová kapitola, ktorá radí dvojdverové a štvormiestne kupé medzi vysnené autá.

Do istej miery sa to automobilke podarilo a hoci má šestka motor, prevodovku a komunikačné systémy ako mnoho iných súčasných BMW, má v sebe magnet ako prvé 635 CSi alebo neskôr BMW 850 CSi. Sú to autá, ktoré chcete mať v garáži aj po desaťročia.

Jedným z dôvodov môže byť ojedinelý dizajn, ktorý sa v prípade novej tretej generácie podaril. Navyše, tvar prístrojovej dosky aspoň čiastočne rozbíja uniformitu dnešných BMW.

Ak dnes neviete, či sedíte v sedmičke, päťke alebo novom X3, jasne rozoznáte , že sedíte v BMW radu 6. Popri 2+2 miestnom usporiadaní ostalo miesto na batožinový priestor objemu 460 litrov.

Keď už kupé 640i váži 1660 kilogramov, tak nech má aspoň poriadny batožinový priestor. Komu to postava dovolí, môže si užiť korýtkové sedadlá vzadu s masívnou konzolou medzi pasažiermi. Napokon šestkové kupé je ako každé BMW tohto druhu, zrodené pre šoféra, poťažmo spolujazdca.

Pocitový nárast priestoru oproti predchodcovi zrejme spôsobil vyše sedemcentimetrový nárast celkovej dĺžky a hlavne predĺženie rázvoru o neuveriteľných 75 milimetrov. Aj bez upozornenia automobilky bystré oko vidí, že cupé je ako kedysi dlhé nízke a široké.

Orientované na šoféra

Kokpit a stredový panel sa ako v prvom 635 CSi z roku 1978 nakláňajú k šoférovi. Akurát teraz je pod povrchom nepreberné množstvo techniky a elektroniky.

Návod na používanie s inštruktážnymi videami inštalovaný na pevnom disku auta je jedinou možnosťou, ako sa jednoducho naučiť používať všetko ukryté. Ako narábať s novým ekologickým módom klimatizácie, ako si naprogramovať predvoľby a vlastne zo zložitého BMW urobiť jednoduché na používanie.

Luxus a množstvo techniky nemožno novému kupé vyčítať, pretože autá tejto triedy neboli nikdy ultraľahké motokáry, ale silné cestovateľské kupé.

Dnes je možné všetko. Špičkové audio Bang&Olufsen nájdete v Audi aj BMW. Dokonca vysúvanie reproduktorov je obdobné. Globalizácia spája už aj odvekých rivalov.

Veď prvá generácia z roku 1981 mala v kokpite elektrické ovládanie všetkých okien, špičkové digitálne autorádio, klimatizáciu a digitálne hodiny. Automobilka o kokpite vyhlasuje, že je orientovaný na šoféra – je to egoistické, ale je to pravda, ide o luxusnú hračku pre šoféra, ktorý si chce cestovanie užiť.

Akurát škoda, že odkladacie priestory nie sú vôbec orientované na šoféra a jeho pár osobných vecí. Boxy vo dverách sú zúfalé a ostatné na stredovej konzole mizerné. Alebo, že by vodič kupé snov nepotreboval piť?

BMW svoj pôvodný Head-up displej vylepšilo o kompletné spektrum farieb a tiež rozšírilo počet zobrazovaných inštrukcií.

Základná výbava obsahuje dvojzónovú klimatizáciu, multifunkčný volant s elektrickým nastavovaním polohy, aktívny tempomat, dažďový senzor a automatické prepínanie diaľkových svetiel.

Za TV modul na príjem digitálnej televízie a DVD menič sa pripláca. K dispozícii sú tiež doplnky, ktoré by sa mali v autách zakázať. Funkcia Apps ponúka pre majiteľov Apple iPhone web-radio funkciu, prístup a ovládanie na facebook a twitter.

Oveľa užitočnejšie je čítanie dopravných značiek, online dopravné informácie v navigácii alebo nočné videnie s vyznačením osôb v tme.

BMW Individual ponúka možnosti, ako mať iné BMW než sused. Veľké možnosti však ukrývajú riziko, že si navrhnete gýčovú kombináciu ako v golfovom rezorte vystavený exponát 650i.

Bez turba to nejde

Začiatkom osemdesiatych rokov ladil československý pretekársky tím Václava Bervida motor v kočikárni v paneláku. Ivan Smíšek naladil radový šesťvalec s objemom 3,5 litra na 308 koní.

Dnes dosahuje rovnaký výkon radový trojliter, avšak dopovaný dvomi turbami. Áno, všetky použité motory majú prepĺňanie turbodúchadlom.

Na vrchole zatiaľ stojí preplňovaný osemvalec 4,4 twinturbo s označením 650i s výkonom 300 kW (407k). Kým výkon kulminuje od 5500 do 6400 otáčok , krútiaci moment 600 Nm máte k dispozícii od 1750 do 4500 otáčok.

Kupé pokorí stovku za 4,9 sekundy a v priemere vraj spotrebuje 10,6 litra. Aj pri využití všetkých prvkov EfficientDynamics to bude zrejeme viac.

Kto by čakal pod štýlovými tvarmi kupé diesel. Verzia 640d však s krútiacim momentom 630 Nm neostane v hanbe.

Pre milovníkov nízkej spotreby bude v ponuke diesel 640 d bez charizmatického zvuku osemvalca, avšak s priemernou spotrebou 5,5 litra na sto kilometrov.

Znie to priam neuveriteľne, pretože posledná generácia dvojnásobne preplňovaného naftového trojlitra ponúka 230 kW (313k) a krútiaci moment 630 Nm.

Napokon kupé s naftovým trojlitrom dosiahne stokilometrovú rýchlosť za 5,5 sekundy a na križovatke samočinne vypne motor.

Zhasne na križovatke

Funkciu Auto Start Stop dostane okrem diesela aj základná benzínová motorizácia 640i. Motor 3,0 TwinPower Turbo ovenčený mnohými titulmi motora roka využíva systém premenlivého zdvihu a časovania ventilov Valvetronic.

Do BMW 6 ho konštruktéri naladili na výkon 235 kW (320k). Krútiaci moment 450 Nm ponúka už od 1300 otáčok a v priemere spotrebuje 7,8 litra benzínu na sto kilometrov.

Nedávno sme testovali 640i Cabrio s rovnakým motorom a dosiahli spotrebu 8,8 litra. V danej kategórii asi prítomnosť štandardne dodávanej osemstupňovej automatickej prevodovky neprekvapí.

Prekvapila však premiérová ponuka pohonu všetkých kolies xDrive vo verzii 650i. Pohon všetkých kolies zvýši priemernú spotrebu, ale zlepší zrýchlenie na stovku o desatinu sekundy na suchom povrchu.

Program zmení všetko

Každé kupé dostane štandardne elektrický posilňovač riadenia a Drivin Experience Control, ktorý dokáže nastaviť podvozok, riadenie, prevodovku a motor na vodičom želaný štýl.

Na výber je Comfort, Sport a tvrdý Sport+. Dve slabšie verzie majú aj špeciálny režim ECO PRO a za príplatok ešte program Comfort+. V kategórii príplatkov ostáva aktívne riadenie s meniteľným prevodovým pomerom a disky s priemerom 19 a 20 palcov.

BMW zaznáva princíp univerzálneho nastavenia pre športovú aj komfortnú jazdu a preto dáva vodičovi možnosť voľby medzi jednotlivým naladením auta.

Tradičné „Angel Eyes“ ostali, ale základné bi-xenónové svetlá možno vymeniť za adaptívne hlavné LED svetlá. Celkovo dennému svieteniu a parkovacím svetlám dominuje LED technológia.

Mníchovská automobilka zabalila do karosérie kupé najlepšiu techniku, ktorou momentálne disponuje. Práve vďaka karosérii kupé a športovo ladenému interiéru sa toto BMW vyhlo uniformite, ktorá sa stala črtou nových modelov značky.

Svojské kupé ponúka vysoký štandard jazdy a citeľnú zmenu správania medzi komfortným a športovým režimom. Oproti predchodcovi ide o výrazný štýlový a priestorový krok vpred. Možno práve preto, že teraz BMW viac čerpalo z odkazov minulosti.

Cestu redaktora hradila spoločnosť BMW.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  2. Vieme čo je úspech. Pomôžeme ho dosiahnuť aj vám
  3. Tento rok turizmu neprial
  4. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  5. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  8. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  9. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  10. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  1. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  2. Tento rok turizmu neprial
  3. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  4. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  5. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  8. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  9. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  10. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 26 038
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 787
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 12 191
  4. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 7 948
  5. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 686
  6. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 6 132
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 741
  8. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 4 912
  9. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne 2 211
  10. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 051
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Obvinený Jozef Brhel prichádza vypovedať na Prezídium policajného zboru v Bratislave.

Na výsluch prišiel z Kanárskych ostrovov.


13 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Čo robí pandémia so Slovenskom.


a 2 ďalší 8 h

Neprehliadnite tiež

Dacia Jogger

V ponuke sú zatiaľ dva motory, jeden na LPG.


19 h
Peugeot 2008

Golf úplne vypadol z aktuálnej desiatky najpredávanejších áut.


22 h
Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


30. nov
Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


29. nov

Blogy SME

  1. Jan Pražák: Já ti říkal, že to děláš blbě!
  2. Agáta Krupová: Juraj Ďurček: Dejiny železníc horného Zemplína (o autorovi i knihe)
  3. Ctirad Klimčík: O študentoch
  4. Štefan Vidlár: Mojim rovesňíkom!
  5. Emil Fitoš: Nad technickým riešením očkovacích poukazov visí veľa otáznikov
  6. Věra Tepličková: Vydrž, Prťka alebo Ako nezatvoriť školu, v ktorej sa motá už len jeden zdravý učiteľ
  7. Jozef Rybár: Arriva - existenčný politický problém predsedu BSK Drobu...
  8. Štefan Vidlár: Hňupík Hulík
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 10 089
  2. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 9 754
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 968
  4. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 5 061
  5. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 989
  6. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 627
  7. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 4 585
  8. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 468
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
Skryť Zatvoriť reklamu