SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Prvá jazda: BMW postavilo kupé snov

Nové BMW 6 čerpá z najslávnejšieho obdobia histórie športových kupé, lebo stavia na radovom šesťvalci a neopakovateľnom tvare štíhlej karosérie. Zároveň porušuje zaužívané pravidlá, lebo ponúka pohon všetkých kolies a diesel.

Žraločí výraz prvej generácie už kupé opustilo, no napriek tomu vyzerá naživo fantasticky.Žraločí výraz prvej generácie už kupé opustilo, no napriek tomu vyzerá naživo fantasticky.

MNÍCHOV. Vďaka premiére novej generácie športového kupé radu 6 sme spoznali centrum, ktoré spravuje flotilu testovacích vozidiel BMW v Nemecku.

Budova svojimi rozmermi a vybavením pripomína predajne mníchovskej značky v našich mestách, avšak v Nemecku slúži len na odovzdávanie testovacích áut novinárom a partnerom.

Jedna z garáží ukrývala práve dve desiatky nových kupé 640i pripravených na testovacie jazdy. Ešte pred niekoľkými rokmi by sme sa tešili, že pod ich kapotou sa hlbokými tónmi ozve vidlicový osemvalec.

Časy sa menia, teraz pod označením 640i poháňa dvojdverové kupé radový šesťvalec s variabilným zdvihom ventilov, premenlivým časovaním a dvomi turbodúchadlami. Napokon, radový šesťvalec bol motor, s ktorým BMW v sedemdesiatych rokoch rozbehlo éru kupé radu 6.

Dýcha históriou

Napriek technologickému rastu, inej stratégii, podstatne nižšej spotrebe a globalizácii techniky si šestkové kupé zachováva pôvodný šarm a noblesu ktorá patrila predchodcom.

Pri pohľade na novinku s výrazne čistejšími líniami vyzerá minulá generácia ako dizajnový omyl. Najmä zadná časť, ktorá sa vymykala tradícii BMW a pripomínala skôr nabúrané Porsche.

Vyše sedemdesiatročnú históriu štýlových kupé začalo BMW 327, ktoré nedosiahlo takú popularitu ako otvorená verzia 328. Mimochodom 328 sa dočkalo reinkarnácie. Generačný zlom, z ktorého vzišiel rad šesť predznamenalo BMW 3,0 CSi.

Krátko po ňom malo v roku 1976 premiéru prvé BMW so šestkou v označení a to 630 CS. Pod prednou kapotou dvojdverovej karosérie debutoval radový šesťvalec v dvoch verziách. BMW 630 CS s trojlitrovým objemom dosahovalo výkon 185 koní a objemnejšia 3,2 litrová verzia označená 633 Csi mala o 15 koní viac.

Po dvoch rokoch produkcie prišiel vrchol 635 CSi s výkonom 218 koní, ktorý sa stal legendou pretekárskych okruhov. Paradoxne, v roku 2003 oživený rad BMW 6 sa s okruhovými pretekmi stretol len okrajovo v podobe niekoľkých vytrvalostných pretekov.

Plagátový sen chlapcov z východného bloku: BMW 635 CSi. Za železnou oponou bolo vídať akurát jeden exemplár 635 CSi Hartge v okruhových pretekoch, kde s nimi jazdili Břetislav Enge a ZdeněkVojtech.

Má byť snom

S treťou generáciou šestkového kupé vraj podľa automobilky prichádza nová kapitola, ktorá radí dvojdverové a štvormiestne kupé medzi vysnené autá.

Do istej miery sa to automobilke podarilo a hoci má šestka motor, prevodovku a komunikačné systémy ako mnoho iných súčasných BMW, má v sebe magnet ako prvé 635 CSi alebo neskôr BMW 850 CSi. Sú to autá, ktoré chcete mať v garáži aj po desaťročia.

Jedným z dôvodov môže byť ojedinelý dizajn, ktorý sa v prípade novej tretej generácie podaril. Navyše, tvar prístrojovej dosky aspoň čiastočne rozbíja uniformitu dnešných BMW.

Ak dnes neviete, či sedíte v sedmičke, päťke alebo novom X3, jasne rozoznáte , že sedíte v BMW radu 6. Popri 2+2 miestnom usporiadaní ostalo miesto na batožinový priestor objemu 460 litrov.

Keď už kupé 640i váži 1660 kilogramov, tak nech má aspoň poriadny batožinový priestor. Komu to postava dovolí, môže si užiť korýtkové sedadlá vzadu s masívnou konzolou medzi pasažiermi. Napokon šestkové kupé je ako každé BMW tohto druhu, zrodené pre šoféra, poťažmo spolujazdca.

Pocitový nárast priestoru oproti predchodcovi zrejme spôsobil vyše sedemcentimetrový nárast celkovej dĺžky a hlavne predĺženie rázvoru o neuveriteľných 75 milimetrov. Aj bez upozornenia automobilky bystré oko vidí, že cupé je ako kedysi dlhé nízke a široké.

Orientované na šoféra

Kokpit a stredový panel sa ako v prvom 635 CSi z roku 1978 nakláňajú k šoférovi. Akurát teraz je pod povrchom nepreberné množstvo techniky a elektroniky.

Návod na používanie s inštruktážnymi videami inštalovaný na pevnom disku auta je jedinou možnosťou, ako sa jednoducho naučiť používať všetko ukryté. Ako narábať s novým ekologickým módom klimatizácie, ako si naprogramovať predvoľby a vlastne zo zložitého BMW urobiť jednoduché na používanie.

Luxus a množstvo techniky nemožno novému kupé vyčítať, pretože autá tejto triedy neboli nikdy ultraľahké motokáry, ale silné cestovateľské kupé.

Dnes je možné všetko. Špičkové audio Bang&Olufsen nájdete v Audi aj BMW. Dokonca vysúvanie reproduktorov je obdobné. Globalizácia spája už aj odvekých rivalov.

Veď prvá generácia z roku 1981 mala v kokpite elektrické ovládanie všetkých okien, špičkové digitálne autorádio, klimatizáciu a digitálne hodiny. Automobilka o kokpite vyhlasuje, že je orientovaný na šoféra – je to egoistické, ale je to pravda, ide o luxusnú hračku pre šoféra, ktorý si chce cestovanie užiť.

Akurát škoda, že odkladacie priestory nie sú vôbec orientované na šoféra a jeho pár osobných vecí. Boxy vo dverách sú zúfalé a ostatné na stredovej konzole mizerné. Alebo, že by vodič kupé snov nepotreboval piť?

BMW svoj pôvodný Head-up displej vylepšilo o kompletné spektrum farieb a tiež rozšírilo počet zobrazovaných inštrukcií.

Základná výbava obsahuje dvojzónovú klimatizáciu, multifunkčný volant s elektrickým nastavovaním polohy, aktívny tempomat, dažďový senzor a automatické prepínanie diaľkových svetiel.

Za TV modul na príjem digitálnej televízie a DVD menič sa pripláca. K dispozícii sú tiež doplnky, ktoré by sa mali v autách zakázať. Funkcia Apps ponúka pre majiteľov Apple iPhone web-radio funkciu, prístup a ovládanie na facebook a twitter.

Oveľa užitočnejšie je čítanie dopravných značiek, online dopravné informácie v navigácii alebo nočné videnie s vyznačením osôb v tme.

BMW Individual ponúka možnosti, ako mať iné BMW než sused. Veľké možnosti však ukrývajú riziko, že si navrhnete gýčovú kombináciu ako v golfovom rezorte vystavený exponát 650i.

Bez turba to nejde

Začiatkom osemdesiatych rokov ladil československý pretekársky tím Václava Bervida motor v kočikárni v paneláku. Ivan Smíšek naladil radový šesťvalec s objemom 3,5 litra na 308 koní.

Dnes dosahuje rovnaký výkon radový trojliter, avšak dopovaný dvomi turbami. Áno, všetky použité motory majú prepĺňanie turbodúchadlom.

Na vrchole zatiaľ stojí preplňovaný osemvalec 4,4 twinturbo s označením 650i s výkonom 300 kW (407k). Kým výkon kulminuje od 5500 do 6400 otáčok , krútiaci moment 600 Nm máte k dispozícii od 1750 do 4500 otáčok.

Kupé pokorí stovku za 4,9 sekundy a v priemere vraj spotrebuje 10,6 litra. Aj pri využití všetkých prvkov EfficientDynamics to bude zrejeme viac.

Kto by čakal pod štýlovými tvarmi kupé diesel. Verzia 640d však s krútiacim momentom 630 Nm neostane v hanbe.

Pre milovníkov nízkej spotreby bude v ponuke diesel 640 d bez charizmatického zvuku osemvalca, avšak s priemernou spotrebou 5,5 litra na sto kilometrov.

Znie to priam neuveriteľne, pretože posledná generácia dvojnásobne preplňovaného naftového trojlitra ponúka 230 kW (313k) a krútiaci moment 630 Nm.

Napokon kupé s naftovým trojlitrom dosiahne stokilometrovú rýchlosť za 5,5 sekundy a na križovatke samočinne vypne motor.

Zhasne na križovatke

Funkciu Auto Start Stop dostane okrem diesela aj základná benzínová motorizácia 640i. Motor 3,0 TwinPower Turbo ovenčený mnohými titulmi motora roka využíva systém premenlivého zdvihu a časovania ventilov Valvetronic.

Do BMW 6 ho konštruktéri naladili na výkon 235 kW (320k). Krútiaci moment 450 Nm ponúka už od 1300 otáčok a v priemere spotrebuje 7,8 litra benzínu na sto kilometrov.

Nedávno sme testovali 640i Cabrio s rovnakým motorom a dosiahli spotrebu 8,8 litra. V danej kategórii asi prítomnosť štandardne dodávanej osemstupňovej automatickej prevodovky neprekvapí.

Prekvapila však premiérová ponuka pohonu všetkých kolies xDrive vo verzii 650i. Pohon všetkých kolies zvýši priemernú spotrebu, ale zlepší zrýchlenie na stovku o desatinu sekundy na suchom povrchu.

Program zmení všetko

Každé kupé dostane štandardne elektrický posilňovač riadenia a Drivin Experience Control, ktorý dokáže nastaviť podvozok, riadenie, prevodovku a motor na vodičom želaný štýl.

Na výber je Comfort, Sport a tvrdý Sport+. Dve slabšie verzie majú aj špeciálny režim ECO PRO a za príplatok ešte program Comfort+. V kategórii príplatkov ostáva aktívne riadenie s meniteľným prevodovým pomerom a disky s priemerom 19 a 20 palcov.

BMW zaznáva princíp univerzálneho nastavenia pre športovú aj komfortnú jazdu a preto dáva vodičovi možnosť voľby medzi jednotlivým naladením auta.

Tradičné „Angel Eyes“ ostali, ale základné bi-xenónové svetlá možno vymeniť za adaptívne hlavné LED svetlá. Celkovo dennému svieteniu a parkovacím svetlám dominuje LED technológia.

Mníchovská automobilka zabalila do karosérie kupé najlepšiu techniku, ktorou momentálne disponuje. Práve vďaka karosérii kupé a športovo ladenému interiéru sa toto BMW vyhlo uniformite, ktorá sa stala črtou nových modelov značky.

Svojské kupé ponúka vysoký štandard jazdy a citeľnú zmenu správania medzi komfortným a športovým režimom. Oproti predchodcovi ide o výrazný štýlový a priestorový krok vpred. Možno práve preto, že teraz BMW viac čerpalo z odkazov minulosti.

Cestu redaktora hradila spoločnosť BMW.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  4. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  2. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  3. Magazín SME Ženy už v predaji
  4. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  5. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  6. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  7. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  8. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  9. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 264
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 486
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 18 368
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 162
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 111
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 14 684
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 367
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 11 681
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 356
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 299
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: BMW

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prezidentka Zuzana Čaputová.
Píše Janka Debrecéniová

„Spoločná zodpovednosť“ je ukážkou nezodpovednosti

Uznesenie vlády fakticky porušuje viacero základných práv a slobôd.

Testovanie na nový koronavírus v Bánovciach nad Bebravou.

Koronavírus na Slovensku: Celoplošné testovanie sa podľa Čaputovej nestihne. Matoviča vyzvala prehodnotiť postihy (minúta po minúte)

Celkovo sa koronavírusom na Slovensku nakazilo 55 091 ľudí. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 212 obetí.

Prezidentka Zuzana Čaputová.

Žilinská nemocnica varuje pred režimom vojnovej medicíny

Bojnická nemocnica už nevie vyčleniť ďalšie lôžka pre pacientov s Covidom.

Väčšina nemocníc má dostatok lôžok. Avšak hlavne tým na severe Slovenska začínajú akútne chýbať zdravotníci.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Lupo 3L
Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.