Prvá jazda: BMW postavilo kupé snov

Nové BMW 6 čerpá z najslávnejšieho obdobia histórie športových kupé, lebo stavia na radovom šesťvalci a neopakovateľnom tvare štíhlej karosérie. Zároveň porušuje zaužívané pravidlá, lebo ponúka pohon všetkých kolies a diesel.

Žraločí výraz prvej generácie už kupé opustilo, no napriek tomu vyzerá naživo fantasticky.

MNÍCHOV. Vďaka premiére novej generácie športového kupé radu 6 sme spoznali centrum, ktoré spravuje flotilu testovacích vozidiel BMW v Nemecku.

Budova svojimi rozmermi a vybavením pripomína predajne mníchovskej značky v našich mestách, avšak v Nemecku slúži len na odovzdávanie testovacích áut novinárom a partnerom.

Jedna z garáží ukrývala práve dve desiatky nových kupé 640i pripravených na testovacie jazdy. Ešte pred niekoľkými rokmi by sme sa tešili, že pod ich kapotou sa hlbokými tónmi ozve vidlicový osemvalec.

Časy sa menia, teraz pod označením 640i poháňa dvojdverové kupé radový šesťvalec s variabilným zdvihom ventilov, premenlivým časovaním a dvomi turbodúchadlami. Napokon, radový šesťvalec bol motor, s ktorým BMW v sedemdesiatych rokoch rozbehlo éru kupé radu 6.

Dýcha históriou

Napriek technologickému rastu, inej stratégii, podstatne nižšej spotrebe a globalizácii techniky si šestkové kupé zachováva pôvodný šarm a noblesu ktorá patrila predchodcom.

Pri pohľade na novinku s výrazne čistejšími líniami vyzerá minulá generácia ako dizajnový omyl. Najmä zadná časť, ktorá sa vymykala tradícii BMW a pripomínala skôr nabúrané Porsche.

Vyše sedemdesiatročnú históriu štýlových kupé začalo BMW 327, ktoré nedosiahlo takú popularitu ako otvorená verzia 328. Mimochodom 328 sa dočkalo reinkarnácie. Generačný zlom, z ktorého vzišiel rad šesť predznamenalo BMW 3,0 CSi.

Krátko po ňom malo v roku 1976 premiéru prvé BMW so šestkou v označení a to 630 CS. Pod prednou kapotou dvojdverovej karosérie debutoval radový šesťvalec v dvoch verziách. BMW 630 CS s trojlitrovým objemom dosahovalo výkon 185 koní a objemnejšia 3,2 litrová verzia označená 633 Csi mala o 15 koní viac.

Po dvoch rokoch produkcie prišiel vrchol 635 CSi s výkonom 218 koní, ktorý sa stal legendou pretekárskych okruhov. Paradoxne, v roku 2003 oživený rad BMW 6 sa s okruhovými pretekmi stretol len okrajovo v podobe niekoľkých vytrvalostných pretekov.

Plagátový sen chlapcov z východného bloku: BMW 635 CSi. Za železnou oponou bolo vídať akurát jeden exemplár 635 CSi Hartge v okruhových pretekoch, kde s nimi jazdili Břetislav Enge a ZdeněkVojtech.

Má byť snom

S treťou generáciou šestkového kupé vraj podľa automobilky prichádza nová kapitola, ktorá radí dvojdverové a štvormiestne kupé medzi vysnené autá.

Do istej miery sa to automobilke podarilo a hoci má šestka motor, prevodovku a komunikačné systémy ako mnoho iných súčasných BMW, má v sebe magnet ako prvé 635 CSi alebo neskôr BMW 850 CSi. Sú to autá, ktoré chcete mať v garáži aj po desaťročia.

Jedným z dôvodov môže byť ojedinelý dizajn, ktorý sa v prípade novej tretej generácie podaril. Navyše, tvar prístrojovej dosky aspoň čiastočne rozbíja uniformitu dnešných BMW.

Ak dnes neviete, či sedíte v sedmičke, päťke alebo novom X3, jasne rozoznáte , že sedíte v BMW radu 6. Popri 2+2 miestnom usporiadaní ostalo miesto na batožinový priestor objemu 460 litrov.

Keď už kupé 640i váži 1660 kilogramov, tak nech má aspoň poriadny batožinový priestor. Komu to postava dovolí, môže si užiť korýtkové sedadlá vzadu s masívnou konzolou medzi pasažiermi. Napokon šestkové kupé je ako každé BMW tohto druhu, zrodené pre šoféra, poťažmo spolujazdca.

Pocitový nárast priestoru oproti predchodcovi zrejme spôsobil vyše sedemcentimetrový nárast celkovej dĺžky a hlavne predĺženie rázvoru o neuveriteľných 75 milimetrov. Aj bez upozornenia automobilky bystré oko vidí, že cupé je ako kedysi dlhé nízke a široké.

Orientované na šoféra

Kokpit a stredový panel sa ako v prvom 635 CSi z roku 1978 nakláňajú k šoférovi. Akurát teraz je pod povrchom nepreberné množstvo techniky a elektroniky.

Návod na používanie s inštruktážnymi videami inštalovaný na pevnom disku auta je jedinou možnosťou, ako sa jednoducho naučiť používať všetko ukryté. Ako narábať s novým ekologickým módom klimatizácie, ako si naprogramovať predvoľby a vlastne zo zložitého BMW urobiť jednoduché na používanie.

Luxus a množstvo techniky nemožno novému kupé vyčítať, pretože autá tejto triedy neboli nikdy ultraľahké motokáry, ale silné cestovateľské kupé.

Dnes je možné všetko. Špičkové audio Bang&Olufsen nájdete v Audi aj BMW. Dokonca vysúvanie reproduktorov je obdobné. Globalizácia spája už aj odvekých rivalov.

Veď prvá generácia z roku 1981 mala v kokpite elektrické ovládanie všetkých okien, špičkové digitálne autorádio, klimatizáciu a digitálne hodiny. Automobilka o kokpite vyhlasuje, že je orientovaný na šoféra – je to egoistické, ale je to pravda, ide o luxusnú hračku pre šoféra, ktorý si chce cestovanie užiť.

Akurát škoda, že odkladacie priestory nie sú vôbec orientované na šoféra a jeho pár osobných vecí. Boxy vo dverách sú zúfalé a ostatné na stredovej konzole mizerné. Alebo, že by vodič kupé snov nepotreboval piť?

BMW svoj pôvodný Head-up displej vylepšilo o kompletné spektrum farieb a tiež rozšírilo počet zobrazovaných inštrukcií.

Základná výbava obsahuje dvojzónovú klimatizáciu, multifunkčný volant s elektrickým nastavovaním polohy, aktívny tempomat, dažďový senzor a automatické prepínanie diaľkových svetiel.

Za TV modul na príjem digitálnej televízie a DVD menič sa pripláca. K dispozícii sú tiež doplnky, ktoré by sa mali v autách zakázať. Funkcia Apps ponúka pre majiteľov Apple iPhone web-radio funkciu, prístup a ovládanie na facebook a twitter.

Oveľa užitočnejšie je čítanie dopravných značiek, online dopravné informácie v navigácii alebo nočné videnie s vyznačením osôb v tme.

BMW Individual ponúka možnosti, ako mať iné BMW než sused. Veľké možnosti však ukrývajú riziko, že si navrhnete gýčovú kombináciu ako v golfovom rezorte vystavený exponát 650i.

Bez turba to nejde

Začiatkom osemdesiatych rokov ladil československý pretekársky tím Václava Bervida motor v kočikárni v paneláku. Ivan Smíšek naladil radový šesťvalec s objemom 3,5 litra na 308 koní.

Dnes dosahuje rovnaký výkon radový trojliter, avšak dopovaný dvomi turbami. Áno, všetky použité motory majú prepĺňanie turbodúchadlom.

Na vrchole zatiaľ stojí preplňovaný osemvalec 4,4 twinturbo s označením 650i s výkonom 300 kW (407k). Kým výkon kulminuje od 5500 do 6400 otáčok , krútiaci moment 600 Nm máte k dispozícii od 1750 do 4500 otáčok.

Kupé pokorí stovku za 4,9 sekundy a v priemere vraj spotrebuje 10,6 litra. Aj pri využití všetkých prvkov EfficientDynamics to bude zrejeme viac.

Kto by čakal pod štýlovými tvarmi kupé diesel. Verzia 640d však s krútiacim momentom 630 Nm neostane v hanbe.

Pre milovníkov nízkej spotreby bude v ponuke diesel 640 d bez charizmatického zvuku osemvalca, avšak s priemernou spotrebou 5,5 litra na sto kilometrov.

Znie to priam neuveriteľne, pretože posledná generácia dvojnásobne preplňovaného naftového trojlitra ponúka 230 kW (313k) a krútiaci moment 630 Nm.

Napokon kupé s naftovým trojlitrom dosiahne stokilometrovú rýchlosť za 5,5 sekundy a na križovatke samočinne vypne motor.

Zhasne na križovatke

Funkciu Auto Start Stop dostane okrem diesela aj základná benzínová motorizácia 640i. Motor 3,0 TwinPower Turbo ovenčený mnohými titulmi motora roka využíva systém premenlivého zdvihu a časovania ventilov Valvetronic.

Do BMW 6 ho konštruktéri naladili na výkon 235 kW (320k). Krútiaci moment 450 Nm ponúka už od 1300 otáčok a v priemere spotrebuje 7,8 litra benzínu na sto kilometrov.

Nedávno sme testovali 640i Cabrio s rovnakým motorom a dosiahli spotrebu 8,8 litra. V danej kategórii asi prítomnosť štandardne dodávanej osemstupňovej automatickej prevodovky neprekvapí.

Prekvapila však premiérová ponuka pohonu všetkých kolies xDrive vo verzii 650i. Pohon všetkých kolies zvýši priemernú spotrebu, ale zlepší zrýchlenie na stovku o desatinu sekundy na suchom povrchu.

Program zmení všetko

Každé kupé dostane štandardne elektrický posilňovač riadenia a Drivin Experience Control, ktorý dokáže nastaviť podvozok, riadenie, prevodovku a motor na vodičom želaný štýl.

Na výber je Comfort, Sport a tvrdý Sport+. Dve slabšie verzie majú aj špeciálny režim ECO PRO a za príplatok ešte program Comfort+. V kategórii príplatkov ostáva aktívne riadenie s meniteľným prevodovým pomerom a disky s priemerom 19 a 20 palcov.

BMW zaznáva princíp univerzálneho nastavenia pre športovú aj komfortnú jazdu a preto dáva vodičovi možnosť voľby medzi jednotlivým naladením auta.

Tradičné „Angel Eyes“ ostali, ale základné bi-xenónové svetlá možno vymeniť za adaptívne hlavné LED svetlá. Celkovo dennému svieteniu a parkovacím svetlám dominuje LED technológia.

Mníchovská automobilka zabalila do karosérie kupé najlepšiu techniku, ktorou momentálne disponuje. Práve vďaka karosérii kupé a športovo ladenému interiéru sa toto BMW vyhlo uniformite, ktorá sa stala črtou nových modelov značky.

Svojské kupé ponúka vysoký štandard jazdy a citeľnú zmenu správania medzi komfortným a športovým režimom. Oproti predchodcovi ide o výrazný štýlový a priestorový krok vpred. Možno práve preto, že teraz BMW viac čerpalo z odkazov minulosti.

Cestu redaktora hradila spoločnosť BMW.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  3. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  4. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  5. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  6. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  7. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  8. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  9. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  10. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 839
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 694
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 936
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 517
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 856
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 321
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 106
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 632
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 2 856
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 716

Téma: BMW


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prieskum Focusu: Smer mierne klesá, vládu by skladal ťažko

Ak by boli voľby tento mesiac, v parlamente by bolo osem strán.

DOMOV

Štúdia spochybňuje liek na cukrovku dovezený z Kuby

Najdôležitejšími výhradami sú nevýrazná účinnosť a otázna bezpečnosť.

KOMENTÁRE

Z islamu sa stala kolektívna neuróza (píše Michal Havran)

Ten nešťastný islam domotal Slováčikov.

SVET

Prečo vo Švédsku vidia krach multikulturalizmu

Švédsko priznáva problémy so začlenením utečencov.

Neprehliadnite tiež

Výroba áut v Rusku v januári stúpla medziročne o viac ako 60 %

V minulom roku celková výroba medziročne klesla.

Prieskum spoľahlivosti J.D. Power: Kórejci sa zlepšujú, Fiat prepadol

Najlepšie sa umiestnil koncern Toyota, získal až 10 z 18 ocenení v jednotlivých segmentoch.

Zákazníkov Octavie čaká skúška vernosti (prvá jazda)

Primárny model Škodovky je po modernizácii pokojnejší a so širšou ponukou elektronických asistentov. S adaptívnymi tlmičmi je v komfortom režime skutočne pohodlná.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop