Pôvodný agentúrny článok sme nahradili autorským SME o 15:53.
BRATISLAVA. Obmedzenie rýchlosti na 110 kilometrov za hodinu na šesťpruhovej diaľnici bude o pár týždňov platiť už len počas dňa. Medzi siedmou večer a piatou ráno ceste vrátia pôvodných 130 kilometrov za hodinu.
„Tieto rýchlosti sa netýkajú odbočovacích pruhov na odpočívadlá a v križovatkách, kde je aj teraz rýchlosť jazdy obmedzená na 80 kilometrov za hodinu,“ povedala Denisa Baloghová z policajného prezídia.
O zmenu značenia požiadala Národná diaľničná spoločnosť, prečo zatiaľ nepovedala. V nedeľu má minister dopravy Ján Figeľ (KDH) na diaľnici oznámiť okrem tohto aj ďalšie opatrenia. Dovtedy diaľničiari mlčia. Počas leta stavbári vybudovali aj ďalšie odstavné ostrovčeky, diaľnici stále chýba kompletný odstavný pruh.
Rozhodnutie je dobré
Odborníci zmenu privítali. „V noci je tam oveľa menšia intenzita ako cez deň, takže by tam rýchlosť 130 kilometrov za hodinu nemala byť problematická,“ povedal Ján Čelko, dopravný expert zo Žilinskej univerzity. Rovnako je podľa neho správne obmedzenie na 110 počas dňa.
„Nevidím veľký problém v tom či je tam 110 alebo 130. Väčší je v tom, že je tam nedostatočná kontrola dodržiavania rýchlosti,“ povedal Čelko. Celý úsek je však podľa neho stále veľmi problematický. „Dnes to nie je diaľničná komunikácia, pretože tá jednoznačne vyžaduje odstavný pruh.“
Odstavných plôch je podľa dopravného experta Jozefa Drahovského už teraz toľko, ako býva zvykom pri diaľniciach bez odstavných pruhov aj vo svete . „Následkom tohto môžu opätovne zvýšiť rýchlosť. Hodnotím to ako dobrý krok,“ povedal Drahovský. Najvážnejšie nehody doteraz podľa neho spôsobil nedodržaný odstup medzi autami počas dňa.
Nehôd ubudlo
Na 25 kilometrovom úseku medzi Bratislavou a Sencom bolo za prvý rok po spustení troch pruhov 130 nehôd, po zavedení maximálnej rýchlosti 110 ich bolo 72. Priemerne to za posledné mesiace vychádza na osem nehôd mesačne, teda o necelé tri menej ako pred obmedzením rýchlosti.
Archívne video zo spúšťania obmedzenej rýchlosti