Za rok Irán stratí dotovaním cien benzínov 50 až 60 miliárd amerických dolárov (35 až 42 miliárd eur). To umožňuje predávať liter benzínu v Iráne v prepočte za 7 centov, čím sa z pohľadu cien benzínov zaraďuje táto krajina medzi najlacnejšie na svete.
Irán, aj keď má veľké zásoby ropy, nemá dostatočne vybudovaný spracovateľský priemysel. Až 40 % domácej spotreby benzínu musí dovážať z iných krajín. Situáciu mu komplikujú aj sankcie USA a OSN pre program na výrobu plutónia.
Za svoju ropu je Irán nútený nakupovať čínsky spotrebný tovar alebo zvyšovať ceny. No a takmer nepretržite rastú aj ceny benzínov, ktoré nakupuje.
Rozhodnutie zvýšiť ceny benzínov je pre Irán skutočne dramatické. Vláda sa preto rozhodla spustiť súbor reforiem, ktoré by mali zmäkčiť tvrdý dopad na obyvateľstvo. Zavádza preto priame mesačné dotácie pre každú rodinu vo výške 28 eur. Celkovo to znamená 30 miliárd USD (21 miliárd eur) pre rodiny a 10 až 15 miliárd USD (7 až 11 miliárd eur) na podporu firiem.
Napriek tomu krajina nezostane v strate a predpokladá, že ušetrí 53 miliárd USD (37,17 miliardy eur). Okrem toho sa očakáva pokles dennej spotreby benzínu takmer o 18 %. Príjmy z predaja benzínov by zas mali vzrásť 3,2-násobne.
Keďže očakávaná reforma bude najrýchlejšou v histórii Iránu, tamojšia vláda spustila veľkú reklamnú kampaň poukazujúcu na klady spúšťanej reformy, aby sa vyhla nepokojom.
Zdroj informácií: Benzol.ru
Autor pracuje ako vedúci zastúpenia slovenskej spoločnosti v Rusku.