SME
Štvrtok, 2. december, 2021 | Meniny má BibiánaKrížovkyKrížovky

Pokuty za rýchlosť a zlé parkovanie budú platiť majitelia áut

Už budúci rok by mohli byť za dopravné priestupky zodpovední vlastníci vozidiel. Malo by to platiť ale len v prípade, keď sa budú vodiči chcieť vyhnúť trestu za priestupky

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Už budúci rok by mohli byť za dopravné priestupky zodpovední vlastníci alebo držitelia vozidiel. Malo by to platiť ale len v prípade, keď sa budú vodiči chcieť vyhnúť trestu za porušenie dopravných predpisov. Ak vlastník vozidla nebude chcieť platiť pokutu za vodiča, bude ho musieť prezradiť.

Do rúk sa nám dostal materiál Prezídia Policajného zboru, ktorý popisuje dôvody zavedenia takzvanej objektívnej zodpovednosti, aký bude mať dopad na premávku, vodičov, prácu policajtov a vlastníkov vozidiel.

Čo si o tom myslia politici?

Dnes nie je problém vyhnúť sa niektorým pokutám

Dnes majú vodiči možnosti, ako sa vyhnúť sankciám za niektoré dopravné priestupky. V Českej republike tento problém narástol do takej miery, že v mnohých prípadoch nemohli policajti u našich západných susedov trestať porušenia dopravných pravidiel.

V správe nazvanej Návrh možného postupu - Zavedenie inštitútu objektívnej zodpovednosti za dopravné priestupky sa píše:

"Preukazovanie zodpovednosti za porušenie niektorých ustanovení zákona o cestnej premávke je v súčasnej dobe mimoriadne náročné v prípadoch, ak páchatelia priestupkov proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky nie sú bezprostredne po spáchaní priestupku zastavení, identifikovaní a na mieste porušenia zákona bezprostredne prejednaní. Ide predovšetkým o prekročenie rýchlosti, neuposlúchnutie pokynu vyplývajúceho z dopravnej značky alebo zariadenia, ako napríklad zákaz zastavenia a státia, parkovanie na vyhradenom parkovisku."

Vlastník alebo držiteľ vozidla bude zodpovedný za priestupky

Princíp objektívnej zodpovednosti je postavený na myšlienke zodpovednosti vlastníka (respektíve držiteľa alebo správcu) vozidla pri vybraných dopravných priestupkoch, ak bude vodič neznámy. Malo by to v konečnom dôsledku zlepšiť bezpečnosť účastníkov cestnej premávky a zabezpečiť disciplinovanosť a ohľaduplnosť účastníkov cestnej premávky.

V materiáli policajného prezídia sa tiež píše: "Objektívna zodpovednosť prevádzkovateľa za protiprávne konanie vodiča sa navrhuje vymedziť ako povinnosť prevádzkovateľa vozidla ručiť za to, aby vozidlom, ktoré prevádzkuje, boli dodržiavané pravidlá cestnej premávky uvedené v zákone o cestnej premávke, ktoré ustanovujú:

  1. rýchlosť jazdy vozidla,
  2. spôsob predchádzania,
  3. povinný smer jazdy,
  4. bezpečnostnú vzdialenosť medzi vozidlami,
  5. zákaz použitia odstavného pruhu diaľnice,
  6. povinnosti vyplývajúce zo signálov signalizačného zariadenia (aj pri prejazd cez železničné priecestie),
  7. povinnosti vyplývajúce z dopravných značiek upravujúcich prednosť – Daj prednosť v jazde (P1) a Stoj, daj prednosť v jazde! (P2) a zo zákazových značiek upravujúcich zákaz vjazdu vozidiel.
  8. zastavenie a státie vozidiel."

Vlastník auta či firma bude môcť dostať iba pokutu

Vlastník vozidla bude môcť na rozdiel od vodiča dostať len pokutu podľa presne určeného sadzobníka pokút. Nebudú mu môcť zakázať šoférovať a priestupok sa mu tiež nebude počítať medzi ostatné.

"Za spáchanie správneho deliktu navrhujeme ukladať prevádzkovateľovi len sankciu - peňažná pokuta, pri ukladaní ktorej by sa prihliadalo na oficiálny sadzobník pokút, ktorý bude vydaný ako všeobecne záväzný právny predpis nižšej právnej sily ako zákon, na vydanie ktorého bude zákon ukladať splnomocnenie (navrhuje sa, aby sa jednalo o nariadenie vlády SR)," píše sa v materiáli policajného prezídia.

Ani firmy sa nezbavia zodpovednosti. Ak ste už uvažovali o tom, že dáte auto prepísať na firmu, zodpovednosť za určené priestupky prenesiete na predstaviteľov firmy.

Za niektoré porušenia pravidiel sa možno platiť nebude

Predstavte si situáciu, že by vodič spáchal niekoľko priestupkov za sebou, ktoré by však spolu museli súvisieť. Potom by ste podľa jedného z návrhov boli ako vlastník vozidla povinný zaplatiť pokutu len za jeden z nich, za ten najzávažnejší.

Pri prekročení povolenej rýchlosti by to fungovalo nasledovne. Ak by do desiatich minút od spáchania skutku bol vodič znovu prichytený pri prekračovaní rýchlosti, vlastník vozidla by nemusel zaplatiť druhú pokutu, ak by bola rovnaká ako prvá. Ak boli pokuty rozdielne, vlastník by bol povinný uhradiť vyššiu z nich.

Nie je však vylúčené, že sa bude platiť za každé zaznamenané porušenie pravidiel cestnej premávky.

Kedy nebude vlastník vozidla platiť pokutu

Vlastník vozidla sa podľa návrhu bude môcť zbaviť zodpovednosti za priestupok iba v niekoľkých prípadoch:

  • vlastník vozidla má menej ako 15 rokov,
  • uvedie všetky potrebné kontakty na vodiča vozidla v danom čase a zaplatí takzvanú zábezpeku,
  • vozidlo alebo jeho evidenčné číslo bude nahlásené ako ukradnuté,
  • nebude zrejmé, kto je prevádzkovateľom vozidla (napríklad v čase prepisu vozidla na inú osobu),
  • ak je vlastník vozidla poslancom NR SR, sudcom ústavného súdu, alebo diplomatom,
  • vozidlo bude mať výnimku z porušenia dopravného predpisu, alebo
  • ak od priestupku uplynuli najmenej dva roky.

Európsky súd pre ľudské práva nemá problém s objektívnou zodpovednosťou

Mnohí nebudú súhlasiť s tým, že by mal za dopravný priestupok iného človeka, vodiča, zodpovedať vlastník vozidla. Veď, kto už by len chcel byť potrestaný za čin iného? Často sa pritom argumentuje tým, že ani vlastník zbrane nebude odsúdený za vraždu, ak ju spáchal niekto iný.

Ako argument sa v materiály o objektívnej zodpovednosti používa rozsudok Európskeho súdu pre ľudské práva. V jednom zo sporov napríklad rozhodol o tom, že majitelia vozidiel prijali určité povinnosti a záväzky, ktoré zahŕňajú aj povinnosť pomôcť identifikovať vodiča vozidla, s ktorým bolo spáchané porušenie pravidiel.

Podľa súdu nebudú porušené práva vlastníkov vozidiel, ak ich bude legislatíva nútiť oznámiť, kto riadil ich automobily v čase, keď bolo technickými prostriedkami zistené porušenie predpisov.

Výhody a nevýhody objektívnej zodpovednosti

O objektívnej zodpovednosti za dopravné priestupky sa hovorí aj preto, že má svoje výhody aj na strane tých, ktorí strážia dodržiavanie dopravných predpisov:

  • zvýšenie bezpečnosti v cestnej premávke bez nárastu počtu policajtov,
  • zníženie pracnosti pri zvýšenom počte prejednaných priestupkov,
  • výrazné zníženie možnosti správať sa korupčne na strane vodičov a aj policajtov,
  • efektívnosť vo vzťahu k vymožiteľnosti práva pre účastníkov cestnej premávky, ktorí dodržiavajú jej pravidlá.

Zavedenie objektívnej zodpovednosti by umožnilo polícii používať aj zariadenia na úsekové meranie rýchlosti, prejazd na červenú a podobne. Dnes by takúto techniku v podstate nevyužili, keďže by sa ňou nedalo zistiť, kto v čase priestupku šoféroval vozidlo (vodič je zodpovedný za priestupok).

Sú tu však aj nevýhody. Tie sa týkajú predovšetkým peňazí na technické zabezpečnenie fungovania systému objektívnej zodpovednosti.

"Z hľadiska využitia technických prostriedkov určených na dokumentovanie dopravných priestupkov bude nevyhnutné technické prostriedky modernizovať, resp. doplniť o prenosový modul a komunikačnú časť. Alternatívne je samozrejme možné nakúpiť aj úplne novú techniku. V tomto prípade by sme však odporučili nakupovať novú techniku až po vyradení súčasne používanej na základe skončenia jej životnosti alebo kvôli neekonomickosti jej opravy," píše sa v materiáli o objektívnej zodpovednosti.

Pokuta za priestupok už nepôjde z rúk policajta

Napriek nákladom predbežne vyčísleným približne na 5,6 milióna eur sa predpokladá ich skorá návratnosť. Systém monitorovania priestupkov zaradených do objektívnej zodpovednosti by sa mal totiž čo najviac automatizovať.

"Predovšetkým cestné rýchlomery, ale aj niektoré iné technické prostriedky budú automaticky detekovať každé jedno porušenie pravidiel cestnej premávky bez ohľadu na postavenie, sociálne pomery, zamestnanie, príslušnosť k etniku, štátnu príslušnosť vodiča alebo prevádzkovateľa vozidla, či status samotného vozidla," uvádza sa v návrhu o objektívnej zodpovednosti.

Vo väčšine prípadov by to malo fungovať nasledovne. Automatické zariadenie zaznamená priestupok, počítačové systémy zo zaznamenaných dát identifikujú vlastníka vozidla. Bez zásahu človeka sa vytvorí správa, ako keď vám mobilný operátor alebo banka raz mesačne pripravia príslušné dokumenty. Táto správa príde potom prostredníctvom pošty k vlastníkovi vozidla.

Policajti tak už väčšinou nebudú zasahovať priamo na ceste, iba ak by šlo o niečo mimoriadne. Zníži sa tak pravdepodobnosť ponúkania alebo pýtania si úplatkov.

Autori správy o objektívnej zodpovednosti predpokladajú, že existencia už niekoľkých hliadok policajného zboru vybavených systémom na rozpoznávanie vozidiel, by mala viesť k výrazne lepšej disciplíne vodičov na cestách.

V správe bude uvedené, ako má vlastník ďalej postupovať. Približne v 80 až 90 % vecí sa predpokladá ukončenie konania doručením tejto prvej zásielky.

Uvažuje sa tiež o tom, že ak zaplatíte pokutu do istého termínu, pokutu vám znížia napríklad na polovicu. A ak budete chcieť zaplatiť po hraničnom termíne, pokuta sa navýši o určenú prirážku.

Príklad z Maďarska

Inštitút objektívnej zodpovednosti za niektoré priestupky spáchané v súvislosti s vedením vozidla je zavedený aj v okolitých krajinách, napríklad v Maďarskej republike, Slovinsku, Belgicku, Francúzsku, čiastočne v Holandsku a Rakúsku. Expertné skupiny na zavedenie inštitútu objektívnej zodpovednosti sú už v súčasnosti založené aj v Poľskej republike a Českej republike.

Slovenský model objektívnej zodpovednosti vychádza predovšetkým z Maďarského. Po tom, čo tam zaviedli objektívnu zodpovednosť, počet smrteľných nehôd klesol o 34 % a počet nehôd o 41 %.

Pre porovnanie, pri takmer dvojnásobnom množstve kilometrov ciest majú v Maďarsku v podstate toľko isto dopravných policajtov. Za rok však zistia 5-krát toľko dopravných priestupkov ako na Slovensku. Za týždeň tam spracujú do 4 000 pokút. To všetko im umožnilo vrátiť investície do technológií určenej pre systém objektívnej zodpovednosti za 4 mesiace.

Z návrhu zavedenia objektívnej zodpovednosti na Slovensku:

Z rozsudku Európskeho súdu pre ľudské práva pritom vyplýva, že sudcovia v Štrasburgu pomerom 15 ku 2 rozhodli, že ľudské práva Idrisa Francisa z Petersfieldu, Hampshire a Gerarda O'HALLORANa z Londýna neboli porušené tým, že ich národná legislatíva nútila oznámiť, kto riadil ich automobily v čase, keď bolo kamerou zistené porušenie predpisov o rýchlosti jazdy.

Sudcovia dospeli k záveru, že majitelia vozidiel "prijali určité povinnosti a záväzky", ktoré zahŕňajú aj povinnosť pomôcť identifikovať vodiča vozidla, s ktorým bolo spáchané porušenie pravidiel. Sudcovia v Štrasburgu, ktorý posudzovali tieto prípady v jednom konaní vyniesli rozhodnutie, ktorým odmietli nárok týchto osôb na "absolútne" právo mlčať a nesvedčiť proti sebe.

Sudcovia uznali, že obaja muži mali čeliť priamemu nátlaku, aby poskytli informácie, ale pokračovali: "Súd tiež podotýka, že každý, kto sa rozhodol vlastniť alebo viesť vozidlo, vie, že sa na neho vzťahuje určitý právny (regulatórny, predpisový) režim, pretože držba vozidla a jeho vedenie môže viesť k spôsobeniu závažnej ujme na zdraví.

"Tí, ktorí sa rozhodli vlastniť vozidlá môžu byť považovaní za osoby, ktoré akceptovali určité povinnosti a záväzky ako súčasť právneho (regulatórneho, predpisového) režimu týkajúceho sa motorových vozidiel a v zmysle právneho poriadku Spojeného kráľovstva k týmto povinnostiam patrí aj povinnosť, v prípade podozrenia zo spáchania dopravných priestupkov, informovať orgány o totožnosti vodiča." Sudcovia zdôraznili, že právo Spojeného kráľovstva jasne ustanovuje, že k priestupku by nedošlo, ak by držiteľ vozidla mohol dokázať, že nevedel a nemohol predpokladať, že vie, kto viedol vozidlo v čase spáchania priestupku.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vieme čo je úspech. Pomôžeme ho dosiahnuť aj vám
  2. Tento rok turizmu neprial
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  4. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  5. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  8. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  9. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  10. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  1. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  2. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  3. Tento rok turizmu neprial
  4. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  5. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  6. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  7. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  8. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  9. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  10. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 24 121
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 812
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 12 282
  4. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 8 037
  5. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 688
  6. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 6 086
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 741
  8. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 4 914
  9. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne 2 211
  10. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 030
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Obvinený Jozef Brhel prichádza vypovedať na Prezídium policajného zboru v Bratislave.

Na výsluch prišiel z Kanárskych ostrovov.


15 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Čo robí pandémia so Slovenskom.


a 2 ďalší 9 h

Neprehliadnite tiež

Dacia Jogger

V ponuke sú zatiaľ dva motory, jeden na LPG.


21 h
Peugeot 2008

Golf úplne vypadol z aktuálnej desiatky najpredávanejších áut.


23 h
Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


30. nov
Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


29. nov

Blogy SME

  1. Jan Pražák: Já ti říkal, že to děláš blbě!
  2. Agáta Krupová: Juraj Ďurček: Dejiny železníc horného Zemplína (o autorovi i knihe)
  3. Štefan Vidlár: Mojim rovesňíkom!
  4. Ctirad Klimčík: O študentoch
  5. Věra Tepličková: Vydrž, Prťka alebo Ako nezatvoriť školu, v ktorej sa motá už len jeden zdravý učiteľ
  6. Emil Fitoš: Nad technickým riešením očkovacích poukazov visí veľa otáznikov
  7. Štefan Vidlár: Hňupík Hulík
  8. Jozef Rybár: Arriva - existenčný politický problém predsedu BSK Drobu...
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 10 121
  2. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 9 744
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 969
  4. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 5 061
  5. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 898
  6. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 631
  7. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 4 601
  8. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 474
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu