SME

Pokuty za rýchlosť a zlé parkovanie budú platiť majitelia áut

Už budúci rok by mohli byť za dopravné priestupky zodpovední vlastníci vozidiel. Malo by to platiť ale len v prípade, keď sa budú vodiči chcieť vyhnúť trestu za priestupky

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Už budúci rok by mohli byť za dopravné priestupky zodpovední vlastníci alebo držitelia vozidiel. Malo by to platiť ale len v prípade, keď sa budú vodiči chcieť vyhnúť trestu za porušenie dopravných predpisov. Ak vlastník vozidla nebude chcieť platiť pokutu za vodiča, bude ho musieť prezradiť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Do rúk sa nám dostal materiál Prezídia Policajného zboru, ktorý popisuje dôvody zavedenia takzvanej objektívnej zodpovednosti, aký bude mať dopad na premávku, vodičov, prácu policajtov a vlastníkov vozidiel.

SkryťVypnúť reklamu

Čo si o tom myslia politici?

Dnes nie je problém vyhnúť sa niektorým pokutám

Dnes majú vodiči možnosti, ako sa vyhnúť sankciám za niektoré dopravné priestupky. V Českej republike tento problém narástol do takej miery, že v mnohých prípadoch nemohli policajti u našich západných susedov trestať porušenia dopravných pravidiel.

V správe nazvanej Návrh možného postupu - Zavedenie inštitútu objektívnej zodpovednosti za dopravné priestupky sa píše:

"Preukazovanie zodpovednosti za porušenie niektorých ustanovení zákona o cestnej premávke je v súčasnej dobe mimoriadne náročné v prípadoch, ak páchatelia priestupkov proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky nie sú bezprostredne po spáchaní priestupku zastavení, identifikovaní a na mieste porušenia zákona bezprostredne prejednaní. Ide predovšetkým o prekročenie rýchlosti, neuposlúchnutie pokynu vyplývajúceho z dopravnej značky alebo zariadenia, ako napríklad zákaz zastavenia a státia, parkovanie na vyhradenom parkovisku."

SkryťVypnúť reklamu

Vlastník alebo držiteľ vozidla bude zodpovedný za priestupky

Princíp objektívnej zodpovednosti je postavený na myšlienke zodpovednosti vlastníka (respektíve držiteľa alebo správcu) vozidla pri vybraných dopravných priestupkoch, ak bude vodič neznámy. Malo by to v konečnom dôsledku zlepšiť bezpečnosť účastníkov cestnej premávky a zabezpečiť disciplinovanosť a ohľaduplnosť účastníkov cestnej premávky.

V materiáli policajného prezídia sa tiež píše: "Objektívna zodpovednosť prevádzkovateľa za protiprávne konanie vodiča sa navrhuje vymedziť ako povinnosť prevádzkovateľa vozidla ručiť za to, aby vozidlom, ktoré prevádzkuje, boli dodržiavané pravidlá cestnej premávky uvedené v zákone o cestnej premávke, ktoré ustanovujú:

  1. rýchlosť jazdy vozidla,
  2. spôsob predchádzania,
  3. povinný smer jazdy,
  4. bezpečnostnú vzdialenosť medzi vozidlami,
  5. zákaz použitia odstavného pruhu diaľnice,
  6. povinnosti vyplývajúce zo signálov signalizačného zariadenia (aj pri prejazd cez železničné priecestie),
  7. povinnosti vyplývajúce z dopravných značiek upravujúcich prednosť – Daj prednosť v jazde (P1) a Stoj, daj prednosť v jazde! (P2) a zo zákazových značiek upravujúcich zákaz vjazdu vozidiel.
  8. zastavenie a státie vozidiel."

Vlastník auta či firma bude môcť dostať iba pokutu

Vlastník vozidla bude môcť na rozdiel od vodiča dostať len pokutu podľa presne určeného sadzobníka pokút. Nebudú mu môcť zakázať šoférovať a priestupok sa mu tiež nebude počítať medzi ostatné.

SkryťVypnúť reklamu

"Za spáchanie správneho deliktu navrhujeme ukladať prevádzkovateľovi len sankciu - peňažná pokuta, pri ukladaní ktorej by sa prihliadalo na oficiálny sadzobník pokút, ktorý bude vydaný ako všeobecne záväzný právny predpis nižšej právnej sily ako zákon, na vydanie ktorého bude zákon ukladať splnomocnenie (navrhuje sa, aby sa jednalo o nariadenie vlády SR)," píše sa v materiáli policajného prezídia.

Ani firmy sa nezbavia zodpovednosti. Ak ste už uvažovali o tom, že dáte auto prepísať na firmu, zodpovednosť za určené priestupky prenesiete na predstaviteľov firmy.

Za niektoré porušenia pravidiel sa možno platiť nebude

Predstavte si situáciu, že by vodič spáchal niekoľko priestupkov za sebou, ktoré by však spolu museli súvisieť. Potom by ste podľa jedného z návrhov boli ako vlastník vozidla povinný zaplatiť pokutu len za jeden z nich, za ten najzávažnejší.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pri prekročení povolenej rýchlosti by to fungovalo nasledovne. Ak by do desiatich minút od spáchania skutku bol vodič znovu prichytený pri prekračovaní rýchlosti, vlastník vozidla by nemusel zaplatiť druhú pokutu, ak by bola rovnaká ako prvá. Ak boli pokuty rozdielne, vlastník by bol povinný uhradiť vyššiu z nich.

Nie je však vylúčené, že sa bude platiť za každé zaznamenané porušenie pravidiel cestnej premávky.

Kedy nebude vlastník vozidla platiť pokutu

Vlastník vozidla sa podľa návrhu bude môcť zbaviť zodpovednosti za priestupok iba v niekoľkých prípadoch:

  • vlastník vozidla má menej ako 15 rokov,
  • uvedie všetky potrebné kontakty na vodiča vozidla v danom čase a zaplatí takzvanú zábezpeku,
  • vozidlo alebo jeho evidenčné číslo bude nahlásené ako ukradnuté,
  • nebude zrejmé, kto je prevádzkovateľom vozidla (napríklad v čase prepisu vozidla na inú osobu),
  • ak je vlastník vozidla poslancom NR SR, sudcom ústavného súdu, alebo diplomatom,
  • vozidlo bude mať výnimku z porušenia dopravného predpisu, alebo
  • ak od priestupku uplynuli najmenej dva roky.

Európsky súd pre ľudské práva nemá problém s objektívnou zodpovednosťou

Mnohí nebudú súhlasiť s tým, že by mal za dopravný priestupok iného človeka, vodiča, zodpovedať vlastník vozidla. Veď, kto už by len chcel byť potrestaný za čin iného? Často sa pritom argumentuje tým, že ani vlastník zbrane nebude odsúdený za vraždu, ak ju spáchal niekto iný.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ako argument sa v materiály o objektívnej zodpovednosti používa rozsudok Európskeho súdu pre ľudské práva. V jednom zo sporov napríklad rozhodol o tom, že majitelia vozidiel prijali určité povinnosti a záväzky, ktoré zahŕňajú aj povinnosť pomôcť identifikovať vodiča vozidla, s ktorým bolo spáchané porušenie pravidiel.

Podľa súdu nebudú porušené práva vlastníkov vozidiel, ak ich bude legislatíva nútiť oznámiť, kto riadil ich automobily v čase, keď bolo technickými prostriedkami zistené porušenie predpisov.

Výhody a nevýhody objektívnej zodpovednosti

O objektívnej zodpovednosti za dopravné priestupky sa hovorí aj preto, že má svoje výhody aj na strane tých, ktorí strážia dodržiavanie dopravných predpisov:

  • zvýšenie bezpečnosti v cestnej premávke bez nárastu počtu policajtov,
  • zníženie pracnosti pri zvýšenom počte prejednaných priestupkov,
  • výrazné zníženie možnosti správať sa korupčne na strane vodičov a aj policajtov,
  • efektívnosť vo vzťahu k vymožiteľnosti práva pre účastníkov cestnej premávky, ktorí dodržiavajú jej pravidlá.

Zavedenie objektívnej zodpovednosti by umožnilo polícii používať aj zariadenia na úsekové meranie rýchlosti, prejazd na červenú a podobne. Dnes by takúto techniku v podstate nevyužili, keďže by sa ňou nedalo zistiť, kto v čase priestupku šoféroval vozidlo (vodič je zodpovedný za priestupok).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Sú tu však aj nevýhody. Tie sa týkajú predovšetkým peňazí na technické zabezpečnenie fungovania systému objektívnej zodpovednosti.

"Z hľadiska využitia technických prostriedkov určených na dokumentovanie dopravných priestupkov bude nevyhnutné technické prostriedky modernizovať, resp. doplniť o prenosový modul a komunikačnú časť. Alternatívne je samozrejme možné nakúpiť aj úplne novú techniku. V tomto prípade by sme však odporučili nakupovať novú techniku až po vyradení súčasne používanej na základe skončenia jej životnosti alebo kvôli neekonomickosti jej opravy," píše sa v materiáli o objektívnej zodpovednosti.

Pokuta za priestupok už nepôjde z rúk policajta

Napriek nákladom predbežne vyčísleným približne na 5,6 milióna eur sa predpokladá ich skorá návratnosť. Systém monitorovania priestupkov zaradených do objektívnej zodpovednosti by sa mal totiž čo najviac automatizovať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

"Predovšetkým cestné rýchlomery, ale aj niektoré iné technické prostriedky budú automaticky detekovať každé jedno porušenie pravidiel cestnej premávky bez ohľadu na postavenie, sociálne pomery, zamestnanie, príslušnosť k etniku, štátnu príslušnosť vodiča alebo prevádzkovateľa vozidla, či status samotného vozidla," uvádza sa v návrhu o objektívnej zodpovednosti.

Vo väčšine prípadov by to malo fungovať nasledovne. Automatické zariadenie zaznamená priestupok, počítačové systémy zo zaznamenaných dát identifikujú vlastníka vozidla. Bez zásahu človeka sa vytvorí správa, ako keď vám mobilný operátor alebo banka raz mesačne pripravia príslušné dokumenty. Táto správa príde potom prostredníctvom pošty k vlastníkovi vozidla.

Policajti tak už väčšinou nebudú zasahovať priamo na ceste, iba ak by šlo o niečo mimoriadne. Zníži sa tak pravdepodobnosť ponúkania alebo pýtania si úplatkov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Autori správy o objektívnej zodpovednosti predpokladajú, že existencia už niekoľkých hliadok policajného zboru vybavených systémom na rozpoznávanie vozidiel, by mala viesť k výrazne lepšej disciplíne vodičov na cestách.

V správe bude uvedené, ako má vlastník ďalej postupovať. Približne v 80 až 90 % vecí sa predpokladá ukončenie konania doručením tejto prvej zásielky.

Uvažuje sa tiež o tom, že ak zaplatíte pokutu do istého termínu, pokutu vám znížia napríklad na polovicu. A ak budete chcieť zaplatiť po hraničnom termíne, pokuta sa navýši o určenú prirážku.

Príklad z Maďarska

Inštitút objektívnej zodpovednosti za niektoré priestupky spáchané v súvislosti s vedením vozidla je zavedený aj v okolitých krajinách, napríklad v Maďarskej republike, Slovinsku, Belgicku, Francúzsku, čiastočne v Holandsku a Rakúsku. Expertné skupiny na zavedenie inštitútu objektívnej zodpovednosti sú už v súčasnosti založené aj v Poľskej republike a Českej republike.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Slovenský model objektívnej zodpovednosti vychádza predovšetkým z Maďarského. Po tom, čo tam zaviedli objektívnu zodpovednosť, počet smrteľných nehôd klesol o 34 % a počet nehôd o 41 %.

Pre porovnanie, pri takmer dvojnásobnom množstve kilometrov ciest majú v Maďarsku v podstate toľko isto dopravných policajtov. Za rok však zistia 5-krát toľko dopravných priestupkov ako na Slovensku. Za týždeň tam spracujú do 4 000 pokút. To všetko im umožnilo vrátiť investície do technológií určenej pre systém objektívnej zodpovednosti za 4 mesiace.

Z návrhu zavedenia objektívnej zodpovednosti na Slovensku:

Z rozsudku Európskeho súdu pre ľudské práva pritom vyplýva, že sudcovia v Štrasburgu pomerom 15 ku 2 rozhodli, že ľudské práva Idrisa Francisa z Petersfieldu, Hampshire a Gerarda O'HALLORANa z Londýna neboli porušené tým, že ich národná legislatíva nútila oznámiť, kto riadil ich automobily v čase, keď bolo kamerou zistené porušenie predpisov o rýchlosti jazdy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Sudcovia dospeli k záveru, že majitelia vozidiel "prijali určité povinnosti a záväzky", ktoré zahŕňajú aj povinnosť pomôcť identifikovať vodiča vozidla, s ktorým bolo spáchané porušenie pravidiel. Sudcovia v Štrasburgu, ktorý posudzovali tieto prípady v jednom konaní vyniesli rozhodnutie, ktorým odmietli nárok týchto osôb na "absolútne" právo mlčať a nesvedčiť proti sebe.

Sudcovia uznali, že obaja muži mali čeliť priamemu nátlaku, aby poskytli informácie, ale pokračovali: "Súd tiež podotýka, že každý, kto sa rozhodol vlastniť alebo viesť vozidlo, vie, že sa na neho vzťahuje určitý právny (regulatórny, predpisový) režim, pretože držba vozidla a jeho vedenie môže viesť k spôsobeniu závažnej ujme na zdraví.

"Tí, ktorí sa rozhodli vlastniť vozidlá môžu byť považovaní za osoby, ktoré akceptovali určité povinnosti a záväzky ako súčasť právneho (regulatórneho, predpisového) režimu týkajúceho sa motorových vozidiel a v zmysle právneho poriadku Spojeného kráľovstva k týmto povinnostiam patrí aj povinnosť, v prípade podozrenia zo spáchania dopravných priestupkov, informovať orgány o totožnosti vodiča." Sudcovia zdôraznili, že právo Spojeného kráľovstva jasne ustanovuje, že k priestupku by nedošlo, ak by držiteľ vozidla mohol dokázať, že nevedel a nemohol predpokladať, že vie, kto viedol vozidlo v čase spáchania priestupku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 970
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 6 119
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 868
  4. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 3 833
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 150
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 131
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 583
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 132
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Eva Bachletová: Veľkonočný zázrak života
  2. Viktor Pamula: Rozmohol sa nám tu taký nešvár.
  3. Tomáš Vodvářka: Velký pátek jako příležitost
  4. Vladimír Bojničan: Pluralita nie je len nejaký rozmar modernity. Je to náš civilizačný základ
  5. Marek Namešpetra: J.K. Love SuperStar
  6. Dominik Sumbal: Ficove opatrenia vedú Slovensko do špirály ekonomického úpadku. Riešenia existujú – a volajú sa zodpovednosť a zdravý rozum.
  7. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  8. Otilia Horrocks: Ak by bola platenou persónou zastávajúcou záujmy Ruska, neprekvapilo by.
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 46 029
  2. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 19 880
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 639
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 18 318
  5. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 15 995
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 11 924
  7. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 660
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 586
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu